Jump to content

Våpen med oppspenner


Andreasv

Recommended Posts

Jeg har oppspenner på to av mine våpen, en Merkel drilling og en Sauer 404. Med tanke på sikkerhet er dette en veldig fin løsning, men det er en liten nedside. Rifleløpet på drillingen er lett og nesten lydløst å spenne opp. Men på Saueren er oppspenneren relativt hard og tung, samtidig som den lager litt støy. Ikke noe stort problem under vanlig jakt, men ved postering på korte hold og i stille vær kan lyden muligens skremme viltet. Nå er denne rifla (i .30-06) ganske ny, så jeg håper oppspennermekanismen "går seg litt til". For øvrig er Saueren et drømmevåpen!

Link to comment
Share on other sites

@AKLtakk for lista! 

@Sølvrev, ja det er nok bakdelen. Oppsenninga må jo nødvendigvis være litt tyngre enn en vanlig sikring, da man skal spenne fjæra. Det er vel begrenset hvor mye utveksling man kan bygge for å gjøre bevegelsen lett, men jeg tror det vil veie opp for bakdelene. 

 

@Olesøn Poenget er å kunne gå med et våpen med ammunisjon i kammeret hele dagen uten å være bekymret for at sikring skal bli beveget på ved uhell eller at våpenet skal gå av ved fall ol. Jeg har i dag en Sako 85. Sikringsplasseringen der er vel en ren katastrofe. Å bevege seg gjennom tett skog med den i hånda, sikra, ja det er risikosport. Sikringen er alt for utsatt. Det er mange andre våpen med bedre sikringsfløy, men er nå ute etter å se på alternativer. 

 

Andreas

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke med god fantasi en gang, å skjønne hvorfor plasseringen av sikringen til Sakoen (og måten den virker på) skal være så ille. Ihvertfall halvparten av alle jaktvåpen har lignende sikring.

 

Følger man generell våpensikkerhet, "booger-hookeren" (avtrekksfingeren) ute fra avtrekksbøylen og korrekt pipeføring (som uansett må gjøres, uansett om det er skudd eller ikke i kammeret) så skal ingenting kunne skje, selv om du faller.

Link to comment
Share on other sites

@Kjella, hvilket våpen klarer du raskt å lydløst å ta ladegrep på? Tenker da på f.eks losjakt på rev. Reven er i nærheten, å du må raskt være klar til skudd, lydløst. Hvilket våpen?

 

@Rausheim nå skal ikke jeg bedømme din fantasi, eller erfaringsgrunnlag. Men ja det har skjedd, både meg og andre. Sikringa blir vippa av, spesielt om man beveger seg raskt i skog med våpenet i hånda. Jeg har aldri opplev utilsikta skudd som følge av dette, og jeg vil heller ikke oppleve det. Det finnes mange våpenprodusenter som har betydelig bedre løsning på sikring, så om jeg ikke finner et våpen jeg liker med oppspenner, så finner deg mye annet fint å velge i. 

 

Tilbake til saken, er lista over komplett?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sakosikringa ser jeg ikke helt hvordan skal slå seg av av seg selv. Men jeg har opplevd at både Sauer og Remington har avsikra seg, og det er igrunnen uproblematisk - sikringa inngår omtrent ikke i "sikker håndtering av våpen".

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Syns det gir en stor sikkerhetsfordel å ha oppspenner, legger patron i kammeret før jeg går til post, og på jakt går selve oppspenningen på automatikk når dyr er innen rekkevidde😉

Under drev og trykkjakt med hund i tett vegetasjon og kratt er det betryggende å ha rifle med oppspenner. Tidligere har jeg gått med tomt kammer etter episoder der skyvesikring har avsikra i kontakt med kvist og kvast.

 

Eneste ulempen med oppspenner må være at man blir litt for godt vant 🤔

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skal jo ikke mer til enn en kvist stryker langs kolben. Nei sikring er ikke alt, å ja det går fint for alt å alle om skuddet går av utilsiktet. Men satan så ubehagelig. 

 

Kjella, da er jo løsningen din i praksis verdiløs på jakt. Vet ikke av noe moderne jaktvåpen som ikke kamrer en patron når sluttsykket lukkes. 

Link to comment
Share on other sites

Det som vi alle skal ha som regel er at børsa alltid skal behandles som om den er ladd. Oppspenner eller vanlig sikring har ikke betydning. Dette er en selvfølge for erfarne jegere, som har fått sikker handtering av våpenet inn med morsmelken. Nå har jeg ikke hatt utilsiktet avfyring, men har hatt feil på en Ruger sikring som førte med seg at rifla sa klikk når den ble avsikret. Remington rifla som jeg hadde en gang i tiden åpnet bolten og kastet ut patronen, siden den ikke hadde låsing av sluttstykket. Den konvensjonelle sikringen som jeg liker best er faktisk Weatherby sin sikring som låser tennstempelet på samme måte som Winchester sin. Imidlertid synes jeg at den sitter mindre utsatt til en winchester sin. Oppspenner er en god løsning, men la alltid løpet peke i ufarlig retning uansett hvilken løsning en har på sikringen. På mine rifler klarer jeg å lade fra magasinet på en relativ lydløs måte, samt at vi alltid bestemmer og for at vedkommende som går først har skudd i kammeret. De som går bak har tomt kammer, dersom vi går flere i lag.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Sakoen75 said:

Tuller du nå? Du bruker tommelen din og trykker ned på øverste patron og lukker sluttstykke.

Jeg gir opp. Les nå det som er skrevet over. Detter er vel ca det første man lærer når man håndterer et jaktvåpen. Vær så snil ikke les en setning tatt ut av en sammenheng. 

 

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Austergården said:

En enda bedre sikkerhetsfordel er å ikke lade før du er på post og med pipa rettet i 100% sikker retning. 
Selv om sikringen skulle fungere 100% så eliminerer den ikke menneskelige faktorer som f.eks. å glemme å sikre. 

Helt sant, men det må veies mot sannsynligheten for å finne dyr på vei til post - smygjakt blir jo i praksis umulig om man skal gå med uladd våpen.

 

21 minutes ago, Austergården said:

Om noen skulle lade før post i min nærhet skulle de fått en alvorlig samtale med meg og et antall andre.

Jeg lader stort sett alltid på vei til post - når alene idet jeg lukker bildøra, og når sammen med andre, når vi skilles. Jeg har vært på mange lag der førstemann i "køen" har ladd rifle så lenge vi går sammen - og begge versjoner av at alle har ladd våpen alltid...

Den ene sammen med "proffe" jegere som kan å ha kontroll på våpen, og det føles vel så trygt som mye annet. Der var alle våpen som var ute av bil ladd, helt OK så lenge alle har disiplin. 

Ande steder er en kontinuerlig redd, og folk som går i rekke peker på hverandre med ladde våpen (i reim med tung lyddemper) alle veier. Sånt gidder jeg ikke å være med på.

 

Det tryggeste er jo å la rifla stå i skapet... Men hensikten med jakt er jo å skyte noe, så vi må ha rifler, og de må være ladd på et tidspunkt - den eneste måten å håndtere det på, som fungerer i alle situasjoner er disiplin, med fingre, og med pekeretninger.

 

 

Han med oppspenneren glemmer sikkert at han faktisk hadde spent den opp en dag også, og når man da har vanen at man kan peke på alt og alle og holde seg fast i avtrekkeren med en gang man går ut, så blir det virkelig farlig. Men at man peker i sikker retning kan alle se, og alle kan passe på hverandre.

 

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Austergården said:

En enda bedre sikkerhetsfordel er å ikke lade før du er på post og med pipa rettet i 100% sikker retning. 
Selv om sikringen skulle fungere 100% så eliminerer den ikke menneskelige faktorer som f.eks. å glemme å sikre. 
 

Om noen skulle lade før post i min nærhet skulle de fått en alvorlig samtale med meg og et antall andre.

Så all jakt du foretar deg foregår fra stubben på en post? I så fall skjønner jeg tankegangen. Jeg liker meg særdeles dårlig på post og jakter betydelig mer aktivt, så jeg er avhengig av andre rutiner enn deg, å nei mine rutiner er overhode ikke galskap, men gode rutiner trent inn over år. 

@Ruger #1 @LGH Tusen takk!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På bøffeljakt i Zimbabwe med løver, elefanter og annet snacks rundt oss fikk jeg beskjed om å la dobbelriflen straks vi forlot bilen.  Gikk med dobbelriflen ladd hele dagen, da er det definitivt tryggere med oppspenner enn vanlig sikring. Men, amerikanerene mener jo at Krieghoffen vil ta livet av deg på DG jakt, for hard å spenne opp....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oppspenner på Blaser R8. Genialt system. Det er nok en vane, jeg opplever ikke oppspenneren som tung eller tungvindt, og heller ikke støyene. Jeg har flere spent opp (og skutt) villsvin som sto og været og lyttet, uten at de hørte eller merket noe til det. Rådyr også forresten, men de er langt fra så vare så villsvinene, før svina begynner å beite. Når de spiser er det slafsing og grynting og man skal nok bråke ganske mye for å forstyrre de. 

Jeg er mest komfortabel med at den som går først har patron i kammeret, og pipa pekende fremover. Dersom det er oppspennermekanisme så skal det litt til å kuke det til, men alt er mulig... Jeg liker dårlig å se inn i ei børsepipe, uansett om våpenet er ladd eller ikke. Det er jo de som man tror er uladd som er farligst.

 

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Austergården said:

Der min jakt foregår er det så krevende terreng at man lett kan ramle stygt noe som uansett sikring ikke er trygt om man har kamret en patron. 

Det er jo akkurat der oppspenneren kommer til sin rett. Da vil man aldri oppleve at sikringen glipper og skudd går av utilsiktet, den er også såpass tung at den vil ikke kunne skyves frem av en kvist ol. Man spiller ikke russisk rulett selv om man har oppspenner på våpenet.... Selv om det virker som at mange tror det. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Rausheim said:

klippe...

Men for all del, føler du deg utrygg med ladd våpen, så kjøp deg ei børse du trenger minst 3 armer for å få avsikret.

Sånne kommentarer er helt unødvendige. Moderatorer, følger dere med på denne tråden? Det går da an å diskutere som voksne folk uten at man tar hverandre i verste mening hele tiden? Edit, jeg har sendt rapport til mods.

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Det er ganske utrolig at man stiller et spørsmål som er rimelig enkelt å svare på, havner utpå å man blir tilnærmet idioterklært. Jeg vurderer å kjøpe våpen med oppspenner for  å øke sikkerheten noen små hakk, da jeg har opplevd at sikring går av uten at det er tilsiktet. Er det virkelig så på tryne å tenke slik? 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Går endel med bandhund. Opplever oppspenner som veldig greit til bevegelig jakt. Ser ut til at mange her kun sitter på post. Greit nok å lade når du kommer frem da, men jeg kjenner ingen som går alene på smygjakt (bevegelig jakt) uten skudd i kammer. Men kanskje det bare er meg..

Link to comment
Share on other sites

Det var nå ikke ment som mobbing, men om sikringen på din nåværende børse blir avsikret pga litt busker osv, da er det noe galt. Jeg har selv brukt Sako 85 på jakt og selv på ettersøk i kratt og skoger der selv en elg ville slitt, så har jeg aldri opplevd at sikringen går av.

 

Poenget er at istedenfor å bruke 15-20000 på ei ny børse, få en børsemaker til å se om alt er på stell.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Simplex said:

Går endel med bandhund. Opplever oppspenner som veldig greit til bevegelig jakt. Ser ut til at mange her kun sitter på post. Greit nok å lade når du kommer frem da, men jeg kjenner ingen som går alene på smygjakt (bevegelig jakt) uten skudd i kammer. Men kanskje det bare er meg..

Enig med deg der

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Austergården said:

Skal huske å si til de tidligere yrkesmilitære prs folka på neste trening at de er feige som krever bolt bak ved flytt og magasin ut / kammerflagg etter skuddserien.

PRS gjennomfører dette for at alle skal kunne være med. I IPSC flytter man og løper av hjertens lyst med ladde våpen - MEN man peker der man skal og holde fingrene unna avtrekkeren når man skal skyte. Meg bekjent forekommer vådeskudd omtrent ikke.

Ulempen er at man må kreve opplæring og trening.

 

Det kreves verken opplæring eller trening i bruk av våpen for norske jegere, derfor ser vi stadig vådeskudd, og vi hører jo attpå til nesten bare om de som treffer noen, eller noe dyrt. Disse vådeskuddene kommer ikke av at sikringene slår seg av, de kommer av bevisste eller ubevisste avtrekk på våpen man trodde var tomme, det gjelder og så Politiet. Oppspennere hjelper ikke mot dette, kun disiplin hjelper.

 

2 hours ago, Austergården said:

Arroganse dreper. Om du tror du er ufeilbar er du selv ikke skikket til å bære våpen nært andre mennesker. 

Folk mener seg ikke ufeilbarlige selv om de påpeker at man må følge visse regler for å unngå uhell. Rausheim har rett, man må ikke glemme å sikre - men det kan skje, og derfor har vi flere barrierer mot vådeskudd enn det. Og det er derfor jeg mener at oppspennere er et nokså lite bidra til økt sikkerhet.

 

Det viktigste er vaner, og når folk legger seg til "oppspenner-vaner" (typ, jeg kan peke på deg, for rifla er ikke spent, jeg kan legge ladd rifle i bilen for den er ikke spent, jeg kan klatre i et stup med ladd våpen for rifla er ikke spent) så blir det MER farlig med oppspenner enn med vanlig (eller ingen) sikring.

Dersom folk tar oppspenneren som det den er, en ekstra sikkerhet, og ikke en erstatning for gode vaner og disiplin, så gjør den det som er tenkt - men det er så alt for mange som bare regner den som erstatning og sovepute.

 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vi kan koke det ned til følgende 2 jegere.

 

Jeger 1: Rifle med oppspenner og skudd i kammeret. Veiver rundt børsa da han (eller hun) vet at våpenet er sikret.

 

Jeger 2: Vanlig boltrifle, skudd i kammeret og sikringen av. Viser ellers korrekt pipeføring og finger ute fra avtrekkeren.

 

Jeg vet hvilken av disse to jeg ikke hadde turt å jakte med.

Link to comment
Share on other sites

Rent praktisk er det ikke noe forskjell på sikring og oppspenner.

Oppspenner er litt sikrere mekanisk.

Begge typer kan avfyre skudd  sikret/nedspent tilstand i en bilbrann for å ta et dårlig eksempel.

Jeg skulle gjerne sett en sikring med ulåst sluttstykke hvor man lydløst kan låse det med 1cm bevegelse ala "forward assist" på norsk AG3 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, vux said:

Hehe trenger vel ikke veive rundt med rifla i hytt og pine bare fordi man har oppspenner vel. 

Nei, men det er forbausende vanlig. På meg virker det som om mange tror at de kan legge vekk vanlige håndteringsprinsipper når de har oppspenner.

 

Det reelle problemet er vel at de ikke kan det fra før, men når de har vanlig sikring kan man snakke til dem - straks de får oppspenner er det bare "jeg har oppspenner", når de peker alle veier. Da teller rifla som "ikke ladd", og svært mange mener jo oppriktig at da er det helt greit å peke på hva og hvem som helst.

Nå hjelper det lite å diskutere det her, for disse er neppe på noe våpen og skyteforum...

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Rausheim said:

Vi kan koke det ned til følgende 2 jegere.

 

Jeger 1: Rifle med oppspenner og skudd i kammeret. Veiver rundt børsa da han (eller hun) vet at våpenet er sikret.

 

Jeger 2: Vanlig boltrifle, skudd i kammeret og sikringen av. Viser ellers korrekt pipeføring og finger ute fra avtrekkeren.

 

Jeg vet hvilken av disse to jeg ikke hadde turt å jakte med.

Nei, det kan vi ikke. Det er en fordummende fremstilling, som du må vite at er feil. 

Vi kan koke det ned til at feil skjer, og kan skje med alle våpentyper. Det finnes jegere som ikke passer godt nok på hvor pipa peker, og de jakter med mange ulike våpen. (Han som siktet på meg på reinsjakt, med fingeren på avtrekkeren, for å "se om det var kjente" holdt i en Sako...). 

Det er åpenbart at det øker sikkerheten med oppspenner. Jeg for min del forholder meg uansett til våpenet som at det er ladd, og farlig, og peker ikke med pipa mot noen. For øvrig heller ikke om det er tomt. Eller sluttstykket er borte. Det er den eneste måten å sikre sikkerhet på. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har 3 våpen med oppspenner. 2 av dem er knekkvåpen, og er "ufarlige" så fort man knekker i den forstand at oppspenner ramler ned igjen. den ene går jeg med tomt kammer til jeg skal skyte - den henger uansett på sekken fram til da. drillingen går jeg med, men passer på hvor jeg peker, og sjekker at en er nedspent, noe som er enkelt da den er i hånda stort sett alltid. Dessuten går jeg da også med hund som skal passes på - så de 2 er ikke noe problem. Størst utfordring er boltrifla, jeg har etter hvert fått innprentet at man MÅ sjekke at man har huska å spenne ned. Det skumleste er egentlig når man skyter og tar nytt ladegrep. Ting kan være litt hett,og det er fort gjort å glemme å spenne ned- siden denne ikke spenner ned selv ved repetering. Hadde aldri dette problemet på normale rifler med sidesikring, men oppspenner krevde litt fokus. Nå er dette godt innprentet  - men god håndtering er minst like viktig ved bruk av oppspenner som med vanlig sikring.

 

Den største potensielle kilde til vådeskudd ved oppspenner er nok selve oppspenning, her skal man ha alle fingrene på rett plass da man ofte kliper til litt når tommel skal spennes. 

Alt i alt er oppspenner veldig trygt og greit, men det kan aldri bli et hvileskjær for normal våpenhåndtering... Spesielt ok føles det når man går med hund...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...