Jump to content

Førstegangsrifle i kaliber .308


Tobfa

Recommended Posts

2 hours ago, M67 said:

Skyting nede i snøen, så snø kan feste seg å et varmt våpen... Pusting på linser - som blir rim, og umulig å fjerne når det er kaldt... Plastikkstokker som blir sprø som glass..

Så lenge rifle, kikkert og demper ikke får "varige mén" etter en tur i kulda, så er jeg fornøyd. Dette er det ingen som har opplevd og skrevet om i tråden så langt. Og om man skulle få ising i mekanikken så er det sakte tining og smidig overgang ved temperaturforskjell som dere sier.

 

Om jeg så må avbryte pga. rim på linser, ising i våpendeler eller kraftig mirage, så vet jeg hvertfall hvor grensa går for hva som tillater seg ved standard oljing av utsatte deler. Verre er det for de på som er nødt til å stole 100% på våpenet når en sulten isbjørn kommer løpende i 40 km/h.

Link to comment
Share on other sites

Er i ferd med å bestille Sauer 100 classic xt (istedet for Tikka T3x lite til fordel for pris og trepunkts sikring), men begynte å tenke på det med å bytte ut pipa etter x (noen som vet?) antall skudd. Har lest flere diskusjoner her inne om hvor vanskelig det er å bytte pipa i 101, og den er jo ganske lik 100.

 

Ingen stor fare om bytte av pipe ikke lar seg gjøre, siden S 100 er relativt billig og det kanskje er like dumt å bare bytte ut hele rifla, men om noen her inne vet så hadde det vært flott.

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

En 308 går fort 8-10000 skudd før presisjonen begynner å svikte. Kommer litt an på hvor heftige ladninger som blir brukt,kvaliteten på stålet osv.

3 minutes ago, Tobfa said:

Men jeg lurer mest på om bytte av løp lar seg gjøre.

Har hørt at en eller annen børsemaker får det til, men det blir jo en ekstra kostnad (om det er denne modellen løpet er krympa inn i kassa?)

 

Men hvorfor ikke legge noen ekstra lapper i ei børse hvor løpet er gjenga isf? Er jo ikke så mye det er snakk om...

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, hewi said:

Men hvorfor ikke legge noen ekstra lapper i ei børse hvor løpet er gjenga isf? Er jo ikke så mye det er snakk om...

Hvis du har en å anbefale så tar jeg gjerne i mot råd om en annen rifle i mellomklassen, men tror jeg lander på Sauer 100 om ingen har noe negativt å si om den eller kommer med et bedre forslag.

Link to comment
Share on other sites

Saueren er knall den. Om du ikke skal skyte 1000+ skudd i året så har du rifle i maange år. Jeg, personlig ville vel sett på en brukt tikka eller noe i den dur. Eller et brukt systemvåpen. Schults& Larsen feks. De får du ofte ned i 10000 pent brukt. Da har du mulighet til å føye til flere kaliber/løp på samme låsekasse, uten fordyrende børsemaker. Du gjør det selv på 4 min.....men det er min mening da. Du må jo finne ut hvilke behov du har og hva du synes er ok for deg og din smak

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, hewi said:

Saueren er knall den. Om du ikke skal skyte 1000+ skudd i året så har du rifle i maange år. Jeg, personlig ville vel sett på en brukt tikka eller noe i den dur. Eller et brukt systemvåpen. Schults& Larsen feks. De får du ofte ned i 10000 pent brukt. Da har du mulighet til å føye til flere kaliber/løp på samme låsekasse, uten fordyrende børsemaker. Du gjør det selv på 4 min.....men det er min mening da. Du må jo finne ut hvilke behov du har og hva du synes er ok for deg og din smak

Ser den, men som første rifle så gjør jeg det enkelt. Og skal behovet melde seg senere, så har jeg erfaring med Sauer, og kan da avgjøre om jeg vil kjøpe Sauer igjen eller kjøpe et helt annet merke.

Edited by Tobfa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sier du dette på bakrunn av egen erfaring eller har du hørt det fra andre Sauer-eiere?:

5 hours ago, Mix said:

Problemet med Sauer er rust.

 

Problem? Her må du utdype @Mix

Mener du at ved normalt vedlikehold så vil en Sauer ruste mer enn tilsvarende ikke-rustfrie rifler?

 

Gjelder dette alle Sauer-modellene eller tenker du spesielt på 100?

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare meg hva de ulike tallene står for og forskjellen (og evt. ulemper og fordeler) mellom forskjellige gjenger. Virker som M14x1 og M15x1 er de mest utbredte, men hva skiller disse fra f.eks M13x1 og M18x1?

Er helt nybegynner innen dette og håper noen guruer her inne kan gi meg (om mulig) en enkel forklaring.

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tobfa said:

Virker som M14x1 og M15x1 er de mest utbredte, men hva skiller disse fra f.eks M13x1 og M18x1?

 

Enkelt forklart er M13x1 et gjengeparti på 13mm diameter med 1mm mellom hver "gjengetopp" (eller bunn). Så det enkle svaret er "diameteren". 

M14/M15 er vanligst rett og slett fordi det funker godt på normal pipediameter på ei jaktrifle. Matchrifler med tykkere pipeprofil bruker ofte M18x1. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har fått tilbud på en Tikka T3x Lite SS kal .308 ferdig kappet 51cm og gjenget M14x1 fra fabrikk.

Har egentlig litt lyst til å betale litt mer for et 57cm løp, men hvordan blir balansen med en Hausken jd224 (310g) på tuppen, sammenlignet med et løp på 51cm?

Hva er ellers fordelene/ulempene med 51cm løp vs 57cm løp i kal .308? Hastighet, rekyl, balanse osv.?

På forhånd takk:)

Link to comment
Share on other sites

Sikte for 6-7k nytt, rifle du kanskje kan tyne ned i 12-13k ny - altså 20k-ish nytt? Alt over 15 er ihvertfall for mye. 10, så er det et røverkjøp. 12 - 14 kanskje? 12 er vel fremdeles billig føler jeg.

Reima og veska koster vel en 1000-lapp og. 

 

Jeg er ikke i bransjen, og jeg betaler for det jeg har lyst på, så om du har lyst på den, kjøp - om ikke - la vær.

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er flere pakker både brukt og ny Browning X-bolt på Finn. Til +/- din utgangspris. X-bolt er en lett og grei rifle med supert magasin, sikring på kolbehalsen og en av de beste syntetstokkene å holde i. Går greit gjør de også.Angrer (litt) på at solgte min ombygde X-bolt med Rafdal muffe og 6,5 og 9,3 pipe.  Men for all del, M12 er jo ikke noe dårlig valg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, FEVIK said:

Men for all del, M12 er jo ikke noe dårlig valg.

Har jo egentlig bestemt meg for Tikka T3x Lite SS, men ble nysgjerrig siden M12-en selges på finn til 14500,- inkl. optikk.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=208072338

Selger bor i tillegg like i nærheten av meg, så da tenkte jeg at det kunne være en god og billig løsning.

Det som gjør at jeg avstår fra å kjøpe er tre ting:

- Trestokk

- Kikkerten har ikke rødpunkt

- 6,5×55

 

Leker heller med tanken på å kjøpe denne:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=202710220

... kaste rifla, og beholde opptikk og demper som jeg setter på en Tikka jeg kjøper ny i annet kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Med fabrikkammo er det i praksis ingen forskjell på 30-06 og 308. Med hjemmeladd bestemmer en selv om en henter ut det ekstra potensialet som ligger i 30-06. Hvordan det funker på rev og rådyr er det hovedsakelig kulevalget som avgjør. 

Edited by Jeffery
Slått på målstreken, men lar den stå...
Link to comment
Share on other sites

Ikke når det bare er marginal, om noen, forskjell. Ofte tilbys 30-06 med et hakk tyngre kule, og da er som regel utgangshastigheten lavere for 30-06. Dette er et ikke-problem, som kun eksisterer i teorien.

Ikke overtenk mer nå ;)

 

Jeg ville også valgt 308 framfor 30-06, men jeg kjøpte nå jaktrifle i 6.5x55 i høst, og ble støttet i den avgjørelsen av forskriftsendringen. 120gr blyfrie kuler kom i posten i dag, og jeg skal ha ei ladning klar lenge før jakta. Da vil jeg ha fordel av lav rekyl, og langt flatere kulebane enn jeg (lovlig) kunne hatt i høst som var.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg mener at 6,5x55 er verdens beste kaliber så er ikke 308w helt tullete det heller. 

Jeg skal teste 125gr gmx i løpet av våren og regner med å ha tilnærmet samme egenskaper med den som en 6,5x55 med 120gr kuler. Ihvertfall på de hold som er aktuelle for min del. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, jmosbakk said:

Jeg skal teste 125gr gmx i løpet av våren og regner med å ha tilnærmet samme egenskaper med den som en 6,5x55 med 120gr kuler. Ihvertfall på de hold som er aktuelle for min del. 

Og med 308 har man også tyngre blyfrie kuler å velge i om man skal jakte større vilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...