Jump to content

Våpen med oppspenner


Andreasv

Recommended Posts

1 hour ago, Rausheim said:

 

Poenget er at istedenfor å bruke 15-20000 på ei ny børse, få en børsemaker til å se om alt er på stell.

Man skal jo oppleve alt sies det. Her ser jeg en på kammeret som med vitende å vilje fraråder meg å kjøpe et nytt våpen når jeg har lyst på det... 😃

 

Jeg vet noen har fått strammet opp fjæra på sako-sikringen for at den skal bli fastere. Min sikring oppleves som fast, men som sakt jeg har vært borti at sikringen har vært skjøvet fremover. (ja jeg vet at jeg sikret våpenet når jeg tok ladegrep)

 

Leg liker sikringen på Browning x og a bolt, Mauser har ei sikring jeg liker, Ruger mark har ei sikring som virker trygg, og det er sikkert et lass med andre som fungerer godt. Disse er selvfølgelig et godt alternativ, men i denne omgang undersøker jeg altså våpen med oppspenner, om noen av de kan være innen for rekkevidde for meg. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Sakoen75 said:

Finnes oppspenner for å ettermontere på Sako. Men er jo gøyere med ny rifle.

Link?

 

Å ellers kan vi vel være enige om at oppspenner ikke hindrer avfyring ved brukerfeil men er vel temmelig sikker vedr mekanisk brekkasje som tennstempel brudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke for å virke ovenfra og ned, men...

Det er noen grunnleggende prinsipper som en lærer i skogen som jeger, og som er like aktuelt hver dag hele året. De ene er alltid å betrakte våpen som ladd, og farlig.

1. Med andre ord aldri pek mot noen uansett

2. Alltid ha sikker bakgrunn når en skyter, samt tenk på rikosjettfaren. En skal alltid være sikker på hva det er en sikter på/skyter på. Signalfarget caps, lue, vest, er en god ide.

    a. Ha kontroll på hvor andre jegere befinner seg, inkludert poster. Dersom en er flere jegere på laget.

3. Tøm våpen, brekk våpen, ha sluttstyket i bakre stilling, og ta ut magasin. Når en spiser, tar en pause, eller møter andre jegere. Sett riflen fra deg med løpet pekende opp, på en slik måte at den ikke falller i bakken om mulig.

Driver en med smygjakt, og er alene. Er punkt 2 og 3 fremdeles like aktuelt.

Det som det syndes mest på, er når vi alle samles når jakten starter. Alle skal ha våpen og utstyr ut av bilene, før vi begir oss av sted. Hvem har sluttstykket i bakre stilling og magasinet ute av våpenet da. slik at alle rundt deg ser att våpenet er tomt og sikkert.

Jeg har sett ubehagelige episoder, inkludert skudd gjennom tak og vegger på skytebanen.
vedkommende uheldige person, ser vel mest skremt og storøyd ut.

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, hjortefot.com said:

Syns det gir en stor sikkerhetsfordel å ha oppspenner, legger patron i kammeret før jeg går til post, og på jakt går selve oppspenningen på automatikk når dyr er innen rekkevidde😉

Sikkert og sikkert... Kommer an på han som holder i børsa det. Har flere ganger opplevd blasereiere som har vasa rundt med børsa oppspent, fordi de har glemt å spenne ned etter at "de trodde det kom dyr"....Hvor sikkert er oppspenner da? Synes det er betydelig overdrevet den "tryggheta" jeg ivertfall.

 

Ei rifle blir aldri tryggere enn kvaliteten på våpenhåndteringa til operatøren. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites


Jeff Cooper:
 
Cooper advocated four basic rules of gun safety:
  • All guns are always loaded. Even if they are not, treat them as if they are.
  • Never let the muzzle cover anything you are not willing to destroy. ... 
  • Keep your finger off the trigger till your sights are on the target. ... 
  • Identify your target, and what is behind it.

 

punktum. 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, hewi said:

blasereiere som har vasa rundt med børsa oppspent, fordi de har glemt å spenne ned etter at "de trodde det kom dyr"....Hvor sikkert er oppspenner da? 

Like sikker som min Sako men sikringen av, men Blaseren er sikrere når den er nedspent.

Men ja de må behandles likt.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, AKL said:

Blaser R8,R93,Sauer 404,Mauser M03,Merkel RX Helix,Mauser M12 og sikkert flere.

 

9 hours ago, Ruger #1 said:

Du har i tillegg Browning Maral, Chapuis Rolls, Steyr SM12, Zoli Taiga for å nevne noen.

 

Voere lager til gammelmauseren http://www.voere.com/en/rifle-technology/accessory/manual-cocking-system.html

 

 

Og de fleste brekkrifler. 

 

Mye bra svar imellom irrelevant krangling, men sånn er kammeret.

 

Kan vel legge til sauer 101, browning blr, henry long ranger og marlin 1895.

Link to comment
Share on other sites

On 11/2/2020 at 7:20 PM, Andreasv said:

Jeg vurderer å kjøpe meg et nytt jaktvåpen.  Jeg har enda ikke tatt noen store avgjørelser, men ønsker primært våpen med oppspenner, Ikke halvautomat. Hvilke våpen har jeg da å velge mellom? 

 

Mvh Andreas 

 

 

 

Hei

 

Jeg bytta ut min Tikka etter flere uheldige opplevelser med utilsiktet avsikring. Endte opp med en Mauser M12 Impact. Veldig fornøyd med den, enkel og spenne opp, god stokk, god boltføring, og hele følelsen er et knepp opp fra ihvertfall Tikka, men også Sako i mine øyne. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei brekkrifle hadde vært fint å ha i skapet ja, men jeg må nok gå for ei bolt eller rettrekker rifle. Har sett over de forslagene jeg har fått til nå, mange en ting til felles; man trenger et middels stort byggelån for å få de hjem.

 

@Reinlykke Tikka sin sikring er vel identisk med sako sin. Jeg mener denne sitter for utsatt til ja. Godt å høre at det ikke er bare meg, og folk i min omgangskrets som har vært borti at sikringa glir av utilsiktet. 

 

Takk for svar folkens!

 

Link to comment
Share on other sites

Ser poenget ditt, og jeg var faktisk ikke klar over at disse to hadde tradisjonelle boksmagasin, noe som gjør de til bedre alternativer enn mange andre lever action våpen. 

 

Jeg må vel innrømme at de aller aller fleste skudd jeg leverer i løpet av et år er på skytebane, og jeg liker å slenge meg med på et å annet jaktfelt stevne. Jeg klarer ikke å se for meg at lever action er et godt alternativ da. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Andreasv said:

Jeg ser for meg en bolt action av noe slag. Tente litt på Browning Maral. Den så virkelig spennende ut. Sauer 101 er også en god kandidat sammen med Mauser m12. Utfordringen nå blir å få klådd på noen av disse. 

 

Det er endel XXL butikker som har M12 inne, da kan man få tafsa litt. 
 

Er litt forskjell på Extreme versjonen og en Impact / Black impact i balanse og vekt pga fluted kortere løp. 
101 og M12 er vel i praksis samme våpenet slik jeg ser det, litt forskjell på sluttstykke og sikring, men magasin og løsninger er vel like, samt prisen. 
Så personlig preferanse spiller vel mest inn.


M12 finnes ned rundt 13-16 000 kr, men de er uten oppspenner så vidt jeg har fått med meg. 

Men vet noen har fått bygget om sluttstykket i etterkant hos børsemakeren til Mauser i Norge. Tror kanskje det er Norhunt.no som har gjort det. 
Det er bare bakerste delen på sluttstykket som er forskjellig. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...