Jump to content

Valg av rifle og kikkertsikte, førstegangsjeger.


rifleri

Recommended Posts

Som tittelen sier så er jeg ute etter å velge min første jaktrifle og kikkert, og jeg kan tenke meg litt innputt fra folk med erfaring, som er oppdatert nå i 2019. Har lest en del her inne fra før, men mye er av eldre dato, og vil tro det har skjedd litt på jaktfronten de siste 3-4 åra..?

Våpensøknad er sendt inn på .308 og 6,5x55.

Jeg har tilgang på rådyr, men håper på mulighet for elg i fremtiden, og har stort ønske om å jakte på villsvin og reinsdyr senere. 

Er nysgjerrig på jaktfelt og feltskyting utover å jakte med børsa.

Har ikke satt noe budsjett enda, men ønsker å kjøpe noe av god kvalitet som jeg ikke bytter ut om et par år fordi jeg ikke satsa nok i første omgang. 

Forslag til rifle med kikkert?

Edited by rifleri
Link to comment
Share on other sites

"Svaret på dette spørsmålet blir alltid Tikka T3 i 6,5x55".

 

@M67 foreslår 308 W i stedet, kommer omtrent på ett ut. Derimot vil jeg foreslå et sikte som gir mer synsfelt, og heller litt mindre max-forstørrelse (styr unna de nye, store, tunge og dyre zoom-siktene), en 2,5-10, 2-8 eller 1,5-6 X, med 42 eller 50 mm objektiv. Mye godt europeisk på bruktmarkedet.

 

Du har tidligere presentert deg som "Hedmarking", hvis du skriver litt mer utførlig om hvor du befinner deg, kan det være noen "kammer"-ater som kan vise deg hvilke skytegreier de har, og lar deg "klå" litt på jernene. Det gir bedre "grunnlag for egne meninger" enn våre teoriutgreiinger på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Fins det 1.5-6 med 50mm?

jeg vil ha 50mm, for det blir alltid mørkt - iallefall på rådyrjakt - og da er det stort sett 3-12 en får. Du skal være bra trangsynt for å ikke se du trenger på 3x i en kvalitetssikkert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig med kammeraten over. X bolt har bra glatt låskasse og godt magasin. Super stokk med gummibelegg. S&L har enda glattere ladegrep og skyter tett. Ikke like bra magasin som xbolten. Supert avtrekk. Kaliber må bli en av de tre vanlige og kjedelige men akk så fornuftige. Har skutt mye med begge. Løp og kjøp..

Link to comment
Share on other sites

Rigg brukes på seilbåter/skuter.. Ellers enig med de over 😉

Legg litt mer i kikkert, enn børse. De aller fleste rifler nutildags skyter bedre enn de fleste kan prestere. Optikk er med få unntak, bedre, dess dyrere.

Få med en solid montasje. Den er oftest det svakeste ledd.

Skru det sammen, men for Guds skyld, ikke kall det en rigg 😎

Edited by Ruger #1
  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Folk liker så mye rart. Man hiver gode originalstokker og setter på svære «langholds»- eller hva det er, kladeiser fra GRS, Boyds, ikke vet jeg - det er vel og bra til blinkskyting som det er laget til.

Selv skyter jeg mye, og mye konkurranse, så mye at jeg også jakter med konkurranseriflene, med 4.5-27x56 kikkert, pipe som mellomakslingen på en Bedford 1969, og tilhørende stokk med feste for det 2. og det 3...

og derfor vet jeg hvor forbanna uegnet disse greiene er til jakt, altså vanlig jakt. Greit nok til bakholds, langholdsjakt, der en går inn med rifla i sekk - men skal du gå til en vanlig post, så er de tunge, store, du blir sliten, bråker mer, osv.

Så glem «riggene», det er uansett noe en har på en seilbåt, i Nordsjøen, eller noe sånt..

Jeg anbefaler en T3, fordi Mauser er dyrere, kjipe-Saueren er nettopp det, og Browningene, smoothe er de, men alt for mange har presisjons»problemer».

Og siden alle anbefaler T3, så er den som penger å regne. Om du vil selge den, så er ingenting enklere. Kjøp forresten en brukt en, så har noen andre tatt det tapet.

Jeg ville kjøpt en Lite, men mest fordi jeg er lei av tunge rifler på jakt. Reelt sett er nok ei rifle som veier 4-5kg komplett det greieste, en skal skyte og trene, og det skal heller ikke være noe en gruer seg til.

Få instruksjon fra kvalifisert hold når du skal lære å skyte, så kommer du rett avsted.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, M67 skrev:

 Browningene, smoothe er de, men alt for mange har presisjons»problemer».

 

Dette var nytt for meg !!

Min a-bolt er superpresis og ingen jeg  kjenner har hatt problemer med presisjon  på a og x-bolt. Snarere tvert motsatt,de skryter av presisjon og er storfornøyde😉😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill så langt!

 

Tikka t3 har jeg prøvd, men fikk ikke helt "godfølelsen", så vil teste ut litt andre alternativer og se om det duger. 

 

10 timer siden, Ruger #1 skrev:

Rigg brukes på seilbåter/skuter.. Ellers enig med de over 😉<span>

Endret tittel og tekst 😉

 

2 timer siden, M67 skrev:

Jeg anbefaler en T3, fordi Mauser er dyrere, kjipe-Saueren er nettopp det, og Browningene, smoothe er de, men alt for mange har presisjons»problemer»

Mauserprisen er ikke noe problem, men mener du de koster for mye i forhold til hva man får ut av den?

Hva gjør Sauer kjip?

 

Lite sammendrag så langt av det jeg leser:

Se etter kikkertsikte med stort synsfelt. (Har hørt at Leica har mer synsfelt enn andre?)

Se etter en stokk som er god "som den er", ingen vits med GRS/KKC og lignende. Er det helst syntetisk stokk jeg bør se etter, eller er treverk like kurrant? (Vedlikehold?)

Totalvekt under 5 kg. (Bør jeg se etter "lettest mulig"?)

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Jegermeistern skrev:

Du har tidligere presentert deg som "Hedmarking", hvis du skriver litt mer utførlig om hvor du befinner deg, kan det være noen "kammer"-ater som kan vise deg hvilke skytegreier de har, og lar deg "klå" litt på jernene.

Bor i Hamar, så hvis det er noen i nærheten som har lyst/tid til å vise meg litt forskjellig, så hadde det vært til hjelp for å finne noe jeg trives godt med!

Link to comment
Share on other sites

Til jakt og litt skyting avogtil. Mauser M12? I alle fall ikke dyrere enn T3x. «ulemper» jeg finner er vel annenhåndspris kontra T3x og at løpet ikke er skrudd fast hvis man noen gang må bytte løp. Muffe/løp eller en ny M12 om noen år koster da sikkert ikke all verden. Kikkert finnes det jo mye som er bra nok til jaktbruk(i alle fall min jakt) og jeg liker noe som ikke veier så alt for mye og ikke er så voldsomt volumiøs :-)

Link to comment
Share on other sites

Et besøk på skytebana til Vang JFF eller Løiten JFF (sannsynligvis Stange & Romedal JFF også) bør gi deg muligheter til å kikke på/ta på mange ulike modeller og se gjennom mange ulike sikter. Finnes så mange positive sjeler i de miljøene at jeg er rimelig sikker på at du nok også får låne og prøveskyte en del ulike. Folk med kompetanse på å lære bort kunnskap om hvordan det skal skytes har de også. Det kan være en grei start. 

Link to comment
Share on other sites

Sauer 100/101 er «kjip» ift 202/404, misforstå meg rett.. Alt som er nevnt her er jo knallrifler - De har en Mauser jeg har lyst på på XXL, og den er i allefall dyrere enn en nesten helt lik T3, men som du, så får jeg mer godfølelse av Mauseren. De gjør nok det samme.

Mas-36 viser jo at man ikke trenger å tømme sparegrisen, og det er det mange som liker å gjøre et poeng av - men spesielt til første utstyr - man trenger ikke gå så av hengslene som noen ser ut til å gjøre. 

Finn.no er et hett tips, spesielt på sikter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan klare deg med noe brukt, kan jeg anbefale en eldre Sako Forester (L579) i .308win. De får du rimelig på finn, er gode solide våpen og er i mine øyne et supert jaktvåpen. Så kan du legge mer i kikkertsikte og evt demper. Min er fra 1977 og skyter hull i hull på 100m....

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Sauer 100/101 er «kjip» ift 202/404, misforstå meg rett..

 

Vet ikke om jeg vil... Sauer 101 med den sorte "myke" plaststokken og justerbar kolbekam overgår veldig mye annet jeg har skutt med. God balanse, godt grep, knall avtrekk, sikringen er god når en blir vant til den.  Og jeg har prøvd litt av hvert gjennom arbeid. Selger ikke Sauer nå, så er ikke så redd for å si det.... 9_9 

 

Mulig mavsern er tilsvarende, de er vel skitt ut av samme rævhølet for å si det på godt trøndersk.. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sauer 101 anser jeg som en krembørse. Sauer 100 er helt klart en enklere børse men som et jaktjern er den fortsatt en knall børse. Det er en Sauer og alt er laget i metall foruten magasin(?). Optikk, tja mye bra nå synes jeg. En Vortex HST er slett ikke verst men om man finner en Zeiss Diavari/varipoint 2,5-10x50 på finn hadde jeg gått for den tvert. Herlig optikk! Eldre Zeiss Diavari eller Varipoint er gull men herregud en brukt Swaro, S&B, Kahles eller Meopta er fantastisk bra for de alle alle fleste.

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, rifleri skrev:

……….

Har lest en del her inne fra før, men mye er av eldre dato, og vil tro det har skjedd litt på jaktfronten de siste 3-4 åra..?

……..

 

Ikke så mye som man skulle tro, verken på våpen- eller optikk-fronten. Finner du en rifle ( ny eller brukt) av anerkjent merke som omtalt i innleggene ovenfor og som gir deg godfølelsen, så kjøper du den. Lurt å satse på lyddemper, selv i 6,5x55, av hensyn til hørselen.

 

53 minutter siden, smaug skrev:

Optikk, tja mye bra nå synes jeg. En Vortex HST er slett ikke verst men om man finner en Zeiss Diavari/varipoint 2,5-10x50 på finn hadde jeg gått for den tvert. Herlig optikk! Eldre Zeiss Diavari eller Varipoint er gull men herregud en brukt Swaro, S&B, Kahles eller Meopta er fantastisk bra for de aller fleste.

 

Den viktigste utviklingen innen optikk er økningen i zoom-område. Først kom "revolusjonen" med 6 x zoom, nå er det visst bare 8 x zoom som gjelder? Om optikken rent kvalitativt er blitt bedre, tja...? Kan du greie deg med 4 x zoom, så følger du anbefalingene ovenfor.

 

Kvalitet går aldri av moten!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kikk på finn, masse fine premiumvåpen til salgs for ein god pris

308 og 6.5x55 så like kvarandre på alke vis at der plukker du bare det som er tilgjengelig på markedet. 

Feks: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145205853

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=141126678

F...n va fine dei der,  S&L rifla er heilt glimrande som er systemvåpen👍 Trenger ny rifle sjølv til reinsjakt, kanskje eg må slenge inn ein søknad🙂

 

 

Sikkerhet er også eit parameter når ein skal velge merke. 

https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/har-exploderar-algstudsaren

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Masse gode kjøp på finn, og minst like mange dårlige...

Ikke kjøp brukt fra privste om du ikke selv eller noen du stoler på (her stoler vi ikke på selger, alt er nesten ubrukt og som nytt...) kan se over våpen og utstyr. 

En runde innom de større butikkene vil gi deg et solid utvalg å velge i av brukte våpen. Med reklamasjonsrett (joda, du kan reklamere på private kjøp. Lykke til.). 

 

Den testen er søt, nest tryggest er den rifla som er berømt for å ha laget hull i skallen på en og annen skytter... 

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, M67 skrev:

Sauer 100/101 er «kjip» ift 202/404, misforstå meg rett..

Lyst til å utdype litt? 

 

19 timer siden, M67 skrev:

De har en Mauser jeg har lyst på på XXL

M12? Hva gjør at du like den?

 

Si at jeg tenker 15-20 000,- på optikk. Noen konkrete forslag til hva jeg bør se etter? Noen spesielle detaljer jeg bør ha på optikken?

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, rifleri skrev:

Si at jeg tenker 15-20 000,- på optikk. Noen konkrete forslag til hva jeg bør se etter? Noen spesielle detaljer jeg bør ha på optikken?

Du har et bra budsjett og kan kjøpe deg skikkelig bra optikk. Jeg ville allikevel kjøpt brukt fordi det er mye bra og lite brukt optikk til salgs på Finn. Til ditt bruk vil noe i nærheten av 2,5-10x50 med belyst retikkel fungere bra.

Link to comment
Share on other sites

Verdt å notere seg at det har skjedd mye på optikk siden de siste 10-20 årene når det gjelder hvor mye lys som slippes igjennom. Det er derfor med kvalitets linser enklere å se i skumring selv uten >50mm objektiv. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 7 kikkertsikter for tida. 5 har jeg kjøpt brukt, og et har jeg fått.

Alle unntatt ett er «high end» og de brukte betalte jeg 50-75% av ny pris for.

Et er havarert, men det har jo garanti, får vel høre fra importør etter påske.

Litt over halvparten av alt som stå i våpenskapet mitt er kjøpt brukt, og noe av det jeg bruker mest. Og kjøpt for 50% av ny pris, eller mindre. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Co-81 skrev:

 Det er derfor med kvalitets linser enklere å se i skumring selv uten >50mm objektiv. 

50mm objektivet slipper inn 30% mer lys enn 42mm objektivet. 

Forbedringen i lysgjennomgang de siste 20-30 år er mer 3%. Nå har det meste av optikk blitt skarpere også, då en får litt der - men ikke 30%.

Så ja, men nei.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Forbedringen i optikk på 3% de siste 20-30 årene elimineres av mange ved å benytte ButlerCreek linsebeskytter på okularet . Da får man ikke brukt hurtigjusteringen på okularet og kompensert for at nattsynet er ca -2 nærsynt i forhold til dagsyn. Med BC burde kikkertene egentlig vært skarpstilt med nattsyn. Så kan man kompromisse ytelse om dagen..

Forbedringen i optikk siste 30 år utgjør ikke mange minutter i september/oktober på kikkerter med 50/56mm objektiv satt på 8-10x forstørrelse som er det optimale +/-.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Til ditt bruk hadde jeg ville ha kjøpt 2.5-10x50 og gjerne et pent brukt Zeiss Victory HT. Jeg ville ha styrt unna de største og tyngste siktene, du blir lei av å drasse på de på feks reinsjakt.

Et tips kan være å sette på QD baser og ringer. Da kan du bytte mellom flere sikter i fremtiden om behovet skulle melde seg.

 

Ang rifle, så bør du ta og kjenne på en Mauser m12. Jeg har ikke den selv, men liker alt ved den. En av de beste syntetstokkene jeg har tatt på, liker sikringen, avtrekket, magasinet etc.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har både Sauer 100(lik M18?) og Mauser M12 Max. Syns begge er bra, Sauern har fin sikring til revejakt, lydløs og fin, men litt for lett å komme borti sikringa ved at den hekter seg i klær osv ved bevegelig jakt. En annen litt irriterende ting med Sauern er alle skivene som faller ut når man skal skru av skjeftet. Mausern har jeg bare vært to gang på banen å skutt med, og er noen knepp opp på kvalitetsfølelse kontra Saueren. Ikke funnet noe jeg ikke liker med den enda. Skjønner ikke at den ikke er mer populær egentlig, virker som den er mer populær i Sverige enn her :-)

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, rifleri skrev:
På 19.4.2019 den 14.07, M67 skrev:

Sauer 100/101 er «kjip» ift 202/404, misforstå meg rett..

Lyst til å utdype litt? 

Hva er hovedforskjellene mellom 101 og 404 bortsett fra system? Er det verd forskjellen i pris?

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Co-81 skrev:

Verdt å notere seg at det har skjedd mye på optikk siden de siste 10-20 årene når det gjelder hvor mye lys som slippes igjennom. Det er derfor med kvalitets linser enklere å se i skumring selv uten >50mm objektiv. 

 

Jeg har skrevet det før; drar man frem lysgjennomgang, avslører man at man egentlig ikke forstår hvordan optikk virker. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, amatør skrev:

 

Jeg har skrevet det før; drar man frem lysgjennomgang, avslører man at man egentlig ikke forstår hvordan optikk virker. 

 

 

Du står jo fritt til å mene hva du vil, men hadde nok hjulpet OP med å faktisk bidra med noe ut over å tøffe seg på nett forum. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Co-81 skrev:

 

 

Du står jo fritt til å mene hva du vil, men hadde nok hjulpet OP med å faktisk bidra med noe ut over å tøffe seg på nett forum. 

Tror faktisk amatør bidrar med mer en de fleste når det gjelder optikk😉 og vil vel ta en tid før du har bidratt med like mye lærdom på forumet😉 Tror heller ikke det var ett forsøk på å tøffe seg, så tror du kan roe ned🤔

Edited by bbdg
Skrivefeil
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, bbdg skrev:

Tror faktisk amatør bidrar med mer en de fleste når det gleder optikk😉 og vil vel ta en tid før du har bidratt med like mye lærdom på forumet😉 Tror heller ikke det var ett forsøk på å tøffe seg, så tror du kan roe ned🤔

 

Sorry, trodde at amatør henviste til at jeg «ikke forstår hvordan optikk virker».

 

Men hvis det ikke var tilfellet står jeg korrigert og vi kan gå tilbake til tema :-)

 

uansett, i dialog jeg hadde på sist SHOT Show med NF og Leupold henviste de til forbedringene innenfor linsene; men ja selvfølgelig vil ett sikte med større objektiv men ellers like linser slippe inn mer lys :-) 

 

Link to comment
Share on other sites

Har att mange kikkerter siden jeg fikk min første rifle, men den jeg har hatt lengst å aldri vært inne på tanken om å selge er Swaro Z6i 2-12x50 Gen 1, den har vært med på det meste av jakt, åtejakt etter rev i bekk mørke, gås på druge hold, rådyr i Skotland i hinsides regnvær, bever i mai sola og topp fugl i -20.. Å nå sitter den fast på elg rifla å der tror jeg den blir, jeg blir alltid imponert over skarpheten, fargegjengivning (vis det er ett ord?), synsfelt og lysprikken når jeg tar den i bruk etter ett langt opphold👍 Jeg bor ikke så langt unna hamar men har bare gamle Mausere å vise frem, men skulle jeg kjøpt meg ei jakt rifle nå tror jeg kanskje det hadde blitt en Røssler Titan, der får man s&l sluttstykke gang med ordentlig magasin👌 Å det er ett hav av konfigurasjons muligheter, alt etter hva man vil ha (Men prisen vet jeg lite om;) verdt en titt vaffal! 

 

Edit: Ser prisen ikke er så ille heller, dette er rifle i samme katogori som Mausern M18, Sauer 101 o.l, lav vekt,  men denne er system.. Jeg har ikke eid eller god kjennskap til våpnet men har en kamerat som har en Røssler jeg har tafsa litt på å som han er veldig fornøyd med! 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=11L&prodid=9767&isUrlRewritten=true&mobil=ja

 

Var rimelige disse Røssler riflene! 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142867071

 

 

Aannerud  

Edited by Aannerud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Merk at kaliberutvalget er begrenset på Titan Alpha, hvis det skulle ha noe å si. 
Sluttstykkehodet og låseklakkene er annerledes utformet på Titan 3/6. Mulig du kan bruke Titan 3/6 sluttstykke i Alpha-kasse, det vet jeg ikke.

Når det er sagt så er dette gode rifler. Alukasse, god sluttstykkegang, kort hevarmsløft, kolbehalssikring, justerbart avtrekk, gode originale skjefter.
Underbeslaget i plast oser ikke kvalitet, men det tåler mye juling. Aluminium finnes å få kjøpt.
Magasinene har plastbunn og vegger i stål.
Tilvalg som bestilles fra Rössler har en tendens til å bli ganske dyrt, men det er fordi de da produseres på bestilling, slik som med biler.

Jeg har både Titan 3 og 6 samt en T3x. Kjøper du brukt så er Titan et godt alternativ, kjøper du nytt og samtidig er i tvil om du kommer til å beholde børsa så må det nevnes at bruktprisene på T3 er latterlig høye.

For en stund siden så tafsa jeg litt på M12, T3x, Sako 85, Sauer 101 og Browning x-bolt. Det slo meg at jeg trolig kunne velge hva som helst og de hadde alle gjort jobben som jaktbørse helt fint.
T3x ga meg ikke godfølelsen den gang, og gjør det forsåvidt ikke helt nå heller, men den vokser på meg. Titan fremstår som ei børse som hører til i ei hylle noen hakk over.

Fremover nå så skal jeg prøve å jakte og skyte mest mulig med ei (egentlig to da, men de er så like at det teller som ei) børse, ikke 5. Dette for å se om jeg kommer til å savne egenskapene til noe av det som blir stående i skapet.
Oppsettet for året blir da en T3x Lite 308w i KKC skjefte og en Zeiss V6 2-12x50 ASV. Denne kompletteres med en T1x 22LR.
For å være ærlig så burde jeg slått meg til ro den gangen jeg hadde en Tikka M65 i 6,5x55 med Zeiss Classic 2,5-10x50. Kosta meg 10000kr totalt, var superpresis og fungerte til all tenkelig jakt her til lands. Jeg har bytta mye utstyr siden den gang, men ikke noe av det jeg har bytta til har vel egentlig gjort meg til en bedre skytter eller jeger.

Akk så lett å være etterpåklok.....
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en X-bolt .308 med en gammel Zeiss V 2,5-10×50 på og bor i Hamar, så det går an å titte på den for trådstarter. Links, vel å merke, men en får da et inntrykk. Trestokk på denne. Har også en Sako AII .308 fra 1980 hengende på veggen. Vel verdt å se på den og, med tanke på evt. brukt våpen. Har ikke sikte på denne da den ikker brukes til noe annet enn pynt.

 

Til slutt har jeg en Howa mini i 6,5 Grendel med en Kahles CSX 3-12×56 på, så en kan få se hvordan søppelstokk i plast føles.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg kanskje sliter mest med er å finne ei rifle med en stokk som jeg synes ligger godt både i hendene og i skulderen, spesielt "pistolgrepet". Jeg har prøvd KKC og GRS og flere vanlige standard stokker, men jeg har hittil kun funnet en jeg egentlig er nogen lunde fornøyd med, Sauer 404 xta. Finnes det alternativer som gjør at jeg kan finne den "perfekte" stokken til ei litt billigere rifle?

Link to comment
Share on other sites

Du får ta deg en tur til villmarksmessa. Det er årets beste anledning til å få sett på diverse våpen og sikter. 

 

Men ikke glem at selgerene er der først å fremst for å tjene penger, så de vil alltid påstå at det har vært stor utvikling i det siste, og at man må kjøpe det nyeste, men det stemmer ikke. Mitt råd er alltid å kjøpe brukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...