spindrift Posted July 9, 2021 Author Share Posted July 9, 2021 Det er min erfaring også! Såvidt litt gråfarge på pusselappen etter hundrevis av pulverlakkerte kuler. Helt gull! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted July 9, 2021 Share Posted July 9, 2021 Har et løp til i samme kaliber som jeg har skutt noen få blykuler gjennom. Skal jammen meg pusse for å verifisere. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind O Posted July 10, 2021 Share Posted July 10, 2021 (edited) Hei. Ny dag på skyte banen Prøvde Xlox 2500 plus kule fett og Noe xcb kulen med 28 grain Norma 11, kulene er justert til 0,309 Jeg gnikket kulefett på kulene slik at det akkurat fylte rillene og ikke mer. Hva hastigheten er med 28 grain N11 veit jeg ikke men tipper 500-550m pr sek også en serie med N32c 7,5 grain uten GC skaut en serie på 6 skudd og der måtte komme en flyger, går meget godt dette også. Kulene er kun visuelt sortert. Avstand er sjekket med laser til 96m Øverste bilde er med N32C God helg Mvh Øyvind Edited July 10, 2021 by Øyvind O 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted July 10, 2021 Author Share Posted July 10, 2021 Flotte resultater, @Øyvind O! Takk for at du deler. Dette har du fått sving på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind O Posted July 13, 2021 Share Posted July 13, 2021 (edited) Har vært på skyte banen i dag og testet Norma 11 27 grain og aluminium gascheck kaliber 308W Sauer STR 200, Ser ut til at det er litt vanskeligere å få samme samling med alu gascheck, Får dem ikke til å sitte 100% beint på når jeg kjører kulen gjennom LEE sin 0,309 sizer Tror ikke det er bra for presisjonen om gascheck sitter skjevt på. men fortsatt så er jeg fornøyd med resultat, Bly er 50% blyfangerbly 22LR og 48% Linotype bly og ca 2% tinn. Dette er ganske så likt Lyman bly på hardhet,ca 15 BNH Dette er blyet som jeg har fått best presisjon med, "ikke vanndroppet" Alox kulesmøring fungerer greit men det må være bare tynt tynt lag, Av en eller annen grunn så fungerer Norma 11, 27-29 grain godt med meg, Lovex D060 er også eit krutt jeg får gode resultater med, N32C er også eit krutt som fungerer meget bra i hastighets området 300-400m pr sek også uten GC Skivene med klistrelapper på er det skutt 15 skudd i hver, man ser at samlingene på totalt 30 skudd er bra Det bildet med skive uten klistrelapper er med N32C 7,5 grain uten GC Har vært mye testing før jeg kom fram til de resultatene her, Edited July 13, 2021 by Øyvind O 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted July 13, 2021 Author Share Posted July 13, 2021 Flotte resultater! Jeg har fremdeles tilgode å forsøke N11, men har kjøpt en Kg til formålet! Det fungerer jo helt åpenbart flott for deg. Jeg ville tenkt (basert på magefølelse) at man måtte opp på 31-32grs for å få konsistent forbrenning, men det er tydeligvis ikke nødvendig! Flat/plan base tror jeg er viktig. Jeg har ikke registrert noen svekkelse i presisjon med alu-GC i seg selv, men hvis den er vanskeligere å sette til bunns på dine kuler, er nok det en faktor. Jeg bruker pressa til å sette GC, tror jeg har beskrivelse/bilder et sted i denne (etterhvert ganske lange) tråden. Takk for bidrag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind O Posted August 24, 2021 Share Posted August 24, 2021 Hei spindrift, Har du fått prøvd N11 med blykuler? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted August 24, 2021 Author Share Posted August 24, 2021 Nei, det har jeg faktisk ikke gjort ennå! Men jeg har en boks på lur. Jeg har jo sett hvor fint det kruttet har fungert for deg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted September 11, 2021 Author Share Posted September 11, 2021 Jeg var på skytebanen idag, med ei ny rifle. Det dreier seg om en rustfri Howa 1500 som startet tilværelsen som 30-06. Boyds laminatstokk. Børsemakeren min (pijacobsen.no) har forlenget stokken med plater og tykk rekylkappe. Fjernet de plagsomme remfestene, og montert Recknagel flush cups på venstre side. Søyle + epoxybedding. Låskassegjenger er rettet, støtbunn likeså. Låseklakker lappet. Byttet løp til et rustfritt Lothar Walter 1:14 .35 Whelen, 53cm, gjenget for demper. Avtrekk polert og justert. Jeg prøvde idag ymse ladninger som har fungert i den andre Whelen’en min (som er i overkant lang og tung for skogsjakt). Spesielt spent var jeg på selve «godladningen», med CBE360-300, og 47grs N150. Det ser lovende ut, 5 skudd 29mm på 100m er god presisjon med hjemmelagde kuler; magnetospeed rapporterte 620 m/s, og det er passe utfra legering og neseform. Generelt skjøt børsa veldig likt som Remington’en med tilsvarende ladninger. Siktet er et Leupold european 3-9x40 med tysk no.4 i første fokusplan. Siktet har raus øyeavstand, hvilket er utrolig viktig når rekylenergien går litt opp. Børsa var kjempegod å skyte med, og matet alt fra 155grs revolverkuler til 310grs riflekuler uten problemer. Howa 30-06 er åpenbart et godt utgangspunkt for å bygge rifle i fantastiske 35 Whelen. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Ting går sakte framover, men kan først tipse om at Hjemmelading.no har fått in noen få Lee smelteovner! Bestilte sjøl i dag, samt RCBC blyøsa. Size dier i relvante kalibre for meg har han dog ikke. Så det fikk bli Amazon. Kuletang kommer i posten fra Brownells i dag. Også hadde @Spindrift, en gang før tidenes morgen skrev meg en liste over ting jeg trenger, så får se på den nå. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Fant neck sizer die, Lee sin iniversale hos Sandnes Arms.... er vel bare å kjøpe inn kjemikalier å lage seg kulfett etterhvert, men Lyman sin regner jeg med duger til å komme i gang. No mer som er kjekt å ha? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 17 minutes ago, Tjukkas said: No mer som er kjekt å ha? Pulverlakk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Anbefaling på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mig16 Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 7 minutes ago, Tjukkas said: Anbefaling på det? Jeg har god erfaring med pulverpistolen til Nordic Pulver. Pulveret kjøper jeg på eBay. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 (edited) Bare erfaring med disse https://gasolin.no/overflate/pulverlakk.html Vet at mange kjøper fra Ebay osv., men hvor bra det er aner jeg ikke. Du klarer deg fint med en tom isboks, evt acetonmetoden til å begynne med. Blir fort dyrt dersom man skal kjøpe inn alt på en gang. Edited September 17, 2021 by Ruger #1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigamundsen Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 5 minutes ago, Ruger #1 said: Bare erfaring med disse https://gasolin.no/overflate/pulverlakk.html Vet at mange kjøper fra Ebay osv., men hvor bra det er aner jeg ikke. Du klarer deg fint med en tom isboks, evt acetonmetoden til å begynne med. Blir fort dyrt dersom man skal kjøpe inn alt på en gang. Acetonmetoden... Er det der du bruker vanleg pulvelakk og løyser denne opp med aceton? Såg ein svenske på youtube som holdt på med noko slikt. Har du nokon erfaring med dette? Har ellers brukt pulverlakk frå Gasolin. Eg syntes det var vanskeleg å få god dekkning. Måtte lakke kulene 2 gonger. Luftfuktighet under 50%. Bruket slike "strykeperler" som buffer. Ikkje sikker på kva materiale dei er. Var tydeleg forskjell på dei då nokon vart dekte mens andre ikkje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mig16 Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Jeg ga opp 'shake & bake' metoden (i plastboks); det var for avhengig av kulene, pulveret, været, fuktigheten, månefaser osv. Pulverpistolen ga jeg en 1000-lapp for for noen år siden, den funker bra med eBay-pulveret fra Litauen. Aceton har jeg ikke våget å prøve. Ser på YouTube at det er et skikkelig mess, og acetonen er særdeles helsekadelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wintel Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Aceton-metoden bruker mye pulver! Jeg ble ikke helt fornøyd med resultatet, men som det sies ovenfor: shake and bake virker av og til, og av og til ikke i det hele tatt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Shake and bake funker foreløpig greit for mitt bruk. Baker som regel i en 2 gang. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigamundsen Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Dei såg jo absolutt dugandes ut dei kulene der. Får du og litt knudrete overflate? Får ikkje denne glatte lakkerte finishen. Men dei består fint hammartesten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 (edited) Den knudrete overflaten får jeg dersom jeg rister litt for lenge, og kulene blir veldig klebrige. Trikset er å tømme de på risten like før det skjer. Bedre å ta det i to-tre omganger, enn å satse på at de blir dekket helt på første runde. Bruker kun acetonmetoden. Edited September 17, 2021 by Ruger #1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefflus Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Hjertesukk. Alt er jo blitt så dyrt, så jeg ville begynne å støpe til 338en også, for å få litt mer rekyltrening på jaktfelt enn 233en gir, og kanskje også lage ei rådyrladning. Men det er jaggu ikke bare å få det som trengs i 338. Alvestad er tom for det meste, Brownells likeså. Derfra fikk jeg faktisk ei Lee 2-cav. tang, selv om jeg helst ville hatt 5 som til de andre. Gaschecks, ikke å oppdrive. Ender nok opp med å lage stanse selv. Bulletsizer, ikke å oppdrive. Måtte kjøpe ei ny Breechlock-presse fra Brownells fjernlager, fordi Breechlock sizere er det nye. Så ligger det ei sånn .339 sizerdie fra eBay på Gardermoen, og har gjort det i fjorten dager nå, noe som vanligvis betyr at den er vekk. De har etter sigende mye svinn på Gardermoen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 (edited) Ja , måtte til slutt shoppe på 4 forsjellige steder for å sette meg i stand til å støpe kuler til .30 og lade dem. Panikken i Unaiten gir seg ikke heller.... Alvestad har fått inn noen få smelteovner fra Lee, samt at han har blyøser fra RCBS Kuletang bestilte jeg fra Brownells for en måned siden og skulle vært her i dag. Men posten bruker sin tid.... Kulesizer fra Lee fant jeg på Amazon, og for første gang sender de noe til Norge når jeg bestiller. Så fikk det bli lee sin Universal halsutviderdie eller hva i h....det heter. SKal ha meg noen former til blysøkker og sluker også etterhvert. Har et halvt tonn bly i kjellern Edited September 17, 2021 by Tjukkas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted September 18, 2021 Author Share Posted September 18, 2021 @Tjukkas; det høres ut som du har det du trenger, når alle pakkene kommer frem. RCBS sin blyøse synes jeg er vesentlig bedre enn Lyman sin. En enkel «basisoppskrift» på kulefett, er 50/50 (vekt) bivoks og Biltema universalfett. Du får litt bedre geneskaper i kulde hvis du erstatter litt bivoks med paraffinvoks, og kompenserer den økte hardheten med en liten skvett automatgirolje. Hvis du vil lage et litt infløkt, men superbra kulefett, finner du oppskriften på «Spindrifts favorittfett» her Jeg bruker shake/bake- teknikk for pulverlakk. Som de fleste har jeg også hatt en litt frustrerende læringskurve- over et par år, faktisk. Noen dager ville ikke pulveret hefte. Kanskje jeg måtte bake to ganger. Jeg har prøvd «wet coat» med ymse løsemidler, men gikk bort fra det. Men med tid og stunder har liksom detaljene falt på plass, og pulverlakkeringen har blitt en forutsigbar, enkel prosess med bra resultat. Noen kjernepunkter: 1) Boks og kuler må være fettfritt. Det er ikke nødvendig å avfette kulene, men lurt å håndtere de med hansker (av mange grunner). Bruker du en boks som har vært matemballasje, så avfett den med egnet middel (f,eks rødsprit) 2) Det er stor forskjell på de ulike fargenes heftegenskaper. Jeg bruker Eastwood- pulver fra Gasolin.no. Det aller beste/ enkleste pulveret jeg har prøvd, er «Ford, lys blå». Hvis du har et pulver som ikke hefter så godt, kan du bruke det opp ved å blande med et godt pulver. Det gir et litt kult, spraglete preg (se bilder under) 3) Forvarming av kulene. De må ikke være varmere enn at du kan holde dem uten ubehag i hånda. Jeg tror hovedeffekten her, er at man fjerner de små mengdene kondens som nødvendigvis må danne seg på en kald metalloverflate (som ellers vanskeliggjør prosessen ved litt høyere luftfuktighet). 4) Ikke gi opp. Du får det til tilslutt. @Stefflus; spennende prosjekt i .338! Det er jo litt tungt å dra igang et nytt kaliber i disse dager, med mangeltilstander. Men ting er i ferd med å normalisere seg. Hvis du har mulighet til å pulverlakkere kulene, kan de fungere ganske godt i reduserte ladninger uten gas check (type 20grs N110 i 30-06). 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted September 19, 2021 Author Share Posted September 19, 2021 Et lite poeng til, når det gjelder baking av kulene. Det følger instruksjoner med lakken vedrørende temperatur og tid. Dette er ikke som en vanlig «matoppskrift», hvor man skriver hvor lenge kaka skal stå i ovnen ved gitt temperatur. Den oppgitte tiden, er bake/herdetid fra gjenstanden har oppnådd riktig temperatur. Hvis man jobber i et verksted som skal lakkere diverse deler, som senere skal monteres sammen, må man sikkert være nøye med dette for å få lik fargenyanse. For kulestøperen er det viktigste at belegget blir bakt tilstrekkelig. Underherdet pulverlakk kan gi et vanskelig løpsbelegg, mens lengre baketid ikke gir noen problemer. Så legg på litt tid! Noen bruker sensorteknologi for å få dette eksakt. Det gidder ikke jeg. Jeg setter inn kulene i kald ovn, skrur på ovnen på ca 215 grader. Setter på «timer» på 27 minutter, og finner på noe annet. Når klokka piper, rusler jeg til ovnen og hiver kulene i ei bøtte vann. Hvis jeg baker tunge kuler, somler jeg litt ekstra. Dette har fungert problemfritt gjennom noen tusen skudd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wintel Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Kan man varme opp kulene på nytt dersom man har vært litt for utålmodig første gang, eller er det som kakebaking - kast deigen og begynn på nytt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted September 19, 2021 Author Share Posted September 19, 2021 Det vet jeg ikke, har ikke prøvd. Men jeg ville gitt det et forsøk! Her er en håndfull av produksjon fra morgenkvisten, en liten plains base plinke- kule i 30- kaliber. Den er ny og lite prøvd, men veldig lovende i Marlin 30/30 micro- groove. En mulig gevinst med shake-and-bake og plain base, er jo at kulebasen også blir lakkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Er veldig spent på hvordan blykuler blir i min winchester 94 .30-30. Den ble vistnok laget for å skyte mantlede kuler, og har en riflestigning på 1:12. Og ser en del kommentarer om at det blir dårliug greier, mens andre har fått det til. Winchester 94 i .32 Special var vistnok Blykuleversjonen da disse kom ut. Men ser jo OK resultater på diverse Youtube videoer fra folk som har prøvd. Skal prøve å kopiere det han i artikkelen underhar gjort, og se hva som skjer. Kuletanga mi er til akkurat samme LEE kula. Men jeg må ha meg en dunk med krutt. Han brukte H4198 Så tenker å starte med det kruttet jeg får tak som ligner mest på det. Som skal være Norma 200 eller VV N110. Og lade det til hastigheten som oppgis av Junior Doughty, da i alle fall hans Winchester 94 ikke likte høyere hastigheter. Artyikkel her: http://www.castbullet.com/shooting/3030.htm. ET sted må jeg begynne. For orden skyld : Kula blir en Lee C309-170-F Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wintel Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Sist gang jeg brukte shake and bake ville ikke pulveret feste seg i det hele tatt. I desperasjon la jeg til en halv desiliter aceton og ristet videre... Fikk god utflyting men etter en litt for kort tur i ovnen så de ikke helt bra ut: Ikke var de enke å lade usized heller, og kamret og skøyt dårlig. Tok en ny runde med shake and bake og satt dem til langtidsbaking på 200 grader, og da ser de slik ut etter sizing: Ikke så stor forskjell at jeg gidder lakkere to ganger, sender alle gjennom sizeren og tester om det er noe forskjell i presisjon med ett og to lag lakk. Disse kulene går normalt innenfor 8-10cm på 25m med tohånds skyting (9x19), og det er godt nok til mitt bruk. Så konklusjonen er at man kan bake to ganger, men det blir ikke stort bedre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 14 minutes ago, Tjukkas said: Men jeg må ha meg en dunk med krutt. Han brukte H4198 Så tenker å starte med det kruttet jeg får tak som ligner mest på det. Som skal være Norma 200 eller VV N110. N130 antar jeg du mener? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Så på denne lista: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigamundsen Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 10 minutes ago, Wintel said: Så konklusjonen er at man kan bake to ganger, men det blir ikke stort bedre. Ser ikkje dei øverste bildene dine. Men fekk ok resultat når eg bakte to gonger. Har berre prøvd ein gong, så har ikkje den heilt store erfaringen. Trur eg hadde for mykje pulver i bøtta fyrste gongen. Kassert nokre kuler som blei heilt kladdete. Så prøvde eg å forvarma nokre kuler. Dei vart nok litt for varme, for her og kladda pulveret. Men når eg byrja med lite pulver og berre lunka kular gjekk det betre. Har og skaffa meg ei større bøtte då ein teori eg har er at jo større fart eg får, jo meir statiske ladning.. Framleis ein teori då eg ikkje har testa det ut endå 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigamundsen Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 (edited) For rask på labben... Leste ikkje heile artikkelen Edited September 19, 2021 by stigamundsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 I GRT sitt Burn Rate Chart får jeg helt andre verdier på VV sitt krutt, mens Norma statdig ligger rett ved I4198. Så Og det stemmer med andre kart også. SÅ velger Norma 200 Det har de desuten på XXL rett nedi bakken her Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 8 minutes ago, Tjukkas said: Så på denne lista: Dette kartet er helt på bærtur for Vithavouri! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Han prøvde begge og fikk best resultat med I4198.Then it struck me: maybe Bill didn't like the velocity of those bullets. Or maybe he didn't like H4895. I decided to try lower velocity loads of H4198—and hit paydirt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigamundsen Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Om du skal tulle på med støpte blykuler vil eg absolutt anbefale Lyman sin lademanual. Ligg mange ladninger der inne for 30/30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 1 minute ago, stigamundsen said: Om du skal tulle på med støpte blykuler vil eg absolutt anbefale Lyman sin lademanual. Ligg mange ladninger der inne for 30/30 Takk skal se på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 (edited) Her er GRT sitt. Der er VV N120 nærmere H4198, men Norma 200 (rød ring er også nært. Edited September 19, 2021 by Tjukkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted September 19, 2021 Author Share Posted September 19, 2021 Jeg har ikke allverdens erfaring med 30/30 ennå, men her er noen observasjoner med 170grs kule N140, 25-26 grs, smurt kule med GC: god presisjon Norma 200, 25grs, PC kule med GC: hylseklebing! Ned minst 2 grs! Vihta N120, 21-22 grs, PC-kule med GC: også hylseklebing! Vectan A0, PC uten GC, 9grs: OK presisjon, ingen problemer Med 140 grs kule har det fungert fint med Vectan tubal-3000 26-28 grs, og 14grs N110. 30/30 er en brillefin patron til støpekuler. En utfordring kan være at kammerne ofte er litt raust dimensjonert. Jeg kalibrerer kulene .311, det fungerer fint. Selv om Lee-tanga har nominell diameter .309, er antagelig kulene litt større (.310-11). Hvis du har mulighet til å kalibrere gjennom .311- die, ville jeg anbefale det, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Jeg fikk noen kuler av Tailgunner tidligere som var kalibrert til .310 eller .311 tror jeg, og det førte til at mine splitter nye, uskutte hylser bulet kraftig i halsen. Men lot seg kamre. Ble litt skeptisk da. Men har jo null erfaring med blykuler. Men jeg hadde ikke halsutvider, og det var litt sånn der halvvhjerta for jeg hadde ikke alt utstyret. Og gav opp allerede under produksjon av en patronmal for settedybde, som gjerne er der jeg starter. Nå komme rjeg til å ha det meste tilgjengelig , men bestilte bare en sizer die, og den er i .309. Men ser at han i artikkelen over hadde gode resulater da han dreit i å size kulene. Så jeg kan teste det også og se. Så får jeg handle inn en .310 sizer og se hva som skjer da, om det blir dårlig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted September 19, 2021 Author Share Posted September 19, 2021 Ja, .311- kuler i trange hylsehalser blir litt trasig. Det er jo bare å prøve med .309, og se hvordan det fungerer for deg! Skulle det vise seg å bli litt skuffende resultater, er det ikke allverden å slipe ut en slik die litt, det er ganske vanlig praksis. Men ingenting i veien for å prøve .309! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Har en hgåndfull skutte hylser nå. De er nok rommeligere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefflus Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 9 hours ago, spindrift said: Norma 200, 25grs, PC kule med GC: hylseklebing! Ned minst 2 grs! Vihta N120, 21-22 grs, PC-kule med GC: også hylseklebing! Var ikke det litt rart? Om QL er så på viddene blir jeg skeptisk. Andre trykktegn? Jeg hadde hatt veldig lyst å vite hva som skjedde med samme ladning uten pulver. Du har vel sammenligna fart med og uten i andre sammenhenger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted September 19, 2021 Author Share Posted September 19, 2021 Det var veldig overraskende, men helt entydig hylseklebing. Ladningene «burde» være godt innenfor. Jeg tror det har sammenheng med at den aktuelle kula (NOE311-166) er designet spesielt for denne generasjonen Marlin-kammer, og tetter ekstremt effektivt for kruttgassene. Alt fungerte fint med senere kruttsorter. Jeg har skutt samme kule med vanlig kulefett i rifla, men bare med N140 (som fungerte fint). Jeg har ikke kronografert noen ladninger i bøylerifla, men ellers er trenden at lakkerte kuler får en anelse lavere hastighet enn samme kule med kulefett, og samme kruttladning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefflus Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Presisering. Det jeg ble skeptisk til var.. -Jeg skulle mene disse ladningene hadde margin og vel så det, så det rokker litt ved alt. Du sizer .311, får halsen plass å slippe kula? .330"-.311"=.019" (0.019"*25,4)/2= plass til 0,24mm hylsevegg .309" gir plass til nesten 0,27mm Aldri kommet noe PC bakover? Var hettene løse? Det hadde vært superinteressant om du måler farta (redusert, bevares) en gang det passer seg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 Jeg tror ikke .311 blir for trangt, jeg har igrunnen ikke brukt annet i børsa. Patronene kamrer glatt som bare det. Ladninger med andre (senere) krutt midt i mantelkule-data funker som snus med .311. Det er vanlig praksis med .311- kuler i micro groove-løp, det er ikke noe jeg har funnet på selv. Det var ingen andre overtrykkstegn, som jeg kan huske. Det var tilfeldigvis nye hylser dette (PPU), og jeg målte trykkringer med mikrometer på de hylsene som hadde klebet og sammenlignet med andre ladninger fra samme dag. Det var heller ingen voldsom trykkring. Myke hylser? Ikke godt å vite, men jeg er veldig forsiktig når jeg lader for bøylbørse. Jeg har ikke forsøkt Magnetospeed’en på bøylerifla, tror jeg må montere den på oversiden for å få registrering. Men det skal jeg teste! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Julekveld og 17. mai 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefflus Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 (edited) Hurra! Den spaken på sia, er det sånn bunntappinga ser ut nå om dagen? Vet du, jeg har ikke brukt ausa en eneste gang. Eller fluss. De to går jo hånd i hånd. Men kjekt å ha i en strømløs verden. Edited September 20, 2021 by Stefflus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 (edited) Ja deter bunntappinga. Løfter opp spaken for å tappe. Fungerte veldig godt. Ausa ble ikke brukt nei, neb man kan vel banne på att hadde man ikke kjøpt den, ville man fått bruk for den. Spiseskje til å fjerne slagg fungerer, Men blyet jeg har fått er så rent at det var knapt nødvendig. Her her første halet:-D Den gamle utslitte gassgrillen fikk gjøre tjeneste som støypebord Det går akkurat 2 barrer fra Lee sin barreform i gryta. Og når det var brukt opp var jeg akkurat sånn passe lei av å sitte der. Så det passer meg bra. Forvarming av tang. Du ser det speilblanke blyet 1 cm under grytekanten Ferdig førsteproduksjon, etter grovsortering. Gjorde en del tulfeil, som å glemme å lukke plata før jeg helte i bly. Så det ble litt ekstra svinn, men det smelter jeg jo bare om igjen neste gang. Når jeg husker å IKKE droppe de kulene i bøtta med vann...lol Edited September 20, 2021 by Tjukkas 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.