Jump to content

Støpte blykuler i flaskehalspatroner


spindrift

Recommended Posts

image.jpeg.3f7d0775dd24a8621959cc8eb69797fa.jpeg

 

Fra bildet over kan dere se at fettet i øvre rille på kula til venstre mangler... ser i boksen med blykuler til dette kaliberet at endel kuler har mistet fettet i denne rilla, kanskje hver tiende kule. Betyr det noe i praksis hvis jeg lader disse, og ca hver tiende kule manlger fett i denne øvre rilla?

 

Kulene skytes i ca 1600 fps, redusert ladning til 470 NE.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg presser mine riflehylser for støpekuler, bruker jeg en Lee collet-die (LCD), for alle patroner hvor jeg har en slik tilgjengelig. Deretter utvider jeg halsen, og lager en liten traktform, med en ekspansjonsdie. Denne operasjonen har til hensikt å sette halstensjonen til et passelig nivå, og gjøre det mulig å sette kula uten at den skades. Med collet-dien kan man jo stille inn en lettere halstensjon ved å skru dien litt ut, men resultatet vil da variere med hylsefabrikat.

 

Jeg har nylig gjort en liten modifikasjon på en .30-06 LCD, som medfører arbeidsbesparelse. 

 

Lee selger reservedeler til diene sine, og disse kan noen ganger kombineres for å endre funksjonalitet. Jeg kjøpte en .303 Brit- mandrel, den er like lang som 30-06/.308win-mandrellen. Denne hadde diameter .3075, mot orginal-mandrellens .3047. Med orginalmandrellen gjorde tilbakefjæring at jeg fikk innvendig diameter 0.002 tommer større enn mandreldiameter.

 

Jeg ønsker innvendig diameter .3085 etter halspressing, og ville derfor ha en .3065 mandrel. .303 Brit- mandrellen ble montert i en vanlig batteridrill, og pusset ned litt- fort gjort. For at mandrellen skulle passe i hullet i «collet sleeve’en» (dingsen med konkav forsenkning som klem-fingrene sklir inn i), utvidet jeg hullet litt med drill, bronsebørste med litt stålull og slipepasta. Mandrellen bør ha litt slarkerom her, slik at systemet blir selvopprettende som det skal være.

 

For å oppnå en liten traktform i hylsemunningen, kan man slipe ut en konisk utsparing i klemfingrene, slik at hylsemunningen ikke presses. Jeg brukte et Dremel- verktøy med litt tape på skaftet, da sentrerte den fint i holderen for trimmepiloten i Lyman hylsetrimmer. En upresset hylse uten hette ble brukt som collet- holder. Det tok sin tid, men ble veldig kontrollert.

 

CC885081-4F4F-4CD1-9660-7207101DC1C2.jpeg.c34831a5cfd4e0ebde4c9f1026992956.jpeg

 

554CFD3C-994E-427F-9EF6-4A49E0ED4B6B.jpeg.51a522792987a94bc3cc8582c6ba30d4.jpeg

 

I sum ble dette altså en LCD som setter innvendig halsmål til .3085, perfekt for mine .310 kuler. Hylsene kommer ferdig med «flare». Jeg sparer et drag i pressa hver gang jeg lader en .30-06 patron med støpekuler, og det blir....... mye ila et år.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

MP molds har en knøttliten kule, designet for .32 ACP. Den er tilgjengelig i .312, som firehulls hullspisstang. Jeg fikk en slik til jul!

 

IMG_20230310_195440639.jpg.06c443910d58202729edc64e33d185cf.jpg

 

Som dere ser, er kula praktisk talt bare en flyvende hullspiss. Veier 69grs i min legering.

 

Denne vinteren har gjort det krevende å støpe kuler, men noe har jeg fått gjort.

Foreløpig gjør jeg litt "grunnarbeid" med litt tvilsomme kuler fra første støping.

 

Jeg gjorde en ekspansjon/penetrasjonstest. Ekspansjonsmediet var en 1,75l melkekartong, hardstappet med nyheter og mettet med vann. Ladningen var 6,8grs Vectan Ba10, farten ikke målt ennå. 

 

Kula stoppet faktisk i melkekartongen!

IMG_20230318_113804950.jpg.6ff55d011f2df67644c620ebdb78fd65.jpgIMG_20230318_113811273.jpg.9f1691f8d8bec2276a900f7ce00988e5.jpg

 

Total inntrengning ca 8cm, kavitering med diameter ca 5cm. 

 

IMG_20230318_114045111.jpg.f45334fffab483214cdba360d6e8d4e7.jpg

 

I enden av kaviteten lå en liten blylort på 17grs

 

IMG_20230318_194840057.jpg.730ea89b8be94b73c05e9afe85229aba.jpg

 

Frisk ekspansjon, veldig kort penetrasjon.

 

Det blir mer presisjonstesting om et par uker. Hvis denne samler kråkemessig på 50m, kan dette bli en fin kule til småtteri som ikke skal spises, og hvor overpenetrasjon er betenkelig.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan jeg få noen pekere i riktig retning?

Halvauto rifle, gass, .300 BLK.

 

Trenger en treningsladning som samler greit. Klarer ofte å holde 10'ern på DFS skiva med Lapua 123gr og 190gr Sierra MK. Samme, eller ikke så mye verre, hadde vært bra :)Supersonic, kanskje helst, typ 150-160gr. Pulverlakk er jeg god på (fra pistol)

 

Så: hvilken kule, typ 150-160gr, aaaaller helst som ikke trenger GC, med PC, til typ 1700-1900 f/s, til ei knøttlita hylse, trangt kammer, kort throath, hvor de eneste vettuge kruttene jeg har funnet er N110 og N120. Kjappere krutt lager ikke gass nok, de langsommere er det ikke plass til. Åja. Må passe til OAL som går i magasinet. Og ikke være for tjukk over nesa, da kamrer de ikke. Ellers ingen begrensninger 😊

 

Tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Mange andre aktiviteter enn skyting det siste året, men ila sommeren skal jeg nok få i gang både støpegryte og ladeapparat.  Jeg har en gml Mauser mod 98 og kommer til å prøve bly i denne også.
Har noen prøvd 133 gr kula til NOE? Vil det ha noe for seg med en såpass kort kule i Mauser'n?
Den skal vel ha stigning 1:9,25 mener jeg?
https://noebulletmolds.com/site/product-category/bullet-moulds/326-8mm/325-133-fn-p1/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M83_Kongsberg, jeg har ingen erfaring med Mauser i 8x57, og må uttale meg med forsiktighet.

 

Kula du lenker til, er 8mm- variant av et klassisk Ideal/Lyman- design for .30- kaliber, som ryktes å gi fin presisjon med litt slappe ladninger (type dæsj med pistolkrutt).

 

Hvis jeg skulle starte med 8mm, ville jeg prøvd SC326-180. De "Ranch dog"- kulene går ofte bra i mange våpen, og er jo også riktig egnet til jakt, hvis det blir aktuelt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/1/2023 at 9:09 PM, spindrift said:

To nye (for meg) former ble satt i sving i kveld, Lyman 311041 og RCBS 358-200.

I tillegg støpte jeg noen flere NOE 309-177, PB. Deilig at våren har kommet, nå er det levelig å støpe ute på kvelden!

 

IMG_20230501_204044662.jpg.8c23b5e85c059c97499ecfefed626721.jpg

Hei. Når du støper blykuler utendørs, bruker du noen form for åndedrettsvern?

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis ikke. Jeg støper på en veranda hvor det er luftig og fint, med tak over (hvis det skulle komme en skur). 

 

Stort sett har jeg alltid et blytermometer i gryta under støping. Dette hjelper meg å støpe bedre kuler, men også til å unngå overoppheting av smelten. Sistnevnte har betydning for sikkerheten.

 

Jeg sikter mot 385°C med min legering. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve pulverlakk i stedet for vanlig smøring. Da har jeg lyst å prøve uten å kalibrere kulene, men er usikker på hvor tykt lakklaget bør være. Jeg har prøvd noen, og ser at lakktykkelsen er ca 2,5 tusendeler tykt på .375 og .416 kuler. Er det normalt eller bør jeg bruke mindre pulver?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er helg, kona, og dattera har reist for å besøke familie, og blir borte lenge. Hva skal man finne på ? Kjøpte ikke jeg en støpetang av en hyggelig kar på Finn ? Joda, en NEI i 9,3 som skal støpe kuler som havner rundt 315 grains (ble 294 grains med min legering som består av mye settebly). Har ikke sizedie, eller gascheck i 9,3, så satser på å teste med pulverlakk, og moderate ladninger. Hvis noen har forslag til ladning, kjør på. 

 

 

IMG_20230609_220902.jpg

IMG_20230609_220919.jpg

IMG_20230609_212304.jpg

IMG_20230609_212310.jpg

IMG_20230609_212318.jpg

IMG_20230609_212325.jpg

IMG_20230609_212417.jpg

IMG_20230609_212441.jpg

IMG_20230609_213716.jpg

IMG_20230609_213733.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fine kuler!

Det høres ut som en fin husfar- ferie!

 

De 9,3- kulene har jo en veldig fin bæreflate selv uten GC, de burde kunne fungere bare med lakk.

 

Når det gjelder sizer, går det kanskje an å slipe opp en Lee .358- die? Bronsebørste med stålull/slipepasta, og en batteridrill.

 

Kos deg! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jo, tanken har slått meg. Honet opp en .308 til .309, og det gikk overraskende lett med rør, og smergel rullet over et håndkle. Har kontakt med en kar med CNC for det meste. Skal smiske litt med han ;)

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då har ein vore i "støypebua" og produsert nokre kuler frå nye former. Og så dukkar det sjølvsagt opp spørsmål :-)

 

Har fått i hus ei form frå Accurate Molds. To design. Ei rettvegga kule tiltenkt papirvikling og "bore rider" design. Kaliber .358. Skal brukast i 356/358 Winchester og i 350 Rem Mag. 

 

Byrja finstuderinga på dette med "bore rider" kuler etter at eg hadde bestillt forma, så vart litt betenkt når eg fant mykje info om at dette var eit litt "fittlete" design å få til å gå godt. To dimensjonar som må tilpassast løpsdimensjonane

 

Eg meiner å hugse at @spindrift har jobba litt med denne typen kuler? Er ute etter hastigheiter rundt 650 m/s. Støyper i ein verifisert Lyman #2 legering (ca, 98/4/4). Nokon som har noko erfaringar/tips? Skal prøve å kome tilbake med mine erfaringar etter kvart. 

 

Slik ser kulene ut før pulverlakkering. 

IMG_3418.jpg

Edited by stigfender
Smårusk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spennende at du prøver deg på papirviklede kuler! Jeg har ingen egen erfaring med det, håper du holder oss litt oppdatert!

 

Bore rider- kuler kan gå riktig godt når dimensjonene stemmer. Slike kulekonstruksjoner dominerer resultatlistene i CBA turneringer. Min mest konsistente presisjonsladning er faktisk med en 300grs bore-rider i .35 Whelen, ladd til ca 620m/s.

 

Men;

Hvis nesa er for slank, får man i beste fall middelmådig presisjon.

 

Hvis nesa er for tjukk, kan man få mateproblemer.

 

Når du lakkerer kula, vil du jo legge på litt på dimensjonen. Jeg foreslår at du lakkerer et par prøvekuler først, for å se om du kan lage patroner med nogenlunde anvendelig patronlengde.

 

Din bore-rider har ganske kort nesesegment, jeg tror den kan fungere med lakk! Jeg liker den koniske formen på fremre drivbånd, jeg tipper den kula vil både tolerere og profittere på litt friflukt (~0,5mm).

 

NOE som kalibreringsdie kan brukes med bøssinger som tillater litt justering av nesedimensjonen. Du kan ikke egentlig kalibrere nesa ned, bare rydde opp i støpeskjøten, og gjøre nesa litt rundere. Men dette kan hjelpe hvis man har en marginal kamringssituasjon pga en lakkert kulenese med veeldig lite klaring til bommene.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (6 timer siden):

Hvis nesa er for slank, får man i beste fall middelmådig presisjon.

 

Hvis nesa er for tjukk, kan man få mateproblemer.

Rett ut av støypeforma får eg aaakurat lirka nasen inn i tuten på 358-løpet. På 350 Magnumen går det ikkje. Så etter pulverlakkering er nok nasen stor nok. Har handla meg kalibreringsverktøy frå Noe. I den forbindelsen har eg bøssinger i .351, .350 og i .349 (for kaliberering av papirvikla kuler). Tenkte eg kan bruke ein av desse til å "glatte" ut nasen litt. Trur og eg kanskje skal kunne klare å lade dei utan at nasen treng å gå inn mellom bommane. 

 

Skal oppdatere tråden med resultater frå både "bore rider"-kula og papirvikla kuler. 

 

Takker for gode innspel. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...