Jump to content

Maks 2 skudd i hagle ved jakt?


Ken Adams

Recommended Posts

Fakta er viltloven § 20 .

 

Merk at dette er i lovs form vedtatt i Stortinget og innført i viltloven av 1981.

      

Både intensjon, forarbeider og lovtekst er uten tolkningsmuligheter...:

 

"Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt."

 

Kan hagla ta mere enn to skudd når du kontrolleres vil dette uansett hvis saken(forelegget) ikke vedtas...dette går til domstolen som igjen medføre at du dømmes. Slik er fakta og slik er det rettspraksis på :wink:

Nå har jeg søkt gjennom hele databasen på lovdata og greier ikke å finne noen sak hvor det har vært spørsmål om denne bestemmelsen. Har du Rt-nummer til noen av rettsavgjørelsene du sikter til? Kunne vært interessant å se hva de sier om dette.

Link to comment
Share on other sites

Angående bernkonvensjonen.

 

Norge ratifiserte denne konvensjonen 27. Mai 1986 og i denne konvensjonen, i "Liste IV", som omfatter fangstredskaper og jaktmetoder som skal være forbudt, er blant annet følgende ulovlige fangstmetode for ferskvannsfisk nevnt; skytevåpen.

 

Altså, i følge denne konvensjonen er bruk av hagle til jakt på gjedde ulovlig.

 

Derimot sier jo som tidligere nevnt § 37 i "Lov om laksefisk og innlandsfisk mv. (lakse- og innlandsfiskloven)." At bruk av skytevåpen er lovlig brukt til fangst og avliving av gjedde.

 

Hvordan er dette med et lands lover i forhold til ratifiserte internasjonale konvensjoner? Hva er gjeldende?

Link to comment
Share on other sites

Og til deg med blåteksten, det er vel flere enn meg, og langt før meg, som kom med tøvete beskrivelser. Men jeg er vel en fersking her som må tøyles litt...;-) så det beklager jeg!
Må igjen få minne om forumreglementet, som alle brukerne har forpliktet seg til å følge:

 

Dersom innlegget ditt blir moderert:

- Du skal IKKE starte en åpen diskusjon om dette på åpent forum.

Link to comment
Share on other sites

Angående bernkonvensjonen.

 

Norge ratifiserte denne konvensjonen 27. Mai 1986 og i denne konvensjonen, i "Liste IV", som omfatter fangstredskaper og jaktmetoder som skal være forbudt, er blant annet følgende ulovlige fangstmetode for ferskvannsfisk nevnt; skytevåpen.

 

Altså, i følge denne konvensjonen er bruk av hagle til jakt på gjedde ulovlig.

 

Derimot sier jo som tidligere nevnt § 37 i "Lov om laksefisk og innlandsfisk mv. (lakse- og innlandsfiskloven)." At bruk av skytevåpen er lovlig brukt til fangst og avliving av gjedde.

 

Hvordan er dette med et lands lover i forhold til ratifiserte internasjonale konvensjoner? Hva er gjeldende?

Høyesterett har lagt seg på den linja at norske interne rettsregler går foran folkerettslige regler. Finanger-saken er et ganske kjent eksempel og den første dommen hvor dette prinsippet blir stadfestet.

 

En internasjonal avtale har ingen betydning for oss borgere i utgangspunket, den binder kun staten. Så hvis ikke staten følger opp ved å innføre regelverket gjennom lov eller forskrift vedtatt av Stortinget så spiller den ingen praktisk rolle for oss.

 

I lovforarbeidene til lakse- og innlandsfiskeloven uttaler Departementet følgende om unntaket for gjedde: "I nytt pkt. 3 har departementet tatt inn forbud mot bruk av skytevåpen, unntatt for fangst av gjedde. Grunnen til dette er at bruk av skytevåpen er en uheldig form for avliving med økende omfang i andre land. Unntaket for fangst av gjedde er tatt inn fordi dette er en fangstform med lange tradisjoner. "

Link to comment
Share on other sites

Er det rart det er krig i verden - når det går an å skrive side opp og side ned med vås om en svært enkel sak.

For at en magasinhagle skal være lovlig på jakt kan magasinet kun ha plass til en patron, (one, uno, ein og så videre på flere språk om nødvendig).

Den maksimale patronlengden som våpenet er kamret for må få plass i magasinet, plass utover det som er nødvendig for en slik patron er ulovlig dersom det gir muligheter for å lade flere patroner.

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ikke alltid at en traktor er i transportmodus, jeg nevnte kajak før i tråden + det hender jeg bruker ski i ulendt terreng også.

 

En kajak har du lov til å jakte fra, du har ikke lov til å jakte fra motorkjøretøy, aka traktor. SÅ enten brukes den til transport, eller du bryter andre paragrafer.

Har du virkelig jegerprøven?

 

Har du noengang jobbet ute på et jorde ?

..og takk for meg ..

Link to comment
Share on other sites

Har du noengang jobbet ute på et jorde ?

 

Jeg har jobbet mye ute på jorder, men aldri hatt noe behov for å ha med våpen av den grunn. Våpen kan brukes til jakt, og kan transporteres frem og tilbake til jaktstedet osv. man kan ikke kjøre rundt med hagla ladd i traktoren tilfelle rottefelle, uansett hva man jobber med?

 

Det er også slik at selv om du parkerer traktoren midt i ødemarken når du er ute på jakt og er borti traktoren med så mye som et hårstrå når du skyter, så jakter du ulovlig.

Det samme prinsippet gjelder til dels fra båt, hvor det innenfor 2km fra land ikke holder å ta av motoren og legge denne oppe i båten, båten skal ikke ha motor overhode, og derfor er det lov å jakte fra kajakk uten motor, men ikke fra jolle hvor motoren ikke brukes, men fortsatt er med.

Link to comment
Share on other sites

Det var da veldig..

Jakt fra motorisert kjøretøy er ikke lov. Ikke engang når motoren er avslått.

 

Derimot oppevaring av pumpe i traktor, også med skudd i magasinet er da lov?

Dermed er vel oppevaring av hagle i traktor tilogmed oppspent med skudd i kammeret heller ikke forbudt. (For å mate med teskje: Såfremt ikke traktoren kan defineres som under transport og samtidig er under oppsyn av våpeneier)

Er dette forbudt så er jeg glad for å få den kunnskapen på plass..

 

At man jobber utenfor traktoren er da absolutt ikke noe tenkt tilfelle eller oppkonstruert cornercase heller.

 

Når det gjelder den teksten som forbyr to skudd i magasinet (tomt kammer) så er min mening at den er idiotisk, og ikke samsvarer med lovens intensjon.

Det ser heller ikke ut som om det eksisterer noen gjeldende rettspraksis på dette heller.

 

Det må da for fanden være takhøyde å stille noen spørsmålstegn med den teksten uten at hylekoret går helt opp i fistel!

Link to comment
Share on other sites

Derimot oppevaring av pumpe i traktor, også med skudd i magasinet er da lov?
Nei, det er ikke lov.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20090625-0904.html

§ 78. Krav til sikker oppbevaring

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen skal påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring.

 

Ved midlertidig oppbevaring av våpen som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn. Våpenet kan midlertidig forlates uten tilsyn hvis en vital del medtas og oppbevares under tilsyn.

 

§ 84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du definerer det som oppbevaring (på samme måte som når du oppbevarer våpenet i våpenskap hjemme) skal våpenet vare uladet. Og med uladet menes at det ikke får vare ammunisjon i våpenet.

 

Jeg har personlig ikke noe problem med at du har en ladet hagle med deg i traktoren, husker når revskabb var et problem hjemme, da var det ofte våpen med i bil/traktor mm. Nå snakker vi 80-tal. Så var det problem med mink, da var det frem med börsene igjen. Nå er det vistnok bever som lager problemer..

Link to comment
Share on other sites

 

Derimot oppevaring av pumpe i traktor, også med skudd i magasinet er da lov?

 

Nei dette er brudd både på våpenloven og jaktloven med for begge tilhørende forskrifter slik du beskriver saken.

 

Rettspraksis er det også rikelig av ta evt kontakt med en tingrett i "jaktområder"...eksempelvis Sør Østerdal tingrett.

 

 

Både våpenlov og jaktlov med dertil hørende forskrifte er både enkle og klare når det gjelder det som er tema i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Det var da veldig..

Jakt fra motorisert kjøretøy er ikke lov. Ikke engang når motoren er avslått.

 

Derimot oppevaring av pumpe i traktor, også med skudd i magasinet er da lov?

Dermed er vel oppevaring av hagle i traktor tilogmed oppspent med skudd i kammeret heller ikke forbudt. (For å mate med teskje: Såfremt ikke traktoren kan defineres som under transport og samtidig er under oppsyn av våpeneier)

Er dette forbudt så er jeg glad for å få den kunnskapen på plass..

 

At man jobber utenfor traktoren er da absolutt ikke noe tenkt tilfelle eller oppkonstruert cornercase heller.

 

Når det gjelder den teksten som forbyr to skudd i magasinet (tomt kammer) så er min mening at den er idiotisk, og ikke samsvarer med lovens intensjon.

Det ser heller ikke ut som om det eksisterer noen gjeldende rettspraksis på dette heller.

 

Det må da for fanden være takhøyde å stille noen spørsmålstegn med den teksten uten at hylekoret går helt opp i fistel!

Traktor regnes vel ikke som motorvogn? Så så lenge du ikke kan sies å være under transport, så er ikke dette ulovlig. Bare pass på at du ikke faller inn under denne bestemmelsen, viltloven § 21: Det er forbudt under jakt:

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

Link to comment
Share on other sites

I beste fall meget uklart. Motorredskap er i hvert fall ikke motorvogn, selv om det ville blitt definert som det etter vegtrafikkloven. Politiet stoppet broren min på scooter som han ikke hadde lappen på, og sa at det eneste du kan kjøre uten førerkort er traktor unntatt på offentlig veg, da regnes som motorredskap, regnet med at dette var riktig. (Logisk, han kan jo kjøre 12 tonns hjulgraver, hvorfor ikke 3 tonns traktor?) Slik jeg tolker kjøretøyforskriften nå når jeg leser det står det eksplisitt at traktor ikke faller inn under motorredskap, selv om dens funksjoner jevnt over ikke i hovedsak handler om persontransport. Jaja.... så lenge han holder seg på utsiden av traktoren kan man ikke si at våpenet "medtas" i motorvogn, i hvert fall, selv om han plasserer det inni. Strengt tatt vanskelig å oppfylle lovens krav om at våpenet ikke skal være lett tilgjengelig også, inni ei traktorhytte, under transport vel og merke.

Link to comment
Share on other sites

I beste fall meget uklart. Motorredskap er i hvert fall ikke motorvogn, selv om det ville blitt definert som det etter vegtrafikkloven. .

 

Er overhodet IKKE uklart. Og evt hva en eller annen polititjenestemann kan ha "fortalt" din bror er heller ikke relevant....

 

§ 2. Definisjoner... er soleklar:

 

Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor.

 

Videre kan du lese gjentatte ganger til du forstår det her...:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-002.html

Link to comment
Share on other sites

I beste fall meget uklart. Motorredskap er i hvert fall ikke motorvogn, selv om det ville blitt definert som det etter vegtrafikkloven. .

 

Er overhodet IKKE uklart. Og evt hva en eller annen polititjenestemann kan ha "fortalt" din bror er heller ikke relevant....

 

§ 2. Definisjoner... er soleklar:

 

Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor.

 

Videre kan du lese gjentatte ganger til du forstår det her...:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-002.html

Hva er det egentlig som er så utrolig?

Førerkortforskriften § 2-2 sier:

1. Motorvogn: Ethvert motordrevet kjøretøy som normalt brukes til transport av personer eller gods på veg eller til å trekke kjøretøy som brukes til transport av personer eller gods på veg. Definisjonen omfatter også trolleybuss, men ikke traktor og motorredskap.

 

Man kan ikke bare overføre en legaldefinisjon og bruke den som man vil i en annen lov. At "motorvogn" er definert som absolutt alt med motor i vegtrafikkloven, betyr ikke at det er tilfelle i andre lover. Definisjonen har kun hjemmel i egen lov.

 

På et jorde regnes ikke en traktor som motorvogn. Ferdig diskutert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I beste fall meget uklart. Motorredskap er i hvert fall ikke motorvogn, selv om det ville blitt definert som det etter vegtrafikkloven. .

 

Er overhodet IKKE uklart. Og evt hva en eller annen polititjenestemann kan ha "fortalt" din bror er heller ikke relevant....

 

§ 2. Definisjoner... er soleklar:

 

Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor.

 

Videre kan du lese gjentatte ganger til du forstår det her...:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-002.html

 

Hva er det egentlig som er så utrolig?

.

 

Det du viser til er IKKE relevant for tråden , du viser til Forskrift om førerkort m.m. Og jeg regner og håper du forstår at vi ikke diskuterer om han har førerkort eller ikke. :lol:

 

Hamsund2 må selvsagt mene og tro at traktor er et flyvende objekt eller noe annet :roll: , men dersom man blir stoppet og kontrolert av politimyndighet og man finner ladd våpen i traktoren så er og blir dette brudd på våpenloven( i jaktsituasjon også jaktloven).

 

Setter strek her da jeg ikke evner å forklare dette tydeligere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Det du viser til er IKKE relevant for tråden , du viser til Forskrift om førerkort m.m. Og jeg regner og håper du forstår at vi ikke diskuterer om han har førerkort eller ikke. :lol:

Det vi diskuterer er jo hva som faller inn under begrepet "motorvogn" i våpenforskriften. Da er det meget relevant å se på hva som man normalt skal forstås som motorvogn. Jeg mener det mest nærliggende å anta er at man i dette tilfelle må definere motorvogn som noe som beveger seg på offentlig veg, eller samme forståelse som førerkortforskriten. Det gir jo ingen mening at man skal kunne gå rundt med hagla ladd på jordet, men ikke ha den i traktoren på samme jordet. Hva skulle det vært godt for?

Link to comment
Share on other sites

Så du vil ha spesielle regler for å kunne ha et våpen ladd i traktor og bare i traktor? Er det vanskelig å forstå motorisert kjøretøy?

En deltaker i tråden lurer på hva som er lovlig, jeg forsøker å hjele vedkommende med å finne svaret. Hva jeg vil ha og ikke er ikke engang et tema her.

 

"Motorisert kjøretøy" brukes ikke i den forskriften som diskuteres, det som diskuteres er motorvogn.

Link to comment
Share on other sites

Hamsun2:...

 

Hvis du er enig i at LOV står over forskrift...les videre

 

Vegtrafikkloven :

 

§ 1. Lovens område.

       Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn.

 

Dvs på bondens jorde, i skogen, på vei....Er du enig les videre...

 

§ 2. Definisjoner.

      

       Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor.

 

Traktor oppfyller alle I LOVs form krav til å være motorvogn .....Enig? Hvis ja les videre..

 

Leser man da kjøretøyforskriften er fremdeles traktor både kjøretøy og motorvogn....Enig?

 

Traktor er heller ikke her motorredskap....og selv om det hypotetisk hadde vært motorredskap så er det fremdeles motorvogn....Enig?

 

Relatert til våpenloven § 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket...

 

Er du enig i at om man kjører rundt med ladd pumpehagle i traktoren så bryter man loven? ...

 

Relatert til våpenloven § 27a. Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst...

 

Er du enig i at man bryter loven ved å oppbevare ladd pumpehagle i traktoren?

 

 

Relatert til viltloven § 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

       Det er forbudt under jakt:

 

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

 

Er du enig i at bruk av traktor bryter med dette?....

 

Når det gjelder det opprinnelige spørsmål om hagle og magasinkapasitet er dette også i LOVs form...

 

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

      

       Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

 

Det er Stortinget som har bestemt det over og vi kan være uenig...men kommer slike saker for domstolen så er det det over som gjelder...

 

Og du blir dømt..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger bruker jeg pumpa på rådyrjakt. Ikke lov å fylle på godt med slugs her heller da? Ikke en gang med rifla slugløp? Med rifla er det jo nema problema med fullt magasin. Ikke godt å forstå seg på alt de "kloke" har funnet på.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har forstått det er det tillatt med maks 2 skudd i hagla ved jakt. Når jeg fikk halvauton var den plugget så at magasinet rommer 2 patroner og i tillegg er det da plass for en patron i kammeret.

Min mening er at dette ikke er lov på jakt, eller tolker jeg loven feil?

 

Noen av oss synes det er dårlig sikkerhet å traske rundt på jakt med skudd i kammeret på ei pumpehagle og bruker ett tomt kammer som en ekstra sikkerhet.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger bruker jeg pumpa på rådyrjakt. Ikke lov å fylle på godt med slugs her heller da? Ikke en gang med rifla slugløp? Med rifla er det jo nema problema med fullt magasin. Ikke godt å forstå seg på alt de "kloke" har funnet på.

I følge lovens ordlyd, er svaret nei.

 

Men lovteksten i seg selv er ingen rettsregel, og må tolkes som alt annet. Og tolket i lys av bestemmelsens formål, kan man lett argumentere for at pumpa i et slikt tilfelle burde vært sidestilt med ei vanlig boltrifle.

 

"Ingen regel er til for sin egen skyld" som Boe uttaler det. Skulle dette noen gang havne i retten er jeg ganske sikker på at du hadde sluppet unna straff.

Link to comment
Share on other sites

hvordan er ei pumpehagle mindre sikker med skudd i kammer enn ei annen hagle?

 

Hagler for 1 og 2 skudd kan knekkes og skal knekkes når man går. Det kan være at man snubler og våpenet ikke er sikret.

Feilraten til mennesker er omtrent 1% så her kommer man ikke

unna at det er sikrere å ikke ha skudd i kammeret når det gjelder pumpehagler.

Det er leit hvis loven nekter mere enn 1 skudd i magasinet men synes det er greit med 1 skudd i kammeret.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

en vandrer da ikke rundt med hagla åpen hele tiden. mulig at du gjør det,men er nok langt flere som ikke gjør det.

da må du også ta med halvautomat hagle og ikke bare pumpehagle, og rifle og alt annet som skyter gjelder jo det samme.. forsiktig skal jo en være uansett. jeg vil heller si at pumpehagle er noe av det mest sikre du kan få.

1 skudd i kammeret,og ett nytt blir det ikke før du pumper, går du på trynet med ei åpen dobbeltløpet hagle så kan det jo skje at den smekker sammen i fallet,og da er det 2 skudd som kan gå av,i stedet for 1.

Link to comment
Share on other sites

Det er leit hvis loven nekter mere enn 1 skudd i magasinet men synes det er greit med 1 skudd i kammeret.

 

Det ER leit, men det hjelper oss svært lite. Jeg syns faktisk denne saken er så viktig at den burde bli tatt opp under arbeidet med ny våpenlov dersom det ikke allerede er gjort.

Link to comment
Share on other sites

Så du vil ha spesielle regler for å kunne ha et våpen ladd i traktor og bare i traktor? Er det vanskelig å forstå motorisert kjøretøy?
En deltaker i tråden lurer på hva som er lovlig, jeg forsøker å hjelpe vedkommende med å finne svaret.

Skulle dette noen gang havne i retten er jeg ganske sikker på at du hadde sluppet unna straff.
Jeg, på min side, håper inderlig at de du prøver å "hjelpe", ikke følger rådene dine i så stor grad at de ender i retten.
Link to comment
Share on other sites

Sitter å leser svarene i denne tråden og småflirer :D

 

Amatør svarte på mine spørsmål, men problemet (iht tråden) igjen, var at jeg brukte feil ord.

Jeg brukte ordet "oppevaring".

 

Jeg vil altså plassere hagla i traktoren mens jeg jobber utenfor.

 

Og, ja Jegermeistern har et meget godt poeng;

om man vil putte to patroner i magasinet og ha tomt kammer,

så må man være forberett til å ta det bråket med rettsystemet som evt. kommer!

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vil altså plassere hagla i traktoren mens jeg jobber utenfor.

 

Som du hele tiden snakker om en ladd hagle vil dette fremdeles være brudd både på våpenlov og jakloven :wink:

 

Saftig bot og 5 år uten våpenkort... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ett lite råd til den glade traktorbruker:

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn.

 

Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende.

 

Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig.

 

Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn.

 

I denne paragrafen regnes uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990, som skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Har du noengang jobbet ute på et jorde ?

Det er også slik at selv om du parkerer traktoren midt i ødemarken når du er ute på jakt og er borti traktoren med så mye som et hårstrå når du skyter, så jakter du ulovlig.

Dette er nok ikke helt korrekt, sitter man på / i traktoren, kan man ikke skyte lovlig. Men er man på utsiden er saken mer nyansert, da er spørsmålet om traktoren avleder viltets oppmerksomhet eller ei. Og det varierer ut fra situasjonen, uten at jeg skal gå nærmere inn på det nå.

 

Jeg har selv brukt salongrifle i traktor, for å utnytte påkommende tilfeller. Men det var den gang verden var ett bedre sted å være.

Link to comment
Share on other sites

Til traktorkjørende bønder, skru fast ett riflekogger for atv på utsiden av traktoren. Da er våpenet ikke lett tilgjengelig fra innsiden, og kan transporteres udelt. Ha patroner oppbevart i en patronholder inne i traktoren (Idielt slik at når en står ved våpen koggeret kan man bare åpne døren og trive ett par patroner.

 

Dette er lovlig, og siden en må ut av traktoren for å få tak i våpen og skyte. Burde man gå klar det meste av lovens restriksjoner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...