Jump to content

Støpte blykuler i flaskehalspatroner


spindrift

Recommended Posts

Helse- og miljøeffekter

Kraftige doser av sinkholdige stoffer kan være helseskadelig på flere områder, for eksempel i blodet, fordøyelsessystemet, øynene, nyrene, lungene, bukspyttkjertelen, forplantningsevnen, huden og fostre. I de delene av verden der det er store forekomster av sink, kan den forekomme i vannforsyningen, noe som er giftig for fisken og potentielt giftig for mennesker.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Helse- og miljøeffekter

Kraftige doser av sinkholdige stoffer kan være helseskadelig på flere områder, for eksempel i blodet, fordøyelsessystemet, øynene, nyrene, lungene, bukspyttkjertelen, forplantningsevnen, huden og fostre. I de delene av verden der det er store forekomster av sink, kan den forekomme i vannforsyningen, noe som er giftig for fisken og potentielt giftig for mennesker.

Javisst, likeså med bly. Men det er ikke noe forbud mot å skyte sinkkuler såvidt jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, mig16 said:

Vismut er umulig å få tak i. Jeg har i hvert fall aldri sett noe.

Jo, det er så, men kommer det blyforbud ville jeg i min naive tro at markedet vil etterspørre alternativer som noen kan se business i. Dersom vismut med en viss legering (tinn?) eller annet kan fungere ville det sikkert, tror jeg at det blir etterspørsel? Slik at vi fortsatt kan støpe kuler. Optimist er jeg ikke. 

 

Edit: Dette er en fin tråd, jeg lover å ikke diskutere blyforbudet til EU i denne tråden, det finnes en annen tråd her inne for det. En av grunnene til at jeg ikke støper i dag er p.g.a. EU-trollet, jeg har en Lyman kalibreringspresse med varme, og et par kuletenger/blokker. Jeg har lyst til å gå videre, men frykter for å investere i en "død hest".

Ellers, jeg koser meg med denne tråden, sitter og verker litt etter å gjøre noe selv. 

 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Stefflus said:

Hvordan var du så sikker på at en liten squett kjapt krutt øker presisjon uten GC?

Her beveger vi oss litt ut i fantasiens og spekulasjonens verden, men jeg skal prøve å forklare hvordan jeg tenker. Jeg har jo ikke profesjonelt måleutstyr, og kan bare spekulere hva som skjer inni våpenet når noe fungerer mer eller mindre godt.

 

Det handler om to konsepter. Det ene konseptet, er «kruttets optimale forbrenningsbetingelser». Det andre, er «netto riflingsgrep». For å ta det siste først;

En nødvendig forutsetning for presisjon vi forbinder med et riflet våpen, er at kula følger riflingen i våpenet, og oppnår stabilisering. Dette forutsetter at kulas bæreflate har et tilstrekkelig inngrep i bommene, slik at kula ikke bare skrenser over bommene. Graden av «riflingsgrep» avhenger av hvor mye bæreflate kula har, og hvor motstandsdyktig denne flaten er. En GC bidrar jo med bæreflate av et mye hardere materiale enn enhver blylegering, og bidrar mer til «netto riflingsgrep» enn lengden på GC alene skulle tilsi.

 

Se på .30- kaliberkulene under. Den til høyre er en «bore-rider» kule, prinsipielt lik din .338-kule. Den har en nese tilsvarende bomdiameter (dvs ingen riflingsgrep), noen ganske smale drivbånd og et skaft for GC. En slik kule uten GC har lite inngrep i bommene, vil være tilbøyelig til å skrense og vil bare tåle lav belastning. Den til venstre har en lang, svakt konisk nese med mye lenger bæreflate.

 

 

 

8343E69F-6760-48C8-9999-EA6A4DF617A6.jpeg.ed98ba029ac972b8c5aa5dea2164a874.jpeg

 

Så til «kruttets optimale forbrenningsbetingelser». Alle kruttsortene er optimalisert for å brenne konsistent under ulike trykkområder. F.eks er typiske haglekrutt optimalisert for konsistent og komplett forbrenning mellom 7-12000 psi , som er meget lavt i et rifleperspektiv. Du må ikke nødvendigvis ha komplett forbrenning for god presisjon, men forbrenningen må være rimelig lik fra gang til gang.

 

For å få presisjon, må du ha et krutt som brenner på en konsistent måte, og  som da tilbyr en trykkurve som er innenfor kulas toleranse mtp «netto riflingsgrep». En kule med liten, myk bæreflate trenger derfor en liten dose krutt som er lettantennelig nok til å brenne konsistent ved lave trykk.

 

Dette ble langt og litt diffust kanskje, men jeg håper det var nogenlunde forståelig.

 

PS endelig oppdaget jeg hvordan jeg kan legge inn bilder midt i teksten. Det var på tide!

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mer fremgang:-D

Fikk endelig somlet meg til å kjøpe krutt og satt meg i ladebua. Første stige:


kule: Lee C309-170-F som kommer ut av formen som 177 grain. 
Kulefett:  Heimkok  av 50/50 vaselin og bivoks.
Krutt: Norma 200: 22.8-24 grains i 0. 4 grains intervall.
Hylser: Ubrukte. 
Tennhette: CCI 200LR




 

246835475_4165028273620499_7110012667736460220_n.jpg

247561185_4165028076953852_1209725998083436754_n.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Strålende!

Er det ikke hyggelig å se på slike patroner med kuler du har laget selv?

 

PS når du en gang får prøveskutt, husk at du må påregne endel «pusseskudd» for å impregnere løpet med kulefett, før presisjonen stabiliserer seg.

Hvor mange pusseskudd man trenger, er omdiskutert. Noen vil si 50, jeg pleier å tenke at du kommer langt med et par skudd i nypusset løp. 

Link to comment
Share on other sites

Pusseskudd skal bli!

Har en ladning jeg prøver å kopiere. Så kan lage en 20 skudd med bare den. Funker den i børsa mi er jeg i boks, funker den ikke , er den pusseskudd, og ikke helt bortkasta :-D
Jeg har dog bare 55 patroner i kaliberet å jobbe med. Må nok ta en tur til Geir og skaffe mer. 

Men så må jeg ta en grundig rens av løpet, da jeg håper/regner med å få pulver i løpet av helga eller til uka. Men disse skal skytes først :-D
Det er nå jeg skulle ønnske jeg greide å overtale bølingen min til å flytte litt lengre ut på bygda :-D






 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Veldig interesang tråd dette. Jeg har begitt meg ut på dette med blykule i 308win selv nå. Har mye erfaring med støping til pistol/revolver.

Jeg ønsker å lage en lading som har hastigheter tett på hva man får med mantlede kuler, siden jeg har lyst å strekke holdene ut til 500m. Tenker det er best om kula kommer dit litt kjapt da. 

Jeg har støpeblokk fra Arsenal molds. Kula er 168grains SLIVER, men blir 165grains med min legering 24 Brinell ferdig med GC og fett.

Skyter med en rem700, løpes slugger til 307,5. Jeg kalibrerer .309

Patronlengde 69mm

Krutt N150  42grains.

Cronografert 2550fsek

Det er kansje litt optimistisk å prøve seg med N150 siden selv min lading kan være noe drøyt for denne kula.

Jeg gikk og prøvde, første skuddet 30cm lavere enn sierra 168grain kula, neste skudd 15cm opp fra første, tredje skudd nye 10cm opp så stabiliserte det seg litt men fremdeles litt vertikal strenging innenfor ca 8cm. 

Lurte på årsaken til dette....  kunne det være at jeg fikk ujevn forbrenning med minimum lading?

Eller kansje hals tensjonen.... jeg utvidet halsen til .307 så burde være ok. 

Litt skuffet gikk jeg hjem og tenkte jeg får prøve å øke ladingen til 43grains og se. Prøvde igjen og første skudd 30cm lavt igjen så krøp de opp og stabiliserte seg på ca 2moa 10 skudd med en siste slenger 10cm høy.  

Gjengangeren er at det er vertikal srenging men ble bedre med 34grains N150.

Skjønner ikke hvorfor første skudd er så lavt. Kan det være at det er tørrt etter pussing da og at neste skudd før litt smøring av fettet fra første....

Kansje jeg burde bruke ett raskere krutt som N110 og nlye meg med hastigheter rundt 2200fsek.

Har dere noen tips?

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jeg ingenting om, men Spindrift over her, anbefalte meg for et par dager siden å skyte en 40-50 "pusseskudd" for å impregnere løpet med kulefett, før presisjonen stabiliserer seg. Er nok noe i det. Vi gjør jo noe a la det samme salongrifla.

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Hei, @Mjølner!

Velkommen til tråden, og takk for spennende bidrag!

 

Jeg har akkurat samme kule selv, det er en veldig god kulekonstruksjon som ser ut til å skyte godt i alle løp jeg har prøvd. Jeg har skutt litt med fettede kuler, og litt med pulverlakkerte kuler. De dataene jeg oppgir under, er med fettkuler.

 

For det første, jeg synes du har fått riktig bra resultater, med tanke på hva du faktisk har prøvd- å lade fettet kule til mantelkulenivå. Det er en krevende øvelse, hvor du har fått gode resultater synes jeg.

 

Når det gjelder behov for pusseskudd ved nypusset løp, kan det være verdt å se hvordan det fungerer å rett og slett kutte ut puss. «Impregneringen» du etterlater er jo igrunnen rusthemmende. Jeg pusser generelt minst mulig. Noen kulefett kan kreve puss iblant, men ikke alle- bare å prøve. Hvis presisjonen fortaper seg etter X antall skudd, prøver du en puss og ser hva som skjer.

 

I forhold til målsetningen din (mtp fart) er det nok mye enklere med pulverlakkerte kuler. Men det er godt mulig å lage gong-musikk ved lavere hastigheter.

 

N110 er mitt favorittkrutt til hyggeladninger. Med denne kula, patronen og legeringen finner du lykken mellom 18- 20 grs. Disse N110- ladningene (med GC- kule) vil trolig avdekke presisjonspotensialet i kule/riflekombinasjonen. Fartsmessig ligger du da trolig i området 530- 550 m/s, som kanskje er litt slapt for deg.

 

Et annet alternativ som har gitt god presisjon for meg med denne kula, er Norma 200 (start på 25grs og kryp oppover). Og Vectan Tubal- 5000, 36- 38 grs.

 

Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert om prosjektet ditt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fyrte av noe skudd igjen med SLIVER kula. Prøvde med 22grain N110 denne gang. Det ble ca 5cm samling 10 skudd.  

Har femdeles ett merkelig første skudd, denne gang traff det ikke skiva engang. Jeg lot være å pusse siden forrige skyting med håp om litt smøring igjenn i løpet...   

Skal gå ned til 20grains å prøve er muligens litt for varm nå.  

Hva tror dere om Lee alox som ekstra smøring?  Denne kula har små fettriller syns jeg så litt alox kan vel ikke skade?

Link to comment
Share on other sites

Nå virker det som du er inne på noe!

Jeg foreslår en stige med 1grs trinn fra 18-20grs. Tipper du finner optimal presisjon rundt 19grs.

 

Jeg bruker en blanding (ca 50/50) av alox og "Boat wax" fra Biltema som toppstrøk på alle kuler med konvensjonelt kulefett i rillene. På "Sliver"- kula  tror jeg også det er spesielt nyttig. 

 

Når du tynner alox med båtvoksen, blir den tyntflytende som kaffe. Strøket skal være så tynt at det er nesten usynlig. Denne blandingen tørker fort, er lett å jobbe med, blir lite klissete og lager lite røyk. Dessuten varer alox'en mye lenger. 

Med mine kuler opplever jeg generelt lite avvik på første skudd. Jeg tror det kan ha med toppstrøket å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

PS 

Når man blander Alox og Boat wax er det tilsynelatende vanskelig å få Alox'en til å løse seg opp.

Men hvis du tar alox f.eks i et tomatpuréglass, heller på Boat wax, skrur på lokket og rister litt så er den stort sett klar neste dag. Bare å gi løsemiddelet i Boat wax'en litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en aldri så liten ladetabbe sist. 
Har glemt å sette tennhette i en patron. Den batchen hadde jeg ikke boks til, så jeg heiv dem i en zip-lockpose. 
Boks skaffet i går, og når jeg skulle flytte patronene var det krutt overalt i posen. Det rant ut tennhetteåpningen.
Normalt ingen stor sak, bare irriterende, men med smurte blykuler, fester jo kruttet seg på kulene. Så hver måtte tørkes av 
individuelt. Går ut fra at kruttkorn på kula ikke er kosher.....

Forlsag til forbedring: Snu hver jævla patron før kruttfylling for dobbelsjekk av tennhette. :-D

og enda bedre. Etter tennhette i patron, setter man den opp ned i hylsebrettet for enkel inspeksjon av tilstand til hette. 
Dette er jo ting jeg kan, så hvorfor faen gjør jegd et ikke :-D

Og neste steg er jo da fylling av krutt, og man ser enkelt hvilke hylser som har fått krutt da hylsene nå står riktig vei igjen. 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/14/2021 at 12:08 AM, spindrift said:

Flat/plan base tror jeg er viktig.

Du behøver ikke tro om det. Det er vel snart 100 år siden Dr Mann utga sin bok "The Bullets Flight xxxx" der dette er svært godt beskrevet. På en SAECO kulesmørepresse jeg har er det en egen del for a sikre at gas check presses på før sizing, og det gir bedre presisjon. Det er vel verdt å sette gas check før sizing om en vil ha maks presisjon. Min erfaring er at det ikke alltid blir 100% korrekt med en Lyman lubrisizer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det funka som bare det. Pulveret er Eastwood Ford Light blue, og jobben ble gjort i et halvrått kjellerrom!

Men pulveret står obbevaret opp i stuen når ikke er i bruk. 
Dumpa kuler og pulver i en boks det hadde vært Xtra Tyttebærsyltetoy i og rista godt. Etter første rist så det ikke så bra ut, så jeg bare rista litt til,
og grundigere. Og da kom det seg. Var flekker uten pulver, men det ser ut til å å ha flytt utover. 

I ovn bruker jeg en kurv jeg laget av en finmasket grillrist av teflonbelagt glassfiber. fra Biltema :-D
Ingenting klistret seg fast. Avsluttet jobben med å dumpe kulene i en bøtte vann. 



 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flotte resultater med pulverlakk!

Du har jammen kommet godt igang!

 

Ford, light Blue er mitt favorittpulver, det både hefter og flyter godt. 

 

Jeg rister et moderat antall kuler i slengen (kaliberavhengig, kanskje 15 .30-kal). Den første omgangen må jeg riste en stund. Men fra andre omgang holder det med ca 10 sek.

Det trikset som har hjulpet meg mest, er lunking av kulene før risting. Prosessen er ikke lenger væravhengig. Jeg tror det er en effekt av at forvarmingen eliminerer kondens.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja har sett det bli gjort på youtube. Ovenen min blir sånn passe varm oppå, så tenker at neste omgang så sprer jeg kulene der, til lunking 
mens ovnen blir varm, før de går i boksen til risting. 
Luftfuktigheten i dag: ca 90%, yr i luften. :-D

Tempen i kjelleren og kulene var vel ca 5 varmegrader. Men setter på litt lunk der nu. 

Det fine nu er jo også at jeg slipper å snike meg til å tørke vaska tomhylser i kjøkkenovnen også, lol


 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå trenger jeg råd. 

Har Lyman sine .30 Gas checks. 
Når jeg setter dem p¨å under sizing på fetta kuler er det litt trangt og fiklete å få de rett på så de ikke blir skeive. 
Men med pulverlakkerte kuler sliter jeg enda mer. Sikkert naturlig, de blir jo litt tykkere. 

Og ikke bare det, GC blir krympa fast i dia, før den er trykket ordetlig på, Og kantene stukes ned . 
Prøvde å smøre med litt wd40 men det gjorde ingen forskjell. 

Legger ved bilde til analyse. 

Lurer på om jeg skal drite i GC og spare dem til fett kuler. De er jo like sjeldne som hønsetenner. 

 

IMG_20211112_201451.jpg

Link to comment
Share on other sites

Går an å lage seg en trekloss der man borrer et hull hvor kula passer. Må lages en kon, slik at kulespissen ikke stukes. Deretter borres en pinne der GC passer i enden. Sett GC i det (grunne) hullet i pinnen. Kula med nesen ned i hullet. Knakk forsiktig på pinnen med en liten hammer etc. til bunn av GC ligger plant med kulebunn. Så er det bare å size. 

Mange setter vel også GC før coating, men da må man avfette før pulver legges på dersom det er brukt sizer. 

 

 

Edited by Ruger #1
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det var denne. Ser prisen har gått litt opp. De brukte 2 uker på å levere....
https://www.computersalg.no/i/3714999/esperanza-eko004-5901299930960-esperanza-eko004-calzone-mini-oven-10l-900w


Men helt super i bruk. to brytere: Temperatur og tid. Blir vam på et blunk, og den blir litt varm på toppen, supert til å varme kulene litt før de dumpes i bøtta. De blir akkurat så varme at du kan fremdeles ta i dem med bare fingre. 

Over og undervarme. Følger med ett brett + rist 

 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg orker å bale med GC for å få de til å funke på de jeg allerede har lakkert. . Jeg testskyter  uten. Noen hevder at det blir bedre presisjon uten og at GC ikke har noen særlig misjon på pulverlakkerte kuler før du kommer til veldig høye hastigheter. 

Så jeg lader disse uten GC, også setter jeg GC på før jeg sizer på neste jeg lager, bare for å kunne sammenligne. :-D

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Tjukkas, det er verdt et forsøk å skyte kulene uten GC. Generelt kan det fungere bra. Jeg tror kanskje det fungerer best på kuler med litt mer bæreflate; jeg ville satset på lette ladninger (eksempelvis N32c 7,5-9grs i 30/30, eller 8,5-10grs i .308).

 

Dette med å få GC helt til bunns, rett og med skarpe kanter- er en utfordring. Jeg gjør det i tre stadier

 

1) skyve GC til bunns. Man kan bruke bankebrett (som @Ruger #1skriver), eller fiffige arrangement med ladepressa. Begge disse metodene er beskrevet med bilder tidligere i tråden.

 

2) Kalibrere/ krympe GC med kulebasen først, før lakkering. Dette går stort sett greit med flatnesede kuler. Spisse/ runde kuler krever spesialverktøy (top-punch med holder fra NOE). Du trenger ikke smøremidler i sizeren. Base-først gjør at du unngår skjørt fra kulebasen. Men GC vil se litt konveks ut, som den buler. Nå lakkerer jeg kula.

 

3) kalibrere igjen, etter lakkering, med nesa først. Dette flater ut det litt konvekse preget på GC etter base-først sizing.

Link to comment
Share on other sites

Disse kulene er ganske lange opp til krymperilla. Så tror det kan gå bra.

Jeg har bare VV N140 og Norma 200 og velge blant av krutt og med min økonomi har jeg ikke pæeng til å holde meg med så mange forsjellige krutt typer nå. Men vurderer å kjøpe et krutt som egner seg til sub-sonic, muligens med samme kule , i .308 rifla siden det er den jeg har demper til. Men det har ingen prioritet, det blir bare til lek i grunn.

Må se litt på kronasje. Det er jul snart og i Januar skal automobilen på EU kontroll (grøss). Også må jeg ha penger til tennhetter og mere N140 da den boksen snart er tom. Så  lommepengene mine går med framover. Og planen er å skyte langt mer i 2022, for å bygge opp selvtiliten, kunnskapen og erfaringen fram mot  storviltprøve og seljakt :-D

Nå kjenner jeg gangen i skytteråret på den lokale banen, så det går nok bedre å få skutt når jeg kan neste år. 



 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest gjennom hele tråden, og tror jeg skal klare å mekke sammen noe som gjør jobben med GC lettere. 
Men ikke i dag. Trøtt etter lang kjøretur. 
Jeg melder her om forsøket lykkes. Får kåken for meg selv noen timer i morra, så man får fred. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg gått i kjellern....
Og forsåvidt løst problemet, og laget meg en bunnhettesettepåer, eller hva faen GC heter på Norsk. 

Det var i grunnen enkelt. Man tager rett og slett halsutvidelsdien til Lee. Also en 
LEE PRECISION Universal Case Expanding Die, og setter i begge halsutviderne opp ned i dia. 

Jeg har jo bare flatnesede kuler så jeg trykker på GC så pent jeg klarer, og setter den opp-ned på stempelet fra sizer dia., og dunker den forsiktig noen tapp med hendelen. Ikke trykk til, da deformerer du kula. Metoden er dog ikke brukbar på spisse kuler. Men tapp forsiktig, omtrent med hendelen til pressa mellom pekefinger og tommelfinger. Blir det en anelse skeivt, tapp litt mer. 

Da sklir den pent på plass. 

Når du så rister kulene i boksen din, vil nok en eller to falle av, da de ikke er krympet, så om du vil unngå dette må du nok size kulene på dette stadiet om du vil unngå at GC faller av. Men for meg er ikke dette noe stort problem. De to kulene hvor GC falt av, bakte jeg bare sammen med de ande, og heiv de i glasset med kuler uten GC :-D 

De to GC'ene heiv jeg bare i en kopp med noen dråper Aceton, så kunne de brukes om igjen. 

Jeg testet metoden på kuler som allerede var pulverbakt uten GC, og det funket forsåvidt, men syns ikke det ble bra nok. Virket som om sjansen er stor for at GC blir en anelse skeiv, iverfall med mine GC fra Lyman, da kanten på GV koppen, rett og slett må skyve vekk materialle (lakk) for å få plass, den sklir ikke over laket med pulverlakk. Så det beste her er nok å sette på GC først uansett. 

Ok, net i kjellern, må klargjøre hylser til lading av slutt produktet :-D









 

 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En kommentar til... å sitte å tutle slik  med GC sånn der vet jeg ikke helt om jeg har tolmodighet til. Greit nok til å lage seg noen få kuler, men til masseproduksjon, håper jeg på gode resultater uten GC, så jeg slipper å surre med det. 

Nå lager jeg meg to lotter. En med GC og en uten, med samme lading, alle kulene kommer fra samme støping, og legering, 
og med lik kruttvekt, så fåpr jeg se når jeg skyter hva det blir til :-D

 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Nei, @Chiefen.v-2 deter det akkurat den som funker dårlig. Med pulverlakkerte kuler blir skaftet for tjukt til bunnkoppene, og ender opp skeive på 
i dia, eller de krympes fast før de er ordentlg på. 

Men med patenet over får man koppen skikkelig på kula før sizing.

Ser at NOE har en die som gjør dets amme som jeg skisserer overfor. Og sikkert bedre, Men min metode funker den også, ivertall med den håndfullen jeg testa :-D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja da funker den bedre, Men sysn tendensen er der til at koppen ikke komme ordenlig på før den krympes fast. 
Med dingsen min er man sikker på at den kommer ordentlig på :-D
Og den dia er jo noe alle som lader støypekuler har :-D

Bakdelen er at det blir et ekstra steg i prosessen, og akkurat det er jeg ikke sikker på at jeg orker. Og håper å slippe GC helt. 
Da sparer man noen kroner også. 

Nå har jeg pulbverlakkert en liten batch med GC på før lakkering, uten å size og krympe fast GC, for å slippe å avfette kulene før pulver. påføres, og sizing/fastkrymping av GC etter baking, og det funka fint. Deter i den prosessen at dingsen min kommer til sin rett :-D
Men dersom man ikke trneger å avfette hylesene etter kjøring gjennom size dia, så er min greie unødvendig.


 






 

 

Link to comment
Share on other sites

@Spindrift
Går og lurer på noe. Har tenkt på å lade noen av kulene mine til .308 Weatherby Vanguard rifla. 
På den, som nær sagt alle wetaherby rifler er det ekstra langt fram til riflinga. Når jeg lader en spisskule med boat tail, som f.eks Hornady Eld match 155 grians, tett på riflinga, har jeg knapt kulehold, og patronen vil ikke passe i magasinet. Så jeg setter kula etter maks OAL i Ladeboken og fertdig med det og funker helt fint, selv om det blir en friflukt på flere miilimeter!
Men hvordan er det med friflukt og støpte kuler? Er det noe jeg bør tenke på der?
ELler er det bare å dunke kula ned til krymperilla, og ferdig med det :-D



 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...