Jump to content

REVEJAKTEN 2019-2020


Kvernhuselva

Recommended Posts

22 hours ago, Longshot said:

Vil dere si at det er et must med rødpunkt på åtejakt om natta, eller kan man klare seg med et vanlig 50 mm kikkertsikte? Er litt usikker på om jeg skal investere i nytt sikte når jeg allerede har et. 

Jeg bruker leupold firedot ved skumringa. Men har også brukt kikkertsikte uten rødpunkt. Funka det også. Er du fornøyd med den du har? Og den slipper inn godt med lys? Da trenger du ikke investere i ny. Viktigste er at du ser og vet godt hva du skyter på. Skitt jakt 😊🦊

 

22 hours ago, Longshot said:

Vil dere si at det er et must med rødpunkt på åtejakt om natta, eller kan man klare seg med et vanlig 50 mm kikkertsikte? Er litt usikker på om jeg skal investere i nytt sikte når jeg allerede har et. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 24.10.2019 den 12.28, Longshot skrev:

Vil dere si at det er et must med rødpunkt på åtejakt om natta, eller kan man klare seg med et vanlig 50 mm kikkertsikte? Er litt usikker på om jeg skal investere i nytt sikte når jeg allerede har et. 

 Jeg skjøt ei revetispe på åtejakt i kveld, 40 meter avstand og opplyst av Brunst sine grønne åtebelysning. 

Våpenet var for anledningen min fars .223, med en 50mm kikkertsikte på plass. 

Jag rakk å sikte på reven noen sekunder FØR jeg kom på at denne kikkerten har rødpunkt, og selv et forholdsvis enkelt skudd som dette føltes betraktelig sikrere når rødpunktet lyste opp mot den mørke pelsen. Og i en jaktsituasjon er den følelsen verdt endel hundrelapper...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jaktsesongen har vært aldeles elendig for min del. Ingen rådyrbukk eller reinsdyr i fryseboksen, ei heller revepels på tana fra denne kanten, før nå.

Måtte tilslutt ta ut frustrasjon på den lokale Kråke og Skjære-bestand og det har blitt noen i minus og ditto pluss i jaktloggen ja, så da var man i gang.

Med nysnø på bakken og fullmåne bak lavt skydekke var det tid for sesongens først revejakt.

Var ute og spanet i forkant og det så bra ut det. Rev og rådyrspor på kryss og tvers, som dere ser.

20191109_120702.jpg.d6ad53522260203cccaadd149b4e4b10.jpg

 

Da var det bare å plassere seg strategisk i forhold til spor-observasjon.

Hadde ikke sittet mer enn to timer, så kom dette smaldyret spankulerenes langsmed jordekanten. KLAKK ned med det, så da ble det plutselig kjøtt i fryseboksen, i stedet for revepels på knaggen gitt. Det ene utelukker ikke det andre, eller ja takk, begge deler😀

20191109_234426.jpg.1aa1691a4151c904d4c2eae0c4a40d48.jpg

Helt perfekt avskyting og smilet var plutselig på plass gitt😊

 

Men så var det denne revekløa da, som er spesielt fremtredende med snø på bakken og fullmåne i emning. Sikkert mange av dere som har revekløe mer eller mindre latent. Revekløe kan kun kureres på en måte, er min erfaring, så da var det ut på revejakt igjen, kvelden etter.

Var forresten rufsete forhold forrige kvelden, med nording og snødrev l lufta. Jeg snødde aldeles ned jeg, som dere ser. Fordelen med slikt vær, er at det blir ypperlig skytelys ut av det. Like lyst som midt på blanke formiddagen var det. Man vil jo helst være dønn sikker på hva med har i siktet, spesielt etter de tragiske vådeskudds-ulykkene i Sverige og oppe i Finnmarka, frisk i minne.

20191110_223353.jpg.5c341562d5dc92c0492d5dff9ac586d6.jpg

 

Satt i 3 timer, før det var bevegelse utpå jordet. Led forresten ingen nød. Med varmevesten på svak lunk ((Varmevest.no) var det sydentemperatur inni soveposen, mens utenfor, var det surt, som allerede nevnt.

Kan anbefale den varmevesten. Helt perfekt skrudd sammen, for kalde timer på post.

 

Nok om det. Plutselig var det revefant utpå jordet, 80 meter unna. Hvor den reven kom fra, aner ikke jeg. Så ut som den var skrudd rett opp fra bakken, slik man opplevde det.

Da fikk man det travelt gitt. Av med neoprentrekket på siktet og på med rødpunkt. Revetassen fikk brått besøk av sinna V-MAX. KLAKK ned med den.....trodde man, men neeei denne reven hadde helt andre planer og dro igang en skikkelig Usain Bolt spurt utover jordet og vekk var'n.

Merksnodig oppførsel. Helt A typisk oppførsel av V-MAX for å si det slik. V-MAX har imidlertid den egenskapen at den gir grei signatur ved solid treff. Her var det ingen problem med å høre at det var et solid treff ute å gikk. Gjorde en liten taktisk tabbe, ved å skyte på reven forfra. Liten blink mao. Ved sideskudd har man (mye) mer å gå på, som dere vet. Hadde ikke nerver til å vente.

Nuvel, jeg pakka snippesken jeg og ut på ettersøk. Det var ingen problemer overhodet med å se "startgropa" til revetassen. Var bare å følge på. 40 meters sprint, med gassen i bånn og så var det slutt for revefanten. Ikke til å tro at den greide såpass, med det treffet der. Nok et bevis på at det er mye livsgnist i en rev.

 

Slik ser den ut. Voksen hannrev. Rufsete pels og hale, så denne reven gikk desverre til resirkulering.

20191110_232528.jpg.612ad93801b629811c916cf277c76c84.jpg

Nei......ikke helt. Plasserte den strategisk til, slik at den fungerer som magnet for andre rever i området. De må bare innom før eller senere, for å sjekke ut artsfrenden. Kan hende jeg sitter på post og tar de imot jeg vet dere.

Revekløa er midlertidig kurert i noen dager.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 12
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

-Og rett inn fra høyre kommer gode jakthistorier fra deg igjen.

Godt å se,Castor! Bra jobba!

 

Her på meg har det blitt ny gård og nye jaktmarker. Det gode er at det er betraktelig større hjortekvote å holde styr på,men har nesten ikke hatt tid till å tenke på reven.

Det tar tid å bli kjent i nytt terreng!!

Et skarve åte har vært ute siden Sept og først med lys i forrige uke. 

 

I går så jeg rev for første gang her.. får se om han kommer i natt og:)

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Castor skrev:

Jaktsesongen har vært aldeles elendig for min del. Ingen rådyrbukk eller reinsdyr i fryseboksen, ei heller revepels på tana fra denne kanten, før nå.

Måtte tilslutt ta ut frustrasjon på den lokale Kråke og Skjære-bestand 

Egentlig godt å høre at det er flere som sliter😊. Etter noen uforskammet gode jaktsesonger har det i år gått trått...

Og akkurat som med deg, "noen" må det gå utover.... 

20191020_155326.jpg.9adceb87ed6d47f998353706ff9129fc.jpg

 

Men nå som snøen har kommet er det håp om bedre tider. Denne falt i helga, etter ca 60sek i gluggen.20191109_110200.jpg.6d5ee0b5b52bd5a0dd19065782e7aa07.jpg

 

 

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott fangst. Ser ut som denne reven har flott pels, så denne bør nok tanes og prekiveres om du/dere har mulighet.

Er det ei tispe som ligger der.....og jeg tipper at med det skuddet der løp reven noen meter, før det var over??

Flott at du/deler, slik at vi "får være med på Jakt"

Link to comment
Share on other sites

Då blei det endelig resultat her óg.

Mykje om og men og nestensjanser. 

Vaksen hannrev på 7,4kg.

100 gr Sierra varminter i 6,5.

-Nytt terreng så blir spennande å sjå kor mykje aktivitet det er rundt om.

 

20191117_030201.jpg

Edited by Winter
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ja nå teller den totale revepopulasjonen rundt omkring i verden minus 1 rev dere.

Måtte ut på revejakt igjen, i går kveld, etter spaningsrunde tidligere på dagen. Nye revespor observert.

Revekløa som var midlertidig kurert etter forrige revefall for noen dager siden, kom momentant tilbake.

Hva er det med denne revekløa da.....er verre enn kjønnsdriften. Når man prioriterer revejakt foran kopulering, er det noe alvorlig på gang. Kan hende det har  noe med alder å gjøre også. Ikke vet jeg. Ja nå snakker jeg mest for meg selv, bare så det er skrevet😀

Måtte vente noen timer denne gangen, men reven kom den, kl 02.12 kom revetassen slarkenes langsmed jordekanten, akkurat slik som tenkt ut i knollen på forhånd.

Var brukbart skytelys i går natt, med lavt snødekke, yr/snø i lufta. Bra med strølys bidro også.....nok til at det ikke var problematisk å se at det var en rev man hadde i siktet.

Slik ser den ut

20191118_023904.jpg.848366511cd8491e579d9f2654c9d762.jpg

KLAKK....ned med den. 80 meters hold. Rett ned på stedet hvil.....og hvil. Akkurat iht VMAX spec og slik det skal være.

 

Voksen hannrev. Ikke veid.

Sterkt skabb-befengt. Skikkelig stygg så den ut. Lenge siden jeg har skutt skabbrev, så det var en ny "erfaring"

 

Fikk forresten besøk av Morten Skogmus med familie + et par rådyr som slang innom posten, for å slå av en hyggelig prat.

Morten Skogmus synes soveposen var et passende sted å slå seg til for noen timer. Tror dere ikke han ville ned i soveposen på besøk da. Merket at da var intimgrensa nådd, så det ble spastiske bevegelser, for å få orden på sakene, men artig var det med liv rundt (og i) soveposen😀

Snipp snapp snute så var denne revehistorien over. Kommer nok tilbake, skal dere se.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Da ble det en til.

Stor gutt. 

Denne har vært en luring.

Han har hele tia klart å unngå viltkameraet,  han har heller ikke vært bortpå hovedåta.

 

Men skytter hadde flaks, åpna øya og kikkra på åta, kl0555, da luska han rundt i ytterkant av åtelyset.

 

Første vilt med Xbolten 308 WIN. Fusion 180. Hausken Wd 60. Docter Unipoint 3-12x56.

 

Litt uvant avtrekk på nybørsa, litt tungt og litt kryp, men dette skal nok justeres litt.

F90811D2-98FA-4F58-9012-AE013BD31C9F.jpeg

Edited by Lillefix
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Hei folkens! siden dette er revetråden 19-20 håper jeg det er greit å komme med litt om mitt oppsett og noen spm? :D

Jeg har ikke skutt min første rev enda, men i år har jeg gått inn for det i større skala. Begynte med å grave ned ett åte av en hjortekalv i sept. og da så jeg reven grave på åtet 17:00 på dag tid men hadde ikke rifla med såklart... Ellers har jeg senere lagt ut ett nytt åte, og dette har jeg fyllt på regelmessig med slakteavfall av hjort, sau/lamb, middagsrester og hundefor.

 

Har bygd en bu isolert med Glava, vel å merke ikke helt ferdig enda så det blir prio.1. 60-65 meter til åtet. Åtet er opplyst av brunst åtebelysn. og lyset er montert på bua. Må vel å merke si at bua mi er bygd opp inni en "løe", altså ett redskapshus (for de som muligens ikke skjønner) som står en 3-400 meter fra nærmste hus på veg opp mot et fjell. Har dessverre gjort ting litt step-by-step så reven har nok fått med seg noen forandringer i ny og ne. Lys og viltkamera er ting jeg har montert ila. oktober. Har montert SG880MK-14MHD til kamera på åtet som revevarsler oppe i ett tre like ved åtet. Tidlig i november nå så jeg meg nødt til å også legge en palle på åte pga. ekstrem fugleaktivitet med 20-30 ravn og to ørner... Planlegger å skyte med 6,5x55.

 

Men problemet mitt har vært som nevnt over at reven kommer ikke inn på åtet, men vandrer rundt åteplassen og har alltid klart å unngå kameraet... Eneste kamera jeg har fått bilde på er ett jeg monterte på en revesti mot åtet, men fikk ett bilde så fant reven seg en annen sti... Det er en hel del revetråkk i områda rundt åteplassen. Har hatt ganske mye åte liggende så det stinker som fy. Ellers er jeg oppe hver dag å hiver noe hundefor slik at reven skal bli vandt lukta av meg. Men går som regel ikke nærmere enn 10 meter mot åtet.

 

Er det mange flere som har slik oppførsel på rev? Eller er den skeptisk til mine forandringer på løa/bua og den forholdsvis "nye" pallen som ligger med åte i seg? Vet om flere som har paller på åte med suksess.. Ble langt innlegg men håper dette er relevant:P Hva er deres erfaringer?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fjern kameraet. Reven vet om åtet, spre hundepellets i området rundt åtet, noe litt utenfor akseptabelt skytelys, og noe innenfor.

 

Åte er for å få reven inn i området, så skyter du når han plukker pellets.

Og du trenger fugl på åtet - reven får med seg at andre har seg et festmåltid og da trekker han inn i området.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Asbjorn99 skrev:

Begynte med å grave ned ett åte av en hjortekalv i sept

 

Ha tålmodighet.

Kanskje litt sent å starte med åta i sept, du skulle ha startet å "fore" åta på våren, men bedre sent enn aldri.

 

På min åte, kan det være stille i par 3 uker før det tar seg opp, da bruker jeg denne oppskrifta:

Hundepellets, tran, makrellitomat, sursild, rørt sammen i en blaut smørje, som tømmes rundet omkring hovedåta.

På kalde dager kan denne smørja fryses til en klum som legges ved åta.

 

Bruk viltkamera rett på hovedåta, plasser ut 3 revevarslere utfor hoved åta, på tur inn på hoved åta, disse lager ikke lyd, noe et viltkamera kan gjøre (mulignes modifisere disse slik at evntuelle lys ikke slår seg på, og dempe lyd da noen mottakere bråker altfor mye)

 

De fleste revene jeg har skutt, skyter jeg før hoved åta og åtelyset, samt blitt varslet av revevarslerne, og ikke viltkameraet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Lillefix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Lillefix said:

 

Ha tålmodighet.

Kanskje litt sent å starte med åta i sept, du skulle ha startet å "fore" åta på våren, men bedre sent enn aldri.

 

På min åte, kan det være stille i par 3 uker før det tar seg opp, da bruker jeg denne oppskrifta:

Hundepellets, tran, makrellitomat, sursild, rørt sammen i en blaut smørje, som tømmes rundet omkring hovedåta.

På kalde dager kan denne smørja fryses til en klum som legges ved åta.

 

Bruk viltkamera rett på hovedåta, plasser ut 3 revevarslere utfor hoved åta, på tur inn på hoved åta, disse lager ikke lyd, noe et viltkamera kan gjøre (mulignes modifisere disse slik at evntuelle lys ikke slår seg på, og dempe lyd da noen mottakere bråker altfor mye)

 

De fleste revene jeg har skutt, skyter jeg før hoved åta og åtelyset, samt blitt varslet av revevarslerne, og ikke viltkameraet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei og takker for svar! Tenker jeg vil prøve den smørja rundt hovedåta og gå til anskaffelse av noen revevarslere. Viltkameraet på hovedåte tror jeg får henge midlertidig, men det andre tror jeg at jeg fjerner. Jeg skrudde opp noen fjøler til tak og vegger for viltkameraet i treet ved hovedåta tidlig i november, men skulle tro at reven venner seg til dette også da det bare henger i fred. Vanskelig å tro at den er redd for viltkameraet når den ikke har utløst noen bilder fra det egentlig:/ Får prøve å lage skjule mitt så lydløst at reven ikke blir skremt av en veldig dempet åtevarsler, slik at om jeg sover kan jeg våkne og skyte. Og eventuellt lage ferdig den veggen og glugga mot åtet så det blir null mer forandring i området:)

 

Funker ikke dette så får jeg vel prøve å fjerne viltkameraet helt tipper jeg. Angående revevarsler er biltema sin brukendes eller burde jeg anskaffe dyrere?

Edited by Asbjorn99
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det kan ta litt tid før revene spiser av selve hovedåtet. Jeg bruker matavfall (Pølser, kjøttkaker, laks osv) og hundepellets som jeg både grever ned og kaster litt rundt åtet. Matavfallet kutter jeg opp i små biter, slik at reven må bruke litt på å grave frem godsakene. Det virker som de er mindre skeptiske om åtet ligger under snøen.

 

Kan ikke se at revene på mine 2 åteplasser er skeptiske på vilkameraene. Bruker samme kameraet som deg, pluss et 4g kamera fra Brecom. Mye mulig det er en gammel hannrev du har gående rundt åta som er skeptiske til det meste?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar @HanStig og @znopi! Kan godt være jeg har en stor luring, for jeg har funnet ut at flere av spora nærmest åta er temmelig svære (i forhold til de andre revespora ialfall). Trodde først det var hund, men spora kommer fra skogen og er ganske rette. Kanskje det er lurt å bare lage til bua å sitte å vente på den svære luringen gjennom natten? Det må da gå til slutt tro. Legger uansett ved bilde av sporet som vedlegg. Sammenlign størrelse med hånda mi, bruker 10 i hansker stort sett hehe.. Dere som kjenner spor kan kanskje si om det er svær rev etc.

 

revespor.jpg.1cb0ac80bfc53fb435bbcd87d8ce0bb3.jpg

 

 

Edited by Asbjorn99
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Asbjorn99 skrev:

Angående revevarsler er biltema sin brukendes eller burde jeg anskaffe dyrere?

 

Biltema sin funker bra, men tape over lyset på «utedelen» eller åpne og fjern pæra, da slipper det å blinke rødt hver gang den detekterer. Innedelen er ganske høylytt, bør dempes.

 

Dyrere sak med god rekkevidde: Chamberlain CWA2000. (Med litt modifikasjoner)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har man vært ute på revejakt igjen, etter nok engang å ha observert nye revespor i området.

Måtte bare ut da revekløa "angrep" hjernebarken hardt og nådeløst🙂

Var dritvær i natt, med snø-yr i lufta, noen forsiktige minusgrader, lavt skydekke, men derimot helt prima revejakt-forhold.

Så revetass omtrent med en gang ankomst post. En meget stressa og forsiktig rev, som gjorde de rette valgene i 1te "runde"

Jeg satt pal på post jeg vet dere. Den som gir seg er en dritt osv.

Så endelig kom reven i lett jogg langsmed jordekanten kl 02.26.....Da var løpet kjørt for denne revetassen.

Et kort boff fikk revefanten til å sette håndbrekket på momentant. KLAKK....fikk øyeblikkelig besøk av VMAX.

La seg rett ned på 100dre meters merket iht VMAX spec.

Slik ser den ut.

20191121_030704.jpg.79d552f99f9ca01f490400f4a571834d.jpg

Akkurat som forrige reven var stygg som julig og full av skabb, hadde denne revefrøkna helt strøken pels og ble med hjem i påvente av videre prekivering.

 

Voksen tispe. Ikke veid

Det var det i denne omgang🙂

Edited by Castor
Edit
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har da bestemt meg for å begynne med revejakt, både lokk og åte. Skal kjøpe meg en rifle i 6.5 da eg også øyner sjansen for hjortejakta etterhvert. Har til nå kun jaktet småvilt med hagle men ser at det er mye rev rundtomkring hytta så vil gjerne hjelpe rypa litt. 
 

Noen som har noen gode tips til type ammunisjon? Vil at reven skal falle ganske kjapt, men uten å ødelegge altfor mye. Har lest så mye eg kan men eg må nok si at eg blir litt usikker. Lader ikkje selv.

 

Fortsett med den gode jobben dere gjør, dere er flinke.

 

Vegard

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på om dere tåler flere revehistorier fra denne kanten. Bare å gi tommel ned om det blir for mye og for ofte. Jeg tåler det.

Nuvel....jeg har nå vært ute på revejakt igjen jeg da. Har vært aldeles revetørke noen dager nå, etter forrige revefall, for vel ei uke siden. Ingen nye revespor observert....før i går. Revekløa som ble kurert etter forrige revefall, gikk i dvale i nedre hypofyselapp, men jeg si dere det ble fart i revekløa igjen, etter spor-observasjonene ja.

 

Revekløa måtte kureres der og da. Pakka snippesken jeg og og ut på post godt utpå kvelds-slengen. Var helt dødt utpå jordet, så trua og motivasjonen dabbet av etter som timene kom og gikk. Men plutselig var det revetass på jordet gitt. i full gang med å skaffe seg musefrokost, nøyaktig på slaget 00.26 Den sikket og sakket seg fram og tilbake aaaakkurat utenfor skuddhold. Mitt maxhold om natta er 150 meter. Min treffprosent synker til under 50% på hold over 150 meter nattestid, men det er meg og min skyteform. Man vil jo helst treffe da og ikke bomme, eller det som værre er, skadeskyte. Skrekk og gru.

 

Artig å observere revefanten forresten, der den snirklet seg fram og tilbake, litt nærmere posten, for hver snirkel.

Brått var den innafor skuddhold. På 130 meters avstand, ble det besøk av VMAX i godt driv. Hadde forventet reaksjon....rett ned på stedet hvil.....og hvil iht spec, men neida. Istedet ble det rakettspurt bortetter jordet. 40 meter greide den å karre seg avgåre, før det ble stilt for godt. Helt utrolig med det klokketreffet der. Ingen problem å se at at denne reven hadde hilst grundig på VMAX, for å si det slik. Har nevnt det før, men det må være mye livsgnist i en rev.

Slik ser den ut

20191128_012824.jpg.a8478f2bed7b66ff9a36fea76310a3ac.jpg

Fullvoksen, fullpelset og staselig hannrev, i sin beste alder.

Som allerede nevnt, prima pels, så denne ble med hjem i påvente av videre prekivering.

En av de flotteste hannrever jeg har knerta fram til dags dato, så denne burde man nesten fått stoppet ut og gitt hedersplass ett eller annet sted i huset, alternativt, på hytta.

Ja det var det, for denne gang. Kommer tilbake med flere revehistorier, om dere orker.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 13
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Har hatt denne innom kamera på hytta vær kveld i en ukes tid nå,  og fikk ikke tatt den i helga som var siden hundene ofte blir urolige når reven er i nærheten. Dette gjør revene litt mer skeptiske for å gå inn på åta. Sendt i går kveld dro jeg alene opp og rigget meg til (i senga for å sove :-) ) Kl 0500 bråvåknet jeg av melding fra kameraet. Åpne vindu forsiktig,  på med kikkertlys, sikte og sende avgårde skuddet(6.5x55 Oryx). Minste reven jeg noen gang har fått faktisk. Merket jo i kikkerten at den var ett mindre mål enn det man har vært vant til(75m og 6x på kikkerten). Føttene ser man jo ikke pga snøen. Nesten bare kroppen og halen som stikker opp. Ikke står de i ro lenge av gangen heller der de går å knasker pellets. Tenkte først at NÅ var man blitt godt inn i 40 åran siden alt virket så smått, kan jo være at man også er blitt preget av all elgjakta i høst når jeg tenker meg om😂

 

Dette var andre for sesongen, var litt treg og fikk først opp åta i midten av november..De revene jeg og andre har observert i området så langt er ofte små/ung. Virker så langt som det er litt oppsving i mengden i år sammenlignet med i fjor. Bytta fra rosa til grønt lys igjen, kan jo være derfor det er mer. De unge virker heller ikke så redd for lys og IR blitz som de voksne utgavene av arten.

 

Nytt av året er eksternt 12V batteri til viltkameraet. Loddet ledninger direkte i batterirommet til kameraet siden jeg i farta ikke fant noen adapter som passet til brecom2600. Ble lei av å kjøpe alle de AA batteriene gjennom sesongen. Er pjesk å holde på med batteri når det er -20 og alt er nedsnedd/isete. Mulig jeg må lade opp det 12V batteriet etterhvert(40Ah), time will show... 

76965659_2889957581023386_4274369461777072128_n.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Super XX skrev:

Jeg er imponert over din tålmodighet på "utepost" Castor👍

Takker og bukker.

Tålmodighet på post har nok litt å gjøre med hvor godt man lykkes med revepelsinga.

Denne sesongen har det gått veldig bra faktisk. Har lykkes hver eneste gang jeg har vært ute. Trua er viktig på revejakt (og all annen jakt) og holder motivasjonen og gløden oppe

Forrige sesong derimot, gikk det tregere. Regnet ut at det gikk med ca 20 timer på post pr revefall.

Ble 12 revepelser forrige sesong, så det ble noen timer på post, for å si det slik. Man får derimot god tid til å filosofere og løse verdensproblem/er når man sitter slik å glaner ut i vinternatta. Bedre enn alskens piller og besøk hos psykolog, for å få orden på knollen om man har slike utfordringer, er nå min mening.

 

Når det er skrevet, der hvor jeg jakter rev, er det nok litt over normalen bra tilgang på revetass.

Området jeg jakter i, er jaktområdet mitt. Jordet jeg jakter rev på, er et gigantisk muse-drivhus, ved at grunneier ikke slår jordet. Han kommer ikke til med redskapen, da det er for bratt terreng.

Da jeg begynte leieforholdet, drodlet vi generelt om jakt og da kom det bla fram at han gikk på med ugrasmiddel, for å ta knekken på uønsket tilvekst og gjengroing av jordet. Jeg spurte forsiktig om han ikke kunne spare litt på ugrasmiddelet. Joda vi kunne nå prøve et par år. Alle rådyra jeg har slått av en prat med.....og alle revene jeg har pelsa, synes det har vært en utmerket løsning. Vår og sommer, da hopper og spretter det rådyr utpå der. Men i bukkejakta....neeei da er det sparsomt med bukk. Virker som de har lært seg jaktkalenderen.

 

Nuvel....tilbake til revejakt. Når snøen kommer, for den kommer hvert år, legger den graset ned, slik at mus trives utmerket i sjiktet gras/bakke. Det formelig putrer med mus/smågnagere utpå jordet. Hver gang jeg er utom jaktområdet, havner det i tillegg noen never hundepellets utpå jordet. Dette har reven fått med seg. Virker som om mesteparten av revene som frekventerer området bare innom dette jordet for å få seg en matbit.

Det er ofte ikke mye justering/vilstell-tiltak som skal til, for å øke avkastningen betraktelig, for å bruke en mer vitenskapelig terminologi.

Grunneier synes også det er trivelig og titte på både rev og rådyr utpå jordet. Mao en vinn vinn situasjon for alle parter. Grunneier, leietaker og vilt😀

 

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Castor.

Jeg tror du nok har etablert deg som en av dem lykkes med dette mange av oss andre bare strekker oss etter. Denne gangen undrer jeg meg på a) hvordan du sitter i forhold til skiftende vindretninger og b) hvordan du holder varmen (du har nevnt sovepose, varmevest, sitter du på stol? ) og c) vi som ikke har lys fra bebyggelsen, hvordan kunne vi ordne oss uten strøm?

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Jakt62 skrev:

Castor.

Jeg tror du nok har etablert deg som en av dem lykkes med dette mange av oss andre bare strekker oss etter.

Mjaaa.....det er mange dyktige reve-jegere rundt omkring i landet, som har samme revekløa som meg, men som derimot ikke har samme skrivekløe og muligens er litt mer beskjedne, for å si det på den måten.😀

Det er slik at som reve-jeger ( i dette tilfellet) får man kontakt med mange skarpslepne reve-jegere rundt om.

Tikker stadig inn SMS'er med meldig om revefall, spesielt rundt fullmåne vinterstid😀

Uansett er det artig og holde kontakten med lidenskapelige reve-jegere som prater "samme språk" og utveksle erfaringer. Detter mye mer rev rundt omkring, enn det som kommer fram her på forumet.

 

21 timer siden, Jakt62 skrev:

Denne gangen undrer jeg meg på a) hvordan du sitter i forhold til skiftende vindretninger

Først...man må kjenne sitt jakt-terreng. Så må man tilpasse postvalg etter vindretning.

Etter hvert danner det seg et mønster og etter hvert noen kremposter som utmerker seg.

Der hvor jeg jakter, blåser det stort sett fra Nord og Vest. Når Østing'en kommer på besøk, drar den med seg dritvær i form av snø og regn. Dårlig vær for oss mennesker, men ofte bra reve-jakt vær.

Felles for postvalg, uansett om det blåser nordavind fra alle kanter er at om man kan velge post med god overhøyde, er det absolutt en fordel. Da har man også litt mer å gå på i forhold til lukt og lyd, er min erfaring.

 

21 timer siden, Jakt62 skrev:

 og b) hvordan du holder varmen (du har nevnt sovepose, varmevest, sitter du på stol? )

Stemmer det. Sitter/ligger i sovepose (med armer) og som du nevner....varmevesten har blitt en god venn på revepost.

Fryser aldri, når den står på svak lunk.

Når man sitter slik på revepost utendørs, utfordrer man reven, på revens premisser. Da må man sitte dønn stille. Det gjør man ikke veldig lenge om man fryser, så cluet er å holde seg varm.

Noen ganger sitter jeg på stol, andre ganger ligger jeg på post, alt etter postvalg, men igjen, man må sitte/ligge stille. Alt av utstyr og mann må være på stell, slik at når revepelsen dukker opp, switcher man over på "autopilot"

Dvs rifla må være ladet, man må stille inn forstørrelsen på siktet på forhånd, man må vite hvilken knapp man skal skru på for å få på rødprikken, rifla må være ferdig stilt opp/inn i den retningen man forventer reven kommer fra. Tofot/støtte må være sjustert i riktig høyde. Telefonen må stå på "lydløs" og man må gå gjennom scenarioet oppe i knollen, på forhånd, hva man gjør når mikkel dukker opp. Så må man være skjærpet, når man sitter slik. ikke drive å fikle med telefon og sjekke FB, Snap og Twitter.

Når man har gjort overstående mange nok ganger, slipper man å tenke. Da slår "autopiloten" seg på.

Litt klønete forklart, men dere skjønner sikker hva jeg mener.

 

En annen viktig faktor oppi revejakta er den berømte dyreskjælven. For den kommer en eller annen gang i løpet av jaktsituasjonen. Alle jegere får dyreskjælven. Den gir seg utslag svært så individuelt og må man greie å kontrollere den, på noe vis. 

Man må tenke igjennom hvordan man reagerer når reven dukker opp og bruke "autopiloten" positivt.

 

Min dyreskjælv dukker opp etter selve fellings-situasjonen. Da sitter man å hyperventilerer i 5 minutter etterpå, men det er meg:D

 

Sitat

og c) vi som ikke har lys fra bebyggelsen, hvordan kunne vi ordne oss uten strøm?

Da må man for det første ha topp optikk på toppen av rifla, kortere skuddhold og rette inn revejakta etter fullmåne.

Min erfaring er at det må minimum være 1/2 måne.....og man kan jakte 2 netter, etter fullmåne, for å kunne jakte forsvarlig, i tillegg til snø på bakken

Ang forsvarlig...man må være 100% sikker på at det virkelig er en rev man har i siktet. Mye forskjellig som desverre har blitt lagt ned opp gjennom årene, i den tro at det var rev, så som: katte, mår, irsk setter, jämthund, elg, ponny og homo sapiens for å nevne noe. Mange av dere som muligens rister på hodet å drar på smilebåndet av dette, men når det koker i knollen, så kan det meste skje. Så igjen...tenk 2 ganger og skyt 1 gang. Ingen varsel-lamper må blinke. Husk....et skudd man ikke har avfyrt osv

 

Så må man ha stålkontroll på kulefang/bakgrunn. Man vil ikke ha rikosjetter og kulefragment på avveie opp i atmosfæren, over jorder, vei og vann.

 

Ble mye sikkerhet på slutten dette, men jakt er ikke ingen lek...og vi som driver med dette, har alle et felles ansvar for å forvalte hobbyen slik, at vi kan beholde den også i framtiden, med minst mulig restriksjoner.

Hver eneste vådeskudds-ulykke er med på å stramme inn skruen litt mer vet dere.

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Samme opplegg som sist. Opp på hytta nokså sent på kvelden, kun for å sitte på åta. Første kom mens jeg satt å stirret tomt ut av vinduet rundt 24 tiden. Utfordringen er jo at det er kommet masse snø og reven har laget små tunneler ned til der hvor åta ligger. Måtte derfor vente til han skulle opp å trekke pusten. Pang, trodde først jeg bommet siden jeg hele reven forsvant i skuddet. Merkelig siden jeg syns jeg fikk til et noenlunde ok avtrekk og syns tydelig jeg hørte innslaget i reven. Etter å ha finstudert i kikkerten ser jeg heldigvis litt av haletippen som stikker opp og kan legge meg til å sove med god samvittighet. Ikke noe morsomt hvis man skadeskyter. Nestemann kom på morgenkvisten. Trodde først det var en røyskatt siden jeg bare så en liten bananformet hårete dings nede ved åta. Viste seg jo raskt at det var reven som var nedi i tunnelen sin for å grave. Når den kom opp så var det bare begynne rigge seg til skudd. Fikk til ett fint skudd etterhvert og reven faller ned i hullet sitt. Trengte ikke dra fram den andre kikkerten på denne siden halen stakk lengere opp her. Fine størrelser på disse to. Ble skikkelig død av den Oryxen. Ikke så bra for pelsen i alle fall. Begge skutt med 6.5x55. Nå når det er mye snø er det ikke så lett å få trigget viltkamera. Pleier ha litt forsinkelse på den for å unngå å blitz akkurat når reven kommer inn på åta og pleier være ekstra påpasselig. Har vel ett eller to minutters forsinkelse før den skal ta bilde. Da har reven roet seg og er ofte igang med å spise. Når den nå stuper ned i snøtunneler så er det jo sjelden kamera rekker å ta bildet før de er borte igjen :-) 

78814914_283924099218299_6575167125663514624_n.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer. Ser av det du skriver at åtet ditt er dypt i snøen og at revene graver seg ned til det. Jeg har pleid å "løfte" åtet litt opp etterhvert som snøen gønner på, men vet egentlig ikke om det kan være likså lurt å la åtet ligge dypt uten å røre det. ??

Link to comment
Share on other sites

Takker. Har egentlig bare pellets av rimeligste sort fra europris som eneste åtemat i år. Har tømt en sekk på toppen av en europalle slik at det faller mellom sprekkene. Trykte noen billige hundepølser ned mellom sprekkene også før sneen kom. Tror ikke det hjelper å løfte pallen noe særlig, den har nok uansett frosset fast. Er jo en meter snø over den. Tror egentlig at når jeg nå strør ut en ny sekk så legger jeg det bare ut på toppen av snøen og fyller litt nedi hullene som revene allerede har gravd. Nå de jo også spist opp all lokkepelletsen jeg har lagt på stiene inn på åta og da begynner de jo med gravingen med en gang de kommer inn. Er jo helt klart enklest å jakte når de ikke forsvinner nedi slike hull støtt og stadig, men er jo spennende dette også :-)

 

Overraskende respons på den europris pelletsen (rød stor sekk) så langt. Fikk faktisk ny melding fra kamera nå på morgenkvisten. Ikke noe rev på bildet, men regner med den var nedi en av hullene å knasket :-) Er heller ikke plaget med kråker osv som spiser opp pelletsen heller. De har skygget banen for flere år siden etter noen fellinger direkte på åta. Har jo åten på samme sted vært år så kråkene har virkelig kontroll på denne. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært ute på revejakt igjen jeg da.

For å begynne med slutten, for å si det slik, så ble det rev igjen.

Nesten ikke til å tro at man kan ha slik flaks.

Observerte nye revespor i området 2 dager etter forrige revefall. Revekløa kom momentant tilbake og ga seg ikke.

Har forresten ikke vært forhold for revejakt her, pga klart vær og ingen måne, før nå de siste dagene.

Da måtte man ut vet dere. Prøvde å være i forkant av snøværet som feide inn over Østlands-området i natt. Det gikk akkurat.

Har gått og sparka i grusen ute på gardsplassen i dagesvis, i påvente av bedre jaktforhold. Endelig var det høvlige forhold, med bort imot fullmåne bak lavt skydekke. Helt perfekt.

Satte meg strategisk til jeg vet dere.

Helt stille utpå jordet, ingen rev å se, men derimot 5 rådyr som holdt meg med selskap. Tiden kom og tiden gikk den.

Så hørte man forsiktig tasling på skaren. Plutselig satt man å titta på rev gitt.....5 meter unna posten. Da skal jeg si blodpumpa fikk kjørt seg skikkelig.

Hva gjør man i en slik situasjon???

Fant ut at det smarteste man kan gjøre, er å ikke foreta seg noen ting i det hele tatt. En støkt rev kommer garantert ikke tilbake.

Det ble en skikkelig stirre-konkurranse ut av det. Reven titta på meg....og jeg titta på den....i en evighet virket det som. Revetassen lurte veldig på hva jeg var for noe......helt til den fant ut at det var klar bane og ingen ting å frykte. Reven piltret videre den og forsvant inn i busken.

Konklusjonen på denne tildragelsen var, at da har man nok plassert seg taktisk veldig riktig i forhold til vær og vind, vil jeg si, for på 5 meters avstand, får en rev med seg ALT som skjer.

Skikkelig spennende var det og et nærmøte man ikke glemmer med det første.

 

Nuvel....Reven kom den, men denne satt langt inne.

Slik ser den ut

20191208_043207.jpg.843e4ae4b8ac4a65f697ff59d39ad579.jpg

Hadde bestemt meg på forhånd for å sitte til kl 04.00

Revefrøkna, for det var ei voksen tispe, kom på slaget kl 03.32......mao lovlig sent synes jeg.

Da var man såpass lang i trynet at man "så" rev flere steder utpå jordet, før denne ekte reven dere ser på bildet over, plutselig åpenbarte seg. Da ble man fort våken ja. For en gangs skyld kom reven i mårettet trav, i retning posten. Var bare å gjøre seg klar og slippe'n inn på skytbart hold, som i dette tilfellet ble 90 meter, skulle det vise seg.

KLAKK....la seg dønn rett ned, akkurat slik man vil ha det og akkurat iht VMAX spec.

Ja det var det. Pakka mann og sekk og snudde nesetippen retning heimen jeg, til en velfortjent Cowboystrekk.

Da er det å vente på nye spor og ny rev å jakte på. Bakdelen med å jakte rev.....og all annen jakt for den del, er at reven evt viltet man knerter, ikke kommer tilbake. Det er definitiv avgang, slik at det går lengre og lengre tid mellom hver gang man har mulighet til å legge rev/vilt i bakken.

 

Datt forresten en del rev rundt om i Norges land, i natt dere. Fra nord til sør. Tikket inn meldinger med jevne mellomrom. Alle med samme budskap. Rev i bakken.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

På 8.12.2019 den 13.36, vux skrev:

Takker. Har egentlig bare pellets av rimeligste sort fra europris som eneste åtemat i år. Har tømt en sekk på toppen av en europalle slik at det faller mellom sprekkene. Trykte noen billige hundepølser ned mellom sprekkene også før sneen kom. Tror ikke det hjelper å løfte pallen noe særlig, den har nok uansett frosset fast. Er jo en meter snø over den. Tror egentlig at......

Her er kattene det store problemet. Feite og velfødde er de blitt av alle godsakene, til og med eierne ser ut til å se mer frodige ut synes nå jeg da. Skutt noen skremmeskudd i tretoppene (hagle) for å jage dem, (kattene altså) og det virker en natt eller to, så er de tilbake og mesker seg. Stabbelerer ikke pellets med en slik bøling på åtet. 

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

Den reven der ser skikkelig staslig ut. Fullpelset. Bra med dekkhår. Hvit og fin i bringa og hvit haletipp. Helt topp.

Tipper det er en hannrev (fullvoksen) som ligger der. Ser slik ut.

Kan nok tenkes at det er selveste revir-reven du har fått has på.

Denne er såpass fin at denne bør du ta litt ekstra godt vare på synes jeg.

Du kommer ikke til å knerte mange fler av det kaliberet der.

Kan jeg foreslå en bogmontasje?

Har en bogmontasje på gang selv. Gleder meg til å få den i hus. 

Kan evt legge ut et bilde, når alt er på stell.

 

Uansett......denne reven bør få litt ekstra omsorg, for den var fjong.

Bra jobbet.

 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, vux skrev:

Hiver du ut to-tre 15kg sekker med pellets ...eller snakker vi store mengder av katter?

Litt vanskelig å si men minst to, en diger som ser ut som en elg med lang pels i måneskinnet, og ei mindre som ser ut som den aldri har sett mat. Fem minutter etter skremmeskudd, var den siste frampå igjen.

Nå har jeg lagt en del av et stakitt over åtet for å gjøre det litt vanskeligere for dem, men jeg skulle gjerne fått beholde løspelletsen som jeg nødvendigvis må strø omkring så reven blir opptatt.

Men neste dag er kattesporene alt som er igjen av den løse pelletsen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle med revefall i det siste!

 

Her på nye-åtet har det vært god trøkk siste veka. 3 stk på fem dagar.

Dei to første var skabbete og fæl i pelsen.

En hannrev på 6 kg og ei tispe på 7.2 kg.

-Ikkje særlig bildeverdig noken av dei.

Frysing-tining-frysing og nedgravd.

 

Natt til fredag 0130 kom en til. Rett ned i smellen som dei andre. Puh! Spennande skal det vere!

Tispe 6kg,fin i pelsen. Faktisk ei god stund sida eg har sett så bra pels. Men pelsen er vel absolutt på topp no i desse tider?

 

Natt til i dag kom der en til i halv to tida men gikk berre å snara fram og til bake i skogkanten,uten å tør seg frampå. Skeptisk som faen. Såg stor ut.

Hadde den i siktet et par ganger men slapp ikkje kula da det er marginalt med lys der nede. Tipper den kjem tilbake i natt en tur:) 

Blir lite søvn gitt!!

 

 

 

20191215_172539.jpg

20191215_172518.jpg

Edited by Winter
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...