Jump to content

Blodslått bog


Ace

Recommended Posts

Er ikke helt fornøyd med fusion 180 gr i 308. Det samme gjelder 3006 og samme kule.

Vi har felt flere hjort med kula og synes det blir mye blod i bogen uansett treff punkt.

Er det noen som har erfaring med hva som funker godt for å få penere slakt.

Link to comment
Share on other sites

Blodslått bog er en naturlig følge av høy hastighet ved anslag og de hydrodynamiske sjokkvirkning man får.

Om man skyter med 200 grains Lapua Mega i en .30-06 så synker hastigheten og dermed effekten av hydrodynamisk sjokk, ergo mindre blodslått kjøtt. :)

 

Hvis noen fortsatt lurer på hvorfor jeg har sansen for "tomgangs-kaliber" med kulebane som et børskrakk så ligger svaret her. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette var en av grunnene til at jeg gikk over til 9,3x62. Nylig hatt gjennomskudd av begge boger på en hjort, og det var knapt nevneverdige blodansamlinger.

 

 

Helt enig her, selv om jeg personlig heller til den oppfatningen at 9,3x62 gjør seg best på hold over 150 meter.

Under det kan 9,3x57 være mer egnet, eller tilsvarende ladninger i lengre patroner. :)

Link to comment
Share on other sites

I .30-06 får du 200gr/13g Oryx fabrikkammo, den kula tusler ut av pipa mi med 770 m/s. Det er kronografert, ikke oppgitt, fra en Sako Finnbear med originalpipe. Ikke helt "tomgangs-kaliber med kulebane som et børskrakk", men vi nærmer oss ihvertfall. De få hjortene jeg har skutt med den ammoen har ikke vært mye blodslått. Mulig det er verd å prøve den. Den er dog litt dyrere enn Fusion.

Link to comment
Share on other sites

det rettskytende og eminente fuglekaliber .30-06.

Nåja. Selv om kaliberet stort sett skyter flatt nok for mitt bruk, så hender det til tider at det ikke skyter så rett som jeg kunne ønske... :oops:

 

Men til topic: Siden splættvirkning til en viss grad henger sammen med hastighet, kunne det være en tanke å prøve ei litt tung kule. For eksempel 200 grains/13 gram i .30-06. Da er fabrikkammoen som regel ladet til nokså moderat utgangshastighet. Om det finnes fabrikkammo i .308Win som gjør godt under 800 sekundmeter får noen andre finne ut, jeg har kommet med ett forslag for .30-06'ern.

 

PS: Oppgitt V0 på 13g Norma Oryx .30-06 fabrikkammo er 800 nett og jamt. En smule optimistisk, men nå virker det tross alt som om mange av disse oppgitte hastighetene er målt med 80cm banepipe, medvind og hjemlengsel...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt fornøyd med fusion 180 gr i 308. Det samme gjelder 3006 og samme kule.

Vi har felt flere hjort med kula og synes det blir mye blod i bogen uansett treff punkt.

Er det noen som har erfaring med hva som funker godt for å få penere slakt.

 

Det beste middelet mot blodslått bog er vel å skyte et rent lungeskudd bak bogen....

Link to comment
Share on other sites

fyfaan sier nå jeg,en på elglaget skøt en pigg okse i dag,med fedral clasik.det var helt sprengt på begge sider.gubben er stinn av penger,men går for alt som er billig.mener nå det at har en ikke rå til og kjøpe skikkelige kuler,så kan en finne på noe anna.di andre på laget var ikke veldig imponert di heller. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat kommet hjem etter å ha vært å partert siste elgen vi skaut. Ei ku men slaktevekt på 160 kg. skutt med fusion 180 grs. i 308W. på ca. 40 meter. Kula gikk gjennom begge boger uten å treffe annet enn ribbeina. Lite inngangshull, relativt lite utgangshull, men likevell det styggeste slaktet på flere år. Bloslått så det holdt. På vei gjennom elgen har kula sansyneligvis splintret seg og en av disse hadde laget et 5 cm snitt i vomma. Kua sprang ca. 100 meter før den falt, og det har nok også en del av skylden for blodansamlingene.

Dette er eneste erfaring jeg har med fusion på elg så det er tynt, men kan jo gi en pekepinne. en kule som imponerte var Oryx som så ut som på reklamen etter å ha truffet en kalv forfra i 946 m/s fra en 7 mm rem.mag. på 20 meter.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å lade noen 180-200grs Barnes TSX. Da blør det oftest friskt fra såret og man slipper mye blodansamliger, som man får når blysopper stuker seg gjennom.

 

Så det seinest sist søndag da junior skjøt ku og kalv med 7mmRM 150grs X ca 1000m/s hold 70-90m. Lite ødelagt kjøtt, spes kua og blødde voldsomt mens den stavret av gårde sine siste få skritt. Ladningen som ble brukt kan kansje virke noe voldsom, har virket suverent på rådyr og noe hold, men pipa er lang og gir god fart.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt fornøyd med fusion 180 gr i 308. Det samme gjelder 3006 og samme kule.

Vi har felt flere hjort med kula og synes det blir mye blod i bogen uansett treff punkt.

Er det noen som har erfaring med hva som funker godt for å få penere slakt.

Klarer ikkje å motstå fristelsen. Løysinga er enkel. F.eks beman ICS Hunter Camo med 125 gr Thunderhead eller ein annan spiss etter fritt valg. Men , men, det må vel venta til øvrigheita finn ut at det faktisk funkar. :?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en evige diskusjonen ser det ut til. Vet ikke om det har noen hensikt å en gang til prøve å skrive noen ord om temaet. Jeg er bare en synser jeg som alle andre men der er noen fysiske lover man må ta hensyn til.

For det første så er det ikke kula sin feil hvis den holder sammen i en klump og ikke splintrer nevneverdig, da er og blir det situasjonen og skuddplassering som har skylda. Med situasjonen mener jeg bl.a. hvor langt hold det var, var dyret vârt på folk, var det skremt o.s.v., altså adrenalinmengden i blodet.

Dyr skutt på relativt lange hold som ikke på noen måte er skremt faller oftest langt raskere etter skuddet enn dyr skutt på korte hold. På korte hold tror jeg de også får med seg smellet og blir skremt av det, veldig ofte får man "langholds" effekt med bruk av lyddemper.

Mye av blodslått kjøtt skyldes hvor mye dyret beveger seg etter skuddet, om det løper eller ligger og bakser på bakken, skyter man av ryggen så faller dyr i smellet og blir oftest liggende i ro og man får normalt veldig lite blodslått kjøtt.

Når kula går igjennom viltet så sprenger trykkbølgen ut melleom muskellagene og hvis dyret beveger seg mye etter treffet så blir disse utsprengte områdene ofte ganske blodfylte, det ser ut til at feite dyr er mindre utsatt for slike blodansamlinger enn magre.

 

For det andre så kan ei kule som splintrer mye lage masse sår og rifter som lett blir blodfylte nesten samme hvordan situasjon og treff er, så slike kuler bør man unngå, spesielt i høye hastigheter. Men så er det dette da at hastighet ofte er til stor hjelp for oss jegere og gir øket hydrostatisk sjokk eller hva det nå heter. Så løsningen er ei god kule i en respektabel hastighet etter min mening, jeg kan ikke si at min og mine venners erfaringer tilsier grove kaliber i lave hastigheter. Heller seige gode kuler i en anstendig hastighet i mer vanlige kaliber , 6,5 til .338. Større diameter gir også større smell etter min erfaring men det har selvsagt med kruttmengde å gjøre også.

 

Så hvilke kuler som går i splint kan vi gjerne diskutere og unngå å bruke, derimot så betyr ikke kula noe nevneverdig hvis den holder seg i en klump, da er det helt andre ting som påvirker resultater og ikke hvem som laget kula.

 

Enkelt ?, ja det er slik jeg har opplevd det etter nær en såkalt mannsalder som meget aktiv hjortejeger med utpreget interesse for gode jaktkuler.

 

 

 

De som har skutt et dyr vet alt, så avtar det etterhvert

 

 

 

-------

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel. Har gått over til 200 grains oryx i 3006. som tusler avgårde i under 800 m/s. skutt 2 elger til nå i år med det. To vidt forskjellige resultater angående blodslåtthet. Første 1 kvige på 124 kilo. Den kommer tuslende ut på ei stor mye inted anende. Tenker her har jeg god tid og god oversikt. Velger å legge skuddet bak bogbladene for å få et fint slakt :D Plyster og den stopper. skuddet går og kviga hiver seg rundt. hold ca 80 meter. Nå tipper du snart tenker jeg, men neida ut av syne og pokker i vold. bikkja ser den og setter etter. ikke blod på skuddplass, , men etter 50 meter kommer blodsporene. kviga løper nesten 400 meter :shock: med gjennomskutte lunger. Her var det myyye blodslåtte hinner. elg 2. kalv 30 meter skudd høyt i bogen. pang rett ned og ingen bevegelse. Ikke blod slått i det hele tatt. Og denne var stresset pga en lettbeinet Jemthund i hælene.

 

Har også planer om å gå over til 9.3*62. for å få litt mer moderat fart. Og høyst sannsynlig en demper. en kjenning har montert på demper i år og han sier at det utgjør store forskjeller på oppførselen til elgen etter skuddet er avfyrt. de skjønner liksom ikke noe særlig og oppfører seg "annerledes" enn vanlig. Ting blei liksom så mye roligere.

Link to comment
Share on other sites

Har også planer om å gå over til 9.3*62. for å få litt mer moderat fart. Og høyst sannsynlig en demper. en kjenning har montert på demper i år og han sier at det utgjør store forskjeller på oppførselen til elgen etter skuddet er avfyrt. de skjønner liksom ikke noe særlig og oppfører seg "annerledes" enn vanlig. Ting blei liksom så mye roligere.

 

Nå har jeg montert demper (A-Teck TMM-5) på 9,3èn, for å fjernet munningsflammen, samt spare hørslen litt. Må si jeg ble positivt overasket. Selv om jeg ikke har skutt mere enn 2 dyr (hjortebukker) med 9,3èn enda, så har jeg så langt erfart, det jeg håpte jeg skulle erfare med kalibervalget/demperen.

 

- Mindre kjøttødeleggelse

- Mer effektiv felling ( så langt iallefall)

- Munningsflammen borte

- Ikke sjenert av kraftig smell lengre

- *Bonus 1*- lavere rekyl

- *Bonus 2*- de andre dyrene er roligere på skuddstedet, og man får lettere en sjanse på flere dyr.

 

Så langt har jeg bare brukt Lapua Mega, og 286 grs kulevekt, i ferdigrulla vare, og ser ialefall ingen grunn til å endre på det enda.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Tja blodslått bog er nok som fleire her påpeker med kulas hastigheit å gjere. Og samtidig treffpunktet.

Det eg meinar som er ein fin måte å unngå blodslått bog på, er å ikkje skyte akkurat i bogen, men ca 5 cm lenger bak i samme høgd, sånn at kula sneier bak bogbladet og punkterer lunga. Du kan også skyte høgt i bogen, dvs ca 2/3 av høgda i frå bogens bunn ved beinet, og rett opp... Då også ryk lunga... Ved å skyte på på dei plassene, så ryk stort sett et sidebein og du får et fint inngangshull og kula går greitt ut igjen på andre sida, men der er det ein skikkelig knyttneve stor blodslått flekk.. Men det går veldig lite kjøt til spille med det. Men bakdelen er jo sjølvsagt flukt strekningen, kontra et reint hjerteskudd og ryggskudd.

Ellers er trikset ellers som C.E.A. skriv her, med rygg skudd...

 

Og lyddemper, kan anbefales på det sterkeste. Kjem neppe til å avfyre et skudd uten demper igjen.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blodslått bog er noko herk!!! Og det vil ein få okke som, dersom dyret springer etter skudd. Da spiller det ingen rolle kva kule og kaliber ein bruker, har dyret eit utras på 100 meter, blir det blod pressa ut i bogen okke som. Derfor har eg ein liten forkjærligheit for Nosler, som blir blasert litt bak i bogen, for som regel, orker ikkje dyra så lange utras etter ein nosler gjennom lungene. Men klart, ingen regel uten unntak, eg skaut ein bukk i går, som fekk seg 2 nosler strategisk plasert i bogen, men likevell sprang han ganske så langt likevell. Faktisk 150 meter rett oppover :shock: Så av og til, må ein berre belage seg på blodige boger.

Link to comment
Share on other sites

"men ca 5 cm lenger bak i samme høgd, sånn at kula sneier bak bogbladet og punkterer lunga. Du kan også skyte høgt i bogen, dvs ca 2/3 av høgda i frå bogens bunn ved beinet, og rett opp... Då også ryk lunga... Ved å skyte på på dei plassene, "

 

Høres bra ut - men å (bevisst) få til dette PÅ SKOGSJAKT - tror jeg mange vil ha problemer med.

Link to comment
Share on other sites

Blodslått bog er noko herk!!! Og det vil ein få okke som, dersom dyret springer etter skudd. Da spiller det ingen rolle kva kule og kaliber ein bruker, har dyret eit utras på 100 meter, blir det blod pressa ut i bogen okke som.

 

Helt enig!

 

Har sett et 3 sifret antall hjortevilt som er skutt i bogen. Felles for alle er at det blir blodansamlinger innom bogen, uansett hvilken kule eller kaliber de er skutt med, så lenge de gjør et utras. De eneste unntakene er de få dyrene som har dødd rett etter smellen. Disse teoriene om at det blir mindre blod i og rundt sårkanalene dersom de er forårsaket av ei kule med lavere hastighet har jeg problemer med å kjøpe :?

Link to comment
Share on other sites

Det eg meinar som er ein fin måte å unngå blodslått bog på, er å ikkje skyte akkurat i bogen, men ca 5 cm lenger bak i samme høgd, sånn at kula sneier bak bogbladet og punkterer lunga. Du kan også skyte høgt i bogen, dvs ca 2/3 av høgda i frå bogens bunn ved beinet, og rett opp...

 

 

Og lyddemper, kan anbefales på det sterkeste. Kjem neppe til å avfyre et skudd uten demper igjen.. :mrgreen:

 

 

Ville bare kommentere dette med å skyte bak bogen, det går oftest greit hvis man holder rimelig høyt men problemer kan lett oppstå hvis dyret står litt skrått mot en uten at man ser det og man plasserer skuddet midt på eller lavere, Lungene går opp bakover i en spiss og man får bare skutt igjennom ei lunge og under den bakerste, da kan man få et ubehagelig langt ettersøk. Som Mauser68 skriver så skyt 1/3 av dyrekroppens høyde ovenfra og litt bak i bogen ikke 5cm bak bogen. Da har man mest å gå på og det er alltid viktig ved skuddplassering, det er ikke alltid ting er slik man trodde og mente å se.

 

For meg er det en meget viktig del av jakta å analysere skuddet og dets plassering etter slakting, enkelte ganger ser man hvor utrolig heldig man har vært, bare cm skilte mellom lykke og katastrofe. Man lærer mye av slike analyser.

 

 

 

------

Link to comment
Share on other sites

C.E.A skreiv :

om Mauser68 skriver så skyt 1/3 av dyrekroppens høyde ovenfra og litt bak i bogen ikke 5cm bak bogen. Da har man mest å gå på og det er alltid viktig ved skuddplassering, det er ikke alltid ting er slik man trodde og mente å se.

 

Du har nok rett i det, det kjem jo sjølvsagt an på størrelsen på dyret, men opptil 5 cm på større dyr. Fjoråsdyr og spesielt kalv, så blir det nok for mykje med 5 cm, så riktig skal være riktig der. :)

 

Og eg må nok sei at eg er einig med Joar og Shadob her, eg også skyt i bogen, for å få ned dyret, det får heller væra med det kiloet med kjøtt som går til spille. Men har eg tid, og eventuelt anlegg, så blir vel skuddet litt meir planlagt...

Link to comment
Share on other sites

satt på post i dag,en liten kalv som var påskutt,hundeføreren var gått på kalven i 2timer.var ikke noe blod og se,men for og være sikker så skulle vi nå prøve og få tatt den.kryss og tvers med hunden,nermer seg posten hvor jeg satt,får kalven i kikkerten på 60m men er tett skog og får ikke drage på den før den kommer ut på skogsbilvegen ca 70-80m borta for.smeller på et skudd med 9.3-62 og 250gr aframe.venter så på hundefører,ligger vel 10min etter.han går etter og finner den stående 100m lenger ned,binder hunden og gir den et nakke skudd.skudde mitt satt litt laft ,skutt av frambeinet oppe i bogen.hadde blødd noe forferdelig.men dyret ble et veldig fint slakt.må si meg fornøyd med 9.3.

Link to comment
Share on other sites

Har i år betraktet flere elger skutt gjennom bogen. Og alle har sett jævlige ut. Skjøt også ei kvige på ca 40 meter med min 300 wm med 165 grn tsx. Det var ikke et pent slakt! på så korte hold tror jeg ikke et kaliber som 300wm er spesielt godt egnet.

 

men flere elger er skutt med alt fra oryx og fusion til Nosler partition. Dette er dog hold over 100 meter. Disse slaktene har vært enda verre. Både fra 300'er og 30-06 er.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare nevne noe iht skuddplassering og blod. Forrige søndag skaut jeg ei kvige. .30-06'n var ladet med Norma Alaska i svært moderat fart. Skuddet gikk tvers igjennom begge bogbeina, og kviga gikk 25 meter før ho ga opp.

Jeg har ALDRI sett penere slakt. Hullet i elgen var på størrelse med et kronestykke inn, femkroning ut. Ikke blodslått i det hele tatt.

 

Men jeg skjønner jo at ett dyr er for lite å sikte til..men denne gangen fikk det ikke blitt mer perfekt!

Link to comment
Share on other sites

 

Ville bare kommentere dette med å skyte bak bogen, det går oftest greit hvis man holder rimelig høyt men problemer kan lett oppstå hvis dyret står litt skrått mot en uten at man ser det og man plasserer skuddet midt på eller lavere, Lungene går opp bakover i en spiss og man får bare skutt igjennom ei lunge og under den bakerste, da kan man få et ubehagelig langt ettersøk. Som Mauser68 skriver så skyt 1/3 av dyrekroppens høyde ovenfra og litt bak i bogen ikke 5cm bak bogen. Da har man mest å gå på og det er alltid viktig ved skuddplassering, det er ikke alltid ting er slik man trodde og mente å se.

 

For meg er det en meget viktig del av jakta å analysere skuddet og dets plassering etter slakting, enkelte ganger ser man hvor utrolig heldig man har vært, bare cm skilte mellom lykke og katastrofe. Man lærer mye av slike analyser.

 

------

 

Tiltredes. Jaktlaget her skjøt en kalv i går, og det kunne gått riktig så ille. 18-åring som skjøt sin andre elg, veldig solid kar men kanskje litt naiv i forhold til dette med skuddreaksjon. Kalven gikk rett ned i skuddet, og han meldte fall. To-tre minutter etterpå kommer oppfølgingsskudd, kalven hadde vært oppe med hodet når han kom fram til dyret. Skuddplasseringa så ok ut med skinnet på, kanskje litt høyt i bogen. Når vi slakta så vi at inngangen var litt høyere enn utgangen (skutt skrått ovenfra) og litt langt fram. Skuddet hadde gått 2 cm over ryggraden i ryggtakkene. I framkant av bogen ligger ryggraden lavt, og det er mye å gå på i overkant. Både nakkebust og ryggtakker.

 

Godt mulig at skuddet hadde knust nakkevirvler slik at elgen aldri hadde kommet seg på beina, men stort sett var ikke noe vitalt ødelagt. Muligheten for et skikkelig vanskelig ettersøk var absolutt til stede.

 

Forøvrig en skikkelig plugg av en kalv, sikkert over 90 kg (og den trengte vi nå, ellers hadde det vært fjerde jaktdag på rad uten fall, og totalt har laget observert null elg på lørdag, voksenku og kalvku på søndag...)

Link to comment
Share on other sites

Fikk satt et par skudd i ei kvige med SAKO Hammerhead 180grs. Slaktet her så greit ut.

Har skutt 15-16 elg med Nosler. Godt fornøyd.

 

Oryx 180grs i 30-06èn skjer aldri mer....10kg kjøtt kunne kastes etter et perfekt sideskudd bak bog. Alt var blått. Dette gjalt 3 elger jeg tok på rappen. Okse, kvige og kalv...alle så like ille ut. Alle skutt på samme post der avstanden var ca 50m.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere år har jeg skutt tilsammen ca 10 hjort, alle med A-frame i 308 win. Det har fungert supert på den måten at det har blitt gjennomskyting på alle dyrene, ingen kuler funnet igjen. Fluktstrekningen har vært på opptil 50 meter, ofte selv med gode lungeskudd eller hjerteskudd.

I år gjorde tilfeldigheter at jeg fikk en 270 win i nevene, tre bokser med kuler og en neve med hylser.

Jeg ladet opp en gjeng med Sierra GK spitzer til de første dyrene.

Bukk nummer en ble skutt to ganger, et skudd i ro og det neste under flukt. Lunger fullstendig smadret, bare en av kulene kom ut på andre siden. Kulene ble knust, og det ble mye blodslått. Her kunne nok slaktet vært skilt godt ifra hverandre med en gang, så hadde man fått bort mye. Jeg tror det at dyret sprang var utslagsgivende for hvor mye blodslått det ble.

Kalv nr 1 ble skutt på godt hold, truffet gjennom hjertet, datt på stedet. Utgangshull som en femmer, ikke blodslått i det hele tatt.

Kolle nr 1 ( skrapdyr) ble skutt gjennom hjertet på godt hold, var nok litt stresset, sprang ca 25 meter. Lite blodslått, kronestørrelse på hullet ut. Traff her bare ene bogen.

Bukk nummer to fikk ett skudd inn bogen, sprang litt, snudde seg og fikk et skudd til fra andre siden. Ingen av kulene kom hele ut, men fragmenter kom ut rundt inngangshullet. Hjertet "forsvant" nærmest, komplett kollaps.

Et pent slakt, med lite blodslått kjøtt, måtte vel skjære vekk litt rundt hullene. Et utmerket måltid, har jeg latt meg fortelle.

Bukk nummer tre fikk et skudd med Hornady sst, ramlet i fallet. Kulen gikk igjennom en bog, snisset hjertet og klippet borti ryggraden ( ja det var et vrient skudd). Veldig pent slakt. Kulen ble funnet i skinnet, helt tømt for bly.

Alt i alt har jeg skutt 7 skudd ( to av dem unødvendige) på fem dyr, og brukt kuler som ikke normalt ville vært vurdert engang på hjort. Den eneste bakdelen med disse kulene kan være at der ikke blir et gjennomgående hull slik at blodet lettere kommer ut og lager spor. Men så lenge dyrene detter som sekker innen tredve meter er det ikke noe problem.

Så uten å dra noen konklusjoner synes det at jeg har fått vel så gode resultater med kuler som kollapser fullstendig som med kuler som er vel harde.

I 308 kommer jeg nok aldri til å bruke A-frame mer, da den synes å være noe hard, spesielt dersom man strekker holdet litt. Og til 10 kroner kulen ? Så god er den rett og slett ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det en ting som jeg har sluttet og forundre meg over, så er det hvor stor forskjell det kan være på kjøttødelegelsene med noenlunde like treff i bogen og med samme kule. Jeg har de siste årene brukt 180 grains oryx i 3006, og et tredve talls hjort har jeg felt med denne kula. dette er en god kule og har jevnt over levert gjennomskyting og akseltabel kjøttødelegelse, og er snillere en nosleren som jeg brukte tidligere. :D Men så kommer det alltid unntak der bogen er helt ødelagt og blodslått :cry: og da mener jeg ikke bare med treff i bogknoken som stort sett fører til store ødelegelser uannsett kule, men med normale treff i bogen og like forhold forøvrig, de fleste hjortejegere jeg snakker med opplever dette uansett valg av kule og kaliber. Fusjon kula har jeg ikke prøvd, men jeg vil tro den er noelunde lik oryxen eller er det noen som har erfaring med begge :?:

Link to comment
Share on other sites

Fusion 180 grs. i .308w skal ikke ha så stor fart at det er farta som gir blodslått kjøtt. Jeg har sagt det opp til flere ganger at denne kula ikke har overbevist meg når det gjelder fine slakt. Ser at det er flere som opplever det samme. Selv om den har blitt godt markedsført og fortsatt er relativt billig (selv om prisen har steget en del) hjelper det lite om kula gang etter gang lager gele og blodsuppe i slaktet.

 

Jeg kommer ikke til å sende denne kula gjennom løpet mitt noen flere ganger. Til det finnes det for mange gode alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en evige diskusjonen ser det ut til. Vet ikke om det har noen hensikt å en gang til prøve å skrive noen ord om temaet. Jeg er bare en synser jeg som alle andre men der er noen fysiske lover man må ta hensyn til.

For det første så er det ikke kula sin feil hvis den holder sammen i en klump og ikke splintrer nevneverdig, da er og blir det situasjonen og skuddplassering som har skylda. Med situasjonen mener jeg bl.a. hvor langt hold det var, var dyret vârt på folk, var det skremt o.s.v., altså adrenalinmengden i blodet.

Dyr skutt på relativt lange hold som ikke på noen måte er skremt faller oftest langt raskere etter skuddet enn dyr skutt på korte hold. På korte hold tror jeg de også får med seg smellet og blir skremt av det, veldig ofte får man "langholds" effekt med bruk av lyddemper.

Mye av blodslått kjøtt skyldes hvor mye dyret beveger seg etter skuddet, om det løper eller ligger og bakser på bakken, skyter man av ryggen så faller dyr i smellet og blir oftest liggende i ro og man får normalt veldig lite blodslått kjøtt.

Når kula går igjennom viltet så sprenger trykkbølgen ut melleom muskellagene og hvis dyret beveger seg mye etter treffet så blir disse utsprengte områdene ofte ganske blodfylte, det ser ut til at feite dyr er mindre utsatt for slike blodansamlinger enn magre.

 

For det andre så kan ei kule som splintrer mye lage masse sår og rifter som lett blir blodfylte nesten samme hvordan situasjon og treff er, så slike kuler bør man unngå, spesielt i høye hastigheter. Men så er det dette da at hastighet ofte er til stor hjelp for oss jegere og gir øket hydrostatisk sjokk eller hva det nå heter. Så løsningen er ei god kule i en respektabel hastighet etter min mening, jeg kan ikke si at min og mine venners erfaringer tilsier grove kaliber i lave hastigheter. Heller seige gode kuler i en anstendig hastighet i mer vanlige kaliber , 6,5 til .338. Større diameter gir også større smell etter min erfaring men det har selvsagt med kruttmengde å gjøre også.

 

Så hvilke kuler som går i splint kan vi gjerne diskutere og unngå å bruke, derimot så betyr ikke kula noe nevneverdig hvis den holder seg i en klump, da er det helt andre ting som påvirker resultater og ikke hvem som laget kula.

 

Enkelt ?, ja det er slik jeg har opplevd det etter nær en såkalt mannsalder som meget aktiv hjortejeger med utpreget interesse for gode jaktkuler.

 

 

 

De som har skutt et dyr vet alt, så avtar det etterhvert

 

 

 

-------

 

 

Støttes!

 

Som C.E.A. skriver har dyrets oppførsel etter skuddet veldig mye å si for hvor mye blod som jobber seg ut i hinnene. Et stresset dyr med mye adrenalin BLIR mere blodslått en et dyr som legger seg pent og pyntlig etter skuddet. Har selv skutt ei fjorku med 220 grs woodleigh ladd til 760 m/s. Fjorkua var hardt presset av hundefører og de andre postene, så den kom i stor fart før jeg fikk bråstoppet den med to kraftige lokk. holdet var 20 meter. Etter skuddet som var plasert 1 cm bak bogen ruste dyret ut 150 meter. Dette tok ca 10-15 sek. Resultatet ble veldig mye blod i hinnene langt frem i bogen og helt bak til indrefileèn. Dette med en ladning som normalt sett gir lite ødelagt kjøtt..

En annen fjorku som jeg har skutt kom i egen vandring og ante fred og ingen fare. Denne skjøt jeg med 150 grs Barnes TSX ladd til 870 m/s. Holdet var 50 m. Skuddplasering var identisk med overnevnte. Dyret tok et steg frem og et tilbake før det falt. Resultatet var 0 kjøttødeleggelse.

Nå bruker jeg 240 grs woodleigh ladd til 720 m/s på trange poster og ettersøk der mulighetene for å komme borti kvist er overhengende.

På åpne poster bruker jeg 150 grs TSX ladd til 870 m/s. Kaliberet er 3006.

 

Jeg har skutt mye elg og hver gang elgen beveger mye på seg etter skuddet, blir det litt blod som får beveget seg inn i hinnene.

Selvfølgelig må man bruke en kule som holder godt sammen, hvis ikke blir det ødelagt en del av fragmentene uansett!

Link to comment
Share on other sites

Må bare si meg enig i at det ikke alltid blir de ødeleggelsene man forventer, og at det er nesten umulig å tippe resultatet av skuddet slik sett. Har siden tidlig på 80-tallet jaktet elg med en .300 Win Mag og en .375 H&H. .300en lader jeg med 200 grains Nosler part. foran 75 grains MRP. Her forsøker jeg alltid å skyte bak bogen på sideskudd, særlig på korte hold. Det blir imidlertid fra tid til annen noen "uforklarlige" virkninger med nokså mye blodslått kjøtt på sidene og innom bogen. Elgene har dødd fort, men tegner ikke alltid godt. Derfor har en lett for å skyte en gang til.

 

.375 H&H lader jeg med 300 grains Nosler til rett under 750 meter. (en litt grov 9.3?) Denne setter jeg gjerne rett i bogen. Skjelden vært noe blodslått kjøtt etter den. Nesten som om elgen har vært drillet hull i med 1" borr. Stor sett knall og fall og klar tegning på skuddet. Blir skjelden mer enn et skudd.

 

Her ligger etter min mening en forskjell som er lett å glemme. To (eller flere) skudd fra et mellomkaliber - kontra ofte et skudd fra et grovere kaliber. Over tid blir det forskjell av slikt.

 

Ellers er jeg tilbøyelig til å være enig med dem som sier at det ikke går an å drepe en elg uten å ødelegge noe på den!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt fornøyd med fusion 180 gr i 308. Det samme gjelder 3006 og samme kule.

Vi har felt flere hjort med kula og synes det blir mye blod i bogen uansett treff punkt.

Er det noen som har erfaring med hva som funker godt for å få penere slakt.

 

skyt på skoltn , lite eller ingen kjøttskade

 

og i tillegg knall og fall;)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt fornøyd med fusion 180 gr i 308. Det samme gjelder 3006 og samme kule.

Vi har felt flere hjort med kula og synes det blir mye blod i bogen uansett treff punkt.

Er det noen som har erfaring med hva som funker godt for å få penere slakt.

 

skyt på skoltn , lite eller ingen kjøttskade

 

og i tillegg knall og fall;)

 

Jeg har holdt på såpass lenge at jeg knapt har peiling på noe :D

Men såpass tror jeg at jeg vet, at det er forkastelig å sikte mot hodet bare for å slippe å skjære vekk en kilo kjøtt eller to. Men kanskje jeg tar feil der også :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt fornøyd med fusion 180 gr i 308. Det samme gjelder 3006 og samme kule.

Vi har felt flere hjort med kula og synes det blir mye blod i bogen uansett treff punkt.

Er det noen som har erfaring med hva som funker godt for å få penere slakt.

 

skyt på skoltn , lite eller ingen kjøttskade

 

og i tillegg knall og fall;)

 

Jeg har holdt på såpass lenge at jeg knapt har peiling på noe :D

Men såpass tror jeg at jeg vet, at det er forkastelig å sikte mot hodet bare for å slippe å skjære vekk en kilo kjøtt eller to. Men kanskje jeg tar feil der også :roll:

er du god til å skyte går det helt greit.

legg bare merke til deg selv når du tar oppskytinga, du har sikkert som de fleste andre gode samlinger liggende på hundre meter.

så hvorfor skal man da ikke klare å treffe skallen på en elg på 50-60 m som er vanlig skyte avstand på elgjakt

når man har annlegg å det hele???

skøut selv en okse i høst på ca 80m hold midt i planeten. føler ikke at det er noe problem når man har annlegg;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...