Jump to content

Støpte blykuler i flaskehalspatroner


spindrift

Recommended Posts

Lee sin «universal flare die» fungerer bra. Den gjør en eneste ting, og det er å lage en liten traktform i hylsemunningen. Du er, med andre ord, henvist til å bruke den halstensjonen som pressedien din ga. Fungerer iallefall fra .22-.45-kaliber.

 

 RCBS og Lyman har også ekspansjonsdier. De lager også en traktform, men har i tillegg en sylindrisk del som setter innvendig hylsediameter til (typisk) en tusendels tomme under nominell kulediameter. Men da trenger du kaliberspesifikke plugger (RCBS har iallefall utskiftbare plugger, vet ikke med Lyman).

 

NOE selger ekspansjon/flare-plugger i et enormt utvalg av dimensjoner. Disse er laget for å passe i Lee-dien, istedenfor de enkle koniske pluggene som kommer fra Lee. Det gir mulighet til å styre halstensjonen. Skulle noen legge inn en bestilling fra NOE, er det verdt å tenke på disse pluggene. De er ikke dyre- men det er jo frakten.

 

I første omgang er Lee sin universalekspander et nyttig verktøy. Skyter man pulverlakkerte kuler med gas check, tolereres litt høy halstensjon. Vil man ha optimal presisjon med plain base kuler med fett, er min erfaring at halstensjon bør ligge på en tusendel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kult!

Jeg har ikke skutt voldsomt mye med den, men jeg har fått bra presisjon i .308 win, og 30-06. En morsom, fin kule som ikke spiser så mye legering.

 

Det lønner seg å polere hullspisspinnene litt før bruk med f.eks stålull, og gnikke over de med en blyant (slippmiddel). Jeg støpte litt flatnesede kuler først, til forma var innkjørt. Regn med litt frustrasjon og kakking på hengslebolten i starten, med de lengste hullspisspinnene. Men det går seg til etterhvert!

 

Den der tipper jeg du vil ha mye glede av. Og frakten går så fort at det er nesten skummelt :). Type par-tre dager!

 

Link to comment
Share on other sites

Det er litt sånn jeg tenker jeg også. Greit å ikke bruke så voldsomme mengder bly til treninga. En gang tar det slutt. 

Jeg skal nok først og fremst støpe uten hulspiss for å gjøre det litt lettere for meg selv og heller komme i gang med lading og skyting og så når resten stemmer så kan jeg tilføre en ny variabel. Når jeg først får til kulene og jeg er fornøyd med ekspansjon så har jeg lyst å teste på reveåta☺️

Takk for tips☺️ Har lest en del og skal lese mer av «tips and tricks» på sidene til MP i kveld. Det blir en stund til jeg kommer meg hjem fra havet så tid har jeg nok av.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da blir det en del testing på meg så snart jeg får anledning:

En ivrig kulestøper her inne har foræret meg med åtte kuler i ulike varianter, jeg har målt friflukt og veid hver og en.

Det jeg savner er N-133 krutt, men det har jeg ikke for hånden nå. Jeg har N-130 krutt som fyller hylsa litt dårligere. Ladningene varier litt fra kulevekt til kulevekt, men det dreier seg om 21 - 22 - maks 23 grain. N-130 krutt. Et annet hensyn jeg må ta er at maks patronlengde på en Winchester mod. 94 i 30-30 WCF som er omtrent 64,80 mm. Så bør en trekke fra litt for å ha marginer, maks. C.O.L. 64,70.

Noen av disse kulene er åpenbart konstruert for .30-30WCF. Dette blir spennende når jeg har rigget meg til på skytebenken med kronograf og det hele, egnet plass byr på 60 meter og det er greit for dette eksperimentet. Jeg har 100 meter også når snøen er helt borte. @spindrifthar sikkert noen gode kommentarer i dette faget, som vanlig. 

Kulene fra venstre:

Nr.1. 166 grain NOE, C.O.L. 61,60 mm. uten friflukt.

Nr.2. 166 grain NOE, C.O.L. 61,50 mm. uten friflukt.

Nr.3. 158 grain Lee, C.O.L. 63,50 mm. uten friflukt.

Nr.4. 174 grain Lee, C.O.L. 64,70 mm. 1 mm. friflukt.

Nr.5. 179 grain NOE, C.O.L 64,70 mm. 1 mm. friflukt.

Nr.6. 151 grain  HP. "Hunter" C.O.L. 64,50 mm. 1,1 mm. Friflukt.

Nr.7. 179 grain NOE, C.O.L. 64,70 mm. 1 mm. friflukt, egentlig samme kule som nr. 5.

Nr.8. 156 grain Lee, C.O.L. 63,70 mm. uten friflukt.

 

Målet mitt er ca. v/0 550 - 560 m/s. med forsvarlig trykk. Uten blying selvfølgelig.  Jeg har litt erfaring med slike kuler da med N-135 og N-133 krutt.

 

Bly til 30-30.JPG

 

Bly til 30-30W.JPG

 

Passe pen Factory crimp.

Bly til 30-30 Win.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Så flott, @Vaquero!

30/30 er en patron som virkelig kler hjemmelagde kuler. 

Ladningsnivået ditt høres fornuftig ut. De pulverlakkerte kulene kan sikkert lades med mer krutt, men det er jo ikke nødvendigvis noe mål i seg selv. 

 

Det er lurt å separere testingen av fettede kuler og lakkerte kuler, slik at du ikke skifter «pipetilstand» mellom serier. Et par pusseskudd før du tester presisjon med de fettede kulene er lurt (litt som med .22lr). De lakkerte kulene er det bare å skyte i vanlig, rent løp. Første skudd pleier å sitte i gruppen.

Takk for flotte bilder, og lykke til med skytingen!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk @Vaquero :-D

Her brøyter du vei for meg. Jeg har ikke utsyr til det enda, men håper å komme i gang med støping til min egen .30-30 WInchester 94 når forhandlerne får inn fra Lee. 

Var og hentet nærmere 400 kilo bly hos en eldre kar som har satt børsa i skapet, og ikke hade bruk for det mer. 



 

152541337_126348016055468_5553486250367171337_n.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

For en stund siden, kjøpte jeg en 8-hulls MP312-159 «Hunter», plainbase. Kutteplata på denne er med hendel, som Lee 6-hullstengene. Jeg har strevd litt med å lage gode kuler med denne. Jeg har finjustert moment på kutteplateskruer, eksperimentert med ulike vinkler under bunntappgryta etc. Men så, en kveld, fikk jeg ting til å stemme! Da skal jeg si kulehaugen vokste fort!

 

Disse skal jeg prøve i litt forskjellige konfigurasjoner. Som plainbase, med vanlig kulefett med en skvett haglekrutt; med kulefett og «plain base gas check» (PBGC) rundt 5-600m/s, med pulverlakk- og med pulverlakk OG PBGC. 

 

Kulene under har PBGC, laget av ølboks. Pulverlakkert med «shake’n’bake».  De kommer rett fra ovnen, ikke kalibrert til endelig diameter ennå. Gleder meg til å prøve de!

 

 

 

 

75F9B6A0-4673-4849-B9B1-54519459034F.jpeg

15613E1C-6048-45A9-B161-034812A44B2E.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har en plan så fort snøen trekker seg litt tilbake sammen med Covid-19:

En bekjent av meg har en TC Contender (pistol) i 7mm. TCU. For de som ikke kjenner til kaliberet så er det en .223 Remington med utvidet hylsehals til .284" . I en 360 mm. pipe leverer den en mantlet 133 grain kule i v/0 = 633 m/s. ref. Vihtavuori tabell 2002. Vi kommer til å teste noen 133 grain blykuler dia. .285" - 286" med GC. Pistolen har ligget å støvet ned i noen år nå, men jeg var med på den gangen den ble litt brukt. Blykuler gikk utmerket godt den gangen. Får vi det til kommer jeg nok til å legge ut litt om skytingen. Denne vinteren med mye innesitting og stengte skytebaner har produsert litt hjemmelading på furterommet som må testes. 

 

Det som har festet seg i min hukommelse  om skytingen med denne pistolen var at rekylen i 7 mm. TCU var svært mild, mens den pipa i .44 Rem.Mag. var brutal i forhold (lav kjernelinje). Han har to løp 7mm. og .44.

7 mm.TCU.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder denne T/C Contender:

Min bekjent prater om å avregistrere denne fra pistol til rifle, det vil si å kjøpe en geværkolbe og et lovlig langt løp som rifle. Bygge den om til en karabin. Morsom tanke, vi snakket en tid om .204 Ruger, men jeg ville heller gå for noe grovere. Nå er det sikkert andre her inne fra Metallsilhuett miljøet som har gått opp løypa på dette T/C Contender konseptet. 

 

.357 Herrett er en spennende patron for blykuler.

.357 Herrett bruker .357" og .358" kuler. Mine to eksemplarer har .358" riflekuler, regner med at det er 200 grain. (har ikke demontert disse for vektkontroll.) .357 Herrett har også en kjent bror som heter .30 Herrett. Dette er 30-30 Winchester hylser som er avkortet ned til hylselengde 44,50 mm. (.1.750"). Som karabin tror jeg dette ville blitt en mild og fin opplevelse.

 

.30-30 Winchester til venstre med blykule.

.357 Herrett.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Vaquero; .357 Herret ser absolutt spennende ut! 

 

@Tailgunner; jeg har ingen erfaring med 7mm. Men «Bowman» ser ut som en fin kulekonstruksjon. Et alternativ er «Spitzer»- kula. Jeg har den til 6,5mm, den fungerer skammelig godt! Arsenal molds git kunden anledning til å bestille formen i den diameteren man ønsker. Det er helt sikkert mulig å bestille 280-107 spitzer i f.eks .285- diameter. Men den blir kanskje i tyngste laget for x33?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde en test i helgen med de åtte kulene og VihtaVuori N-130:

Jeg støtet på et problem jeg aldri har hatt før, for tykk hylsehals. Den grønne kula i 174 grain/pulverlakk måler opp mot  .313". Denne tykkelser gjør plassen til hylsehalsen i kammeret ganske marginalt, jeg fikk inn 3 av seks patroner med nød og neppe. De andre kulene i .311" og .312" ga også en utvidet hylsehals til det litt marginale, men de gikk. En fabrikkladet eller en hjemmeladet .30-30Win. har en hylsehalstykkelse på 8,30mm. Den grønne .313" utvidet hylsehalsen til 8,50mm.

Skytingen for min del var lite imponerende, langt unna de flotte samlingene til @spindrift. Den beste samlingen var på 43,5mm. på 50 meter. Nå dømmer jeg ikke disse kulene dit pepperen gror, men de trenger litt justeringer i ladning og mulig et annet krutt. Jeg har 11 stk. kuler igjen av den grønne som ikke passet, den vurderer jeg å lade til Mosin-Nagant 7,62x54R, må bare finne et krutt jeg tror på. 

Hastighetene ble som følger:

174 grain Grønn pulverlakk N-130  22 grn. v/0=570m/s.  23 grn. v/0=604.

179/180 grain Rød pulverlakk N-130  21 grn. v/0= 530m/s.  22 grn. v/0= 574m/s.

158 grain Blå pulverlakk N-130  22 grn. v/0= 551m/s.  23 grn. v/0= 586m/s.

166 grain Lys grønn pulverlakk N-130  22 grn. v/0= 590m/s.  23 grn. v/0= 597m/s.

179/180 grain Bly N-130  21 grn. v/0= 497m/s.  22 grn. v/0= 513m/s. (Beste samling 43,50mm.)

157 grain Bly N-130  22 grn. v/0= 549m/s.  23 grn. v/0= 564m/s. 

151 grain Bly HP (Hunter) N-130  22 grn. v/0= 574m/s.  23 grn. 584m/s.

166 grain Bly N-130  22 grn. v/0= 566m/s.  23 grn. v/0= 587m/s.

 

Min konklusjon er at flere av disse kulene kunne med fordel fått litt større fart, og forsøk med andre kruttalternativer enn N-130. 

For sammenligning skjøt jeg noen 125 gran H&N kuler med N-110, ladninger jeg kun har laget for plinking, disse samlet 3 -4 cm. på samme hold. Noen av disse blykulene og pulverlakkerte hadde en spredning til det ubrukelige 10 - 15 cm. Det er nok ikke kulene sin skyld, det bør testes med andre kombinasjoner. 

DSC04576.JPG

Denne patronen kom ikke lenger inn i kammeret enn dette, halvparten av 6 patroner nektet å kamre.

 

DSC04618.JPG

Jeg har 11 stk. igjen av denne grønne 174 grain i pulverlakk, Jeg putter dem nok i 7,62x54R. Mosin-Naganten min har .311" dia.  Den mantlede 30-30 patronen har en hylsehals på 8,30mm. og den grønne med pulverlakk har en hylsehals på 8,50mm. 

 

DSC04624.JPG

Dette ble beste resultat på 50 meter med 179/180 grain blykule. Samme kula i rød pulverlakk trivdes ikke like bra i kombinasjonen Winchester mod.94 og N-130 krutt.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere kuler igjen av alle sammen, så jeg forsøker igjen med justerte ladninger og mulig et annet krutt. 

Gøy uansett nå som baner er stengt og lite jakting med aktuelt våpen på denne årstiden. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Takk for rapport!

.313..... Jeg må ha glemt å kalibrere kula etter lakkeringen, de burde ikke være så store. Beklager!

Den kula med de beste resultatene så langt (NOE311-179) har jeg ikke prøvd selv i 30/30. Men det er kanskje den mest notoriske presisjonskula i .308 og 30-06 jeg har prøvd. Det skulle ikke forundre meg om den fungerer i 30/30 også!

Forøvrig tror jeg også du kan forsøke med litt mer krutt. Fortsatt lykke til!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Endelig gas checks på plass. Skal prøves i morgen.

I tillegg til Hornady GC fra Alvestad ble jeg forært noen GC i aluminium fra en generøs Kammer'at mot at jeg testet, og kom med tilbakemelding.

Tanga er Lee CTL. 312-160-2R sizet til. 309

Pulverlakkert m/GC  er snittvevka temmelig spot on med Hornady. 

Med alu GC er snitt 157 grs. 

IMG_20210306_000719.jpg

IMG_20210306_003937.jpg

IMG_20210306_004034.jpg

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flotte kuler, @Ruger #1!

Jeg er også takknemlig for mange av Lee-produktene. Ikke minst innenfor kulestøping. Jeg hadde aldri kommet igang med denne hobbyen uten Lee-produkter. Terskelen hadde rett og slett blitt for høy hvis jeg skulle starte med Lyman/RCBS/Saeco- utstyr.

 

Lykke til med skytingen! Det kan godt være du får suksess med en gang, men ikke bli overrasket om det må litt forskning og ladningsutvikling til. 

Link to comment
Share on other sites

Resultatet av dagens testskyting. Ble litt bob-bob presisjonsmessig. Testet diverse kruttyper, og samme ladning ble prøvd med både kobber, og alu GC for å se om det var noen forskjell. 

Støtte på samme problem som @Vaquero med for tykk hylse hals. Måtte ha skikkelig fart på bolten for å få patronen til å kamre.

@tailgunner hadde lest om Lee sizerene, så har honet dia slik at ferdig kalibrert kule måler .309.

 

Ligger vel innenfor snusboksen med det meste på hundremeterbanen. Får jobbe videre med den beste. Morro uansett, og en fin dag på banen :winke1:

 

 

20210313_143746.jpg

20210313_143906.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Flotte greier, @Ruger #1! Jeg synes det var en fin start!

 

Apropos kamring, patronlengde og pulverlakk. 

 

Jeg klarer ikke å få tykkelsen på pulverlakken helt identisk fra kule til kule, det blir litt variabilitet i dimensjonene. Selve bæreflaten kalibrerer vi jo, men kulenesa kalibreres (vanligvis) ikke. Hvis du måler deg frem til en snau friflukt, vil du få kamringsproblemer med kuler som er litt feitere over nesa enn den du beregnet maksimal patronlengde med.

 

Dette igjen fører til at noen patroner kan få hard bomkontakt, mens andre får litt friflukt. Dette har jeg opplevd mange ganger, og observert at presisjonen kan bli skadelidende. Grunnen tror jeg er at betingelsene for kruttforbrenning blir såpass variable fra patron til patron.

 

Løsningen er rett og slett å krype ned på patronlengden, til alle patronene kamrer noenlunde greit. Kula du bruker (Lee CTL312-160) har en lang, fin konisk nese som har gode forutsetninger for å være «selvsentrerende» i kammerhalsen. Den tåler fint friflukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/15/2020 at 7:58 AM, spindrift said:

Jeg tipper du hadde hatt stor glede og moro av å støpe kulene dine selv. Lee har en c358-200. Altså en 200grs gas check-kule . Det virker som alle som har prøvd den, blir fornøyd. Den er en kopi av en klassisk RCBS-kule (MP-molds har også en versjon). I 358 win kan man antagelig lade denne opp mot startladninger med mantlede kuler (eller til patronens fulle potensiale, med pulverlakk). Dette er en billig «innstegsmodell», som forsåvidt varer livet ut med litt godt stell. Generelt er utvalget i .35-kaliber enormt.

 

I .44- kaliber er også utvalget enormt. Den Lee- kula jeg har best testresultater med så langt, er c430-310. Jeg skyter .44- kaliber i en boltrifle med muffe, og løp i .44 Auto Mag. Har ikke rukket å skyte allverden med den ennå, men det kommer 🙂

 

35 rem...... enig, veldig artig kaliber. 

 

Denne hobbyen tar fort litt tid. Iallefall hvis man blir skikkelig bitt av basillen, som meg. Man kan klare seg med ganske rimelig utstyr, men det er også mulig å bruke mye penger på denne hobbyen.

 

En fin ting med pulverlakk, er at utstyrsbehovet egentlig blir mye mindre. En kommer langt med basisutstyr fra Lee. Nytten av fancy kulekonstruksjoner blir mindre (gjør mindre forskjell). De tilgjengelige sizer diene fra Lee fungerer ofte fint med pulverlakk (men kan være litt små, med konvensjonelt smurte kuler). I tillegg kommer fordelene at legering blir mindre viktig, du kan lade over et bredere spektrum, intet kliss- og du kan skyte med lyddemper uten at den fylles med blystøv og fett.

 

 

 

On 6/14/2020 at 11:25 AM, Chiefen.v-2 said:

Pulver, hvor mye går med? 

Et par spiseskjeer til 5-600 kuler. et kg er koster ca 500 NOK og det er maange spiseskjeer på kilogrammet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dere som bruker mp-molds.. noen spesiell legering eller temperatur dere synes fungerer ekstra bra? Jeg sliter med dårlig fylling. Det blir mye runde baser.. kanskje 2 av 10 blir bra.

Jeg satte inn en hulspiss og tre vanlige. 

Pussig nok så er det huspisskulene som blir bra hver gang.

20210325_203510.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke riktig hva min legering inneholder (foreløpig)- men jeg tilsetter 2% tinn, og den ender på ca BHN 15 hvis jeg vannslipper.

 

Noen av mine MP- former har trengt mange omganger med støping før de har «modnet», andre ga fine kuler ganske raskt. Jeg tørker over innvendige overflater med aceton, og gir den noen varmesykluser i stekeovn før første støpeseanse.

 

Mine MP-former fungerer fint med «trykkstøping». Dvs; jeg setter tuten på bunntappegryta ned i hullet på kutteplata til full kontakt. Videre tåler formene at du støper med ganske varm smelte, jeg kjører faktisk på ca 800-820F. 

Ellers kjøpte jeg, for noen år siden, en varmeplate på Biltema. Alle støpeblokker forvarmes på medium temp. Stort sett kan jeg åpne kutteplata med hansken fra første fylling, det hjelper.

 

Dette kommer til å løse seg! Jeg har hatt noen former som har satt tålmodigheten litt på prøve, men det order seg alltid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker. 

Da må jeg prøve på å ha mindre bly i gryta og få opp tempen.

Jeg har kjørt på med 700F men leser jo på mp-molds at de er oppe på 750. 

Jeg avfetter, soter og forvarmer men dette er andre runden jeg må gi opp. Tar en ny runde i morgen tidlig og kjører på med en plainbasekule til 35 whelen i tillegg så har jeg noe å falle tilbake på i fall det koker over for meg igjen 😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk akkurat en ny brukt blokk jeg skal teste. Lyman 358-430.  

Jeg fikk tilbud om å kjøpe en blokk som passet til 7x33 og heiv meg på den. I samme slengen så ble det spurt om jeg trengte noe mer og da endte jeg altså opp med en, litt lett for kaliberet, kule på 195 grs med plainbase som jeg ser frem til å prøve. Enkelt og greit design som sikkert på ha litt PC for å prestere.

Det må jo bli en trivelig sak å trene med i det minste ☺️

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sluttet å sote. Pusser med kobberbørste og vasker med aceton. Slenger tanga i gryta til den blir så varm at blyet slipper taket.

 

Bruker 660 Fahrenheit og 4-5% tinn, 10% setteribly og 85% bly fra kulefanger, litt på slump.

 

Det er betydelig kvalitetsforskjeller på støpetengene! Jeg har en Lyman som krangler, Lee sine blir fort overopphetet mens NOE er rett og slett guds lykke!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det går meget bedre i dag. I begynnelsen ble det bare skrap og temperaturen gikk til værs(på meg)..

Men etter en stund begynte flere og flere å fylle skikkelig ut og til slutt hver eneste en så lenge jeg klarte å støpe fort nok og holde oppe tempen i tanga.

En fin balansegang når man ikke vil slippe kula for tidlig og samtidig fort nok for å få fylt opp på nytt. 

Har nok vært litt uforsiktig for en del sorteres bort nå pga hakk i basen fra når de landet i bøtta. Har kanskje 100 kuler til testing for å finne ut om det er en legering jeg vil fortsette med.

Litt spennende siden det skal lades ganske hardt uten GC 😁

20210326_184845.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

 

Var en tur på skytebanen i dag og testet 2 rifler med hjemmestøpte kuler. 375 h&h med 300 grain Mimek kule, og 458 Lott (unnskyld, ikke flaskehals patron) med 400 grain RCBS kule.ZAJzhsBDR1GkP2FGMnGZ6w.jpg.ce57449a093b5149f25d1b646c497b7f.jpg

Beste samling med Lott: ca 27 mm spredning på 100 m.

Beste samling med 375: 30 mm.

 

Med Lott geværet klarer jeg å komme ned i ca 30-35 mm samling, er egentlig veldig fornøyd med det da kikkertsiktet har max 4 x forstørrelse og tysk retikkel nr 4.

 

Med 375 geværet får jeg litt blandete resultater, snittet ligger vel på ca 40 mm samlinger. Vet ikke helt om jeg skal være fornøyd eller misfornøyd her?

 

 

 

 

52342060_AgGYfX8RzuLU08BeNLIw.jpg.e138248d30960c5409d2e4003d32f4e2.jpg

Link to comment
Share on other sites

@tjensve, jeg synes det ser ut som flotte resultater! 

Jeg tester med 5-skuddsgrupper på 100 m. Og hvis jeg får gjennomsnitt rundt 40mm, synes jeg egentlig det er bra.

 

Så der har du noen fine ladninger til grovriflene dine! De kan sikkert egne seg fr større oppgaver enn å skyte hull i papp, og.

 

Jeg har igrunnen falt litt i tanker, om dagen. Det dukker jo stadig opp gode finn-kjøp i .458 win. mag. Med en høvelig blykule, ladet til 45/70-nivå eller litt mer, burde det bli en god storviltrifle uten at rekylen hadde blitt for ille.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, spindrift said:

@tjensve, jeg synes det ser ut som flotte resultater! 

Jeg tester med 5-skuddsgrupper på 100 m. Og hvis jeg får gjennomsnitt rundt 40mm, synes jeg egentlig det er bra.

 

Så der har du noen fine ladninger til grovriflene dine! De kan sikkert egne seg fr større oppgaver enn å skyte hull i papp, og.

 

Jeg har igrunnen falt litt i tanker, om dagen. Det dukker jo stadig opp gode finn-kjøp i .458 win. mag. Med en høvelig blykule, ladet til 45/70-nivå eller litt mer, burde det bli en god storviltrifle uten at rekylen hadde blitt for ille.

Det sto en artikkel i det svenske magasinet: Vapen for litt siden angående jakt med 458 Lott og blykuler. Interessant lesing, og kortversjonen var at en burde gå ganske mye ned i fart slik at blykulene holdt sammen når de ble skutt i dyr. Så ja, det er fullt mulig å jakte større dyr med disse kulene.

 

Jeg kjøpte for en del år siden noen Remington kuler bergnet for 45/70. Ladet treningsammo i 458 winmag. Hvis jeg ikke husker feil så veide de 200 grain og hullspiss. Etter min mening helt ubrukelig på jakt, men flott som trenings ammunisjon.

 

Det er riktig at en kan få særdeles gode kjøp på grovkalibrede rifler på Finn, følg med så har du snart nytt gevær i hus😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg leste også en artikkel i Vapen for litt siden, mener å huske det var en .416 ett-eller-annet; han skjøt bl.a bøffel med godt resultat.

 

Optimal arbeidshastighet avhenger nok både av legering og kuleform. Mine (begrensede) tester i vanndunker tyder på at min BHN 15- legering med flatnesede kuler oppfører seg veldig fint opp mot rundt 630m/s. Men blir det særlig mer, blir restvekten noe lav.

 

Det tyngste skytset jeg har for tiden, er .35 Whelen med 310grs kuler. De har jo en formidabel tverrsnittsbelastning, og presisjonen er elgmessig på 100m, ladd til ca 630m/s. Så nå mangler det bare at en elg stiller seg til disposisjon!

 

Nå som utvidelsen i jaktgarderoben trolig nærmer seg, svirrer det jo mange tanker rundt i hodet. Jeg pendler mellom .22Hornet, .458 winmag og endel alternativer imellom 😂.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pendler mellom .22Hornet, .458 winmag og endel alternativer imellom👍

 

Helt enig, tenker selv innimellom på alt innenfor dette spekteret😆

Og så var det samme artikkel i Vapen jeg mente, med 416 kaliber. Tror det er 375 grain kuler støpetangen min er i 416. Jeg skjøt en gang på et ca 160 mm kanaljern, og 416 kulene stanset ut fine hull i jernet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har tidligere kommet med lunkne uttalelser om kruttet Lovex D060. Erfaringer med middelmådig presisjon, og mye uforbrente kruttkorn. 

 

Men når jeg gikk meg selv nærmere etter i sømmene, så jeg at jeg muligens ikke hadde ytt dette kruttet rettferdighet, mine forsøk hadde vært usystematiske. Jeg driver nå med en «ny titt» på Lovex D060. Og det kan se ut som jeg tidligere har bommet litt på optimalt ladningsområde.

 

Tidligere i vinter testet jeg 26grs i S&L 30-06, med XCB- kula, og vanlig kulefett; to 5-skuddsgrupper på 31 og 32mm på 100m. I min verden er det kjempebra, med hjemmestøpte kuler.

 

Idag skulle jeg skyte et par serier med 26grs D060 en en smurt GC-kule på 170grs (Arsenal molds HVTH1, kjempekule). Den første serien gikk med til å finne blinken..... Den neste (og eneste) ser jo (litt vel) lovende ut. Sammenlignet med min «standardladning» med smurte GC-kuler i 30-06, 19grs N110 (3x5 skudd, middelsamling 33mm på 100m). 

 

Så; uansett hva jeg har sagt om D060 tidligere: glem det. Dette er et spennende krutt for reduksjonsladninger!

 

C8C94B0B-6966-470F-B317-8029480ACC0F.jpeg

35347825-63C4-4A02-AA3A-827CF2432110.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Testet Sauer STR 308W i dag med Lee CTL312-160-2R 7,5 grain N32C og 8,5 Grain N32C uten gascheck, 7,5grain under lyd, 8,5grain overlyd.

2 serier med N11 krutt med henholdsvis 25grain og 27 grain, Kule er NOE XCB

Hjemme mikset alox med en god de båtvokks.

Dette var saker :-) Går steike bra ikke har jeg sortert kulene på vekt heller, og det ser ut til at det samler bedre med N11 med litt mer krutt,

Skal også prøve annet kulefett , 

 

Alle seriene i dag holdt 10 på 100m med god margin 

Avstand 100m og dem beste samlingene godt under 40mm :-) dårligste ca47mm

Dette blir moro.

 

Mvh

Øyvind

7,5 Grain N32C.jpg

8,5 grain N32C.jpg

25 Grain N11.jpg

27 grain N11.jpg

Edited by Øyvind O
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Sikkert nevnt av andre tidligere i tråden, men pulverlakkerte kuler er den beste løpspussen jeg har prøvd. Skulle pusse et. 308 løp nå i kveld. Var praktisk talt ikke noe å pusse. 

Skutt et par hundre skudd. Diverse hjemmeladd, Nato, Barnes TTSX, Tonheim etc. Avsluttet med 20 hjemmestøpt/GC pulverlakkert. 

Det er så vidt det blir farge på lappen etter å kjørt bronsebørsten m/solvent gjennom 20+ ganger. 

Fulmens greenbore ga ingen indikasjon om mantling fra de homogene kulene heller. 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...