Jump to content

Støpte blykuler i flaskehalspatroner


spindrift

Recommended Posts

3 minutes ago, stigamundsen said:

Det tok ikkje lange tida :-) Ser jo bra ut det. Slepte kulene forma lett? 

 

Ja jeg sota godt, og et lite pekk med klubba så datt kulene ut. Har jo sittet hele jævla helga og sett på Youtube videoer om dette, hehe

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Kom igang med 338 i dag. Støpte 42 mtp. 30 ferdige, men endte opp med å ikke vrake noe pga utfylling. Jeg har økt toleransen min for rynker bare basen er fin.

766651968_IMG_20210925_1744107442.jpg.a83e8fc90cc1e28928da0c1e3e6fe669.jpg

 

Smelta også noe skrot jeg har samla. Fant nylig fire-fem barrer som jeg pga kontekst (høvleri) tror er lagermetall, bly-babbitt.

Den kan potensielt inneholde mye Antimon så jeg burde funnet noen som har håndholdt røntgenspektrometer.

IMG_20210925_170543564.jpg.90eae7405c81e21c908ae58e530c0582.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Stefflus said:

noen som har håndholdt røntgenspektrometer

Mulig @stigamundsenkan være behjelpelig?

 

Moro at du er igang med .338! Håper du orker å skrive litt om erfaringer når du kommer så langt.

Det er en veldig nyttig øvelse å "kalibrere" kulesorteringen sin, f.eks ved å skyte et antall serier med "perfekte" vs annensorteringskuler. Særlig i lavere hastigheter kan man slippe unna med små defekter. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er litt sånn i limbo siden jeg er fri for bane igjen, skytterlaget stengte banen da det ble mørkt om kveldene og de hadde pumpet elgjegerne  gjennom  oppskyting. 
Nå driver de bare på inne på 15 metern og det er sikkert like kjedelig som da jeg var 15....

Men kort sagt, får neppe testa noe før de åpner igjen , antaglig i februar....
 

Link to comment
Share on other sites

Er med i skytterlaget, men det har vært så lite aktivitet at jeg glemmer å dra når de har åpent! De holdt jo stengt i hele sommer. De var bare åpent en halvannen måned i vår da de tok 2 måneders sommerferie. Jeg meldte meg inn i fjor høst. Så det har ikke vært mye aktivitet. Har ikke skutt siden juni....kort sagt, jeg har fått vært med så lite at jeg har ikke greid å bli kjent i skytterlaget. Fikk med meg en dugnad i vår da...det har vært flere har jeg lest om, etter at de hadde vært da jegt ikke greide å følge med pga av lavt aktivitetsnivå.....
Skal prøve å motivere meg for å skyte inne bare for å komme inn i miljøet. Men det er mulig jeg skal ha en operasjon i løpet av høsten, og da er det game over til våren. 





 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Tjukkas said:

De holdt jo stengt i hele sommer. De var bare åpent en halvannen måned i vår da de tok 2 måneders sommerferie

Helt vanlig at vi som står vakt, og stiller på dugnad har et vanlig familieliv også :)

 

Kjøp jaktkort, eller finn deg en holme. Mange steder man kan "teste børsa etter at kikkerten har fått seg en dunk" ;-)

Link to comment
Share on other sites

Villskyting tør jeg ikke med våpen som smeller. Høyere enn salongrifla med demper, for mange hytter og muglere der ute. 
SKjønner at folk må ha ferie. Jeg bare forklarte hvorfor jeg ikke kommer meg inn i miljøet. 
Men la tråden handle om støpte kuler i flaskehalspatroner, ikke min manglende sosiale kompetanse. 
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om jeg skal bestille VV Tin Star, pga. fylling. 338wm og under 1800fps fordi jeg ikke har gaschecks ennå.

 

QL:

28gr Tin Star

539m/s

46500psi 🤔

82% fylling og 100% forbrenning.

 

28gr N110

563m/s

25000psi

48% fylling og 100% forbrenning.

 

35gr N130

543m/s

18500psi

55% fylling og 97% forbrenning.

 

Tror N130 blir kruttet med gascheck,

oppmot 45gr

670m/s

33300psi

70% fylling

 

Jeg er jo nede på 40% fylling i 223 med N110, men det er jo ei atskillig mindre hylse.

Hva synses?

 

PS. Lee 220gr, hjulvekt +5% Sn ovnsherdet

Edited by Stefflus
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke bekymret meg så mye rundt fylningsgrad for de raskere kruttene, som N110 og raskere. Min erfaring er at de tenner lett, og fungerer fint selv om innholdet i hylsa kan se litt slunkent ut. 

 

N32c/Tin Star er et fint krutt til svakere ladninger, men jeg tror den kalkulerte 46500psi- ladningen blir for mye, selv med GC. Jeg tipper du finner lykken rundt 14-15grs, faktisk. Kanskje et par-tre grs mindre hvis du skyter smurte kuler uten GC. 

 

Den kalkulerte N110- ladningen ser lovende ut, men magefølelsen min («Gutload») er at du skal 1-2 grs ned (sånn rett over 20000 psi).

 

N130 har jeg ikke prøvd. Men jeg ville ikke bekymret meg for å starte med den ladningen du antyder. 

 

Jeg er altså ikke så bekymret for fylnngsgrad av hylsa, så lenge det er lettantennelige kruttsorter det er snakk om. Min «rekord» er vel 4grs Vectan Ba10 i 30-06-hylse med 100grs smurt Pb-kule. Dette var et desperat forsøk på å få prsisjon med en «umulig» kule (Lee 311-100-R). 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det ble:

25gr N110

77mm COL, passer med krympested (0 f.f. er 79mm)

ikke magnumhetter.

IMG_20211002_152732674.jpg.06d385c45b82c0e032a7e42e646ccfcc.jpg

 

Målte 515m/s.

Presisjon, ikke heelt sikker fordi jeg er innskutt med kobberkule og brukte mye tid på å komme inn i blinken, men nedslag rundt pappeska tyder på at den er ræva.

Av 10 skudd fikk jeg ett skudd i 😂, og nedslag til høyre for pappen også, men da holdt jeg langs høyrekanten av eska. 52m.

Prøver igjen når regnværet har passert uti uka, med en annen ladning og større eske.

IMG_20211002_171859106.jpg.04322007c46a171827649d9af1a5f732.jpg

Link to comment
Share on other sites

VAr innom 5-6 steder i dag og leita etter vaselin. Og på Normal fant jeg 250ml bokser. Hvorfor jeg rødmet lett da jeg betalte, aner jeg ikke!!! 😂


Bivoks kom fra Honningsentralen her om dagen. SÅ får vel gå i kjellern og koke sammen noe lurium til kulene. 
Her regna i dagesvis....så får ikke støpt. 

Ellers blir det forsøk med pulverlakk også da jeg snart får litt av det. :-D


IMG_20211007_135056.jpg.6b762e4f02b13c4e6b8fb27603a0b99c.jpg

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Jeg smelta bivoksen i vannbad med dobbel kasserolle, 50/50 med vaselinen, det smelta helt greit. Rørte litt rundt for å blande gidt, og helte det over i panna med kulene. Gikk som smurt!

STraks kaka hade størkna, drog jeg kulene ut og det ser da ut til at det har fylt godt i. Drog et par gjennom size dia og fettet sitter på selv helt ferskt. 

Ikke heng dere opp i kulennes utsende ellers, dette var forkasta kuler. Ville bare teste litt. Pissregner ute så jeg får ikke støpt i dag. 

IMG_20211007_175105.jpg.a7fc24d816b7ec5e509d5cba51b33ada.jpgIMG_20211007_175051.jpg.0db40c6bf1e964b4ecf735249550db9d.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja, har ikke noe særlig til avlufting i boden min, så tar den biten ute. Og nå har det regna i hver jævla dag i 2 uker!
Kula er fra en Lee C309-170F altså en flatnesa .309 kule på 170 grain, som blir til 177 grain når jeg støper. Skal brukes i en Winchester 94 i .30-30.

Syns dette var veldig greit. Veldig lite klin å jobbe med, utover det å grave vaselin ut av boksen :-D

Testing vil avsløre om jeg må endre blandingsforhold, eller tilsette noe annet, men det enkle er of the like greit :-D

Eller sså har jeg vist en jobb å gjøre da avmantling av løp vistnok er en greie før en skyter bly ble jeg tipset om , og da må jeg pelle fra hverandre Winchestern for å få ut sluttstykket så man kommer til med pussestang fra rett side. Og et er en helvetes jobb med Winchester 94....bittesmå skruer. 
Man kan si mye pent om John Browning, men det hadde han ikke tenkt på som et problem....men ikke , jeg LIKER å pelementere. 



 

Link to comment
Share on other sites

Min metode.

#1: Bore-snake er det greieste til lett puss.

#2: Hageslange, tilpass en stump som passer utkasteråpningen til en eks.Mod.94. Lag et lite hakk til utkasteren. For å unngå skitt i systemet.

#3: Legg en pussefille i enden av hageslangen, for å absorbere olje med smuss. For å unngå skitt i systemet. 

#4: Kulepenntupp, tre den inn på pussestokken, den beskytter kroningen (munningen) når du pusser fra munningen og inn. 

#5: Kabelrør, et plastrør for elektriske installasjoner i vegger. Beskytter mekanismen for forurenset oljesøl under puss. 

Jeg pusser min Win.m/94 stort sett med Bore-Snake, for grundig skrubbing tar jeg den fra munningen med en beskyttende kulepenntupp og hageslangestump. 

Marlin 1895GS pusser jeg fra kammerenden og inn med et plastrør for å fange opp skitten sprut. Det samme med boltrifler, samme plastrør.

 

 

Puss.JPG

Puss a.JPG

Winchester mod.94, kulepenntuppen beskytter kroningen.

 

Puss b.JPG

Winchester mod.94, lag et hakk i hageslangen for utdrageren, den sitter som et skudd i åpningen. 

 

Puss c.JPG

Jeg bruker det samme røret til Marlin og mine boltrifler når jeg pusser fra kammerenden og inn. 

Puss d.JPG

Edited March 19, 2018 by Vaquero
Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Tjukkas said:

Eller sså har jeg vist en jobb å gjøre da avmantling av løp vistnok er en greie før en skyter bly ble jeg tipset om , og da må jeg pelle fra hverandre Winchestern for å få ut sluttstykket så man kommer til med pussestang fra rett side. Og et er en helvetes jobb med Winchester 94....bittesmå skruer. 
Man kan si mye pent om John Browning, men det hadde han ikke tenkt på som et problem....men ikke , jeg LIKER å pelementere. 

Har akkurat hatt i frå kvarande min Winchester 94 Big Bore. Skal vel vere nokonlunde lik di? Har du "rebounding hammer" på di børse? Om eg tenkjer rett, treng du berre å ta ut ei skrue slik at du kjem til den pinnen som held leveren fast i bolten. Då skal du vel kunne droppe denne saman med boltstoppen. Om du då held nede hanen skal du kunne lure bolten ut. Trur eg! Var ikkje så gale å demontere som eg hadde trudd. 

Link to comment
Share on other sites

@Vaquero tusen takk for pussetips :-D

@stigamundsen ikke rebounding hammer på min 1973 Winchester 94. :-D

Det kom først på 80 tallet tror jeg. Har hatt den fra hevrandre et par ganger før, da jeg hadde laget en dummy patron, som ble for lang. Den gikk inn i kammeret, men fikk den ikke ut igjen, lol
Hade gått helt finnt om bar kunne skutt den. Skulle eksperimenetre med spitzer kule og skyte de som enkeltskudd var tanken. Men hadde nok feil kule til det. Også gav jeg hele børsa en grundig rengjøring da jeg fikk en i hus. Med ltt youtube hjelp går alt. Husker ikke helt hvordan det var mekanisk da det er en stund siden, men finne rut av det om jeg må. 

Vaqueros metode kan jo også fungere. Men jeg liker å pelementere. Gamle primuser, gamele fiskesneller, og våpen selvsagt...kan holde på i timesvis :-D
Også er det en god følelse å vite at om noe må byttes, skiftes, repareres så kan jeg gjøre det selv om det ikke krever spesialverktøy og maskiner. :-D



 

Edited by Tjukkas
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tilbake til kulestøping. Hva jeg trengefr å lære om det er jo Legion, men learning by doing er jo det beste. 
Her har jeg nok vært for ivrig. Var kaldt ute så det tok litt tid å få ordentlig temperatur på tanga så den slapp gode kuler. 
Og da den endelig gjorde det fortsatte jeg i samme tempo. Resultat: Bøyde kuler etter fallet ned i vannbøtta....som var dempet med planke på skrå med våte klut over. 
Neste gang: Bøtte på krakk og lavere tempo. 

 

IMG_20211008_122953.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser jo ut som du får god utfylling, det er bra! Enkelte kuler bærer preg av litt høy temperatur, kanskje (frosting), men det har ikke allverden å si, så lenge alle kanter er godt utfyllt. 

Kan se ut som en legering med ganske mye antimon?

Det jeg bruker, er et gammelt laken spent over åpningen til bøtta, festet med lastestropp. Jeg har skåret et kryss i lakenet. Det gir en myk, fin landing.

Jeg synes du er på skikkelig god vei! 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tjukkas said:

Tilbake til kulestøping. Hva jeg trengefr å lære om det er jo Legion, men learning by doing er jo det beste. 
Her har jeg nok vært for ivrig. Var kaldt ute så det tok litt tid å få ordentlig temperatur på tanga så den slapp gode kuler. 
Og da den endelig gjorde det fortsatte jeg i samme tempo. Resultat: Bøyde kuler etter fallet ned i vannbøtta....som var dempet med planke på skrå med våte klut over. 
Neste gang: Bøtte på krakk og lavere tempo. 

 

 

 

Tøft :D. Første gang jeg har sett spesialkuler til Krummlauf 😉

 

gallery-1468353764-stg44alemanya1945agosta-zpsb230c4be.jpeg.0a473d69b4b627672ee31710376cd32a.jpeg

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Han jeg fikk blyet av, sier deter fra hjulvekter fra lastebildekk. , og så var det noen blokker med setteribly. Besjeden var å bruke settwriblyet til svartkrutt, og hjulvektblyet kunne jeg blande oppi 1/4 dels setteribly i hjulvektblyet. Hva som er i det aner jeg ikke, men fingerneggel  setter merker i kula om jeg presser litt hardt :-D

Fyren var svartkrutt og pistolskytter. 



 

Link to comment
Share on other sites

Hard legering over 500m/s er vel en vanligere formulering?

Jeg hadde heller blanda det med rent Bly og Tinn til legeringene jeg bruker.

 

Jeg vanndropper ikke, for da kan jeg putte kuler rett tilbake i gryta. Da må jeg vente til de er godt harde, og da får jeg som bieffekt ei varmere form, og kan bruke kaldere smelte. Det er vel alt etter hva man foretrekker.

Deretter 250°C i ovn en time og vanndropp.

Edited by Stefflus
Link to comment
Share on other sites

Tror det er en dårlig ide å bruker setteriibly til svartkrutt. Hjulvekter er vel også i hardeste laget til dette! Setteribly kan være enten monotype eller linotype. Monotype er det vanskelig å støpe kuler av, uten å blande ut med rent bly. Linotype kan brukes alene, gir perfekte kuler og god presisjon i høyere hastigheter, men er for sprøtt til  jaktbruk. Dropping rett fra tanga, gir i beste fall litt varierende hårdhet. Hvis du må herde, bruk ovn. Har du du nok setteribly, bland til korrekt hårdhet, glem herdingen. Bhn 15-20 holder fint til hastigheter rund 2000 fps.

Link to comment
Share on other sites

Så flott!

Det er befriende å ha muligheten til å lage sine egne gas checks. Det er jo litt merarbeid, men du har iallefall alltid tilgang. Det er jo litt slitsomt med disse sykliske tørkeperiodene når det gjelder amerikanske ladekomponenter.

Jeg har veldig gode erfaringer med hjemmelagde aluminium GC, jeg bruker nesten bare det. Noe av tiden du bruker til å lage dem, sparer du inn da de gjerne er veldig enkle å installere. 

 

En ting å være forberedt på, når du skal ta den i bruk. Dette er verktøy som jobber på veldig små toleranser. Det kan være du må eksperimentere litt med posisjonen på dien for å få kuttestemplelet til å bevege seg rimelig friksjonsfritt. Dette er forklart i bruksanvisningen tror jeg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, aya said:

Tror det er en dårlig ide å bruker setteriibly til svartkrutt. Hjulvekter er vel også i hardeste laget til dette! Setteribly kan være enten monotype eller linotype. Monotype er det vanskelig å støpe kuler av, uten å blande ut med rent bly. Linotype kan brukes alene, gir perfekte kuler og god presisjon i høyere hastigheter, men er for sprøtt til  jaktbruk. Dropping rett fra tanga, gir i beste fall litt varierende hårdhet. Hvis du må herde, bruk ovn. Har du du nok setteribly, bland til korrekt hårdhet, glem herdingen. Bhn 15-20 holder fint til hastigheter rund 2000 fps.

Jeg skyter mye svartkrutt, og bruker hardt bly (20-30 BHN) både i 44-40 og 45-70 patroner uten problemer. Men forutsetningen er at kula er nøyaktig sizet til løpsdiameteren, og at den har nok fettkanaler. Har kula for liten diameter eller er det ikke nok fett i sporene vil den blye løpet. Men presisjonen er like bra eller bedre enn når jeg bruker mykt bly. Rundkuler i munnladere må være myke da, med mindre man bruker tjukke lapper kanskje.

 

Det at det funker med hardt bly i svartkruttpatroner lover jo bra for fremtiden, med tanke på blyforbudet som lurer i EU-horisonten. Jeg tenker på å begynne å eksperimentere med sink. Må skaffe meg et ordentlig avsug først. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ville bare melde at da har winchestern fått seg en omgang med Greenbore. Helt ukomplisert å røske ut innmaten og få den på plass igjen. Bare en del veldig små deler så lurt med en kopp elller noe og hive skruer og små pins i. Hammer er et av vertøyene man må ha. 

I alle fall, tordenstokken er nå klar for blykuler. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der tror jeg de satt. Rakk akkurat å støpe en 40-50 kuler før det begynte å yre ute. Men siden jeg har plassert smeltegyta i en gammel gassgrill, var det bare å smelle igjen lokket og da ut støpselet så var HMS gjenoprettet. 

Denne gnag slapp jeg kulene ned i vannbøtte med klut i bunnen, og med bøtta dekket av våt håndduk med hull i midten, som kulene trillet ned i. Fungerte helt utmerket, og disse kulene lader jeg!

Hadde også husket å vente litt lenger før jeg slapp dem fra tanga. 



 

244868742_589546529056323_1579880565924344515_n.jpg

Edited by Tjukkas
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

De ser veldig fine ut! Lykke til med lading og skyting!

 

PS hvis jeg har forstått det riktig, tenkte du å skyte dem uten GC. Merk da at disse kulene får veldig liten bæreflate, og antagelig tåler bare de svakeste ladningene før de skrenser over bommene. Jeg ville tenke ca 7,5grs N32c i 30/30, eller 8,5grs N32c i .308. Med GC ville jeg prøve 14-15grs N110 i 30/30, eller 18-19grs N110 i .308.

Link to comment
Share on other sites

On 10/9/2021 at 3:00 PM, mig16 said:

Rundkuler i munnladere må være myke da, med mindre man bruker tjukke lapper kanskje.

 

Det at det funker med hardt bly i svartkruttpatroner lover jo bra for fremtiden, med tanke på blyforbudet som lurer i EU-horisonten. Jeg tenker på å begynne å eksperimentere med sink. Må skaffe meg et ordentlig avsug først. 

Jeg har støpt en kule for .45LC i Vismut, hva med litt ekstra tinn i dette og mulig erstatte dette dersom blyforbud kommer? rent vismut kan være sprøtt. En annen ting er jo sabot i munnlader, da kan man skyte hva som helst, eks. revolverkuler med hullspiss i .357  og .45. Skulle man tenke miljø burde det la seg løse å erstatte sabot i plast med annet organisk. Tenker vi miljø lenger og hagle har vi lenge klart oss med kork og voks eller filtforladninger. .45 kula i vismut har jeg ennå ikke prøvd å lade, kommer det blyforbud tror jeg det blir mulig å kjøpe ferdig hagl og barrer i vismut, kanskje det kommer ferdig legeringer for kulestøpning? Det burde være et marked som for alt annet innen støpning, svartkrutt er stort på kontinentet. Vi får se hva som kommer.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, spindrift said:

De ser veldig fine ut! Lykke til med lading og skyting!

 

PS hvis jeg har forstått det riktig, tenkte du å skyte dem uten GC. Merk da at disse kulene får veldig liten bæreflate, og antagelig tåler bare de svakeste ladningene før de skrenser over bommene. Jeg ville tenke ca 7,5grs N32c i 30/30, eller 8,5grs N32c i .308. Med GC ville jeg prøve 14-15grs N110 i 30/30, eller 18-19grs N110 i .308.



Det blir GC på disse. Da jeg fikk en boks av han jeg fikk blyet av til .30 cal. 
Tanken som tar form er å teste ut +/- 23.5 grains Norma 200. Jeg prøver å oppnå noe a la det samme som han her, med ca 1750fps, og den ladningen er jeg godt innafor med kruttmengde og trykk, og det skal være en grei hastighet for blykuler. Så får man se hva jeg gjør av videre utvikling. Jeg tar det mer som et læringsprosjekt enn som utvikling av ladninger. 

http://www.castbullet.com/shooting/3030.htm

SÅ får jeg se hva jeg gjør når jeg får pulverlakk. Men disse får kulefett. 
 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Vaquero said:

Jeg har støpt en kule for .45LC i Vismut, hva med litt ekstra tinn i dette og mulig erstatte dette dersom blyforbud kommer? rent vismut kan være sprøtt. En annen ting er jo sabot i munnlader, da kan man skyte hva som helst, eks. revolverkuler med hullspiss i .357  og .45. Skulle man tenke miljø burde det la seg løse å erstatte sabot i plast med annet organisk. Tenker vi miljø lenger og hagle har vi lenge klart oss med kork og voks eller filtforladninger. .45 kula i vismut har jeg ennå ikke prøvd å lade, kommer det blyforbud tror jeg det blir mulig å kjøpe ferdig hagl og barrer i vismut, kanskje det kommer ferdig legeringer for kulestøpning? Det burde være et marked som for alt annet innen støpning, svartkrutt er stort på kontinentet. Vi får se hva som kommer.

 

Vismut er umulig å få tak i. Jeg har i hvert fall aldri sett noe. Sink derimot er det plenty av, nesten like mye som bly. Hjulvekter er jo laget av sink eller jern nå, og båter bruker sinkanoder. Kapp fra sinktak bør det være mulig å få også. 

 

Det ligger noen videoer på nett hor folk støper kuler av sink. Litt mer giftig er det, så man må ha bra avsug, men kulene flyr som bare det :). Tror jeg skal forske litt i den retning. Blyforbudet kommer, det ligger i kortene. EU er en svær koloss og vi er bare noen små marker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@spindrift Hvordan var du så sikker på at en liten squett kjapt krutt øker presisjon uten GC? Er det fordi man kommer ut av transsonisk område? Eller kanskje fordi mindre gasser blåser på en uperfekt base idet kula forlater løpet?

 

Uansett hadde du rett, det var en markant forbedring. Ikke bra, men brukbart til plinking og til å venne meg av med napping med 338wm-børsa.

Lydløst var det og.

220gr Lee

10gr N32C, standard hette

290m/s

50m:

916079777_IMG_20211012_1112346312.jpg.561c9cd8849d1a19c1ba5742e8fa7ae4.jpg

Edited by Stefflus
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...