Jump to content

Glemte nøkkel og mistet våpen..


M&P79

Recommended Posts

Leser at politiet var på razzia i en annen leilighet i samme bygg, og hadde "vanskelig" for å skille bopelene. Dette virker som totalt vås. Om de ikke har hatt ransakelsesordre for akkurat hans leilighet, så kan ikke politiet gjøre noe med funnene. Virker som en meget spesiell sak

Link to comment
Share on other sites

Synes Politiets "forklaring" er syltynn her....hele aksjonen er klart preget av "ulvesaken"..

 

Selvsagt er det en stor tabbe å glemme nökkel i våpenskapet, men dog var intet stjålet eller på avveie..

 

Hele saken virker helt overkill da fornaermede aldri var siktet i ulvesaken..

 

Jeg hadde nektet å vedta boten og gått til sivilrettslig sak for å få igjen våpna..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig, dette kan han ikke godta. Og når man hører forklaringen fra politiet er de på gyngende grunn. Det er faktisk ulovlig for politiet å ta våpnene. De hadde ingen rett til å ta seg inn i boligen. Alt virker å være sterkt preget av ulvesaken. MEN politiet slipper nok unna som vanlig, fritt frem for dem å gjøre som de vil.

Link to comment
Share on other sites

Om de ikke har hatt ransakelsesordre for akkurat hans leilighet, så kan ikke politiet gjøre noe med funnene.

Feil. I Norge følger man prinsippet om fri bevisføring, altså at saken skal vurderes ut fra de faktiske forhold uansett hvordan bevisene ble innhentet. Så om en tjenestemann bryter seg inn uten noen hjemmel vil evt. beviser som avdekkes være gyldige, men man risikerer selvfølgelig en straff om det ikke ble gjort i god tro.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo katastrofalt, stakkaren har jo bare glemt nøkkelen i skapet. Om han ikke engang hadde skap, ja da kunne jeg forstått straffen. Dette kan han ikke godta. Håper det ordner seg for han. Det er ihvertfall ikke likhet for loven. Har sett ett eksempel på en som oppbevarte våpnene mye mer bevisst slepphendt en han der og fikk igjen våpnene sine rett etter en aksjon. Jaja, det har vel sine fordeler å være jaktpompis med politijuristen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt/lest at politiet har påtalerett og/eller -plikt. Så om de nå bryter seg inn i feil leilighet (har ikke folk dørskilt i boligblokker lengre?) så er de vel omtrent nødt til å reagere?

 

For øvrig kan man vel også argumentere for at broren til vedkommende ikke har noe med å håndtere denne nøkkelen, eller?

 

Røtent for den som står oppi det, vi gjør alle feil av og til, det er mye som høres litt ullent ut i politiets historie, men summa summarum har vel loven sitt på det tørre?

 

Konspirasjoner, fordi jeg kjeder meg:

 

Med mindre det var slik at politiet fant nøkkelen etter en litt utvidet snusing, og selv satte den i låsen for å ha noe mer å sette på statistikken slik at overordnede blir glade.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok best å låse reservenøkkelen inn i våpenskapet :lol: Da er man i hvert fall sikker :mrgreen:

Lurer på hvordan politiet hadde sett på saken om det lå en vinkelsliper opp på skapet med kontakten ferdig plugget i støpselet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Feil. I Norge følger man prinsippet om fri bevisføring, altså at saken skal vurderes ut fra de faktiske forhold uansett hvordan bevisene ble innhentet. Så om en tjenestemann bryter seg inn uten noen hjemmel vil evt. beviser som avdekkes være gyldige, men man risikerer selvfølgelig en straff om det ikke ble gjort i god tro.

 

Vi lever som fryktet i en Politistat :cry:

Link to comment
Share on other sites

@SirKandal: Mjæ, jeg har vanskelig for å være enig i at "bevis er bevis" er noe som gjør landet til en politistat. Så lenge bevisene ikke er fabrikerte er de jo med på å fylle ut bildet av virkeligheten, uavhengig av hvorledes de har kommet retten i hende.

Link to comment
Share on other sites

Fri bevisføring er en styggedom, da det kan oppfordre til å ta snarveier kontra å følge loven. Hvis vi ikke hadde fri bevisføring skal du ikke se bort ifra at politiet brått ble litt flinkere til å se forskjell på leiligheter, og ikke både titt og ofte gikk inn i "feil".

Link to comment
Share on other sites

Trodde grunnloven i nisselandet skulle forhindre slike feilaktige ransakelser. Fri bevisføring er og blir grunnlovstridig. I USA så håndheves dette meget sterkt. Om så politiet finner kniven med offerets blod i bopelen til mistenkte og de ikke har ransakelsespapirene i orden, blir beviset strøket.

 

Det skumle i Norge er at om politiet først bestemmer seg for at "du skal tas" så er ikke det vanskelig og de fleste av oss har garantert en patron som ikke ligger nedlåst etc så alle er potensielle ofre. Dette var etter det jeg forstod i forbindelse med ulvemafiaen eller hva det nå enn var.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan det gjøres i USA har ingenting med norsk lov å gjøre. Og det er ikke helt uten problemer å argumentere mot fri bevisførsel, er ikke sannheten viktig? Skal en morder kunne slippe unna straff om han beviselig er skyldig fordi noen avslørte sannheten på en uheldig måte? Er man plutselig ikke ansvarlig for sine egne handlinger da? Grunnlovens § 102 er der for å beskytte folks privatliv:

Grunnlovens §102: Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin kommunikasjon. Husransakelse må ikke finne sted, unntatt i kriminelle tilfeller.

Man kan derfor lett argumentere for at så lenge et lovbrudd faktisk blir påvist er betingelsen om "kriminelle tilfeller" oppfylt.

 

Problemet ligger i reguleringsmekanismene, om brudd på Grunnloven ikke medfører noen reell risiko er det jo fritt frem. Lovens håndhevere burde være reelt redde for å bryte denne, og det synes jeg ikke at de er i dag. Hvordan man skal oppnå dette er dog ikke så enkelt å svare på, enten må reaksjonene mot de ansvarlige bli strengere eller så bør det skade politiets sak. Jeg mener det beste vil være å svekke bevisets verdi, de som gjør jobben har nok å bekymre seg for om de ikke skal være redd for å miste jobben over en misforståelse. Samtidig er det ikke helt uproblematisk å svelge tanken på at en feks en pedofil faen eller en som ABB skulle kunne slippe unna fordi noen tabbet seg ut ved en ransakelse.

 

Når det gjelder denne saken vet jeg ikke helt hva jeg skal mene. Å la et skap bli stående med nøkkel i er i prinsippet like ille som å ikke låse de inne, og man skal jo ikke gi uvedkommende adgang til våpen. Men at andre med kort på samme våpen skulle utgjøre en trussel mot samfunnets sikkerhet ser jeg ikke, og at én tabbe skulle gjøre en komplett uskikket til å eie våpen er jeg ikke enig i. Mangelen på gradering i reaksjonsformen er vel helt i tråd med den forp*lte Tromsø-modellen. Her har man tatt et enkelt forvaltningsvedtak som ikke bryr seg katta om konsekvensene, for et forvaltningsvedtak er jo ikke straff...

 

Fysj. Jeg tror veg vet nøyaktig hva jeg mener om denne saken likevel: Den stinker!

 

Gi en bot og en advarsel, og kanskje litt motvilje i systemet en liten stund. Det svir, men stakkaren beholder i det minste pungen og lærer kanskje litt om å holde stålkontroll på børsene.

Link to comment
Share on other sites

Trodde grunnloven i nisselandet skulle forhindre slike feilaktige ransakelser. Fri bevisføring er og blir grunnlovstridig. I USA så håndheves dette meget sterkt. Om så politiet finner kniven med offerets blod i bopelen til mistenkte og de ikke har ransakelsespapirene i orden, blir beviset strøket.

 

Det skumle i Norge er at om politiet først bestemmer seg for at "du skal tas" så er ikke det vanskelig og de fleste av oss har garantert en patron som ikke ligger nedlåst etc så alle er potensielle ofre. Dette var etter det jeg forstod i forbindelse med ulvemafiaen eller hva det nå enn var.

 

Hvorfor bor du i dette nisselandet når alt du gjør er å klage over hvor jævlig det er her?

 

Forøvrig svært snodig at politiet bare vandrer rett inn i feil leilighet.

 

«Jøss, et våpenskap med nøkkelen i?»

Link to comment
Share on other sites

Politiet i Elverum håndterer våpenloven strengere en andre politidistrikter. Jeg har undersøkt med andre politiansatte som sier at forholdet i Trysil kun skal bøtelegges med forelegg. Politiet har ingen hjemmel til å destruere våpnene på dette grunnlaget.

 

Anbefaler alle som har problemer med juristene i Elverum om å kontakte Advokat Bård Nyhus Amundsen hos Blehr & Co om det gjelder forvaltningsak og Hans Olav Grønås hos advokatfirmaet Wigemyr om det er opprettet straffesak der våpnene er inndratt. Grønås er inntil i fjor politiadvokat og påtaleansvarlig. Advokat Espen Johannesen er også tidligere politimann og anbefales. Advokatfirmaet Mageli.no på Hamar får også gode skussmål og har satt skapet på plass hos politiet mer en en gang. Det frarådes på det sterkeste å bruke lokale advokater i Trysil/Elverum. De har INGEN kompetanse eller guts til å stå imot og ikke minst tørre å gå til motmæle. (Å bruke lokale helter er som å kaste penger ut av vinduet)

 

Til info foreligger det snart en alvorlig anmeldelse på politiets håndtering av våpensaker der behandlingen mangler sidestykke på hvorledes våpeneiere og søkere opplever å bli behandlet, spesielt av en jurist i Elverum som jeg ikke får nevne navnet på for da kommer moderator inn og sletter.

 

Denne juristen sjikanerer, er arrogant og er så nedlatende at flere har blitt provosert. Han slenger med leppa og opptrer rett og slett med slike karaktertrekk at man med rette kan stille spørsmål om han i det hele tatt er skikket til å inneha en slik stilling i politietaten.

 

Jeg oppfordrer alle med opplevelser med denne juristen å ta kontakt med undertegnede på pm slik at enda flere episoder kan eksempliseres i anmeldelsen.

 

Vi må må bort slike jurister som begår uopprettelige feil for jegere/våpeneiere. Til info så er denne juristen ikke samme som nevnt i overnevnte sak fra Østlendingen. Dog er det tydelig at denne handler etter ordre fra den andre og da er en like langt...!!

Link to comment
Share on other sites

Det er fiffig å lese denne tråden, sammenlignet med tråden til han som ble tilbudt å selge våpen uten tillatelse fra kjøper.. I denne tråden slaktes myndighetene, bevares hva er skadepotensialet med en fullastet våpensafe hvor nøkkelen står i låsen, en innbrudstyv kunne vandret ut av huset med 8 langvåpen og ammo, tilbake til forespørselen om at overnevnte henvendelse raskest må meldes til politiet, han kunne jo være terrorist!

 

Ja, destruksjon av våpen på dette grunnlag er tynt, enn så lenge er vel ikke våpnene destruert og våpeneier har full anledning til å innhente advokat og kan prøve saken juridisk.

 

Som så mange ganger tidligere nevnt i saker hvor det er "mannen i gata" vs. "makta"; if you dont like it in Norway, theres the door!

Link to comment
Share on other sites

Blir litt forskjell når innbruddstyven i dette tilfellet er politiet selv... :roll:

 

Er nok mange som ville få seg en overraskelse om de har innbrudd om hvor flinke tyver er til å finne gjemmestedet til ekstranøkkelen... Så da spørs det hvor grensene går for hva som er uaktsomt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er dette våpenskapet i en yttergang eller plassert litt bortgjemt på et soverom? Klart, hvis skapet står i en yttergang og politiet tilfeldigvis åpner ytterdøra og glor rett på et skap med nøkkelen i, har de en sak selv om straffe reaksjonene virker overkill. Om derimot skapet står i en krok inne på et soverom virker det plutselig merkelig. En annen sak er hva om nøkkelen ikke sto i låsen men kanskje lå på et bord eller henger i et nøkkelskap? Veldig enkelt for politiet å stappe nøkkelen i døra og vips så har de en sak.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Eier hevder han oppbevarte børsene ihht norsk lov, der er jeg ikke enig. Det er som politiet sier at om nøkkelen står i døra så er ikke skapet å oppfatte som låst. Ergo, ikke riktig oppbevart. Når det er sagt, så er det flere jeg kjenner som slurver mye med å la nøkkelen stå i døra, så jeg er ikke sikker på om han snakker sant når han sier at dette var et engangstilfelle. Han kan selvfølgelig ha slik uflaks, men det vet vi altså ikke. Om straffen er ihht rettspraksis skal ikke jeg si noe om, og jeg synes personlig at straffen er i overkant all den tid ingen har kommet fysisk til skade og børsene ikke er kommet tyver i hende. Til sammenlikning får du ikke samme straff om du kjører i fylla og blir stoppet som om du kjører i fylla å kjører ned en person. Her burde det vært rom for en mildere reaksjon enn om han hadde innbrud og børsene ble stjålet.

Link to comment
Share on other sites

Våpenskapnøkklene ligger i en safe med kodelås og nøkkel, nøkkel henger på mitt nøkkelknippe med bilnøkler og husnøkler, skulle nøkkelen komme på avveie, og safen skulle bli låst opp med nøkkel, må man alikelvel kjenne koden for å få opp safedøra.

og den koden kan bare jeg.

Uansett overkill av politiet i denne saken, og ulvesaken er klart førende bak dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lettere sjokkert over enkelte i denne tråden.....som forsvarer Politiets fremgangsmåte....og fnyser av de som ikke er enig...

 

Denne tendensen er faktisk symptomatisk, endel politijurister oppförer seg svärt arrogant og tolker lov/forskrift for strengt og etter eget hode.

 

Jeg fikk avslag på en hagle i fjor, side opp og side ned med tullprat og formaninger/oppfordringer til og selge meg ned på antall våpen osv.

 

Jeg hadde ingen reg. hagle og det var beviselig plass i garderoben.....nå lot jeg saken ebbe ut da jeg gikk for et annet våpen, men politijuristen skrev rett ut at hun ikke ville gå i polemikk ved avslag og henviste til POD for anke...så fint da..

 

Slik det nå er blitt så tolkes Våpenloven hele tiden med tilbakevirkende kraft, det var aldri intensjonen.

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at han innrømmer skyld, men vil ikke ha noen reaksjon...

Skylder på broren sin...som lot nøkkelen så i døra.

Såklart, han er jo så erfaren at han ikke gjør feil...NOT.

Jeg har familie jeg også, ikke f.. om noen av de får disponere noen nøkkel.

Skal den døra opp skal jeg være tilstede.

 

Han har driti seg ut og må tåle straffen uansett om enkelte oppfatter det som urettferdig eller ikke. Om enkelte jurister i Elverum er kjøpt og betalt endrer ikke våpenlovgivningen!

Det er rutiner som feller folk og dyr. Man har gjort samme ting så mange ganger at det tilslutt går automatikk i sakene, da kommer også faren for å glemme noe.....

 

Låste jeg døra...kaffetrakteren? etc etc

Man har daua i trafikken fordi en erfaren trailerkusk "hadde stramma opp og festet lasta"

og sannheten er ofte at rutinen feller folk...De glemmer.

 

Når slikt er sagt, jeg unner ingen problemer med øvrigheta på grunn av en forglemmelse.

Det er verdier inni bildet, men også sikkerheten må skjerpes på.

Det står fremdeles våpen av ymse slag i hus rundt om i Norge som ikke er forsvarlig innlåst

og Politiet har en utfordring der.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det største problemet er den usikkerhet om hva som er "riktig straff" i slike tilfeller. Feilen ligger først å fremst i systemet som gir ullne fullmakter. Når man kjører for fort så vet man hva det koster i form av kroner og prikker, ganske uavhengig av i hvlket politidistrikt overtredelsen skjer. Så ikke når det kommer til våpensaker. At det ikke skal være slik at man "ustraffet" kan gå fra våpenskapet ulåst er greit, men hva som vil være en "riktig" straff er jeg søren ikke sikker på.

 

Moralen må være å sette navnet sitt på ytterdøra med STORE bokstaver! Da blir det litt vanskeligere å gå inn ved en feiltakelse. Forøvrig bør ytterdører inn til leilighet/bosted holdes låst H24/7/365 med tanke på alle de "hvite varebiler" fra ulike land som kjører rundt i kongleriket. Det rapporteres stadig om slike som kjører inn på tunet til folk for å sjekke om dører er ulåste. Den tiden da man kunne gå fra ytterdøra ulåst er dessverre forbi!

 

Er blitt fortalt om "gamle dager" da ropene gikk oppetter bygda: "Steng grinda tatera kommer!!" Forskjellen i dag er man i beste fall leser på Facebook at nabobygda har hatt besøk av hvite varebiler, i verste fall er det du selv som poster at du har hatt slikt besøk!

 

Så moralen må være: Hold det dømrade skapet låst, at all times!!

Link to comment
Share on other sites

At han har gjort en feil å bli straffet for det er greit. Det jeg reagerer på er størrelsen på straffa.

Dette blir nesten som å kjøre for fort og miste lappen og så blir bilen beslaglagt og destruert.

Håper han kan selge våpnene og at det ikke er destruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Kjører du fort nok, ofte nok og ikke viser evne eller vilje til å lære tar de bilen din.

Smugler du varer fra f.eks Polen eller Tyskland og ikke er norsk tar de bilen din.

I USA klemmer de ofte flatt biler som blir brukt til gaterace...

Våpen er det nok av og tilgangen er tilnærmet ubegrenset.

Om et par gamle salongrifler og ei hagle blir smelta om betyr det nada.

Det er bare metall bearbeidet til noe med en viss funksjon.

Smekk på lanken, ta straffa som en mann!

Han skal være glad han slipper fengsel.

Link to comment
Share on other sites

Var en gang uheldig og overså et 60 skilt og ble tatt i 87km/h. Mistet sertifikatet i 3 mnd og bot på 8000kr. Surt men de tok ikke bilen. På mange måter føler jeg at denne saken er på samme nivå. Straffereaksjonen virker urimelig i forhold til lovbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Litt på sidelinjen...

En nabo fikk innbrudd nettopp av Polakk bande og Bulgarerer.

De tømte nesten hele huset for verdier. Stjal for over 500000 kr og romsterte hele kåken .

Politiet tok disse heldigvis på tips samme uken.

Razzia og avhør.

Samtlige fri neste dag :evil:

Nå nyter de sikkert sommeren i vakre Norge.

Snillismens land !

Link to comment
Share on other sites

Han skal være glad han slipper fengsel.

Er ikke det litt ekstremt? Fengselsstraff for å glemme en nøkkel i en skapdør? Er det ingen andre her inne som har gjort den tabben? Hvor hysteriske skal man egentlig være når det gjelder våpen?

 

Jo kanskje litt ekstremt, jeg skrev ikke at han fortjente fengsel...

Vi har strenge strafferammer på enkelte ting i Norge...Nisselandet.

Misbruker du barn seksuelt og ødelegger de for livet kan du risikere et par år om du er heldig.

For bildrap og andre "uhell" ligger strafferammen på omtrent det samme.

Snyter du staten for noen kroner betyr det typisk flere år i spjeldet samt inndragning av alt du eier og har...

Man skal såklart ikke straffes for hva som er potensielt farlig...men slappe holdninger til noe som kan være potensielt farlig i feil hender må det reageres mot.

Jeg sier ikke at Norges Lover er perfekte, det er mye der som burde vært endret.

Link to comment
Share on other sites

Samtlige fri neste dag :evil:

Nå nyter de sikkert sommeren i vakre Norge.

Snillismens land !

 

Å slippe ut etter avhør betyr ikke at man unndrar seg fra straff.

Politiet slipper som regel raskt de som innrømmer straffbare forhold og der det

ikke er fare for bevisforspillelse.

Blir du tatt for promillekjøring sitter du kanskje en time eller to på ventecelle etter blodprøve, så et raskt avhør og du kan spasere ut. Du er ikke mer fri enn at du på et senere tidspunkt innkalles til tingretten og får din straff der. Så kan det ta en god stund før du bli innkalt til soning...Effektive har vi aldri vært i Norge..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes saken er vanskelig. Prinsipielt sett skal han straffes, såpass er åpenbart. Til syvende og sist er det hans ansvar at våpnene er forsvarlig innelåst, hvilket de ikke var.

 

Ser det har vært referert til litt lovbestemmelser her, og for diskusjonen videre synes jeg det kan være lurt å ha teksten klart i minne. Derfor:

 

Våpenlovens § 27 a sier:

§ 27 a.Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst. Kongen fastsetter nærmere regler for oppbevaring. Slike regler kan også gjelde for skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 5.

Politiet kan foreta kontroll med oppbevaringen hos den som har skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Hos private kan slik kontroll bare gjennomføres etter forhåndsvarsel.

Våpenlovens § 10 sier:

§ 10.Politimesteren skal tilbakekalle våpenkort hvis innehaveren ikke er edruelig og pålitelig eller dersom han av særlige grunner kan anses som uskikket til å ha skytevåpen.

Våpenkort kan tilbakekalles også hvis innehaveren ikke lenger har behov for eller annen rimelig grunn til å ha skytevåpen.

Kongen kan fastsette regler om tilbakekall av våpenkort når innehaver pga sykdom, alder eller lignende ikke lenger kan antas å være i stand til å sørge for en sikker oppbevaring eller bruk av våpen eller våpendeler.

Blir våpenkort tilbakekalt etter første eller annet ledd, skal kortet og i tilfelle skytevåpenet straks innleveres til politimesteren. Denne kan beslutte at også våpendeler skal innleveres. Tilhører gjenstandene en annen enn innehaveren, skal de utleveres eieren, og ellers avhendes. Har slik avhendelse ikke funnet sted innen 3 måneder fra tilbakekallingen til en som har tillatelse etter § 7, skal politimesteren selge gjenstandene for eierens regning. Hvis salget ikke skjer ved offentlig auksjon, skal gjenstandene så vidt mulig takseres på betryggende måte.

Politiet kan beslutte innlevering av våpen, våpendeler eller ammunisjon dersom det er gitt forhåndsvarsel om tilbakekall av våpenkort.

Under de vilkår som er nevnt i første ledd, kan politimesteren beslutte at den som eier eller innehar skytevåpen som nevnt i § 5 eller deler av slike våpen, skal innlevere disse. Med gjenstandene forholdes som bestemt i fjerde ledd.

Blir våpenkort tilbakekalt etter første ledd eller skytevåpen eller våpendeler besluttet innlevert etter sjette ledd, kan politimesteren nedlegge forbud mot at vedkommende framtidig eier eller innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som nevnt i § 5.

Det ble nevnt tidligere at polititjenestemenn har påtaleplikt. Det er ikke en absolutt sannhet, som Gert Johan Kjelby demonstrerte da han disputerte for Doktorgrad:

Påtalemyndigheten har ingen absolutt etterforskings- og påtaleplikt i norsk rett, selv om det foreligger bevis for et straffbart forhold. Det må hyppig foretas en grovsortering og utvelgelse av hvilke overtredelser som skal forfølges. De rettslige rammene som gjelder for disse avgjørelsene lar seg vanskelig detaljregulere, og lovgivningen overlater i stor grad avgjørelsene til påtalemyndigheten skjønn, som bl.a. må baseres på om straffeforfølgning i et bredt strafferettslig perspektiv anses som formålstjenlig, hensiktsmessig eller rimelig. Ved ikrafttredelsen av ny straffelov endres og utvides rammene for påtalemyndighetens skjønn vesentlig, og åpner for en adgang til å henlegge overtredelser med en strafferamme på 2 år eller lavere ”hvis ikke allmenne hensyn tilsier påtale.”

Med dette friskt i minnet, og med tanke på at inspeksjon av oppbevaring skal varsles mener jeg det er mye som taler for at vedkommende kan vinne frem med en anke, og jeg mener under alle omstendigheter at saken bør forfølges rettslig fra våpeneiers side. Faktum er at dette forvaltningsvedtaket får form av ytterligere straff. Med mindre det er andre forhold som taler for det, mener jeg det er en for streng reaksjon å tilbakekalle våpenkort, og således erklære våpeneieren uskikket til å inneha våpen.

 

Kilder:

Våpenloven: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1" target="_blank" target="_blank

Disputas rundt påtaleplikt: http://www.uib.no/jur/18419/gert-johan- ... rforskings" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Strafferett og paragrafer er ikke så innviklet om man koker det ned til det faktum at det er Politiets oppgave å samle bevis og således bevise av vedkommende har gjort noe ulovlig.

Står nøkkelen i døra til våpenskapet og ingen er hjemme er dette bevis nok.

 

Man har handlet uaktsomt og kan dermed dømmes utfra gjeldende paragrafer.

Hvorfor skal det utvises skjønn og tas hensyn?

 

En person har bæsja på leggen og utover hele gulvet...sånn er det bare.

Livet går videre og han får finne seg en ny hobby et par år fremover.

 

Sorry, har ingen sympati for slappinger og rotehuer.

Man gjør feil iblant og må stå til rette for dem...enklere blir det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er tullprat, Gullvingen. Forvaltningsvedtak er skjønnsmessige i sin natur. Politiadvokaten argumenterer med at alle må behandles likt, men det er ikke gjengs praksis at våpenkort automatisk tilbakekalles. Jeg kjenner til flere tilfeller der folk har blitt dømt for brudd på Våpenlovens § 27 a, og har blitt straffet med bøter, og ikke fått sine våpenkort tilbakekalt.

 

Forøvrig; våpeneieren det gjelder har ikke klaget på boten; det er de øvrige straffetiltakene han klager på, og det skjønner jeg godt.

Link to comment
Share on other sites

Med dette friskt i minnet, og med tanke på at inspeksjon av oppbevaring skal varsles mener jeg det er mye som taler for at vedkommende kan vinne frem med en anke

Kommer aldri til å skje. Det Dr. Kjelby sier er vel bare at politiet har rett til å utvise skjønn, de er altså ikke pålagt å forfølge et hvert lite lovbrudd de måtte se. Men så lenge man beviselig har begått et lovbrudd vil også bevisene være gyldige uavhengig av innhenting, eneste unntaket jeg har funnet er ved selvinkriminering.

 

Man har handlet uaktsomt og kan dermed dømmes utfra gjeldende paragrafer.

Problemet her er vel at reaksjonen er veldig absolutt, det virker som om prinsippet har blitt at en hver anledning til å inndra våpen skal benyttes så langt det går. Følger man denne tankegangen vil én gjenglemt pakke ammo i skytebagen være nok...

Link to comment
Share on other sites

Samtlige fri neste dag :evil:

Nå nyter de sikkert sommeren i vakre Norge.

Snillismens land !

 

Å slippe ut etter avhør betyr ikke at man unndrar seg fra straff.

Politiet slipper som regel raskt de som innrømmer straffbare forhold og der det

ikke er fare for bevisforspillelse.

Blir du tatt for promillekjøring sitter du kanskje en time eller to på ventecelle etter blodprøve, så et raskt avhør og du kan spasere ut. Du er ikke mer fri enn at du på et senere tidspunkt innkalles til tingretten og får din straff der. Så kan det ta en god stund før du bli innkalt til soning...Effektive har vi aldri vært i Norge..

 

Helt sant det Gullvingen :-)

Men Norge burde hatt lover som tilsier soning fra 1 dag på alvorligere vinningskrimminalitet og grov legemsfornærmelse.

Bygg heller ut fengslene og bruk mindre penger på annet som vi knapt merker noe til.

Oppgrader Politi og Fengselsvesen i hele Norges land.

 

Når det gjelder den nøkklen i skapet til jegeren , så er jeg enig i Grevlingen1 sitt innlegg.

 

Naboen min har ikke våpen da han fikk innbrudd. Men hadde det stått ett våpenskap med nøkkel i så hadde det florert fritt våpen i Bulgarsk og Polsk krimminelt miljø !

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig; våpeneieren det gjelder har ikke klaget på boten; det er de øvrige straffetiltakene han klager på, og det skjønner jeg godt.

 

Å akseptere en bot/forelegg tolkes som å innrømme skyld.

Det er den største feilen mange gjør, betale boten og nekte skyld etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Samtlige fri neste dag :evil:

Nå nyter de sikkert sommeren i vakre Norge.

Snillismens land !

 

Å slippe ut etter avhør betyr ikke at man unndrar seg fra straff.

Politiet slipper som regel raskt de som innrømmer straffbare forhold og der det

ikke er fare for bevisforspillelse.

Blir du tatt for promillekjøring sitter du kanskje en time eller to på ventecelle etter blodprøve, så et raskt avhør og du kan spasere ut. Du er ikke mer fri enn at du på et senere tidspunkt innkalles til tingretten og får din straff der. Så kan det ta en god stund før du bli innkalt til soning...Effektive har vi aldri vært i Norge..

 

Helt sant det Gullvingen :-)

Men Norge burde hatt lover som tilsier soning fra 1 dag på alvorligere vinningskrimminalitet og grov legemsfornærmelse.

Bygg heller ut fengslene og bruk mindre penger på annet som vi knapt merker noe til.

Oppgrader Politi og Fengselsvesen i hele Norges land.

 

Når det gjelder den nøkklen i skapet til jegeren , så er jeg enig i Grevlingen1 sitt innlegg.

 

Naboen min har ikke våpen da han fikk innbrudd. Men hadde det stått ett våpenskap med nøkkel i så hadde det florert fritt våpen i Bulgarsk og Polsk krimminelt miljø !

 

Soningskøer kunne vært kraftig redusert ved å flytte den straffedømte direkte til soning.

Nisselandet bruker milliarder av kroner på helt uvettige ting og sender mangfoldige millioner til en haug med land som har det litt stusselig...

Bruk 3 prosent av oljefondet og vi har råd til 20 nye fengsler, innfør straffearbeid og la lenkegjengen grave nye veier og rydde skog...! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Soningskøer kunne vært kraftig redusert ved å flytte den straffedømte direkte til soning.

Soning i hvilke ledige fengselsceller? Problemet er jo at vi ikke har ledig kapasitet i fengelsvesenet, hverken til varetektssoning eller vanlig soning. Og det tar minst 10 år å få et nytt fengsel ferdigstilt.

Link to comment
Share on other sites

Vil du lese noe rart...?

 

Vi er selv skyld i hvordan samfunnet har blitt.

Norge har forandret seg radikalt siden midten av -80 på alle måter.

Enten man vil tro det eller ikke har utviklingen vi selv har vært med på mye av skylden.

Data og nettløsninger, lettvinte metoder, kortere arbeidsdager, høyere lønninger og det meste i livet har vi på avbetaling og lån...

 

Åpne grenser, lave straffer for narkotika og annen vinningskriminalitet gjør Norge til et eldorado for kriminelle da Ola Dunk er så jævla dum at han tillater dette og ved å nærmest invitere kjeltringer hjem ved å markedsføre seg selv ved å vise hvor mye penger han har.

Er bare å se utenfor husene til folk...Dyre biler, gjerne flere...båter, sykler og annet fancy stæsj som er svært tilgjengelig for skurker...KOM Å HENT, NULL RISIKO I NORGE.

 

Vi har skylda sjøl og må ta støyten sjøl.

Fordi vi er så grenseløst dumme og selvopptatte med vår egen rikdom og forfengelighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...