Jump to content

+1- Innlegg


espeng

Recommended Posts

Spetsduden skreiv :
+1 innlegg tyder på talentløshet!

 

Og kva begrunner du det med, om eg tør spørre ? Det svaret du gav der, er faktisk i mine auge, mykje mindre verdt, enn +1. Du har slengt ut ein påstand, som du verken dokumenterer eller forklarer grunnen til at du synst.

Så skal det svaret ditt ha meining meir enn +1, så bør du skrive nokon linjer, som forklarer grunnen til deg også.

 

Enkelte ting trenger ikke dokumenteres,eller forklares om igjen og om igjen ! Noen ting bare ER talentløse,men så er det desverre et fåtall som ikke er klar over det.

Link to comment
Share on other sites

Du vet at jeg kan utestenge deg med et par enkle klikk? :twisted:

 

Hehe... Må ærlig innrømme at jeg føler meg pittelitt dum her. Så ikke at vi var på side 3. Så trodde ditt innlegg var første i tråden, så jeg frydet meg over at jeg kom på dette først..

 

MEN... Om jeg skal la være å bruke +1, så må jeg si at det er viktigere ting å ta tak i her på forumet. For eks overdreven bruk av "Quote", dårlige emnetitler eller generellt dårlige innlegg. Uansett, det er ikke sååå vanskelig å scrolle forbi en liten post med +1 i.

 

Nå skal det være sagt at jeg ikke har lest hele tråden, så kan godt være jeg oppsummerer her.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med dem som er imot dette +1 tullet. 14tis færer spør du meg.

Ligner mye på den en finner på chattekanalene på Mirc og mobiltelefoner.

Snart må vi vel ha en kodebok for å finne ut hva vedkommende egentlig mente.

Nei, la oss kvele dette i fødselen før det sklir hellt ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noe galt i at man velger å støtte en uttalelse med +1. Da har man gitt sitt bifal og forfatteren en feedback. Dette er vel regnet som kotyme på de fleste forum jeg er innom og uansett forumets art.

 

I forhold til valg av tittel på tråder, så kan det være vanskelig å bedømme på forhånd hva andre opplever som en akseptabel trådtittel. Jeg la feks ut en tråd som jeg kalte "the most bang for your buck". Tittelen falt helt naturlig for meg, men som Graahund kommenterte og som jeg ser i ettertid, så burde jeg valgt en norsk tittel ("mest smell for bukkene dine" 8) ??).

 

Mange av dere har skriveegekunnskaper som vi andre bare kan drømme om. Innleggene deres er velformulerte, ofte informative og på alle måter en fryd å lese (selv om jeg ikke nødvendigvis alltid er enig :wink: ). Det må likevel være rom for at alle, uavhengig av skriveferdigheter, også må få komme med sine innspill på sin måte og med utgangspunkt i egne forutsetninger. Hvis ikke tror jeg at Kammeret fort oppleves som ekskluderende og lite trivelig.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med dem som er imot dette +1 tullet. 14tis færer spør du meg.

Ligner mye på den en finner på chattekanalene på Mirc og mobiltelefoner.

Snart må vi vel ha en kodebok for å finne ut hva vedkommende egentlig mente.

Nei, la oss kvele dette i fødselen før det sklir hellt ut.

 

 

14tis?? Hører ikke det til "chattespråket" da? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med dem som er imot dette +1 tullet. 14tis færer spør du meg.

Ligner mye på den en finner på chattekanalene på Mirc og mobiltelefoner.

Snart må vi vel ha en kodebok for å finne ut hva vedkommende egentlig mente.

Nei, la oss kvele dette i fødselen før det sklir hellt ut.

 

så det du sier er at du støtter ikke +1 Utelukkende pga at det ligner på sms språket som benyttes på chatte-kanaler osv. Du liker ikke bruken bare pga det er lettere og raskere å skrive!

 

Føler egentlig at all form for "sms språk" her på siden blir slått KRAFTIG ned på og veldig sjelden blir svart på!

 

Edit:

Hvilket er bra!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

+1 er greit og ryddig. Ser noen ganger at enkelte reagerer hvis rettskrivingen ikke er 100%, kanskje noen vegrer seg for å skrive lange innlegg og +1 kan være et alternativ, hvis en vil gi sin støtte.

 

Fikk en melding for ikke så lenge siden, fra en som påpekte en skrivefeil jeg hadde gjort på en overskrift! :roll:

Skal begynne og skrive +1 jeg også!

 

+1 :idea:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at +1 kan ha en effekt for å markere at man er enig. Men i enkelte tråder drukner de interessante innleggene - de som har et reelt innhold - i svar med kun "+1" (av og til er det jo ikke enkelt å forstå ut fra slike innlegg hvem det var man var enig med heller, men det er en annen sak).

 

Noen nevner stemmegivningen på dagbladet.no som et alternativ, Da får man markert enighet samtidig som det legges opp til at nye innlegg skal inneholde ny informasjon. Det synes jeg er en bedre løsning, og jeg håper kammeret.no kan vurdere om man kan få til noe lignende.

 

Samtidig er det vel grenser for hvor stort problem man skal gjøre dette til :) Fulmen har et godt poeng i det at man bør vurdere om man med et nytt innlegg tilfører noe av verdi; dette kan jo gjelde både eget innhold, quoting, overskrifter osv. Her kan vi alle ta et ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen være så vennlig å linke til en tråd som har "druknet i +1 innlegg"? Jeg har på ingen måte registrert at dette er noe problem.. :roll:

Min mening er at slike sutretråder som dette skaper mange ganger mer støy enn alle "+1" innlegg på hele forumet tilsammen.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Kan noen være så vennlig å linke til en tråd som har "druknet i +1 innlegg"? Jeg har på ingen måte registrert at dette er noe problem..

 

Thor rakk å poste den linken jeg selv tenkte på som et eksempel. Det er ikke mange tråder jeg tenker på, men de gangene dette skjer er det upraktisk for lesevennligheten.

 

 

Min mening er at slike sutretråder som dette skaper mange ganger mer støy enn alle "+1" innlegg på hele forumet tilsammen.

 

Du får la være å lese sutretrådene da. En ting er om man ikke har noe til overs for en tråd, den kan man holde seg unna. Noe annet er når en interessant tråd blir mindre aktuelle, det være seg av dårlig quoting, off-topic, eller "+1"-meldinger.

Link to comment
Share on other sites

Sannheten er at jeg for min del kommer til å bruke +1 akkurat når JEG føler det passer eller ikke. Jeg kommer til å bruke det for å vise min sympati og for å vise at jeg støtter utsagnet... Hvis jeg har uttalt meg om en sak og noen sier "+1" er det det beste komplementet jeg over hode kan få! Hvis det skal blir opprettet "staffer" og man skal utestenges bare pga av at man viser sympati med "+1" føler jeg ikke at jeg har noe som helst på dette forumet å gjøre! Da blir det litt for dumt og for barnslig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at noen karakteriserer denne tråden som en sutretråd uten at jeg helt kan skjønne hvorfor. Det må vel være helt greit å gi uttrykk for hva man føler at tilfører forumet noe og hva som ikke gjør det?

 

Jeg er ny på forumet og har klødd meg en del i hodet over hva disse +1 er for noe. Det nevnes flere ganger i tråden at dette er en helt vanlig måte å markere støtte/enighet på i forumverdenen. Det er mulig at dere frekventerer andre forum enn jeg gjør men jeg har aldri sett dette før og jeg er aktiv på flere forum og også administrator for et.

 

Personlig klarer jeg ikke å irritere meg så mye over +1 men jeg føler ikke akkurat at det tilfører trådene spesielt mye. Hva er det man egentlig ønsker å si med +1? Betyr det at man er enige i innholdet i posten eller bare at det er et godt skrevet innlegg? Jeg skulle ønske at man tok seg tid til å skrive et par ord om hva man er enige i/synes er positivt eller hva det nå er man ønsker å uttrykke med +1.

Link to comment
Share on other sites

Sannheten er at jeg for min del kommer til å bruke +1 akkurat når JEG føler det passer eller ikke. Jeg kommer til å bruke det for å vise min sympati og for å vise at jeg støtter utsagnet... Hvis jeg har uttalt meg om en sak og noen sier "+1" er det det beste komplementet jeg over hode kan få! Hvis det skal blir opprettet "staffer" og man skal utestenges bare pga av at man viser sympati med "+1" føler jeg ikke at jeg har noe som helst på dette forumet å gjøre! Da blir det litt for dumt og for barnslig!

+1 (og her skulle jeg så gjerne ha hatt en "thumbs up" smily, please mods, legg inn en i smily valget). Ett meget treffende innlegg som jeg støtter 100%. Men det har vel de fleste allerede skjønt etter +1 utsagnet, så disse ekstra 150 tegnene eller så, kunne vi vært spart for å lese om det ikke var for suttrerne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at noen karakteriserer denne tråden som en sutretråd uten at jeg helt kan skjønne hvorfor. Det må vel være helt greit å gi uttrykk for hva man føler at tilfører forumet noe og hva som ikke gjør det?

 

Jeg er ny på forumet og har klødd meg en del i hodet over hva disse +1 er for noe. Det nevnes flere ganger i tråden at dette er en helt vanlig måte å markere støtte/enighet på i forumverdenen. Det er mulig at dere frekventerer andre forum enn jeg gjør men jeg har aldri sett dette før og jeg er aktiv på flere forum og også administrator for et.

 

Personlig klarer jeg ikke å irritere meg så mye over +1 men jeg føler ikke akkurat at det tilfører trådene spesielt mye. Hva er det man egentlig ønsker å si med +1? Betyr det at man er enige i innholdet i posten eller bare at det er et godt skrevet innlegg? Jeg skulle ønske at man tok seg tid til å skrive et par ord om hva man er enige i/synes er positivt eller hva det nå er man ønsker å uttrykke med +1.

Man ønsker å si at man viser sin sympati og for å vise at en støtter utsagnet. Alt dette på en meget enkel og leser venlig måte, uten å fylle opp med en i forhold til posten en støtter, må komme med en lengre utredning for å si det samme. Dette er den mest brukte forkortelsen på samtlige fora jeg har frekventert (fra modellflynytt til rimfirecentral ++. Eller med mere om man vill). :wink:

 

+1/-1 er de ultimate utsagn i form av sin leservenlighet og evne til å formiddle uten å fylle opp og gjøre en tråd mindre oversiktlig (noe jeg desverre er en mester til å gjøre :? ).

 

Kort sagt er +1 god nettetikette rundt om i verden.

Link to comment
Share on other sites

For å være litt alvorlig:

Å skrive +1 eller -1 er omtrent like fjortiss som å skrive SMS lingo synes jeg.

 

Det er mulig at jeg nærmer meg dinosaur (Tyrannosaur) stadiet men jeg driter egentlig om folk er enige i mine synspunkt eller ei. Dersom man kan tilføre mine synspunkter/meninger relevante fakta ved å forklare meg (evt. med teskje) hvorfor man er enig eller uening i det jeg måtte finne på å skrive, ville jeg sette mye større pris på det enn en pluss eller minus en sak som egentlig er veldig intetsigenede.

Link to comment
Share on other sites

Her er du dinosaur ja. :D

 

Kjapt så er det stor forskjell på sms språk og +1 utsagn (som i dag er ett internasjonalt tegn med felles forståelse). Man bruker heller ikke +1 utsagn på alt muligt heller, det må ha en mening ala "jeg er enig i forigetalers syn".

 

Meget lettfattligt og kladder ikke til en tråd. sms språk gjør derimot en tråd uleslig for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Her er du dinosaur ja. :D

 

Kjapt så er det stor forskjell på sms språk og +1 utsagn (som i dag er ett internasjonalt tegn med felles forståelse). Man bruker heller ikke +1 utsagn på alt muligt heller, det må ha en mening ala "jeg er enig i forigetalers syn".

 

Meget lettfattligt og kladder ikke til en tråd. sms språk gjør derimot en tråd uleslig for de fleste.

 

Mulig det er et internasjonalt tegn med felles forståelse,men det er vel helst blandt dem som ikke finner bokstaver på tastaturet sitt,eller evt.er kognitivt svekket på noen måte.

Hvordan hadde trådene sett ut hvis flere hadde brukt dette tegnet?

Link to comment
Share on other sites

Følger med mye på kammeret og har stor interesse av å følge endel emner, føler dog sjelden dessverre jeg har noe konstruktivt å bidra med, så det blir heller få innlegg.

 

Men i den senere tid har jeg registrert at endel skriver +1 som innlegg i en tråd, hva i hule helv....- bidrar det med, maken til intetsigende innlegg kal man lete lenge etter.

Dette blir veldig vanskelig å gjøre noe som helst med ettersom det i praksis betyr at man ikke lenger kan ytre sin tilslutning eller eninghet til noe andre har skrevet. Jeg kan ikke se noen praktisk løsning på dette ettersom ytringsfriheten står høyt her - jeg vil hjeller anbefale deg å aktivere ditt mentale filter og la være å iritere deg over dette - ellers får du det aldri bra. Dersom du mener at slike utsagn er dårlig språkføring, er det min ikke særlig ydmyke mening at det er mange andre ting å ta tak i på språkfronten før vi slakter denne...

 

"+1" er vel en videreføring av "AOL" (America Online) der en haug ferskinger han seg på et eneste utsagn med "I agree!", "Well said!", "Straight to the point!" osv, slik at alle meldingene i tråden bortsett fra originalpostingen sa akkurat det samme; "jeg er enig", og DA blir det meningsløst - men slike tilstander har jeg aldri sett her. De mer erfarne internettbrukerne (eller Usenet, men det er en annen historie) begynte dermed å skrive AOL som tilslutningsytring ettersom de dermed med et lite sleivspark henviste til AOL-brukerne. Det var vel AOL som for alvor fikk "almuen" på internet, og det skjedde i September.

Link to comment
Share on other sites

Det som er en smule irriterende, er folk som siterer innlegget rett ovenfor sitt eget i sin helhet, gjerne med de seks-åtte siteringene som ovenstående innlegg inneholder, og avslutter med "+1" som eneste innspill fra seg sjøl. Slik som dette:

 

...
...
...
+1

 

Da vokser tråder raskt i omfang og blir ekstremt tungleste.

 

 

"AOL" (America Online) der en haug ferskinger han seg på et eneste utsagn med "I agree!", "Well said!", "Straight to the point!" osv,
For ikke å snakke om "me too!" ;) Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å diskutere kva for etikette og (u)skrivne reglar som skal ligge til grunn for forumet synest i alle fall eg er ein heilt relevant diskusjon.

Når ein tråd har gått over 4 sider, viser det at det er engasjement rundt emnet. Dei som ikkje bryr seg om temaet kan la vere å lese og poste. Sånn som det er i andre trådar.

 

Å skrive +1 er vel en kjapp måte å få telleren til å gå også.... :roll:

 

Håpar og trur at det er svært få som bryr seg om denne tellaren.

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg få henge meg på og si at jeg er helt enig med siste taler, i og med at det er fult muligt å redigere i qoter for å gjøre de lett leslige.

Eller jeg kunne ha skrev +1 :wink: og spart meg og andre for to linjer med svada.

 

P.s. Kan vi ikke heller få en teller som kun teller innlegg som andre mener er meningsfylte (i så fall ville jeg droppe minst 900 rett ned med engang). :wink:

Link to comment
Share on other sites

P.s. Kan vi ikke heller få en teller som kun teller innlegg som andre mener er meningsfylte :wink:

 

Og en gang til :D

+1

 

Så dere som sitter i styre og stell dette vanvittig sinnsykt bra forslaget :?:

 

 

(Ok, nå skal jeg slutte å ødelegge denne informative tråden og forsvinne)

Link to comment
Share on other sites

Under samtalene for et år siden, om hvor lista skulle ligge på dette forumet, ble slikt som +1, sitatruter, meningsløse innlegg/klubber, osv diskutert, og det var bred enighet om å holde dette forumet relativt stramt i forhold til slikt. Det var også diskusjon om hvorvidt man skulle ha med innleggstelleren. Det er kanskje noen som tror antallet innlegg gir noen form for status, og i så fall må jeg bare beklage.

Det har vel blitt noe slakkere tøyler en det som var den opprinnelige ideen. Kammeret har vel tilpassa seg brukerne og brukermengden en smule.

Det er hevet over enhver tvil at mengder av meningsløse postinger, sitatrutejungel og rot fører til at mange ikke gidder å bruke forumet. Foreløpig er det ikke et problem slike jeg ser det. Jeg synes de aller fleste som skriver på Kammeret gjør det utmerket, og med en suveren moderatorstab går det glimrende.

Hvis det utvikler seg i en retning hvor sitatjungel, +1 innlegg, idiotiske klubber og mengdeposting for å dra opp telleverket øker, kommer i alle fall jeg til å jobbe for at dette strammes inn.

Link to comment
Share on other sites

Er dere så redde for teller posting, så er det nå engang så utroligt enkelt som å slå av telleren (noe jeg godt kunne ha likt så jeg slipper å se hvor mye jeg skriver her inne).

Har forsåvidt ikke sett noe av slikt her, da jeg regner humor som humor og ikke teller posting som man kan få inntrykk av at enkelte humørløse sjeler gjør.

 

Og for å holde meg til topic, +1 til meg selv. :lol:

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med trådstarter om at bruk av +1 er en uting. Det er ganske irriterende å følge med på et interessant tema, for så å få mail om nye innlegg, åpne tråden for å finne ett +1 innlegg, gjerne med en lang quote over. Etter noen slike poster avslutter jeg abonnementet på den tråden og prøver å finne info andre steder. Er det flere som gjør som meg, er ikke dette til det beste for forumet.

Link to comment
Share on other sites

Ser at flere er enige med meg, synes vel egentlig at utestenging er vel strengt. Men tydelig at de er greit med en diskusjon.

 

+1 innlegge er ettersigende her ett vanlig måte og uttrykke seg på forum, synes derfor det er litt merkelig at de andre forum hvor jeg er ikke dette noe problem, ja jeg synes fortsatt det er ett problem og en uting, ja egentlig noe forbanna tull. ønsker man å ytre noe får man bruke minst en fullstendig setning setning, og helst flere slik at man tilfører fora og diskusjonen noe.

Søkte bla på +1 på fiskersiden.no hvor jeg fikk null treff på innlegg som kun besto av +1. (med forbehold om at søkemotoren er god nok)

Her får man ikke lov til å søke med mindre enn 3 tegn, fikk derfor ikke søkt her.

 

Ingen her har enda klart å overbevise meg med +1 innleggets uovertruffene innhold, så jeg vil fortsatt mislike dette.

 

+1 er vel egetlig mye likt BUMP.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Fiskersiden har en generell policy mot unødvendige innlegg, jeg siterer: "....men det er ikke nødvendig at 5 stk på rad etterpå kommenterer at det var morsomt sagt!"

 

Det blir vel noe av det samme som at det henger på en rekke med +1 etter et innlegg, eller at noen skriver et spesielt godt innlegg og det står to sider med gratulasjoner etterpå uten at noen egentlig sier noe.

 

Det finnes jo forumfunksjonalitet man kan implementere hvor man kan trykke på en knapp ved et innlegg for å vise at man på en eller annen måte setter pris på innlegget, og brukere vil dermed kunne opparbeide seg "cred" på grunnlag av velskrevne innlegg f.eks. Så kan de som er så evneveike at de ikke klarer å skrive en hel setning ha en knapp å trykke på isteden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...