Jump to content

Støpte blykuler i flaskehalspatroner


spindrift

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
On 12/31/2020 at 8:23 AM, spindrift said:

 Pulverlakk, ingen GC og rundt 20grs N110 har fungert fint i 30-06. Det er jo deilig å kunne forenkle prosessen litt når man vil.

Hei  hvor er sånn cirka når det kommer til hastighet?

16107078820624215929559878022679.jpg.156f5106944f5632522716524633ec1a.jpg

Skal lade opp disse i dag. Du hadde storebroren sa du😊. 311-93.

Lurer på at de er så lette at det er n340 som gjelder. Eller om de tåler startladning fra tabellene på f.eks 110grs kule.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med 311-100 har jeg holdt på mest i området 8-11 grs med diverse pistol/haglekrutt, i .308 og 30-06. Har ikke fått den store presisjonen på 100m ennå, men har liksom ikke fokusert så veldig på kula heller (mer en serie nå og da). Jeg ville prøvd N340. Jeg tipper N110 blir for voldsomt- idet du får god forbrenning, er ytelsene i overkant for den lille kula.

 

Jeg skal få testet litt mer fremover, så får vi samarbeide litt👍🏻

 

Fine kuler, forresten! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har satt opp pressa i dag. En lee pro 1000 jeg jævles med en gang i året eller så. Alltid med et lite håp om å få alt til å fungere. 

Nå har jeg kanskje funnet et bruksområde der den er pålitelig!

Jeg presser og primer hylsene først. 

I første stasjon på karusellen har jeg en ekspander. På neste har jeg kun kruttmål og på tredje setter jeg et lite drops. 

 

Prøvde å forvarme kulene litt men det er bedre med to tynne enn en tykkere fant jeg ut. Det blir flekkvis litt for mye pulverlakk som dras ned under basen ved sizing. Ingen suksess..

Nå gjenstår testingen. I en gammel quickload har jeg endel blykuler fra lyman så får simulert sånn noenlunde. Blir fra 5 grs n340 og opp i første omgang 😊

On 1/15/2021 at 1:15 PM, spindrift said:

Fine kuler, forresten! Lykke til!

Takk😊👌

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kan jo fortelle om erfaringene så langt☺️ N340 gikk utrolig dårlig. Kanskje 30cm spredning med alle kuler. Rett og slett utrolig demotiverende. 

 

Så satte jeg med ned i går for å lade en mantlet kule med 29 grs n530 og 25 grs n120. Siden jeg likevel var i gang så tok jeg noen blykuler og satte sammen med de samme kruttmengdene.

Egentlig hadde jeg ikke trua siden jeg ikke tok meg tiden til å ekspandere hylsemunninga og fordi det er ladninger som sender en 150 grs mantlet kule ut i 700ms.

Overraskelsen var derfor stor når lees 312-155 viste seg å gå ganske bra med såpass hard ladning og da er det kanskje ikke så rart at slappe ladninger med n340 gikk møkk.  

 

Nå er jeg greit innenfor 50 mm/ 3 skudd og har et greit utgangspunkt videre. Det blir ladestige fra 20 grs og opp til 25 grs. Tar meg så klart tiden til å ekspandere munninga og gjøre det skikkelig. 

image.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, spindrift said:

Jeg har skutt litt med lakk og rullesmøring, ikke så systematisk. Jeg tror ikke det er noe vits med kulefett i tillegg. Pulverlakk fungerer glimrende alene! 

 

Helt enig! Jeg har eksperimentert en del med fett og pulverlakk. Både Lee Alox, blanding av organisk fett og bivoks, eller molyfett og bivoks. Dette ga ingen fordeler på pulverlakkerte kuler, hverken i fart eller presisjon, i de kalibrene jeg prøvde det i. Dog ved svartkruttskyting smører jeg alltid pulverlakkerte kuler (de få gangene jeg bruker de), men dette for å holde avleiringene i løpet myke. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering fra dagens tur. Har ladet opp flere ladninger med n120. Tok med en ladning med 312-160 for å se om den ville gå. 

Alle kulene har GC og en runde med fluoriserende grønn pulverlakk. Legeringen er hjulvekter og litt tinn(husker ikke hvor mye).

Det blåser litt i nord så kanskje det ville sett bedre ut en annen dag men jeg er greit fornøyd med resultatene. 

20210122_112418.jpg.447b54c0524dd60db3f26ce73623cdbc.jpg

Startet med denne. Mest fordi 18 grs er max av hva jeg får ut av autodiskmålet med bare en skive. Havnet litt langt ned og klikket opp før neste serie. 

20210122_112604.jpg.613bfa3cc3f0dddab5a8fcb80eaed2e9.jpg

Denne var grei nokk.

20210122_113539.jpg.68eebf639fb661ac8437e907f427ae3d.jpg

Her hørte jeg en klar forskjell på smellene. Mest sannsynlig så den skikkelige slengeren kom.

20210122_113123.jpg.baeb0e0788574194db7429360b9a9a3b.jpg

Dagens beste. Denne skal jeg forske mer på.

20210122_113303.jpg.b6c1a1a250920cfb6cfba4541196f33b.jpg

Denne var jo ikke mye å rope hurra for.. skal teste litt mer før jeg gir meg. Aner ikke hvorfor men det satt igjen litt lakk i hylsemunning på skuddene.

20210122_110536.jpg.37b6a098211248544d7a4fa0916b6a73.jpg

Dagens selskap. Trivelig kar som er hakk i hæl hele dagen 😊

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Jeg har eksakt den støpeblokka, og det er nok min favoritt blant .30- kaliber. Den har skutt godt i alle mine våpen. 

Det er greit å være innstilt på litt innkjøringstid for blokka, og litt læringskurve hvis du ikke har støpt med hullspissformer før. Men dette kommer til å bli bra! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@tailgunner Nei det er neste steg, det eneste jeg mangler nå. Brownells har ikke inne men ser ut som det kan skaffes der, fant ikke på hjemmelading.no. Tips mottas med takk.

 

@spindrift Den har jeg arvet sammen med en svær eske med andre nye og gamle bøker om lading ol.

 

Ligger som nedlastning her:

https://castbulletassoc.org/downloads

 

47409715_Screenshot_20210122-150413_SamsungInternet.jpg.6e1ee20b12386289e49adde163a27440.jpg

Edited by Brubakken
Pynta på innlegget
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er en fågelstudsare bygd på en mauserkasse fra attenhundredeogbrødmangel. Den er kamret i 32-20 og passer de små dropsene ganske bra. Dem er reherdet for røyksvakt men skal ikke ha heite ladninger på noen måte. Jeg tenker å starte med n110 og har simulert litt med QL for å holde meg lavere enn trykkstandard.  Sånn ca rundt 400ms med 311-93 hadd jeg håpet på☺️👌

 

Rifla er utstyrt med åpne sikter men jeg har vurdert både ghost ring på bolten og diopter på kolbehalsen. Den er utrolig smekker og den må for all del ikke utstyres med morderne optikk. ☺️

 

 

14CE4B9D-7DD1-4734-AD2B-B3411381D3F9.jpeg

68EC3EDF-1BFB-40CB-8287-4EF4E2DFE200.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det er mye søtt og smått en kan støpe til:

En dansk venn som skrev en del tidligere her inne hadde en .17 Hornady Hornet som han støpte kuler til. Kula veier 32 grain. Jeg satte en 320 grain .458" ved siden av for sammenligning, 320 grain kula skulle gi 10 stk. slike småtasser. .17" og 32 grain trenger ikke så mange kilo bly for at du har i flere år fremover. Nå blir det jo blyforbud til jakt i Danmark, så spørs det hva rifla blir brukt til da.

Ellers er det jo flere som støper til .22 Hornet. .17 Hornady Hornet er basert på .22 Hornet hylse. 

DSC04316.JPG

DSC04317.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@tailgunner; artig rifle og patron! 32-20 skriker jo etter støpekuler. Dropsene kan meget vel fungere!

 

@Vaquero; takk for interessant post, med flotte bilder! Jeg har litt lyst på en .22 Hornet, det hadde vært gøy. For noen år siden tittet jeg på en nesten ubrukt Ruger No3 i .22 Hornet. Hadde det vært plass i garderoben, hadde den blitt min. Tanken har liksom aldri sluppet meg.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, tailgunner said:

Det er en fågelstudsare bygd på en mauserkasse fra attenhundredeogbrødmangel.

Med første øyekast kan den minne om Gewehr model 1871 (Mauser). Alle disse fra 1870-årene ligner på hverandre. Jarmann - den franske Chassepot og Gras. Vetterli-Vitali. De fleste kom som enkeltskudd, etter hvert ble noen innlevert for omgjøring til magasinrifler. Mange av disse riflene bærer preg av en samtidsinspirasjon/likheter, også patronene så like ut. Jeg har en nederlandsk Beaumont mod.1871/78. Denne ble også bygget om til et Vetterli-magasin. Jeg hadde planer om å sette i stand rifla for litt koseskyting, fikk tak i et Die-Sett som har noen feilmarginer, men kan gå likevel med forsiktig pressing. Meningen var selvfølgelig å støpe kuler i "rent" bly. Utvikle komprimerte ladninger osv. Jeg la dette på is, ikke bare å demontere denne greia og rengjøre for alt det pyrodex eller svartkrutt medfører. Rifla er prøvd, det ser ut som det blir med det selv om jeg har noen Bertram-hylser. Disse boltriflene fra denne epoken (svartkrutt) fikk en kort tjeneste da det røksvake kruttet tok over i 1886. Mange av disse riflene er ofte godt bevart grunnet lite brukt. Noen havnet utdatert hos børsemakere for ombygging til sivile jaktvåpen. Det er laget mye forskjellig sivilt fra Mauser sin mod.71.

 

Svartkruttskyting er vel egentlig et annet tema, etter det jeg har fått med meg fra de som støper kuler til originale svartkruttvåpen (patroner) er at det er viktig å bruke rent bly, mykt som mulig. Sikkert mange andre her inne som kan mye om å støpe kuler og lade patroner til våpen fra en svunnen tid. 

 

DSC04324.JPG

Min rifle er produsert i 1877.

 

DSC04325.JPG

Selve slagfjæra ligger inne i selve sluttstykkebolten, bladfjær. Den slags har en stygg tendens til å ryke. Jeg våger ikke å skru dette fra hverandre for puss. Patronen er en SAA 8050. 

Jeg fikk råd fra kyndig hold om å komprimere ladningen med maisenamel og pappskiver. Svartkrutt er egentlig ikke mitt kompetanseområde så jeg holder litt igjen. 

 

DSC04326.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

@Vaqueroetter det jeg har funnet så er det en 1871 ja. 

Når det kommer til svartkrutt så må du ha mykt bly ja og de fleste bruker semule i patronene om de ikke vil fylle den helt opp med svartkrutt. Det viktigste er at du ikke har luft/hulrom mellom krutt og kule. Da kan trykket gå i taket. 

Det var der jeg startet. Kammerladerkuler på 53 gram.. Det var bratt læringskurve..

Link to comment
Share on other sites

Liten ekspansjon/penetrasjonstest igår. Kula er MP-BLK-GC. Støpt i kulefangerbly BHN~12 , 213grs. Pulverlakkert, sizet .310. Skutt i S&L 30-06 med 41grs N150. Utgangsfart 630m/s fra 52cm pipe. Energimessig er denne rundt storviltkravet, faktisk.

 

Skutt i spylevæskekanner. Voldsom sprut! Kula gikk gjennom (bare) 3 kanner, lagde hull i den fjerde og spratt tilbake, jeg fant den på bakken.

 

Restvekt 130grs(61%).

Altså: voldsom ekspansjon, betydelig fragmentering, liten inntrengning. 

 

Jeg hadde tenkt å skyte 2 grupper og, på 100m. Men det skulle vise seg at treffpunktet var utenfor papptallerkenen på 100m :)

 

 

4C311C3A-147A-42BA-8E7B-19D57E3320FF.jpeg

B4114877-DDEE-4FCC-B92A-B1F5519973B9.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Testet litt mer i dag. Samme kule og ladning men testet forskjellen mellom å bake stående og liggende.

Ikke store forskjellen og det kan se ut som om jeg må prøve et annet krutt.

Litt jevnere presisjon og mindre flygere med de kulene som fikk to tynne lag og ble bakt stående. 

Skutt på 110 meter i 11 minus. Temperaturen kan jo ha innvirkning så klart. 20210126_100308.jpg.e36672fd47c0715f398f10df7e2b75b1.jpg

To tynne lag lakk 

20210126_100243.jpg.970ac70d78a62d268421448801b514b5.jpg

Bakt liggende på brett.

 

20210126_095826.jpg.3367828cbf2824f1ff6f5f3dc0945ca3.jpg

Kaffepause😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/23/2021 at 5:16 PM, Vaquero said:

........

 

Svartkruttskyting er vel egentlig et annet tema, etter det jeg har fått med meg fra de som støper kuler til originale svartkruttvåpen (patroner) er at det er viktig å bruke rent bly, mykt som mulig. ....

 

 

Flott Beaumont-Vitali! Jeg har kikket på disse selv.

 

Når det gjelder bly til svartkrutt så har jeg (sikkert) syndet, men jeg skyter glatt med halvhardt (12 BHN) og hardt (22 BHN) bly i 44-40 svartkrutt rifle, og har veldig god presisjon på 100-200 meter. Skyter også pulverlakkerte kuler uten problemer og med like god presisjon med rent svartkrutt eller Pyrodex. Min erfaring er at det viktigste for god presisjon (i mine våpen) og for å hindre blying er at kula har ikke for liten diameter (skal være det samme som boringen) og at fettet er tynt nok. Jeg bruker ca. 60/40 bivoks/ribbefett. Det tynne fettet løser opp slagget, og de harde kulene dytter det ut av løpet.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@tailgunner; hvilken kule og hvilket krutt var det du testet? 

 

Jeg har landet på å bake kulene stående. Jeg har ikke gjort noen formelle tester, og kan ikke si at kuler bakt liggende har skutt dårligere. Men de som bakes stående blir penere. Hadde ikke trodd jeg skulle bry meg om sånt jåleri... 

 

Med pulverlakk har hardheten på legeringen tilsynelatende ingen eller liten betydning. Du kan bare bruke det du har. Hvis du er ute etter en spesifikk terminalballistikk (f.eks kontrollert ekspansjon) må du ta litt hensyn, og avpasse fart/kulekonstruksjon/legering. Men for blinkskyting- bruk det du har!

 

Jeg har et lite prosjekt gående, hvor jeg skal presisjonsteste kuler med små defekter. Jeg har en mistanke om at jeg er unødvendig streng i kulesorteringen, iallefall for kuler tiltenkt moderate ladninger.

Link to comment
Share on other sites

I x39 har jeg best resultater med lee 155-311 og n120. Skal teste både tregere og raskere krutt. 

 

Ja de jeg bakte liggende ble ikke voldsomt pene og jeg så for meg de ville bli litt ovale om lakken siger mer mot ene siden. GC kom i alle fall lettere på de som ikke ble bakt stående så noe sig må det nesten være. 

Alt ble bra nokk til mengdetrening så jeg blåser avgårde alt på frihånd når jeg stikker på myra neste gang.

 

Blir det neste jeg prøver da.. taktekkerbly i 700ms. Det hadde jeg ikke trodd for 10 år siden.

 

Har tatt være på litt kuler med rynker og noen med ikke fullt så skarpe drivbånd og base. De er sortert og lakket med samme formål. Jeg tror jeg sorterer bort 1/5 av kulene så noe svinn blir det. 

 

Når det kommer til pene kuler så er jeg litt der ja.. Samme som når jeg begynte me slukstøping.. bare støp og dypp i "fluid bed" med pulverlakk. Null stress. Et halvår senere likte jeg ikke å kaste en sluk som ikke så bra ut. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri helt fått denne kula ut av tankene mine:

Den veier på kruttvekta mi 190 grain, balansevekt og elektronisk vekt. Jeg fikk noen få for test for mange år siden, noen andre kuler som har samlet bedre enn dem har jeg ikke fått til. Jeg skjøt disse på 60 meter med "åpne sikter, diopter". Samlet i en klase. v/0=576m/s. Snitt avvik over kronografen var 3,6 m/s. Hvilken mould denne kommer fra er jeg litt usikker på, men det kan umulig være annet enn RCBS .30-180-FN. Er det Gas Checks som utgjør vekten over 180 grain? @spindrift? Nå har jo legeringen litt å si på vekten også. 

 

Det er mye annet jeg må ha på plass for å komme i gang, jeg har Lyman kalibreringspresse, det er da noe. Jeg har mould til .45 Colt, det går sakte fremover. Støping må foregå et annet sted enn der jeg bor, jeg har heldigvis det.  Så har jeg litt å lære. Det frister mer og mer...

 

RCBS .309-180-FN.JPG

Kula veier 190 grain, .309"

 

Win.94 FTX.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er temmelig sikker på at det er en orginal RCBS. En kobber GC veier rundt 3-4grs. Mange produsenter oppgir nominell vekt med kuler støpt av setteribly. Det er defor ganske vanlig at kuler støpt i mer hjulvektsaktige legeringer veier mer enn nominell vekt. Jeg har f.eks en nydelig Lachmiller .44- form med nominell vekt 250grs; mine kuler veier 265grs i full mundur.

 

NOE lager en versjon av RCBS-kula. Den har jeg ikke selv. Sikkert bra til 30/30

https://noebulletmolds.com/site/product-category/308-311/311-199-fn-j2/

 

Ellers er mange av «Ranch dog»- kulene i .30-kaliber designet mtp 30/30. Denne her fyser jeg på

 

http://arsenalmolds.com/products?product_id=107

 

Her er en som skal være designet spesielt mtp kammeret i Win 94

 

http://arsenalmolds.com/products?product_id=104

 

Ahhh, det finnes så mange fine støpeformer.....

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/15/2021 at 11:54 AM, tailgunner said:

Hei  hvor er sånn cirka når det kommer til hastighet?

16107078820624215929559878022679.jpg.156f5106944f5632522716524633ec1a.jpg

 



Fikk noen av disse av @Tailgunner for å teste i .30-30 patron til Winchester 94. Og støtte på et uventet problem. 
Kulene blir sittende fast i seater dien. ALtså når jeg drar ned patronen fra dien, sitter kula igjen i dia, og må bankes ut.

Dien er en Lee 30-30 die. 

Prøvde å sette kulla med en .308 die også fra Lee med samme resultat. 

Kula er sizet til .310.5 med pulverlakk og det hele. 

Må jeg rett og slett finne meg noe annet å sette kulene med?
Noen som ahr erfaring med dette?


 

IMG_20210201_165223.jpg

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Lee:

Prøvde å teste "kanalen" for kula, en .308" kule faller passe igjennom. Når jeg prøver å putte en .310" kule, mantlet russisk fra en 7,62x54R nekter den å passere, den er for tykk. Fint at du nevnte dette siden jeg mulig kommer til å prøve det samme som deg i kuler .310 - 311" Mulig jeg prøver å skaffe en sette-die som jeg kan åpne litt med en drill og smergel.

 

.309" blykule går med et lett trykk. Bilde viser .310" kula som sitter bom fast.

DSC04372.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Høres plausibelt ut. 
Jeg hare en god gammeldags lee laoder under bestilling. Type du slår på dia med hammer. Bør være gammeldags nok til at dette går bra. 
Skal prøve å sette kuler med den i stedet.
Det er ikke snakk om størr volum i mitt tilfelle uansett. Bar nok til noen koseskudd. :-D

I de trenger ikke koste 6.50 per smell bare i kuler. Så gøy om jeg får dette til. Ford a investerer jeg kansje i blysmelter og kuletang etc. 

 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Kulene kan sitte fast i den hos meg og, hvis kuleskyveren er skrudd veldig langt opp i utgangspunktet. Og det gjør man jo ofte, for å forsikre seg at man ikke havner på for kort patronlengde.

Hvis kula setter seg fast, skru kuleskyveren vesentlig lenger ned.

På Lee settedier kan man snu kuleskyveren, slik at kula møtes av en flate istedenfor konisk forsenkning. Det kan kanskje være nyttig hvis man skal sette veldig korte kuler med flat nese.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...