Jump to content

+1- Innlegg


espeng

Recommended Posts

Følger med mye på kammeret og har stor interesse av å følge endel emner, føler dog sjelden dessverre jeg har noe konstruktivt å bidra med, så det blir heller få innlegg.

 

Men i den senere tid har jeg registrert at endel skriver +1 som innlegg i en tråd, hva i hule helv....- bidrar det med, maken til intetsigende innlegg kal man lete lenge etter.

 

Det er få ting som er mer irriterende på ett forum enn når man følger med på en tråd og venter i spenning på en utvikling i form av informasjon eller oppfølging. så ser man på ny innlegg at det DIN tråd topper, og hva ser man når man åpner tråden. En eller annen gjøk har skrevet +1. Nei som medlem abv kammeret fremmer jeg forlslag om at +1 inlegg straffes med 1 ukes utestengelse, etter 3 +1 innlegg er man utestengt.

 

 

Etikettebrudd vil medføre advarsel. Gjentatte etikettebrudd vil medføre utestengelse. Mener +1 inlegg klart er ett brudd på etiktten på kammeret.no.

 

Mvh

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Kunne "-1" vært noe da??

:mrgreen:

 

Selv synes jeg denne formuleringen i en tråd er helt greit.

Det brukes ofte når det kommer knakende gode innlegg som besvarer spørsmålet eller en mening.

Hvis det ikke skulle vært lov å gi en slik kommentar, ville det da teoretisk sett blitt med det ene svaret, og trådstarter kan sitte igjen med en følelse av at ingen tør svare på det spørsmålet, evt at folk ikke gidder å svare, selv om folk har mye de skulle sagt. Når "+1" blir brukt så er de helt fullstendig enig i det som står.

Da får trådstarter virkelig bekreftet det som evnt måtte være.

I stedet for å gå rundt grøten med et nytt svar med en annen dårligere formulering, for så å konkludere med det samme, kan vedkommende bruke "+1"

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Følger med mye på kammeret og har stor interesse av å følge endel emner, føler dog sjelden dessverre jeg har noe konstruktivt å bidra med, så det blir heller få innlegg.

 

Men i den senere tid har jeg registrert at endel skriver +1 som innlegg i en tråd, hva i hule helv....- bidrar det med, maken til intetsigende innlegg kal man lete lenge etter.

 

Det er få ting som er mer irriterende på ett forum enn når man følger med på en tråd og venter i spenning på en utvikling i form av informasjon eller oppfølging. så ser man på ny innlegg at det DIN tråd topper, og hva ser man når man åpner tråden. En eller annen gjøk har skrevet +1. Nei som medlem abv kammeret fremmer jeg forlslag om at +1 inlegg straffes med 1 ukes utestengelse, etter 3 +1 innlegg er man utestengt.

 

 

Etikettebrudd vil medføre advarsel. Gjentatte etikettebrudd vil medføre utestengelse. Mener +1 inlegg klart er ett brudd på etiktten på kammeret.no.

 

Mvh

 

Espen

 

Du har jaggu lite fornuftig å bruke fritiden din på :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å la bla fort over dette..

Har vært endel "sutretråder" i det siste og det er sjelden jeg gidder å lese noen av dem i det hele tatt.

Hva med å bla over det uinteressante og lese det som interesserer deg? Da vil de fleste tråder med tulleinnehold dø ut av seg selv.

Tråder som dette som like mye skaper mer "støy" på et forum enn et +1 innlegg i ny og ne!

No offence..

Link to comment
Share on other sites

Men i den senere tid har jeg registrert at endel skriver +1 som innlegg i en tråd, hva i hule helv....- bidrar det med, maken til intetsigende innlegg kal man lete lenge etter.

 

Skjelden jeg gidder å kommentere på slike tråder, men ærlig talt dette er jo en fullt ut akseptert måte å uttrykke sine meninger på i et fora som dette - de fleste forumene jeg har vært inne på både her til lands og internasjonalt er +1 helt akseptert. Det er også funksjonelt... Tror du foreslår nok en regel til frustrasjon for forumbrukere og moderatorer....

Link to comment
Share on other sites

"+1" er nøyaktig det samme som å si "jeg er helt enig", bare med littegrann mindre innsats.

 

Men hva tilfører det debatten?

Jaha, så du er helt enig?

Men hva så?

 

I en skolegårdskrangel er det viktig å få målt sin tilhengerskare opp mot motstanderens (og for den saks skyld også i politikk). Men hva i all verden tilfører "jeg er helt enig" en debatt?

Link to comment
Share on other sites

Å kun skrive "jeg er enig" eller lignende ting er heller ikke så populært mange steder.

Jeg tar heller en dårlig formulert støtteerklæring enn +1 når som helst, til sammenligning så kan man jo knapt nok få formulert seg dårligere enn å bare skrive +1.

Link to comment
Share on other sites

syns det er eit heilt greit tema å ta opp for trådstarter.

Dette har vore oppe fleire gonger. No vil eg i utgangspunktet ikkje mase, men kunne styret eller noken moderatorar fort og gale blitt einige om ein felles praksis på det her? Er +1 greit, eller vil vi ikkje ha det på forumet?

 

Har vel sagt kva eg meinar om dette i ein annan tråd, men kan kjapt gjenta. Personlig syns eg +1 innlegg er ein enkel og grei måte å støtte eit anna innlegg på. Vi er ute etter meiningar på eit diskusjonsforum, og det at er einig med andre er og ei meining.

 

Dersom det kjem retningslinjer frå styret/mods, so rettar eg meg sjølvsagt etter det.

Link to comment
Share on other sites

Ser her at jeg er i mindretall, men er faktisk ganske enig med trådstarter.

Men synes utestenging var vel drastisk.

 

Det er jo også helt klare fordeler med disse "+1" innleggene, for de viser at det er flere som støtter oppunder et inlegg, slikt kan være veldig greit å vite hvis tråden f.ekt dreier seg om hvilket produkt en skal bruke til et eller annet, etc.. Hvis da en fornuftig type ambefaler et bra produkt. For da har man en mulighet til å vite at det er flere som har prøvd dette produktet og er enig, og at det ikke er bare denne ene personen som mener dette.

 

Men konklusjonen min blir hvertfall at det kan vises på andre måter enn å bare skrive +1, spesiellt når man klipper ut og limer inn lange innlegg, slik at det tar mye plass på siden, og bare tilføyer et lite "+1" på innlegget.

Link to comment
Share on other sites

Ser her at jeg er i mindretall, men er faktisk ganske enig med trådstarter.

Men synes utestenging var vel drastisk.

 

Det er jo også helt klare fordeler med disse "+1" innleggene, for de viser at det er flere som støtter oppunder et inlegg, slikt kan være veldig greit å vite hvis tråden f.ekt dreier seg om hvilket produkt en skal bruke til et eller annet, etc.. Hvis da en fornuftig type ambefaler et bra produkt. For da har man en mulighet til å vite at det er flere som har prøvd dette produktet og er enig, og at det ikke er bare denne ene personen som mener dette.

 

Men konklusjonen min blir hvertfall at det kan vises på andre måter enn å bare skrive +1, spesiellt når man klipper ut og limer inn lange innlegg, slik at det tar mye plass på siden, og bare tilføyer et lite "+1" på innlegget.

 

+1

 

 

.............Neida, kødda nå. Men enig i at å quote innlegg som er lange og med mange bilder irriterer meg også av og til.

Link to comment
Share on other sites

At trådstarter tar opp dette "problemet" er heilt ok, sjølv om det i mine auger ikkje er det store problemet.

 

I ein diskusjon, der det ofte er for/mot eller ok/ikkje ok, så spør trådstarter ofte om andres synspunkter på ting. Det vil sei at det skulle være null problematikk å skrive +1 til innlegget , som du er einig i. Kanskje han som skreiv før skriv det du meinar, eller skriv det på ein betre måte enn du sjølv ville ha gjort det ? I staden for å fylle opp ein tråd med 60 sider med vissvass og akkurat samme som det tidligere har blitt skrevet, så er +1 på sin plass.

 

- Det er kort, enkelt å lese, og den som har laga tråden, ser kor mange som er for/imot det spørsmålet som blei stilt.

- Du bruker 27 mS å skrolle over ein +1, med bruk av Logitech mus og ein fingerhastigheit over skrollehjulet på 13 cm/s.

- Hvis nokon slriv et veldig bra inlegg, så skriv enkelte +1, for å undersreke eller skryte av forrige innlegg.

 

I andre tråder, der det er kanskje ladedata, og ein påstår at denne ladninga fungerer bra, så er +1 ein støtte erklæring til dette igjen, og gjer for han som gjerne vil prøve den den ladinga, ser at denne fungere utmerket for fleire, ikkje berre ein.

 

Eg meinar i grunn at + 1, er ein bekreftelse på et svar, uten å skrive akkurat det samme om igjen, og om igjen.

 

At det er feil kotyme med forumet, eller mot reglementet, det trur eg neppe.

Link to comment
Share on other sites

Men trenger debattinnlegg støtteerklæringer?

 

Hvor mange som er enige i en uttalelse betyr absolutt ingenting for gyldigheten eller verdien av argumentet eller konklusjonen som presenteres, all den tid hverken sannhet eller logikk avgjøres gjennom konsensus.

 

På den annen side vil jo et argument som får veldig mange "+1" bli mye lettere å legge merke til.

Link to comment
Share on other sites

Men trenger debattinnlegg støtteerklæringer?

 

Hvor mange som er enige i en uttalelse betyr absolutt ingenting for gyldigheten eller verdien av argumentet eller konklusjonen som presenteres, all den tid hverken sannhet eller logikk avgjøres gjennom konsensus.

 

På den annen side vil jo et argument som får veldig mange "+1" bli mye lettere å legge merke til.

 

De fleste setter vel pris på synspunkter/tilbakemelding selv på et debattinnlegg, det ligger i menneskets natur. De fleste vil sjøl gjøre opp sin mening om det uttalte er sannhet eller kan settes i tvil, det er det man har debatter for! Hvordan man anerkjenner en annens innlegg bør være opp til hver enkelt mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

for min egen del syns jeg at "+1" er både lettere og MINDRE irriterende enn f.eks : "ja jeg er helt enig..., kan ikke få sagt det bedre selv, " osv. slik som det ble nevnt tidl: at "+1" hemmet utviklingen av tråden... tvert om! så lenge noen er enige og ikke har noe å tilføye er "+1" godt nok. man kan fylle på hvis man har noe annet og tilføye! er det ikke bedre å skrive +1 i stede for et nesten identisk argument som tidl. postere?

 

og som "Edward" uttalte tidligere:"hvor mange som er enige i en uttalelse betyr absolutt ingenting for gyldigheten eller verdien av argumentet eller konklusjonen som presenteres"

 

kan nesten ikke være mer uenig!

Link to comment
Share on other sites

Uten sammenligning forøvrig, men på dagbladets debatsider har man mulighet til å gi ett thumbs-up tegn på innlegg man synes er bra skrevet.

 

På ett annet forum jeg er på så har man en funksjon hvor man kan gi honør for velskrevene inlegg. Hver enkelt bruker har da en "honørteller", slik at man kan se hvor mange honører man har fått.

 

Begge deler fungerer greit for å gi en oversikt over hvem som er enige med hvem, eller hvem som skriver bra osv.

Det burde også være mulig å lage en avstemmingsfunksjon.

Link to comment
Share on other sites

Edward skreiv :

Men trenger debattinnlegg støtteerklæringer?

 

Neida, einig i den, det treng ein ikkje. Eller forkorta svar +1.

 

Hvor mange som er enige i en uttalelse betyr absolutt ingenting for gyldigheten eller verdien av argumentet eller konklusjonen som presenteres, all den tid hverken sannhet eller logikk avgjøres gjennom konsensus.

 

Neivel ? Så hvis eg lager ein tråd med et spørsmål til almuen om et tema eg lurer på, og får fleire gode svar og fleire +1 nedover ette svara, vil det sei at eg skal tolke det som lite sannsynlig, fordi at +1 ikkje gjelder som godkjent svar ?

Eg vil heller tolke det som at dette betyr at folk har prøvd dette og støtter svaret over, og dermed også vil eg tolke det som at dette er større sjanse for er tilfelle. I say tomato, you say tomata, others actually says fuck you..

Vel, du får ikkje + 1 på den frå meg..

 

Joda, men bare "+1" uten noen videre forklaring blir litt som å hoppe over utregningen og bare skrive svaret på matteeksamen: resultats- og meningsløst. :)

 

Hvis et innlegg har dekka svaret grundig på et tema og det ikkje er behov for å skrive akkurat det samme opp igjen, så syns eg fleire +1 dekker opp for det, og gjer trådstarter endå ein bekreftelse på at dette kan muligens stemme. Vil sei at tråden blir endå meir tunglest a å ha 20 samme svarene i tråden. Det er meir unødvendig enn +1

 

Spetsduden skreiv :

+1 innlegg tyder på talentløshet!

 

Og kva begrunner du det med, om eg tør spørre ? Det svaret du gav der, er faktisk i mine auge, mykje mindre verdt, enn +1. Du har slengt ut ein påstand, som du verken dokumenterer eller forklarer grunnen til at du synst.

Så skal det svaret ditt ha meining meir enn +1, så bør du skrive nokon linjer, som forklarer grunnen til deg også.

 

Edward skreiv :

så hvis jeg sier noe som er helt på trynet, og hele forumet poster "+1" -- så er det ikke på trynet likevel?

 

Det spørs heilt det kva du posta det. Hvis dette er heilt på trynet i form av at, f.eks " eg synst at blyhagl skulle vært lovlig " så er fortsatt blyhalg ulovlig, men dei mange +1, betyr at mange meiner det samme som deg. Litt logisk tankegang oppi det heile, må du fortsatt ha. Tråden er fortsatt like fin, lettlest og forståelig for det.

 

Ellers så må eg sei at med siste veka sin oppblomstring av diverse klagetråder er vel et synlig bevis på, at mange er ferdige med storviltjakta, og må ha sine frustrasjoner ut i form at dette. Men slapp av, det er kun ca 9 mnd. igjen til jakta. Skulle av og til ønske at det fanst "tyggebein" til mennesker også, så hadde dei hatt noko å gjort den tida her... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke "+1" noe videre, mest fordi det sier så lite. OK så er du enig, men hvor enig og til hva? Litt enig, helt enig? Dessuten er det så "billig" siden det krever så lite. Hvis noen virkelig skiver noe du kan stille deg helt bak og ikke kan si bedre selv, hvorfor ikke kreditere denne personen med litt skikkelig ros?

 

Edward spør om innlegg i det hele tatt trenger støtteerklæringer. Det er et godt spørsmål, og det er helt riktig at noe som er feil ikke blir mere riktig av at mange sier seg enig. Det samme gjelder også andre veien, sannhetsgehalten av en påstand blir ikke mindre av at andre sier seg uenig. Einstein sa det kanskje best når den nazistiske propagandamaskinen spyttet ut blekka "100 forskere mot Einstein": "Hvorfor 100? Hvis jeg tar feil ville én være nok."

 

Men! Ofte vil man komme over påstander som man ikke lett kan verifisere, og da vil mange støtteerklæringer være med på å sannsynliggjøre gyldigheten. Dette er selvfølgelig ikke en garanti for at det er riktig, men om du virkelig ikke vet noe om en sak er det bedre å tro på majoriteten enn det du finner mest beleilig å tro på.

Andre påstander kan være av mer etisk eller moralsk karakter (feks jaktmoral), og der er fasiten ikke like absolutt. Leser man et innlegg som man er uenig i er det lett å avfeie som vrøvl, men hvis man også ser at svært mange stiller seg bak dette er det større sjanse for at man leser innlegget 2 og 3 ganger og gir det en mer grundig vurdering.

 

Min mening: Er du enig i et innlegg, så ta deg bryet med å si det. Ikke bare er "+1" simpelt, det er også langt mindre virkningsfullt enn å skrive et begrunnet støtteinnlegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg irriterer meg også litt over +1 innlegg. Spesielt de der det er lange siteringer etterfulgt av en +1. Har en ikke noe mer å tilføye debatten så kan en like godt la være. Personlig så forkaster jeg ofte halvskrevne innlegg fordi jeg innser at jeg egentlig ikke tilføyer debatten noe konstruktivt.

Link to comment
Share on other sites

Overdreven sitering er ikke noe vi moderatorer liker, tror vi må ta noen grep der innimellom. Noen ganger kommer en over innlegg som er så bra at de ikke kan kortes ned og så viktige at de fortjener å bli gjentatt i sin helhet, men det hører til sjeldenhetene.

 

Og om jeg hadde postet alle innleggene jeg begynte på hadde jeg hatt 4xså mange på samvittigheten min.

 

Skriv.

Les.

Vurder om det tilfører noe.

 

Det er ikke sjelden jeg dropper å poste fordi jeg bare trengte å få det ut på skjermen. Når det først står der innser jeg at det enten ikke tilfører debatten noe eller at det ikke egner seg på trykk. Da er det bare å lukke vinduet, vi skriver jo ofte for vår egen del og ikke for andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...