Jump to content

REVEJAKTEN 2019-2020


Kvernhuselva

Recommended Posts

Gratulerer med revefall folkens!

Kom ei tispe her óg i 6 tida. Stram og "god" lukt av denne. 6 kg og grei pels.

Skal få henge ei stund i nærheita av åtet og spre godlukta i terrenget.

 

Kred for "knall og fall" denne gangen går til ei sprø og god kule og ikkje mannen bak avtrekkeren. (100gr Sierra Varminter)

Rett og slett et elendig avtrekk og treff et par-tre cm bak bogen. Den la seg på stedet men kunne lett blitt 40m sprint. Ikkje at det er krise men kan ikkje fordra uvissa.

Har skutt alt for lite denne hausten så no skal gamle Anschüts'en og ei kasse bly fram frå mørket.

-Sånne avtrekk held ikkje på lengre hold...

20200126_093757.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Et lite ønske, kan dere si noe om ødeleggelse av skinn, hvilken kule og kaliber som er brukt. Jeg skjønner at folk vil kvie seg for å legge ut bilder av stygge utgangshull, men ellers hadde bilde av skade vært fint. Dette til opplæringsøyemed ikke sensasjonsjag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jakta går trått går dagene med til rekognosering. Kjørte forbi et område i går hvor jeg har observert endel spor over flere år, uten tidligere å spørre grunneier om å jakte der. Ringte grunneier i dag og ble lovet jakt mot at jeg skøyt det som finnes av rev der😊 Området er ei slakk helling med grustaket som laveste punkt.

Der tjernet ligger flater det ut, og den gamle setra sør-øst på bildet ligger som høyeste punkt. Gleder meg til å teste ut området.

Harejegerne som var der i helga hadde fått rev i losen. Både rev og hund jagde samme losdyr.

Screenshot_20200127_172332.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du skal være glad for kulda, her har bakken regnet seg bar og grevlingene har stått opp. Fylte på med ferskt rådyr i dag etter at jeg så at gaupene som var innom for noen dager siden ikke gadd å røre beinrestene som lå igjen fra før

Edited by keenhunter
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, keenhunter skrev:

 

Tømmer du blæra over på et glass og bruker det videre, noen som har erfaring med det?

 

Det går svært så bra. Utfordringen er egentlig å få urinen over på glass for å si det slik.

Man må nok være spesielt interessert i revens anatomi for å ha umiddelbar glede av en slik jobb.

Kan være greit å bruke egnet sprøyte til denslags og at man er alene, når man driver på med dette😀

Fruen.....hvertfall her i huset liker ikke duftmarkering i stua, om dere skjønner. Skriver av erfaring.

 

Et annet indianertrix er å samle opp hannrevers markeringer å legge de på glass. Veldig mye lettere, spesielt på snøføre og i kaldt vær, enn å dissekere revetispe.

 

Duftmarkering fra rev, enten det er hannrev, eller tispe virker veldig godt som attraktor, uten unntak.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Joda, er glad i vinteren, har bare vært store mengder vær i det siste. Vanligvis får vi ikke disse snømengdene før i slutten av februar og mars. Måker jeg taket på hytta nå så ser jeg ingenting ut av vinduene før til våren 😂 Er vel 1.5 meter med snø oppetter vinduene nå(de går fra gulv til tak). Kuldeperiode som nå pleier vi jo ha så det er mer normalt.   

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg informere om at verdens revepopulasjon teller minus 1 rev dere.

Ble en revetass i natt gitt. Har vært både revetørke og ikke minst vedvarende angrep av revekløe nå en periode. Har ikke vært forhold for revejakt her pga manglende måne og snøsmelting i foruroligende tempo.

Natt til igår snudde været om på nordøst. Nordøsten dro med seg yr/sluddbyger og lavt skydekke. Slikt blir det glimrende forhold for revejakt ut av, hverfall her i området. Mørk natt ble plutselig lys natt i løpet av noen timer.

Da skal jeg si dere det ikke tok lange tiden nei, før denne gutten pakka snippesken og dro ut på jakt godt utpå kvelds-slengen.

 

Var som forventet stille utpå jordet, men hadde forhåpninger da jeg observerte sylferske revespoor langs og over skogsbilveien, på vei til (reve)posten.

Kun Kattuglefar kom flagrende innom for å slå av en prat i løpet av de første timene på post. Er bryllupsforbredelser der i gården nå fikk jeg høre. Kattuglefar ga lyd fra seg både titt og ofte.

 

Nuvel......som allerede nevnt, det var helt dødt utpå jordet, slik at man ble veldig lang og trøtt i trynet etter hvert. Vet ikke om det er mulig å sove med øynene åpne, men om så er mulig, skjedde det nok i løpet av denne økta.

Så endelig kl 02.59 var det bevegelse og rev på jordet. Da skal jeg gutten våkenet rimelig kjapt ja.Fra å være helt i svimeslåtten til fullt fokus tok ikke veldig lang tid. Reven var i godt driv den. Var nok ute for å markere reviret sitt og sjekke opp damene, meeeen den greide ikke stå imot hundepellets strategisk slengt ut her og der. Da den slakket av på farta, for å knaske hundepellets, kom VMAX på besøk øyeblikkelig.

KLAKK......Reven la seg tvert ned og strakk seg ut på snøen. Helt topp og helt iht jegerprøveboka.

Skal si dere man så helt annerledes og mye mer positivt på verdensbildet i løpet av et nanosekund gitt. Tralla....la😀

Slik ser denne reven ut.

20200129_035400.jpg.f5c0f2cab26a627de2ddf22794e8cc76.jpg

 

Endelig en skabbfri rev. Veldig gledelig.

Avstand: 120 meter.

Ungrev, hanne.

Ikke veid og definitivt ikke den tyngste reven jeg har knerta.

Og ja....jeg kan videre informere om at denne reven, duftet det ordentlig  rev av.

 

Skikkelig guffent var det å sitte slik på post. Mann og utstyr fikk kjørt seg skikkelig i løpet av denne økta. Da var det helt OK at varmevesten sto på svak lunk inni soveposen. Der var det sydenvarme, så det måtte litt motivasjon til, for å bryte seg ut av soveposen, før nesa ble dreid retning heimen og en velfortjent strekk.

 

Utpå dag var det tid for å tørke opp mann og utstyr, da det meste var fuktig, for å si det forsiktig.

Da så det slik ut

20200129_201928.jpg.da952a9ab8fde09ad9075546b236b5ae.jpg

 

Var redd for at Foxpro'n hadde fått litt mye vann innabords, men det gikk bra det, så nå er man klar for neste revejakt om føret holder seg.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Castor:

Liker veldig godt innleggene dine her i revetråden, men har lurt litt på dette med hvordan du jakter når du sitter ute på jordekanten.

Ser du har foxproen med deg. Hvordan er det du bruker denne? Setter du den utpå jordet, for så å spille av lokkesekvenser i ny og ne? Har du kastet ut pellets noen dager på forhånd, eller kaster du ut før du setter deg? 

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at du synes innleggene er leseverdige. Jeg er "desverre" alvorlig angrepet av både revekløe og skrivekløe. Ordene har lett for å finne veien fra knollen og ned på tastaturet. Noen ganger blir det litt for mye av det gode synes jeg. Da er det fritt fram å komme med tommel ned, så skal jeg prøve å begrense skribleriene.

 

Nuvel.....Ang Foxpro, så kan den være et betydelig hjelpemiddel på revejakta. Selv har jeg nok doblet antall rev i bakken pr sesong, etter at Foxpro'n kom i hus. Jeg plasserer revelokken oppvinds fra posten. Reven runder nesten uten unntak ned i vinden, for å sjekke/snuse opp hva som lager lydene. Da kommer den ofte på behagelig skuddavstand, litt avhengig av hva slags lyd den hører. Jeg plasserer også revelokken lengst mulig unna posten og for denne spesifikke revelokken dere ser på bildet over, er det ca 70 meter. Litt for lite egentlig. Dess lengere unna, dess bedre, både med hensyn til vind/lukt og lyd. Det må imidlertid ikke gå på bekostning av at man strekker holdet for langt. Max skyteavstand er veldig individuelt, slik at det må den enkelte finne ut av.

Fordelen ved å bruke en elekrtonisk revelokk, er at en får revens oppmerksomhet vekk fra lokkejeger og på lokken. En har litt mer å gå på da, mht bevegelse. Et råd når reven kommer på lokk, er å sitte dønn stille når reven stopper opp. Når den er i bevegelse, da kan man bevege seg forsiktig for å justere inn rifla.

 

Jeg lokker i all hovedsak med 3 forskjellige lokkelyder. Musepip, fuglelyd og hareskrik og i den rekkefølgen.

Reven er desidert mest skeptisk til hareskrik. Da er den forsiktig. Ungrev kommer ikke inn på hareskrik. Da stopper den opp utenfor skuddhold. Musepip derimot, da er det noen ganger reine Kamikazeangrepet. En forutsettning for at reven skal reagere på lokkelydene, er at den må være i rett modus. Har en gang imellom sett rev på jordet, på ivrig musejakt og satt igang med lokkinga. Null reaksjon. Da er reven "innstilt" på feil frekvens. Eneste jeg har fått til da er og etterligne muselyd med leppene. Alternativt bruke den lille plastproppen dere ser på bildet under. Da kan den komme som en rakett.

 

Ang munnlokk, så har jeg hatt suksess med disse lokkefløytene, som er å betrakte som et standardoppsett for en lokkejeger. 

20200130_164051.jpg.f2723b046d737975e09e90a3ed12be2b.jpg

De 4 øverste er musepip.

- Den lille "plastproppen" den såkalte trøndermusa er det vel, er dødelig effektiv.

- Likså den grønne gummiblåsa.Veldig effektiv og enkle å få til. Har knerta flere rev med de.

- Den gule pipen, er fuglelyd. Samme med den. Veldig effektiv og lett å få til.

- Den brune lokken...PC2 er hareskrik. Synes den ikke er den letteste å få til. Har faktisk hatt størst suksess med å etterlikne revens parringslyd med den. Da kommer de, vel og merke i parringstiden.

Om jeg må velge en favoritt av de dere ser på bildet over, må det være plastproppen/trøndermusa.

Bakdelen med trøndermusa er at den er liten og lett og miste......og ikke minst svelge. Jeg har svelga to stk på det mest spennende og intensive i lokkeøkta. Da sitter man i klistret kan man si😀

Nok om det. Generelt for disse lokkene, er at man må trene med de, før man drar de med til skogs.

 

Legger ved bilde av det jeg mener er duganes revekaliber. Ang hva som er duganes revekaliber, så er det mange meninger....fyr løs

Om dere drar kjensel på bildet, så er det riktig. Det er brukt før.

DSCN0582.JPG.ebc0f5b036664d5090bf8ef3c307565c.JPG

Fra venstre mot høyre:

221 Fireball

22 Hornet

222 Rem

223 rem

 

22-250 burde også vært med.

Bare å legge til kaliber dere har gode erfaringer med.

 

Ang postvalg, så er spaning i forkant av økta vesentlig, spesielt om man lokker i et nytt område. Jeg sitter høyest mulig i terrenget, gjerne på en kolle, evt en stor stein, eller i en jaktstige. Greia er å få mest mulig oversikt og sikkert kulefang, pluss at en har mer å gå på i forhold til vind. Etter hvert finner man fram til gromposter. Så må man komme seg på post uten at reven hører det. Et alternativ kan være å ha ryddet adkomst/sti i forkant av økta. Rydd posten rundt om, slik at man har fritt skuddfelt.

 

Ang å bruke pellets, så er det bare å strø ut strategisk, når man er i området, også når man plasserer ut revelokken. Kan aldri bli for mye pellets utpå jordet. Pelletsen virker både som en attraktor, samt at en kan "styre" reven dit en vil og stoppe den opp, slik at man får en rolig og oversiktelig skuddsituasjon. Positivt for både jeger og rev. Den siste reven jeg knertet ble "styrt" av pelletsen mot et åpent området på jordet, slik at det ble fritt skuddfelt ut av det. Det er nå så lite snø på jordet, at reven beveger seg i all hovedsak i skjul av vegitasjonen (vissent gress, smågran, vissen tistel, brennesle osv)

Som dere sikkert vet, bruker jeg VMAX på revejakt. VMAX'en er såpass lettekspandert at den går i fillebiter, bare den er i nærheten av et gress-strå. Fritt skuddfelt er derfor et must, slik at man unngår skadeskyting.

 

Ser at andyki87 spør om hvor ofte man bør lokke på samme plassen, over tid. Mitt svar er minst mulig. Ikke mer en 1 gang pr månefase. Det er også litt avhengig av hva slags lokkelyder en bruker. Musepip stresser reven minst mulig, så da kan en nok lokke et par ganger pr månefase. Fugleyd og hareskrik derimot, da må man være forsiktig. Reven er en smarting og skjønner tegningen rimelig kjapt. Litt av hemligheten med å lykkes som lokkejeger er å ha tilgang på størst mulig lokkbart areal/jaktområde. Selv har jeg 4 områder jeg lokker på og alternerer mellom disse. Lokker som allerede nevnt, aldri mer enn 1 gang pr månefase.

Når det er skrevet.....de revene jeg har knertet i vinter, er poffa fra samme post og uten bruk av lokk. Dvs har den med hver gang og prøver litt forsiktige musepip, men uten reaksjon, så langt. Pellets derimot, greier de ikke gå forbi. Tipper at det blir mer reaksjon og fart i de, etter brunsten.

 

Når det gjelder å få tilgang på jaktområde, så er personlig oppmøte desidert best. Så må man greie å oppføre seg. Gjerne bruke en referanse rettighetshaver/grunneier kjenner i introduksjonsfasen. De første jeg spør i mitt område, er sauebønder. De har ikke et spesielt godt forhold til rev. Han ene jeg jakter hos mister lam hvert å pga rev. Ca 4 - 5 hvert år. Har aldri fått nei fra en sauebonde enda. Om man får tommel opp, så er informasjon et stikkord Send en SMS hver gang forut for jakta, slik at de vet hva som foregår. De liker å følge med. Et bilde av eventuell fangst, setter de også pris på. Man må pleie forholdet jevnlig og forut for Julaften, da er det personlig oppmøte medbringende ei flaske vin, eller to.

Da sikrer man at jakta fort vekk, er i boks neste sesong.

Det man ikke må gjøre, er å ta seg til rette. Det kan få katastrofale følger. Igjen....informasjon forut for jakta, er stikkordet.

Etter hvert kan det hende man blir oppringt av rettighetshaver/grunneier, som har hørt rykter om at en er revejeger og gjerne vil ha fjernet rev de har sett. De kan også finne på å ringe for å fortelle at de har observert rev her og der. Da må man kjenne sin besøkelsestid og stille opp. Ikke svare med at neeei det passer ikke i kveld. Man må vise interesse.

 

Også på revejakt må man være smart og kreativ og ikke la seg stoppe av motgang. Bare å gnu på til man knekker "koden" så blir det rev i bakken etter hvert. Jeg kan videre informere om at har man først blitt infisert med revekløe......vel det gir seg aldri og revejakt blir en livs-stil etter hvert. Høres muligens merkelig ut, men slik er det.....for meg.

 

 

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Nytt batteri på plass og da begynte det å skje saker og ting igjen etter ett langt opphold. Kraftig vind å snøføyke til tross. Var ikke helt enkelt å holde vinduet åpent når jeg skulle skyte og måtte derfor legge noen puter mellom så ikke vinduet skulle dunke inn i løpet. Ble fint anlegg etterhvert og venta til både reven og vinden tok en liten pause fra aktivitetene sine før skuddet gikk. Henta den inn umiddelbart etterpå så den ikke skulle fyke ned. Bildet er tatt bare fem minutter etterpå og reven er allerede godt dekket med snø. Nummer 10 for sesongen.  

83977904_3244906362189700_131203842074214400_n.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Takk Castor!👏

 

Syns det er mye mer interessant at man forteller hele "historien", enn bare at den "datt 05.00 og at det var nr 12 for sesongen".

Flirte godt når jeg leste at du har klart å svelge 2 stk musepip 😂 Selv har jeg mistet trøndermusa, pga at den er så lita, så at den kan svelges forstår jeg godt! 😁

Bestilte liksågreit Demmels musepip fra Tor Ola Dehli, da den er større og kommer med tau slik at den kan henges rundt nakken. Imponert over den realistiske lyden den lager, dog jeg har ikke fått testet den enda.

Har også Demmels fugleskrik og PC2. Tror ikke det skal stå på utstyret der, men jeg skal anskaffe en elektronisk lokk, pga det du sier med å få bort revens oppmerksomhet fra lokkejeger.

 

Her i nord har vi ikke så mye av de flotte store jordene dere har sørpå, hvert fall ikke i områdene rundt hvor jeg bor. Men vi har noe som heter fjæra, å her ferdes de titt og ofte. Har fått skutt en par der.

Er det fullmåne kan man lett postere ikke langt unna fjæra. Mitt problem er at man fryser lett, så her skal jeg få kjøpt posteringspose. Det er føttene som fryser lettest. Forbanna irriterende å måtte forlate posten pga kalde tær..

 

Ellers går det med noen timer i åtebua. Har skutt 3 skabbrever denne sesongen, siste datt nå tirsdag morgen. Man skulle tro det var mye rev her pga mye skabb, men det er det altså ikke. Det har vært lite rev her de siste årene, så man skulle tro skabben skulle være mindre utbredt.

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja Trøndermusa har lett for å komme på avveie, det er sikkert.

Kan videre informere om at de jeg greide å svelge, ikke smakte særlig bra heller.

Trøndermus nr 3 derimot......smakte ikke så værst, men det er ei helt annen historie og veldig, veldig lenge siden:)

 

Nuvel......tilbake til revejakt. 

Ang å finne egnede plasser å lokke på må man være oppfinnsom.

Om man ikke har tilgang på jorder, kan sandtak, steinbrudd, kraftledingsgater, snauhogster, langsmed elvekanter fortrinnsvis med is på elva være bra alternativer. Om man finner post i nærheten av ei bro, er det helt topp. Broer har ofte gatebelysning på seg, noe som betyr ypperlig strølys. Om man vipper noen never med pellets over rekkverket hver gang man går over broa, er det helt gull. 

 

Satt litt på spissen kan det være greit og ikke praktisere det siste forslaget langsmed Akerselva muligens, så det anbefales ikke. Ute i provinsen derimot er det uproblematisk.

Uansett, sørg for å ha alle formaliteter i orden, slik at man unngår ubehageligheter. Når det er skrevet.......har dere hørt om og vet hva ordet DISKRESJON betyr??

Gjelder også på revejakt, som ellers i livet. Informer de som trengs å informeres, ikke fler. Misunnelsen og kjønnsdriften kan noen ganger få uante konsekvenser.

Så tilslutt.....sørg for at det er en rev man har i siktet og sørg samtidig for sikker bakgrunn, så går dette svært så bra.

 

Skudd man ikke har avfyrt osv.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Endelig ble det en rev på meg igjen, det har ikke vert jakt av noe slag på meg siden 6. Januar da jeg har vert hjemmefra på kurs. Og det er aaalt for lenge.. men det har vert bra fart på åta og ett par-tre timer i bua ga uttelling i form av ei stor, vakker tispe med mørke farver..20200201_003439.jpg.52d6113282272086654be9cd570f8c8b.jpg

 

Denne fikk en cci hullspiss rett mellom bøgerne mens den satt på rompa og tittet på bua. Gikk rett ned i smellen.20200201_003713.jpg.701b495008697d72731ca4663f819a8b.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Begynner å mistenke at jeg har en revefarm like ved åta. De ryr jo inn. Aldri opplevd lignende. Kom en til etter disse to falt, men jeg kranglet for mye med vind og ett vindu jeg ikke har fått laget noen god patent på enda. Vinduet blåste til slutt opp med ett høyt smell. Da ble det fart i sakene nede på åta :-)

 

To velfødte utgaver av arten dette. Byttet til Mausern i 8mm da 6.5x55 rifla er solgt.Bruker den inntil jeg får 22-250en i hus. God effekt med rimelig S&B blyspiss. Rett ned på samme måte som med Oryxen i 6.5

20200202_121129.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, HotShot skrev:

Hva er dette for noe?

Remington 597mag i 22 wmr. Liker denne veldig godt, har kappet løpet maks og satt på en bitteliten lyddemper på tuppen, samt byttet til volquartsen hane og mcarbo fjær i avtrekket. Den skyter 40-50mm 5skudds samlinger på 100m med slik bulk ammo som avbildet, med cci fmj og 30grain vmax klarer den 25mm. Uten kikkert veier den 2.2kg og med dempern er den rett over 90cm total lengde. Altså blir den ofte med i sekken på småviltjakt.👌IMG_20181027_121502.jpg.c76a1c05ecf37b1c607720e14c376608.jpg20180826_173521.jpg.40da81b9b3d1d7e48b4c0bb9c98b5ad5.jpg20171010_131516.jpg.f07850ed6845ced81acae5bee5b5473b.jpg

Edited by 22.Wmr
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at de fleste som skriver her har ting på stell, så beklager om dette blir et amatørgufs i sammenhengen.

 

Jeg har nettopp hatt min første gluggejakt på rev, sammen med en som har område og fasciliteter. Dessverre uten å se rev, men en fin, lang kveld i varierene månelys, og absolutt verdt det. Det jeg nå lurer på er hva mulighetene er for å få jaktet rev på egenhånd. Jeg har smårovviltkort på statsskog, men da det jo er kvelden som er tidspunktet så er det jo ikke nødvendigvis bare å bare å trave ut i skogen på denne tiden av året. (Selv om det selvsagt lar seg gjøre med telt og fjellduk, for de som er litt mer drevne enn meg.)

 

Noen tips til hvor man kan lete etter muligheter? Det beste er jo selvsagt å få en avtale med en bonde eller annen grunneier som setter pris på at rever tas ut. Men jeg innbiller meg at slike muligheter er langt fra hverandre, og rimelig attraktive.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, frankhovin skrev:

jeg innbiller meg at slike muligheter er langt fra hverandre, og rimelig attraktive.

Først og fremst vil jeg anbefale deg og reise ut så ofte du kan på denne statskoggrunnen når du har sporsnø, trask rundt med børsa på ryggen og let spor, finner du ett som er sånn nogenlunde nytt skal du bare gå på det. Etterhvert vil du begynne og forstå hva reven gjør og hvordan den bruker terrenget. Det er utrolig hvor mye man kan lære av og gå spor! Jeg bruker ofte og følge spor og når jeg kommer til en plass jeg tenker att reven kan ligge i dagleie eller det rett og slett er en fin post(dette er ett eget kapittel med tanke på vind,plassering osv) så tar jeg fram ei fløyte og lokker i 15-30 minutter. Skjer det ingenting går jeg litt videre og prøver igjen. Kommer du på ferske sprangspor i sporløypa er løpet ofte kjørt, da har du støkkt reven..   ellers så skal du ikke være redd for og svinge innom ett gårdsbruk, banke på med lua i neven og spørre pent om og få jakte rev. Jeg har tilgode og bli nektet det sålangt ;)20180729_215421.jpg.c0803f3f199df0a1747f00cb60020f12.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Om dere hørte lyden av et skudd i natt, kl 01.40 så er det en korrekt observasjon.

Var optimale forhold for revejakt i går kveld/natt, med tilnærmet fullmåne og helt skyfri himmel. Mao god sikt og god kontrast.

Spaningsturen tidligere på dagen avslørte sylferske revespor, markeringer langsmed og over skogsbilveien, samt en reveobservasjon utpå jordet.

 

Ferske spor og markering. Fikk trua med en gang jeg.

20200201_115036.jpg.545ac005ec478db94bc734e82762a304.jpg

 

Nuvel....så rev etter 10 minutter på post. dvs hørte den først. Vet ikke om dere har hørt revekauking?

Reve-kauking kan umulig imponere annet enn revefrøkner rundt omkring i skogsnar og langsmed jordekanter.

Låter omtrent som styggen på ryggen, spør du meg.

Observerte reven etter hvert på 250 meters avstand, dvs aaalt for langt hold til i det hele tatt å vurdere å skyte.

Hadde med den elektroniske revelokken jeg vet dere, strategisk plassert. Noen få forsiktige musepip senere snudde den på riktig vei. Etter hvert var den på skytbart hold, men for dårlig kontrast gjorde at den glapp unna med minst mulig margin. Vet ikke om dere har hørt Anne Grete Preus sin låt: Av og til er en millimeter nok. Det stemte bra i dette tilfellet.

Lot den få 10 minutter, for så å prøve revekauking. Antok at revetassen var såpass heit og brunstig, at den ville komme på revekauking, meeeen nei. Kaukinga hadde motsatt effekt. Reven stakk halen mellom beina og forsvant videre sydover den. Jeg derimot, satt igjen lang i trynet.

 

Så var det stille fram til, som allerede nevnt.....kl 01.40

Ny rev i farta, i godt driv langsmed jordekanten. Snudde den i riktig retning med noen forsiktige musepip. Revefanten kom jaggu hoppenes som en kenguru mot lokken gitt. Første gangen jeg har observert denslags. Merksnodig.

Var en stressa rev dette, men ikke mer stressa enn at den satte håndbrekket på momentant, etter at jeg ga den et kort boff.......da fikk den umiddelbart besøk av sinna VMAX.

KLAKK....rett ned på sedet hvil. Perfekt og akkurat slik man vil ha det.

Slik så denne reven ut.

20200206_043147.jpg.9ae29628c37fc7c581ac10baa28ab812.jpg

 

Tispe. Ungrev. Desverre skab-befengt denne også. Så ikke pen ut. Halen og baken var hårløse. Ikke bra, så den fikk en skikkelig dose permitrin før den gikk til resirkulering.

Så forresten reven på bildet over, på spaningsrunden min, før på dagen, som allerde nevnt. Da kom den kom spankuleresnes midt på blanke ettermiddagen, ute på jordet. Lett kjennbar på den hårløse halen.

 

Lar det gå et par tre dager nå, så blir det jakt igjen, for å prøve å lure nok en rev på kroken.

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, 22.Wmr said:

Først og fremst vil jeg anbefale deg og reise ut så ofte du kan på denne statskoggrunnen når du har sporsnø, trask rundt med børsa på ryggen og let spor, finner du ett som er sånn nogenlunde nytt skal du bare gå på det. Etterhvert vil du begynne og forstå hva reven gjør og hvordan den bruker terrenget. Det er utrolig hvor mye man kan lære av og gå spor! Jeg bruker ofte og følge spor og når jeg kommer til en plass jeg tenker att reven kan ligge i dagleie eller det rett og slett er en fin post(dette er ett eget kapittel med tanke på vind,plassering osv) så tar jeg fram ei fløyte og lokker i 15-30 minutter. Skjer det ingenting går jeg litt videre og prøver igjen. Kommer du på ferske sprangspor i sporløypa er løpet ofte kjørt, da har du støkkt reven..   ellers så skal du ikke være redd for og svinge innom ett gårdsbruk, banke på med lua i neven og spørre pent om og få jakte rev. Jeg har tilgode og bli nektet det sålangt ;)

 

Det høres ut som en plan, og en god kombo med å gå litt mere i terrenget og bli bedre kjent for annen jakt senere :-)

 

Men er det særlig sannsynlig å få sett noe rev på dagtid? Og bør det da i såfall være så tidlig på morgenen som mulig? Her spør jeg fordi jeg ikke vet, altså.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir nok mange turer uten å se reven, men når den plutselig står der er det verdt alt :) jeg har skutt noen rever på lyse dagen slik oppigjenom. nå fremover er det jo parringstid og ikke uvanlig att reven er på farten hele døgnet. Ellers er det klart att det første og siste skytelyset er best. 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Castor skrev:

Reve-kauking kan umulig imponere annet enn revefrøkner rundt omkring i skogsnar og langsmed jordekanter.

Låter omtrent som styggen på ryggen, spør du meg.

 

Jeg likte formuleringen du brukte forrige sesong bedre: "gjenferd på avveie" 😃
 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Godt å se at noen lykkes. Har mange netter på åte uten resultat og har også slitt med åtebelysningen fra Brunst (kjøpt på Magasinet). Strømforsyningen tok kvelden etter 2 mnd, og Brunst sendte ny, men den forsvant i posten. Sending nummer 2  fikk jeg her om dagen og Brunst har vært strålende på service. Produktet kan jeg ikke skryte av for nå funker ikke dimmeren. Skumringssensor ser ut til å virke enda så det blir spennende å se om det lyser når jeg drar dit i kveld. Kan koble utenom sensor så jeg får jaktet, men poenget med sensor er jo at det skal stå på hele tida og lyse bare om natt. Lager nok min egen løsning foran neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Da var årets andre i bakken.  Har sett nokon tima frå glugga i helga, da eg fekk sjå reven gå 100m frå åte i måneskinnet på fredag. Suste litt fram og tilbake på marka, men aldri nærme nok til at eg følte meg trygg nok som skytter. Ble nokon timer natt til lørdag og søndag, uten å sjå snurten av den igjen. Har også kamera på åte, uten at det verkar som eit problem, då nå reven først har vært innpå, har ein gjerne fått 10 bilder mens den surrer rundt etter hundeforet. 

 

Etter at kråkene og skjorene hadde spist opp alt av tørrfor iløpet av søndagen, tok eg ein tur ut kl 20.00 for å fylle på tørrfor til hund og ein liten boks våtfor fjærkre til katt, type firstprice for å kanskje gi litt ekstra motivasjon til å sjeke ut åte. 

 

Men på søndag skulle ein ta ein telefon, så ein gikk  inne i huset og surra fram og tilbake, inn på kjøkkenet og skrudde av lyset for å lettare å kunne sjå om det var noko liv ute. Og der ser eg ein skugge som bevegar seg på åte. Gir fra meg telefonen til kona som snakkar vidare, og spring opp og få ladd børsa og opna glaset og ut med løpet. Fant reven og etter litt stod den i ro i 1 sekund for mykje og skuddet gikk. Når røyken var lagt seg lå det ingen rev der, men så øynene som bevegde seg, og vart vekke. Var sikker på godt skudd, så satt med kikkerten og skannet nærområdet. Så et par med auger inne i ei busk som lå i ro. 

 

Da var det ut i regnværet og ta med  hagla i tilfelle, men reven lå i ro. Og hadde eg ikkje sett augene hadde eg utenproblem funnet den igjen, då blodsporet var lett å følge. 

Skuddet satt litt langt bak, men lungene var perforet, og buken spjæra, så hvordan den har kommet seg såpass er overraskande. 

 

Etter prøvetaking til vet.inst. måtte den veiest. ny rekord 10,5 kg. Forøvrig også første hanreven på 2 år med revejakt. 

IMG_20200209_214843417.jpg

Edited by imasta
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Jakt62 skrev:

registreringen av nye prøvetakere er stanset.

Stemmer nok det, var først til mølla i år om jeg har forstått det rett.  Jeg har levert en prøve så langt i år, men satser på og få levert 4 til så prøvekittet er oppbrukt før sesongen ender 😁

Link to comment
Share on other sites

Fikk mail om når det var påmelding så ein var med i fjor også. Så er det vel også utvelging etter ei stund for å fordele prøvene ut over heile landet. 

 

Litt mindre jobb iår enn i fjor, så ein ikkje treng hjertet. 

 

Har merka at reven har hatt det lett mtp temperatur og snø iår. Godt feittlag både underhud og ikkje minst bukfeitt

Edited by imasta
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da var årets første og åtas første rev i bakken. Fikk fullklaff i gårkveld. Hadde med guttungen opp i bua. Like etter at kveldsmaten var spist fikk vi rev på åta.

Sierra varmit kula i 900 m/s fungerte godt som lyssbryter på reven.

 

Artig når det klaffer, spesielt nåŕ ungene er med. 

 

20200210_204503.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja da fikk jeg endelig testet Kimberen i 22-250 med hjemmeladdet 40gr Varmageddon uten plasttupp. Datt rett ned, men måtte ha to skudd så ble ikke helt fornøyd. Ikke umulig jeg hadde ett dårlig treff på første skudd. Fant bare ett utgangshull og den var på størrelse med en bunnen av en colaboks.

 

Liten rev denne gang. Tar lengere tid før de kommer inn nå virker det som. Observerte bra med rype- og harespor på skituren i dag så satser på at uttaket av rev bidrar positivt :-)

20200223_092915.jpg

20200215_222452.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Da sa det pang igjen igårkveld.

 

Fikk melding på mobilen om bevegelse, så sprang på kjøkkenet og skimta ein svart skygge ved åteplassen. Da vart det fart opp i andre etasje og få fram børsa og ladd den. 

Ut på gjesterommet og lirke opp vinduet, få tofoten stille på plass i karmen, og sette seg til rette i best mogleg skytestilling. 

 

Finner reven i siktet, men den er urolig og holder skuddet lenge. Så lenge at den er på veg vekk frå åte, før den plutslig snur og går rett mot vinduet og stopper opp. Har da allerede siktet i brystet på reven, og slipper rolig skuddet.

Reven gikk rett ned i smellen, og gikk å henta den umiddelbart etterpå. 

 

Hanrev, kula har gått inn gjennom bryst og gjennom heilemaskineriet og utgangssåret gikk ut ved "lysken".

Ingen vekt på denne enda, får oppdatere det seinere idag. Rett etter at eg kom inn igjen og var klar til å ta kvelden gikk biltemavarsleren av. Kikka ut i vindu, men så ingenting. Mulig det var spor bort, må sjekke i dagslys når ein kjem heim frå jobb. Muligens reven skulle fått ligge lengre, med muligheit for fleire dyr, men har vært lite spor dei siste dagane, samt at tidlig start på dagen med 2 små som skal i barnehage hadde gjort det vanskelig å hente reven inn på morgonen. Og da hadde fort ørnefar kommet på frukostbuffe.

 

Er nå meldt stabilt med minus og opphold ei god veke fram i tid, samt at det kom god sporsnø, så det lover godt for å sjekke aktivitet framover. Får slenge ut noe hundefor, blanda med vått kattefor for litt ekstra lukt. 

 

 

IMG_20200224_220801408.jpg

IMG_20200224_220544152.jpg

Edited by imasta
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til dere som har fått rev på kroken i det siste.

Spesielt vux og imasta som ser ut til å være inne i en god stim.

Reven på bildet over ser ut til å være en voksen, fullpelset og fjong hanne imasta.

På nippet til at denne reven burde man tatt litt ekstra godt vare på synes jeg, men det er meg.

 

For min egen del er det aldeles revetørke her og har vært det alt for lenge, pga nada snø på bakken, mao aaalt for dårlige skyteforhold nattestid, meeen akkurat nå snør det litt forsiktig utenfor stuevinduet her, så da kan det hende det blir revejakt ut av det i kveld/natt, om (snø)været holder seg.

 

Vær helt trygge på at dere får høre om det, spesielt om det blir rev i bakken:D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håper vi får ein historie Castor :-)

 

er nummer 3 for i år, men var mye spor rett ved åte, så håper på besøk ikveld. 

 

8,5kg han rev. Alt innvendig var rein suppe. 

 

er ikkje dreven i flåinga, men trener på kvar enkelt rev og blir bedre og bedre. 

blir nok å berede, men utstopping er ikkje prioritert ( og lite trolig godkjent av bedre halvdel), men dattera på 4,5 er interessert i mye og etter barnehagen var det ut å se på tenner og pelsen på reven. 

Edited by imasta
Link to comment
Share on other sites

På 25. februar 2020 den 19.33, imasta skrev:

Håper vi får ein historie Castor :-)

Det får du imasta😀

Var en tur utom jaktområdet tidligere i dag, for å sjekke opp hvordan det står til med dyrelivet uti der, spesielt rev og rådyr, etter det minimale snøfallet som besøkte oss for et par dager siden. Ble bare fjon ut av det egentlig.

Det står bra til det. Så bra med spor etter spesielt rådyr i nysnøen.

Så også spor etter rev, grevling og mår, så det er liv i skauen og ute på jordet.

Så forresten 2 rådyr i samme slengen.

 

Så kom man over disse sporene

20200227_135359.jpg.35d14f0fe262ac8777777fafc964d1d5.jpg

Da kan jeg informere om at man har fått konkurranse om både rådyrjakta og revejakta ja.

Skrekk og gru. Gaupe og rådyrspor på kryssende kurs. Ikkje bra i det hele tatt.

Tok et sveip oppimellom for om mulig sjekke opp om Gaupa har fortært rådyrfrokost , men nei, gud skje lov og takk. Når det er skrevet, det å finne et nyslått rådyr i skauen, er omtrent som å lete etter den berømte nåla i høystakken.

 

Meeen jeg har viltkamera/er strategisk plassert jeg vet dere, så da kan det hende det blir en YT video ut av det, om det er interessante opptak av gaupe, vel og merke.

Vi får se om en ukes tid. Krysser fingere og tær.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Var aktivitet på kamera igjen i natt. Tok seks dager før ny var på plass. Skal verifisere treffpunkt på rifla før jeg gir den ett forsøk tenker jeg. Testet farten på mine forsiktig ladete 40gr varmageddon og de klokket inn på 1000m/s 

1716.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Først en oppdatering ang sporene dere ser bilde av i mitt forrige innlegg, ett hakk lengere opp i tråden her.

Jeg kan informere om at eieren av disse sporene er tatt hånd om og såpass grundig justert, at den kommer ikke til å sette flere spor etter seg i verdenshistorien.

I løpet av besøket i jaktområdet, ca ei uke, la den ned 2 rådyr + 1 hjortekalv. Det sier litt om hvor effektiv denne jegeren er.

 

Nuvel nok om det og over til revejakt.

Var perfekte forhold for revejakt i går kveld/natt, med snøbyger i lufta og månen hengende bak lavt skydekke. Helt topp jaktforhold var det.

Har vært både revetørke og revekløe aaalt for lenge her i huset nå, pga håpløse jaktforhold. Våren kom brått på besøk forleden, noe som medførte massiv snøsmelting. Såpass at det ble bar bakke ut av det.

Nå er man tilbake til normalen, med snø på bakken, etter besøk av et kraftig lavtrykk og snøbyger fra NordØst

Ble innstallering av mann og utstyr etter ankomst post. Var uffsine forhold i går natt, som allerede nevnt, med snøbyger i lufta og sur trekk.

Da så det ca slik ut. Dette bilde er tatt for noen måneder siden under en tilsvarende revejakt og er således å betrakte som et illustrasjonsbilde, men med ca like forhold.

20191110_223331.jpg.fb00b8648d43085a9c80d332f6648c61.jpg

Mann og utstyr snødde etter hvert helt ned. Ble perfekt kamuflasje ut av det da. Gikk etter hvert i ett med terrenget liksom😀

Utenfor nesetippen var det utrivelig og surt, men inni posteringsposen var det lunt og trivelig. Litt av en (mot)setting.

 

Hadde observert spor etter en rev før på turene mine, så hadde litt trua. Tiden gikk. Så kl 00.25 var det bevegelse i jordekanten. Hvor den reven kom fra, aner ikke jeg, men nå var den der. Sikkert mange av dere som har opplevd akkurat det samme. Man scanner og scanner. Helt dødt.....og så plutselig er det bevegelse.

Skal si hjerterytmen økte betraktelig i løpet av et lite sekund ja😀

Dette var en avslappet rev, ute på matsøk. Ikke stressa og døvhørte, slik de er i løpetiden.

På med lysprikk, av med sikring og KLAKK....reven tverrla seg og strakk seg ut i snøen. Helt topp og gulle godt.

Synet på verdensbildet forandret seg til svært så positivt i løpet av et nanosekund gitt. Tuliattentei:D

Så var det å pakke mann og utstyr, for å forberede retur heimen.

Så kom plutselig tvilen.......var det virkelig en rev man hadde ekspedert tro??

Ingen "varsellamper" blinket rett før....og rett etter situasjonen. Var rimelig sikker, eller var det noe annet enn en rev som lå der. Kjente jeg ble litt tørr på leppa ja. Man gikk nok med litt kjappere gangelag enn vanlig for å sjekke fangsten.

Slik så den ut.

20200304_013049.jpg.983380a0e054b16a75dc4148660a3902.jpg

Var rev ja. Var nå enda bra. Magefølelsen stemte. Oppførsel og kontur stemte med rev rett før skuddet.

Ung hanne....som duftet rev, for å si det slik.

Ikke skabb og 70% lytefri pels.

Avstand: 155 meter

 

Lar det gå noen dager nå, så kanskje det blir revejakt igjen.

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 15
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enda en rev, midt i  Raw-air kvalifiseringa. Jeg har plassert åta slik at jeg kan se den fra TV-godstolen, og skyte fra gjesterommet. Nesten urettferdig ovenfor alle som sitter ute og fryser. Denne falt også i smellen. BRNO- Fox .22 Hornet. 45 grains Norma hulspiss. Brunst åtebelysning. 

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Stilt som i graven, vel en ugle holdt meg med selskap. Lysende øyne i skog kanten, men dette var kolle og kalv. Et hvit glimt beveger seg inn i synsranden, fandens møl som reflekterer lyset. Jenny svarthund sitter på fanget å følger med, hjortene er på ca 100m og de har hun kontroll på. kjenner Jenny stivner til , og at hun prøver å finne noe til venstre for oss. Opp med kikkert og der kommer busksmygeren godt skjult av lyssiv og buskas. Jenny må ned fra fanget. Kikkerten er klistret på bevegelsen. Reven kommer inn på åte, men står med halen mot meg. Etter en stund snur den sakte mot venstre. Der var det en kule i kjelerommet og slutt på den røveren. Hanne ca 7,5 kg. Våpen Sauer 202 cal 22x250 og en super ekspanderende kule 55gr.

AAA_5894.JPG

AAA_5878.JPG

Edited by jmonsen
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Stille som grava her og,heilt til i går kveld. Kun et par som har streifa såvidt forbi siste måneden.

 

Kl 2030 kom der en stor en med rolig gange rett ut på åtet. Lite drama,bly i lufta og rett i bakken.

Nestemann kom 0400,rett opp frå skogen med særdeles høg haleføring. Null filter der i gården.. Opp og snuse på konkurrenten litt for så å bli fullstendig distrahert av alt snadderet. 

Det gikk samme veien med han som kameraten,skinnflat på stedet.

 

Så er det med åtejakta,6 veker dønn stille,for så å gå seg rett på en doublé.

God følelse,alt er glømt!

 

To voksne hanner,en på 8 kg med særdeles fin pels og en på 7,65 kg.

 

Spennande tid framover,no kan den komme slarkande før det blir mørkt og ei god stund etter lyset på morgonen og.

 

 

 

 

20200307_003643.jpg

20200307_003317.jpg

Edited by Winter
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Lirka meg ut av godstolen og ut i snødrevet for å hente den første reven. Ei lita tispe. Nytta anledningen til å strø litt mer pellets. Det ser ut til at reven liker fór for Bichon Frise med urinveisproblemer. Jeg hadde akkurat satt meg i god ro igjen da det dukket opp en ny fant i grønnlyset. Det var det siste den gjorde.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Først....ærbødige gratulasjoner til de av dere som har fått rev i bakken i det siste. Winter, jmonsen og einherje bla er i siget. einherje tar de fra gostolen immimellom raw air ser jeg😀

Det er ingen mal på hvordan revejakt skal utøves, er min mening, bare det foregår på en human måte og med god sikkerhetsmargin.

 

Nuvel....nok om det. Jeg har vært ute etter mikkel igjen jeg da. Greide ikke holde meg i heimen, til tross for dårlige odds for rev i bakken. Har ikke observert nye revespor inn i området, på turene mine, etter forrige revefall, for noen netter siden.

 

Det var nok en molefonken revejeger, som innstallerte seg i posteringsposen, godt utpå kvelds-slengen. Tror det må være en av de få gangene i revejegerkarrieren, jeg ikke har hatt trua på revefall, men man må jo prøve.

 

Timene ble lange på post med manglende motivasjon. Det positive med denne revejakta, var at det var glimrende jaktforhold. Man trang ikke bruke kikkert engang, for å scanne av jordet. Lett snødrev i lufta, fullmåne hengende over lavt skydekke og bra med strølys gjorde mørk natt om til høylys dag. Hvertfall føltes det slik.

 

Plutselig var det bevegelse på jordet, på slaget kl 02.07

Opp med håndkikkerten. Steike hakke, der var det jo ei fjong revefrøken i full gang med musejakt. Nesten så øynene holdt på å trille ut av hodebunnen. Helt uventet og hverfall ikke til å tro.

KLAKK....rett ned med den. Avstand 110 meter.

Oioioi...da fikk man plutselig trua og motivasjonen var tilbake i løpet av rimelig kort tid gitt.

Trallalla😀

 

Hadde bestemt meg for å sitte til kl 04.00, så det var bare å gnu på. Tiden ble langsomt lengere. Dere vet hvordan det er.

Nei......der var det jaggu bevegelse igjen. Opp med håndkikkerten. Du store allstryrenes. Enda en rev igang med musejakt. En flott hannrev dette (trodde man) som sikksakket seg fram og tilbake

KLAKK....rett i canvas'en med den også på slaget kl 03.31.....gikk så rolig og fint for seg så. Avstand 155 meter.

Da var det på tide å pakke snippesken og spasere ut på jordet for inspeksjon av revelik, lett til beins og lett til sinns.

Viste seg bla at begge revetassene var skabbfrie. Veldig oppløftende.

 

Slik ser de ut. Ikke verdens vakreste bilde tatt av død rev, men rev er rev.

20200308_044347.jpg.0485e586bca563ca53ad0c7bded92fb9.jpg

 

Viste seg at det man trodde var tispe og det man trodde var hanne, var tvert om. Jaja så feil kan man ta.

Tispa var markert større enn hannen. Første gang jeg har sett og opplevd. Voksne rever begge to. De var nok et par disse. Slik endte den romansen.

 

Det som er så facinerende med revejakt er at ingen jaktturer er like.

Nå går det nok en stund til man er ute på revejakt igjen, har jeg følelsen av, men man vet jo aldri.

Revekløe er merksnodig lidelse.

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Der var nummer 4 i bakken. Iår har det kun vært 1 tispe, mot fjoråret der det ble skutt 5 og alle var tisper. 

 

Har til nå fått ny rekord på tyngste rev og lengste fluktstrekning på 15-20 meter. 

 

 

Kom 5 minutter før det vart slik vind at eg ikkje hadde skutt.

 

9kg på vekta (uten tunge, forlabber og halen) 

IMG_20200311_235100935.jpg

Edited by imasta
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...