Jump to content

REVEJAKTEN 2019-2020


Kvernhuselva

Recommended Posts

Då legger eg opp til ein tråd om årets revejakt, Då tråden for siste sesong rett og slett er utgått på dato, og det er ikkje så lenge til ny sesong. Eg vonar her kan kome bileter av alt frå jaktbuder "åtekoking" og skutt rev. Samt deling av erfaringar, opplevelsar og tips.

 

Som fersk jeger veit eg ikkje kva tid ein skall forvente og sjå røvekvalpane, eg har prøvd og observere litt siste veka, uten hell. Men det kan vell ikkje være lenge til.

Som førebuing til revejakta har eg rydda litt skog i dei ommråda eg tenker og legge ut åte, Og såsmått byrja og snikre ei jaktbud.

 

I vinter lånte eg ein CZ-455 i 17HMR. Av ein kammerat, med planar om overtakelse på sikt. Eg fekk ikkje på nåken måte sansen for børsa, så eg leverte den tilbake. 

Så eg kjem til og bruke 6.5×55 eller hagle. Eg innbiller meg att full trangboring må være ein fordel på rev?

 

Ellers lurer eg på kva tid folk byrjar og legge ut åte?  

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her ligger enda restene etter vinterens åte, 2 rein og en elgkalv, selv om det meste snart er spist opp. Har vært litt til og fra med aktivitet nå men natt til tirsdag var det to voksne rever der samtidig. Det er ingen fasit men jeg tenkte å begynne å fore der igjen i månedskiftet juni/juli, så er forhåpentligvis reven der til kl 00.01 15 juli😁

 

Jeg skjøt 3 rev på dette åtet i vinter, med min cz 455, to med .17 hmr og en med .22 wmr, avstand 60-70 meter. Den børsa er iallefall perfekt for mitt bruk, men er viktig med gode treff, godt innskutt børse og god skytetrening så man har full kontroll på hvor den treffer ved forskjellige forhold.

 

 

 

20190528_005219.jpg

Edited by Brubakken
Skriveleif
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Disse tre månedene uten revejakt er ganske slitsomme fyr en fyr som meg med relativt nyutsprungen men likefult alvorlig revekløe. Har jo altid jaktet, på alt og så mye som mulig. Har jo blitt en og annen rev på meg, men av rene tilfeldigheter under annen jakt. Men for ett par år siden (17/18) bestemte jeg meg for og starte aktivt og jakte på rev. Først og fremst så jeg på dette som viltstell, etterhvert som jeg fikk skutt noen rever og begynte å forstå disse fasinerende dyra litt mere har revejakta utviklet seg til noe av det artigste jeg driver med. "Lur som en rev" er ikke ett uttrykk som er tatt ut av lufta og å overliste en slik er like tilfredstillende hver gang! Begynte og fore et par åter, ett like bak huset og bygde ei enkel bu på åte nr 2. Etterhvert kom det jo noen rever innom åtene og 4 ble skutt på åta bak huset men ingen i bua selv om det var litt traffikk gjennom vinteren. Men dette var ikke nok, jeg har ikke tall på hvor mange kilometer jeg har trasket etter revespor denne vinteren for og forstå hva en rev driver med og hvor den gjør det. ALLE netter med måneskinn og forsvarlige lysforhold har jeg sittet ute og ventet på rev, lokket og sporet. Har etterhvert funnet flere ruter reven ser ut til å foretrekke og bruker disse for det det er verdt. Denne første sesongen ble det 16 rev på meg totalt og det er mere en dobbelt så mange som jeg hadde skutt fram til dette. Det må kunne kalles en suksess!20190303_220354.jpg.6a84341b095632571a228064ad88d991.jpg

Her er bilde av åta bak huset tatt fra glugga, et lite vindu helt oppunder takskjegget med død rev midt i bildet. Den ligger like til venstre for den store steinen.

20190303_220708.jpg.f1e1589135db0a8dd9c24e7bea5d96a1.jpg

Den observante leser vil se att det er ikke lange biten opp til åta, 12 meter i luftlinje for og være nøyaktig. Da nytter det ikke å bråke på tur i glugga. Har brent meg på det..

 

Her er bua:

20180116_215331.jpg.a2edd8bc6eacb86d373ce3385d6e695b.jpg

 

20180116_215352.jpg.af9ad0272151e99be68f2a2bf26d792e.jpg

 

20180116_215446.jpg.6a68d73b9fc22cdace56903cb1c6f5cf.jpg

 

20180120_102615.jpg.06cea8ad643434860c2df25cfcc819d2.jpg

 

Enkelt og greit. 12v bateri og ledlys. Her er åta plassert på 35 meter.

 

Forrige sesong ble fantastisk med 24 felte rev, hvor fire ble skutt bak huset, fire i fra bua og resten rundt omkring. Begynte å få dreisen på lokkinga og mesteparten ble skutt slik.

20180720_004640.jpg.b6a024957f2ae88820419af4d0d5374f.jpg

Når det kommer til våpen ble min remington seven i 308 brukt i starten, det fungerer jo, men er ikke optimalt. På åta bak huset brukte jeg en dempet remington 597 mag i 22.wmr 

20180729_215347.jpg.91f07c054028d5e3eb90c86e7b6e5c7f.jpg

IMG_20170715_000207.jpg.fdea0c917b2ea1c939f4aec6c4b1c67f.jpg

 

 

Like etter jul i år fikk jeg en pakke i posten fra @ko-stens der lå den nye reverifla mi, en Bergara ba13 i kaliber 222 rem. 20190217_130621.jpg.dd99c1b75800e1303648366e57b1331d.jpg

Denne får 40grains vmax i frisk hastighet og slukker lyset hos reven stort sett umiddelbart og skyter som en drøm!

 

med 3cm overslag på 100 meter treffer man også der man vil ut til 200 meter uten annet å tenke på enn ett godt avtrekk.Screenshot_20190608-224047.png.47a30a5b76f3b8d7b0f59ebe0f101b80.png

 

Nå er det heldigvis snart bare en måned igjen...

  • Like 8
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Har ennå bare duften igjen på åteplassen etter fjorårssesongen, men fikk besøk på duften under frokosten i dag. Merkelig flott vinterpels på den reven. Skal hive ut litt etterhvert så den finner noe når den kommer på visitt. 

Revebesøk 9.juni 2019.jpg

Edited by Jakt62
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Her er det gårdskatten som tyvstarter revejakta, denne valpen ble jaget ned i trappa til kjelleren under verandaen, og så gikk monsen fornøyd rundt på kanten rett oppfor å passet på. Samme valpen er observert på åtet nesten hver dag og natt di siste ukene, i tillegg til en eller to voksne. Så nå må 15 juli komme fort!

Snapchat-263685600.jpg

Edited by Brubakken
  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Vart pangstart for vår del. Starta fyst med at eg skaut en liten kvelp på eine åtet i 11tida. Klokka passerte 2 og ein rev var observert fleire gongar av kameratane mine uten at dei fekk skote. Etter kvart blei ein rev observert i noke bakkar på 300m hold. Eine kameraten sneik seg innpå og fekk tatt den. Samtidig vart det observert ein anna rev på det andre åtet (400m frå den reven som nettopp var skutt) . Denne blei lokka inn og skote på åtet.

 

IMG_20190716_031418.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Oppdaga at ein bø som eg kan jakte på var nyslått. La kjapt ein solid plan med 2 haglepostar på kantane, og meg i midten med rifle. Vi satte oss til og vente, og vente. I heile 5min😂 so kom dinna tispa luntrande. Stoppa opp på 70m, Der eg allereie låg klar med 222en. Ei vmax kule blei sendt avgårde og gjennom mitt nyinnkjøpte kikkertsikte;  (leupold vx-6 4-24x52) såg eg reven dette i smellen. 

Glade og fornøgde for vi heim for å sjekke åtet. Joda luringen gjekk der, men forsvann i lause lufta, og blei ikkje sett igjen. 

IMG_20190717_234423.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Igår 30min etter at eg for kom Mikkel   (samme plass som forrige) får sjå om eg ikkje får tatt den i nærmaste framtid😊 på dinna plassen blir eg nødt til å legge meg heilt opent pga vinden. Ellers  blir eg sittende der reven kjem ut😊 forrige tispa kom frå eit ganske uventa hold, og eg blei sann delvis oppdaga. Heldigvis sto ho litt for lenge å vurderte saken😊 Grattis til alle andre som har felt rev😊

PIC (51).JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vert eit par daga på fjellet og fiska No, på vei heim måtte eg berre svippe innom for å sjå korleis 2.slåttet sto til. Joda, en ny "goplass" var slått. Henta Børsa og tok med ein kamerat. Etter 40min kom en rev utpå på ca 120m. Kunne plukka den her, men ville ha den nærmare. Etter litt smatting la den ifrå seg musa den hadde i kjæften og sette fart. Endte med at den fekk ei haglskur i fleisen på 10m😊 fyste viltet til kameraten. Stor tispe, so er nok kvelpar i området. 

IMG_20190728_232336.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ble nettop ei flott tispe på åta her 20190920_213317.jpg.9d02cc4eef8631db4004bf75e20359e0.jpg

Ellers startet sesongen slik på premiærenatta; 20190715_050758.jpg.5604ac4a5c5fadec344de89170bd245f.jpg

Skjøt 5 rever denne natta og det er pers for meg.

Stor hannrev på lokk, arrete å fæl.

20190726_012947.jpg.c0a494dc74f995888b5717f4d8273f09.jpg

Enda en hann, denne var 5kg.

20190803_005041.jpg.222ce152cddd0fce9febe1fb6c8b56bd.jpg

Men denne mine damer og herrer, er den flotteste reven jeg noensinne har skutt;

20190907_204249.jpg.b441aeaad57406ea1cb77aa876c512c2.jpg20190907_213828.jpg.6a2daa78a504e7f8787123d4a9ea23b6.jpg

 

Også en stor hannrev.

 

Blitt 9 stk sålangt, alle skutt på posteringsjakt/lokk.(edit: untatt tispa på åta her nettopp såklart)

Edited by 22.Wmr
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg skal legge meg på reveåte for første gang i vinter med en CZ kaliber 17 hmr. Alt er klart, men jeg funderer fortsatt over hvilken ammunisjon jeg burde bruke. Åta ligger på 63 meter.

 

Valget for meg står da mellom 20 grains hollow point kule fra CCI eller den mest ekspanderende v-max kula på rundt 20 grain fra f.eks. Hornady.

 

Knall og fall er ikke et krav, men jeg vil helst ikke at reven løper mer enn 10-15 meter etter et godt treff rett over forlabben.

 

Det er KUN disse to alternativene valget står mellom. Litt tips ville gjort meg glad for noe av det siste jeg vil er å skadeskyte rev pga. feil type ammo.

 

Hilsen jeger (14)

 
 
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei unge jeger.

Først: Så kult at dere unge finner denne interessen. Det kommer til å gi mye glede hvis det jaktes på seriøst sett. Og tenke: Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet.

Og så regner jeg med at du som bare 14 år gammel får dekket lovens krav til Opplæringsjakt med voksen som bistand.

 

Dernest: V-max har jeg også god erfaring med, og på så kort hold er vanligvis ikke vind noe problem. Stort sett rett ned i smellen.

Hvis jeg kunne velge, ville jeg velge å satse sparepenger på kikkertsikte godt over 50 i diameter, for uansett hvordan en ser det, er lyset avgjørende for gode treff, og om både børsa, ammoen og avtrekket er perfekt, så kan det bli feil hvis øyet ikke får nødvendig god informasjon om hvor den bogen på reven er idet skuddet skal gå.

Fortsett å la oss høre hvordan det går med jakta di. Kaliberet er kjempetrivelig hvis holdet er moderat og vinden ikke for kvass.

Edited by Jakt62
tilføyelse
Link to comment
Share on other sites

Hei, her er en liten oppdatering på åtejakten min så langt. Jeg la ut elglever, elglunger og elgnyrer med en vekt på ca. 5 kg til sammen fredag 27. September. Jeg skulle ned til åta i kveld for å legge ut mer, men til min store overraskelse var HELE åta borte. Jeg vet at reven er slu, men ikke så jævlig at den tar alt den andre natta. Jeg har tro på at armeringsmatter hindrer at dette ikke skjer igjen. 

 

Men som fersk jeger trenger jeg og er selfølgelig åpen for innspill, idéer og erfaringer. 

 

Så hva gjør dere for at Mikkel ikke stikker av med hele åte?

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Sigurd1 skrev:

Hei, her er en liten oppdatering på åtejakten min så langt. Jeg la ut elglever, elglunger og elgnyrer med en vekt på ca. 5 kg..... 

Hei. Tror neppe reven er den skyldige, jeg har aldri opplevd at den hamstrer så enormt. Grevlingen derimot går i skytteltrafikk hele nettene, men da skulle du kunne se veien den laget i graset. 

Jeg legger alltid de beste bitene i en festet trådkurv av smårutet metallnett, så dufter de lenge. Når frosten er kommet fryser jo løse åter mer fast. Ellers har jeg ikke så god erfaring m paller eller armering, for jeg har foretrukket grove kvister, mer enn fingertykke, vaset godt fast i hverandre og delvis stukket ned i bakken, mest for at naboens katter ikke skal komme for lett til, for noen katter om natta og kråker om dagene kan fort nulle ut det flotte åtet. Pellets strødd innimellom "sinker" reven og gir deg bedre tid til rolig skuddsjanse. 

Edited by Jakt62
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For mange år siden kjøpte jeg en boks som visstnok skulle inneholde urin fra brunstig revetispe.

Dynket en håndduk som ble surret fast til en stolpe ved reveåtet. Men såvidt jeg kan huske var det vel ikke spor bort til  stolpen engang,så jeg opplevde ingen økning i trafikken på åtet.

Kan godt hende det kan fungere andre steder..skal ikke svartmale konseptet😀

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forer på åtet jeg og. Blir vel 4. vinter det legges ut godsaker på samme plassen. Så langt i høst er det slakterester fra ett rådyr, ett reinsdyr, noen hjort og 4 elg. Fra elgene tok jeg med vomma fra skogen også... Og 7 høner. Har hamstret godt i 2 frysebokser til å spe på utover.

20191012_144735.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Henrik 123

Har du vinduer på de sidene av åtebua vi ikke ser?

Det virker som du har svært god utsikt i mange retninger, og vindu eller glugger flere veier vil kunne gjøre lange timer mye mer spennende, siden du kan underholde deg med reven også før den kommer på den sida hvor åteglugga er.

Link to comment
Share on other sites

På 14.10.2019 den 18.54, Jakt62 skrev:

Hei Henrik 123

Har du vinduer på de sidene av åtebua vi ikke ser?

Det virker som du har svært god utsikt i mange retninger, og vindu eller glugger flere veier vil kunne gjøre lange timer mye mer spennende, siden du kan underholde deg med reven også før den kommer på den sida hvor åteglugga er.

Det er bare ved inngangssiden som ikke har vindu. Kan ligge på senga og kikke ut til 3 forskjellige sider. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/13/2019 at 10:04 PM, AKL said:

For mange år siden kjøpte jeg en boks som visstnok skulle inneholde urin fra brunstig revetispe.

Dynket en håndduk som ble surret fast til en stolpe ved reveåtet. Men såvidt jeg kan huske var det vel ikke spor bort til  stolpen engang,så jeg opplevde ingen økning i trafikken på åtet.

Kan godt hende det kan fungere andre steder..skal ikke svartmale konseptet😀

 

Takk for svar😉

tenker å prøve det i år. Vi får vel nå se da om dette fungerer der jeg jakter. Dette er en sprayboks som skal sprayes på busker og trær Blir spennende å se om det har no effekt😁

Link to comment
Share on other sites

On 10/23/2019 at 10:21 PM, Sigurd1 said:

Hva bruker du til belysning Mikkelhunter?

Bruker ikke belysning. Mitt hjelpemiddel er snø og fullmåne👍🏼😁.  Jeg jakter ikke før snøen har lagt seg og revepelsen er fin. Hender jeg merker at sikten kan bli littegrann dårligere når det er overskyet. Skyter på ca 70meter.

Edited by Mikkelhunter
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...