Jump to content

Ikke alle bør lade


Vaquero

Recommended Posts

Mr_Bean_2.jpg

Denne karen Mr.Bean finnes det mange av rundt om kring, du finner ham på jobben på veien, til sjøs og på jakt. m.m.

Jeg har sett en del "skruer" som lader ammunisjon, det er det sikkert mange andre her som også har gjort. Noen ganger undrer jeg over at det ikke er flere ulykker.

 

I mitt distrikt hadde vi en skytter som var litt profilert i HV, og på skytebanen til et lokalt skytterlag. Han var en dyktig skytter, det skal ingen ta fra ham, han var rikelig premiert opp gjennom tiden.

Han var ofte en selvfølge på skytebanen som standplassleder, både i HV sammenheng og i forbindelse med storviltprøven og jegertrening. Han var en som gikk under betegnelsen en erfaren hjemmelader. Han hadde mange års erfaring med å lade kun til Krag og Mauser i 6,5x55, han forholdt seg til ladetabellen på boksen og Sierra Match og Rano kuler. Dette gir som oftest en "smal og ensidig" erfaring. Selvbilde hans var vanskelig å rokke ved. Så begynte han og en venn av samme ulla å skyte pistol, de kjøpte en CZ-85 og behovet til patroner i 9mm. kom fort. Lading var tingen. Patronene var noe av det styggeste jeg har sett, mye funksjonsproblemer og en krymping som fikk patronen til å ligne en Cola flaske. Heldigvis var det vanskelig å få en dobbeltladning i den hylsa, men straks etter skulle han lade til vennens .45acp Colt 1911, en Remington fra krigen. Det første som skjedde der var en dobbeltlading som destruert pistolen. Etter en stund kom han til meg og lurte på om jeg hadde noen gode ladetips til 7mm. Rem.Mag. Han hadde samlet sammen en del 7mm. hylser på banen, magnumhylser med kant bak hylsa! Jeg lurte fælt på hva skulle nå. Det viste seg at det var 7x57R han hadde samlet. Siden han var skyteleder så opplevde han manges fortvilelse over kostbare patroner som presset økonomien til de som ikke fikk det til og måtte skyte mer. Han ville lade diverse patroner for å selge på banen :shock: Jeg fikk forklart ham at dette var ulovlig og farlig, det ble heldigvis ikke noe av. Jeg hadde også sett patroner han ladet for .308 og 6,5 for andre skyttere. Det var nedslående å se at han umulig kan ha hørt om maks hylselengde, for noen var det tungt å lukke sluttstykket. Men 9mm. produksjonen måtte han få mer sving på, han kjøpte en Lee progressiv av et eller annet slag. Den ble så teknisk avansert at den ble solgt videre. Han droppet ut av pistolskytingen til slutt. Jeg kan også trøste med at vedkommende ikke skyter lenger eller er innehaver av våpen.

Mr_Bean_1.jpg

Det er sikkert andre her på Kammeret som har møtt en Mr.Bean i flere sammenhenger? (Profilen finnes også blant hunnkjønn også.)

Link to comment
Share on other sites

alltids noen som ikke helt har respekt for det de driver med. Hørt om en her som ladet for andre, han mente ladetabeller bare var veiledende for de som ikke visste bedre.

et utsagn var "kraftig mann skal ha kraftig ladning" :overrasket: den tok knekken på en S&W 686 , men det gikk heldigvis bra med skytteren (bortsett fra litt øresus)

Link to comment
Share on other sites

Hørte om en som skulle spare mye penger ved å lade 44mag selv.

300gr kuler og N340 krutt (trengte bare halve vekta av hva som trengtes med N110, dvs halv pris)

14,5 grains skulle gjøre susen

Øresusen var etter sigende påtrengende, likedan var deler fra tønne og topstrapp

 

PS: hvor i all verden finner man ladedata: 14,5gr-N340 til ei 300gr kule i 44 mag ? :shock:

Link to comment
Share on other sites

PS: hvor i all verden finner man ladedata: 14,5gr-N340 til ei 300gr kule i 44 mag ? :shock:

Evt. kvar finn ein ladedata på 29 grs N110 til 300 grs kule i 44 mag? Hadde han faktisk halde seg til halvparten av ei normal ladning med N110 og nytta N340, så hadde han vore greit innanfor. Men likefullt, slike personar burde bli tatt skikkeleg i skule før dei set seg ved ein ladebenk.

Link to comment
Share on other sites

Er man godt under gjennomsnittet strukturert i sin gjøren og laden generelt er kan hende ikke hjemmelading noe som kan anbefales. Også mange (svært mange) hater alt som ligner på brukerveiledninger og instruksjoner og anser dette som siste utvei om ting ikke funker. Heller ikke for denne gruppen er vel snekring av ammo noen idealhobby.

 

At folk setter seg selv i farlige stuasjoner må være tillatt. Problemet oppstår når din sidemann på standplass lader sitt våpen med potensielle bomber eller tilbyr andre ammo med slike egenskaper.

 

Har et ferskt eksempel selv. En kjenning av en skytterkammerat påtok seg å lade baneammo til ham, da han av forskjellige åraker hadde mye dødtid han ville utnytte. Greit nok i utgangspunktet, men når 3 av de første 200 patroner viste seg å være uten krutt, vitner det om temmelig slappe rutiner, og det er det ikke spesielt komfortabelt. Potensielt farlig i en "stressituasjon" (konkurranse) der mangelen på krutt oppfattes som en klikk og det mates inne et nytt skudd bak kula i løpet. For ordens skyld kan nevnes at det ble takket nei til flere skudd.

Link to comment
Share on other sites

TS har et godt poeng, hjemmelading er på ingen måte for alle. Vi som har holdt på med det en del år har lett for å glemme hvor krevende det faktisk er, jeg er sikker på at vi har lurt en del stakkarer opp i stry ved å underslå vanskelighetsgraden. Man bør være av den praktiske og hendige typen og ha litt teft for systematikk og presist arbeide.

I det minste bør en forstå sine egne begrensinger. En jaktkompis brukte 44Mag på rådyr, der hadde den lokale langeren satt opp et enkelt sett med øse for N110 og 240XTP. Det var eneste patronen og ladningen han ladet, da kan en være temmelig noldus og likevel få bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Grains er jo gram på amerikansk , ikke sant...

Har ikke vekt, bruker sånne måleøser fra Lee, funker som gull til 7,65. Tomhylsene ble større og større.. 9 mm fikk han heldigvis ikke til...

1 grain er 0.065gram

Ja, Gubben burde hatt med en -tag der; det har du helt rett i...

Link to comment
Share on other sites

jeg er sikker på at vi har lurt en del stakkarer opp i stry ved å underslå vanskelighetsgraden

Tror det greit kan sammenlignes med å lage mat. Det er ikke vanskelig det heller hvis man enten a) har et brukbart teoretisk grunnlag og mye praktisk øvelse under kyndig veiledning, eller b) innser sine begrensninger og setter sin ære i å følge bruksanvisning/oppskrift slavisk og metodisk. Så er det de i kategori c) som tror de vet hvor lang tid det trengs for å varme Fjordland-pakken i mikroen, og som er årsaken til at det står "Fjern plasten og sett pizzaen i ovnen" på Grandiosa-pakken. De bør ikke lage mat, og heller ikke lade patroner.

Link to comment
Share on other sites

Lading er trygt og greit når man gjør alt riktig. Men svært mange av de jeg kjenner har en eller flere "artige" historier hvor flaks har kompensert for manglende kunnskap/rutiner/skjerpethet. Det er lurt også for de med erfaring å ha en ydmyk holdning til dette. Personlig har ikke mine ladefeil vært større enn at jeg lever og lærer. Men jeg har da gjort feil ja, som har ført til reparasjoner.

Den verste må nok være en trolig dobbeltladning i .38 special, ladet ekstra pinglete til banebruk. På enstasjonspresse, og alle hylsene inspisert for kruttnivå før kuleisetting, men likevel fikk jeg revnet hylse og utbulning i sylinderen på et av skuddene. De resterende patronene ble demontert og kontrollveid. Alt i orden med dem. Jeg har naturligvis hørt om "secondary explosion effect", men har en viss skepsis til å bortforklare muligheten for brukerfeil med mer eller mindre obskure teorier som drar en kontrollert deflagrasjon av krutt over i detonasjon... Selv om jeg ikke likte å innrømme det er nok sannsynligheten for at det meg meg og ikke SEE som er årsaken ganske stor.

IT folkene på jobb er veldig glad i forkortelsen PICNIC: Problem In Chair, Not In Computer. Det er nok oftest riktig.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

TS har et godt poeng, hjemmelading er på ingen måte for alle. Vi som har holdt på med det en del år har lett for å glemme hvor krevende det faktisk er, jeg er sikker på at vi har lurt en del stakkarer opp i stry ved å underslå vanskelighetsgraden. Man bør være av den praktiske og hendige typen og ha litt teft for systematikk og presist arbeide.

I det minste bør en forstå sine egne begrensinger. En jaktkompis brukte 44Mag på rådyr, der hadde den lokale langeren satt opp et enkelt sett med øse for N110 og 240XTP. Det var eneste patronen og ladningen han ladet, da kan en være temmelig noldus og likevel få bra resultat.

 

Erlend Meyer har også et poeng:

Jeg har selv sparket i gang mange gjennom årenes løp med å komme i gang med hjemmelading, mange av disse er i dag selvgående dyktige på området og lader til mye forskjellig.

Det som faller naturlig enkelt for mange av oss er ikke nødvendigvis like greit for andre som man skulle tro. Jeg hadde en gang et kurs for nybegynnere sammen med en kompis, han var litt mer dreven enn meg og vi delte opp temaer mellom oss. Kurset ble gjennomført som et tilbud for kundene til en lokal våpenhandler. Kurset var rettet mot riflejegere med bruk av enstasjonspresse. Jakt og treningsammo, det er noen år siden nå. Vi hadde ca.8 kandidater. Den ene kandidaten kunne en god del og var flink, det som fikk ham til å delta på kurset var at han ikke tilhørte et skyttermiljø med likesinnede innen lading, han trengte inspirasjon og bekreftelse på hvordan han jobbet og tenkte. Han fant kurskveldene nyttige. To av kandidatene likte kurset, men startet ikke selv på egenhånd senere. Det handlet om usikkerhet/selvtillit, jeg tror de to hadde en stor vegring i bunnen siden de valgte et kurs. Den ene av disse to kjøpte utstyr og det som trengtes. Det interessante med ham var at han hadde en flott og sofistikert våpengarderobe for jakt i det store utlandet. Han jaktet hvert år i Afrika og andre plasser. Men hjemmelading virket litt skummelt, til tross for at mannen virket rimelig oppegående, lading forble utenfor hans komfortsone. Kurset innebar at hver enkelt ladet patroner til en av sine egne rifler, og kurset skulle være enkelt og lettfattelig. Ladeboken var pensum. Ellers har jeg hjulpet i gang mange medlemmer i min pistolklubb og de aller fleste fikser dette greit videre, mulig årsak er at de er ukentlig i tett kontakt med andre hjemmeladere, tilhører et miljø. I dag kan jeg trolig ramse opp 10 personer hvor de fleste ikke vil lade igjen før de får en "refresh". De ca.10 jeg tenker på er folk som ser sine egne begrensninger og holder igjen på den rette siden av sikkerhetssonen. Jeg har en eldre kar på 70 år jeg har lært opp til å lade sine riflepatroner, men han sier rett ut at han ikke stoler nok på seg selv. Vi er mye sammen og jeg lader ca.300 - 400 treningsskudd for ham i året.

I tillegg 100 jaktpatroner annethvert år.

 

Jeg tror mange som er usikre heller bør kjøpe billige treningsskudd hvis forbruket ikke er større enn 200 - 400 skudd i året, jaktpatroner kan man holde litt igjen på for test og siktejusteringer oppskyting til prøven osv.

normal_Laderom_1.JPG

Mitt laderom er på 3,3 kvadratmeter. Det er det jeg må klare meg med i følge bedre halvdel i heimen. Det blir mye leker og duppeditter på en voksen unge. Jeg har die-sett til 15 kaliber.

normal_Laderom_2.JPG

Selv om dette er det beste "furterommet" en mann kan ha er det ikke dermed sagt at alle andre finner dette like lidenskapelig som mange av oss andre. Jeg vet om flere som må ta frem utstyret fra kjeller og kott hver andre eller tredje år, så ringer noen meg og spør om jeg vil komme over på en kopp kaffe.

normal_Testskyting.JPG

Til slutt så er det ingenting som er så avslappende som å sitte på en egen bane på eget terreng i fred å ro og teste godsaken. Mange sliter med å teste i fred på organiserte skytinger hvor man ikke alltid får tilpasset tempoet etter eget behov.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som mange som begynner å lade hopper over det grunnleggende: å lese ladebøker. Det skal være så billig at de ikke spanderer de få kronene det koster.

Ser stadig innlegg på nettet: " Hvor mange grain N145 er passelig til ei 165 grain kukle?" De har kjøpt inn kule og krutt de mener passer sammen, det eneste de nå trenger er antall grain krutt. Hadde det ikke vært såpass farlig, er det fristende å svare: Fyll hylsa, og press kula på plass ! Og de som svarer, husker de riktig der de sitter på bussen med facebook på telefonen og skriver svar?

Link to comment
Share on other sites

Sånn om vi skal være slemme, den store fine ladeboken altfor mange folk referer til helt ukritisk har forbedringspotensiale. selv i V7.

 

Min favoritt er de som deler ladedata uten å oppgi patronlengde, og ukritisk bytter ladedata bare fordi de har en kulevekt, og ikke noe forhold til hulbase, hullspiss og hva det gjør kontra vanlig fmj.

Link to comment
Share on other sites

Sånn om vi skal være slemme, den store fine ladeboken altfor mange folk referer til helt ukritisk har forbedringspotensiale. selv i V7.
Jeg tviler ikke på at du har rett i at Ladeboken har forbedringspotensiale; hva mener du kunne/burden vært bedre? (For å være tydelig; jeg er ikke sarkastisk; jeg vil gjerne vite.)
Link to comment
Share on other sites

De kunne vurdert å oppdatere ladedataene sine, evnt fjerne kommentarer som "N105 bør være egnet når det kommer".. det kom for 10-15 år? siden snart

 

Det er en totalt angst for progressive presser, lade kortpang på 1stasjon er ekstremt tidkrevende, kontra rifle har du size/decap, expander, sette kule, krympe, altså 4 dier patronen skal igjennom. Istedenfor å skrive at dette er fyfy kunne de ha hatt fordelene/bakdelene med 550, 650, 1050, hornady lnl, lee1000 osv

 

De skriver "lading til tjenestenivå" f.eks..... hvem lader til tjenestenivå i norge? vi har våpen for å konkurrere. Av klasser med faktor har vi nsf grovfelt, milfelt, magnum1, magnum2 og ipsc minor/major å forholde oss til.

 

Flere kalibere f.eks. 38special sine ladedata er særs lite relevante for vanlige norske hjemmeladern, 95% av det som lades av hjemmeladere her skal vel brukes i revolverfelt, de nevner jo ikke lette semiwadcuttere eller 310 krutt engang. på 9mm skriver de at 340 er best egnet, til hva? holde 20 over i faktor?

 

Forholdet mellom settedybde, fyllingsgrad, ES nevnes vel omtrent ikke i boken overhodet? hvordan man ved å sette en kule dypere og dypere kan gå fra f.eks. 30-35% fyllingsgrad til nesten 50% med å gå ned på krutt, og korte ned patronlengden. Men også hvorfor dette er farlig om man ikke har nøyaktige data.

 

Kuler på ca alt av ladedata er umulig å oppdrive, det er ting som enten gikk ut av sortiment i norge, eller ut hos leverandør. Man ser her, og på hjemmelading på facebook at det gang på gang søkes ladedata, til nettopp kuler vi har tilgjengelig, og som de sier "har sjekket ladeboken"

 

 

Mer opplysning om krutt generelt, fordeler/ulemper med raske/tregere typer, forbrenning og løpslengde, problemer med å bruke trege kruttyper i korte løp, manglende tetting grunnet lavt trykk i kammer, popcorn osv. og problemet med raskt krutt og trykkurven som hopper raskt og ikke linjært med så lite som 0.1gr

 

Kulelengde og settelengde og hvor kritisk dette er i små patroner, 1mm er MYE, og en kuletype til annen kuletype i samme vekt kan variere over 1-2-3mm i lenge. Skal sies at de nevner f.eks. på 9mm hvor stor forskjell hylser kan utgjøre, så det er bra.

 

Er stort sett kortpang som er mangelfull, rifledelen og spesielt 6,5 osv er jo bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alt har et forbedringspotensiale, også bibler. Jeg er helt enig i at ladeboka kunne trengt en modernisering av ladedata, når det gjelder progressive presser er det et tema man aldri vil oppnå full enighet om.

 

Men ladeboka har likevel et viktig fortrinn ovenfor de fleste andre veiledninger, den er på norsk. Man skal ikke undervurdere utfordringene med å lese faglitteratur på et annet språk enn morsmålet, det er veldig lett å gå glipp av nyanser og detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Artig når man ser forslag til forbedringer til Ladeboken. Den er som all annen lærdom ikke komplett, det er kan den naturligvis heller aldri bli.

Det den prediker er sikkerhet, sikkerhet og atter sikkerhet.

Den prøver ikke å lære noen om bruk av karusellpresser. Det kan den heller ikke uten å bryte med sikkerhet, sikkerhet .... Etc,- da ville bare det kapittelet blitt 450 sider.

 

ES? Ulikheter? I en ladebok? Det går rett og slett ikke.. Det blir for omfattende, for lite konkret teori og for mye kullsviertro. Jeg er interessert,- men det vil bare forvirre folk i startgropen.

 

Leser her inne om nybegynnere som IKKE skal lese Ladeboken. De finner det de trenger på nettet(!), eller Youtube(!!!!!).

Første pressen skal være en karusell. Hvorfor ikke? Uten teoretisk eller filosofisk grunnlag.....

 

Viktig å huske at det å få noen til å "lære" seg å lade gjør at man hopper over en del blaing i bøker og tankeeksperimenter i ensomhet som er viktig for å lære seg "faget".

 

De opprinnelige forfatterene har glemt nok om lading til å fylle to slike bøker. De rotet med ting for 25 år siden som vi andre tror er revolusjonerende i dag. Det skal og må respekteres.

En annen ting: boken er på norsk.

Man skulle ikke fått eie våpen i Norge uten å kunne fremvise kvittering :lol:

Når så noen sist en spennende bok innen våpen og ammo utgitt på norsk?

Link to comment
Share on other sites

Leser her inne om nybegynnere som IKKE skal lese Ladeboken. De finner det de trenger på nettet(!), eller Youtube(!!!!!).

Første pressen skal være en karusell. Hvorfor ikke? Uten teoretisk eller filosofisk grunnlag.....

 

sakens kjerne , mangel på respekt for det man holder på med :trist:

 

Lesing av etpar ladebøker gjør en også bedre egnet i den krevende øvelsen å skille skitt fra kanel - ikke like enkelt det med all infoen (tildels motstridende) der ute

Link to comment
Share on other sites

Hva ønsker TS å oppnå med denne tråd bortsett fra å drite ut vedkommende, har du fortalt denne personen du henviser til om alt det du ref til her på nettet. Jeg understreker at jeg ikke kjenner vedkommende du uttaler deg om, men syns dette var litt i overkant med forbehold om at personen selv syns at det du skriver er ok.

Link to comment
Share on other sites

Hva ønsker TS å oppnå med denne tråd bortsett fra å drite ut vedkommende, har du fortalt denne personen du henviser til om alt det du ref til her på nettet. Jeg understreker at jeg ikke kjenner vedkommende du uttaler deg om, men syns dette var litt i overkant med forbehold om at personen selv syns at det du skriver er ok.

 

Jeg har god samvittighet ang. omtalte vedkommende. Han ble borte fra all skyting for noen få år siden. Det som er litt skremmende var at denne mannen lærte noen få å lade til rifle, noe han ikke burde. Flere i skytterlaget visste at han ikke var særlig strukturert. Når enkelte (eks.omtalte) er så autoritær at flere blir konfliktskye og ikke korrigerer til felles beste, så viser dette en ukultur.

Nå unnlater jeg også å nevne ting som kan peke ut vedkommende, det er grunner til at denne mannen er helt borte fra miljøet.

 

Hva jeg vil oppnå:

At vi som kjenner et miljø og enkelte utøvere ikke vegrer oss for å si i fra hvis ting ikke er forsvarlig, uansett vedkommendes karisma og status i skytterlaget. Det er ikke alle autoriteter/alfahanner som er like lette å korrigere. For ikke å glemme når noen forsøker å profitere på ting man ikke har forutsetninger til, eks. tror at 7x57R er 7mm.Rem.Mag. osv.

Jeg vet om flere som har fått hjelp fra klubbkamerater der de har vært på "tynn is", dette er til felles beste. Hvis man oppdager at noen har store feil på ammunisjonen, så bør man ta en prat om hvordan han lader.

 

Et helt annet tilfelle:

En jeg kjenner (tidl. arb.kollega) som tilhører et annet jaktlag enn meg kom med en pakke .338 Win.Mag. som ikke oppførte seg riktig. Patronene var ladd av en annen i jaktlaget og solgt til en annen i samme jaktlag.

Den var ladd med MRP, men jeg husker ikke alle kruttvektene. Jeg skrev et nummer på alle patronene og veide en og en ladning, og refererte til Norma sin tabell. Ingen patroner hadde lik kruttmengde. Siden det var MRP og like kuler ble lett å kontrollere for meg, ingen ladninger oppnådde minimum ladevekt! Jeg advarte laget om at dette var uholdbart. Vedkommende i dette tilfellet lader ikke for noen i dette jaktlaget lenger. Jeg spurte pent om å få vite om han brukte et kruttmål som ikke fungerte, men jeg fikk aldri noe svar tilbake om det.

Det jeg fikk vite var at han var fersk og ble veldig ivrig på å lade forskjellige ting. Jeg mistenker også at de ikke ville fornærme vedkommende, men takket heller nei til flere patroner.

Husk også en annen ting: Denne laderen ligger ved siden av en annen skytter på skytebanen når han trener eller skyter sine obligatoriske skudd. Det er umulig for andre enn det berørte jaktlaget å vite at ting ikke er helt på stell. Har man mistanker eller bevis for at ting er farlig feil, så ta det med vedkommende straks før det skjer noe uønsket. For noen så sitter dette langt inne!

 

Alle bør ikke lade:

Det er ikke alle som bør det, særlig hvis de ikke vet hva de gjør. De finnes faktisk der ute, kanskje flere enn vi tror.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nei, dette liker jeg ikke lese om så jeg tror jeg hiver inn et nytt innlegg i denne forlengst glemte tråden slik at den kommer øverst på forumet og alle kan lese om hva jeg ikke vil lese om!

 

Fortsatt god påske, lykke til med Påskelabyrinten og spis ikke opp alt i egget på engang!

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg hatt så veldig mange forskjellige kaliber, men har klart å la være å fylle krutt i noen patroner i samtlige. Har aldri opplevd at kula har flytta seg så mye som 0.1mm utav hylsa. Men iflg alle dfs kongene her på kammeret, er visst dette et farlig problem under trening og konkurranse skyting, og det i et våpen (200str) som jeg har hørt har rimlig lang friflukt i tillegg??

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd det ufrivillig i 200str, man må være totalt burugle hvis man ikke får med seg at noe ikke stemte.. Den flytta ikke kula en mm. og nei, man kan godt sette kula i bommene hvis man vil med standard kammer i 200str.

 

Jeg har ikke gjort noen skikkelig farlige brølere, men noen småtabber har det vært. Den flaueste må være:

 

Jeg hadde utviklet en helt rå ( :lol: ) lading i 7mm rem mag med Norma hylser. Skaut opp disse hjemme, tirsdagen kom og jeg kom på at jeg måtte på skytebanen og skyte opp med denne børsa, hadde bare Winchester hylser stående som var klare til ladning. Jaja, burde da gå fint. Klaska sammen 5 patroner og kjørte mot skytebanen med denne og en børse til jeg måtte skyte opp med.

 

Skaut opp med den andre først, for så å finne frem denne. Majet meg ut med reim og albue beskyttere og greier, nesten like mye utstyr som årets skytterkonge ifølge enkelte ivrige på skytebanen og med godt publikum som sto klare til å fortelle meg hvor mye jeg bommet underveis i skyteprøven så brente jeg av første patronen.

Når jeg skulle åpne sluttstykket så satt det bom STEIKE fast. Kommentarene satt temmelig løst imens jeg halte og dro i det h#"%#"%#" sluttstykket. Måtte innrømme brøleren for skyteleder, hjem å lade fem patroner med noe mindre krutt og tilbake og skyte opp..

 

 

Jeg burde sikkert selge ladepressa tvert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert muligheten for at kammeret i en av riflene er "trangere" enn det andre! Og dette med slurvete kalibrering av hylsen også kan være årsak til at patronen kiler seg fast! Hvordan gikk det med ekstraktoren?

Link to comment
Share on other sites

hehehe...Det finnes de som aldri gjør tabber ja. :wink:

 

To forskjellige hylser i samme rifle..

 

gjennomsnittlig 5,2 grain vektforskjell mot Norma.

 

Ingen slurvete "kalibrering"... Mest sannsynlig litt bløtere materiale i Winchester hylsene. 5,2 grain vektforskjell er ingenting, det er ikke mer enn hylser kan variere innenfor en lot.

 

Hevearmen var lett, men de klebet på vei ut.

 

utdrageren fikk ingen varige men.

 

Billig underholdning for publikum da. :oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...