Jump to content

Førstegangsrifle i kaliber .308


Tobfa

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Hexalock til Mauser m12/m98 og/eller vet om de leveres i én størrelse eller om de fåes i høy/medium/lav-høyde.

 

På nettsidene til forskjellige leverandører står det enten bare 30mm eller 30mm lav. Er det "onesize" eller er de utsolgt for medium og høy.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takk. Disse burde vel passe?

 

https://www.bmwear.no/produkt/vapentilbehor/montasjer/picatinny-skinner/mauser-m12-picatinny-skinne

 

https://www.bmwear.no/produkt/vapentilbehor/montasjer/warne-ringer/warne-maxima-ring-qd-for-weaverpicatinny-sortmatte

 

30mm høy holder vel for 56mm objektiv når jeg bruker picatinnyskinne? Eller trenger jeg 30mm ekstra høy?

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AsgeirK said:

Medium burde være høyt nokk

Ja, kanskje. Man ønsker jo å få siktet lavest mulig, men ikke så lavt at den tar borti løpet.

 

Kan man regne ut hvor høye ringer jeg trenger når jeg har 56mm objektiv?

 

Ringhøyde:

Lav: 0.250" = 6,35mm

Medium: 0.375" = 9,52mm

Høy: 0.525" = 13,34mm

Ekstra Høy: 0.650" = 16,51mm

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Fysikeren said:

Enkleste er å gå til lokal forhandler, teste og kjøpe den høyden som passer best. 

Hadde gjort det hvis de hadde de ringene jeg trenger. Må bestille dessverre.

 

20 minutes ago, Sør-jeger said:

Viser enkelt hvordan du kan finne ut høyde.

 

https://www.youtube.com/watchv=TOvGCP2UJiw&feature=emb_title

Super video! Her fikk jeg svar på spørsmål jeg ikke hadde tenkt på. F.eks. at Picatinnyskinnen er 6mm høy. Da vil nok medium ringer holde.

 

3 hours ago, AsgeirK said:

Medium burde være høyt nokk

Det stemte det!

 

6mm (Picatinny)+9,52mm (medium ringer)=15,52mm.

 

Fyren på videoen hadde Zeiss 3-12×56 og måtte ha 13,5mm, så 15,52mm bør holde.

 

Hvis det nå viser seg at jeg må ha høye ringer så sender jeg de tilbake og bytter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jegerprøvekursene holdes fortsatt ikke her jeg bor pga korona, og det ser derfor mørkt ut for årets jaktsesong - må jo søke om våpen i tillegg etter bestått eksamen.

 

Det er snakk om at folk som gjennomførte kurset i fjor fortsatt ikke har tatt eksamen, så jeg (og flere andre) havner nok langt ned på prioriteringslisten.

 

En mulighet er jo at en bekjent av meg søker om våpen og at jeg får dratt på banen med vedkommende og øvd slik at jeg er klar for jakt i det jegerprøvekursene arrangeres igjen.

 

Titter litt på finn.no i ny og ne og kom over noe som kan være av interesse hos noen her inne på kammeret eller en førstegangsjeger med våpentillatelse i orden.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=117514205

Edited by Tobfa
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kom nylig over ei nydelig utstyrt rifle i 243 win på finn.no. Kun skutt 50 skudd.

Noen som har erfaring med dette kaliberet til toppjakt, rev og rådyr?

Hvordan er kulebanen til 243?

 

Har hørt at 243 er en løpsbrenner med løpslevetid jaktpresisjonsmessig opp til 4000 skudd hvis man er heldig.

Det er i tillegg dårlig utvalg på treningsammo har jeg sett, og fusion leverer ammo til lavest pris: 16,25 dersom man kjøper 100 skudd eller mer.

 

Rifla selges billig, sikkert på grunn av kaliberet, men det er snakk om Tikka, S&B og Hausken til en meget hyggelig pris på 10k.

308 er nok et bedre kaliber til mitt bruk, men da må jeg fort ut med 25-30k for å få samme kvalitet.

 

Hvordan er rekylen i 243 vs 308?

 

Gå for pent brukt 243 eller gå for ny 308 til tredobbel pris, men tredobbel løpslevetid?

 

Ja. Jeg vet at 243 kun er lovlig opp til og med rådyr, men så blir det nok bare rådyr med det første også.

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

Kulebanen er flat pga. høy utgangshastighet.

Riktig. .243Win er en "løpsbrenner", 4000 høres (svært) mye ut.

Treningsammo blir dyrt, om du ikke lader selv.

Besparelse på rifle koker fort bort i ammo-kostnader og kort levetid for løpet.

Rekyl i .243Win er så godt som fraværende ved bruk av demper.

 

@TobfaJeg synes du har svart greit på alle problemstillingene selv. Siden du er ny (og ung?) jeger, skygg unna .243Win og kjøp noe mer allsidig og "mainstream" (6,5x55, .308Win eller .30-06). 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Om en nå mener å ha et røverkjøp på hånden, kan en jo vurdere å bytte pipe og få kamret den for feks en 6,5 patron som .260 Rem eller 6,5 CM, eller 7mm-08 (om en lader selv) eller .308W om en satser på fabrikkrulla. Koster vel en 6-7 lapper ferdig montert nå om dagen, men du får vel bytte demper i tillegg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Når koronaen setter en stopper både for jegerprøvekurs og skytebanene, så kan jeg fortsette å gnu på rifler.

 

Jeg prøvde en rifle med 3-12×56mm kikkertsikte påmontert, og jeg ser at kolbeforhøyeren som sto påmontert var helt nødvendig for å se hele siktebildet. Jeg ser derfor behovet for justeringsmuligheter på min fremtidige rifle der jeg trenger en kolbeforhøyer av noe slag.

 

Tikka kan leveres med justerbar kolbeforhøyer, men GRS Sporter (laminatstokk) så mye "kulere" ut. Bedre pistolgrep, justeringsmuligheter både i høyde og lengde, varmere og mer kvalitetsfølelse. Men rifla blir 3,4kg kontra 2,8kg.

Noen tanker om hva jeg bør gå for? Enkel kolbeforhøyer i plastikk, eller GRS Sporter som veier en del mer og som krever litt vedlikehold i ny og ne?

Edited by Tobfa
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

308: 12.000-8000

30-06: 8000-6000

 

Ca´ish

 

Har aldri skutt ut noen av de.. men forstår det slik, at det er ofte rengjøring av løp gjør ofte mer skade en selve skytingen.

 

Jaktriflen min har vært 30-06.. men har nå gått over til rustfri 308, bare for å kappe den mest mulig for demper.

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Sør-jeger said:

30-06: 8000-6000

Det var da ikke så verst. Med andre ord: ingen bekymring for stor løpsslitasje slik som f.eks. 6,5×55.

 

4 minutes ago, Sør-jeger said:

forstår det slik, at det er ofte rengjøring av løp gjør ofte mer skade en selve skytingen.

Ja. Bronsebørsten skal man kanskje være litt forsiktig med, men litt olje på en klut skader ikke.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Tobfa said:

Det var da ikke så verst. Med andre ord: ingen bekymring for stor løpsslitasje slik som f.eks. 6,5×55.

 

Nei.. men nå blir det snart lov med 6,5x55 og 120grain monokuler på storvilt... 

Det frister!

Lite rekyl og svært behagelig å skyte med.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Sør-jeger said:

Nei.. men nå blir det snart lov med 6,5x55 og 120grain monokuler på storvilt... 

Det frister!

Lite rekyl og svært behagelig å skyte med.

Helt enig! Prøvde en 223 rem forleden. Det var luftgevær-feeling. Ulempen er jo løpsslitasje og dårligere utvalg av fabrikkammo på 6,5×55 kontra .30.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tobfa said:

Ja. Bronsebørsten skal man kanskje være litt forsiktig med, men litt olje på en klut skader ikke.

Løp tar ikke skade av pussing. Klart om boresnaken tar en tur på gulvet eller i grusen mellom rundene så er en vel der, men såvidt jeg forstår, både fra egen erfaring og fra børsemakere som bytter dårlige løp, så er de enten utskutt - eller for jaktrifler langt vanligere, rustet. Holder en konkurranserifler utenom, så er det rust som tar pipene for de alle fleste. Noen få er nøye nok (til å pusse) til at de klarer å slite ut piper som de har 10-årsvis.

 

 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tobfa said:

Bronsebørsten skal man kanskje være litt forsiktig med, men litt olje på en klut skader ikke.

 

Olje på klut er ikke pussing! I beste fall får du ut det verste kruttslammet. Skal man få ut mantel og glassharde kruttrester så er det mekanisk bearbeiding og kjemi som gjelder. Bronsebørste, fille, J-B-pasta, sterk solvent o.s.v. Unntaket er tredve-null-åtte til storvilt, den klarer seg overraskende bra med ei oljefille en gang i året.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sør-jeger said:

nå blir det snart lov med 6,5x55 og 120grain monokuler på storvilt.

Det er lov

§ 16.Krav til rifleammunisjon

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin eller muflon, og ved felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil. I tillegg skal følgende krav være oppfylt:

a. Minste tillatte kaliber er 6,5 (.264″/6,71 mm).
b. Minste tillatte kulevekt er 9 gram (138,9 grain) for kuler med mantel og blykjerne og 7,8 gram (120 grain) for blyfrie kuler.
c. Minste tillatte anslagsenergi på 100 meter (E100) er 2200 joule.
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, jlovold said:

Er det det denne? https://no.wikipedia.org/wiki/.30_Idiot

 

Eller er det noen som har modifisert en .308 rifle til å skyte 30-06? 

 

Omtrent noe sånt ja  😅 Jakta sammen med en gæmlis en gang i tida, som snakka mye om "tredve-null-åtte". Han var dog langt mer kunnskapsrik enn meg på andre aspekter med jakt. Så jeg hadde masse å lære av han, men ikke akkurat om patrontyper. Det er så mange myter. F.eks. har jeg hørt at "to-to-og-tjue" er verdens raskeste riflepatron, så rask at den er dødelig selv om den bare passerer nært nok. Synd det ikke fungerer slik med .22-250-en min...

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Casey Jones said:

men ikke akkurat om patrontyper. 

Det der minner meg om en gang jeg skjøt opp med den gamle mauseren, for å ha ei backuprifle til jakta. Dette var en k98 i originalstand, i 8x57IS, på en landsens bane i de sørlandske skoger.

Jeg hadde skutt, truffet og alles klar, og skulle få stempel og underskrift. Samtalen gikk omtrent slik:


Gubben som kontrollerte: "Kaliber?"

Jeg: "8x57"

Gubben: "HÆ"

Jeg: 8mm Mauser

"Åjaaaaa, kort NATO"

Jeg: nei 7.92x57
"aha, lang nato"

Jeg: Nei, tysk Mauser, 7.92 Mauser

"akkurat: Tysk NATO"

 

Da tok jeg kortet tilbake og skrev selv...

 

K

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Legendekommentaren kom frå ein eldre kar under skytetrening før storviltprøva. Han måtte ha ei ny pakke med 7,62

Og eg spurde sjølvsagt, kva type kaliber 7,62 er børsa di i? Kort eller lang? Stod berre 7,62 i våoenkortet. 

 

Han såg på meg og gliste godt idet han sa: Eg har den du kan skyte begge i😁

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Jauda said:

Lærte noe nytt fra den artikkelen. 223 er visst grovkaliber... 

sitat fra artikkelen: 

 

30 Idiot er et kallenavn på den deformerte tomhylsen man får ved å skyte en .308 Winchester-patron (7,62 x 51 mm, kalt «7,62 kort») i en rifle kamret for .30-06 Springfield(7,62 x 63 mm, kalt «7,62 lang»). Sammen med .223 Rem/ 5,56 × 45 mm/ og 6,5 x 55 mmregnes de to kaliberne som de mest utbredte til grovkalibrede jaktrifler i Norge

Edited by Olemann
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Olemann said:

Lærte noe nytt fra den artikkelen. 223 er visst grovkaliber... 

 

:-D  I mitt hode er det en forvokst salongrifle. Husker vi skjøt med MP5 under førstegangstjenesten en gang i forrige århundre. Er ikke det 5,56x45?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...