Jump to content

Støpte blykuler i flaskehalspatroner


spindrift

Recommended Posts

Jeg har brukt fiskevekter i rent bly. Oljet løpet. Banket blyet inn i munningen med gummihammer, og deretter med "blomsterpinner" på rundt 5mm som jeg har delt i biter på ca 10cm.

Men først og fremst; du trenger ikke slugge løpet på relativt moderne våpen. En støpetang som er et par tusendeler over nominell riflingsdiameter vil være stor nok. Hvis du bruker pulverlakk, legger det til 2-3 tusendeler i seg selv.

 

Slugging kan være nyttig på antikke våpen etc. Men, som sagt, unødvendig på nyere våpen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ps @jjrckd; @Ruger #1

Et poeng mtp kulevalg og pulverlakk. En ganske vanlig kuletype er «bore rider» (også kalt «Barlow» etter John Barlow, som lagde den første). Dette er en kule som består av to parallelle hovedsegmenter. En bæreflate, og en kulenese som skal ha en diameter tilsvarende bokdiameter. Tanken er at nesa skal støttes av bommene på den farefulle ferden over kammerhalsen. 

 

Når man legger til pulverlakk kan nesa bli for feit, slik at maksimal COL blir altfor kort. 

 

Det er derfor lurt å satse på en kule med mer konisk neseparti til pulverlakkering. Hvis dere er i tvil, legg igjen en lenke til støpeblokka dere tenker på, så kan vi evt synse sammen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk, det hadde vært supert!

 

For 8x57 så ønsker jeg å støpe kuler for trening og ettersøk. Tenker derfor at jeg ønsker relativt høy kulevekt og mulighet for hullspiss. Må kunne lades til temmelig høye hastigheter. Har sett litt på denne https://noebulletmolds.com/site/shop/326-8mm/sc325-180-rf-ai1/sc325-180-rf-ai1-rg2-cavity-gc eller evnt denne https://noebulletmolds.com/site/shop/326-8mm/sc323-178-rf-ah5/sc323-178-rf-ah5-rg2-cavity-gc . Siste er er kanskje litt "på grensen" med kun .323 diameter selv om planen er å pulverlakkere.

 

I .338 Jeffery så er tanken å ha en ren treningskule. Liker dog tanken på å kunne lage hullspiss. Liker også tanken på tenger av messing. Ser dog utfordringen med "bore rider" og pulverlakk. Hadde tenkt å size etter lakk så da er det kanskje ikke noe problem? https://noebulletmolds.com/site/shop/338/339-233-rf-q4/339-233-rf-q4-2-cavity-gc-brass

 

Ellers så er jo https://noebulletmolds.com/site/shop/338/sc340-225-rf-q3/sc340-225-rf-q3-2-cavity-gc-rd et godt alternativ selv om den ikke har mulighet for hulspiss.

 

Til 9,3x62 så er planen trening men jeg klarer ikke å la "kjekt og ha" impulsen hvile så nok en gang vurderer jeg hullspissmuligheter. Har sett på denne https://noebulletmolds.com/site/shop/368-9-3mm/368-285-fn-w3/368-285-fn-w3-rg2-cavity-gc-brass . Nok en gang snakker vi om en "bore rider" så... I tillegg så spesifiserer NOE at en skal bruke "Gator gas checks" noe som kanskje kan bli en utfordring. Vet ikke om en kan vurdere å gå for en flat base når en pulverlakkerer?

 

Ser at det står "Sold out" på de fleste støpetengene men jeg har god tid så det ordner seg nok på sikt.

 

Til .404 Jeffery så har jeg ikke funnet noe ennå men ser jo at @Chiefen.v-2 har støpt kuler til dette kaliberet så han har kanskje tips til leverandør?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Quote

Siste er er kanskjelitt "på grensen" med kun .323 diameter selv om planen er å pulverlakkere.

Det går antagelig greit, men... gå heller for den .326. Disse kuledesignene kalles «Ranch dog» =RD, etter nicket til konstruktøren. Han er sterk tilhenger av store flatneser. Disse kulene fungerer utmerket med pulverlakk. Du kan presse pulverlakkert «plain base» ganske høyt opp i trykk og hastighet, men hvor mye... det vet jeg ikke ennå. Men du får mer marginer med gas check. Godt valg!

 

Apropos gas check; «gator check» betyr bare at det er en kant i gripeflaten som biter inn i kuleskaftet når du krymp/sizer den på. Standard Hornady fungerer slik. NOE selger forøvrig fine gas checks til fornuftig pris- hvis du handler der.

28 minutes ago, jjrckd said:

Hadde tenkt å size etter lakk så da er det kanskje ikke noe problem?

Jo, dessverre. En vanlig sizer berører bare bæreflaten, og ikke nesa. NOE har et system for å size nesa også, som fungerer sånn.... passelig. Så lenge du ikke sizer mer ned enn 0,0005 tomme går det greit. 

 

Jeg tror begge 339- kulen vil fungere med pulverlakk. 339-233 har en kort «bore-rider»- nese, men segmentet er så kort at jeg tror den vil fungere. Den andre er helt safe!

 

Til 9,3 er det vanskelig å komme unna «bore rider»- kuler. Du finner noen unntak her

https://www.castbulletengineering.com.au/products/rifle-moulds

Bare så det er sagt; pulverlakkerte «bore rider»- kuler kan fungere fint, men ikke alltid....

 

Ellers har Lee kuler til .338- og 8mm. Tengene er rimelige (spesielt hvis amerikanske slektninger handler her

https://www.titanreloading.com/lee-precision-reloading-equipment).

 

En artig mulighet til 9,3, er å forsøke Lee sin Makarov-kule.

https://www.titanreloading.com/lee-precision-reloading-equipment/lee-molds/bullet-molds/9mm-makarov-45-colt-454-casull/lee-dc-mold-365-95-1r-

Jeg tipper den blir akkurat stor nok med pulverlakk. Ladet med ca 10grs pistolkrutt (f.eks N32c) blir det mye billig moro!

 

Tilslutt kan jeg nevne at Lee har noen spesialtenger til bla 8mm som, såvidt jeg vet, kun forhandles gjennom disse:

https://www.midsouthshooterssupply.com/home

Jeg har handlet med de en gang, gikk fint. Med amerikanske slektninger blir det enda enklere!

Lykke til!

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du har rett. Hull for termometer trenger du ikke. «Sprue plate lube» er ikke nødvendig, hvis du har totaktsolje fungerer det like bra. «Wrench» er to umbrakoskruer til henholdsvis kutteplata og setteskruer. De er etter tommestandard, og hvis du ikke har denslags kan det være greit å kjøpe- men du trenger ikke til hver eneste tang.

 

Det kan være lurt å spandere en «Lyman/RCBS top punch» til hver støpeblokk, selv om du ikke skal bruke fettpresse- særlig hvis du skal kjøpe sizeren til NOE. Da finnes et smart triks for å få på gas checks perfekt, uten såre fingertupper- som jeg kan forklare hvis det blir aktuelt (ellers står det et sted i denne uendelig lange tråden).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tror det; de to letteste burde være safe. Den tyngste er jeg litt usikker på. CBE viser jo ikke teknisk tegning av kulene sine, så det blir litt gjetning.

 

En veldig velrenommert produsent, er Accurate moulds

http://accuratemolds.com/index.php

 

Han (Tom) lager støpeblokker fra «scratch», man kan tegne egne kuledesign som han lager. Eventuelt kan man velge et design fra den enorme katalogen, og spesifisere eventuelle modifikasjoner.

 

Jeg synes denne ser ut som et spennende utgangspunkt for pulverlakk til .416 Rigby:

http://accuratemolds.com/bullet_detail.php?bullet=42-310B-D.png

 

Den har en konisk, fin nese som tåler å feites opp med pulverlakk uten at det blir mateproblemer.

 

Støpeblokkene fra Accurate er ikke så rimelige, men kvaliteten regnes som ypperste klasse- uten at jeg har boen selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen 👍

Har vært inne og tittet på Accurate Moulds sine sider, de har som du sier, et enormt utvalg. 

Bestilte min første støpeblokk i dag da jeg likevel skulle ha noe fra Brownells. Gikk for ei du tidligere har skrytt av mpt pulverlakk i kal. .30. Ble en Lee CTL 312-160 til. 308 børsa :) 

Lymanbibelen, barreform, og øse fra Alvestad ble hentet på posten i dag. 

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk de her hos en kompis. Tenker å prøve dem i både .30-30 og .308 Weatherby Vanguard S2. 

de er på 150 grain, og ellers som på bildet. Hvilken kruttladning ville dere guruer gått for her? (hva skal jeg kjøpe?). 
Er det egene tabeller for blykuler eller bruker dere vanlig tilgjengelige tabeller fro mantlede kuler som utgangspunkt?
 

IMG_20200925_175119.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finnes lite publiserte data for blykuler, særlig med europeiske krutt. Lyman har imidlertid noe data, både i den vanlige ladeboken og "Cast bullet handbook". Den største ansamlingen ladedata for blykuler, til .308, med europeiske krutt finner du faktisk kanskje i denne laaange tråden du nå leser 🙂.

 

Noen tips:

Til .308, kulevekter 150-200 grs passer N110 17-19 grs. Hvis du ikke får presisjon med N110, er det noe galt- antagelig for liten kalibreringsdiameter, eller helt feil neseform. Den kula der ser fin ut i formen!

 

30-30 har jeg mindre erfaring med. Jeg ville prøvd 14-16 grs N110. 30-30 krever (angivelig) noe større kalibreringsdiameter, mange bruker .311 (det har jeg også gjort).

 

Obs de nesene er nok i spisseste laget for rørmagasin.

 

Med pulverlakk er det annerledes, da tar jeg utgangspunkt i vanlige ladedata, startladning med krutt i den raske enden.

 

Lykke til!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bakedag idag!

Jeg er veldig fornøyd med "Ford, lys blå". Den dekker godt, og flyter fint ut. Lakken legger til mellom 2 og 3 tusendels tommer på dimensjonen. 

 

Til venstre en 6,5-kule, NOE268-134. Denne håper jeg vil passe i en gammal banekrag jeg henter om et par uker.

 

Til høyre Lee c430-310, utrustet med hjemmelaget GC, laget med Pat Marlin checkmaker. Min vanlige 0,28mm aluminium ble litt tynn til 44-kal GC. De er derfor laget av to lag, jeg har lagt til ølboks materiale.

IMG_20201005_202126638_MP.jpg

IMG_20201005_202213553.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@spindrift
Takk for svar :-D

Ja de er for spisse til rørmagasin, om jeg skal fylle magasinet, men det er ikke forbudt å skyte enkeltskudd med lever-action :-D
Men da har jeg et utganspunkt å prøve fra :-D

Tenker at om jeg komme rmeg i gang med blykuler, så blir det til Winchestern mest. Så da blir det nok flatnesa kuler jeg blir å lage meg sjøl. 
De her fikk jeg fordi kompisen hadde gjort en feil, så de passa ikke til tiltenkt bruk. Men skulle være gode i ei .30 rifle. 


Han er nu her på forumet og kan sikkert fortelle sjøl om han vil :-D


 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De kulene du fikk @Tjukkas ble sizet i en lee push-tru.. skulle vært 312 men etter måling viste det 309,5.  Får du til så skal du bare bruke resten av de 2-300 kulene jeg har stående. 

Bestilte 314 die og ny tang. 

 

Nå har jeg lest fra tid til annen her inne og jeg har bestemt meg for å teste pulverlakk. Har ganske mye fra slukstøpningsprosjektene mine som jeg kan bruke.

Inspirert av denne tråden så slengte jeg noen rundkuler i en plastbøtte med litt grønnfarge og jeg ble overasket over at det fungerer uten å forvarme slik jeg er vant med☺️

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ny børse i hus!

En praktisk talt ubrukt CZ527, i .222rem. Leupold european 3-9x40. 

Jeg har lenge hatt lyst på en .222 rem. Litt mindre hylsevolum, og lenger hylsehals enn .223 rem; dette tror jeg blir fint med støpekuler!

 

Jeg har et utvalg kuler fra hullspisskule rundt 38grs, til GC-kule på 65grs.

Den tyngste kula er faktisk 1mm kortere enn Hornady 55grs softpoint/flat base- ser ikke bort fra at den stabiliserer og fungerer.

 

 

FE300350-018D-4015-B3AF-B80DF21FE07C.jpeg

202283DC-6141-48EB-878A-6DEADBCB737E.jpeg

9B53F5C0-6788-47CF-8442-C079D95E18CF.jpeg

4486B4C5-C9CC-473A-9B82-139B62F1D683.jpeg

9E61022F-BF61-4333-A6A8-0AF6A8FBC2EC.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det blir spennende å se hva du får ut av de der på bildet!
Underveis fra Uniten er en 93 gr, 3 hulls blokk for 6,5 og jeg ser frem til å teste ut kulene derfra.
De vil nok også få et strøk med Kawasaki green, den har fungert greit på kuler i 308, så lenge jeg unngår å søle med smøring av 'hinge-pins' og sprue-cutter...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M83_Kongsberg; den Arsenal- kula tipper jeg blir bra. Den har iallefall skutt bra i de 3 6,5x55- løpene jeg har prøvd den i. Lykke til!

 

Ja, det kommer rapporter fra skytebanen etterhvert! Jeg gleder meg som en unge til å prøve denne rifla. Den kjennes ut som en salongrifle i neven, liten og nett! Noen modifikasjoner blir det nok etterhvert; litt kortere pipe med gjenger, og litt lengre stokk. Kanskje lott tuning av avtrekk; det er slett ikke verst, men kunne vært en tanke lettere. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Knallbra at det ble 222 på deg!

Jeg greier ikke bestemme meg for det vs. 12/89 rustfri på sisteplass i skapet. Heller mot sistnevnte og så heller kamre om 223en senere.

 

Morfar har fått seg 222 kombi og jeg tenkte å prøve den med Lee 55gn kula jeg allerede har til 223en.

Den burde vel stabilisere..?

Skal kryssjekke med QuickLoad, men gjetter 8gn N110?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått tid til å teste .222 ennå, jakt etc.... Jeg tror 8grs N110 er veldig fornuftig. Gleder meg til å skyte med denne fine, lille patronen fremover!

Reduksjonsladninger med støpekuler i knekkvåpen er jo topp. "Ingen" løpsslitasje, og lite varmgang. Lykke til, og skriv gjerne om erfaringer!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde en fin tur på skytebanen idag. Jeg har begynt å pusle med .222 rem. Ny patron for meg, og da blir det litt famling i starten. 

NOE225-57, plain base med pulverlakk, ser jo veldig lovende ut. Sizet .225, 6grs Vectan Ba9.  5 skudd/14mm/100m. 

 

Ellers har jeg funnet frem .44 auto mag- løpet til rem 700 mufferifle igjen. Lovende takter med flere kuler, særlig en SWC fra Lachmiller, 429-250. 

 

Vectan Ba61/2 er et ganske nytt krutt på det norske markedet. Det er nokså likt N110, men en anelse billigere. Det fungerer supert i .44 automat. Trenden idag var at det ga litt bedre presisjon enn N110, men her er tallgrunnlag lite.

 

IMG_20201114_150827534.jpg

IMG_20201114_150818342.jpg

IMG_20201114_105746970_MP.jpg

IMG_20201114_102820455.jpg

IMG_20201114_150804985.jpg

Edited by spindrift
Rettet skrivefeil
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 11/19/2019 at 6:47 PM, Stefflus said:

 

20191119_181633.jpg.c0cc635fcb3bcc2855e8824d8e7aafa4.jpg

20191119_183805.jpg.5a7cc51a74ed5faf59d1385388335d60.jpg

 

Disse fra posten på side 5 har jeg nå endelig ekspansjonstesta.

Rakk dessverre ikke kronograf, korte dager nå.

9gr N110.

 

Kula slo ned to spyleveskedunker og fløy gjennom fire til før den stoppa i kulefangern. Det er tydelig at jeg må opp i fart eller ned i hardhet.

@spindrift du hadde prøvd 55gr med 11gr N110?

 

Forøvrig artig hvordan kula sveisa sammen plastfleece.

 

20201204_122609.jpg

20201204_125153.jpg

20201204_125233.jpg

20201204_125529.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Flott at du deler resultater!

11grs N110 er helt trygt og fint, og skyter riktig bra med flere gas check-kuler i vektklassen  rundt 55 grs. Så det kan du trygt prøve; standard hetter, ingen fyllstoff. Vil du ha enda mer fart, er rundt 15grs N120 også verdt å prøve.

 

Jeg har ikke kommet til ekspansjonstesting av .22-kaliber ennå, men det kan bli aktuelt i løpet av vinteren. Nå begynner det jo fylles på med tomme spylevæskekanner igjen på mine lokale bensinstasjoner, etter .35-Whelen-massakren i vår/sommer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja nei det er mye utsolgt for tiden, lurer på om det er uroen over dammen som gjør det.

Skulle hatt til 338 selv, men det blir vanskelig. Jeg spekulerer på å kjøpe kobberplater fra ravstedhus eller grenland sten & sølv og lage ei stanse sjøl.

Behovet synker vel med pulverlakk(?) men det er ikke for alle, ihvertfall ikke meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min fra patmarlins.com, ca 100$ + frakt og toll. Han har litt leveringstid (mye å gjøre), for tiden ca 2mnd. Hvis man skyter litt, så sparer en inn investeringen. Men det viktigste for meg, er at jeg har kontroll over forskyningen med gas checks. Det er jo helt pyton å ikke få tak i når en trenger.

 

Materialtykkelsen som kreves, varierer litt fra kaliber til kaliber. Til .30- kaliber bruker jeg 0,3mm aluminium, kjøpt billig på rull via ebay (selger heter «pickbestforyou», det billigste jeg har funnet). Staples selger serveringsbrett i aluminium i denne tykkelsen også, litt hardere materiale men det fungerer.

 

Til 6,5 fungerer ølbokser fint. Til .44 blir selv 0,3mm litt tynt, så da kombinerer jeg det med ølboks.

 

Pat Marlin lager også verktøy til «plain base gas checks», som er tiltenkt nettopp plainbasekuler. Her er drået ølboksmateriale som gjelder. Jeg har til .30-kaliber, og konsepter fungerer fint (men du må kunne size kulene med basen først, på en eller annen måte).

 

Jeg har et sted arbeidstegninger til en lur «checkmaker» som lager en ferdig gas check med ett drag i pressa. Det hadde jo vært fint om en norsk maskinist ville lage slike for salg. Det er denne varianten

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg gjort nytt forsøk med Lee 55gr RF, hjulvekt +5% Sn.

 

450mm pipe:

9gr N110      453m/s

11gr N110     579m/s

12,3gr N110  656m/s

18,5gr N130  686m/s

Fin 50m presisjon på alt.

 

Gadd ikke kjøre en time for å få nye tomdunker, det var jo bare to 5,7mm hull i dem så hver dunk fikk en meter opprevet dopapir og holdt da brukbart på vannet. Med litt rød konditorfarge kunne det blitt nokså grafisk.

 

Jeg vet ikke hva som skjedde med 11gr-ladningen. Må ha vært en defekt for den knakk.

58% rest

 

12,3gr mista en flik. 90,2% uten og 97% rest med fliken. Ø12mm

 

18,5gr N130 99% rest. Ø12mm

 

 

20201208_111942.jpg

20201208_133820.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg ham er fri for. Noen varer har han inne på lageret og om noen nettopp har kjøpt den han hadde utstilt så kan det være man må spørre. På en annen side så går det neppe så mye av den slags. 

Prøv uansett å ring og for de som bor i nærheten, avtal å stikke innom.

Det er en mann av den gamle skolen, uten nettbutikk og litt sporadisk facebookaktivitet(via kjærringa).

91768068

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg endelig fått støpt mine første kuler. Gikk over all forventning, og ga definitivt mersmak. 

Med litt tid alene i heimen, fikk jeg rigget meg til på terrassen, og i  løpet av noen få timer lå det en liten haug med skinnende blanke kuler.

Neste blir baking med Ford blå ;)

 

 

004.JPG

001.JPG

003.JPG

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Wow, det ble mange, fine kuler! Så flott at du er igang!

 

Den Lee- kula er en ypperlig konstruksjon. 

Jeg vet ikke hvordan du planlegger å bruke dem, men det kan være verdt å lakkere noen uten GC. Pulverlakk, ingen GC og rundt 20grs N110 har fungert fint i 30-06. Det er jo deilig å kunne forenkle prosessen litt når man vil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...