Jump to content

Hode/Nakkeskudd på Elg, erfaringer?


Salmon

Recommended Posts

Jeg skjønner jo at jeg har berørt ett vanskelig tema her, noe alle innleggene MOT hode/nakkeskudd viser.

La det være klart med en gang. Jeg har enda tilgode å løsne skudd mot hode/nakke.

Jeg ville heller aldrig tenkt på å løsne skudd mot hode/nakke på hold over 25-30meter.

Jeg skyter opp mot 500 skudd i året med jaktrifla på skytebanen, og ca like mange med sauern på trening og stevner.

Derfor føler jeg meg like kompetent til å sette ett skudd i hode/nakke som jeg føler meg kompetent til å sette ett skudd i hode på en sel i vannet på 100m. Målene er omtrent like store, og selen vil leve videre som skadeskutt selv om snuten eller deler av underkjeven er borte...

Jeg har kløvet en del elghoder og sett hvor liten del hjernen utgjør og er fult klar over risikoen for skadeskudd.

Noen gjør et moment av at dyret kan sette seg i bevegelse idet skuddet går.

Javel, men ett skudd mot bogen kan og fører til skadeskyting hvis dyret setter seg i bevegelse.

Målet er større og sjansene mindre, men de er likevel reelle.

At så få av de som har skutt elg med hode/nakkeskudd svarer, tyder på at de vil holde dette for seg selv i frykt for å bli stemplet som idioter og det som verre er og det sier jeg ikke noe på.

Link to comment
Share on other sites

Da takker jeg alle som hadde synspunkter på det med hodeskudd og så stopper vi den avsporingen.

Nå vil jeg gjerne høre fra de som har synspunkter på det jeg EGENTLIG spurte om.

Hvilken del av dette utsagnet er det de aller fleste som har postet etterpå ikke forstår?

 

Og dere moderatorer; hvilke del av utsagnet er det dere ikke forstår? Trådstarter ber om respekt for at han ønsker svar på spørsmålene sine, og ikke mer moralisering over holdningene han forfekter. Kanskje er det ikke noen som vil svare ham direkte på det han spør om, men det spiller ingen rolle.

 

Dersom moderatorene ikke aksepterer holdningene eller handlingene det spørres om så gjør noe med det!

Dersom moderatorene finner å akseptere holdninger og handlinger; har ikke da trådstarter samme rett til å få tråden sin beskyttet mot total avsporing som alle andre? Særlig når han ber om det. Selv om dere moderatorer kanskje personlig ikke har all verdens til overs for det som trådstarter vil diskutere?

Jeg kan bare si at denne tråden har blitt fulgt med argusøyne av moderatorkorpset. Trådstarter har spurt om meninger om nakkeskudd/hodeskudd på hjortevilt, og det har han fått. Så langt har tråden ikke vært spesielt ufin, og jeg har ikke funnet grunn til å gripe inn. At trådstarter får svar han ikke er fornøyd med, og med motstridene holdninger enn hans egne, på ett åpent forum, det må man regne med. Det handler ikke om manglende respekt for trådstarters ønsker, eller manglende engasjement fra moderatorkorpset, at det ikke er tatt grep, men om respekt for debatten.. Det kan jo ikke stikkes under en stol at emnet er betent, og at jegeropplæringen i norge sier at skudd i maskinrommet er rettesnoren. Jeg vil ikke si hva min mening er, med moderatorhatt på.

Eirik

Moderator

Link to comment
Share on other sites

Da takker jeg alle som hadde synspunkter på det med hodeskudd og så stopper vi den avsporingen.

Nå vil jeg gjerne høre fra de som har synspunkter på det jeg EGENTLIG spurte om.

Hvilken del av dette utsagnet er det de aller fleste som har postet etterpå ikke forstår?

 

Og dere moderatorer; hvilke del av utsagnet er det dere ikke forstår? Trådstarter ber om respekt for at han ønsker svar på spørsmålene sine, og ikke mer moralisering over holdningene han forfekter. Kanskje er det ikke noen som vil svare ham direkte på det han spør om, men det spiller ingen rolle.

 

Dersom moderatorene ikke aksepterer holdningene eller handlingene det spørres om så gjør noe med det!

Dersom moderatorene finner å akseptere holdninger og handlinger; har ikke da trådstarter samme rett til å få tråden sin beskyttet mot total avsporing som alle andre? Særlig når han ber om det. Selv om dere moderatorer kanskje personlig ikke har all verdens til overs for det som trådstarter vil diskutere?

Jeg kan bare si at denne tråden har blitt fulgt med argusøyne av moderatorkorpset. Trådstarter har spurt om meninger om nakkeskudd/hodeskudd på hjortevilt, og det har han fått. Så langt har tråden ikke vært spesielt ufin, og jeg har ikke funnet grunn til å gripe inn. At trådstarter får svar han ikke er fornøyd med, og med motstridene holdninger enn hans egne, på ett åpent forum, det må man regne med. Det handler ikke om manglende respekt for trådstarters ønsker, eller manglende engasjement fra moderatorkorpset, at det ikke er tatt grep, men om respekt for debatten.. Det kan jo ikke stikkes under en stol at emnet er betent, og at jegeropplæringen i norge sier at skudd i maskinrommet er rettesnoren. Jeg vil ikke si hva min mening er, med moderatorhatt på.

Eirik

Moderator

 

Jeg har vel stengt tatt ikke spurt om MENINGER på hode/nakkeskudd.

Det jeg spurte om var "sitat": Det jeg lurer på er om ett skudd direkte forfra mot hode vil kunne gi rikosjett?

Vil trykket ved en rikosjett bli så stort at Elgen svimer av ett øyeblikk?

Hva med sideskudd mot hode, hvor siker dun da?

Enn med skudd mot nakke,hvor siker du da?

Hadde jeg ønsket å høre meninger om for/imot hodeskudd ja så hadde jeg spurt om det. :)

Men, nå har det sklidd ut til en for/imot så det er like greit det.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er om ett skudd direkte forfra mot hode vil kunne gi rikosjett? Svar: JA, den vil hvine avgårde bakover, eller opp mot 90 garder til siden.

 

Vil trykket ved en rikosjett bli så stort at Elgen svimer av ett øyeblikk? Svar: Om du mener at kula rikosjerer uten å penetrere skallen er svaret NEI, med minder du bare sneier borti skallen. Den vil isåfall gå ned ja om du treffer nærme nok hjernen.

 

Hva med sideskudd mot hode, hvor siker dun da?

Enn med skudd mot nakke,hvor siker du da?

Svar: Har bare prøvd en gang, det var ett år jeg vant ett skytterstevne med flere hundre deltagere. holdet var 30 meter, den sov, og jeg skøyt liggende med anlegg. Ikke noe problem for en som er så god skytter som meg tenkte jeg..

Sikta bak øret, traff den foran øyet. den spratt opp og sprang avgårde. Det ble mitt første og siste hodeskudd, nakkeskudd har jeg også slått fra meg...

Link to comment
Share on other sites

Håper det er lov med erfaring med nakkeskudd mot et annet hjortevilt: Rådyr (?)

Jeg har noen få ganger skutt nakkeskudd under rådyrjakt. For meg er det to faktorer som er viktige,

1. Avstand. Om et rådyr er vinklet rett mot meg, eller rett fra meg, og avstanden er omtrent 10 meter, er blinken større enn bogen er på 100 meter.

2. Rådyr må stå stille. De få gangene jeg har gjort dette er det på dyr som har oppdaget at der er .. noe .. i nærheten. Som har beveget seg mot meg, og stoppet opp og trykket på svært nært hold. Da står dyret helt stille, for ikke å bli oppdaget. Det er altså ikke et dyr som er støkket ut, men et dyr som har oppdaget at det er noe i nærheten, men ikke er skremt. Jeg ville nok ikke skutt slik på beitende dyr, siden det da beveger hodet hele tiden. En gang skjøt jeg en bukkekilling slik, liggende, på 10 meters hold, siktet midt i halsen. Et sikkert skudd i mine øyne. Jeg lå stille etter skuddet, og etter 10 - 15 minutter kom den andre killingen for å se hva som skjedde med broren. Stilte seg med rumpa til rett fra meg, ved siden av den så lå nede. Like sikkert skudd. Jeg har ved noen par anledninger klippet nakken i slike situasjoner, og da er det rett ned. Men, det er snakk om dyr på SVÆRT nært hold. Hodeskudd ville jeg ikke ha forsøkt meg på.

Link to comment
Share on other sites

Hode/nakke skudd er heilt greit i TRE anledninger og INGEN av dem har med etisk jakt og gjøre.

 

1: Hvis ein skyter av hegnet vilt for kjøttsalg ved slike fasiliteter. (større gods mm.) der dette rett og slett er SLAKT og ikke JAKT. Under godsets/slottets jakter gjelder dei vanlige etiske reglene ang. skuddplassering.

 

2: Under ettersøk der det gjelder å ta til vare ALLE muligheter å ende viltets plager. men har en mulighet så velger en og her største mulige blink. Men ser du berre hodet så ser du berre hodet....

 

3: Hvis du blir angrepet av farligt storvilt.. Da er det oftest kun en bra treff i det sentrale nervesystemet (hjerne,ryggsøyle) som kan redde livet ditt. Dette er selvforsvar.

 

Ellers så skal me ikkje se på dyrene som pappblinker.. me skyter for å drepe HVER gang. Alle som briefer med hode/nakkeskudd (som regel gode skyttere) kommer å brenne seg!!! 100% sikkert.... å det er flaut for slike karer... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hode/nakke skudd er heilt greit i TRE anledninger og INGEN av dem har med etisk jakt og gjøre.

 

1: Hvis ein skyter av hegnet vilt for kjøttsalg ved slike fasiliteter. (større gods mm.) der dette rett og slett er SLAKT og ikke JAKT. Under godsets/slottets jakter gjelder dei vanlige etiske reglene ang. skuddplassering.

 

 

Har gjort dette på hjorteoppdrett. 22lr mellom augene på 3-4 m hold. Event midt oppå hovudet dersom dyret står og beitar. Særdeles effektivt!

(Følger alltid opp med ei kule til gjennom halsløkka når dyret har gått ned).

Link to comment
Share on other sites

slik jeg forstår trådstarter er dette ikke et spørsmål om hva vi synes om skudd mot hode/nakke. det er et spørsmål om det vil kunne funke å vil kunne legge ned dyret fort.

 

dette kan man svare tja på.

OM han treffer hjernen eller skyter av nakken vil dette være "knall og fall" i de fleste tilfeller. om han ikke treffer slik jeg skisserte vil det føre til skadeskyting og et dyr som kan leve lenge etterpå(dagevis, ukevis) sjansen for å skadeskyte er for stor til at de fleste mener det er moralsk eller etisk forsvarlig å bedrive slikt på jakt. det er jeg i utgangspunktet enig i. jeg vet at dersom man treffer nakken eller i hodet(uten å treffe slik jeg skisserte for litt sidn) vil hjortedyret kunne falle for så å sprette opp igjen etter kort tid og løpe som fy. om du da må bevege deg slik at du ikke ser dyret når det starter vil du komme fram til der dyret falt uten at det er et dyr der. det samme kan skje med for høye skudd i ryggen.

 

altså: jeg mener man skal skyte der man har lært å skyte. dvs hjerte/lungeskudd. der har man mest å gå på.

 

forresten, flyttsamer her i området skyter nesten utelukkende hodeskudd på rein på relativt korte hold med kal 22LR. men dette er ikke jakt, dette er slakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel stengt tatt ikke spurt om MENINGER på hode/nakkeskudd.

 

Og dette er strengt tatt et diskusjonsforum, så ikke bli snurt om folk har meninger. :wink:

 

Det jeg spurte om var "sitat": Det jeg lurer på er om ett skudd direkte forfra mot hode vil kunne gi rikosjett?

Vil trykket ved en rikosjett bli så stort at Elgen svimer av ett øyeblikk?

Hva med sideskudd mot hode, hvor siker dun da?

Enn med skudd mot nakke,hvor siker du da?

 

Og den forholdsvis klare tilbakemeldinga er at dette trenger du ikke å bekymre deg for, det er en skuddplassering som ikke skal benyttes under normal jaktutøvelse.

 

Hadde jeg ønsket å høre meninger om for/imot hodeskudd ja så hadde jeg spurt om det. :)

Men, nå har det sklidd ut til en for/imot så det er like greit det.

 

Du spurte om erfaringer, og det har du fått. Såpass mange at konklusjonen burde være klar. Vanskelighetsgraden er stor - ikke bare med tanke på presisjon, men også med tanke på skuddplassering, for med tanke på hodeskudd er hjernen liten, og treffpunktet må tilpasses etter hvilken vinkel dyret holder hodet i. Og hvor ofte ser en ikke at dyr som er påskutt med 100% bredsideskudd egentlig har stått med rimelig stor vinkel? Og med tanke på nakkeskudd vil en også måtte ta i betraktning at dyr av ulik alder har ulike lengde på nakken, ulik behåring (f.eks kvige/ku) og dermed vil ryggraden ligge på forskjellig "dybde" i forhold til konturen av nakken.

 

Og det siste, og kanskje viktigste momentet, er fallhøyden. Skadeskyting i denne regionen er kanskje det verste en kommer borti, kanskje nest etter frambeinskudd...

 

Angående rikosjetter fra bein, er det jo ingen uvanlig sak at kuler forandrer retning ved treff i ryggrad eller andre store bein. Har selv opplevd å skyte på elgkalv høyt i bogen, og funnet utgang på motsatt side nesten nede ved brystbeinet. Så ja, muligheten for retningsforandring er nok tilstede, men for å få til en rikosjett slik at kula ikke passerer gjennom hodeskallen til f.eks en elg, vurderer jeg det dithen at vinkelen må være veldig snei. Men det er mer en gjetning enn basert på reelle erfaringer...

Link to comment
Share on other sites

Salmon:

 

Ble igår fortalt en historie om elgjakt..

Det hadde kommet en 6-takker forbi en elgpost, men utenfor skuddhold. Hundefører kommer slik til at han får en skuddsjanse, han som sitter på posten iakttar det hele.

Det smeller, og beina på elgen ble som sakset av..

Siden dette var noen år siden, var det da tradisjon og bløgge elgen ved å kutte den i halsen.

Hundefører bandt hunden til et tre slik at den akkurat nådde bort til elgen, mens skytteren bløgget elgen.

 

Plutselig hopper elgen opp, til skytterens store forskrekkelse. Den kommer seg selvfølgelig unna.

De følger elgen på blodspor oppover og en drøy kilometer lenger bort.

Elgen blir her skutt av en post, og når de kommer bort til dyret, ser de at det første skuddet har truffet elgen i kransen ved det ene geviret.

 

Om dette er sannhet eller blir antakelser. Men situasjonen er nok ikke utenkelig.

På jegerprøven bl vi advart mot hodeskudd, da dette kunne føre til knock-out, og ikke død for elgen. Da var det risiko for å tre frem til dyret.

 

Håper du får bedre svar på spørsmålet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Salmon:

 

Ble igår fortalt en historie om elgjakt..

Det hadde kommet en 6-takker forbi en elgpost, men utenfor skuddhold. Hundefører kommer slik til at han får en skuddsjanse, han som sitter på posten iakttar det hele.

Det smeller, og beina på elgen ble som sakset av..

Siden dette var noen år siden, var det da tradisjon og bløgge elgen ved å kutte den i halsen.

Hundefører bandt hunden til et tre slik at den akkurat nådde bort til elgen, mens skytteren bløgget elgen.

 

Plutselig hopper elgen opp, til skytterens store forskrekkelse. Den kommer seg selvfølgelig unna.

De følger elgen på blodspor oppover og en drøy kilometer lenger bort.

Elgen blir her skutt av en post, og når de kommer bort til dyret, ser de at det første skuddet har truffet elgen i kransen ved det ene geviret.

 

Om dette er sannhet eller blir antakelser. Men situasjonen er nok ikke utenkelig.

 

På jegerprøven bl vi advart mot hodeskudd, da dette kunne føre til knock-out, og ikke død for elgen. Da var det risiko for å tre frem til dyret.

 

Håper du får bedre svar på spørsmålet ditt.

 

 

Det er nå jeg skal holde helt kjeft, for noe lignende skjedde med meg og en reinsbukk jeg skjøt...

Den gjenoppsto fra de døde og var like frisk helt til den fikk et nytt dødlig skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...