Jump to content

REVEJAKTEN 2019-2020


Kvernhuselva

Recommended Posts

4 timer siden, SchweizerStøver skrev:

har skutt ein rev. reven henger med innvollene inni seg nå. hva er lurt å gjøre med reven, hvis man skal utstoppe den. skal jeg beholde innvollene inni? 

Du skal ikke skjære i den nei, få bort blod og få den i frysa eller levert til preparant asap.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er noe helt spesielt med reven, ville jeg nok heller ha satsa på å levere en skutt i november/desember til utstopping, heller enn i mars... Vinterpelsen blir slitt i løpet av vinteren, kanskje ikke den verste vinteren i så måte i år men... Hvis man først skal bruke noen tusenlapper på utstopping, bør det nesten være et spesielt pent eksemplar. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da ble det en til tidligere i kveld. Ikke skutt på åte denne gangen, men mens den jaktet mat i fjæra. Jeg har ikke  fått  ladet opp .22 Hornet, så denne ble skutt med en hjemmesnekret Mauser i .220 Swift. Leicaen sier at avstanden var 26 meter, og kula var en Sierra 45 grain Blitzking. Denne reven egner seg heller ikke til utstopping.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Besøk på åtet inatt også viser mms på mobilen. Våkna ikkje, men da får ein lage åteblanding og hive ut etter jobb. Kun eit bilde, men glemte å hive ut ein neve med for igår, og fuglane hadde plukket det som lå igjen. Får sjå om ein får ekspedert ei kråke og henge opp slik at åtet varer litt lengre. 

 

Ifjor var det på denne tiden det vart stor aktivitet på åtet, etter parringstida var ferdig. Litt meir desperate tisper for å få mat og litt mindre kritiske. 1 rev til så blir det tangering av antall rev på ein sesong, og fortsatt tid igjen .

Link to comment
Share on other sites

Pang sa det.

 

Ein rev kom luskande på åtet, ca 1 time etter at man var ute å fylte på. Coop hundefor med iblandet våtfor for katt. Rører det sammen og kaster ut. Har viltkamera på åtet, så fikk mms på telefonen. 

Opp i andre etasje, lade børsa og forsiktig opne vinduet. Tofoten i vinduskarm og sittestilling på armlenet på stolen gir god og stabil skytestilling med støtte under begge armene. 

 

Finn reven i korset og venter til den stopper. Stopper med breisida til og ser rett opp mot huset, lar skuddet gå. Ser tydelig reaksjon på skudd før revefanten vender 180grader og spurter ut av åtelyset. Første tanken er kva kan ha gått galt? Satt godt og støtt, reven stod rolig og alt på det rene... 

 

Finn fram hagla går rolig ned og finn fram yttertøyet. Gjør dette rolig slik at om reven er skadd skal den få et kvarter til eventuelt å legge seg. Må ned å se etter eventuelle blodspor i fluktveien. 

Går ut og ned mot åtet. Fluktsporet er lett å finne. Ikkje på grunn av at det er litt svikt i snøen, men. På grunn av at det er rødt overalt etter det. Kjenner pulsen går ned. Den mengden blod betyr store skader.

 

Følger sporet 10 meter der ligg den helt ute. Fluktstrekning på 40 meter, etterfulgt av totalkollaps. Ser at den har vært i full fart og berre kollapsa rundt. Ingen spor etter at den har kavet etter at den har falt. Bekreftelse på at skuddet var innafor finnes i munnen på reven. Der er det rester av lunge i gapet. 

 

Kort sakt ein rev som ikkje innså at den var skutt og død. 

Hannrev på 9,5 kg

 

Snapchat-1593591179.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Spørsmål: Hvilken ammo?

Spørsmål 2: Når en rev ikke går rett ned etter et godt skudd som det du nevner, lungene skutt i stykker, skyldes det at væsketrykket i kroppsvevet fra ekspansjonen ikke evner å slå i svime hjernen?  Har skutt rev med den pittelille 17 hmr og den går rett i bakken. (17 hmr er lovlig på rev på rimelig hold, og har stor munningshastighet. ) Har vi for saktegående ammo når gode treff ikke legger reven rett ned?

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

Satt på åtet i natt. Har gått bra med åte siste par ukene. Siste dagene har jeg vært nede med atv og spredd en kilo hundefor 3 ganger. Hadde trua, men så bare en grevling som vært å forbi i utkanten av det grønne lyset. 

 

Lurer på om det kan ha med å gjøre att det var bløtt på jordet evt att den hadde mere tro på gjessene...

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Jakt62 skrev:

Har vi for saktegående ammo når gode treff ikke legger reven rett ned?

Ikke godt og si, men tror ikke det nødvendigvis stemmer. 17hmr greier vel ikke mer en 6-700ms? Det handler nok om treffpunkt, tilfeldigheter og hvor "på allerten" reven er. Kulefragmenter opp i ryggrad legger reven rett ned, likeså gode treff igjennom forbenet er min erfaring. En rev som er helt avslappet og ikke aner ugler i mosen har også større sansynlighet for og gå rett ned en en som i dette tillfellet kanskje har hørt noe og står og titter mot skytter. Men fart er selvfølgelig effektivt, med 40gr vmax 1100ish ms har jeg aldri opplevd annet en att lyset er av momentant. Må legge til att dette er "mine to cent" og ikke nødvendigvis en sannhet..

Edited by 22.Wmr
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Av de revene jeg har skutt,så er 17hmr med vmax det som desidert har avlivet raskest. Nevner også at det var på relativt kort hold.

Men makan til lysbryter effekt.

Har skutt noen få med 222 som det var mer liv og rørelser i etter skudd.

Selv om de også var på stedet hvil.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Sakomann skrev:

Av de revene jeg har skutt,så er 17hmr med vmax det som desidert har avlivet raskest. Nevner også at det var på relativt kort hold.

Men makan til lysbryter effekt.

Har skutt noen få med 222 som det var mer liv og rørelser i etter skudd.

Selv om de også var på stedet hvil.

 

 

Har skutt 4 rev på åta i vinter med 17 hmr og Vmax. Alle har stått med breisida til, og kula har truffet over fremfoten. Lysbrytereffekt på alle 4!  Når har jeg forholdsvis kort avstand til åta (50m), mulig det har noe å si for kaliberet?

Har også tidligere hatt dårligere treff, bak bog, og revene har hatt utras på 20-30m. 

 

Sitter kula der den skal, så er det finito!! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For min del, 6,5x55, 70-80 meter og Norma elite ekspress. Ikkje den mest fancy ammoen, men den går godt i rifla. Har også tatt prøver av reven, så operert opp for å se tilstanden. Begge lunger var totalskadd, men hjertet var intakt. Biten av lunge som var i gapet på reven var ca 1x4 cm, så at det var totalskade viste man på forhånd. 

 

Problemet her var nok at reven var på "alerten". Fikk høre av kona at ho hadde skrudd av lyset på kjøkkenet 5 sek før det smalt. Som kan stemme iom at reven så direkte mot huset i det skuddet gikk.

 

Adrenalin i systemet kan gi den effekt. Hjertet slår kraftigere, og utvider årene til aktive muskler, mens blodårene til interne organ blir strypt ned (for å hindre td å blø innvendig ved skade). Kalles vell katastrofehormonet for det gir eksplosiv kraft til musklene, til det er tomt for blod å sende til dei. Adrenalinet blir styrt av det sensoriske, som betyr at reven trenger ikkje å forstå at det er fare, bare at den reagerer på noko ukjent. 

 

 

Vmax ammo lager vell suppe innvendig som betyr at den også perforere hjertet og lunger +++ derfor kan ein ikkje heilt sammenligne med mer konvensjonell blyspiss, da denne kan ødelegge begge lunger, men hjertet er like helt. Skulle gjerne hatt den type ammo til rifla, men lader ikkje sjølv. Da hadde det nok sittet Sierra varminter i patrona. 

 

 

Har nokon andre anbefalinger på fabrikkammo så tar eg gjerne inn mot. 

Edited by imasta
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Brukt 6.5x55 og Oryx store deler av vinteren. Ingen av de har rørt seg en mm etter skudd. Fusion er også bra.

 

I 8x57IS har jeg brukt S&B SPCE med samme resultat.

 

17HMR er det V-max. Sluttet å bruke riflen til rev da den avogtil kaster førsteskuddet. Gir helt klart finest skinn, og treffer man der man skal er det rett ned.

 

Er over på 22-250 Rem nå, men her må det skytes flere rev for å finne noe som gir godfølelsen. Ender vel opp på 40gr V-max etterhvert.

 

Mye dårlig vær og mye på jobb har ført til lite jakt siste mnd. Ikke har det vært noe særlig aktivitet heller. Må prøve lure noen flere før sesongen er over tenker jeg, men da må jeg nok hive ut en sekk til med pellets :-)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk. Har uansett tenkt oryx grunna hjortejakt også. Får prøve den når pakken er tom. 

Har vært god effekt med ekspressen, utgangshullet på skinna har vist ein villig ekspansjon. 

 

Tanken ligger nok mest på adrenalin fylt rev. At den har vært oppmerksom og dermed fått full fart i dei meterane før det var heilt tomt for blod i kroppen. For når den gikk tom så var den heilt tom. 

 

Det var ingen spor etter at reven har "kavet" på bakken. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker nå 308, De siste revene har ramla for Nosler Custom Comptetition rett og slett fordi børsa var innskutt med den. Har brukt div bondede kuler og ett par forskjellige kuler uten bonding og kan ikke si jeg merker forskjell på  noen av disse. Utgangshull mellom 5 og 10cm på alt. Har ladet opp noen 110gr varmageddon som skal prøves, men jeg regner ikke med noe særlig annerledes resultat. Kan ikke se for meg att de skulle stoppe i en rev.    Det er nok ingen stor praktisk forskjell på 6.5 og 308 når det kommer til rev.

Her er siste tillskudd i statistikken for meg, satt i utkanten av åtelyset og tittet på bua. Åpenbart skeptisk, men gikk rett ned med en 155gr NCC  inn i front og ut gjennom ryggraden.

20200301_000826.jpg.3642b221adf200d5f026b4185c0ed58b.jpg

 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det ble en ny tur til REVENSKVILE , var på plass 1900. Mørket var begynt å komme. Bilen ble parkert i god avstand. Går inn til åte plassen. Jenny (svarthund) blir bratt i nakken og veldig fokusert mot åte. Det var min faste gjest, gråpus med hvite labber. Den er sky og trakk unna. På plass i buen, fyrer opp gassovnen og setter meg godt til rette. Møkka vær, snø, sludd og regn. Det går en time og en skygge kommer inn i høyre hjørne. Gråpus. Den finner noe mat rester og pellets, og blir på stedet. Mystisk lukt, Jenny har lagt seg litt for tett oppi gassovnen. Tar henne vekk fra ovnen, hun vil opp på fanget. All den tid jeg vet hun er stille får hun sitte der. Det går en liten time og Jenny vrir hode mot venstre og stivner, der kommer mikeline gildene. Katten har ikke registrert konkurrenten om maten. Jeg slipper reven nesten frem til åte, Jeg finner bogen Swaro 8x56 legger krysset rett bak bogbladet. Mikeline blir på stedet, katten fikk det litt travelt med å forlate serveringstedet. En liten tispe, ca 5kg. Antagelig en 1 åring.

AAA_5993.JPG

AAA_5986.JPG

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Ble ei lita tispe inatt. Våknet ved to anledninger, den første var det ein mårkatt som romsterte rundt på åtet. Den var ikkje redd for plystring. Artig å se på. Når den så mot huset og lyset så det ut som den hadde Parkinson, smårista mye på hodet. Den åt seg etterkvart mett og tasks videre. Gikk å la meg igjen, og våkna opp igjen 00.15. så på mobilen og konstanterte rev på åte. 

Lada børsa og lirka opp vinduet. Konstanterte av den kosa seg på åte og fant den i korset på sikte. Følgte den i 3-4 min før den stod med breisida til og hodet ned i snøen. 

 

Pang, rett ned. 

Lita tispe, kanskje 5 kilo. 

 

Dessidert minste reven i år. 

Har hatt 3 på over 9 kg og ein på over 10kg i år. 

 

Men sesongbeste for min del. 6 rever til nå i år.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Nokon ha fått med seg at jakttida på mår er slutt. Bilde frå åte på 80m . 

 

Gikk opp i andre ett for å sjå bedre pluss kikkerten er der oppe var den vekke. Speida litt i 3 minutt, så gikk den forbi 3 m frå husveggen. 

104_18951.jpg

Edited by imasta
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er tydeligvis ikke ferdig for i kveld. Leicaen sier at det  er 902 meter til nærmeste nabo. Jeg kan derfor se det jeg har lagt ut for å lokke reven fra godstolen. Åtealarmen har gått flere ganger  i kveld selv om jeg har skutt rev på åta. Jeg har en analog alarm på 8 kg. Han er av rasen Border Terrier, og holder på å rive ned huset hver gang det er rørelse på lokkematen. Merkelig nok bryr ikke reven seg, men bjeffinga skjuler mine bevegelser.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dersom snø går det kanskje å stikke hull å fylle åte ned i? Da må reven grave litt og bedrer skudd mulighetene. Veit dog ikkje om katter eventuelt graver opp også. 

 

Har luksusen av å ha åte rett ved huset, så slenger på ein neve med pellets kvar dag. Her er det fugla som stjeler det, men siden det er ei lita neve kvar dag er det et mindre problem. 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Jakt62 skrev:

jeg er fortsatt plaga med at kattene bare stikker av med alt jeg legger ut. Har ikke tall på antall poserr med hundepellets jeg har foret dem med. Har prøvd å skyte med hagl på siden av dem, slippe harehund etter dem, skyte hull i vannkanne ved siden av, og like fullt er det visst jeg som har foringsutgiftene på bygdas kattebefolkning. Er litt lei av dem nå, det må jeg medgi.

 

Må jo være enormt mye katter der hos deg? Skulle jo tro en 15kg hundesekk kunne fore noen katter en god stund? :-)

Link to comment
Share on other sites

Endelig.

Hadde egentlig begynt å tvile på meg selv som revejeger.

Forrige gang jeg hadde mulighet å skyte rev var 22des.

Har vært masse spor og aktivitet rundt åta, men ingen rev har vært sett. En sjelden gang har den blitt knipset av viltkameraet. Mange timer i åtebua, men ingen rev.

Endelig i kveld var det et lyspunkt. 
Lita tispe skutt med 17hmr. Utras på ca 15 meter. Marlin XT17. S&B Zenith 2,5-10x56.

Er ikke like mørkt på natta for tia, så åtebelysninga ble slått av, kan muligens være derfor reven stikker seg frem mot åta.

Satser det tar seg kraftig opp på slutten av revejakta, nå er håpet tilbake.

256073DE-8598-4C3E-BEC6-A1B95791E1B5.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Ble litt aktivitet her.

På tur ned til åtebua, skremte jeg en liten tass.
Satsa på at han kom tilbake.

Etter to timer piper det i Biltema-detektoren, og på 30meter står han.

Gav han ei kule bakfra, rett ned.
Mauser 308, 165Ab. Leupold 3-9x50Vxr. 
Ikke beste kikkerten i natta, men siden det blåser kuling, så fikk 17hmr være i fred i kveld.

 

45366D47-F8EA-48CD-AB18-0DF096D4C9F0.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Tok en tur ut etter leggetid for et par dager siden. Nok måne til at det ble kastet skygger og jeg lurte på om jeg skulle tatt på bedre camo. Hadde ikke mye tid, etter en drøy time tok jeg en grundig kikk over området før jeg skulle pakke sammen og jammen kom det en. Mørkesynet mitt er "dårligere enn passe bra" og jeg surret litt med forstørrelse etc for å være helt sikker på hva jeg skjøt på (hogstfelt uten snødekke). Så gikk den bak omtrent det eneste treet på sletta for å komme inn på flekken jeg hadde lagt mye pellets noen dager før, men jeg så aldri at den kom ut på andre siden av treet igjen. Uansett, fikk nok adrenalin til at det tok en stund å sovne etterpå.

 

Prøvde ut en post med god overhøyde med 100m+ hold, trivelig å se så mye i hvert fall men ikke et typisk revetråkk så det blir vel å fore inn de med fast tilhold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Endelig kan jeg ta påskeferie med god samvittighet.

 

Tatt på lokk, med Mantis Pro100.

Lokket ett par tre plasser, før jeg satte meg på en høyde med oversikt over skogen/jungelen. Hadde egentlig ikke trua, men etter noen få minutter så var det bevegelse i skogen. Skutt rett forfra, lyset slokket med en gang. 
Har slitt med å få til lokkinga, men nå klaffet det, muligens det ble litt mersmak av dette.


Brukte gammelmauseren med 165AB.

 

 

F924A651-D8E7-48B7-BA1E-00C0146A4554.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

På 9. april 2020 den 23.57, einherje skrev:

Da skrur jeg av det grønne lyset og låser børsa  inn i skapet. Da er det helligdags-fredning.

Da kan man istedet bytte ut rifla med filmkamera😀

Har vært  ute noen ganger selv i det siste, for å prøve å lure rev på kroken, medbringende både rifle og opptaksutstyr, men nei.....ingen rev på kroken. Har ikke sett snurten av Mikkel engang. Rådyr derimot oi oi.

 

Så var det påske. Greide ikke sitte  i heimen og glo på Corona TV. Blir kun depresjoner ut av slikt.

 

Da ble det revejakt med filmkamera istedet for rifle.

Da så det slik ut, i kveld ca kl 20.00😀

20200410_203119.jpg.cc930a7161d2b1b78ca6e8f5b12e39c6.jpg

Da kom selvfølgelig selveste revesjefen på snauhogsten spankulerenes så fint, i godt "skytbart" lys for filmkamera. Stoppet til og med midt utpå, for å poesere og for liksom å gni det inn virket det som. Det er nesten så man skulle tro revetassen har lært seg jakt-tids tabellen gitt:D

 

Ble forresten bra opptak ut av det også.

Det hadde vært lett match om rifla hadde vært med istedet for filmkamera, for å si det slik.

Blir vel et siste krampaktig forsøk for å lure denne på kroken, ved første lovlige mulighet. Kan godt hende det blir en YT video ut av det også, spesielt om man lykkes😀

 

Uansett fikk man seg en skikkelig villmarksopplevelse, i en helt annen setting enn normalen.

Begge overlevde, for å si det slik.

Skikkelig artig og ikke minst spennende var det, mens det sto på.

Edited by Castor
Edit
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Da er det tid for en aldri så liten Wrap Up av sesongens jakt på rev, for min del.

Har stort sett bare postert på de denne vinteren. Har ikke fått like mye dreis på lokkingen, slik man er vant til og har i liten grad lykkes med dette, synes jeg.

Har også knertet en del skabbrev denne sesongen....sikkert 6 - 7 stk. Det er man ikke vant til og er en smule bekymret over denne utviklingen.

Nuvel....revehalene dere ser på bildet under, får representere revene som er lagt i bakken denne sesongen, fra denne kanten.

Jeg bor omtrent midt i byen, slik at det ikke passer seg å ha revelik hengende på uthusvegger og husvegger rundt omkring.

Når det er skrevet......alle naboene vet godt hva slags hobby jeg har, så om man svinger opp på gardsplassen litt seint utpå natta og skræver ut av bilen i full camo inkludert finnlandshette, blir det ikke ringt inn en bekymingsmelding til en eller annen offentlig etat, for man vil jo unngå i det lengste å bli lagt i bakken av loven lange arm medbringende skarpladd 9 mm pistol godt plantet i nakkegropa, satt litt på spissen, men absolutt en aktuell "problemstilling"

 

Slik ser det ut foran sirlig stablet bjørkeved, prekivert forskriftsmessig i påvente av neste fyrings-sesong.

DSCN1938.JPG.f5e32460fd91d78bdaca820b92518f78.JPG

Skal ikke skryte på meg å ha knertet alle disse, det må trekkes fra 1 rev på det dere ser bilde av over her.

Måtte ha med favoritt-reve-rifla for tiden på bildet også. Den har stått og "sturet" i våpenskapet store deler av denne sesongen, slik at det var på tide å lufte den litt synes jeg. Da ble det til at den fikk være med på innspurten av jakta.

Jeg er for grant kaliber på revejakt. Grant kaliber i kombinasjon med VMAX i tuppen av patrona, det er saker på revejakt og legger mikkel dønn flat tvert, forutsatt riktig skuddplassering dvs på forbeinet, på en rev.

Ikke bak forbeinet, da blir det fort vekk ettersøk ut av det.

Kan forresten anbefale Scopecoaten på siktet. Den skåner siktet mot ufin behandling i felt, beskytter mot slitasje, støv, skruff, dugg og rim. Igjen.....anbefales.

Kan være greit at siktet er fritt for rim, når man sitter ute i vinteratta og venter på revetass litt seint utpå.

Forutsettningen for å knerte rev, må være at man faktisk ser en rev i siktet og ikke rim, eller det som verre er, at det man tror er rev, viser seg å være katta til grunneier. Da kan det bli kalabalik og oppsigelse av jaktrettighetne tvert😀

 

Hva som er et akseptabelt antall revepelser/sesong er veldig individuelt for den enkelte jeger og kommer nok an på erfaring og hvor mye energi og forberedelser den enkelte legger i jakta. Ingen facit på dette og veldig individuelt, som allerede nevnt.

Det er like mye opplevelsene og spenningen, like mye som x antall skutte rev. Hvertfall er det slik for min del og en vesentlig årsak til at man driver på med dette.

Jeg kan informere om at er en grundig infisert med revejaktvirus, slipper ikke dette viruset taket, så lenge man ser dagslyset, for å si det slik. Man legger rimelig mye energi i revejakta ettersom årene går. Man tenker tilslutt på revejakt døgnet rundt, året rundt. Det blir en livsstil rett og slett.😀

Mulig at man dufter som en rev tilslutt også, ikke vet jeg:D

Selv synes jeg at sesongens resultat er OK ut fra energien en har lagt i jakta. Det begynnte bra og økte på, før det var bråslutt, da snøen tinte bort. Har vært etter de på bar bakke, men nei. Har ikke lykkes på bar bakke og har heller ikke sett snurten av rev, medbringende rifle.

Hadde trua på å legge en til i bakken, før det var over, for å få et greit tall å forholde seg til......og huske, men nei, det gikk ikke i boks.

Det er det som er så fasinerende med jakt generelt, også revejakt, at man vet ikke resultatet av jakta, før den er over, samt at at man lærer noe nytt etter hver bidige jakt.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Min beste sesong er nå over. 31 rev ble det fra juli. Skulle vært flere men sjiten bak rifla tar skylda for den. Størsteparten skutt på lokk på beksvarte natta. 10 stk skabbrev tatt ut, av de resterende er det 17 tisper å 4 hanner. Har nok spart et par rypekull til våren 😊

IMG_20200404_051720.jpg

IMG_20200405_030507.jpg

IMG_20191113_231526.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Det ble 13 for sesongen på meg, drøyt halvparten imot forrige sesong. Men forrige sesong ble det nok brukt fire ganger så mye tid på jakta så noen triks har jeg da lært. Er godt fornøyd tross alt, vi har hatt elendig vær og mye dårlige forhold med lite snø fram til tidlig i januar og etter det har det kommet 18-19 meter med snø, det virker ivertfall slik.20200201_003523.jpg.b6da3e86559ce9329daf1b367088586b.jpg20190726_012946.jpg.4d26f06bae3983ed14b7e83bb6aa06e6.jpgog til sist, sesongens høydepunkt..20190907_213818.jpg.736cb0af67d8c68c16b8451303ef25d5.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har også sula opp som det heter her på kysten av Finnmark. Litt for tidlig. Jeg har hatt rev på åtet hver kveld etter at jakta slutta. Det er fremdeles 120 cm snø på  åteplassen min. Mesteparten av fangsten i år ble gjort med en Brno Fox i .22 Hornet. Et par ble skutt med hagle, og 2 med en Mauser i .220 Swift. Swiften kan ikke anbefales hvis du jakter pels. "Gore factor" er høy når ei varmintkule fyker avgårde i over 1200 ms. Avstanden jeg har skutt på er fra 24 til 128 meter. En rev har rast ut etter treff med Hornet, men den gikk ikke langt. Jeg har bare jaktet fra nyttår til jaktslutt. Vurderer å starte tidligere i sommer/neste sesong med hijakt siden det er så mye rev i området. Jeg har brukt diverse  rester  av hundefor til åte. Jeg har supplert med noen  bein av elg bundet fast fast med streng. Jeg har observert  en rev med skabb, men ingen av de som er skutt hadde sykdommen. Nå har jeg vært ute og gjort klar fellene. I  morgen bærer det ut for å se etter mink.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...