Jump to content

Førstegangsrifle i kaliber .308


Tobfa

Recommended Posts

8 minutes ago, msteiro said:

120grs er nå tillatt på større storvilt for blyfri ammunisjon. 

Jeg er klar over det, men ønsker at marginene skal være på min side. Det er jo så mye snakk om at 6,5 er marginal på villsvin og elg, og da slipper jeg at folk stiller spørsmål ved kaliberet jeg anvender dersom jeg har 308.

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke huske at det har vært argumentert veldig hardt for at effekten av 6,5x55 har vært marginal, men at lovligheten har vært det. 

 

Med den gamle forskriften, tilpasset de gamle kulekonstruksjonene, ble 6,5 lett til en rådyrpatron om du kappet pipa eller ikke brukte de aller, aller tyngste kulene.

 

Med den nye forskriften er 6,5 en storviltpatron med god margin. Jeg vil gå så langt som til å si at forskriften er skreddersydd for å erklære 6,5x55 som godkjent til storvilt. 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tobfa said:

Og med 308 har man også tyngre blyfrie kuler å velge i om man skal jakte større vilt.

 

308w gir fin hastighet med 125-130gr kobberkuler og vil være godt egnet til alt du kan jakte i Norge. Skal man på 150gr og oppover så ville jeg heller satset på en 30-06 (og da gjerne AI) ladet til moderne trykk. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Tobfa said:

Har noen testet 120 grain blyfri ammunisjon i 6,5×55 på elg eller villsvin?

 

Det står på lista mi for 2021. Men foreløpig vil du vil nok slite med å finne det her, siden det har vært ulovlig i Norge fram til i forrige uke. Men i USA er det helt vanlig å jakte Elk / Wapiti med f.eks. 120gr Barnes TTSX, De har hele tiden ment at 120-130gr er tunge kuler i 6.5, og 140 brukes nesten ikke på jakt. De lager uansett like stort høl uavhengig av vekt.

Der borte er det også helt vanlig å jakte villsvin med 223, og blant de blyfrie kulene er 62gr TTSX mye brukt.

 

K

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tales varmt om 6,5×55 her nå.

 

1 hour ago, M67 said:

Takk for tips til billig treningsammo.

 

Har et par spm angående 6,5×55:

 

- Kan man jakte villsvin i Sverige med blyfri 120 gr i 6,5×55?

 

- Hvilken blyfri jaktammo type 120 gr i 6,5×55 kan kjøpes ferdigrullet og klar til jakt?

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, jmosbakk said:

 

308w gir fin hastighet med 125-130gr kobberkuler og vil være godt egnet til alt du kan jakte i Norge. Skal man på 150gr og oppover så ville jeg heller satset på en 30-06 (og da gjerne AI) ladet til moderne trykk. 

Hva mener du er moderne trykk i 

30-06 AI?

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Tobfa said:

Om jeg må lade selv for å få blyfri 120 gr i 6,5×55, faller heller valget på 308 der man får kjøpt ferdigrulla barnes ttsx i 150 gr.

Helt enig. Til jaktrifle er 308/3006 helt kurant.

Skal du ikke lade selv kjøp 308.

Det finnes bra billig treningsammo også til 308.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, jmosbakk said:

 

308w gir fin hastighet med 125-130gr kobberkuler og vil være godt egnet til alt du kan jakte i Norge. Skal man på 150gr og oppover så ville jeg heller satset på en 30-06 (og da gjerne AI) ladet til moderne trykk. 

Hvasa? Hvor fort må det gå? 

Link to comment
Share on other sites

I mine rifler treffer mine hjemmeladde 150gr TTSX og 9g Scenar samme plass ut til ca 500m, der begynner TTSXen å ramle merkbart lavere. Jeg tror jeg lader dem nokså nært fabrikkpatronene, Vor-TX og 9g Scenar.

Dessverre er kjøpings 9g Scenar patroner i overkant kostbare av det jeg liker å mengdetrene med. (Det er her et sted man husker å ha anbefalt 6.5x55 ;) )

 

Men GGG har også en 155gr-patron som er i den leia,og vanlig 147gr jallapatroner (alt og alle billige 145 og 147gr 308 er stort dett billig "NATO" spec, og bruker kuler av "ikke den beste kvaliteten") kan da ikke treffe for langt unna.

Har kommer rifle og kvalitet inn, og ei kvalitetsrifle, som M12en vil ha betydelig mindre risiko for å sette forskjellige kuler langt fra hverandre på skiva, enn noe superbudsjettgreier, eller en gammal "Remchester" med tvilsom bedding. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Tobfa said:

Jeg ønsker helst å benytte samme ammunisjon til jakt og trening. Hvordan oppfører denne seg på rev og rådyr? Noe å satse på?

https://www.jaktdepotet.no/display.aspxmenuid=5856&prodid=10209&isUrlRewritten=true&mobil=ja

Norma har golden target og diamond til 308. Ligger på rundt 10kr smellen. Er ren treningsammo. Det å bruke jaktammo til trening blir fort dyrt, men for all del. Har du penger så hvorfor ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Federal fusion har vel eit bra rykte, utan at eg har prøvd den, men 'Bestillingsvare' står det.  Det vil nok seie at ameriakanarane hamstrar all produksjonen, og det kjem dei nok til å holde fram med dei næraste 4 åra.

 

Bruk heller sommaren på å skyte opp dei 10 pakkane med Norma Trainer du må ha for å få rabatt, og noter ned kor mange knepp du må stille i kvar retning for å gå over til jaktammo (Eller kjøp ein kikkert med ei form for nullstilling).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Tobfa said:

Norma trainer eller Norma golden target får duge. Kjøper 100 skudd i 308. Noen som har testet de på reven?

Norma Trainer har en helmantelkule og vil ikke ekspandere. Golden Target har en hulspisskule som i enkelte tilfeller kan ekspandere. Begge patronene i .308W vil ved normalt gode treff slukke lyset hos et så lite dyr som en rev, men du må nok regne med at Mikkel kan rusle noen meter før det blir helt mørkt. Og som med all annen ammunisjon i .30-kaliber, det blir hull inn og hull ut!

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de du nevner er jaktkuler. Det sagt, Trainer er ei 150gr helmantelkule, og vil lage et blyanthull gjennom reven. Uten treff i sentralnervesystemet finner du den ikke igjen uten hund, eller iallefall snø... Jeg vet ikke om kula i Golden Target er den samme, men den er iallefall helt lik... Jeg ville ikke jaktet noe som helst med disse.

168gr Sierra Matchking heter med svensk svartmaling på Norma Diamond Line, og er ei myk hullspisskule. Den er vanligvis svært mye mer presis enn 150gr-kula, og i ferdigpatronen er forskjellen himmelropende, iallefall om holdet er litt mer en 100m. Dette er en topp patron, de andre to er budsjettversjoner.

168gr-kula vil normalt ekspandere voldsomt, og reven skjønner straks at den er død - for å si det sånn.

Jeg ser Sølvrev kom meg i forkjøpet, og fikk meg til å lure på om det er to versjoner av Golden Target? Forresten fins også "Jaktmatch", som igjen er ei helt likens 150gr kule. Mest sannsynlig er de 3 patronene like, utenom pakka.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg her skutt 10-15 rev med Federal Fusion patrona du linker til, berre i 30-06 og med 180gr kule.

Reven dør den, lengste utraset eg har hatt er ca 10m.

Medaljens bakside er revens bakside. Utgangshullet varierer i størrelse fra et kronestykke til 10 - 15cm.

308 rifla mi liker ikkje Fusion, eg klarer ikkje stort bedre enn snusboksen på 100m og det synest eg er for dårlig på rev. Men den kan gå bra i rifla di.

 

Skal du jakte rev for å ta vare på pelsen, eller for å redusere bestanden og at det er j..lig spennende?

Dersom det siste er målet, ville eg sett på denne: 308Win Federal Varmint & Predator V-MAX 110grs. 20pk. - Jaktdepotet

Den går svært godt i min rifle, og Mikkel dør på flekken. Minuset er at pelsen er bare å glemme.

 

Eg vil anbefale deg å prøve revejakt med den rifla du har og med ei kule som raskt tar livet av reven. Dersom du finner ut at revejakt er noko for deg, og at du vil ta vare på pelsen, kan du seinare kjøpe ei meir passende rifle til dette. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Sako 87 said:

Skal du jakte rev for å ta vare på pelsen, eller for å redusere bestanden og at det er j..lig spennende?

Jeg skal redusere antall rev i håp om å øke rypebestanden. Skinnet blir bonus.

 

Spørsmålet er egentlig hvordan dere løser denne logistikken med trening- og jaktammo?

 

Jeg skjønner at man ikke trenger å overkomplisere det, men det hadde vært kurant å ha ammo til trening og jakt som går sånn omtrentlig likt slik at jeg ikke trenger å sløse bort de dyre patronene.

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

Som sagt ved å merke seg kor mykje du stiller om mellom uliketypar ammunisjon.  Med alt anna enn dei aller billegaste kikkertane vil det være likt frå gong til gong.  

 

Ellers:  Den pakken med Golden Target eg har har ikkje hulspiss.  Golden target og Jaktmatch har blankare og finare hylser enn Trainer.  Eg meiner eg har sett forskjell på fargen på tennhetta på GT og Jaktmatch, men det kan vel like gjerne være dagens lot.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Tobfa said:

Spørsmålet er egentlig hvordan dere løser denne logistikken med trening- og jaktammo?

Stort sett med å ha ulike rifler. Men ammo som går likt er kjekt - det er ikke noe jeg gidder å lete etter, men får jeg det, så er det fint.

Er det 8 klikk mellom jakt og treningsammo, så klarer jeg å huske det, eller jeg skriver det på en teipbit og setter den på rifla et sted. Da er null jaktammoen, og 8 treningsammoen. Eller jeg er lat, og glemsk, og rifla er innskutt med jaktammo, og jeg skyter på trening, og "oi, jeg må skru 5 ned ja...", det er ikke verdens ende, poenget er ikke å treffe i midten på trening, men å lære å gjøre det riktig, og å lære begrensningene sine.

 

Om du tenker like mye igjennom hvordan du skal lære deg å skyte godt, som hvilken rifle du skal ha - så blir dette riktig bra.

 

Ad "de dyre patronene", så nytter det ikke å tenke sånn. Det beste er å kjøpe masse, og bruke av det - ikke tenke en og en patron - men kjøp for noen tusen hver gang, og bruk av det. Du må skyte en del for å bli flink til å skyte - men du kan spare SVÆRT mye skyting på å finne en kompetent instruktør og/ eller lese deg opp. Du finner også mye om det her på forumet. Det er en del gode skyttere, og flere rifleinstruktører her.
Som et eksempel, så har vi en stor andel av jegerene som tar skyteprøven på vår bane (totalt 7-800 i året) som må bruke flere/ mange forsøk på å klare prøven, etter 20-30-40 år med skyting - mens det for noen få måneder siden kom ei ung jente til oss, som ville lære å skyte - hun skjeler, og klarer ikke å stå stille, og kunne til å begynne med ikke sikte med høyre øye, men måtte likevel skyte høyre, og prøvde att og fram, med støtte og høyre og venstre rifle - og du aner ikke hvor mye jeg tenkte "dette er bortkastet tid" - i forrige uke, etter 10-12 treninger, og totalt kanskje 300 skudd, så har hun ingen problemer overhodet, med å skyte alle skuddene i en sirkel halvparten så stor som prøvesirkelen - uten støtte, og hver gang.
Forskjellen er å bli satt inn i riktig gjennomføring med en gang, og å aktivt øve på å gjøre de riktige tingene - i motsetning til å knipe igjen øynene og nappe til, uten å ha åpnet ørene for at det fins mer effektive måter å skyte på...

Og, har noen nevnt det? Tren med 22LR.

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fram til høsten skal du i høyden jakte rev. Finn en varmintpatron - f.eks. Nosler Varmageddon, og skyt inn med den, kanskje 3cm høyt på 100m. Revejakt, ferdig. Reven blir blåst i filler, og alt blir bra.
Finn en treningspatron med 168gr SMK i - finn gjerne en billig treningspatron senere, men ikke først. Hvor mange kjøper ikke ny rifle, og aller billigste østeuropeiske skitammo, og kommer og klager og er fortvilet over at ikke rifla er presis...
Norma Diamond Line er en, men GGG sin 168gr er billigere, og det er PMC sin også - det er vel en "X-TAC Match" patron der som du får ned mot 9 kroner om du kjøper en pakke på 1000 eller noe sånt. Sierraen ekspanderer stort sett, så du kan jo jakte rev med den, og sånn sett jakte og trene med samme - helt til elgjakta.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Kan jo høres ut som om du er interessert nok til å begynne å lade selv en gang også? 

Ja, det stemmer. Men først må jeg ta jegerprøven som jeg har ventet i et halvt år på at skal bli gjennomført. Den utsettes og utsettes her jeg bor pga korona.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare et Lee Anniversary ladesett og Lee dier. Gav 700,- for ladesettet og kanskje 500,- for 3 dier, men det var på salg for snart 20 år siden. Til 2000,- for Lee settet og 5000,- for RCBS hadde jeg kanskje oppgradert med en gang.

 

Men det var ikke lenge før jeg gikk i pluss, i hvert fall.

 

Edit: XXL har/hadde en tendens til å selge ut ladekomponenter billig innimellom. Jeg har et kjempelager med Custom Competition til 2,- og Accubond til 3,50 (tror jeg) som jeg må kjappe meg og få brukt før blyforbudet kommer....

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tobfa said:

Dette så moro ut. Ja, hvorfor ikke begynne med en gang.

Et godt og velment råd: kom i mål med jegerprøven, skaff deg våpen og skyt en del (på bane) før du investerer i ladeutstyr.

 

Ja, jeg synes også hjemmelading er en trivelig hobby, og utstyret det er linket til er av bra kvalitet. En fordel med å lade sin egen ammunisjon er at du kan "skreddersy" trenings- og jaktladninger til din rifle, slik at de har (noenlunde) samme treffpunkt i ditt våpen. Hvor mye du sparer ift. "ferdigrulla" kommer an på hvor du kjøper ladekomponentene samt hvilke kvanta du kjøper om gangen. Premium jaktpatroner er blitt svindyre, men så går det jo ikke så mange skudd i året. Det er på treningsammunisjonen besparelsen ligger, særlig når du skyter mye.

Edited by Sølvrev
trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Over 240 innlegg for rifle til jakt. Hvor vanskelig kan det være hvis man shopper etter riktig pris/kvalitet på finn?

 

Sako Forester De Luxe 308 til 6800.- (røverkjøp) Kvalitetsklasse 30k+:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=207528542 

542_1181238886.jpg

 

100% Ny Weatherby Mk5 Euromark til 6500.- (røverkjøp 2) Denne koster egentlig ca 20000.-.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176904439

 

 439_669160351.jpg

 

 

Så rifle i 223 til revejakta og mengdeskyting:

 

Hova med demper til 6000.-:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=208165912

912_1298870544.jpg

 

 

Har man større budsjett kan man kjøpe en brukt Sauer 202 eller Blaser R8. Case closed..

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Elgjaeger said:

Det var den forbannede garderoben da......

Det problemet ser jeg virkelig ikke, man kan ha mange titalls våpen. Men søknads-ventetiden er jo en hindring. Og økonomien...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

Det problemet ser jeg virkelig ikke, man kan ha mange titalls våpen. Men søknads-ventetiden er jo en hindring.

 

K

Nåja, har også mange konkurransevåpen, men ikke alltid lett å overbevise onkel om at man trenger en til jaktrifle til jaktfelt...Kanskje jeg må prøve å flytte dobbelriflen i .500NE til UNL eller no?

 

Her på rett kant av landet er ikke ventetiden et stort problem, værre på palmekysten hører jeg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...