Jump to content

Null rekyl rifle?


Zorro

Recommended Posts

Howa axiom varminter i .308w kanskje..Vekt på 4.4 kg, sett på stor demper, og den har rekylopptaker i stokken som skal ta opp 40% av rekylen i henhold til reklamen.

Tenker den ladd litt forsiktig vil gi svært lite rekyl.. sjekk på jaktdepotet.no

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode og raske svar :D

Skjønner jo at null ikke er oppnåelig, men det var for å poengtere at rekylsvakt ikke er nok.

Realistisk at det blir vesentlig bedre i løpet av overskuelig tid, så linksøving får bero.

 

Får sjekke litt rundt tipsene deres :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en axiom-stokk her. Den er kun prøvd på 223 som er ekstremt rekylsvak i utgangspunktet. Så den kommer liksom ikke til sin rett her. Men stokken har altså et stempel inni kolbehalsen (om det er et ord). Og denne fjærer godt, og vil ta opp mye rekyl!

 

Det store obset er jo at kikkerten kommer susende inn i øyet da men... ;)

Link to comment
Share on other sites

7 mm 08 Remington er kanskje den patrona som beskrives som minst rekyl, i hvert fall om den skal være lovlig til storvilt. Rekyl vil det alltid være. Du skal bruke krefter for å sende noe forover, da vil det også være krefter som virker bakover / oppover. spørsmålet er vel heller om det finnes rekyldempende tiltak.

 

Du kan jo høre med en bøssemaker ang en rekyldemper på løpet. De har ofte vært brukt på korte lette rifler. På ei tyngre og lengre rifle bør de gi bra demping.

Rekyldemper øker smellet, men det er egentlig ikke noe problem. Skal en først satse litt går det an å investere i skikkelig formsydde hørselvern, type høreapparat inni øret. NJFF-medlemsskap gir noe rabatter der.

 

Ser det er mange som monterer lyddemper, og at den også skal gi mindre rekyl. Poenget måtte vært å montert den på standard tyngde/lengde våpen, det er sikkert noen som kan uttale seg om hvordan det virker.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt null rekyl tror jeg rett og slett er umulig.
Nettopp! Hvis du har grunnkurs fysikk så vet du at dette blir vanskelig med et håndholdt våpen.. M
Vidar Nakling skrev i sin tid en artikkel i "Våpenjournalen" om rekyldemping i major-kalibre, med overskriften "NEI til Newton!". Den siktet altså til Newtons 3. lov - "actio = reactio", når et legeme virker på et annet med en kraft, virker det andre tilbake med en like stor, og motsatt rettet kraft.

 

Jeg er utdannet fra Angrepet på 106 mm REKYLFRI kanon - der vi sendte ut en flere kilo tung panserbrytende granat, uten rekylvirkning på våpenet. Dette skjedde, ved at en del av kruttgassen ble ledet bakover, og virket som en rakettmotor på kanonen. Det var "toeren" sin oppgave å se at det ikke var noe eller noen i "bakblåst-sonen". Når man skyter med de håndopererte 57 mm og 84 mm RFK, må man ligge svært skrått i forhold til skyteretningen - ellers blir det ikke greit å være høyre side og bein. Og man må ikke ha noe umiddelbart bak våpnet, som kan sende trykkbølgen fram til skytteren.

 

Jeg vil ANTA at tilsvarende våpen for jaktbruk vil medføre visse praktiske vansker, og at slike våpen neppe har noe stort markedspotensiale. DNs bestemmelser om at skyteprøven skal avlegges på overbygd standplass, vil også sette begrensninger - fra 2. skudd og utover har man kanskje ikke noe overbygg?

 

Da står vi igjen med ulike midler til å redusere rekylen, og å redusere FØLT rekyl.

 

Det første er greit - rekylkraften er hastigheita, ganger (projektilvekta + halve kruttvekta). DNs energikrav (ved energiberegning teller farten i andre potens) er større for projektiler på 9 gram, enn de på 10 gram - så rekylkraften blir vel omtrent lik, for "minimumsammo" på 9 eller 10 gram. KALIBERET er imidlertid tilnærmet likegyldig, men man må jo velge projektiler med god ballistisk koeffisient - i praksis liten kulediameter (6,5 - 7 mm - til nøds kaliber 30 og 8 mm).

 

Følt rekyl kan reduseres på forskjellig vis:

- Først og fremst ved å øke våpenvekta.

- Kolbekapper i fjærende materiale fordeler reylimpulsen over lengre tid, og over større område på skuldra

- Skjefteutformina er også viktig, spesielt hvis man får stor munningsvipp *

- Dempere fanger opp kruttgass på vei framover, og "trekker" derfor med seg våpnet, motsatt av rekylbevegelsen.

- De såkalte "rekylbremsene" (av Jørund Lien treffende kalt "smellforsterkere") virker som RFK-ene - sender en del av kruttgassen bakover. Dessverre rett mot ørene til skytteren, og alle andre, som måtte være så uheldige å befinne seg i samme kirkesogn.

- Diverse "kick-stop"-konstruksjoner gjør noe lignende - "står igjen" i rekylbevegelsen, og "slår" våpnet framover, når de "møter" våpenet.

- * "Munningsvipp" skyldes at rekylbevegelsen skjer bakover langs kjernelinja, mens våpnet bremses av anlegget i skuldra - jo større vinkel, jo mer munningsvipp. Det føles særlig ubehagelig, hvis man har dårlig anlegg for kinnet - da "hogger" kinnstykket mot kinnet. Munningsvippen blir vesentlig redusert, hvis man har stor vekt framme på våpnet - f.eks. lang pipe, eller en demper.

 

Edit:

Ser det er mange som monterer lyddemper, og at den også skal gi mindre rekyl. Poenget måtte vært å montert den på standard tyngde/lengde våpen, det er sikkert noen som kan uttale seg om hvordan det virker.
Jeg bruker dempere, på standard pipelengder. Det demper rekylen formidablet, og går forbausende bra i skogen - problemet er transport, da må man oftest skru demperen av. Og demper av/på er et ekstra "leamikk-ledd", muligheter for Murphy-trøbbel.

 

Jeg har skutt med 7mm Rem Mag i rifle med "smellforsterker", både med og uten "rekyldemperen" på. Jeg kjente ingen forskjell i rekyl (av forståelige grunner var det ikke mulig å gjennomføre dette ekspreimentet som "blindforsøk"!).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med 7mm Rem Mag i rifle med "smellforsterker", både med og uten "rekyldemperen" på. Jeg kjente ingen forskjell i rekyl (av forståelige grunner var det ikke mulig å gjennomføre dette ekspreimentet som "blindforsøk"!).

Jeg har en rekke rifler med og uten rekylbrems, har to stk Vektor Maskin rekylbremser. Det er merkbar forskjell selv på 223. 223 med brems er så en må le når en trekker av. Du hører liksom er jævlig smell, og tar deg i å lure på hva som smalt sånn, for rifla har jo ikke rørt seg.

338LM har en betydelig rekyl selv med, dvs. man merker den uten å kjenne etter, men all munningsvipp er borte. Uten brems er rekylen godt merkbar på denne rifla...

 

På 6.5x55 og 6kg Sauer 200STR, når jeg skyter liggende med tofot, så er det nesten ingen forflytning av siktepunktet. Ofte (når lyset ligger til rette) kan jeg se kulesporet som en annen hageslangestråle gå i en bue og inn i blinken.

Lille "MiniØKH" på 4 1/2 ble vel flyttet et godt stykke bakover og skalla grundig i kikkerten, med påfølgende nesten-hyling, hun hadde nok grått om hun ikke hadde mast seg til å skyte selv, mot grundige advarsler.

Med brems tømte hun magasinet uten å blunke. Det vil iallefall jeg påstå er å merke forskjell.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var vel velting av elg som var formålet..

Men ettersom vi er inne på effekten av demper og rekylbrems, tillater meg å poste denne videoen.

 

Men da må dere love å ikke mobbe meg for hverken lua eller den feminine skytestillingen!

Stillingen ble valgt for å ikke holde igjen noe av rekylbevegelsen.. valgte lua for å ikke fryse på ørene.

 

Bremsen er Smith Good Iron og demperen er en Hardcore TMD35.

Ser man bare på bevegelsen til framsiktet, så halverer man omtrent rekylbevegelsen med demper og brems (som ser ut til å ha lik effekt).

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Som andre skriver - en tung rifle.

 

Kaliber - så lite krutt som mulig for å fortsatt holde storviltkravet med 9 grams kule

 

F.eks en 260 Rem, med tykk pipe, kraftig stokk og hausken std lyddemper. Stokken bør være rett slik at rekyl ikke ledes oppover.

 

Har teori om at tommelhull fanger opp mer rekyl i høyre hånd

https://www.hsprecision.com/shop2/stocks/pss/pss046.html

 

Bruk fabrikk ammo - da kan en ta utgangspunktet i data som beskrevet på pakken - kontra hjemmelading der en selv er ansvarlig for å tyne patronen opp til annslagskravet.

Link to comment
Share on other sites

pga en fysisk skade i høyre kjeve/hode.

 

Forstår det som at skulderen din tåler rekylen, men kjeven ikke gjør det?

 

da tenker jeg at man jo ikke nødvendigvis må ha hodet på stokken...

Kan rett og slett sidemontert eller høyt montert rødpunkt være et alternativ?

 

Evt kunne en tilpasset stokk som gir svært lite kinnkontakt og går ned framover på bakstokken slik at kinnet ikke får noe bevegelse under rekylen vært noe?

Link to comment
Share on other sites

Stokkene på noen av Sauer 303 skrår jo forover som gjør at det neppe blir noe særlig trykk mot ansiktet. Dreier du opp løpet og setter på en rekylbrems i tillegg så tror jeg man vil ha en børse med svært lite rekyl.

 

Til sammenligning (dog ikke helt jaktrelatert): halvauto .308 med SJC Titan brems:

Link to comment
Share on other sites

pga en fysisk skade i høyre kjeve/hode.

 

Forstår det som at skulderen din tåler rekylen, men kjeven ikke gjør det?

 

da tenker jeg at man jo ikke nødvendigvis må ha hodet på stokken...

Kan rett og slett sidemontert eller høyt montert rødpunkt være et alternativ?

 

Evt kunne en tilpasset stokk som gir svært lite kinnkontakt og går ned framover på bakstokken slik at kinnet ikke får noe bevegelse under rekylen vært noe?

 

 

Jamez har tatt hovedpoenget, - som er å unngå den "kjappe smekken" mot høyre kjeve/øre region.

 

En tung rifle med demper og kolbebrems i 6,5...- virker vel realistisk å ta bort mye.

Men hvor vrient er det å få på et sidemontert sikte? - og å skyte med det?? :?:

Link to comment
Share on other sites

"Pistol" type Remington Xp100 sentergrep med minimum lovlig riflelenlengde på løp og ultralett frontmontert demper for å oppnå minimum totallengde for rifle.En Aimpoint på framre låskassebro. Da har man lettvekts lovlig rifle i valgfritt kaliber som ikke kommer i kontakt med skulder eller hode. Denne må selvfølgelig registreres som rifle og trenes mye med.

 

Storviltprøven kan skytes i creedmore stilling. Vanlige rifleskyttere kommer til å rope "juks" :-)

Link to comment
Share on other sites

Som andre foreslår, en tung rifle, gjerne noe varmint greier med tungt løp, monter enten demper eller rekylbrems hvis du bruker hørselvern. Skal den brukes til posteringsjakt kan f.eks Hausken Whisper være en ide, mye vekt reduserer rekyl og munningsvipp. Neste bør være en god stokk som gir fint rekylopptak, stor og fin kolbekappe for roligere rekylopptak. Neste som bør prioriteres er å få en justerbar kolbekam gjerne med pålimt neopren o.l. Da kan du justere kinnkontakt selv etter hva du ønsker i forhold til kikkerthøyde.

Kalibervalg bør være 260rem, eller 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner jo at null ikke er oppnåelig, men det var for å poengtere at rekylsvakt ikke er nok.

 

tror du skal slite litt med og finne en storvillt patron som er mildere enn svak

du må huske på at når du skal på jakt så må du ta hensyn til at dyre du skyter på ikke lider unødvendig

og at du er innen for forsvarlig krav når det kommer til patronens evne

selv en 6.5 med tung GRS stock og munningsbrems flytter litt på seg

men ikke noe som de fleste av oss ville reagert nevneverdig på

hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet en børsemaker og komt frem til noe der

men at du får noe som er forsvarlig for jakt på storvillt som er mildere enn rekylsvak

tviler jeg personelig på men hva vet vel jeg..er ikke børsemaker :wink:

håper du finner en løsning som fungerer for deg og lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Få tak i en m/67 (skytterlagsmauser) i 6,5-55 med orginal sideforskjøvet kikkertmontasje. Behold full løpslengde og monter rekylbrems.

Hvis det oppnåes kontakt mellom kinn/kjeve og kolbe så er det bare å høvle/pusse.

Det må da være noen som har en slik støvsamler stående på et kott?

Trening foretaes med rekruttammo. Enkel og billig løsning!

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det du skal forflytte fremover har masse, så kan du stort sett glemme konseptet null rekyl. Newtons tredje lov.

 

Så frem til nullmassevåpen er realitet (les: Du tusler rundt med batteripakke og skyter høyenergilaser), så får du ikke _NULL_ rekyl.

 

Det eneste du kan gjøre, er å bruke metoder som økt masse i våpen, eller absorberende materialer, for å spre rekylpulsen til å skje over lenger tid (samme totale bevegelsesenergi men spredd over f.eks. 0.2 sekunder og ikke 0.001). Mistenker største hinderet for å få gjort dette lettvint er at direkterotet for naturforvirring får knute på knickersene sine så fort stokken på geværet ikke ser ut som den er fra attenhundre-og-pil-og-bue. Derfor kan du ikke f.eks. bruke ATI Strikeforce eller Talon (begge har recoilabsorber) stokk på rifla uten at de bruker boka si som fluesmekker på deg. Og dette er faktisk et konkret eksempel på hvorfor DN er på jordet med reglene sine.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Iht. N3 så er det akkurat like mye rekyl uansett hvor automatisk rifla er. På de fleste halvautoer er kula ute av løpet og kilden rekyl er avsluttet, før ladebevegelsen starter.

Min erfaring med halvauto grovrifler begrenser seg i stor grad til AR15/HK 416/AK47 og en hel del skyting med AG3, så sivile slike er jeg ikke helt inne i.

MEN, når en prøver å skyte bra med rifler så blir det å holde rifla i ro gjennom skuddet viktig, og min oppfatning er bestemt at det er mye vanskeligere å holde en halvauto (i samme kaliber) i ro, enn ei halvautorifle som har rekyl i opptil flere retninger.

En AG3 kan ha en rett plagsom rekyl for mange, men det er sjelden en hører det om like tunge boltrifler i 308.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke rekylbevegelsen i gassdrevne våpen motvirkes allerede idet gassene begynner å presse stempel/sluttstykke bakover samtidig med at fremre enden av "gasskammeret" ( :roll: ) skyves fremover? Og en del av rekylen kommer vel av kruttgasser som forlater løpet etter at kula er ute, systemer som sender gass ut av våpenet andre retninger enn fremover vil vel da redusere denne delen?

 

For rullelåsen (G3) vil det vel være noe av det samme, en god del av energien vil gå til å akselerere sluttstykkebæreren som igjen lagrer denne energien i fjøren og gir den tilbake over et lengre tidsrom, noe som gir mindre følt, men like stor reell rekyl?

 

Men dette er vel uansett spikkefliseri. Om det skal jaktes på bøen kan man skru på noen kilo bly på ønsket sted på kolben. Burde gjøre mye av jobben, til en brøkdel av tankearbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke rekylbevegelsen i gassdrevne våpen motvirkes allerede idet gassene begynner å presse stempel/sluttstykke bakover samtidig med at fremre enden av "gasskammeret

308, 3g kruttgass totalt, hvorav en brøkdel, sender et lite gasstempel bakover i noen få m/s - eller virker direkte, og må fylle gassrøret først, eller en rullelås, hvor sluttstykkebæreren beveger seg en cm, før kula er long gone.

 

en god del av energien vil gå til å akselerere sluttstykkebæreren.... ... og fjøren

Regn på det. Energien som lagres i en liten pinglerekylfjær - mot 3000J... Ei sånn fjær kanskje lagrer 10-30J?, på gjett)

 

Men dette er vel uansett spikkefliseri. Om det skal jaktes på bøen kan man skru på noen kilo bly på ønsket sted på kolben. Burde gjøre mye av jobben, til en brøkdel av tankearbeidet.

Ja, 100% enig. Tung rifle, lettest mulig kule innenfor regelverket, og en Vektor brems. Og en stokk som er rett, så en får enda mindre munningsvipp.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

en god del av energien vil gå til å akselerere sluttstykkebæreren.... ... og fjøren

Regn på det. Energien som lagres i en liten pinglerekylfjær - mot 3000J... Ei sånn fjær kanskje lagrer 10-30J?, på gjett)

 

Den lille pinglefjæra bremser rekylimpulsen på samme måte deformeringssoner i bilen din gjør under en kræsj (eller den tykke kolbeputa), det er samme mengde energi som skal ut, men over lengre tidsmengde, og dermed lavere G, og mindre vondt.

I tillegg vil som nevnt de gassopererte endre retningen på litt gass, på samme måte som munningsbrems. Gassen og det ubrente kruttet veier kanskje ikke all verden, men hastigheten er høy.

 

Det er en grunn til at korte løp gir mer rekyl, selv om utgangshastigheten og dermed prosjektilets kinetiske energi er lavere. Så å snakke om newtons tredje lov, og bare snakke om kulas energi og våpenets energi blir litt for enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg så på rullelås, men har ikke den en utveksling på 4:1? Altså vil 75% av rekylkraften overføres til kasse mens 25% overføres til sluttstykke?

 

For et gassdrevet system vil effekten være mindre, men akselerering av sluttstykke vil også her gi en netto reduksjon i kraften som virker på kassa. Må nesten regne litt på hvor stor den kraften kan være...

Link to comment
Share on other sites

rekylkraften som opptas av sluttstykket må også ha en motkraft Erlend. Rett nok er den noe utsatt i tid, men vi snakker millisekunder. For en AG3 kanskje 50-100ms.

Den bidrar til både bakoverbevegelse og munningsvipp, mens en brems vil reelt fjerne en del av den bakoverrettede kraften, og kan også blåse munningen ned så mye at munningsvipp er helt fraværende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en av disse "pinglene" som får skikkelig vondt av en AG3 (Får dobbelt slag av den). Jeg fikset det i sin tid ved å plane kolba på ei pussemaskin for så å sette på ei skikkelig effektiv kolbekappe.

 

I tillegg misliker jeg sterkt å få skjefteslag i kinnbeinet ved liggendeskyting, det gjør vondt og forstyrrer.

 

Ett er sikkert og det er at en rett kolbe gir mindre vipp og derved mindre slag i kinnet.

 

En god kolbkappe sprer rekylimpulstid og areal den virker på, og det gjør al mer behagelig.

 

Med demper og medium til langt langt løp i tung profil i 6,5x55 er mye gjort for å få ei rolig rifle.

 

Kick stop i kolben fungerer (Prøvde en Blaser R93 i 6.5x55 med kick stop, kjentes ut som om den hadde demper, helt sykt). Kan monteres i de fleste kolber, øker vekta på rifla og balanserer ut en demper. I Blaseren merket jeg ikke noe på balansen da den var montert fremst i kolben.

 

Jeg ville ha sett på hva jeg hadde i skapet for eventuell ombygging, eller ha begynt på nytt og bygget spesielt for problemstillingen.

 

1: GRS stokk om denne kan monteres kick stop i (Det må du ha), fordeler er rimelig rett pistolgrep, justerbar kinnstøtte, kolbene er rette (Lite løft).

2: Kaliber 6.5x55 er normalt rimeligst/lettest å oppdrive, optimalt vil være noe med lit mindre krutt i hylsa.

3: Rifle. Enhver rifle du kan leve med, bare den oppfyller følgende:

a. Medium til tung løpsprofil.

b. Løpslengde på minst 55cm (Helst nærmere 60cm i tilfelle 6.5x55).

c. Mekanismen passer i en GRS stokk.

4: Demper / Brems, Helst stor demper for best mulig rekyldemping og ekstra vekt- Store Hausken er aldri feil. Alternativt en standard Vektor Brems.

5: Kikkertsikte med lang øyeavstand, kanskje heller en rødpunkt om det passer med jaktformen.

 

Kjøpe rifle ferdig fra hylla?

Se på Blaser R8 med kick stop og demper.

Sauer 200str. (Gjerne med originalstokk). Få montert kick stop og demper/brems.

 

Har skutt med Axiom stokken, er ikke overbevist om at den er veien å gå for TS. Tenker da spesielt på kinnbeinet.

Link to comment
Share on other sites

rekylkraften som opptas av sluttstykket må også ha en motkraft Erlend. Rett nok er den noe utsatt i tid, men vi snakker millisekunder. For en AG3 kanskje 50-100ms.

Jupp, for en halvauto rifle så vil tiden være i størrelsesordenen 100ms. Og selv om det virker lite så er det mye sammenliknet med kraften som virker på kassa (ca 1ms). Våpenets rekylhastighet er noen få mm/ms mens slaglengden er noen titalls millimeter, så forsinkelsen er absolutt reell. Men vi snakker jo om en liten andel av rekylenergien her, så forskjellen er nok ikke så stor som enkelte liker å tro.

 

En munningsbrems er mye mer effektiv, men en brems fungerer like bra på en halvauto som en boltrifle så det er ikke et spørsmål om å velge.

 

Når det gjelder trådstarters problem så er det umulig for oss å gi annet enn generelle råd, hva han tåler av rekyl må han nesten finne ut selv. Er det sparket bakover eller munningsvipp som er verst? Hvor går grensen mellom "helt OK" og "akseptabelt for noen få skudd på jakt"? Dette må prøves ut i praksis, som regel er folk mer enn villige til å la folk prøve et par skudd med rifla om du spør.

Link to comment
Share on other sites

Mer rekyl regnet i joule? Hvordan har det seg?
Jeg brukte energi siden fjæra lagrer energi, ikke bevegelsesmengde. Men det er ikke en god måleenhet for rekyl. K

Det var Varjs påstand jeg ble nysgjerrig på, at korte løp gir mer rekyl. Om man antar at vekten er lik synes jeg det høres pussig ut, men mulig Varj ikke hadde det som forutsetning.

 

For øvrig, 50-100ms er jo 0,05-0,1 sekund, og jeg synes det høres ut som mer enn jeg ville forventet av rekylimpuls i en manuell rifle.

 

Er vi kanskje en liten meter OT her?

 

Nymen: Jeg lurer på om det ikke er det der som kalles kickstop.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil på ingen måte anbefale TS og glemme følgende....

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

 

Greit nok at ting skal være komfortabelt..men ikke la det bli uansvarlig :wink:

 

greier man ikke kravet for forsvarlig jakt så skal man droppe det etter min mening....

Link to comment
Share on other sites

Nå vet vi alle at de kravene er satt opp for gammeldagse ikke bondede bly kuler som splintres både hit og dit ved treff i bein.

Og at de i dag er overkil i forhold til dagens gode kuler (For ikke å nevne homogene kuler).

 

Men nå er det vel ikke noen som har anbefalt ts å gå under lovens krav?

Det eneste er at ved bruk av fabrikk amo kan han lovlig benytte amo som jeg som hjemmelader ikke kan, og slik få enda mindre rekylimpuls. Siden fabrikk amo med påstemplet nok joule på esken er lovlig uansett løpslengde, er dette ikke noe tema.

En annen sak er at han også har blitt anbefalt lengst mulig løp for vekt, rekylimpuls, balanse, og minimering av pipeoppslag. Så dette med anslags energi er ikke en del av denne diskusjonen utover hvilke kalibre som er lovlig å benytte til stort storvilt.

 

Forøvrig er det ikke tvil om at ts bør bruke ammunisjon som gir minst mulig rekylkraft innen lovens bokstav.

Link to comment
Share on other sites

Det var Varjs påstand jeg ble nysgjerrig på, at korte løp gir mer rekyl. Om man antar at vekten er lik synes jeg det høres pussig ut, men mulig Varj ikke hadde det som forutsetning.

 

Merk at jeg snakker om følt rekyl, som er litt mer ullent enn matematisk rekyl.

Kortere løp har høyere utgangshastighet og trykk på gassene ved munningen, samt at det er mer ubrent krutt (med masse), som får en veldig høy hastighet.

Jeg vet ikke om den føles hardere fordi den kommer raskere, eller hva det er, men jeg har samme inntrykket fra helt uvitenskapelige tester og erfaringer.

Så om andre har testet før og etter kapping, og selvfølgelig helst (men usannsynlig) med den avkappede biten teipet til skjeftet for å beholde massen, så hadde det vært interessant å sett.

Link to comment
Share on other sites

Kortere løp har høyere utgangshastighet og trykk på gassene ved munningen

Sant nok, men samtidig er hastigheten på prosjektilet også lavere. Jeg skal ikke si at dette går opp i opp uten å ha regnet på det, men at det skulle gi noe vesentlig bidrag til rekylen sliter jeg litt med å se.

 

samt at det er mer ubrent krutt (med masse)

Massen og dermed bidraget er den samme om det er gass eller partikler.

 

Men følt rekyl er som du sier et ullent område...

Link to comment
Share on other sites

Dette med følt rekyl i langt kontra kort løp er ullne greier ja, min oppfattning av dette med langt kontra kort løp er:

 

Langt løp gir en annerledes balanse i våpenet, en treghet som gjør det lettere å peke med. Samtidig blir smell og subjektiv oppfattning av smellen faktisk betydelig mindre for skytter, og våpenet oppleves som roligere i rekylen/mindre pipeoppslag.

Med kort løp blir dette helt annerledes, kanskje mye fordi det ofte er samme våpen med korter pipe man skyter og dermed er våpenet lettere og har en annen balanse enn det opprinnelig hadde.

 

Skal jeg være tøff, ville jeg si at en gammel langløpet M96 med påmontert skikkelig kolbekappe og brems. Ville ha gitt svært lite opplevd rekyl og pipeoppslag, originalstokken er rimelig rett og faller bort fra kinnet. Jeg skyter faktisk MAS (Dynamisk rifle) med en slik i original stand utenom bakkappe. Og den er helt rå som den er uten brems, lang som ett vondt år men rå. :D

 

Skyter den gjerne dagen lang med T-skjorte eller feltskjorte på kroppen, og ladningene er gode gamle D-spiss redusert nok til at jeg tror den ikke sprenges mellom fingrene mine (Skjøt fullpupp 10g Mega lovlig til storvilt med den opp til i år, og kan ikke si at jeg merker særlig forskjell, bortsett fra at trykket på kassa nå er noe mindre og jeg sover bedre om nettene. Trenger uansett ikke så harde ladninger til jakt med ett km langt løp :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...