Jump to content

Den evinnelige debatten om 308 vs. 6,5


fjellredderen

Recommended Posts

Regner med jeg lokket noen inn med overskriften her. Jeg har søkt, jeg har lest og jeg er klar over to ting:

1. Kaliber/våpen vil alltid være subjektivt, og definert i ikke målbare parametre, som gjør at noen mener at 6,5 er det beste, andre sverger til 9,3.

2.  Det er mye kompetanse inne på dette forumet.

 

Jeg er en godt voksen småviltjeger på snaue 190cm og 100kg som skal avansere til storvilt neste sesong. Det vil i all hovedsak bli jakt på hjort og rådyr i vestlandsk terreng. Jeg skal starte med 1 stk rifle. Og har lest meg ferdig. Det er allikevel noen ting jeg ikke får svar på.

 

  • 308 kan man få i kortere modeller. Hvor mye har dette å si egentlig?
  • Man skyter som hovedregel bedre med finere kaliber.
  • 6,5 skal ha kulebane som er flatere, men hvor mange cm. differanse er det på disse to våpnene +/- 50 meter fra der de er skutt inn?

 

Per i dag mener jeg 6,5 er mest fornuftig til mitt bruk, men har ikke bestilt enda.

 

Bonus: For de som er mest nerdete så er budsjettet mitt på ca. 20.000 og jeg vurderer en x-bolt med billigkikkert. Ja jeg vet man skal legge penger i optikken, men det er nå en gang slik at skjemaveldet gjør det mye enklere å bytte kikkert en å bytte rifle.. Gode alternativer mottas med takk, men det skal være tungtveiende argumenter for å komme meg bort fra Browning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forskjellen i kulebane er i praksis for jaktformål ikke eksisterende ut til 350-400 m.

Våpenet kan bli litt lettere med 308, men med din størrelse har det ingen betydning om det ene blir 50-100 g tyngre.

Rekylen er nokså lik, et lite overtak til 6,5, men uten den store betydningen.

Det er ingen grunn til ikke å velge 6,5 om det er det du har lyst på. Dersom du skal jakte elg ville jeg tatt 308, men selv på elg er forskjellen svært marginal.

Min anbefaling er å se på og håndtere aktuelle våpen, og kjøpe det du synes passer deg best. Våpen er som klær. passer de godt føler du deg vel og du skyter bedre.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Absolutt vurdert brukt optikk! Brukt våpen også for den saks skyld, ser liten grunn til at jeg ikke skal gjøre dette, da det er ekstremt mye pent/ikke brukte våpen rundt om kring. Har allerede autosøk på Finn. Jeg har også en 3-12X56 fra Hawke på en 17hmr jeg har, den er litt i grøvste laget, og blir mulig satt på den nye..

Link to comment
Share on other sites

 

  • 308 kan man få i kortere modeller. Hvor mye har dette å si egentlig?

I praksis, ingenting. Kan vere fordel med kortere våpen om man er hundefører i skogsterreng el.

 

  • Man skyter som hovedregel bedre med finere kaliber.

Nja, meire korrekt er at man skyter ofte bedre når rekylen er mindre. 
 

  • 6,5 skal ha kulebane som er flatere, men hvor mange cm. differanse er det på disse to våpnene +/- 50 meter fra der de er skutt inn?

Ikkje mogleg å svare på, avhenger av kulevekt og ladning. Kan vippe begge veger. 

 

Per i dag mener jeg 6,5 er mest fornuftig til mitt bruk, men har ikke bestilt enda.


Godt valg👍 
308 er heller ikkje feil🙂

 

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Ja, tror hadde valgt 308 i en ny rifle. Begge to er like gode og lett tilgjengelige i Norge. Begge har gode kuler i fabrikk ammo.

 

Jeg vet ikke om Browning har forskjellige lengder på lås-kassen i 6.5x55 og 308Win? 

 

Har rifle i 308win og 6.5x55. 

Er mest optikken på de to som avgjør hvilken jeg tar.

 

Liker du 6.5x55 tar du den, flott til rådyr og hjort.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fordel 308 er mer ift pipelengde, da man klarer kravet greit med 40-45 cm pipe. Forskjellen i lenge på låskassen er ikke stort mer enn 1-2 cm, og det merker man ikke like godt som 10-15cm forskjell i pipelengde.

 

Utvalget i ferdigrullet jaktammunisjon er overlegent 308 hvis du ikke lader selv.

 

Ift budsjett, så har 308 en fordel mtp at veldig mange vil ha 6,5x55 fremfor 308. Det er derfor veldig gode handler å gjøre på 308 ofte. Tror du kan finne en ok til 10k, og da ha 10 igjen til kikkert, montasje og demper. Enda bedre er kanskje å kjøpe en ferdig pakke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at Tikka T3x er en bedre børse. Vektige argumenter for å gå fra X-Bolt til T3x er at sistnevnte har et mye bedre avtrekk og et mye bedre magasin. X-Bolt sitt magasin slites fort, og «leppene» som holder fast patronene har en tendens til å slippe når det blir litt slitt. Bruksområde gir 6,5 en liten fordel og siden T3x kun kommer i en låsekasselengde gjør det valget lett. Jeg har hatt begge børsene selv, så har litt erfaring med dem. Kjøp brukt, eller få en god pris på ny børse med demper. Velg så en god brukt kikkert så er du i gang. Som du sier vil det være lettere å bytte kikkert enn børse senere! 

Link to comment
Share on other sites

For det det er verd. Jeg har flere våpen og enda flere, mange flere, piper i både 6.5x55 og 308Win. Bortsett fra noen ganske få temmelig spesielle grunner så velger jeg alltid 6.5x55, til både jakt og konkurranse. 100% uten unntak.

 

De få grunnene til å velge 308 er:

- konkurransereglene krever det

- trening, der det er billigere å trene med 308 (pipa er tilnærmet evigvarende, og trenger mye mindre puss)

- trening, når jeg trenger å trene på å håndtere rekyl

- jakt, hvis jeg vet det er en jåspeis i laget som kommer til gnåle om at 6.5x55 er for lite på elg

 

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Appropå kort løpslengde i 6,5x55. Er det noen som har blitt bøtelagt, fått forelegg eller blitt straffet på noen andre måter for å ha jakta med en så kort pipe at man ikke klarer kravet? Eller er det nok en kammerproblemstilling? Det må jo være et veldig stort juridisk problem siden det nevnes veldig ofte?

Link to comment
Share on other sites

Nå sporer det sikkert av som vanlig.

Det nye forslaget sier unntaket gjelder for blyfrie kuler og .264/6.5mm som minste kaliber@Skrueråmuttere

 

https://www.miljodirektoratet.no/hoeringer/2020/oktober-2020/forslag-om-endringer-i-forskrift-om-utovelse-av-jakt-felling-og-fangst-/?fbclid=IwAR11MDNmajqVsYntiNsYIVlk8MPKeH5sYfDPmeMCFBKg-Lu11COlYwlRjUE

 

Som @Jegermeistern påpeker er 260 Rem .264 så jeg må trekke tilbake på at 260 er for "liten"

 

Edited by Sakoen75
Feil info
Link to comment
Share on other sites

Når jeg ikke lengre har tilgang til gratis ammunisjon i 308 ser jeg ingen grunn til å bruke patronen, har nokk skutt mer en 100.000 skug i 308 men eneste fordelen den hadde fremfor andre kalibre var gratis ammo. Så alt mitt utstyr i 308 er solgt eller skrotet. Nå blir det 17HMR, 22LR, 223, 6,5x55, 30 06 og 8x57 fremover.☺️

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

- trening, der det er billigere å trene med 308 (pipa er tilnærmet evigvarende, og trenger mye mindre puss)

At den varer tilnærmet evig er vel å dra det langt. Har jaggu skiftet noen 308 piper. Men at de varer noe lengre en 6.5 piper kan jeg være med på.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, M67 said:

De varer vel i praksis 3 ganger så lenge.

Måtte se litt i gamle notater. For ca 20 år hadde jeg fått for meg at jeg skulle bli veldig god i stangskyting. Dro på banen nesten vær dag med flere pølser 308. Og trena noe fryktelig men fantastisk god ble jeg aldri. Ser at i den perioden skifta jeg løp etter 7-8000 skudd, nå ble de nokk varmskutt så det holt men det var nå varheten jeg fikk på de.

Da jeg senere konverterte til 6,5x55 og brukte rekrutt ammo til stangskytingen fikk jeg langt bedre resultater og løpene holt nesten like lenge i stangbørsa. Veldig god i stangskyting er jeg fremdeles ikke men får nå alltid med meg et stangbeger fra LS.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi nok enige. Til konkurranse varer ei 6.5x55-pipe 2-2500 skudd (med voksenammo). Bevares, den kan gå bra til 3500 eller 4000, men etter 2500 er de ikke til å stole på, om de er varme, eller veldig skitne, eller begge deler. 
Hastigheten begynner også å variere etterhvert, og de blir kjipe til langhold.

 

14 minutes ago, Mix said:

Jeg skyter mest 6,5x55.

Men til storviltjakt tar jeg 308W hver gang.

Lett rifle, kort pipe med demper.

Anbefaler deg en lett rustfri Tikka T3(x) i 308W, den er ett bankersvalg som gjør jobben like bra som noe annet.

Dette skjønte jeg ikke. Man får jo like lette, korte rifler med demper i 6.5x55? Er enig i det med T3. Mye for pengene, og aldri feil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Polardego said:

Nå går vi skikkelig OT her, meg WWF er motstander av blyammunisjon siden det kan føre til store skader på dyr eller mennesker. Er det ikke nettopp derfor slik ammunisjon benyttes i krig eller på jakt?

I Haag-konvensjonens tredje erklæring av 1899, ble ekspanderende prosjektiler forbudt til bruk mot mennesker i krig på grunn av de store indre skadene som oppstår når prosjektilet deler seg og ekspanderer. Det er derimot tillatt for politiet å benytte seg av denne typen ammunisjon.

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

 

9 hours ago, bardp said:

Dro på banen nesten vær dag med flere pølser 308. Og trena noe fryktelig men fantastisk god ble jeg aldri. Ser at i den perioden skifta jeg løp etter 7-8000 skudd, nå ble de nokk varmskutt så det holt men det var nå varheten jeg fikk på de.

Da jeg senere konverterte til 6,5x55 og brukte rekrutt ammo til stangskytingen fikk jeg langt bedre resultater og løpene holt nesten like lenge i stangbørsa. 

Her sammenligner du 6.5x55 ammo med ca halvparten så mye trykk som 308 ammoen du henviser til om jeg forstår begrepet pølser riktig. 

Det blir som å sammenligne epler og sjokolade. 

Og skjøt du virkelig 400 skudd med begge kaliber pr økt? 

 

Forresten er min påstand etter ca 5 piper kl 308w og ca 20 piper 6,5x55 i sauern at 308 pipa varer minst dobbelt så lenge som 6,5 pipa så lenge du bruker "voksen-ammo".

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Kuli said:

Mi 6,5x55 er 49cm+ demper. Går godt fint på jakt det. 750m/s med fabrikk lapua mega, 825-830 med hjemmelada accubond. Hjorten detter med det👍

Den detter sikkert, men dette er ganske langt under det som på papiret er lovlig å bruke.

En 308 kan fint kappes til 40 cm og være godt innenfor energikravet.

Når det kommer til lovlighet og straffeforfølgelse er det nok ikke fryktelig mange som blir tatt for sånt, og det er tross alt det som står på pakken som teller. 

Men det er greit å sørge for at den kulen og ladningen man bruker har tilstrekkelig energi på målet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette med at 6,5x55 ikke tåler kapping er sterkt overdrevet. Ladd til samme kammertrykk som .308 W med egnet krutt blir hastighetsreduksjonen ikke så mye forskjellig ved kapping.

Større hylsevolum og mindre ekspansjonsforhold bidrar til det.

Husk på at mye av fabrikkammunisjonen er svakt ladd, og hylsekapasiteten blir ikke utnyttet.

14 hours ago, M67 said:

- jakt, hvis jeg vet det er en jåspeis i laget som kommer til gnåle om at 6.5x55 er for lite på elg

Er det ikke for lite da?😇 

6,5 kuler har høyere tverrsnittsbelastning enn 308 kuler, det gjør at de penetrerer bedre. Med sin begrensede hylsekapasitet blir .308W litt slapp med tyngre kuler som har tilstrekkelig tverrsnittbelastning slik at forskjellen på 6,5x55 og .308W blir marginal i praksis. Går en for 30-06 er det en annen sak, den håndterer tyngre kuler godt og blir en skikkelig elgvelter med 200-220 gr kuler.

Forutsetningene er at alle patroner lades til samme trykk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Per-S said:

Ladd til samme kammertrykk som .308 W med egnet krutt blir hastighetsreduksjonen ikke så mye forskjellig ved kapping.

Har ikke SAAMI satt

308win 62.000psi som maks trykk 

6.5x55 51.000psi som maks trykk?

 

Har ikke peiling men er det trygt å fyre opp en 6.5x55 til 62.000psi?

 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Per-S said:

Forutsetningene er at alle patroner lades til samme trykk

 

En ting jeg har lurt på som du gjerne kan svare på.

Trykkstandarden er jo høyere for .308 enn for 6.5 x 55 og 30.06 som @Sakoen75 påpeker. Er dette bare fordi det er eldre patroner og eldre låskasser ikke kan ventes å holde høyere trykk? Med andre ord, i en moderne rifle som f.eks. Tikka T3 som kamres i alle nevnte kaliber, kan de da trygt lades til samme makstrykk? Eller er det noe med hylse/patron konstruksjonen, som gjør at 6.5 x 55 bør lades noe slappere enn en .308 i en moderne rifle?

Link to comment
Share on other sites

Hylsene til 6,5x55 tåler like mye som hylser for .308W og andre moderne hylser. Trykkstandard for 6,5x55 ble opprinnelig satt rundt 1890-94 for de låskasser og for de kruttyper som da var i bruk. Deriblant Krag og svensk Mauser. I Norge har trykkstandarden blitt noe redusert fordi Krag var i utstrakt bruk i DFS, og våpen fra 1896 og fremover ble brukt i årevis med pipeskift hvert år. Det var en belastning som Kraglåskassen ikke var beregnet for, den var bygget for militært bruk og beregnet for å slite ut ett eller to løp.

Trykkstandarden for 6,5x55 er derfor kunstig lav for moderne låskasser, men fabrikanter må holde seg til standard for de svakeste låskassene som er i bruk.

En moderne låskasse tåler det samme trykket uansett hvilke patron pipen er kamret for. (forbehold for patroner med mye større hylsediameter, noe som krever mer veggtykkelse i kammer og pipe) Derfor kan 6,5x55 lades til samme trykk som .308 W når begge brukes i samme låskasse. Det samme gjelder for 30-06 patronen, den har også kunstig lavt trykknivå, men husk at den er i bruk på bøylerifler som Winchester M95 og tilsvarende.

Skal en sammenligne patroners mulige ytelse må forutsetningene være like. For 6,5x55 finnes det flere patroner ladd til høyere trykk enn kragstandard. RANO ladet 140 gr kule til 800 m/s for Mauser fordi Krag trykket var for puslete.

Med dagens kruttyper kan 6,5x55 med 140 gr kule lades til nærmere 900 m/s i moderne rifler.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Så egentlig kan 308win fyres opp til 65.000 som i 22-250. Hvis det bare er hylsa som er begrensingene?

Er ikke tykkelsen/konstruksjon på hylsene en faktor?

 

Spør siden jeg aldri har ladet uten å følge lade data. Kommer ikke til å spreng fyre en 308 basert på svarene her, men er interessant å høre fra folk som har satt seg inn i tingene.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Sakoen75 said:

Så egentlig kan 308win fyres opp til 65.000

I prinsippet ja, men hylsene må da være sterke nok, styrken er en kombinasjon av godstykkelse og hardhet. Bløte hylser tåler mindre enn harde hylser. Slike tilfeller er ett av de få områdene der en ladestige har en misjon. Ved gradvis å øke ladevekten og måle hylsehodeekspansjon, eller se om hettelommene blir rommere vil en finne ut hva hylsene egentlig tåler. Det er oftest hylsenes hardhet som setter begrensinger. Men lades hylsene noen ganger med moderat trykk vil de bli hardere og etter hvert tåle høyere trykk.

Uansett synes jeg at 65 000 er i overkant av hva en bør bruke som daglig kost. Marginene blir borte, og en liten overladning vil skape problemer. Rund 60 000 bør være nok, de siste 5 000 gir ikke mye hastighet, men gir lett problemer.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

Jeg tror dette med at 6,5x55 ikke tåler kapping er sterkt overdrevet.

Selvsagt er det det. Det har jeg testet flere ganger, med å kappe utskutte (altså, ikke på topp presisjonsmessig) piper og måle hastighet. Hastighetstapet per cm er tilsvarende for de to patronene. Det er ikke nevneverdig forskjell faktisk.
Myten kommer nok av at det av en eller annen grunn fra gammelt av er vanlig å ha lenger pipe i 6.5x55 enn i 308.

 

2 hours ago, Per-S said:

Forutsetningene er at alle patroner lades til samme trykk.

Eller at man bruker CIP std som norm, siden noen må forholde seg til fabrikkpatroner.

 

1 hour ago, Sakoen75 said:

Så egentlig kan 308win fyres opp til 65.000 som i 22-250. Hvis det bare er hylsa som er begrensingene?

Er ikke tykkelsen/konstruksjon på hylsene en faktor?

Man må være oppmerksom på hylsene om en skal holde på sånn ja. Og så er 65 000psi mye. I de patronene som har se høyeste trykkene som std, så er allerede fabrikkpatronene temmelig slemme med hylsene.
Jeg har ikke trykkmåleutstyr, men om en bruker hylsene som måleverktøy, så kan man lade 6.5x55 5-10% (i kruttmengde) over de fleste ladetabeller om en forholder seg til 6.5x55SE - og likevel bruke hylsene til man mister dem. Gjør du dette med 308, så blir tennhettelommene slappe på 1. avfyring, og min erfaring er at hylsene slites mer på 1gr under f.eks. Vithavuoris maks, i 308Win, enn de gjør 2gr over, i 6.5x55. Men som Per-S sier (han har forbausende ofte rett den mannen...) så bruker en opp marginer, og lager seg selv problemer og arbeid på sikt om en driver og presser slik. En skal huske at de som designer en høytrykkspatron, og tar den til CIP/SAAMI for standardisering/ registrering, neppe bryr seg om at hylsa skal kunne gjenbrukes.

 

1 hour ago, Sakoen75 said:

Spør siden jeg aldri har ladet uten å følge lade data. Kommer ikke til å spreng fyre en 308 basert på svarene her, men er interessant å høre fra folk som har satt seg inn i tingene.

Som allerede sagt, å sprengfyre 308 over oppgitte date er som regel ikke hensiktsmessig. Vithavuoris 50.2gr N550 bak 155gr Scenar er nok for de fleste...

 

3 minutes ago, Polardego said:

Man kan vel lade en mer rettvegga patron til et høyere trykk enn en patron som er mere kon?

Ikke vesentlig. Patroner som har fokus på fart har ofte rette vegger for å få hylsevolum, og patroner med fokus på driftssikkerhet har gjerne kone vegger. Det viktigste for hvor mye trykk en patron "tåler" er tykkelse og hardhet i hylsebunnen - og at våpenet har et sluttstykke som omslutter hylsebunnen, slik at ikke hylsa revner om en kommer "over". Og at det ikke er svikt i sluttstykkets låsing.
Du kan prøve å lade 6.5x55 til "inspirerte" høyder i hhv. en M98 og en Sauer 200STR, Eller du kan prøve det samme med 45-70 i en Henry 1860 vs en Ruger #1...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er fornøyd med "slappe" 308, hadde jeg ønsket mer fart så hadde jeg gått for 300WinMag. Men trenger egentlig ikke farta og 308/6.5x55 er to hyggelige typer så de holder egentlig til jakt skal jeg være ærlig. Men klart det er mye annet gøy av kaliber som også gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

@Per-S Står dette skrevet i reglene om anslagsenergi? Har det blitt prøvd i en rettsak? 

Eller er det synsing basert på sunt bondevett? Sunt bondevett har ingen ting med lover og regler å gjøre.

 

Jeg er enig i at elgen driter i om 140 grs Accubond'en forlater pipa i 835m/s eller 810 m/s, men gjør rettsvesenet det? Selv om ladetabellen sier 835 m/s?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at dette kom fra "Direktorotet for jakt, vannstell og viltvannsfiske" for en del år siden.

Dette har blitt diskutert her på kammeret tidligere og det er nok noen som har kilden.

Det er også viktig å huske på at hastighet ikke er lik i alle våpen, uavhengig av løpslengde.

Dersom DN's retningslinjer ikke skal gjelde må man testskyte ammunisjon i alle våpen for å fastslå virkelig hastighet med hver ammunisjonstype.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Per-S said:

Følger man en ladetabell fra kruttleverandøren er det oppgitt hastighet som skal brukes

 

Nei, det tror jeg ikke det finnes noe skriftlig materiale som understøtter... Det er vel heller slik at dersom du lader selv har du også bevisansvar for at ammunisjonen overholder alle krav.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Innenfor TS' budsjett ville jeg først og fremst sett etter et brukt våpen på Finn, 6,5x55 eller .308 Win er underordnet. Ja, du kan spare noen gram i vekt på sistnevnte som har kort låskasse, men det bør ikke være utslagsgivende om du finner et pent brukt våpen du liker. Forskjell i kulebane mellom nevnte patroner er nær sagt underordnet med vanlig jaktammunisjon, og jakt på hjort og rådyr i vestlandsk terreng er ikke det jeg forbinder med langholdskyting. 

Deretter ville jeg sett etter et pent brukt kikkertsikte i premiumklassen, alternativt gått for et nytt sikte i som f. eks. Meopta Meostar R2 2-12x50. Det kan være lurt å investere i en kikkert med lys med tanke på skumringsjakt etter hjort. I fall det skal være lyddemper på våpenet, ikke kapp for mye av pipa! (Jeg er blitt veldig glad i min A-bolt i 6,5x55 med 53 cm pipe og demper, men har også en .30-06 med 56 cm pipe og demper i skapet).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...