Jump to content

Stive våpenpriser i Norge


Target

Recommended Posts

Det er prisen over disk i UK. Lønnercseg sikkert ikke å importere, men lar meg Imponere/sjokkere at hagla koster 12000 mer i Norge. England er jo ikke noe lavkostlsnd det heller.

 

Det er med andre ord noen som tjener godt på våpensalg i Norge

Link to comment
Share on other sites

Uk har et nokså tydelig lavere lønns og kostnadsnivå sammenlignet med Norge (om jeg flytter til UK, beholder min norske lønn og fortsetter å betale norsk skatt dobbler jeg min kjøpekraft..)

 

Noe annet som nok påvirker prisen her er det at en på et engelsk shotgun certificat kan kjøpe så mange hagler en ønsker seg.

Link to comment
Share on other sites

XXL har ofte gode tilbud.

 

Baikal

IZH 27 M-M 3xMC 12/76

NOK 1 999,-

 

http://www.xxl.no/jakt/skyting/smavilt/ ... 63_1_style" target="_blank

 

Da har du noe å skyte med mens du venter på gode tilbud i din prisklasse.

Det gjelder å være tolmodig og hugge til kjapt hvis det skulle dukke opp ett godt tilbud.

Her gjelder det å være en god jeger.

Følg med på finn.no

 

Hvis du finner en prisgunstig reise i lavsesong på

flybilligst.com så kan du jo sprette over og hente den selv :-)

Kanskje kan du få den tilpasset også.

" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

10.30 var siste jeg så igår

 

2345pund x 10.30 = 24153.5kr

24153.5 x 1.25 (moms) = 30192kr

Flybillett tur retur Oslo - London = 3165kr om du reiser imorgen fra Oslo (SAS)

 

30192kr

+ 3165kr

=33357kr

 

Så får du litt import og eksport avgifter på toppen så det er ikke så sabla mye å spare på å hente det selv ;) (Med mindre du sitter å F5'er flyselskapene sine sider for å finne billige billetter)

 

Så noen himmelhøy fortjeneste tror jeg ikke våpenselgere har på våpen, tror heller vi skal prise os lykkelige over at noen vil drive med det :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes rimeligere reiser for den som kan:

http://flybilligst.com/index.php?o=TRF& ... -9POEr_sjw

 

Det er moms i England.

Mange butikker har mulighet for fradrag her.

Kanskje trenger man litt tilpasning av hagla.

Noen har kanskje andre ærend - f.eks stikke innom den faste skredderen/venner.

Kjøp av annet nødvendig.

Det blir mange forskjellige regnestykker.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Litt momsing. Engelsk moms trekkes fra og norsk legges til.

Tollklareringen kjenner jeg ikke til dersom man importerer denne haglen.

Så kan man selvsagt spekulere på om noen tjener grovt eller fint på å selge våpen i Norge.

Ser at det er et firma som selger Mausere til bort imot 150 000,- pr stykk, men om de tjener grovt eller ikke er vanskelig for meg å svare på.

Noe om har slått meg er de vanvittig høye prisene på ammunisjon her på berget og da er det noen som gnir seg i hendene :evil:

Link to comment
Share on other sites

 

Noe annet som nok påvirker prisen her er det at en på et engelsk shotgun certificat kan kjøpe så mange hagler en ønsker seg.

 

Som må fornyes hvert 5 år.

 

Bare sånn for å se hvor enkelt vi har det her i landet :smile:

https://www.northumbria.police.uk/advic ... /applying/" target="_blank" target="_blank

 

@høggern

Sjekk for toll her:

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic. ... anguage=no" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Så på en Ruger SR22 pistol over disk i USA til 323$ Her kommer den på ca. 4500,- Det er sånn omtrent 125% dyrere det da... En Mossberg 88 kostet 188$ og her 1999,- det er bare 72% dyrere det da...

 

Jeg synes prisen på våpen i Norge er svindyre, for ikke å snakke om ammunisjon. Federal truball slug i USA koster 6 kroner skuddet, her rett under 14 kroner skuddet...

 

Jeg vet at avgifter og skatter spiser opp veldig mye her på berget, men det er ikke det eneste svaret på dette her....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel totalt irrelevant at amerikanske produkter er ektremt billige på deres eget hjemmemarked?

Det har det alltid vært, deres subsidiering av hjemmemarked og isolasjon av markedet mot eksport/import har vel

dannet opptakten til minst èn krig....

 

Spør en amerikaner hva han betaler for en Blaser? Eller en Sauer? Ta med i betraktningen at avgiftsnivået er radikalt annerledes.......

Og lønnsnivået!

Link to comment
Share on other sites

Det mest kan sumeres opp med: Norske Garanti og reklamasjons regler. Over dammen er det vel som oftest slik at det er produsent og ikke selger som står for garanti. Trøbbel med Mossbergen/S&W'n din= postpakke til firmaet, ikke butikk.

 

Her på berget er det selgers problem, gjett en gang hva selger da må gjøre for å faktorere inn eventuelle tap på ett produkt. (Dog dette gjelder ikke i samme grad for alle produkter).

Link to comment
Share on other sites

Ser og at noen amerikanske våpen kan være billige i "hjemlandet" Men har nå bestilt en Sig Sauer P210 Super Target.

Kommer vel på ca 20 000 med frakt og moms fra Danmark. I USA koster samme våpen 21525kr med dagens dollarkurs, så ikke alt er billigere der heller.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Europeiskproduserte produkter på det Amerikanske markedet. Både optikk og våpen. Det er svært lite å spare, om noe, dersom en skal betale moms for import. Foruten merker der det eksisterer en Amerikansk fabrikk (FN, H&K etc) så svir Europeiske produkter hull i Amerikanske lommebøker.

 

Nye X-Six Supermatch, 2700 USD, 16700 kr. Pluss mva så havner man på ca 20 000. Litt billigere, men så må man huske på at Amerikanske butikker kan gjøre profitt på kvantum, mens her på berget begrenses vi i antall våpen vi kan eie, så vi kjøper det beste, også varer det et helt liv i noen tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer faktisk ikke å skjønne hvordan enkelte sammenlikner priser i Norge med mange andre land uten å ta i betraktning kjøpekraften i de forskjellige markedene. Er det slik at de som synes alt er dyrt i Norge å heller vil handle i Sverige eller Danmark ikke skjønner at det er en grunn til forskjellene? Matvarepriser er jo et yndet diskusjonstema for mange, der de sammenlikner 1kg kyllingfilet i utlandet med hva den koster her hjemme. Direkte, krone mot krone. Ingen tanke om hvilken prosentandel av lønna en bruker på mat. Dette gjelder naturligvis biler å våpen også. Kan det være så vanskelig å skjønne at det er tilnærmet umulig å kombinere de høyeste lønningene i verden med de laveste varekostnadene? Økonomi er jammen innviklet!

Link to comment
Share on other sites

Vær solidarisk.

Bruk dine penger der du får mest for pengene.

Hvis ikke så går enda flere abeidsplasser i eksportindustrien tapt

på grunn av unaturlig høyt prisgulv.

La Svenskene lide under høy etterspørsel og inflasjonspress i økonomien.

Ikke lytt på sirenene i Virke.no som taler om handelslekkasje og desslike.

Vi er alle tjent med en økonomi hvor eksport av industriprodukter er mulig.

Alternativet er en råvarebasert økonomi og det er ikke helt trygt på lang sikt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Så på en Ruger SR22 pistol over disk i USA til 323$ Her kommer den på ca. 4500,- Det er sånn omtrent 125% dyrere det da... En Mossberg 88 kostet 188$ og her 1999,- det er bare 72% dyrere det da...
Har handlet litt i Junaiten og regner dollaren på 10 norske kroner. Prisen i dollar x 10. Da bruker det gå nokså bra med budsjettet
Det er også min erfaring med direkteimport fra USA - sett en null bak prisen, og se om det er verdt bryet.

 

De eksemplene "bard" nevner, viser vel at det ikke er så mange kronene å spare. Og så har man problemene hvisomatte dersomatte noe ikke virker som det skal - er nok en del enklere å henvende seg til norsk forhandler/importør.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg handla Diesett og noe småtteri fra Sinclair var prisen inkl frakt på 418$.(Frakt 45$)

Hentet ut fra posten ferdig fortollet og momset kr 3591,- (mva 647,-,gebyr 270,-)

I dette tilfelle en faktor på 8,6 mellom dollarpris og kroner, så om en bruker 10 gangen på overdiskpris i USA er nok det en grei tilnærming.

Link to comment
Share on other sites

[

Ikke for å skuffe deg Jim men Norge har i all hovedsak en råvarebasert økonomi og har hatt det siden vi fant no seig guffe ute i Nordsjøen ;-)

 

Ja.

Jeg ser at oljeprisen har sunket til USD 102.

Fiskeeksporten sliter med importstans og mørke skyer truer med importtoll på lang sikt.

Den seige guffelura blir det mindre av.

Kanskje jeg må vurdere faneflukt og satse på litt diversifisering i neste liv.

Alternativt - "Det gjelder å velge sine foreldre med største omhu".

Bekymres, bekymres.

Tenke, tenke...

Det skader ikke å ha "Pæng på bok".

La meg komme tilbake til saken i neste liv.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Kom over og kjøpte en Zeiss Victory 8 x 42 i North Carolina for noen år siden.

Dollarkursen lå da på latterlige 4,95 og de skulle ha $ 1200 for kikkerten. " Beklageligvis" hadde de den helgen 30 % rabatt på alle varer...så jeg endte opp med å betale rundt 4.200 for en kikkert som da kostet 12.500 her hjemme. De hadde også en Zeiss Classic 8 x 30 liggende til den nette sum a $ 990...burde jo egentlig ha kjøpt den også!

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg oppfordre alle som synes våpen (og annet skyte/jakt stæsj) er forferdelig dyrt i Norge til å starte opp ny butikk.(da kan de jo også fråtse i demovarer) Jeg synes allt er for dyrt :winke1: har stort sett gammelt/brukt ræl selv. En ny importører og butikk for det meste som gruser alle, inklusive nettbutikker i utlandet :lol: er hjertelig velkommen. Det kan jo ikke koste noe å drive butikk i Norge?? Og vår kjøpekraft må jo være ei gullgruve? NB: ikke for å glemme, de må selvfølgelig ha ALT på lager!

Takk (og beklager.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at børsemakere og våpenforhandlere ikke bør være unntatt fra norges høye lønnsnivå sammenlignet med utlandet. Jeg handler derfor konsekvent i Norge dersom varene kan skaffes her.

 

Jeg har stor nytte av at Børselars, Stenvaag, Winge osv finnes. Jeg innser at det koster meg noen kroner når jeg handler, men den prisen er jeg villig til å betale.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...