Jump to content

Støpte blykuler i flaskehalspatroner


spindrift

Recommended Posts

Mitt inntrykk er at støpekulers toleranse/preferanse for friflukt varierer litt med kulekonstruksjon.

 

Alle Lee .309- kuler (utenom .309-230) er såkalte «Bore-rider» kuler. Dette er kuler med to parallelle segment; kulenesa, som har (ideelt sett) bomdiameter, og drivbåndene som har riflingsdiameter + litt. Slike kuler går oftest best med minst mulig friflukt, gjerne en lett «jam fit»- dvs at du kjenner litt motstand når du lukker bolten. Men pulverlakk øker toleransen for friflukt med slike kuler

Når du legger pulverlakk på en «bore-rider», får du normalt en overdimensjonert nese, som begrenser COL betydelig ettersom nesa ikke lenger smyger seg med letthet mellom bommene. 

 

Andre kuler (som Lee CTL312-160) har en annen konstruksjon, med lang, konisk nese. Slike kuler kan både tolerere og foretrekke litt friflukt.

 

Med Weatherby’en og Lee .307-170-F ville jeg tenkt sånn:

 

- hvis smurte kuler gir lang friflukt, vil det bli vanskelig å få god presisjon. Du kan slippe unna med utrolig lite kulehold med haglekrutt, men med type Norma 200 må du gjerne ha litt

- pulverlakkerte kuler vil gi vesentlig kortere mulig COL. Hvis du får rimelig kulehold med ca 0,5mm friflukt, ville jeg prøvd det først.

- med lakkerte kuler + GC + Norma 200 ville jeg startet på 26grs, og jobbet oppover. Ved ca 29 grs reproduserer du ytelsene i 30/30 ladd til max med mantlet 170grs kule.

Link to comment
Share on other sites

Her står kula helt i bommene....
Setter jeg den slik at jeg krymper i krymperilla, får kula 4mm friflukt. 
Og slik den står nå, helt i bommene, har den vel bare 2 mm kulehold da det kun er det nederste "beltet" som holder den på plass. 
IMG_20211116_090908.jpg.215d1ed9a45404f2935f29ebb955ffb4.jpg

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Det er bare å prøve, rett og slett. Med GC- tror jeg du får nok kulehold til .f.eks Norma 200.

Uten GC tror jeg du i praksis må bruke pistol/haglekrutt for å få jevn forbrenning på et fart/trykk- nivå som den lille bæreflaten tåler. Og slike krutt fungerer ved utrolig lite kulehold. Jeg har f.eks fått OK resultater med upressa hylser og .311- kuler som er satt med tommelen.

 

Det ser, med andre ord, slett ikke verst ut! Mer vanlig med lakkerte bore- ridere er faktisk at du får veldig kort COL hvor bare nesa titter frem. Da får kula en ganske krevende ferd over kammerhalsen.

Jeg tror dette kan funke!

Link to comment
Share on other sites

Jeg får unasett ikke skutt noe for i Mars, så det kan vel kansje bli en råd med ei form til kule til Weatherbyen som egner seg bedre. 
Regner med at tråden er et oppkomme av tips til dette, men du har kansje noen råd om hva jeg bør legge i sparegrisen til?



Mellomtiden lader jeg til Winchestern :-D

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Mange gode alternativer, med litt fordeler og ulemper.

 

1) Lee CTL312-160 eller C312-155 pleier å fungere godt. Disse får du både som rimelig tohullstang, eller produktiv 6-hulls tang

 

2) NOE 310-165 (XCB) er «bankers». NOE311-179 er også presis i alle rifler jeg har prøvd. Den kan muligens også fungere i 30/30. NOE har mange andre, supre produkter som ekspansjonsplugger (til Lee flare die), og en genial sizer med rimelige bushinger i allverdens kaliber. Ta med en top punch hvis du kjøper form fra NOE.

 

3) Arsenal 311-170 (HVTH1) skyter godt i alt jeg har prøvd den i. Arsenal molds lager flotte former. Du kan spesifisere hvilken dimensjon du vil, som kan være veldig kjekt.

 

4) MP molds, 312-159 «Hunter», og 311-180 SIL er supre kuler. Her kan du få en flott hullspisskule også. Hvis du slår deg sammen med en annen som også skal knuse sparegrisen, får du gratis frakt hvis ordren bikker 300€

 

Jeg har sikkert glemt noen, men disse er iallefall gode alternativer for .308win.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Dette med montering av gas check tullet jeg og litt med. 

Jeg bruker lyman lube sizer, fant ut at det funket fint å bare legge en bit flattjern eller lignende inn over dia og presse gas checken helt på før kalibrering. Ideen til kjukkas er heller ikke dum.

Hvist du har en kule med lite eller ingen flat nese så kan du lage en top punch ved å slipe ett borr så likt kuleformen som mulig og borre top punchen, derretter pusse litt i dreienenk eller spinn den i drillen.

Til slutt bruker du en kule med litt slipepasta da blir det hånd i hanske fitt og kula tar ikke skade ved kalibrering.

Link to comment
Share on other sites

Var ute i regnet idag og prøvde en ny lading med denne SLIVER kula fra Arsenal.

Etter råd fra spindrift gikk jeg ned på ladenivået fra 20+  til 18grains N110.

Så en liten forbedring der ca 6cm samling og noen rare slengere.

Men så prøvde jeg 5 skudd med en større kalibrering .310 mot .309 og gliset gikk nesten rundt skallen)

Jeg har altså ligget og skutt for slank kule.... jeg så ingen blying så trodde alt var ok i den avdelingen.

Kulene har hi tech coating og bunnkopp. Må få ladet opp flere i en fart)  kansje jeg kan skyte uten bunnkopp i denne 18grains ladingen?

 

20211120_152811.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Så flott! Ser riktig bra ut!

 

Jeg har landet på .310 som standard i alle mine .30-kalibervåpen (både med fett, og lakkerte kuler), med unntak av en Marlin «micro groove» som liker .311. 

Jeg har ikke prøvd Hi-tech, bare vanlig pulverlakk. Men Sliver-kula fungerer ganske fint med lakk, uten gc, i ladningsområdet du nå opererer. Du får ofte en anelse mindre fart med lakkerte kuler.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg må utvide halsen i kulesetterdia. Men den er lånt, så må vel rett og slett ta meg sammen og kjøpe eget .30-30 diesett. 
Problemet med at kulle setter seg fast i dia, slik at når du trekker ned patronen, sitter kula igjen i dia. Og faktisk såpass hardt at det måtte et kakk med hammer til for å få den løs. Vi snakker da en kule som er pulverlakkert men ikke sizet fra en .309 støpeform. Den kjører seg fast i ogiven. 
Og dia ble grundig rengjort på forhånd. da den var full av fett fra en runde med fetta kuler, som forøvrig gikk uten hickups. Men det kan jo tenkes at problemet løses om jeg spruter litt one shot nedi ida for jeg setter kulene. 
Forøvrig så skjedde dette mens jeg drev og fiklet med å finne kuledybden. Så det kan hende problemet forsvinner i produksjon. 
Når jeg driver å skal finne dybden, løfts jo patronen litt opp og ned, så deter kansje ikke så my hold, og dene r ikke krympet fast enda. 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Lee- die?

Dette skjer med Lee kulesettere når kuleskyveren er alt for langt ute, selv med vanlige mantelkuler. Tipper det vil fungere fint når du har grovstilt. 

Du kan måle og skrive opp lengden få settedien når den er innstilt til riktig patronlengde med aktuelle kule, så starter du nærmere neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Takk!  Blir kansje å prøve med N150 krutt med coated kule etter hvert å se om det går bedre enn bare bly. 

Skjønner ikke hvorfor de ikke kan tåle maks trykk de bør jo være bortimot like harde som mantlet kule, er det kansje riflingen som skreller kula og dermed ikke spinner den opp nok, skulle jo tro at basen holder formen siden den har gass kopp og veldig hard blylegering. 

Link to comment
Share on other sites

Da er straks den nye dobbeltrifla i hus. Den er fra 1896 og er i svartkruttpatronen .450-400  3 1/4" bpe.

Denne må selvsagt fores med blykuler. To støpetenger fra Accurate Molds ankom i går, ser utrolig bra ut.

 

Tenkte å prøve pulverlakkering for første gang. Ser tidligere i denne tråden at det er forskjell på hvor godt de forskjellige lakkene fungerer, men at den lyse blå fra Gasolin skal fungere veldig bra.

Jeg er imidlertid bekymret for at den erverdige 125-åringen ikke tolererer slike skrikende farger.

Er det noen som har prøvd andre farger som er litt mer duse som fungerer like bra? (Grå, svart, metallfarget av noe slag?)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Wow, det høres ut som et fantastisk våpen og en artig patron!

 

Jeg har ingen støpeformer fra Accurate selv, men leser jo bare gode ting om de! Jeg holder meg til mer ordinære kaliber selv (.22, 6,5, .30, .35 og .44) hvor utvalget er bra fra de andre (og litt rimeligere) alternativene.

 

Jeg forstår ditt ønske om å unngå glorete kuler til antikk dobling! De fargene jeg har fått best resultat med, er dessverre noe skrikende. 

 

Svart, blank har jeg forsøkt, den var ikke god. 

Blank/fargeløs er det mange som er fornøyd med, jeg har ikke prøvd den selv- men det ville jeg gjort i ditt tilfelle. Kulene blir seende ut som vanlige, smurte kuler.

 

Lykke til med prosjektet! Hvis du orker å dele litt bilder og erfaringer etterhvert, er det sikkert flere enn meg som er temmelig nyskjerrig!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bisley skrev (36 minutter siden):

Da er straks den nye dobbeltrifla i hus. Den er fra 1896 og er i svartkruttpatronen .450-400  3 1/4" bpe.

Denne må selvsagt fores med blykuler. To støpetenger fra Accurate Molds ankom i går, ser utrolig bra ut.

 

Tenkte å prøve pulverlakkering for første gang. Ser tidligere i denne tråden at det er forskjell på hvor godt de forskjellige lakkene fungerer, men at den lyse blå fra Gasolin skal fungere veldig bra.

Jeg er imidlertid bekymret for at den erverdige 125-åringen ikke tolererer slike skrikende farger.

Er det noen som har prøvd andre farger som er litt mer duse som fungerer like bra? (Grå, svart, metallfarget av noe slag?)

Bilder, ellers trur me ikkje på deg :-) 

 

Gratulerer forresten :-) Driv og Les John Tayler si bok om afrikarifler og patroner. Gir eit vist sug :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er klarlakk bestilt.

 

Bilder kommer senere, kanskje i en egen tråd.

Juvelen har ankommet landet, men ikke kommet seg helt fram til meg ennå.

Det er en Lyon&Lyon, London&Calcutta.

De produserte ikke våpen selv, men kjøpte inn i England og solgte videre i India. Det er en sidelås, sannsynligvis produsert i Birmingham.

 

Patronen er ikke nitroexpressversjonen som kom senere, men svartkruttversjonen.

Ble opprinnelig ladet med 230 gr kuler og 110 gr krutt, senere med 270 gr kuler og samme kruttmengde. På slutten også med opp til 316 gr kuler og cordite krutt ("nitro for black"-ladninger).

Siden rifla er laget på slutten av svartkruttperioden satser jeg på at den regulerer med litt tunge kuler, så jeg bestilte støpeformer som skal gi ca 268 og 305 gr kuler med hjulvekter.

Hastigheten lå på 1750-1850 fps.

Dette er ikke en elefantbørse, ble mest brukt på hjortestørrelse dyr, men tenker den holder med god margin til hjort og elg med gode flatnesete harde kuler.

 

Aner ikke dimensjonen på løpene før jeg får den i hus, varierte fra så lite som .406 til så mye som .412 etter det jeg kan finne, men normalt lå det nok på rundt .408.

Bestilte støpetengene til å slippe kuler på .410 med hjulvekter og håper det passer noenlunde. Hadde ikke tid til å vente, 8-10 ukers leveringstid på formene.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter tipset fra spindrift ble klarlakk og matt sølv bestilt og kuler støpt til .450-400en (kunne ikke motstå fristelsen til å lage "sølvkuler").

Klarlakken fungerer riktig bra, dekker godt med ett strøk. Sølvlakken er mye dårligere, må ha to strøk og blir mer ujevn.

1065519836_410Accuratemolds.jpg.855f72b4d4affc4e6acc0e621f57ce23.jpg1003869126_Klarogslv.jpg.a2d81d84be15dd38ad4bfef57d83e561.jpg

 

Rifla har endelig kommet og en avstøpning av kammer og løp viser løpsdiameter på ca .411 (litt vanskelig å måle nøyaktig siden de har 7 bommer). Kulene blir ca .415 med et lag klarlakk. Tenker å prøve kulene som de er, uten å size dem først, har ikke kulesizer ennå. Ville bestille fra NOE, men de har ikke på lager for tiden.

 

1355520116_Kammerstp.jpg.5f5f71ecb1b2da0834258af9582b19b7.jpg

6,5x55 til sammenligning.

Kammeret ser ut til å være ganske romt i fohold til dagens hylser og dier.

 

Har ladet opp noen hylser med forsiktig startladning med N120 og ca 10 gr kapok som fyllstoff, men ikke rukket å prøveskyte ennå.

Ladekomponenter.jpg.456f896baf44e3ea335449956072e643.jpgFerdigladd.jpg.3a317179765a8298dbfbc9ecf170680a.jpg

375 Flanged 2 1/2" til venstre og 375H&H til høyre.

Litt utfordringer med kulesetterdien som ikke liker kuler med .415 diameter, men det går på et vis.

 

Ikke fått testskutt ennå.

 

Lager sikkert en egen tråd om børsa når jeg en gang får tid.

 

Edit:

Siden jeg får så mye kjeft får jeg vel legge ut et bilde av rifla også :)

(Fra auksjonsfirmaet)

1967746637_169747_VIEW11.JPG.95b3b5830eb98b0a5217fca5e6b01f86.JPG

 

Edited by Bisley
  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Vakkert, @Bisley!

Så flott at den blanke lakken fungerte, de ser helt perfekte ut!

Jeg har også vært nyskjerring på sølvfarge. Det kan være det fungerer bedre hvis du blander sølv med klarlakken, kan være verdt et forsøk.

 

Lee har en .410- sizer som sikkert kan slipes ut litt, men hjemmelading.no er tom gitt... Kjedelig.

 

Ellers ser jo kammerhalsen fin ut, din konisk overgang uten «bråstart» på bommene. Jeg får en spesielt god magefølelse for den lette kula, det skal bli spennende å høre hvordan det går!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg endelig fått prøveskutt den nye doblingen i .450-400 Exp (se tidligere i denne tråden).

 

Ladet opp noen få skudd og kom meg på banen en mørk og våt dag.

 

Ser ut til at 270 grainerne vil fungere riktig bra, selv om de må settes til ganske lang friflukt for å få nok kulehold.

To skudd hver med 40, 42 og 44 gr N120 og ca 11 gr kapok gav rimelig samling selv om spennet i hastighet var ca 200 fps.

 

270gr.jpg.6f77250747a7c858575597c4bdd30d67.jpg

Venstre løp skutt mot venstre luftgeværskive, høyre mot høyre.

De to siste med høyest hastighet dro seg litt sammen,men det kan være tilfeldig. Åpent v-skur, perlekorn og dårlig lys gjør det ikke enkelt for halvgamle øyne, samlingene ble bedre enn jeg hadde ventet.

 

305 gr kulene gikk det ikke så bra med, samskytingen ble dårligere og det så ikke ut til at de stabiliserte (ikke helt runde hull i skiva). Kan være det vil gå bedre med mer hastighet, men frykter at den rett og slett blir for tung.

 

Klarlakken fungerte utmerket. Ingen antydning til blying, selv uten gascheck i nesten 2000 fps.

Dette blir utmerket medisin mot elg og hjort.

 

Må selvsagt testes mer, også i vått papir for å finne optimal legering/hardhet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Etter å stort sett skote støypte blykuler i handvåpen og grovare rifler dei seinare åra, så tenkte eg å eksperimentere litt meir med blykuler i 6,5x55. Eg handla meg ei SAECO #264, eg tykte designet såg lovande ut. Men eg møtte på eit uventa problem. Kulene er støypt av hjulvektsbly, tilsett 2% tinn, bråkjølte i vatn til rundt 23-24 BHN, og kalibrerte til .266". Hylsene er frå Norma, utvida med ei Lyman M-die. Expandaren i denne målar .261". Som ein del av ladepraksisen med blykuler så trekte eg ei kule etter å ha lada ei patron for å sjekke om diameteren var uforandra, og denne var no .263" på den delen av kula som sat i hylsa. Så mesteparten av bæreflata var redusert med .003", som er temmeleg mykje. Eg har ein .266x.262-expander frå NOE, men eg trur ikkje det vil hjelpe mykje, så det blir å bestille ein større expanderplugg frå same leverandør.

Er det andre som har opplevd liknande situasjonar? Kor mykje kulehald opererar de med? 

Eg legg ved eit bilete av den aktuelle kula. 

20220710_135632.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nydelig kule, @Humbo- det designet ser lovende ut!

 

Jeg bruker ekspansjonsplugg som er 1- 2 tusendels tommer under kalibreringsdiameter. Til 6,5x55 bruker jeg NOE .268x.264, tror jeg. Jeg kalibrerer flettede kuler .266, og lakkerte kuler .265, samme ekspansjonsplugg.

 

Det var skuffende dimensjoner på Lyman- dien, må jeg si! 

 

Foruten NOE- pluggene, har jeg en ekspansjonsdie fra RCBS jeg bruker til .222rem, den har fine dimensjoner.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@spindriftTakk takk! Blir å bestille både .268x.264 og .270x.266 for å vere på den sikre sida. Ja, var skuffande med Lyman-dia, det skal liksom vere gullstandarden av ekpansjonsdiar for blykuler i rifle. Har M-diar i diverse andre kaliber, og der har dei fungert fint. Men det er no frykteleg praktisk med desse NOE-diane, så det er ikkje noko stort problem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde meg ei lita runde på hytta i går og testa blykuler i ein gammal HV-mauser i .30-06, med opne sikter. Kula var ei 200gr Lee RN (reell vekt ~207gr), bråkjølte hjulvekter og ca. 22-24 BHN, kalibrert til .309". Lada 5 patroner på kvart heile grain frå 39 til 42gr N140. Forbausande nok så fekk eg best presisjon med 42gr. Eg hadde ikkje med kronograf, men eg reknar med denne ladninga hadde v0 på ikkje langt unna 700 m/s. Skyteavstand 60m.

 

20220713_132105.jpg.06c27708fc35450024c2ab44b514fcd7.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag fant jeg en trivelig plinkeladning til bøylebørsa, en Marlin 30/30 med microgroove- løp.

30/30 er generelt godt egnet til lavtrykksladninger. Hylsene er tynne i godset, og trenger ikke så høye trykk for å tette godt.

 

Kula er Arsenal molds 313-115-RF. Jeg har en 4-hulls tang til plain base- kuler. Jeg ba om en støpetang som slipper .310- kuler (Arsenal lar deg spesifisere hvilken kulediameter du vil). IMG_20220726_141602611.jpg.48b5b35d338be8b1e6323e7471272b5d.jpg

 

Denne rifla liker .311- kuler, så da får den det.

Jeg testet to ladninger med Vectan Ba10,

5 og 5,5 grs. Dette er et veldig hurtigbrennende krutt, i N310- klassen. Jeg testet på 50m, typisk "plinkeavstand". Presisjon og treffpunkt med 5,5 grs ser fint ut (5 skudd, 22mm). Blikkboksen blir sjanseløs!

 

Til neste gang blir det å ta med flere slike patroner, og en selvanviser. Dette blir (billig) moro!

 

IMG_20220726_112549586.jpg.f446481ad7d2666a6c7d917c326eb7c3.jpg

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gratulerer, det ser flott ut!

 

Jeg er veldig fornøyd med NOE. God service, og glimrende produkter til en konkurransedyktig pris. Jeg har aldri fått en støpeblokk eller andre verktøy som har vært utenfor "specs".

Den 9,3- kula har vel forutsetninger for å duge til mer enn blinkskyting, den kan sikkert være en god jaktkule også. 

 

Hva skal du skyte .513 i?

 

Lykke til! Har faktisk en Amerikapakke på gang selv!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Litt støping idag. MP 360-180 pentapoint skal lakkeres og skytes i .35 Whelen. Jeg ser for meg ladespekter fra underlydsladning, til sånn .35 Remington- nivå. Denne kula har jeg bare såvidt testet, så langt.

Den andre er MP 360-200 med GC, det er en fin kule til Whelen. 

IMG_20221031_140002191.jpg.269fcbde1edeedcfd44dcb2638b2c9d1.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden har jeg skaffa ei Lee 165 gr tlc i 30 cal. Skal skytes i 308 win. Bakte de i ford light blue og seiza 309 med gaschek. Noen forslag til ladning med N11 eller witavouri N140.Har også N110. Ønsker så høy hastighet som mulig med presisjon. Rifla er en remington 700. Vart støypa noen lee 200 gr 30 cal også. Disse smøres på vanlig vis med ei lyman fettpresse og gascheck.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til klubben! 

Med 165grs GC- kule med lakk til .308 ville jeg prøvd: 

-N110 20-21grs

- N140 eller forsåvidt N11 37-40grs

- friflukt fra 0,1-0,5mm

 

Med Lee c309-200 og vanlig kulefett, ville jeg prøvd 17-18-19grs N110, og ingen friflukt (lett "kan fit").

 

Husk at PC- kulene vil bruke ca 4 uker på å stabilisere seg noenlunde mtp hardhet etter baking (selv om du slengte de i vann etterpå).

Lykke til!

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For en stund siden, kjøpte jeg en Lee c309-170-F. Støpte noen kuler av myk (BHN11) kulefangerlegering, satte på gas check, lakkerte kulene- og glemte de.

Her om dagen kom de til overflaten igjen, og jeg ville teste de litt i min Howa .308win.

Satte COL til litt friflukt. 37 grs Vectan Tubal-5000, som er en «tabelladning»; 35,5grs er oppgitt startladning for 180grs kule. Mine veide 176grs.

 

4 serier á 5 skudd på 100m ga gjennomsnittlig presisjon 39mm, og treffpunkt som stemte bra med siktepunktet. Rifla er innskutt med 185grs Mega, 5 cm høyt på 100m.

Her er beste, og dårligste serie:

 

496975E3-7C2A-43D0-BA87-811A6F98C587.jpeg.11f4fb2415c88e299295ae49a877d28d.jpeg

 

Jeg skjøt også i spylevæskekanner. Jeg hadde forventet at disse myke kulene skulle smuldre helt opp med en såpass frisk ladning. 

 

De to- tre første kannene revnet fullstendig. Kula fortsatte til bakveggen av kanne nummer 6, kakket hull i bakveggen og spratt tilbake. Ekspandert slutt-diameter 10,5mm, restvekt 130grs- 75%. 

 

F387DF27-61B6-4617-9C56-D8B482A2E45E.jpeg.53eaa01ec9a9e1b1a1a66e0bd09e4d85.jpeg

 

 

Det var rett og slett mye bedre enn forventet. 6 spylevæskekanner penetrasjon er på linje med meritterte 180-grs bondede kuler.

Denne kula har oppført seg litt «partitionsk». Rask ekspansjon, moderat fragmentering som etterlot en dypt penetrerende plugg med moderat frontareal.

Dette ser ut til å være en praktisk ladning, som jeg kan bruke til litt av hvert!

 

F2D723E9-B05A-4FE6-AD44-B6A30A49C0A2.jpeg.559577f3ef9264ac9e753149e84ceb31.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg HAR jo tilfeldigvis bly, ei .308 Weatherby rifle, pulverlakk, og ei Lee c309-170-F. 
Men mangler det kruttet. Vel, har god tid, får neppe skutt ute før til våren heromkring. 

Men man kan kna jo tage vad man haver og se. 

Simulerte ladningen din i GRT og den viste 625m/s utgangshastighet.
Med 36 grain Norma 202 som jeg har, får jeg omtrent samme hastighet. Kan jo bruke det som utgangspunkt. 



 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...