Jump to content

Hode/Nakkeskudd på Elg, erfaringer?


Salmon

Recommended Posts

Har fra tid til annen vurdert hodeskudd på Elg, men frykten for skadeskyting har hittil

fått meg fra å prøve.

Det jeg lurer på er om ett skudd direkte forfra mot hode vil kunne gi rikosjett?

Vil trykket ved en rikosjett bli så stort at Elgen svimer av ett øyeblikk?

Hva med sideskudd mot hode, hvor siker dun da?

Enn med skudd mot nakke,hvor siker du da?

 

Kjenner jegere som konsekvent skyter mot hode nakke og det mener jeg blir for drøyt, men om du får elgen på 20-30m og er rimelig trygg på deg selv og børsa burde ett hodeskudd ikke være ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Hodeskudd på elg eller annet hjortevilt gjøres kun for å avlive et dyr som allerede ligger nede

Man skyter ikke hodeskudd på friske oppegående dyr, derfor at skadeskytingssjansen er SVÆRT STOR.

 

På dyr som ligger nede men som ikke er dødt, gis det ett nakkeskudd bakfra og i ca 45 graders vinkel mot øvre del av hals.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt er det fra "like bak øret" til underkjeven da? Etter MIN mening skal ikke førsteskudd på hjortevilt rettes mot hode. Man må jo også tenke kulebane da elgen er så nærme så en vurderer hodeskudd.

 

Da det er sagt, så har jeg selv skutt elg i hode. Dyret var skadeskutt, og jeg gikk inn på stålosen. Hadde tre meters hold, rimelig bankers. Men dette var som sagt på et skadeskutt dyr.

 

Så jeg kommer aldri til å løsne førsteskudd mot dyrets hode.

Link to comment
Share on other sites

Neste gang du skyter dyr skal du sage hodet i to og se hvor stor hjernen er og hvor den ligger i hodet. Så skal du se hvor stor underkjeven er og hvor den er plassert.

Dersom du etter å ha sett plassreingen av disse kroppsdelene fremdeles lurer på om hodeskudd er forsvarlig skal du vurdere en annen hobby enn jakt, kjeveskudd er nemlig en av de veerste skadeskytingene som finnes, og muligheten for å få avlivet dyret er liten.

Jeg pleier å sammenligne hjernen og nakken på en hjort med en tennisball som beveger seg på enden av en trosse.

Det er sørgelig få som er i stand til å treffe den, selv på 15-20 m avtand om dyret står i ro, og når det beveger seg er det nesten umulig.

Link to comment
Share on other sites

Hodeskudd på elg eller annet hjortevilt gjøres kun for å avlive et dyr som allerede ligger nede

Man skyter ikke hodeskudd på friske oppegående dyr, derfor at skadeskytingssjansen er SVÆRT STOR.

 

På dyr som ligger nede men som ikke er dødt, gis det ett nakkeskudd bakfra og i ca 45 graders vinkel mot øvre del av hals.

Det er ikke noe å spekulere på, villreinjegeren har fasiten og sånn bør det være for alle som jakter rådyr og storvilt :!:

Link to comment
Share on other sites

Hodeskudd på elg eller annet hjortevilt gjøres kun for å avlive et dyr som allerede ligger nede

Man skyter ikke hodeskudd på friske oppegående dyr, derfor at skadeskytingssjansen er SVÆRT STOR.

 

På dyr som ligger nede men som ikke er dødt, gis det ett nakkeskudd bakfra og i ca 45 graders vinkel mot øvre del av hals.

Det er ikke noe å spekulere på, villreinjegeren har fasiten og sånn bør det være for alle som jakter rådyr og storvilt :!:

 

 

Vil bare støtte Villreinjeger'n på dette her. Det er totalt uforsvarlig å løsne skudd mot hodet på alt hjortevilt. Så enkelt er det.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som var med en hel dag og leita etter en elg der de på skuddplassen kun fant beinsplinter og tenner spredd utover et større område. De fant den tilslutt, etter lang tid. Den hadde fått skutt bort HELE underkjeven og hadde helt sikkert ufattelige smerter og gikk en sultedød i vente.

Denne elgen hadde det forøvrig ikke vært prøvd hodeskudd på, men skudd rett forrfra. Elgen hadde plutselig senket hodet da skuddet gikk.....

Han sa at det ettersøket der var særdeles ubehagelig når han visste hva som antakelig hadde skjedd.

En annen "gammel guru" som jeg jaktet sammen med en stund hadde denne oppfattningen at hode/nakke-skudd var noe av det fineste man kunne gjøre....... 8) ..........helt til de måtte bruke et par dager på å leite etter en elg han hadde skutt på. De fant elgen hengende i henga til nabolaget. Den hedde visst hatt det ene øret nesten skutt av......... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fikk en elg helt inn på 15-20 meters hold engang. Den fikk et rent sideskudd i hjerte/lunger og etter skuddet snudde den umiddelbart 360 grader så jeg fikk se den på begge sider. Blod fosset ut på begge sider, og dyret sto bare og skalv på fire bein. Neste skuddet da siktet jeg bak øret. Det var rett ned som et bryne. Gikk ikke mer enn ca 10 sek mellom skudda, tenker jeg.

 

Dette var kort hold på et dyr som i praksis alt var felt. Hadde ikke gått et skritt til. Men dette hadde jeg aldri gjort som et førsteskudd eller hvis jeg ikke hadde sett såpass god effekt av førsteskuddet som jeg gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Vel hodeskudd er vel og bra så lenge ein treff.... men har sett kor lett eit hodeskudd blir forferdelig når ein skal skyta opp igjen eit såra dyr. Har blandt anna skote vekk heile underkjeven på eit forholdsvis friskt reinsdyr med avskoten rygg. Hadde noko slik skjedd med eit dyr som kjem seg vekk hadde eg slutta med heile jakta....

Link to comment
Share on other sites

Vel hodeskudd er vel og bra så lenge ein treff.... men har sett kor lett eit hodeskudd blir forferdelig når ein skal skyta opp igjen eit såra dyr. Har blandt anna skote vekk heile underkjeven på eit forholdsvis friskt reinsdyr med avskoten rygg. Hadde noko slik skjedd med eit dyr som kjem seg vekk hadde eg slutta med heile jakta....

 

HODESKUDD ER IKKE VEL OG BRA UANSETT PÅ FRISKE DYR,

Hva slags holdninger er det man da gir uerfarne jegere, jegerprøvekandidater, Hodeskudd aksepteres ikke på annet en hjortevilt som er skadet og som skal avlives.

 

På reinsjakta i området jeg jakter er det slik at treffer oppsynet deg med en rein med hodeskudd og bare det, er det anmeldelse og jaktnekt i 3 år.

Så strengt vurderes denne type skudd, og bra er det.

Link to comment
Share on other sites

På reinsjakta i området jeg jakter er det slik at treffer oppsynet deg med en rein med hodeskudd og bare det, er det anmeldelse og jaktnekt i 3 år.

Så strengt vurderes denne type skudd, og bra er det.

Hva om jeg hevder at hodeskuddet er en konsekvens av et dårlig utført forsøk på å treffe vitalt treffområde?

 

Eller er det altså slik at dersom du er uheldig og leverer et dårlig skudd mot vilt i dette området så bør du ødelegge bevisene for ikke å risikere å miste jakten de neste årene? Er det noe å fortelle uerfarne jegere og jegerprøvekandidater? Det gjør i så fall neppe underverker for tryggheten deres når trådkorset legger seg på viltkroppen for første gang...

 

Jeg forstår selvsagt poenget ditt, men denne reaksjonen fra oppsynet syntes jeg blir litt voldsom.

Link to comment
Share on other sites

Vel hodeskudd er vel og bra så lenge ein treff.... men har sett kor lett eit hodeskudd blir forferdelig når ein skal skyta opp igjen eit såra dyr. Har blandt anna skote vekk heile underkjeven på eit forholdsvis friskt reinsdyr med avskoten rygg. Hadde noko slik skjedd med eit dyr som kjem seg vekk hadde eg slutta med heile jakta....

 

HODESKUDD ER IKKE VEL OG BRA UANSETT PÅ FRISKE DYR,

Hva slags holdninger er det man da gir uerfarne jegere, jegerprøvekandidater.... Hodeskudd aksepteres ikke på annet en hjortevilt som er skadet og som skal avlives.

 

På reinsjakta i området jeg jakter er det slik at treffer oppsynet deg med en rein med hodeskudd og bare det, er det anmeldelse og jaktnekt i 3 år.

Så strengt vurderes denne type skudd, og bra er det.

 

Moraliserte du no over mitt fangstskudd? :cry: .... nei og nei , må LESA vett du :roll:

 

Trur og at det er vanskelig å bøteleggje for hode/nakke skudd. Så lenge det ikkje ligg inne nokon overmenske-krav i viltlova. Bomskot er vel ikkje uloveleg så lenge avstanden er rimeleg. Vil gjerne ha eksempler på folk som er dømt for dette....

Link to comment
Share on other sites

Vel hodeskudd er vel og bra så lenge ein treff.... men har sett kor lett eit hodeskudd blir forferdelig når ein skal skyta opp igjen eit såra dyr. Har blandt anna skote vekk heile underkjeven på eit forholdsvis friskt reinsdyr med avskoten rygg. Hadde noko slik skjedd med eit dyr som kjem seg vekk hadde eg slutta med heile jakta....

 

HODESKUDD ER IKKE VEL OG BRA UANSETT PÅ FRISKE DYR,

Hva slags holdninger er det man da gir uerfarne jegere, jegerprøvekandidater.... Hodeskudd aksepteres ikke på annet en hjortevilt som er skadet og som skal avlives.

 

På reinsjakta i området jeg jakter er det slik at treffer oppsynet deg med en rein med hodeskudd og bare det, er det anmeldelse og jaktnekt i 3 år.

Så strengt vurderes denne type skudd, og bra er det.

 

Moraliserte du no over mitt fangstskudd? :cry: .... nei og nei , må LESA vett du :roll:

 

Trur og at det er vanskelig å bøteleggje for hode/nakke skudd. Så lenge det ikkje ligg inne nokon overmenske-krav i viltlova. Bomskot er vel ikkje uloveleg så lenge avstanden er rimeleg. Vil gjerne ha eksempler på folk som er dømt for dette....

 

Det såg ut som om du mente friske dyr, derfor moralpreken. Joda, man kan bøtelegge jeger(e) som har skutt hodeskudd, gjennom aktsomhetskravet til human jaktutøvelse. Finner oppsynet bare ett kulehull i dyret, og det er i hodet, da har du ett forklaringsproblem, så enkelt er det. mange av villreinområdene har også privatrettslige forhold som er nedfelt gjennom jaktavtale, der er som egel slike forhold tatt med, og også hvilke påtale man kan regne med i ett slikt tilfelle, offentlig påtale som resulterer i ett forelegg (bot). Har du fulgt med i debattene på SL og andre forum vil du raskt oppdage at Politiet har anmeldt og bøtelagt jegere som har skutt BOM på hjortevilt, da det er hevdet at aktsomhetskravet ikke var ivaretatt godt nok... Med begrunnelsen i at et skudd mot hjortevilt er ment og treffe dyret, men bommet. det kunne resultert i skadeskyting, slik er det ofte at påtalemakta jobber..

Jegerne må ta en kjapp risikoanalyse før denne skyter, er det en sjanse for bom/skadeskyting, ja da må jegeren avstå fra og skyte, slik har samfunnet blitt, i alt vi foretar oss som kan resultere i skade på annen person og dennes eiendom herunder vilt og tamdyr. Noen vil sikkert mene at dette er tull, javel, men det er nå slik det engang har blitt da. I forhold til jakta og jaktutøvelsen har det jo resultert i at jegerene tar seg bedre på tak som det heter, og avfyrer sikre dødelige skudd mot hjortevilt, da er diskusjonen om skudd mot hode helt bortkastet egentlig. Det er ikke noe man gjør. og det i seg selv er jo positivt

Link to comment
Share on other sites

Da takker jeg alle som hadde synspunkter på det med hodeskudd og så stopper vi den avsporingen.

Nå vil jeg gjerne høre fra de som har synspunkter på det jeg EGENTLIG spurte om.

 

 

Du har vel strengt tatt fått et grundig svar på hva folket mener om det du egentlig spurte om :idea:

Link to comment
Share on other sites

Situasjoner kan oppstå der forholdene presser frem en beslutning om "hodeskudd".

Tror det er viktig for jegeren å få ordet "hode" ut av hodet. Det må være ordet "Nakke" som er programmert inn. Nakke, nakke, nakke.....

 

Her om dagen sa jeg til meg selv "ikke-skyte-stegg" - og hadde det surrende i tankene på turen gjennom terrenget.

Etter pausen glemte jeg å starte den plata,,,, sorry..

Link to comment
Share on other sites

Been there, done that, got the T-shirt...

 

Jeg forsøkte en gang å skyte en elg i nakken, rett og slett fordi at det var et såpass kort hold at det fristet.

Resultatet var at jeg barberte en del av hakeskjegget på elgen, som selvsagt stakk til skogs, og jeg ble stående igjen som et fe.

Riktignok et ganske takknemelig fe, det kunne jo gått så mye verre.

Resten av vinteren og våren tuslet den nevnte elgen rundt på jordene her og gumlet fornøyd på alt som stakk opp av snøen og så spiselig ut, og jeg gremmet meg over det tydelige hakket i hakeskjegget på den.

 

De minnene kommer tilbake hver gang jeg vurderer nakke og hodeskudd, samt bildene av kjeveskudd på storvilt.

AKkurat det er mer enn nok til å avholde meg fra sånt i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en grunn til at man nettopp skyter på hjerte/lungeregionen på oppskyting og at det er på hjerte/lungeregionen man skyter når man trener..?? 40-50 cm treffområde på en elg på lungene, mot 5-6-7 cm treffområde på hjernen?? Hadde blitt rimelig forbanna hvis en på mitt jaktlag skjøt etter hodet på en elg ja..!!!

Link to comment
Share on other sites

Husker for et par år tilbake da en av samene her skulle skyte noen av sine 15 treningsskudd en kveld.

Han fikk da anvist 5 bom med treffpunkt i "ørstolen" på reinsfiguren.

 

Så var det selvsagt en korttenkt fyr som snakket før han tenkte og ropte: "Vart bom på aill 5 skotta!"

Hvorpå samen snudde seg og gliste "Neida, de' e' no der eig sikte på rein. "

 

Resten av gutta på standplass lo så vi knapt hørte folka i grava rapportere "God samling" over radioen. :D

Link to comment
Share on other sites

Da takker jeg alle som hadde synspunkter på det med hodeskudd og så stopper vi den avsporingen.

Nå vil jeg gjerne høre fra de som har synspunkter på det jeg EGENTLIG spurte om.

 

No offense, men når du må spør om kor på hovudet du eventuelt skal sikte for å få til dødleg skot, begynner du i feil ende. Kløyv ein skalle og studer først. Derret kan du gjere deg opp ei mining.

 

Du har ikkje lyst å komme med følgande utsagn; "Eg kan ikkje skjønne kvifor elgen ikkje datt, eg sikta jo akkurat der som gutta på forumet forklarte at eg skulle sikte..."

 

Viss du absolutt vil vite dette, av rein nysgjerrighet; spør nokon på PM, kanskje nokon vil svare då. Ingen vil skrive sånt på åpent forum.

Link to comment
Share on other sites

Er det lettere å skyte en sel i hodet, som ligger å dupper å sjøen ?

Har ikke noe større hjerne den så vidt jeg vet.....

 

 

Meg bekjent gies det ikke stort annet å skyte mot på en sel som ligger og dupper i sjøen.

 

Men så blir det jo også hevdet at kraniet på en sel er såpass tynt og skjørt at det nærmest eksploderer ved treff.

Link to comment
Share on other sites

Ser det poenget, men her må en ta følgende i betraktning.

 

Man bruker for det meste en lettekspanderende kule (f.eks v-max) til seljakt. Kraniet tåler mye mindre, enn annet storvilt.

Man skyter liggende, og med anlegg fra land.

Man skyter ikke på en sel som dupper, akkurat like lite som man skyter på en hjort i fullt firsprang.

 

At man har andre delvis like eksempler, rettferdiggjør overhodet ikke skyting mot hode på storvilt. :!:

Link to comment
Share on other sites

Er det lettere å skyte en sel i hodet, som ligger å dupper å sjøen ?

Har ikke noe større hjerne den så vidt jeg vet.....

 

Den satt!

 

Ja, det har du retti! Då e det no greit, vi skyte elgen i hovudet.... :roll:

 

Litt forskjell på eit selhovud og eit elghovud, då. treffe du innanfor hjemmets fire vegger på eit selhovud, so er det for so vidt kveld. På ein elg er dødlig sone kanskje 10% av det vi ser og oppfattar som hovud. Blinken er altso like stor, men ser myyyykje større ut på ein elg.

 

Uansett so er det vel ei kjent sak at Per Seljeger i praksis har litt større krav til presisjon enn Ola Elgjeger, sjølv om prøva er den samme...

Link to comment
Share on other sites

fikk en påskutt okse på post og skøt ett skudd forfra som sneia halsen, da snudde han og sto slik til at jeg fikk kun sett hode og nakke og han fikk seg ett i øret.

Elgen stupte der og da.

når man skyter i hodet så må man huske at trykket skaper ett så stort sjokk at det kan knekke nakken på et dyr.

Link to comment
Share on other sites

fikk en påskutt okse på post og skøt ett skudd forfra som sneia halsen, da snudde han og sto slik til at jeg fikk kun sett hode og nakke og han fikk seg ett i øret.

Elgen stupte der og da.

når man skyter i hodet så må man huske at trykket skaper ett så stort sjokk at det kan knekke nakken på et dyr.

 

 

Ja, men her er vi tilbake til at hode/nakkeskudd er greit, men det skal ihvertfall ikke være 1. skuddet. 1. skuddet skal sitte i hjerte og lungeregionen. Et vilt som er skadeskutt kan man skyte i hode/nakke, hvis det er mulig. Men vi som jegere plikter å gjøre ting så smertefritt som mulig for viltet.

 

Vi skal strebe etter å få dyret ned på en sikker og god måte. Dette er egentlig ikke noe mer å diskutere, for hode/nakkeskudd skal ikke forekomme som 1. skudd :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare skriv innlegg om seljakt, sånn at man skal få det litt i perspektiv.....

Ikke forstå det slik at jeg oppfordrer til hodeskudd på hjortevilt, men dere ser vel kanskje dobbeltmoralen i det :roll:

 

V-max på 9 gram finns ikke, så de som evt bruker det, jakter ulovlig og det er det vel ingen som gjør :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Skuddplasering er noko som bør vurderast inviduelt. Om ein trena og god skytter, som kjenner sin begrensing og kjenner sitt våpen godt, velger og skyte eit nakkeskudd på storvilt på stutt hold. Er det ikkje det spøtt meir uansvarleg en att mangen av idiotane som ligger på bana år etter år og svetter og banner, for å klare og sette 5 skudd innafor sirkelen på reinsfiguren, løsner skudd mot hjerte/lungeregionen på eit levande vilt!

Merker meg att mangen her er veldig bastante i sine meininger! - Det skal aldri! Det er uansvarlig!!! Er strofer ein leser.

Ein kan med fordel sjå litt lenger en si eiga nase. Om du meiner att for din del, er det uansvarleg og uetisk og skyte nakkeskudd, ja så er det greit. Men tenk no litt, før dykk skriver. Det blir mangen tålige utsagn her til tider.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at folk ikke skal plassere skuddene mot hode/nakken på elgen, men er det så mye bedre å fyre tittals med små kuler på en flyvende fugl da? Kan det ikke da hende at man er uheldig og skadeskyter? Knuser nebbet?

Vil tro mange ikke gidder å gå etter en skadeskutt rype om den flyr over en haug og blir borte! :?

Har ikke rypa det like vondt som elgen?

Link to comment
Share on other sites

Individuell vurdering av skudd og ferdigheter ja....var jo en historie i avisene for noen år siden om en gammal knark som hadde fått avgårde et skudd mot en elg som da fortsatte å krype bort fra ham.

Han tømte visstnok to magasin mot hodet på elgen uten å få livet av den, etter eget utsagn for å spare kjøttødeleggelsene.

 

Han ble vel kaffekoker på det laget året etter.

Og han er ikke alene om det!!!

 

Håper forøvrig jeg slipper å se noen av de ærede Kammerater herfra oppnå herostratisk berømmelse i dagspressen for lignende stunt.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at folk ikke skal plassere skuddene mot hode/nakken på elgen, men er det så mye bedre å fyre tittals med små kuler på en flyvende fugl da? Kan det ikke da hende at man er uheldig og skadeskyter? Knuser nebbet?

Vil tro mange ikke gidder å gå etter en skadeskutt rype om den flyr over en haug og blir borte! :?

Har ikke rypa det like vondt som elgen?

 

For meg er det litt forskjell på 450 gram rype og 750 kg elgokse.

Som det er nevnt tidligere, 1 og eller 2 smell i hjerte/lungeregionen, deretter får hver og en avgjøre hva som er greit og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Skuddplasering er noko som bør vurderast inviduelt. Om ein trena og god skytter, som kjenner sin begrensing og kjenner sitt våpen godt, velger og skyte eit nakkeskudd på storvilt på stutt hold. Er det ikkje det spøtt meir uansvarleg en att mangen av idiotane som ligger på bana år etter år og svetter og banner, for å klare og sette 5 skudd innafor sirkelen på reinsfiguren, løsner skudd mot hjerte/lungeregionen på eit levande vilt!

Merker meg att mangen her er veldig bastante i sine meininger! - Det skal aldri! Det er uansvarlig!!! Er strofer ein leser.

Ein kan med fordel sjå litt lenger en si eiga nase. Om du meiner att for din del, er det uansvarleg og uetisk og skyte nakkeskudd, ja så er det greit. Men tenk no litt, før dykk skriver. Det blir mangen tålige utsagn her til tider.

 

Litt usikker på hva du mener her?! Mener du at dersom en er god nok til å skyte på en pappblink, så kan du skyte etter halsen på viltet?

Jeg mener at en av de største usikkerhetene i å skyte mot hode/hals er ikke skytteren, men viltet. Hvor kjapt og plutselig kan ikke en elg flytte på denne delen av kroppen i motsettning til hjerte/lunge? Det har jo ingenting med den som skyter å gjøre.

 

Selvfølgelig er det sprøtt at folk sliter med prøven år etter år og alikevel får skyte etter levende dyr, men hvordan skal det rettferdiggjøre å skyte mot hode/hals?.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at folk ikke skal plassere skuddene mot hode/nakken på elgen, men er det så mye bedre å fyre tittals med små kuler på en flyvende fugl da? Kan det ikke da hende at man er uheldig og skadeskyter? Knuser nebbet?

Vil tro mange ikke gidder å gå etter en skadeskutt rype om den flyr over en haug og blir borte! :?

Har ikke rypa det like vondt som elgen?

 

 

Nå er jeg mest vant til å skyte store hull i lufta, så når jeg en sjelden gang treffer i nærheten av en fugl så går jeg etter til jeg finner fjærkreet eller blir våt på føttene.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at folk ikke skal plassere skuddene mot hode/nakken på elgen, men er det så mye bedre å fyre tittals med små kuler på en flyvende fugl da? Kan det ikke da hende at man er uheldig og skadeskyter? Knuser nebbet?

Vil tro mange ikke gidder å gå etter en skadeskutt rype om den flyr over en haug og blir borte! :?

Har ikke rypa det like vondt som elgen?

 

For meg er det litt forskjell på 450 gram rype og 750 kg elgokse.

Som det er nevnt tidligere, 1 og eller 2 smell i hjerte/lungeregionen, deretter får hver og en avgjøre hva som er greit og ikke.

 

 

Mener du virkelig dette!?

Link to comment
Share on other sites

Skuddplasering er noko som bør vurderast inviduelt. Om ein trena og god skytter, som kjenner sin begrensing og kjenner sitt våpen godt, velger og skyte eit nakkeskudd på storvilt på stutt hold. Er det ikkje det spøtt meir uansvarleg en att mangen av idiotane som ligger på bana år etter år og svetter og banner, for å klare og sette 5 skudd innafor sirkelen på reinsfiguren, løsner skudd mot hjerte/lungeregionen på eit levande vilt!

Merker meg att mangen her er veldig bastante i sine meininger! - Det skal aldri! Det er uansvarlig!!! Er strofer ein leser.

Ein kan med fordel sjå litt lenger en si eiga nase. Om du meiner att for din del, er det uansvarleg og uetisk og skyte nakkeskudd, ja så er det greit. Men tenk no litt, før dykk skriver. Det blir mangen tålige utsagn her til tider.

 

 

Du er helt på jordet her Magnum. Beklager men det er et viktig punkt du ikke har tatt hensyn til.......kan du gjette hva ???? Jo, hvis hjorteviltet rører seg med 5 cm., så har du bomma så det suser, og skadeskutt. Det hjelper lite at du kan plassere 5 skudd stående på frihånd innafor en klistrelapp på banen. Der står blinken rolig. Det gjør den aldri i skogen. Er du villig til å ta sjansen på å påføre viltet store smerter og opptre totalt uprofesjonelt og totalt forkastelig, så får du stå for det du har gjort, men kom ikke og klag på at.....oi jeg skadeskøyt gitt. Dette blir bare så dumt inni huet mitt at jeg kan spy :evil:

 

Har du noensinne operert et hjortevilt, og sett hvor liten margin du har på nakken og hjernen ? Det er så liten sjanse for at det går bra, at dette er ikke noe å diskutere en gang. Uansett hvor god du er til å skyte, så rår du aldri over om viltet flytter på seg. Jeg driter egentlig i hva andre foretar seg, men dette sender dårlige signaler til ferske jegere osv.

 

Dette er skudd som aldri skal være skudd nr. 1 uansett hva du klarer å prestere på banen.

Link to comment
Share on other sites

Skuddplasering er noko som bør vurderast inviduelt. Om ein trena og god skytter, som kjenner sin begrensing og kjenner sitt våpen godt, velger og skyte eit nakkeskudd på storvilt på stutt hold. Er det ikkje det spøtt meir uansvarleg en att mangen av idiotane som ligger på bana år etter år og svetter og banner, for å klare og sette 5 skudd innafor sirkelen på reinsfiguren, løsner skudd mot hjerte/lungeregionen på eit levande vilt!

Merker meg att mangen her er veldig bastante i sine meininger! - Det skal aldri! Det er uansvarlig!!! Er strofer ein leser.

Ein kan med fordel sjå litt lenger en si eiga nase. Om du meiner att for din del, er det uansvarleg og uetisk og skyte nakkeskudd, ja så er det greit. Men tenk no litt, før dykk skriver. Det blir mangen tålige utsagn her til tider.

 

 

Du er helt på jordet her Magnum. Beklager men det er et viktig punkt du ikke har tatt hensyn til.......kan du gjette hva ???? Jo, hvis hjorteviltet rører seg med 5 cm., så har du bomma så det suser, og skadeskutt. Det hjelper lite at du kan plassere 5 skudd stående på frihånd innafor en klistrelapp på banen. Der står blinken rolig. Det gjør den aldri i skogen. Er du villig til å ta sjansen på å påføre viltet store smerter og opptre totalt uprofesjonelt og totalt forkastelig, så får du stå for det du har gjort, men kom ikke og klag på at.....oi jeg skadeskøyt gitt. Dette blir bare så dumt inni huet mitt at jeg kan spy :evil:

 

Har du noensinne operert et hjortevilt, og sett hvor liten margin du har på nakken og hjernen ? Det er så liten sjanse for at det går bra, at dette er ikke noe å diskutere en gang. Uansett hvor god du er til å skyte, så rår du aldri over om viltet flytter på seg. Jeg driter egentlig i hva andre foretar seg, men dette sender dårlige signaler til ferske jegere osv.

 

Dette er skudd som aldri skal være skudd nr. 1 uansett hva du klarer å prestere på banen.

Takk og lov at de aller fleste har bastante meninger om dette. Dere skal huske på at der ute

finnes det etter hvert mange urbaniserte mennesker med makt som ikke skjønner hvorfor vi

jakter og som helst så at det ikke fantes jegere. Skal vi få holde på med dette i framtiden

så bør vi alle strekke oss etter å gjøre ting riktig og ikke på kanten :!:

Taiko

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skuddplasering er noko som bør vurderast inviduelt. Om ein trena og god skytter, som kjenner sin begrensing og kjenner sitt våpen godt, velger og skyte eit nakkeskudd på storvilt på stutt hold. Er det ikkje det spøtt meir uansvarleg en att mangen av idiotane som ligger på bana år etter år og svetter og banner, for å klare og sette 5 skudd innafor sirkelen på reinsfiguren, løsner skudd mot hjerte/lungeregionen på eit levande vilt!

Merker meg att mangen her er veldig bastante i sine meininger! - Det skal aldri! Det er uansvarlig!!! Er strofer ein leser.

Ein kan med fordel sjå litt lenger en si eiga nase. Om du meiner att for din del, er det uansvarleg og uetisk og skyte nakkeskudd, ja så er det greit. Men tenk no litt, før dykk skriver. Det blir mangen tålige utsagn her til tider.

 

Litt usikker på hva du mener her?! Mener du at dersom en er god nok til å skyte på en pappblink, så kan du skyte etter halsen på viltet?

Jeg mener at en av de største usikkerhetene i å skyte mot hode/hals er ikke skytteren, men viltet. Hvor kjapt og plutselig kan ikke en elg flytte på denne delen av kroppen i motsettning til hjerte/lunge? Det har jo ingenting med den som skyter å gjøre.

 

Selvfølgelig er det sprøtt at folk sliter med prøven år etter år og alikevel får skyte etter levende dyr, men hvordan skal det rettferdiggjøre å skyte mot hode/hals?.

 

Det eg meinte var att dette må være ein vurdering opp til den enkelte. Det er også dei som meiner att jakt i måneskin, er umoralsk, og er hellig overbevist om att sjangsen for skadeskyting er abnorm under slike forhold. Men er det tilfelle fordi dei skriker så høgt om det?

Folk må tenke og vurdere sjølv. Eg skyter som regel dyra litt bak i bogen, gjerne litt høgt også. Men eg ved eit par tilfeller valgt og skyte dyret i nakken. Og det gjekk bra. Såfremt forholda ligger til rette, kan ein gjere det. Problemet blir ofte når ein begynner og etterstrebe og skyte nakkeskudd. Der finnes desverre dei som tenker slik også. Hvertfall her på desse trakter, er det i enkelte kretser katatrofe, dersom ein må skjære vekk eit par gram kjøtt pga skade. Og det er i slike tilfeller, det går galt. Folk får feie for si eiga dør, så skal eg ordne mi.

Link to comment
Share on other sites

Da takker jeg alle som hadde synspunkter på det med hodeskudd og så stopper vi den avsporingen.

Nå vil jeg gjerne høre fra de som har synspunkter på det jeg EGENTLIG spurte om.

 

På elglaget mitt var det en periode der flere begynte å prøve seg med nakkeskudd. Elgen datt momentant og slaktene ble fine. I løpet av to-tre år ble det skutt et sted mellom 8-10 elg med nakkeskudd. To av disse resulterte i lange, vanskelige ettersøk. De siste 15 årene har dette jaktlaget felt et sted rett i underkant av 200 elg, og såvidt jeg kan huske har vi gått under halvdusinet ettersøk totalt på elg vi har påskutt sjøl. 4-5 jeg husker i farta.

 

Nakkeskuddene er med andre ord svært overrepresentert...

Link to comment
Share on other sites

Da takker jeg alle som hadde synspunkter på det med hodeskudd og så stopper vi den avsporingen.

Nå vil jeg gjerne høre fra de som har synspunkter på det jeg EGENTLIG spurte om.

Hvilken del av dette utsagnet er det de aller fleste som har postet etterpå ikke forstår?

 

Og dere moderatorer; hvilke del av utsagnet er det dere ikke forstår? Trådstarter ber om respekt for at han ønsker svar på spørsmålene sine, og ikke mer moralisering over holdningene han forfekter. Kanskje er det ikke noen som vil svare ham direkte på det han spør om, men det spiller ingen rolle.

 

Dersom moderatorene ikke aksepterer holdningene eller handlingene det spørres om så gjør noe med det!

Dersom moderatorene finner å akseptere holdninger og handlinger; har ikke da trådstarter samme rett til å få tråden sin beskyttet mot total avsporing som alle andre? Særlig når han ber om det. Selv om dere moderatorer kanskje personlig ikke har all verdens til overs for det som trådstarter vil diskutere?

Link to comment
Share on other sites

Er det lettere å skyte en sel i hodet, som ligger å dupper å sjøen ?

Har ikke noe større hjerne den så vidt jeg vet.....

 

Den satt!

 

Ja, det har du retti! Då e det no greit, vi skyte elgen i hovudet.... :roll:

 

Litt forskjell på eit selhovud og eit elghovud, då. treffe du innanfor hjemmets fire vegger på eit selhovud, so er det for so vidt kveld. På ein elg er dødlig sone kanskje 10% av det vi ser og oppfattar som hovud. Blinken er altso like stor, men ser myyyykje større ut på ein elg.

 

Uansett so er det vel ei kjent sak at Per Seljeger i praksis har litt større krav til presisjon enn Ola Elgjeger, sjølv om prøva er den samme...

 

Her er du nok ute på litt tynn is! Det går utmerket godt an å skadeskyte sel også ved hodeskudd. Forskjellen ligger i at selen så og si alltid kommer opp igjen nært det stedet den ble påskutt og kan få ei kule til. Ser en annen her som hevder at selskallen er skjør. Den er slett ikke skjør. Tvert i mot er den riktig så solid. Jeg har selv ved flere anledninger skutt kjeveskudd på sel, og jeg kan love at de ikke dør av det! Det som er avgjørende er hva man gjør/klarer å gjøre etter at man har skadeskutt. En elg med kjeveskudd stikker selvfølgelig av inn i skogen og hindrer derfor nytt skudd.

 

Bukkebrøl sier:

Man bruker for det meste en lettekspanderende kule (f.eks v-max) til seljakt. Kraniet tåler mye mindre, enn annet storvilt.

Man skyter liggende, og med anlegg fra land.

Man skyter ikke på en sel som dupper, akkurat like lite som man skyter på en hjort i fullt firsprang.

 

V-Max er riktignok ikke tillatt til sel, men en bedre selkule finnes ikke!

Man skyter ofte fra land ja, men det skytes også en god del sel stående fra båt. Det er ikke like enkelt.

Skyter ikke på sel som dupper?????? Tullprat! All sel som ligger i sjøen dupper i mer eller mindre grad. En sel som vet at det er jegere i området holder seg ikke i ro. Som en hovedregel har du ti sekunder på deg for å skyte fra det øyeblikk selen bryter vannskorpa. Kommer forøvrig en lengre artikkel om skadeskyting og ettersøk på sel i Jegerboka for 2009.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...