Jump to content

Førstegangsrifle i kaliber .308


Tobfa

Recommended Posts

Jeg synes hjortefot.com opptrer ryddig på dette forumet jeg. Han har vel aldri lagt skjul på at han er bransjetilknyttet? Det kommer vel faktisk frem på profilbildet? 

Jeg anser hjortefot.com som et forummedlem som kommer med god informasjon og slett ikke forpester noe som helst.

 

Denne tråden har vel sporet litt av, og jeg synes det er spikket nok fliser om linser nå. Førstegangsrifle (sikkert med kikkertsikte) var tema... tror jeg?

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Austergården said:

Jeg er selv distributør og forhandler i en annen bransje og forum forpestes av bransjefolk som fremhever det de selger, oftest det som gir best marginer. 

Hjortefot har vel strengt tatt ikkje gjort anna enn å oppklare missforståelsar rundt forskjellane på forskjellige Zeiss modellar? Det er informasjon som i alle fall eg sett stor pris på. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Den eneste "sammenlikningen" jeg har gjort med March er en ffp 3-24x42 mot en Zeiss Classic 2,5-10x50. Begge med lys. "Testen" ble gjort i for lyse forhold men selv der var det TKO til Zeiss.  

Det skulle vært moro å gjøre en ordentlig skumringstest med March 2,5-25x52 SFP mot en Zeiss HT 2,5-10X50 HT og en brukt Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys til 6K fra finn.

 

Zeiss HT er som sagt den beste jeg har testet i skumring side ved side med V8/60mm og div Swaroer. Jeg har solgt den eneste Swaroen jeg har hatt fordi den virket litt "porselen".

 

Jeg personlig gidder ikke skille på noen få minutter ytelse i skumring og foretrekker heller robusthet.

Derfor jakter jeg nå stort sett med Schmidt&Bender PM2 kikkerter   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Torf said:

Den eneste "sammenlikningen" jeg har gjort med March er en ffp 3-24x42 mot en Zeiss Classic 2,5-10x50. Begge med lys. "Testen" ble gjort i for lyse forhold men selv der var det TKO til Zeiss.

8x forstørrelse/42mm mot 4x forstørrelse/50mm gjør de vel egentlig ikke egnet til sammenligning. Husk at 2,5-25x52 har 10x forstørrelse, som tilsier flere linse-elementer, som ikke akkurat fremmer prestasjoner i mørket. 

March er vel mest kjent for å være skarpe, ikke nødvendigvis best i skumring.

 

Har ikke testet min 3-24x42 mot andre i skumring, fordi den i mitt tilfelle ikke akkurat er tiltenkt skumringsjakt. Så usikker på hvordan de presterer i dårlig lys. Men skarp er den. 

 

En V8 1.8-14x50 og en March 3-24x52 er vel kanskje de to som er mest egnet for sammenligning mellom Zeiss/March, om man vil sammenligne. Men det er ganske forskjellige kikkerter, så vil tippe de er gode/"dårlige" på forskjellige ting. 

Link to comment
Share on other sites

3-24x42en er på mange måter March sin minst vellykkede kikkert, med de spesifikasjonene blir det rett og slett for mange kompromisser. Det er at den holder den bildekvaliteten den gjør, MED de spesifikasjonene gjør jo at den er temmelig unik - og på den måten likevel vellykket...

Min 3-24x42 var ikke synlig verre i skumring enn den Zeiss 2.5-10x42 fra samme periode, som jeg hadde samtidig - men Zeissen vant stort på synsfelt - men man kunne ikke telle tagger på rådyrgevir på 400m hold i Zeissen - det kunne jeg i Marchen. Og synsfeltet har de fikset i "High Master" serien.

Uansett, optikk er det jeg hang meg opp i tidligere her var hjortefots påstand om at det er samme linser i V6 og V8. Det er sikkert samme glass, samme overflatebehandling, og samme diameter - men jeg tviler sterkt på at de lager selv objektivet helt likt, når de skal ha såpass forskjellig zoomområde. I tillegg er det vel < 1/3 av linsene som er i objektivet på en sånn zoomkikkert.

 

Bra kikkerter er det uansett alt det vi snakker om her. Jeg jakter mest med en gammel Leupold VX2, optisk og mekanisk helt og fullstendig underlegen, ca alt fra Zeiss, March, Swaro, S&L, alt mulig rart... Men det går faktisk an å få den med seg oppå ei lita rifle uten å gå hele dagen og banne over en stor svær kikkert på en kilo.
Når jeg skyter, så vil jeg gjerne kose meg med at siktebildet ser bra ut også, jeg gidder ikke irritere meg over optisk kvalitet, det betaler jeg meg ut av - men på jakt, så ser jeg kanskje i siktet på hver 3. tur, og jeg skyter noen ganske få skudd på en hel høst. Jeg ser like mye i siktet som på 5 minutter på banen - hele høsten. 

Men jeg bærer og bærer, og håndterer rifle og kikkert gjennom kratt, opp og ned ur og stup, over bekker og gud vet. Og den lille, latterlig billige Leupolden, som koster like mye som linsedekslene til et par av de andre kikkertene mine, den veier halvparten av det Zeiss, Swaro og den gjengen kaller lettvektskikkerter. Javisst er de bedre optisk, men hva nytter det der den henger bakpå ryggen ;)
 

Så det er nok mye som er bra nok.

 

K

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

TS skal ha en førstegangsrifle til allsidig jakt + optikk med gode skumringsegenskaper. 

Da hadde jeg kjøpt sånn ca det billigste våpenet jeg kunne finne og så dyr kikkert jeg hadde råd til. 

Billige rifler treffer mer enn bra nok til normal jakt. 

Edited by Haavard
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Haavard said:

TF skal ha en førstegangsrifle til allsidig jakt + optikk med gode skumringsegenskaper. 

Da hadde jeg kjøpt sånn ca det billigste våpenet jeg kunne finne og så dyr kikkert jeg hadde råd til. 

Billige rifler treffer mer enn bra nok til normal jakt. 

Jeg er enig, men med litt modifikasjoner. "så dyr kikkert som han har råd til", er greit nok, innen visse spesifikasjoner. Han bør unngå å hive vekk penger på et synnsykt zoomområde og rørdiameter som avløpsrør. En "gammeldags" 3-12x56, av europeisk merke vil være det beste valget tror jeg - om skumringsegenskaper er viktig. Er de ekstremt viktige, så fins jo 8x56-kikkertene ennå, iallefall på Finn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Meopta selger vel fortsatt sin 7x56 med lys? Har en slik som nok er passert ti år, kanskje noe mer. Aldeles ypperlig til vakjakt i elendig lys. Kanskje en slik samt en pent brukt 1,5-6x42, begge i montasjer som er enkle og presise ved av/på montering, kunne være et vel så godt valg for trådstarter?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke to kikkerter for en nybegynner ekstra styr, og nok en potensiell feilkilde? Det er heller ikke snakk om så mange minutter mistet i skumringa at det har særlig si. Ville gått for en kikkert, i en stødig montasje. Innenfor minsteforstørrelse 2-3x opp til 10-18x maks finner man mye bra. Objektiv mellom 50 og 56. Da har man dekt det meste av jakt. 

Mange bra merker nevnt i tråden. 

 

Så kan man vurdere mil vs moa, uten lys vs med lys, med asv vs uten osv. utifra budsjett. 

 

Jeg har en gammel Nikon Monarch Gold 2,5-10x50 med tysk retikkel #4, min første kikkert, enda. Den funker fortsatt utmerket på det meste av jakt. Salgsverdi nå er vel kanskje 3-4000,-.

Link to comment
Share on other sites

Denne må da være bra:

https://www.hjf.no/produkt/vapen/tikka/tikka-t3x-zeiss-v6-2-12x50

 

Er det tydelig forskjell på 50 og 56mm lysåpning?

 

Eneste bekymringen med kal .308 er når det skal brukes på rev og rådyr. Har noen erfaring med dette, og hvilken fabrikkammo som fører til fine slakt uten å gå på bekostning av store kjøttødeleggelser?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Tobfa said:

Denne må da være bra:

https://www.hjf.no/produkt/vapen/tikka/tikka-t3x-zeiss-v6-2-12x50

 

Er det tydelig forskjell på 50 og 56mm lysåpning?

Alt annet likt så er det forskjell, men det er ikke mange minuttene det utgjør på en std. zoomkikkert. Knapt merkbart. Jeg har forresten latt være å skyte et par ganger i høst, i tusmørket om ettermiddagen (senest 22.des) , fordi jeg innså at selv om jeg kunne skyte dyret, så ville jeg fått problemer med å finne det - iallfall om jeg ikke fant det med en gang.

Går du til en spesialisert skumringskikkert, en 8x56 fast, så kan du ofte ha skytelys hele natta, men der også, skal du finne igjen dyret.

 

9 minutes ago, Tobfa said:

 

Eneste bekymringen med kal .308 er når det skal brukes på rev og rådyr. Har noen erfaring med dette, og hvilken fabrikkammo som fører til fine slakt uten å gå på bekostning av store kjøttødeleggelser?

308 er helt supert på rådyr. Det er mange kuler som gjør en god jobb - selv har jeg falt ned på 150gr TTSX de siste årene. Egentlig mest pga konas "blyangst", men kula er presis, og går rett igjennom rådyrene uten å ødelegge for mye, og de blir liggende.

På rev unngår du ikke gjennomskyting, og får to hull i skinnet. Og det ene blir gjerne større enn det andre. Igjen, med TTSX blir ikke hullene for store, men det kommer litt an på hva du treffer inni - om du skal ha med hele beinbygninga i skulderpartiet med ut, så blir det litt. Med 110gr Vmax blir de veldig store...

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tobfa said:

Du gjør ingen feil med å kjøpe denne! 50 mm objektiv er et godt kompromiss for ulike typer jakt, og med lyspunkt duger Zeiss-kikkerten til langt inn i skumringstimen. Ingen problemer å bruke .308 Win til rev og rådyr. Moderne loddede kuler (såkalt "bonded") eller homogene kobberkuler gir vanligvis fine slakt ved gode treff innenfor normale hastigheter. Hvis du kan leve med at Mikkel rusler noen meter etter skuddet kan du også bruke helmantel. Du bør forsøke å få prutet med en lyddemper i denne pakken. Og ikke fall for fristelsen til å kappe pipa for mye. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

30 minutes ago, M67 said:

308 er helt supert på rådyr. Det er mange kuler som gjør en god jobb - selv har jeg falt ned på 150gr TTSX de siste årene.

Dette virker lovende får rådyrjakta - men dyrt. Er det slik at blyfrie kuler, jevnt over, er dyrere enn de med bly?

 

34 minutes ago, Sølvrev said:

Du bør forsøke å få prutet med en lyddemper i denne pakken.

 

Da må nok rifla gjenges først (usikker på om den allerede er gjenget), noe som med demper skrur prisen ytterliger opp og som åpner for pruting, ja.

Ønsker å kunne skyte uten hørselvern. Hvilken lyddemper gjør dette mulig uten å skade både hørselen og lommeboka. Er A-tec H2 noe å satse på?

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Tobfa said:

Ønsker å kunne skyte uten hørselvern. Hvilken lyddemper gjør dette mulig uten å skade både hørselen og lommeboka.

Ingen!😁 

Jeg har en Optima 45 på min .30-06, iflg. produsenten demper H2 noe bedre (og veier litt mer...). Om du bruker en av disse på din nye .308 i vanlige jaktsituasjoner har du redusert faren for å skade hørselen i betydelig grad. (Skade på lommeboka er for øvrig et relativt begrep!). På skytebanen bør du selvfølgelig bruke øreklokker eller annet hørselvern i tillegg. Jeg har så nedsatt hørsel at jeg bruker inne i øret-hørselvern på jakt i tillegg til demper.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Tobfa said:

Takk for gode svar!

 

Dette virker lovende får rådyrjakta - men dyrt. Er det slik at blyfrie kuler, jevnt over, er dyrere enn de med bly?

Blyfrie kuler er som regel dyrere enn billige blykuler, og billigere enn dyre blykuler ;) Prisen av noen TTSX i året er ikke noe jeg merker i jakt- og skytebudsjettet...

I år endte jeg tilfeldigvis opp med å bruke 6.5x55 i rådyrjakta, og noen gamle Berger VLD, de griser mye mer, og er bly, men det var nå slik det ble (308en lå hos børsemaker mye av sommeren)

 

58 minutes ago, Tobfa said:

 

Ønsker å kunne skyte uten hørselvern.

På jakt eller på bane? På bane - glem det. På jakt, kjør på, men prøv å minimer antall skudd uten demper eller hørselvern. Med demper tåler en nok noen skudd uten hørselvern før det skjer alvorlige hørselsskader.

58 minutes ago, Tobfa said:

Hvilken lyddemper gjør dette mulig uten å skade både hørselen og lommeboka. 

Ingen og alle. Alle demper så mye at faren for merkbare hørselsskader av noen få skudd er redusert til "liten", og ingen demper nok til å redusere faren for hørselsskader av mengdetrening under "veldig sannsynlig".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ok. Da blir det kvalitetsdemper. Vet godt at hørselvern er en selfølgelighet på banen, men sikkert lurt å dempe mest mulig, også på jakt.

 

Bruker dere samme ammunisjon på "de obligatoriske 30" som på jakt, eller bruker dere noen spesiell treningsammo og skyter opp med jaktammo? (Sikkert et tåpelig spørsmål, men spør likevel.)

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Tobfa said:

Bruker dere samme ammunisjon på "de obligatoriske 30" som på jakt, eller bruker dere noen spesiell treningsammo og skyter opp med jaktammo? (Sikkert et tåpelig spørsmål, men spør likevel.)

Jeg skyter "treningsammunisjon" resten av året, og tester/ skyter inn med jaktammoen i ro og mak for meg selv, så jeg vet hva den gjør og hvor den går - på papir, og på ulike hold.

Så skyter jeg opp med det jeg har for hånden, gjerne jaktammoen, men ofte noe rester av tester, av konkurranseammo eller nesten hva som helst. 

K

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, M67 said:

Så skyter jeg opp med det jeg har for hånden, gjerne jaktammoen, men ofte noe rester av tester, av konkurranseammo eller nesten hva som helst. 

Prøven skal vel tas med godkjent jaktammo iflg. forskrift. Altså med ekspanderende prosjektil.

Link to comment
Share on other sites

Det meste ekspanderer jo, og jeg tror det er noen som jakter storvilt med de fleste kulene jeg bruker, A-Max, ELD-M, Berger ditt og datt, jaktkulene fra i fjor, jaktkuler jeg har prøvd som ikke går noe særlig, diverse. Jeg kan ikke si at jeg ligger våken over at ei kule jeg skyter i den gjennomhulla simleskiva kanskje ikke verdens beste elgkule.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Får vel prøve meg frem og finne ammo som passer til mitt våpen og mine behov. Kommer nok til å trene med samme ammo som skal brukes til jakt.

 

Kom over denne:

https://www.norhunt.no/products/mauser-m12-riflepakke-med-zeiss-v7

 

Veldig fristende, men ser at de kun har igjen i 6,5x55, 30-06 og 9,3x62.

 

Blir vel da 6,5x55. Fungerer nok utmerket opp til hjort og rein, men er redd for elgen og det hardskutte villsvinet.

 

Og så var det det forbannede blyforbudet da. Da kan man vel ikke skyte storvilt pga anslagskravet som er der av én grunn: skadeskyting.

Edited by Tobfa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Tobfa said:

Får vel prøve meg frem og finne ammo som passer til mitt våpen og mine behov. Kommer nok til å trene med samme ammo som skal brukes til jakt.

 

Kom over denne:

https://www.norhunt.no/products/mauser-m12-riflepakke-med-zeiss-v7

 

Veldig fristende, men ser at de kun har igjen i 6,5x55, 30-06 og 9,3x62.

 

Blir vel da 6,5x55. Fungerer nok utmerket opp til hjort og rein, men er redd for elgen og det hardskutte villsvinet.

 

30-06 er jo veldig fin synes jeg! 
Og med en såpass til demper er det ikke mye rekyl og smell. 
Får masse treningsammo til 30-06 også!

Edited by Begnadøl
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Tobfa said:

Egen treningsammo for 30 øvelsesskudd gir vel annet treffpunkt, og når jeg skal skyte opp like etterpå så kan den samlingen på de 5 skuddene med jaktammo treffe et helt annet sted.

Er det et problem? Må jo prøve jakt ammoen også, skyte inn med den, så er det jo bare å notere hvor mange knepp det er i forskjell og stille etter hvilken ammo man bruker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du skriver at dette er din første rifle, og da er det absolutt en fordel å skyte så mye du orker til du blir fortrolig med det nye våpenet (og senere også, for den saks skyld!). Prisen på fabrikkammunisjon i 6,5x55 og .308 er stort sett den samme, bitte litt dyrere med .30-06. Hvis du lader selv blir det hipp som happ. Jeg bruker billige helmantelkuler/matchkuler til trening, billige blyspisskuler til oppskyting, og premium loddede kuler til jakt. Som @Elgjaeger sier, ikke noe problem så lenge du noterer avvik i treffpunkt. 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestemt meg for å kjøpe følgende når våpensøknad og pengene er klare:

 

Tikka T3x lite i kal .308

A-tec H2 demper

Zeiss V6 2-12x50 eller 2,5-15x56

 

 

Trenger tips til nødvendig ekstrautstyr til:

 

Rifle:

- pusseutstyr

- våpenkoffert

- gjengebeskytter

- kolbeforhøyer

- våpenreim

- skytestokk

- klikkpatron

 

Kikkertsikte:

- linsedeksel

- neopren-trekk

- solblender

 

Demper:

- neopren-trekk

- mirage-bånd

 

Evt. hva som mangler...

 

og hva av dette som egentlig er nødvendig.

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

Pusseutstyr: kjøp en hel stang med børste, jig til lapper og propper

 

Våpenkoffert: en litt polstret bag holder lenge, greit med en lomme. Trenger ikke noe dyrt i det hele tatt. Samme med reim.

 

Kolbeforhøyer: ikke noe behov, men enten Kalix som er permanent, og følger med noen T3, eller kydex som Beartooth.

 

Skytestokk, klikkpatron, miragebånd og neoprentrekk: ikke noe behov til å starte med.

 

Linsedeksler: vortex defender er lettest tilgjengelig og best for pengene. Butler creek er søppel.

 

Gjengebeskytter kommer med riflen hvis gjenget fra fabrikk, eller fra børsemaker ved gjenging.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tobfa said:

Da har jeg bestemt meg for å kjøpe følgende når våpensøknad og pengene er klare:

 

Tikka T3x lite i kal .308

A-tec H2 demper

Zeiss V6 2-12x50 eller 2,5-15x56

 

 

Trenger tips til nødvendig ekstrautstyr til:

 

Rifle:

- pusseutstyr

- våpenkoffert

- gjengebeskytter

- kolbeforhøyer

- våpenreim

- skytestokk

- klikkpatron

 

Kikkertsikte:

- linsedeksel

- neopren-trekk

- solblender

 

Demper:

- neopren-trekk

- mirage-bånd

 

Evt. hva som mangler...

 

og hva av dette som egentlig er nødvendig.

Med det du planlegger å skyte - altså 30 skudd + jakt, så trenger du ikke:
- pusseutstyr (du vil få et reelt behov for puss rundt 2040-50...)
- våpenkoffert, det funker flott med et enkelt futteral

- klikkpatron er meningsløst på moderne sentertente rifler uansett

- solblender følger som regel med kikkerten, eller en trenger det ikke - har aldri hørt om noen som har kjøpt det ekstra

- trekk til demper og miragetrekk, ingenting kommer noengang til å bli varmt på rifla di...

 

Du trenger rifla, sikte - montert - og (knapt) patroner...

 

2 hours ago, Tobfa said:

Noen som vet levetid på løpet til Tikka T3x lite i kal .308?

Altså antall skudd skutt før presisjonen ikke er like god lenger.

Med 30-40 skudd i året så snakker vi om generasjoner.

 

Spøk til side, (ikke alt er spøk) så er det sagt mye fornuftig over her, og jeg skal egentlig ikke tilføye stort mer enn en lett frustrasjon over at du ikke skjønner at du må trene, eller at jeg misforstår, når du sier du har "flinke folk" å lære av, som ikke vet bedre enn at 1000 skudd med luftgevær og 30 med jaktrifla er "ingenting".
Nå lærer man mye skyting av å skyte med luftgevær, og om treningen er målrettet og fokusert, så kan man spare mye ammo med jaktrifla også - men man må bygge noe erfaring før en går på jakt. 

 

K

 

 

 

  • Like 6
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

On 12/27/2020 at 9:18 PM, Tobfa said:

jeg skal ikke skyte noe særlig mer enn jeg må

Og hva jeg må, er en personlig referanse som kommer an på hvor gode mine skyteferdigheter er. Skjønner at dette kunne misforstås dithen at jeg ikke skal skyte mer enn obligatoriske treningsskudd med påfølgende oppskyting, selv om jeg tror at det er godt nok for viderekommende som trener med andre metoder. Bra at dere reagerer som dere gjør og fraråder slikt for nybegynnere.

 

Det jeg mener er at jeg skyter til jeg er sikker på at jeg kan samle godt opp mot 200 meter, og at alt annen "koseskyting" får foregå på luftgeværet fram til jeg får bedre råd.

 

Snakket med en erfaren jeger forleden. Han mente at en fersk jeger burde skyte minst 300 skudd før man drar på jakt for første gang.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Tobfa said:

Dette er i boks. Har avtale med en kompis som jakter og får oppbevare rifla der. Må noen ekstra papirer være i orden når han oppbevarer et våpen som er i mitt eie?

Du må oppbevare våpenet i våpenskap på din adresse (i hh til Folkeregisteret). Dersom kompisen din skal ha det må du låne det ut, skrive utlånserklæring for opp til 4 uker om gangen.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det har jeg ikke, men det blir forhåpentligvis jegerprøven ila vinteren. Jegerkursene har nemlig blitt utsatt pga korona og mange har fullført kurs uten å få tatt eksamen. Har vokst opp med jakt og fiske, så det blir ikke noe stress.

Blir 16 hvis du lurte, så da kan jeg bli med på opplæringsjakt på storvilt. 

Liker å være ut i god tid og lurte bare på deres meninger her inne på Kammeret om valg av rifle. Og det har jeg fått gode svar på. Tusen takk igjen!

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

On 12/27/2020 at 4:46 PM, Haavard said:

Jaktammunisjon er den billigste utgiften du har på hele året. 

 

Her skrev jeg med meg selv i tanke, men hva gjør dere som har 5-10 jaktvåpen?

Selv skjøt jeg 9 skudd med jaktammo på bane før årets jakt. Det går jeg ikke konkurs av, men hva om jeg hadde hatt 5 rifler istedenfor 1? 

 

 

On 12/27/2020 at 8:05 PM, Tobfa said:

Får vel prøve meg frem og finne ammo som passer til mitt våpen og mine behov. Kommer nok til å trene med samme ammo som skal brukes til jakt.

 

 

Jeg tror jeg betaler 45 kr/skudd for jaktammo og 8kr/skudd for trening. Skyter du de første 15 med treningsammo sparer du over 500 kr...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...