Jump to content

Deling av erfaringer!!!!! Med vådeskudd


pang pang

Recommended Posts

Dette burde henge på enhver skytters vegg.

 

1. Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten å straks forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke.

2. legg / sett aldri fra deg et ladd våpen.

3. sikt eller pek aldri på noen, våpenet ladd eller ikke. Eneste unntak er på instruktørs ordre eller i strid.

4. Tro ikke at et sikkret våpen kan behandles som om det ikke er ladd.

5. Husk at kula har stor gjennomslagkraft ut til 3500-4000m og kan drepe på dette hold.

 

Vådeskudd er unødvendig!

Det finnes ingen unnskyldning!

Vis våpenkultur.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 186
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser noen er inne på det med våpenerfaring fra Forsvaret. Mange skriver også om hendelser som kunne endt med katastrofe. Denne er om vådeskudd i Forsvaret, som endte i katastrofe.

 

 

Tid og sted er Balkan midt på nittitallet. Setting er at laget er samlet og man driver våpenpuss. I forbindelse med puss av P-80 (pistol) skjer det at han som er ferdig med å pusse skal gjøre som han pleier; sjekker at alt er tomt-spenner ned i sikker retning og setter i et skarpt magasin. Dette var jo under en skarp misjon, så alle gikk med skarpe skudd i magasinot hele tiden.

 

Når man gjør noe mange nok ganger, så blir det visst før eller siden feil. Det som skjedde var sannsynligvis dette:

 

Sjekk at våpen er tomt-inn med magasin-spenn ned, og så var det ikke ufarlig retning likevel.. Skuddet gikk, og traff dessverre en medsoldat i hodet. Hjernemasse sprutet ut over veggen, og ingen av de som var der glemmer noensinne det.

 

Det er dette vådeskudd handler om. Så det er all grunn til å ta det på alvor.

 

Dette har jeg sett en medsoldat gjøre med AG, den gangen gikk skuddet litt til siden for alle menneskene i nærheten. Tror greia er rekkefølgen magasinet kommer inn lett kan bli feil når man er trøtt, sliten og unkonsentrert.

 

Tragisk når noen dør på en måte som skal være så lett å unngå :(

Link to comment
Share on other sites

Ein som eg jakta med opplevde det samme som trådstarter her. Han hadde skote sin fyste hjort, gjekk fram og sette rifla (Husqarna 1640) ned i grov lyng/vier. Denne situasjonen gjer det fullt mulig for kvist å skyve sikringen fram, og komme inni avtrekkarbøylen. Skulle klart ha tømt kammer. Deretter geip han rifla etter fortre/reim, -og kula gjekk skummelt nær fjeset.

Har høyrt om fleire som har sett geværet ned i snø eller på skrått uderlag og merka eit svakt knepp, eller

fått mistanke. Tar forsiktig opp våpnet, -og sikringa er av.

 

Mitt eige eksempel på (altfor ?) fast(grodde) rutiner:

Ein fin dag i Feb/Mars skulle ein kamerat & eg skyte ute for fyste gong på lenge. Vi var begge erfarne skyttarar, og hadde tørrtrena ein del gjennom vinteren.

Vi hadde nettopp vore framme og lappa, og sat på huk ved kvar vår bag og lada opp att, samtidig som vi var engasjert i ivrig prat om eit tema vi begge var opptatt av.

 

BANG ! -frå min pistol, så torva spruta ved skivene.

Fyst skjønte eg ingenting, vart fullstendig overraska og "blank" i minst eit sekund, men heldigvis stod det ganske raskt klart for meg: Eg hadde utført ein "Spenn ned" rutine, men altså etter å ha putta ammo inn i våpenet.

Ein slik tabbe som er triviell i andre samanhenger, som å skjenke kaffi i drikkegaset, eller skrive med feil ende av blyanten. Men med skytevåpen blir det ikkje til å flire av.

 

Sjølve rutinen virka fint, eg hadde aktivt retta våpen mot sikker bakgrunn, og klemt bestemt inn avtrekkar. Ikkje rart at det small.

 

Har og opplevd skot som har gått av pga teknisk feil. Men skrue som løsna er egentleg min feil.

 

NL.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det første vi kan lære av disse historiene er at alt kan skje og vi kan alle gjøre feil selv om flertallet av oss ikke har hatt vådeskudd.

Ved siden av de 6 våpenreglene fra forsvaret (kan du ikke disse er det på tide å gjøre noe med det) er det et par ting vi kan gjøre for å forhindre nye vådeskudd.

 

1. Gå ikke med ladd våpen på ryggen.

2. Hold fingrene unna avtrekkeren før du har siktet på målet og er villig til å skyte.

 

Selv har jeg ikke hatt vådeskudd, men har vært borti det flere ganger, blandt annet i militæret og på feltskyting.

Det å holde fingrene unna avtrekkeren før du har siktet på målet er noe jeg hele tiden må minne meg på selv, spesielt ved pistolskyting.

Det er en uting at det skjer, og det skjer stort sett over alt om du ser etter. Folk hever pistolen med fingeren på avtrekkeren, rifleskytteren hviler med riflen pekende ned og har fingeren på avtrekkeren, jegeren sitter å føler på avtrekkeren på post osv...

 

Det er synd at det ikke straffes i konkurranse å holde fingeren på avtrekkeren før du har siktet på målet. Det burde være grunn til diskvalifikasjon etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er synd at det ikke straffes i konkurranse å holde fingeren på avtrekkeren før du har siktet på målet. Det burde være grunn til diskvalifikasjon etter min mening.

 

Innen praktisk skyting så er det DQ eller diskvalifisering hvis du stikker fingen inn i avtrekkerbøylen før målet er i sikte, eller som vi sier, engasjerer målet. Det er mange som mener at praktisk skyting er useriøst, men det finnes ikke en skytesport med høyere sikkerhetskrav.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel det er vel litt ymse hva som læres bort. Da jeg begynte å skyte pistol var det finpistol programmet det gikk i , og ikke mye rambo stoff. Og fingeren skulle defintivt være på avtrekkeren før man hadde siktebildet(som var utrykket instruktørene brukte) klart.

Når man skal skyte etter innertieren på 25 m.banen, begynner man avtrekket mens pistolen peker i gulvet. Ideelt skulle man , med god avtrekkskontroll, kunne gi opptil 3/4 avtrekk mens pistolen var på vei opp mot siktebildet.Når så man hadde ett godt siktebilde, gikk skuddet av av nesten av seg selv. Vi fikk bare skryt hvis vi var uheldig, og det gikk ett (kal.22) skudd i parketten. Det viste at vi hadde rett teknikk, men ikke kontrollerte avtrekket godt nok enda.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så var mitt første skudd , ett vådeskudd. Jeg var bare 5 år, og skuddet gikk av på kjøkkenet. Fra min fars hagle, som satt med frokosten sin 2 meter unna. Han hadde vært på jakt den morgenen , og kom inn for frokost. Han satte den enkeltløpete hagla i kjøkkenkråa, med løpet opp, og satte i gang med frokosten. Jeg husker at jeg spurte om hagla var ladd, og fikk beskjed om at det var den ikke. "Men ligg unna hagla.Du har ikke lov å røre den!!" sa min far. Desverre var ikke gutter på den tiden mer lydige enn gutter er nå, for jeg lirket fingeren inn i avtrekkerbøylen på hagla, og dro nedover. Og dermed ble det altså huskestue og øresus, pluss mange stygge små hull i vegg og tak.

Jeg ventet nok en lusing der og da, og var selvfølgelig vettskremt selv, men nok ikke mer vettskremt enn min far. Jeg fikk ikke kjeft en gang, men det fikk han. Av min mor. Som ikke la fingrene i mellom, når hun sa hva hun syntes om hans uforsiktighet generelt, og børser spesielt.

Det ble sendt en diskret beskjed til en tømrer kamerat av min far, som kom og lappet kjøkkentaket og satte opp ett par nye lister. Det ble ikke så mye mer snakk om dette etterpå, men hagla forsvant ut av huset før jeg begynte på skolen, og kom aldri tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Ein slik tabbe som er triviell i andre samanhenger, som å skjenke kaffi i drikkegaset, eller skrive med feil ende av blyanten. Men med skytevåpen blir det ikkje til å flire av.

 

Når du serverer et såpass godt visdomsord i ditt første innlegg på forumet bør du være klar over at du har lagt lista høyt. Meget høyt.

 

I motsetning til en del andre som aldri har skutt vådeskudd, aldri har skadeskutt osv. osv - og som heller aldri kommer til å gjøre det. Helt til den dagen de oppdager at de også bare er gjort av kjøtt og blod...

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

"Den ender trolig med at den assisterende sysselmannen får bot for uforsvarlig omgang med skytevåpen."

 

Det synes jeg er litt drøyt.. at en lovlyding borger skal straffes for å ha vært uheldig. Alle gjør feil og dette er åpenbart ikke noe man gjør med vilje.

 

..har forøvrig ett ekstra kvisthull i veggen jeg også :oops:

Link to comment
Share on other sites

[...] Alle gjør feil og dette er åpenbart ikke noe man gjør med vilje.[...]

 

Nå får du bot om du kjører av veien, kjører inn i noen bakfra (med en bil inn i en annen bil, for dere grisegutta...), en grill som starter gressbrann eller tilsvarende uhell også (om politiet blir innblandet). Så det er vel helt i henhold til hvordan straffen blir på andre områder i sammfunnet å gi bot for ett skudd i parketten. Hadde de i tillegg inndratt alle våpen og han bare kunne glemme å søke på nye noen gang (som vel er mer vanlig reaksjon på fastlandet?) så hadde det vært urimelig.

 

Selv om inndragning av våpen ikke er "straff", men "administrativ avgjørelse".... :roll:

Link to comment
Share on other sites

En på jaktlaget hadde skutt på et rådyr som han fikk inn et halvdårlig haglskudd i. Rådyret flaug skrått ifra han, og han la på sprang rundt en lita myr for å få avlivet det. Midt på myra snubla han, tredde halga nedi myra, og PANG! Det nederste løpet revna på langs.. Han hadde utrolig flaks som ikke fikk fysiske skader utav det.

 

Siden det har han aldri gått med tommelen på sikringen..

Link to comment
Share on other sites

Ja, når selveste sysselmannen kan havne opp i slikt, er det visst god grunn for andre å gå stille i dørene. Det er vel også forståelig at han straks ringte politiet, Noen hadde vel funnet det ut okke som, og så var sirkuset i gang. Men strengt tatt er vel ikke vi andre pliktig til å rapportere en slik hendelse når ingen er blitt skadd?

Link to comment
Share on other sites

Nei, du har ingen meldeplikt.

Stengt tatt kan du ikke straffes for å skyte gjennom gulvet ditt om du gjør det bevist. Ingen kan nekte deg å skyte i stykker huset ditt, så lenge du kan ivareta sikkerheten. Du har da lov til å ødelegge dine egne ting.

 

Er det vådeskudd gjennom gulvet kan du straffes/men gjør du det med vilje (gitt at du ikke har beboere under) så kan du ikke det? Snodig rettsstat vi lever i.....

 

Bare så det er klart: Du kan skyte på egen eiendom så lenge sikkerheten er ivaretatt, og naboen ikke klager på bråk. Unntaket er om du bor i nærhet av offentlig sted (regulert av de lokale politivedtektene). Om du skyter ute eller inne spiller ingen rolle....

Link to comment
Share on other sites

Sjikane kan kan spare seg for, fjernet av hansen deluxe

Selv jeg som er relativt ny her inne begynner å bli sliten av det der, men han er jo ikke alene om kverulative utsagn, forståsegpå og jegerbedreenndeg.

 

Men over til saken!

 

Vådeskudd har jeg vært borti, dessverre.

 

Første jeg hørte om var lillebroren til en kamerat som pusset salonggeværet og presterte å skyte gjennom halve kjelleren (les: dobbelt garderobeskap og en vegg minst...).

 

En gang jeg skjøt på blink med mitt luftgevær kom kula til å treffe en sten bak blinken som jeg ikke hadde sett. Kula kom tilbake like raskt og presist som den var skutt ut og traff meg nederst i øyebrynet på sikteøyet. AUUU!!

 

Så var det den gangen jeg og en annen la ut på jakt fra en hytte fylt opp med skyteglade folkehøyskole elever. Vi kom et stykke inn i bjørkeriset før en galning begynner å skyte med .22LR/ salong i samme retning som vi var gått. Denne skytingen vedvarte, tross mange rop og brøl, til jeg fyrte av hagla i lufta. Da skjønte premieidioten at det var noe inni skogen. Forbanna nordlending!!

 

Samme typen skjøt en snømus i god tro om at den var en vinterkledd røyskatt, og han og kameraten har visstnok skutt ørn på fuglejakt en gang (kan ikke bekreftes / avkreftes...bare blitt fortalt om hendelsen).

 

Da var vi kommet til premieidioten i troppen min i garden som pusset hele AG3'en, satte den sammen, spente opp og brakte av en rødfis rett i gulvbelegget inne i kuben.

Kanskje lurt å sjekke om magasinet var tomt før man klaska det rett inn??

 

Siste sak jeg kan nevne er at jeg, med voldsom flaks, merket at rifla kunne stå spent og sikret uten å lage problemer. Men klemte man litt på avtrekkeren før man løsnet på sikringen resulterte det at man tok av sikringen i at rifla gikk av.

Heldigvis prøvde jeg ny stokk akkurat da og hadde kun klikkpatron i kammeret. Tenk om det hadde skjedd på hjortjakt......FY F...! Da hadde nervene slått krøll på seg!

 

Siden du er så lei av folk som viser en "bedre enn deg-holdning" kan du kanskje holde deg for god for generalisering av hvilken landsdel man kommer fra? Fyren du har møtt som tydeligvis er uforsiktig med våpen er ikke det på grunn av at han er fra nordnorge!!!! Det der blir bare usaklig.

 

(Beklager at jeg drar fram dette innlegget så sent. Leste tråden først nå.)

Link to comment
Share on other sites

Siden du er så lei av folk som viser en "bedre enn deg-holdning" kan du kanskje holde deg for god for generalisering av hvilken landsdel man kommer fra? Fyren du har møtt som tydeligvis er uforsiktig med våpen er ikke det på grunn av at han er fra nordnorge!!!! Det der blir bare usaklig.

 

(Beklager at jeg drar fram dette innlegget så sent. Leste tråden først nå.)

 

Heisann...

 

Det var ikke for å forbanne alle nordlendinger, kun han ene det var snakk om (les: entall = nordlending, flertall = nordlendinger).

Hadde han vært fra en annen plass hadde jeg beskrevet han likedann (til og med hvis han var fra vestlandet -> forbanna vestlending, slik som meg....).

 

Så ikke ta på vei, det er ikke derfor denne tråden ble startet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeger døde av skader etter fuglejakt. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=577429

 

Fikk grøssninger når de første meldingene kom i media å går kveld. Jeg kjenner folk som skulle jakte deromkring. Ennå er ikke navn offentliggjort, men uansett er det en tragedie som aldri skulle skjedd.

 

Håper vi kan lære noe av dette.

Link to comment
Share on other sites

Er paranoid når det gjelder våpen, men hva hjelper det? Skyter og jakter man mye, vil tingenes iboende djevelskap sørge for at noe vil gå galt, og derfor kan man simpelthen ikke passe godt nok på, og gjøre sitt for at det blir så få skadevirkninger som mulig når statistikken går imot en:

 

Noen episoder fra mitt liv med skytevåpen.

 

1. I forsvaret. Hadde front-draw pistolhylster så jeg kunne dra pistolen rett fram og opp. Det gikk bra noen dager gjennom minst ei kasse ammo, til det smalt i trekket en kveld. Kula gikk i betongen så litt av støvlesålen forsvant. Her satte jeg nok våpenet i hylsteret med hanen spent. Idiot - men heldig idiot.

 

2. I forsvaret. Jeg instruerer rekrutter på skytebanen, det er første gang de skyter skarpt, og vi følger godt med, siden mange av de som skyter holder et våpen for første gang. Men hva hjelper det? Rekrutt reiser seg brått opp, kort etter at ordre om ildgivning er gitt. Han snur seg rundt, retter AG3en mot magen min, trekker febrilsk i avtrekkeren, og lurer på hvorfor det ikke smeller. Jeg takker englevakt og tysk sikring - men fy faen!

 

3. På jakt i Nord-Trøndelag, etter ryper. En jaktkamerat setter fra seg våpenet, fordi han skal ta mobilen som ringer. Våpenet sklir sidelengs ned på hardt steinunderlag, klakker mot steinene, og skudd går av - mellom oss. Usikret og ladd - eldre s/s.

Jeg var mest sint fordi han hadde den jævla mobilen på - sikkert pga sjokk.

 

4. Er på besøk hos en annen venn, som har en anseelig våpengarderobe. Vi er en gjeng mannfolk, som av en eller annen grunn alle er endt opp med døtre. Siste dag med skogsfugljakt er over, vi er nede på gården og jentene har lyst til å skyte med .45 pistol. Min venn ber meg om å være instruktør for jentene.

De syns jeg er fryktelig alvorlig når jeg går gjennom farene ved våpenet, sikkerhetssone, skyteretning. Og jeg lader kun ett skudd i magasinet for hver av dem til første gjennomgang.

Våpenet ligger på et bord foran dem, det skal løftes opp, rettes mot blink og avfyres, og så legges ned igjen.

Det går bra - inntil en av dem får det for seg at hun skal være Uma Thurman i Kill Bill. Så hun løfter våpenet, dreier halvveis rundt mot oss som står bak, og løfter pistolen for å posere med den foran ansiktet. Pekefingeren er på vei inn i bøylen og mot avtrekkeren.

Hånden min er straks på pistolen og jeg setter tommelen på hanen så den ikke kan spennes, skyver våpenet mot blinken og tar det fra henne. Det var min datter.

 

Er paranoid når det gjelder våpen - regner dem alltid for å være ladd. Selv når jeg tar dem ut av våpenskapet, og selv om jeg er den eneste med nøkkel til dette, sjekker jeg likevel - til tross for at jeg sjekket når jeg satte dem inn.

 

Pga våpenkulturen i film og fjernsyn tror folk for det første at det nesten ikke er farlig å bli skutt - du får en pen bandasje, men kan ture videre; eller også tror de at det er utrolig sjelden at noen blir truffet, som kjent er skurker dårlige til å skyte.

Det er all grunn til å være überforsiktig. Det er som med biler - det er den andre idioten du skal passe deg for, mens du selv er idiot.

Selv i forretninger - om jeg ser at han som rekker meg våpenet har sjekket at det er tomt, så sjekker jeg også selv.

 

Fra en våpenforretning, nylig. Gikk mot skranken, forbi veggen der haglene var låst fast. En i betjeningen låser fri en hagle for å vise den til en kunde. Idet han løfter våpenet fritt så peker løpene rett mot ansiktet mitt. Refleksen kicker inn, og kort etter ligger våpenselger på gulvet mens jeg holder haglen i hendene. :shock:

De ser alle på meg som om jeg skal til å finne på noe gæernt.

"Du retter da for faen ikke et våpen i trynet på noen," sier jeg til han på gulvet, mens jeg forbauset konstaterer at treningen sitter i ennå og han er like forbauset over at jeg rekker ham en hånd.

 

I en tråd her med råd til en fersk rypejeger var det en som foreslo at man skal gå med avsikret våpen på støkkjakt. Var nok noe slikt som skjedde rett før helgen, da en jeger drepte en annen ...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg var på jaktfelt for noen uker siden. Skjøt sånn mitt på treet de første to holdene. Han som satt to plasser til venstre for meg skjøt velidg bra på de første blinkene. På det andre skuddet på tredje holdet, sittende, gikk skuddet hans i grusen ti meter foran der vi satt. Han tok nytt ladegrep, mens vi andre hadde stoppet opp og så på. BANG! Der gikk et skudd til i det han hadde spent bolten uten å være i nærheten av avtrekkeren. Usikker på hvilken rifle han hadde, men det var i hvertfall plast i bolten. Og en plastbit var ødelagt, og når en tok ladegrep så gikk skuddet. Skummelt. De siste skuddene på hold tre og fire hadde jeg unormal høy puls, og veldig dårlig konsentrasjon på alt unntatt våpensikkerheten.

 

Så det er ikke alltid bare å passe på at fingeren ikke er på avtrekkeren...

Link to comment
Share on other sites

Eg presterte å skyte ein silo i går... Rimeleg flaut... Sat på bøen og det var blitt så mørkt at eg skulle gi meg. Reiste meg opp og tok opp rifla. Det var heilt mørkt og eg kjente på rifla (Blaser 93) at det var eit eller anna som var rart med oppspennaren. Men da skjedde det ei utruleg feilkopling i hovudet mitt og eg trekte av... Men eg hadde jo ikkje spent opp rifla! Men så begynte eg å tenke... Tidlegare på dagen skulle eg teste rifla for eg traff litt høgt på ein hjort kvelden før. Sette opp blink, skaut og tok ikkje ladegrep, men lot hylsa stå i kammeret sia eg skulle skyte eit skot til. Men så gjekk eg bort til blinken og var fornøgd med treffet. Så da eg kom tilbake til bilen så skulle eg ikkje skyte meir og hadde visst konkludert med at ei tom hylse var "god sikring". Så da eg skulle sitje på bøen så fylte eg opp magasinet og putta patron i kammeret. Men tenkte ikkje på at rifla var oppspent... Eg gjorde så mange feil den dagen sikkerheitsmessig at ein berre må riste på hovudet...

Link to comment
Share on other sites

Første tur på leirduebanen med egen nyanskaffet hagle i -98.

Tre-fire skudd uti serien. Jeg roper ut ei due, løfter hagla, avsikrer og klemmer på avtrekkeren men den sitter fast.

Jeg senker hagla og signaliserer at nestemann bare skal fortsette. Da ser jeg at min spanske O/U ikke har gått helt i lås. Jeg smekker den igjen det siste lille kneppet og der går skuddet, i grusen 45 grader foran meg. Blir helt kald innvendig og er nesten ikke sikker på hva som har skjedd før jeg knekker hagla igjen og en rykende patron ejekteres. Ingen reagerer mer enn etpar morske blikk...

 

Må presisere at fingeren ikke var i avtrekkerbøylen da skuddet gikk. Klarte siden å reprodusere hendelsen med tomt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke til stede da dette skjedde på Lerduebanen/Skytterkollen nylig, men det ble fortalt meg slik av en i personalet der oppe.

 

På Jegertrap - flere skyttere. De får kluss med lerduemaskinen, og når denne er fikset stiller skytterne seg klar for å fortsette der de slapp.

Det første som skjer er at skytter som står for tur til å skyte setter et skudd i tærne på høyre fot.

Han hadde hatt skudd i våpenet da utkaster streiket, og hadde så stått og ventet med våpenet hvilende mot tåen av støvelen, med patron i kammeret. Det tok tid å fikse utkasteren, han hadde stått og pratet med andre, og når de skulle i gang igjen kom han borti avtrekkeren når han skulle løfte opp våpenet "for å legge i ammo."

 

Jeg har sett folk stå med knekt hagle, og skudd i kammeret, mens de venter på tur og hviler enden av løpet mot foten, for å ikke sette dette i bakken - men denne varianten var ny for meg ...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Bestefaren min (han gikk bort for 5-6 år siden) har opplevd 2 vådeskudd som jeg vet om. Begge med en Mauser som han hadde lurt til seg i en eller annen byttehandel med tyskerne i de harde krigsåra. Kaliberet var selvsagt 7.92 (8x57js) Dette ble hans standard våpen på elgjakt og revejakt. Det første han gjorde etter en jaktdag var at han gikk ned i kjelleren for å hente poteter med børsa på ryggen. Den ble kansje litt i veien da han skulle bøye seg ned etter potetene så han tok den av ryggen og kom borti avtrekkeren. Kula gikk opp gjennom kjellergulvet, og inn i kjøkkenet, bare en drøy meter bak kona hans som sto å vasket opp! :shock: Deretter fortsatte den gjennom kjøkkenbordet, opp i taket og opp i tredje etasje der den fant veien ut av huset. Kunne gått riktig ille med tanke på at kona sto på kjøkkenet og tok oppvasken! :shock:

 

Vådeskudd nummer 2 skjedde noen år seinere. Med samme våpenet. Vet ikke nøyaktig hva som skjedde da, men jeg vet at han satt på kjøkkenet og fiklet med børsa. Av en eller annen grunn gikk et skudd av, det skuddet gikk inn i veggen ovenfor ovnen, deretter inn i stua, gjennom stueveggen og ut av huset i retning nabohuset som står 100 meter unna. Tror ikke at den traff nabohuset, da den sannsynligvis gikk over huset. Skumle greier! :shock:

 

Dette er to hendelser som skjedde på 50-60-tallet, tror jeg.

 

PS :!::!: Til dere som vet at jeg har en identisk Mauser, så er det dessverre ikke det våpenet. Det våpenet som er skrevet om her bare forsvant...Da han døde fant vi våpenkortet på den, men ikke våpnet. Finkjemmet huset fra kjeller til loft uten resultat. Han hadde våpenskap, men der var den ikke. Han må nok ha solgt den eller i værste fall mistet den under jakt. Det jeg kan tenke meg til er at han mistet det i et dypt fjellvann. Han brukte å ro over det vannet for å jakte på andre siden, og av en eller annen grunn mistet våpnet over ripa på båten. Han sa ingenting om at han hadde kvittet seg med det eller mistet det, så det er bare spekulasjoner. Ingen vet hva som skjedde med børsa hans :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vært med på flere....men den aller værste skjedde på Jerkin i 1990. Da jeg var dieselmink i et år. Det vil si Leopard tjeneste. En av de andre skytterne klarte kunststykket å fyre av en blå granat i helt feil retning og elevasjon. En 105mm på avveie er ikke noe man kjimser av..... Makan til sirkus må man se lenge etter......

Link to comment
Share on other sites

2. I forsvaret. Jeg instruerer rekrutter på skytebanen, det er første gang de skyter skarpt, og vi følger godt med, siden mange av de som skyter holder et våpen for første gang. Men hva hjelper det? Rekrutt reiser seg brått opp, kort etter at ordre om ildgivning er gitt. Han snur seg rundt, retter AG3en mot magen min, trekker febrilsk i avtrekkeren, og lurer på hvorfor det ikke smeller. Jeg takker englevakt og tysk sikring - men fy faen!

 

Fikk litt hakeslepp når jeg leste det! Forsøkte personen å drepe deg, helt overlagt?

Link to comment
Share on other sites

Når man leser i denne tråden er det pussig at jeg ikke får mer støtte i forslaget om et våpensertifikat med grunnopplæring i våpenhåndtering :shock:

 

Nåja, det er vel ikke bare de som kjører bil uten førerkort som krasjer? :wink:

 

Har prestert å sende avgårde ett par utilsiktede skudd selv, skummelt var det, og lært av det har jeg.

Refleksene sitter dog i meg nå, etter en del år med våpen. Tas det opp så er det å sjekke, selv om jeg har håndtert nevnte våpen rett før.

 

Jeg liker rett å slett ikke å klikke med et våpen uten å sjekke, sjekke igjen, og opplever ofte at jeg stanser før avtrekk bare for og sjekke en gang til (paranoid. Moi? :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker rett å slett ikke å klikke med et våpen uten å sjekke, sjekke igjen, og opplever ofte at jeg stanser før avtrekk bare for og sjekke en gang til (paranoid. Moi? :oops: )

 

Opplever det samme selv. Enda værre er det med klikkpatroner. Må sjekke tusen ganger at jeg ikke har tatt feil og ladet med en ekte patron. Men det skal man jo ikke klage på! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det eneste ”vådeskuddet” jeg har opplevd, skjedde mitt i byen en sen fredagskveld.

 

Når jeg var i begynnelsen av tyveårene, var jeg på nattklubb med den faste vennegjengen, utpå kvelden så ble jeg litt i overkant full så jeg tok en liten luftetur, til kiosken på hjørnet for å strekke litt på beina og kjøpe en pakke tyggegummi, når jeg skulle inn på nattklubben igjen var det ingen på utsiden og døren var låst. Jeg kikket inn glassdøra og kunne se noen hoder som kikket opp fra trappen ned til klubben. Merkelig syntes jeg og kikket meg rundt, det sto en ung fyr på fortauet på andre siden, så jeg ruslet over veien og spurte om han viste hvorfor døra var låst.

Jeg var ganske full, og oppdaget ikke før jeg var på armslengs avstand at han sto og pekte fremfor seg med en revolver. Det bisarre i situasjonen var at han til tross for at han var overstadig beruset, prøve å snøvle frem en forklaring mens han viftet med revolveren imot nattklubben. Situasjonen var mildt sagt skremmende og jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre, jeg var både redd for å være der og redd for å gå. Lite gjennomtenkt og ganske håpløst, så røsket jeg tak i revolveren og låste armen hans under armen min, men jeg fikk han ikke til å slippe den.

Når vaktene på klubben så dette smalt dørene opp og de kom løpende til og fikk vrid revolveren ut av hånden hans. Mens fyren ble lagt i jern, så holdt en av vaktene revolveren opp foran ansiktet sitt og betraktet den. Den så ut som et leketøy, er den ekte sa vakten og trakk av, svaret kom kontant med et .22 skudd rett opp i luften bare centimeter fra ansiktet hans og bare meteren fra øre mitt.

 

Da hadde jeg fått nok og ville hjem, men vaktene mente jeg måtte bli til politiet kom, men politiet ville ikke komme fordi de var for få på vakt og måtte vente til de hadde fått bevæpnings tillatelse. I og med at politi vakta bare var hundre meter unna bestemte vaktene seg for å ta med seg fyren bort der og bli ferdig med det, men når vi kom frem ditt så ville politiet ikke slippe oss inn før de hadde fått bevæpnet forsterkning i fullt ”terrorutstyr”. Dette syntes jeg var noe i overkant så jeg tok en drosje hjem.

 

Dagen etterpå så sto det fem linjer i avisen, full mann ble nektet inngang på nattklubb, hentet våpen hjemme og truet vaktene. Politiet pågrep mannen og han kan forvente seg et oppgjør med loven…

Link to comment
Share on other sites

2. I forsvaret. Jeg instruerer rekrutter på skytebanen...

 

Fikk litt hakeslepp når jeg leste det! Forsøkte personen å drepe deg, helt overlagt?

 

Det der er dessverre ikke en helt ukjent opplevelse når man er instruktør for rekrutter, og etter min erfaring (med unntak av et mentalt tilfelle) så skyldes det rein idioti på samme nivå som vi alle sammen en eller anna gang selv har klart å prestere.

Det "positive" er at alle som er på den skytebanen når noe sånt skjer husker det forbanna godt i lang tid etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Har to selvgjorte vådeskudd fra militærtjenesten sjøl.

 

Det første som rekrutt på øvelse med rødfis. Vi satt, geværlaget, og ventet på at troppssjefen skulle komme fra middagen like før startskuddet for øvelsen. Mens vi ventet funderte vi på hvordan vi skulle ta raskest mulig ladegrep og skyte fortest mulig med AG'en. Fant ut at det å holde inne avtrekkeren mens vi tok ladegrep var en fin ting. Nappet så klart ut magasinet og trente litt. Så gjorde jeg det lure. Etter "treningen" stakk jeg i vanvare inn magasinet mens jeg tok ladegrepet og fremdeles hadde trykt inn avtrekkeren, og det gikk som det måtte gå. Et enslig rødfisskudd brøt stillheten. Da kom løytnanten fort ja... Skuddet gikk av langs med tre av guttene på laget så det blafret i buksebein. Uhyggelig pinlig og en ekkel opplevelse som satt lenge i!

 

Den andre gangen var på skytebanen en god stund senere på året. Normalt ladet vi opp med fire patroner før ild, men en periode trente vi til skyttermerket og ladet med fem. Tilbake til hverdagen, "fire skudd i magasin", var ordren. Jeg puttet av gammel vane inn fem. Vi læret jo så klart å alltid ta klikkavtrekket til slutt. Slappet av etter skudd fire, munningen pekte litt oppover, og jeg trekte av "klikket"! Det høyeste klikke jeg noensinne har hørt! Troppsjefen kom buldrende og lurt på hva i helvete jeg drev på med! Det skuddet gikk over skytevollen og nokså langt nordover! Fikk i hvertfall oppleve viktigheten av å ta det siste avtrekket! Heldigvis var det i ufarlig retning...

 

Litt konsentrasjon med våpen gjør at man unngår mye tror jeg! Har til dags dato aldri hatt hatt flere uhell, og er mye mer oppmerksom på hva jeg driver med nå enn i min vimsete ungdom!

Link to comment
Share on other sites

Har to selvgjorte vådeskudd fra militærtjenesten sjøl.

 

Den andre gangen var på skytebanen en god stund senere på året. Normalt ladet vi opp med fire patroner før ild, men en periode trente vi til skyttermerket og ladet med fem.

 

Vært med på akkurat det samme. Vi trente mye med 5 og skulle plutselig ha 6 under konkuranse i helvetes uka. Siste klikk ble smell i sikker dog noe høy retning. Forventet meg en passelig overhøvling men ingen la merke til det da jeg var først ferdig og de andre skjøt fortsatt. Hold klokelig kjeft.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns dette er en veldig interessant og viktig tråd!

 

Men når jeg da langt om lenge kommer til slutten av tråden (uten å ha lest absolutt alle innlegg) sitter jeg igjen med et litt blandet inntrykk. Noen skriver om hendelser og noen skriver om andres innlegg, sånn er det vel i en hver tråd. Men hensikten og det viktigste med tråden må vel være å forsøke å lære av andres feil, for kanskje å unngå å gjøre de selv..?

Likevel blir jeg overrasket over de gjennomgående liberale holdningene til mange av kammeratene her angående vådeskudd. Det er ikke meningen at man skal ha opplevd en vådeskudd situasjon for å være en god eller erfaren skytter eller jeger. Analogier med biler og motorsykler er tåpelige! En som har kræsjet er ikke nødvendigvis en bedre sjåfør en en som ikke har.

Hvis forholdsregler blir tatt og fulgt (og disse har blitt listet opp mange ganger i tråden) så blir skader minimale.

 

Min lille hendelse:

Hjortejakten hadde stått på siden soloppgang og jeg hadde riflen ryggen i 10 min mens jeg gikk langs en vei. Da jeg skulle til å gå inn i skogen igjen og ville ta riflen av skulderen tok jeg hånden bak og stakk tommelen inn i avtrekkerbøylen og direkte på avtrekkeren!! Til alt hell, har jeg alltid sikringen på helt til jeg skal skyte. Hadde jeg da kommet borti sikringen og fått denne av (eller glemt å sette den på) så kan jeg glede meg over at jeg ikke "loffer" rundt med kuler i kammeret :)

Selv om det ikke skjedde noe, så gikk det kaldt nedover ryggen min bare med tanken på hva som hadde skjedd.

 

Som jegere/skyttere og innehavere av våpen vil jeg si at det er viktig å huske følgende:

Hadde gått gale, kunne jeg kun klandret meg selv! Går det gale på noe senere tidspunkt kan jeg kun klandre meg selv!

Holder man et våpen i hendene er det den som holder det som er ansvarlig! Følger man da ikke de enkle men nødvendige retningslinjene for sikkerheten så er man ikke skikket til å ha et våpen i sine hender!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liten historie å dele.

 

Settinga er DFS skytestevne, jeg deltar i AG3 klassen. Har gått feltrunden med sauer først å kommer inn å må skifte til feltuniform osv i et hattefokk for å gå ut i neste lag som skal ut. Når jeg skyter AG3 så skyter jeg klikken på slutten av serien(unntaket er stang og felthurtig hvor jeg tar "tøm våpen kontroller"(TVK) umiddelbart) i tillegg teller jeg skuddene. dvs 1-2-3-4-5-6-KLIKK på vanlig DFS felthold. på et av holdene ligger jeg å skyter. ...1-2-3-4-5-6-å det som skulle vært klikk....PANG! så klikk.

Første tanken var; har jeg telt feil mens jeg skjøt? skyter jo klikken rettet mot skiva uansett så om jeg har telt feil er det ingen kattastrofe sånnsett. Men jeg får lov å være med å "telle og klistre skivene". å på det spesifikke holdet var det 7 treff midt på. Jeg var noe flau da. Konklusjonen er at jeg har telt feil når jeg har ladda et av magasinene mine. Altså har det blitt 7 patroner i ett magasin i stedenfor 6.

Men fikk jo her bevist for meg selv og andre at det er viktig å skyte en halvautomat til det er tomt(ta klikken) eller ta TVK med en gang slik at våpenet ikke er ladd når man tror det er tomt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd vådeskudd, men har opplevde noe som kunne ha blitt en farlig situasjon før eller senere. Jeg fikk ombygd en Ruger hos en børsemaker som inkluderte justering av avtrekk. Når jeg fikk rifla tilbake testet jeg avtrekk og sikringsfunksjon. Når jeg dro i avtrekkeren med sikret gevær sa det klikk når jeg tok av sikringen. jeg prøvde flere ganger med samme resultat. Skal si vedkommende var spak da jeg ringte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...