Jump to content

Deling av erfaringer!!!!! Med vådeskudd


pang pang

Recommended Posts

Var på rådyrjakt ihelga, måtte en tur i bilen å hente noe, satte på sikring, så satte jeg rifla (Sako 75) fra meg inntill sekken å mot et tre. Da jeg kom tilbake fra bilen etter ca. 2 min. tar jeg tak i løpet PAAAGGG. Det er lenge siden jeg har følt meg så uvel. Da jeg satte fra meg rifla har jeg dyttet fram igjen sikringen, og tilfeldig fått en kvist i avtrekker bøylen. F... for en trøkk å smell (30.06) 20cm. fra tryne med god pipetone i flere dager.

Heretter kommer jeg ikke til klemme ned/spenne sluttstykket (RIP) før jeg skal skyte.

Dette var en tiig jeg ikke vil oppleve igjen å håper andre ikke gjør samme blemma

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 186
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal si du hadde englevakt! :shock:

Dette kunne jo gått riktig ille! Har heldig vis ikke vært ut for noen uhell selv. Men jeg kjenner til en historie om en kar som hadde vært på rådyrjakt med sin sønn. Han hadde fått en kiling da han skulle ta ut sluttstykket etter endt jaktdag. Var visst klin umulig å få opp sluttstykket, så han la børsa i bagasjerommet og kjørte hjem. Mens de kjørte så gikk skuddet av og traff hans sønn. Han ble ganske alvorlig skadet. Husker ikke detaljene rundt dette, men jeg mener det endte godt!

 

Nei, kjøp blaser sier jeg! Da tror jeg mange slike vådeskudd hadde vært unngått! Man kan si hva men vil som den, men en større sikkerhet i forhold til vådeskudd er det!

PS! ønsker ikke å lage noen blaserdiskusjon med dette så la det ligge....

Link to comment
Share on other sites

Har heldigvis ikkje opplevd akkurat det som du beskriv her pang pang. Men satt i båt ein gong, og skulle spenne ned sluttstykket på ein halvauto .22 LR, og skuddet gjekk av. Heldigvis, så forvissa eg meg om at pipa var i sikker retning, når eg spente ned, så kula gjekk 5 cm over ripa... Men hadde det vært andre med meg i båten, så veit ein jo aldri kva som kunne ha skjedd.. Stygge greier det der...

Link to comment
Share on other sites

.............................

Nei, kjøp blaser sier jeg! Da tror jeg mange slike vådeskudd hadde vært unngått! Man kan si hva men vil som den, men en større sikkerhet i forhold til vådeskudd er det!

PS! ønsker ikke å lage noen blaserdiskusjon med dette så la det ligge....

 

:D Det var jo en merkelig påstand, når nyere tids erfaring viser det stikk motsatte. :lol::lol::lol: Og ønsker du ikke en slik diskusjon, så bør du vel ikke komme med slike utsagn? :roll::wink:

 

Men i akurat dette tilfelle ville nok uhellet vært unngått med en slik børse. Men de fleste vådeskuddene oppstår nok i andre situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Blaser og blaser, men oppspenner mekanismer er vel generelt sikkrere enn sikkringsbaserte løsninger (t.d vurderer jeg om det skal innhandles pistol med nedspenner fremfor sikkring, hum tenke tenke).

 

Uansett, 22lr 1/2auto. Rørmagasin i kolbe (N66). Hadde gitt meg med jakta etter minken for dagen, og der jeg sto i naustet, tok jeg ladegrep og tok ut siste patron (trodde jeg).

Sjekket, tomt kammer, tom laderampe , og spente ned i sikker rettning. Av en eller annen grunn, tok jeg to nye og ganske harde ladegrep med nedspenning i sikker rettning. Det var bare det at ved siste nedspenningen bare pekte jeg ned gjennom støa, og der sa det pang. Kula smalt i to steiner og kom rett inn igjen, og passerte så nært hånden min, at jeg kjente varmen av kula som strøk gjennom hårene på handa, før den klasket saftigt rett gjennom 1" bord i veggen bak meg (svake ufarlige 22lr). :shock: Hånden holdt riflen, og var i høyde med (og helt inntil låret) og viktige ting som familiejuvelene og hovedpulsåra i låret. Sto der lenge lenge å bare kikka ned i støa mens kvalmen roa seg.

 

Stoler jeg på rørmagasin mer, nei ikke f. Og slik lærte jeg på den harde måten å forvisse meg om at jeg ser den farga plastikken som indikerer at magasinet virkligt er tomt, og ikke bare stole på tomt kammer og tom laderampe.

 

En annen situasjon jeg har opplevd, var når en kompis skulle "kødde" med en annen kompis. Og møtte ham i trappa med hagla mot magen hans. Pang sa han, og så var "spøken" over (trodde vi). Men da han satte fra seg hagla ble det liv. Det smalt så takplatene dryssa spon, og ett fint litt grovt kaliber 12 hull ventilerte opp i en takbjelke. Dengang var det 4-5 karer som var spygrønne, (han som "kødda" hadde klemt på avtrekkeren, men med sikkringa på, da han hadde løpet mot magen på gutten i trappa).

 

 

En tredje gang var det en overivrig måseskytter på den lokale søppelfyllinga som smelte av ett skudd utenfor skytesektoren sin (med til alt overmål min haggle). Da det smalt var løpet ca 5cm over og 10cm bak skulderen min (byga gikk max 15cm fra mitt høyre øre).

Moral, skal man la noen som ikke er våpenvant skyte sammen med seg, så står man bak og passer på.

 

I grunnen rart en lever. :?

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren, du lever kun på nåde... :mrgreen:

 

Fy f.... det er farlige greier, det er ikkje det tvil om. Far min var på fugle jakt, med bestefar og et par kompiser av bestefar min. Han som gjekk fremst, hadde ei gammel hanehagle, som han bar på skuldra i reim. Så løysna reimfeste øverts og hagla faller ned, på skrå deiser den i bakken og skuddet går av. Hanen var visst nok nedspent, men det var patroner i løpet. Haglladningen streifer buksebeinet til han eine, men går heldigvis klar av resten...

Link to comment
Share on other sites

Må med skam melde at eg har hatt 2 tilfeller av skot som har gått av utilsikta, begge med .22lr.

 

1. For ein del år sidan fekk vi filt litt på avtrekket på salongen (CZ513). Avtrekket vart fint det. Var på skytebana og trena jaktfelt med salongen. Fekk opphold rett før vi skulle skyte på eit hold, so eg berre sikra børsa og venta. Når eg då skulle avsikre for å begynne å skyte igjen, smalt skotet :shock: Avtrekket var filt litt mykje, slik at tennstempelet ikkje hang skikkele på avtrekket.

Hadde pipa i sikker retning heile tida, so det gjekk bra. Men det gjekk ei 22 kule til himmels over blinkane...

 

2. Den andre er litt verre. Hadde lånt ei lever action i .22 til avliving. Ei mekanisme som eg ikkje er vandt til. Etter at eg hadde brukt den, køyrte eg same praksis som eg gjer ved bolt; "åpnar" mekanismen. So lenge "sluttstykket" er bak, er børsa ufarleg. Tømte rørmagasinet og transporterte børsa slik, med bøylen "nede" og "sluttstykket" bak. Når eg skulle sette frå meg børsa, såg eg etter at kammeret var tomt, "lukka" mekanismen og spente ned hanen med tommelen på den. PANG!

Fy F**n! vart fysisk dårleg. Heldigvis ligger dette med pipa alltid i sikker retning i ryggmargen, so ingen skade skjedde.

Lærte jo "the hard way" at når ein tar bøylen på LA børsa ned, so trekker ein eit skot frå magasinet bakover mot tilbringeren. Dette skotet blir liggande skjult, so ein ser det ikkje frå kammeret. Og det kjem ikkje ut når ein tømer magasinet.

(Eg trudde heile lademekanismen skjedde når ein lukka bøylen igjen...Lærte litt om LA denne dagen:$)

Denne opplevelsen står veldig høgt på lista over ting eg kunne tenke meg å gjere om igjen her i livet.

 

PS: Fin tråd. Ikkje akkurat arti å stå fram emd sånne erfaringar. Men viss vi kan lære av kvarandre, og unngå berre eit einaste vådeskot, so har vi oppnådd noko bra! Bra insj av pangpang!

Link to comment
Share on other sites

Var instruktør på en aktivitetsdag med leirdueskyting den gang jeg gikk på skolen hvor medelever fikk prøve seg. På slutten av dagen var det ei jente som skulle prøve å skyte for førstegang og etter 10sek pep-talk var hun klar.

Min plassering var på siden av henne for å fyre av kasteren og idet første skuddet gikk landet hun på ræva og fyrte av andre skuddet rett under haka mi med brente kruttrester i ansiktet mitt som resultat.

 

Siden den gang har jeg kun ladded 1 skudd til helt ferske og stilt meg bak...

Link to comment
Share on other sites

.............................

Nei, kjøp blaser sier jeg! Da tror jeg mange slike vådeskudd hadde vært unngått! Man kan si hva men vil som den, men en større sikkerhet i forhold til vådeskudd er det!

PS! ønsker ikke å lage noen blaserdiskusjon med dette så la det ligge....

 

:D Det var jo en merkelig påstand, når nyere tids erfaring viser det stikk motsatte. :lol::lol::lol: Og ønsker du ikke en slik diskusjon, så bør du vel ikke komme med slike utsagn? :roll::wink:

 

Men i akurat dette tilfelle ville nok uhellet vært unngått med en slik børse. Men de fleste vådeskuddene oppstår nok i andre situasjoner.

 

Litt klønete formulert av meg. De fleste vådeskudd kommmer vel ikke av at noe kommer borti avtrekkeren ved et uhell. Men i slike tilfeller som dette, fall med våpen o.l så mener jeg Blaseren, og andre våpen med oppspenner er helt klart sikrere. Var det jeg ville fram til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du hadde sikringa på, men gjekk av pga. en kvist i avtrekkeren?

Uff, jeg hadde kvitta meg med en sånn rifle raskt!

Jeg har "torturtesta" alle mine sikringer og aldri klart å framprovosere et klikk, sånn det skal være.

Men skal aldri stole på en sikring, ladd våpen er ladd våpen..bruke hodet er tingen.

Link to comment
Share on other sites

Litt klønete formulert av meg. De fleste vådeskudd kommmer vel ikke av at noe kommer borti avtrekkeren ved et uhell. Men i slike tilfeller som dette, fall med våpen o.l så mener jeg Blaseren, og andre våpen med oppspenner er helt klart sikrere. Var det jeg ville fram til. :wink:

 

 

Det er en meget farlig instilling å ha det der. Et våpen skal alltid betraktes som ladd.

Oppspennere er farlige i så måte at de gir falsk sikkerhet og oppfordrer til slapphet kring våpenhåndtering.

Link to comment
Share on other sites

Min vådeskudd-erfaring er laderelatert, og var mer til fare for Verrabyggen enn meg sjøl. Lada opp et parti med mine vanlige 105gn Speer SP til rådyra i 243'n. I motsetning til tidligere partier ble det brukt skytterlagskrutt istedet for N160. Feil skytterlagskrutt eller feil ladning, stryk det som ikke passer...

 

Uansett, full los med dreveren, jeg kom på en gunstig post og fikk dyret skrått mot på 60-70 meter. Dro på en bogsmell. Reagerte litt på rekylen, men tok ladegrep. Fikk ikke igjen sluttstykket på normalt vis, og holdt kolben mot hofta og tok spenntak. Drylte sluttstykket ned, og da smalt det igjen...

 

Hadde vel låst seg på et eller annet vis... Dyret lå forøvrig dødt noen meter unna skuddplassen. Kula landa formodentlig et eller annet sted mellom midtfjords i Beitstadfjorden, og toppen av Verrafjella... Kuleuttrekker og N160 ble løsninga. Børsa tok tydeligvis ikke skade av dette. Heldigvis...

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye skremmende lesing gitt :shock:

 

Vel, min sti er ikke helt rein den heller.....jeg var rundt 7-8 år, og hadde vært i kjellern og skutt med luftbørsa mi. Fattern hadde rigga opp en 12 meters bane der til meg, med kulefanger og skiver. Og jeg fikk lov å skyte så mye jeg ville, så lenge en av foreldra mine var hjemme. Etter at jeg hadde skutt meg ferdig, så gikk jeg opp i stua med våpenet, også var det familien Macahan på TV'n. Western på sitt beste, så jeg la meg ned i sofa'n og sikta på den ene indianeren, og trykka på avtrekkern. Det gikk som det måtte gå det, og kula smalt inn i TV',n og havna tilbake hos oss i sofa'n. Da var nok lillegutt en liten tanke slukøra, mens faren lurte fælt på hvor han hadde svikta....for han hadde terpa, terpa og terpa på våpensikkerhet :oops:

 

2. gangen jeg hadde et uhell var på leirduebanen med kal. 12/70 O/U. Det var et stevne, og jeg hadde fylt så langt. Puh, det var 3 skudd igjen, og jeg var konsentrert som fy, og rett før jeg skulle skrike opp leirdua, så dro jeg pokker meg av smellen. Det var jo ingen fare, for den gikk dit leirdua skulle kommet ut, men fy pokker så flau jeg var :oops:

 

For noen uker siden hadde jeg en lei opplevelse med rifla. Det var ingen smell, så det er greit, men.....jeg hadde jakta rådyr, og kom hjem, satte rifla inn på kottet. Gadd ikke sette den i våpenskapet, for jeg skulle ut igjen på kveldingen. Og da jeg tok igjen rifla, så hadde jeg pokker meg glemt å tømme den før jeg la den i bilen oppi skauen :oops: Jeg har en guttunge på 20 mnd. her som er rimelig klåfingra, så tankene mine gikk i den retningen at han kunne jo fått opp døra til kottet, og tukla med rifla. Da fikk jeg en lei følelse i hele meg gitt :oops: Kan vel si det sånn at det ikke ble noen jakttur den kvelden likevel.

 

Dette er de tre alvorligste tilfellene jeg husker på stående fot som jeg har gjort sjøl, men det er jo bare flaks som gjør at det går bra.

Link to comment
Share on other sites

Ja, når det kommer fram så mye om luftbørser så får vel jeg fortelle om første gangen jeg skulle væra et godt forbilde for lillebror. Han skulle få prøve luftbørsa for første gang, og jeg rigga opp for`n. Stellte meg ved siden av, og lot han ta seg god tid..(anlegg på en planke) Han la litt mye press på kolben trur jeg, for i det han trøkka av stod pipa rett opp i tak lampa. Har vel aldri vært så mørkt å stille i kjelleren som akkurat da. Vil bare legge til at han har hatt noen hundre skudd med den børsa sia den gang, men ligganes :)

Link to comment
Share on other sites

Første gangen min: Var på revejakt. Perfekt sporsnø og jaktet ved å spore innpå sovende rev. Hadde mauseren med timneyavtrekk og skyvesikring på kryss over ryggen. Møtte kompisen og skulle slå av en prat. I det samme jeg hengte hagla på ryggen smalt det noe inn i helvete! Mauseren gikk av og kula passerte like over hodet på kompisen. Vi var begge rimelig døve etterpå. Det ble brått slutt på å gå med patron i kammeret på rifla.

 

Andre gang: Skjøt kråke oppe i haugen hjemme med salongrifla. Etterpå skulle jeg spenne ned før jeg gikk inn. Vet ikke helt hvordan det skjedde, men etter å ha tatt ut magasinet og skulle trykke av på tomt kammer smalt det. Kula gikk mellom føttene på elghunden som sto i bånd fem meter unna og skrenset videre i ufarlig retning.

 

Tredje gang: Gåsejakt. Skadeskutt gås landet på vannet. Tyvlånte båt for å ro etter den sammen med jaktkompis. Jeg skulle skyte. Imidlertid dukket gåsa så jeg ble stresset over å ikke få det til. Slo av sikringen på hagla og hadde kolben i skuldra klar til å hive opp idet gåsa kom opp igjen. Løpet pekte nedover. Gåsa kom opp, jeg trakk av og kastet opp hagla... -I nettopp den rekkefølgen! Det sprutet vann og glassfiberbiter rundt meg idet haglskura gikk gjennom båten. Det ble en større seanse med glassfiber og polyester i ettertid...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare si jeg aldri har opplevd ett vådeskudd verken fra meg eller andre jeg har vært med. Og håper jeg slipper det også.

 

Men jeg har en historie som min onkel opplevde da han var yngere :mrgreen:

 

Han og en kompis skulle skyte gjedde fra båt. Onkel var i båten da kompisen hans leverte hagla med munningen først :shock: Onkel tok tak og dermed braker det og båten fikk ett stort fint hull i bunnen. Skuddet hadde heldigvis gått under armen til onkel og han kom fra det uten skader.

 

De snakket aldri sammen etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en stygg en på rypejakt med ski. Hadde rifle på skuldera, ladd hagle i ene handa og stav i den andre. BANG!

Hadde under gåingen på et eller annet vis avsikret halga og når ladearmen på rifla da kom inn i avtrekkerbøylen på hagla så smalt det.

 

Haglsvermen gikk rett ut i guds frie natur men jeg fikk med et sjokk kan en si..

 

Nå har jeg gått til innkjøp av en Eberlestock gunslinger slik at rifla hverfall er ute av veien

Link to comment
Share on other sites

Fjernet av hansen deluxe

 

Det er ingen grunn til å hovere over andres feil her,det er fort gjort å gjøre en feil.Erfaring gjør at denne feil marginen blir mindre,men den uteblir ikke.Så slike utaleser synes jeg ikke hører hjemme i en tråd der forum brødre/søstre kommer frem og forteller om sine feil.Det synes jeg du skal holde deg for god til.

 

Det er IKKE fort gjort å gjøre slike alvorlige feil som flere forteller om i denne tråden. Det vitner om for liten respekt og kunnskap omkring hva de driver med. I løpet av noen få innlegg kommer det frem historier som hadde endt i drap om ikke flaksen hadde vært på deres side. Det synes jeg er skremmende!

 

Vet ikke om noen av dere som har fortalt om vådeskuddene deres også har skrevet i "fortell om vomskuddepisoden din"tråden,men det skulle ikke forundre meg.

Link to comment
Share on other sites

Spetsduden.......

Du må bare ikke komme her å si at du ALDRI kommer til å gjøre noen feil! Det skal jaggu ikke mye til for å skyve sikringa i usikret posisjon (Klart, jeg hadde ikke blitt så veldig grei å ha med å gjøre om noen hadde fyrt av et vådeskudd 1 meter fra meg) men det skal ikke mye til å flytte sikringa, hvis man ikke er oppmerksom. Man trenger bare å være uoppmerksom i 0,5 sekund, så kan det være gjort. Prøver over hodet ikke å forsvare vådeskudd her på noen som helst måte, for det er IKKE bra, men jeg synes det du sier er feil, og jeg begynner å bli lei av at du er verdensmester... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE fort gjort å gjøre slike alvorlige feil som flere forteller om i denne tråden. Det vitner om for liten respekt og kunnskap omkring hva de driver med.

Som andre sier, så må det være deilig å være så feilfri og perfekt. Jeg kjenner dessverre ikke den følelsen selv om jeg regner meg sjøl som mer enn gjennomsnittlig "nazi" hva våpensikkerhet angår og har som prinsipp at det finnes ingen unnskyldning for vådeskudd eller det som verre er.

 

Sjøl har jeg driti meg ut to ganger: En gang i voksen alder og en gang som unggutt. Det "voksne" vådeskuddet skjedde på vei fra hjortepost. Jeg hadde fulgt alle reglene og alt var gått bra, og når jeg skal gå fra post slenger jeg som vanlig børsa over skuldra. Noen hundre meter seinere holder børsa på å skli ned fra skuldra siden jeg ikke hadde hengt den tvers over ryggen pga. sekken, og jeg tar tak i reima med den ene handa og i pistolgrepet med den andre for å hufse børsa på plass. Da kommer jeg borti avtrekkeren, og sikinga har klart å slå seg av. Antakeligvis var det på grunn av at den hadde kommet borti sekken der den hang. Det peip ennå i øret da jeg kom ned til de andre, og jeg var omtrent en halvmeter høy. Det gikk selvsagt bra, for pipa pekte i sikker retning, men jeg mener ennå i dag at jeg hadde all grunn til å skamme meg som ei bikkje.

 

Ungdomssynden involverte et luftgevær. Jeg hadde stått i kjelleren og skutt noen hundre skudd og hadde begynt å kjede meg. En bit gummislange ble observert, og jeg kom på den geniale idéen å prøve å skyte gjennom gummislangen. Når man er seksten er det kort fra tanke til handling, og jeg brukte vel et minutt eller to på å få holdt dender gummislangen inntil munningen. Det sier "ploff", og jeg kjenner et hardt slag i tommelen. 4.5mm høl tvers gjennom, heldigvis uten å treffe verken bein eller negl. Det verste var å få forbundet dette uten at min gamle far fikk vite hva som hadde skjedd, for noe slikt hadde jeg ingen planer om å tilstå. Det får være måte på å innrømme at man har vært en allerhelvetes tosk!

 

I dag forteller jeg gjerne disse historiene. Ikke fordi jeg er særlig stolt av dem, tvert i mot! Men den ene er en god illustrasjon på hvor forbannet lett man kan avgi vådeskudd selv når man tror at man følger alle reglene. Og hvor viktig det er å ha flere "lag" med sikkerhet når man omgås skytevåpen. Den andre er også en god illustrasjon på at det lønner seg gjerne å tenke både to og tre ganger før man finner på noe som ikke står i "boka". Not-so-famous last words: "It seemed like a good idea at the time..."

Link to comment
Share on other sites

Fjernet av hansen deluxe

 

Det er ingen grunn til å hovere over andres feil her,det er fort gjort å gjøre en feil.Erfaring gjør at denne feil marginen blir mindre,men den uteblir ikke.Så slike utaleser synes jeg ikke hører hjemme i en tråd der forum brødre/søstre kommer frem og forteller om sine feil.Det synes jeg du skal holde deg for god til.

 

Det er IKKE fort gjort å gjøre slike alvorlige feil som flere forteller om i denne tråden. Det vitner om for liten respekt og kunnskap omkring hva de driver med. I løpet av noen få innlegg kommer det frem historier som hadde endt i drap om ikke flaksen hadde vært på deres side. Det synes jeg er skremmende!

 

Vet ikke om noen av dere som har fortalt om vådeskuddene deres også har skrevet i "fortell om vomskuddepisoden din"tråden,men det skulle ikke forundre meg.

 

Du er faen så tøff i trynet der du sitter på toppen av ei flaggstang! Pass endelig på at du ikke faller ned, for det er slett ikke sikkert at noen prøver å dempe fallet for deg NÅR du gjør det. Jeg har NULL respekt for deg og dine snørrhovne uttalelser om hvor jævla dyktig DU er som ALDRI kan tenkes å gjøre en feil. Det er nettopp slike som deg som er farlige å ha med. Et godt gammelt ordtak er like aktuelt i dag: Hovmod står for fall.

Link to comment
Share on other sites

...Det vitner om for liten respekt og kunnskap omkring hva de driver med.

Vet du spetsduden? Det der er BULLSHIT :evil: Det er ikke en eneste en her inne av de som har fortalt sin historie som ikke har kunnskap og respekt overfor dette med våpenbruk!

 

Men selv den mest erfarne og kyndige jeger/skytter kan komme opp i en slik situasjon - vi er da for hel*** bare mennesker er vi ikke? Man handler ofte på rutine når man har gjort ting 10000 ganger før - det sitter i ryggmargen som man sier. Men èn dag er man kan hende bittelitt uoppmerksom og det er da slikt KAN skje.

 

Du framstiller deg selv som ufeilbarlig. Vel - fallhøyden er stor.

Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE fort gjort å gjøre slike alvorlige feil som flere forteller om i denne tråden.

Det er vel like fort å gjøre en feil på jakt som med alt annet i livet (trafikken feks ingen ønsker å kollidere/skade noen, men det skjer). Menneske er og vil aldri bli feilfrie. At vi alltid må/skal gjøre vårt beste for å unngå at ting går galt, må være overordnet.

Link to comment
Share on other sites

Første gangen min: Var på revejakt. Perfekt sporsnø og jaktet ved å spore innpå sovende rev. Hadde mauseren med timneyavtrekk og skyvesikring på kryss over ryggen. Møtte kompisen og skulle slå av en prat. I det samme jeg hengte hagla på ryggen smalt det noe inn i helvete! Mauseren gikk av og kula passerte like over hodet på kompisen. Vi var begge rimelig døve etterpå. Det ble brått slutt på å gå med patron i kammeret på rifla.

 

Andre gang: Skjøt kråke oppe i haugen hjemme med salongrifla. Etterpå skulle jeg spenne ned før jeg gikk inn. Vet ikke helt hvordan det skjedde, men etter å ha tatt ut magasinet og skulle trykke av på tomt kammer smalt det. Kula gikk mellom føttene på elghunden som sto i bånd fem meter unna og skrenset videre i ufarlig retning.

 

Tredje gang: Gåsejakt. Skadeskutt gås landet på vannet. Tyvlånte båt for å ro etter den sammen med jaktkompis. Jeg skulle skyte. Imidlertid dukket gåsa så jeg ble stresset over å ikke få det til. Slo av sikringen på hagla og hadde kolben i skuldra klar til å hive opp idet gåsa kom opp igjen. Løpet pekte nedover. Gåsa kom opp, jeg trakk av og kastet opp hagla... -I nettopp den rekkefølgen! Det sprutet vann og glassfiberbiter rundt meg idet haglskura gikk gjennom båten. Det ble en større seanse med glassfiber og polyester i ettertid...

 

 

Når du er så stresset(dine ord) at du skyter båten istedet for gåsa,så bør du vurdere en annen hobby. I ditt andre eksempel vet du ikke en gang hva som skjedde.....stresset? En kjenning av meg som også var en stresset type skjøt til slutt jaktkompisen under jakt ved et uhell.

 

Det er sant som noen her sier at alle kan gjøre feil.....men når man gjør feil gjentatte ganger som i værste tilfelle kan føre til andres død,så bør man vel vurdere å finne på noe annet,ikke sant?. Alle vet at enkelte jegere aldri skulle hatt våpen...av div.årsaker. Gjentatte nestenulykker er en av årsakene mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE fort gjort å gjøre slike alvorlige feil som flere forteller om i denne tråden.

 

Jo nettopp, det er det det er. Den som er smart nok til å skjønne det er litt tryggere med våpen. Som Bharsvik sa så står hovmod for fall.

 

Bingo

Link to comment
Share on other sites

Sjikane kan kan spare seg for, fjernet av hansen deluxe

Selv jeg som er relativt ny her inne begynner å bli sliten av det der, men han er jo ikke alene om kverulative utsagn, forståsegpå og jegerbedreenndeg.

 

Men over til saken!

 

Vådeskudd har jeg vært borti, dessverre.

 

Første jeg hørte om var lillebroren til en kamerat som pusset salonggeværet og presterte å skyte gjennom halve kjelleren (les: dobbelt garderobeskap og en vegg minst...).

 

En gang jeg skjøt på blink med mitt luftgevær kom kula til å treffe en sten bak blinken som jeg ikke hadde sett. Kula kom tilbake like raskt og presist som den var skutt ut og traff meg nederst i øyebrynet på sikteøyet. AUUU!!

 

Så var det den gangen jeg og en annen la ut på jakt fra en hytte fylt opp med skyteglade folkehøyskole elever. Vi kom et stykke inn i bjørkeriset før en galning begynner å skyte med .22LR/ salong i samme retning som vi var gått. Denne skytingen vedvarte, tross mange rop og brøl, til jeg fyrte av hagla i lufta. Da skjønte premieidioten at det var noe inni skogen. Forbanna nordlending!!

 

Samme typen skjøt en snømus i god tro om at den var en vinterkledd røyskatt, og han og kameraten har visstnok skutt ørn på fuglejakt en gang (kan ikke bekreftes / avkreftes...bare blitt fortalt om hendelsen).

 

Da var vi kommet til premieidioten i troppen min i garden som pusset hele AG3'en, satte den sammen, spente opp og brakte av en rødfis rett i gulvbelegget inne i kuben.

Kanskje lurt å sjekke om magasinet var tomt før man klaska det rett inn??

 

Siste sak jeg kan nevne er at jeg, med voldsom flaks, merket at rifla kunne stå spent og sikret uten å lage problemer. Men klemte man litt på avtrekkeren før man løsnet på sikringen resulterte det at man tok av sikringen i at rifla gikk av.

Heldigvis prøvde jeg ny stokk akkurat da og hadde kun klikkpatron i kammeret. Tenk om det hadde skjedd på hjortjakt......FY F...! Da hadde nervene slått krøll på seg!

Link to comment
Share on other sites

Du spetsduden

 

Har skumlest igjennom dine tidligere innlegg siden du ble medlem på kammeret for 2 (to) måneder siden. Du blir fort husvarm må jeg si. Normal folkeskikk er å bli litt kjent i huset før man hever sin kritiske røst i øst og vest som du bedriver.

 

Alt tyder på at dine holdninger er i sterk opposisjon med de fleste som ferdes her inne. Her finnes mye erfaring og klokskap fra mennesker som tilbringer mye av livet i naturen samtidig vet at verden ikke stemmer med alt som står i jegerprøveboka.

 

Du ligner litt på en guttevalp som tidligere i livet har manglet fullstendig selvtillit, og at din ferd mot voksenlivet har gått litt fort i det siste. Omtrent som om når noen kommer ut av skapet. Uten at jeg antyder noe om avataren din.

 

Kanskje en god idè å ta et skritt eller to tilbake, trekke pusten og vurdere hensikten med et innlegg før du poster?

Link to comment
Share on other sites

Første gangen min: Var på revejakt. Perfekt sporsnø og jaktet ved å spore innpå sovende rev. Hadde mauseren med timneyavtrekk og skyvesikring på kryss over ryggen. Møtte kompisen og skulle slå av en prat. I det samme jeg hengte hagla på ryggen smalt det noe inn i helvete! Mauseren gikk av og kula passerte like over hodet på kompisen. Vi var begge rimelig døve etterpå. Det ble brått slutt på å gå med patron i kammeret på rifla.

 

Andre gang: Skjøt kråke oppe i haugen hjemme med salongrifla. Etterpå skulle jeg spenne ned før jeg gikk inn. Vet ikke helt hvordan det skjedde, men etter å ha tatt ut magasinet og skulle trykke av på tomt kammer smalt det. Kula gikk mellom føttene på elghunden som sto i bånd fem meter unna og skrenset videre i ufarlig retning.

 

Tredje gang: Gåsejakt. Skadeskutt gås landet på vannet. Tyvlånte båt for å ro etter den sammen med jaktkompis. Jeg skulle skyte. Imidlertid dukket gåsa så jeg ble stresset over å ikke få det til. Slo av sikringen på hagla og hadde kolben i skuldra klar til å hive opp idet gåsa kom opp igjen. Løpet pekte nedover. Gåsa kom opp, jeg trakk av og kastet opp hagla... -I nettopp den rekkefølgen! Det sprutet vann og glassfiberbiter rundt meg idet haglskura gikk gjennom båten. Det ble en større seanse med glassfiber og polyester i ettertid...

 

 

Når du er så stresset(dine ord) at du skyter båten istedet for gåsa,så bør du vurdere en annen hobby. I ditt andre eksempel vet du ikke en gang hva som skjedde.....stresset? En kjenning av meg som også var en stresset type skjøt til slutt jaktkompisen under jakt ved et uhell.

 

Det er sant som noen her sier at alle kan gjøre feil.....men når man gjør feil gjentatte ganger som i værste tilfelle kan føre til andres død,så bør man vel vurdere å finne på noe annet,ikke sant?. Alle vet at enkelte jegere aldri skulle hatt våpen...av div.årsaker. Gjentatte nestenulykker er en av årsakene mener jeg.

I likhet med at enkelte ikke skulle hatt våpen, er det andre som ikke skulle hatt tastatur :shock:

Link to comment
Share on other sites

Du spetsduden

 

Har skumlest igjennom dine tidligere innlegg siden du ble medlem på kammeret for 2 (to) måneder siden. Du blir fort husvarm må jeg si. Normal folkeskikk er å bli litt kjent i huset før man hever sin kritiske røst i øst og vest som du bedriver.

 

Alt tyder på at dine holdninger er i sterk opposisjon med de fleste som ferdes her inne. Her finnes mye erfaring og klokskap fra mennesker som tilbringer mye av livet i naturen samtidig vet at verden ikke stemmer med alt som står i jegerprøveboka.

 

Du ligner litt på en guttevalp som tidligere i livet har manglet fullstendig selvtillit, og at din ferd mot voksenlivet har gått litt fort i det siste. Omtrent som om når noen kommer ut av skapet. Uten at jeg antyder noe om avataren din.

 

Kanskje en god idè å ta et skritt eller to tilbake, trekke pusten og vurdere hensikten med et innlegg før du poster?

 

Kjære deg...hyggelig at du har lest gjennom alle innleggene mine. Jeg er sikker på at du fant noe du også var enig i :wink:

 

PS: hvis du er like god til å behandle våpen som du er til å leke psykolog så håper jeg du jakter alene.....men du har kanskje allerede skrevet din post i vådeskuddtråden....jeg har ikke lest alle skjønner du

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol::lol:

 

Spetsd..... :shock::?

 

Men gutter back to topic.......

 

Jeg glemte en gang å tømme pumpehagla mi for siste skuddet... :oops:

jeg skulle sette den fra meg og tenkte jeg skulle spenne ned, men heldigvis var det en ryggmargsrefleks som sa at jeg skulle sjekke hagla først. Og der spratt det et skudd ut... da stod jeg der og tenkte på det store hullet i taket jeg kunne vært i besittelse av :oops:

Men siden den gang har ikke hagla blitt sjekka bare en gang før jeg har satt meg inn i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Dere vet, de av oss som ikke er født med en passende dose ydmykhet, må få det hamret inn med alder og erfaring.

En viss mengde ydmykhet ovenfor det en driver med, er helt avgjørende for å kunne ta til seg korrekser. Og lære av de.

 

En her inne har enten en blandining av ung alder/lite erfaring, eller så må må han nok få hamret det inn noen år til før det sitter (får bare håpe at verdensmester innstillingen ikke fører til noe uoppretteligt før ydmykheten er der).

 

Nåja, nok off T.

 

En ting jeg ser vi bare så vidt har vært inne om her i tråden, er det de fleste av oss nok har opplevd. Men ikke har kommet i en vådeskuddsposisisjon, da sikkerhetsnettet av våpenbehandlings regler har vært der.

 

Jeg tenker på de gangene en har tatt tøm våpen, og til sin store forbauselse finner amo enten i kammeret (grøss) eller i magasinet. Amo som en kunne ha sværget på ikke var der.

 

Da er det kjekt at følgende sitter:

 

Alle våpen skal til enhver tid betraktes og behandles som ladd.

Aldri pek med våpenet på noe som en ikke har til hensikt å treffe/ødelegge.

Aldri ha fingeren på avtrekker eller sikkring, før en sikter på det en vil treffe/ødelegge.

(ovenistående benytter jeg enhver anledning til å prente inn i ungdommer/ eller andre som vil prøve å skyte litt).

 

I tillegg liker jeg at man praktiserer sluttstykke ut eller minimum at sluttstykke er åpent og i bakreposisjon når våpenet ikke er i skuddposisjon på bane (selv når en bare er jeger på bane under prøveskyting).

Link to comment
Share on other sites

Når du er så stresset(dine ord) at du skyter båten istedet for gåsa,så bør du vurdere en annen hobby. I ditt andre eksempel vet du ikke en gang hva som skjedde.....stresset? En kjenning av meg som også var en stresset type skjøt til slutt jaktkompisen under jakt ved et uhell.

 

Det er sant som noen her sier at alle kan gjøre feil.....men når man gjør feil gjentatte ganger som i værste tilfelle kan føre til andres død,så bør man vel vurdere å finne på noe annet,ikke sant?. Alle vet at enkelte jegere aldri skulle hatt våpen...av div.årsaker. Gjentatte nestenulykker er en av årsakene mener jeg.

 

Jeg kan love deg at jeg vurderte å finne meg en annen hobby etter mine negative episoder. Jeg valgte likevel å fortsette, men tok lærdom av mine feil. Voksne folk vil se at jeg slett ikke har gjort gjentatte feil. Det er tre helt forskjellige hendelser jeg har fortalt om, med helt forskjellig årsakssammenheng. Å kalle meg for en stresset person ut fra dette forteller mer om deg enn om meg. -Men det ligger jo åpenbart i din stil å sette deg på en pidestall og dømme folk. Det er ganske imponerende at du tydeligvis aldri har gjort noe feil i ditt liv. Det er vel den eneste personen jeg har hørt om hittil. Men for å si det i klartekst: Jeg tror ikke på deg. Du kan ryke og reise. Det er nok farligere å være med deg på jakt enn meg, for jeg tror i hvertfall ikke at jeg er ufeilbarlig, og oppfører meg deretter når jeg er ute.

Link to comment
Share on other sites

Dere vet, de av oss som ikke er født med en passende dose ydmykhet, må få det hamret inn med alder og erfaring.

 

Når den dagen kommer til vedkommende, tror jeg den kommer hardt og brutalt.

Og den som ikke har gjort noe feil, har vel sjelden gjort mye...De fleste erfaringer man gjør kommer som regel av egne feil, eller andres for den del, og er noe man må ta med seg på veien. det vet jeg alt om... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Når du er så stresset(dine ord) at du skyter båten istedet for gåsa,så bør du vurdere en annen hobby. I ditt andre eksempel vet du ikke en gang hva som skjedde.....stresset? En kjenning av meg som også var en stresset type skjøt til slutt jaktkompisen under jakt ved et uhell.

 

Det er sant som noen her sier at alle kan gjøre feil.....men når man gjør feil gjentatte ganger som i værste tilfelle kan føre til andres død,så bør man vel vurdere å finne på noe annet,ikke sant?. Alle vet at enkelte jegere aldri skulle hatt våpen...av div.årsaker. Gjentatte nestenulykker er en av årsakene mener jeg.

 

Jeg kan love deg at jeg vurderte å finne meg en annen hobby etter mine negative episoder. Jeg valgte likevel å fortsette, men tok lærdom av mine feil. Voksne folk vil se at jeg slett ikke har gjort gjentatte feil. Det er tre helt forskjellige hendelser jeg har fortalt om, med helt forskjellig årsakssammenheng. Å kalle meg for en stresset person ut fra dette forteller mer om deg enn om meg. -Men det ligger jo åpenbart i din stil å sette deg på en pidestall og dømme folk. Det er ganske imponerende at du tydeligvis aldri har gjort noe feil i ditt liv. Det er vel den eneste personen jeg har hørt om hittil. Men for å si det i klartekst: Jeg tror ikke på deg. Du kan ryke og reise. Det er nok farligere å være med deg på jakt enn meg, for jeg tror i hvertfall ikke at jeg er ufeilbarlig, og oppfører meg deretter når jeg er ute.

 

Du brukte selv ordet stresset eller har du glemt det ? I det andre tilfellet jeg bruker ordet stresset har jeg satt et spørsmålstegn bak. Forstår du hva det betyr?

 

Synes det er litt merkelig at du er så tøff i kjeften og sier at det er farligere å være med meg på jakt enn med deg,med tanke på at du har holdt på å blåst hue av en jaktkamerat,og ved et par andre tilfeller også har "gjort deg kraftig ut".

 

Misliker at denne tråden gir inntrykk av at det er vanlig med vådeskudd,og at det er lett å drite på draget,og nesten blåse hue av folk. DETTE STEMMER IKKE! De aller fleste jegere har INGEN vådeskudd iløpet av en lang jegerkarriere . Å påstå noe annet er tøv!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har snart jaktet i tredve år, og vært aktiv skytter like lenge. I løpet av disse årene har jeg nok jaktet mye mer enn de fleste jegere gjør i løpet av et helt liv. Hvor mange år har du jaktet?

 

Min pappa er sterkere enn din pappa

 

Jeg har fått frem mitt syn i denne saken nå,og melder meg herved ut av denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk enig med spetsduden på et punkt: Nemlig at de aller fleste jegere har ingen vådeskudd, og at det ikke må gis inntrykk av at dette er "vanlig" fordi vi bare er mennesker og kan gjøre feil.

 

I min 15 år lange jegerkarriere har jeg kun vært borte i ett tilfelle. Og da var ikke jeg med, men situasjonen kunne fort tatt livet av min far eller bror. Skuddet fra en tredje person gikk i mellom de (de sto 5 meter fra hverandre). Jeg har jaktet i mange lag og med mange mennesker, men ennå ikke opplevd vådeskudd.

 

Denne tråden ligner på den om skadeskyting. At man kommer til å skadeskyte er greit, men at vådeskudd vil skje bare man jakter lenge nok er jeg ikke med på. Det er to vidt forskjellige ting.

 

Men det er selvfølgelig flott at vi deler erfaringer både postive og negative.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...