Jump to content

Den evinnelige debatten om 308 vs. 6,5


fjellredderen

Recommended Posts

TS: "...evinnelige debatten" har stått mellom .308 vs. .30-06  - Ikke 6,5x55,.. at den er for puslete til storvilt vet jo alle 😇

 

1 hour ago, Ståle R said:

Siden 6,5 er roten til så mange så mange diskusjoner om den er god/kraftig nok, hadde det vært mye enklere om den ikke var godkjent til noe større enn rådyr😆

 

Opp til,. men IKKE hare 😁

 

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

 

 

Det må man nesten tolke som at relevante myndigheter er fast bestemt på at 6,5 er en storviltpatron.

 

Eller at den er så utbredt at et forbud ville bety for mye bråk...🤫

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ståle R said:

Tror ikke det. 6,5 som har vært det store diskusjonstemaet/tvilstilfelle🤔

 

Fordi det er det minste tillatte, så vil det bli ett diskusjonstema. I England bruker de 243 med 100 gr kuler på hjort uten problemer, og hadde det vært lov her, så hadde det blitt brukt her. Folk hadde sagt den var for svak og at man burde kjøpe .25 eller 6,5 om man var i tvil.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 

23 hours ago, Per-S said:

6,5 kuler har høyere tverrsnittsbelastning enn 308 kuler, det gjør at de penetrerer bedre.

 

Tverrsnittbelastning er forholdet mellom masse og tverrsnittareal, sånn sett uavhengig av kaliber. At kuletester viser en ikke-triviell sammenheng mellom tverrsnittbelastning og inntrengning er en annen sak. Med andre ord er det ingen grunn til å velge 6,5x55 fordi man tror 308 win gir utilstrekkelig inntrengning i vilt. Selvsagt mange andre gode grunner til å velge 6,5... og 308 win. 

 

23 hours ago, Per-S said:

Med sin begrensede hylsekapasitet blir .308W litt slapp med tyngre kuler som har tilstrekkelig tverrsnittbelastning slik at forskjellen på 6,5x55 og .308W blir marginal i praksis. Går en for 30-06 er det en annen sak, den håndterer tyngre kuler godt og blir en skikkelig elgvelter med 200-220 gr kuler.

 

At 308 win har begrenset hylsekapasitet for å håndtere gode kuler til elgjakt er fremdeles en myte som mange holder fast ved - på tross av utviklingen vi har sett av kulekonstruksjoner. At gode lodda storviltkuler (f.eks 165 grain Swift A-Frame i 308 eller 140 grain i 6,5) eller homogene (150 grain i 308 og 120 grain i 6,5) gir utmerket inntrengning i vilt er hevet over enhver tvil. Forhåpentligvis seirer fornuften slik at en snart kan bruke 120 grain homogene kuler i 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Det skader aldri å ha marginene på sin side. Takler du rekylen fra 6,5x55 takler du 308 win med 150-165 grs kuler også. Men for all del kjøp hva du vil. Men om jeg skulle jakte og elg var det største hadde jeg nok kjøpt 308. Nå har jeg 308 og jakter ikke større vilt enn rådyr så jeg har børse inne for pipeskift til mindre kaliber. Fikk faktura fra børsemaker fredag så håper børsa kommer tilbake snart :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har et helt uvitenskapelig inntrykk av at kulevekt er kanskje den viktigste faktoren i følt rekyl. Da jeg slanket rifla mi med en kilo gikk jeg fra 200 grains til 150 grains kuler samtidig, og opplevd rekyl gikk drastisk ned, selv uten demper. 

 

Mistenker sterkt at 140 grains jaktammunisjon i 6,5x55 og 150 grains i .308 Win føles ganske likt. Tilsvarende mistenker jeg at 6,5 har rykte for å være snill på rekylen fordi man sammenligner svakt ladde 140 grains mot hardt ladde 200 grains. 

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tobfa said:

Ble det mye kjøttødeleggelse? Hvilket kaliber bytter du til?

Med 150grs Nosler BT blir det nok litt suppe, men der jeg jakter er det viktigere at kulene går kort etter treff enn at jeg må kaste litt kjøtt. KIwien og Coopen hindrer meg i fra å sulte uansett ;) Går for noe sørt da jeg er litt sær. Gode gamle .250-3000 Savage :D 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...