Jump to content

Maks 2 skudd i hagle ved jakt?


Ken Adams

Recommended Posts

Ett lite råd til den glade traktorbruker:

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn.

 

Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende.

 

Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig.

 

Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn.

 

I denne paragrafen regnes uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990, som skytevåpen.

Ingenting av dette er relevant for det forhold hvor den glade traktorbruker befinner seg på utsiden av traktoren, som jo er saken her.

 

(Og reglene om oppbevaring er selvsagt først og fremst myntet på oppbevaring av våpen utenom jakt.

Men svar meg på dette, om du på jakttur "oppbevarer" den ladde hagla inntil et tre hvor du sitter på post, mens du rusler noen meter unna for å gjøre et ærende, gjør du vel ikke noe ulovlig?)

 

Dette er i mitt hode ganske åpenbart, og siden det for noen kan være vanskelig å skille mellom hva som er rådgivning og hva som er generelle betraktninger, så må jeg også påpeke i slutten av mitt innlegg at dette er min forståelse, og selvsagt ikke noe råd om noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Ett lite råd til den glade traktorbruker:

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn.

 

Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende.

 

Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig.

 

Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn.

 

I denne paragrafen regnes uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990, som skytevåpen.

Ingenting av dette er relevant for det forhold hvor den glade traktorbruker befinner seg på utsiden av traktoren, som jo er saken her.

 

(Og reglene om oppbevaring er selvsagt først og fremst myntet på oppbevaring av våpen utenom jakt.

Men svar meg på dette, om du på jakttur "oppbevarer" den ladde hagla inntil et tre hvor du sitter på post, mens du rusler noen meter unna for å gjøre et ærende, gjør du vel ikke noe ulovlig?)

.

 

Ett tre er ikke en motorvogn Hamsun2...noe en traktor er... Og det er traktor/ atv/bil osv som utgjør den juridiske forskjellen både til våpenlov og viltlov...

 

Og medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Og tomt for ammunisjon...

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er helt enig i det du sier, men når den glade traktorbruker befinner seg på utsiden av traktoren så har han ikke "medtatt" våpenet i traktoren. Å medta noe i en traktor betyr jo at man først og fremst befinner seg i traktoren selv, og i tillegg tar med seg våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er helt enig i det du sier, men når den glade traktorbruker befinner seg på utsiden av traktoren så har han ikke "medtatt" våpenet i traktoren. Å medta noe i en traktor betyr jo at man først og fremst befinner seg i traktoren selv, og i tillegg tar med seg våpenet.

 

Din mening må du gjerne ha,men den glade traktorbruker vil bli dømt hvis saken havner i retten.

 

Er våpenet i traktoren skal det være tomt for ammunisjon og ikke lett tilgjengelig.

 

Traktorbrukeren bryter både våpenlov og viltlov... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Svært skeptisk, siden man etter mitt syn ikke oppfyller lovens vilkår så lenge man ikke selv befinner seg i traktoren.

Men vi får bare være enige om at her er vi uenige i tolkningen av hva det vil si å ta med seg noe (medta).

Link to comment
Share on other sites

@ Hamsun2 problemet er ikke at du både er skeptisk og uenig....problemet er at noen på dette forum kan tro du har rett i dine syn....Når domstolene utallige ganger har vurdert dette i din dissfavør...

 

Når det gjelder ett våpen som fysisk er i en motorvogn så skal det være tomt for ammunisjon enten saken vurderes av retten som transport eller oppbevaring...

 

Våpen i motorvogn skal enten det vurderes som transport eller oppbevaring følge enkle og strenge krav til hvordan det skal være anbrakt...

 

Dette over er lite juridisk å diskutere...

 

Vingemutteren har en enkel løsning, monter en kasse eller atv futteral, tomt udelt våpen og ammunisjon på kroppen eller under forsvarlig tilsyn i traktoren...

 

Videre sørg for å ikke bryte viltlovens bestemmelser rundt"traktoren"...

 

Oppfattes situasjonen rundt jakta at det å bruke traktor gir en fordel er det brudd på viltloven...

Link to comment
Share on other sites

Til traktorkjørende bønder, skru fast ett riflekogger for atv på utsiden av traktoren. Da er våpenet ikke lett tilgjengelig fra innsiden, og kan transporteres udelt. Ha patroner oppbevart i en patronholder inne i traktoren (Idielt slik at når en står ved våpen koggeret kan man bare åpne døren og trive ett par patroner.

 

Dette er lovlig, og siden en må ut av traktoreb for å få tak i våpen og skyte. Burde man gå klar det meste av lovens restriksjoner.

 

Elendig råd det der gitt...

 

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

Det er forbudt under jakt:

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19810529-038-006.html

 

 

Ellers kan jeg ikke skjønne annet enn at Hamsun2 er et digert, snørrete og hårete troll; så stokk d.m som dette er det rett og slett ikke mulig å være (med mindre en er tvilling)!

Link to comment
Share on other sites

Svært skeptisk, siden man etter mitt syn ikke oppfyller lovens vilkår så lenge man ikke selv befinner seg i traktoren.

Men vi får bare være enige om at her er vi uenige i tolkningen av hva det vil si å ta med seg noe (medta).

 

@ Hamsun2 problemet er ikke at du både er skeptisk og uenig....problemet er at noen på dette forum kan tro du har rett i dine syn....Når domstolene utallige ganger har vurdert dette i din dissfavør...

 

Når det gjelder ett våpen som fysisk er i en motorvogn så skal det være tomt for ammunisjon enten saken vurderes av retten som transport eller oppbevaring...

 

Våpen i motorvogn skal enten det vurderes som transport eller oppbevaring følge enkle og strenge krav til hvordan det skal være anbrakt...

 

Dette over er lite juridisk å diskutere...

 

Vingemutteren har en enkel løsning, monter en kasse eller atv futteral, tomt udelt våpen og ammunisjon på kroppen eller under forsvarlig tilsyn i traktoren...

 

Videre sørg for å ikke bryte viltlovens bestemmelser rundt"traktoren"...

 

Oppfattes situasjonen rundt jakta at det å bruke traktor gir en fordel er det brudd på viltloven...

Vel, jeg mener du tar feil på det punktet vi har diskutert, og det er egentlig ganske åpenbart, siden det hverken er snakk om oppbevaring eller transport. I tillegg er det svært dårlig debattskikk å lyve, jeg har tilgang til hele lovdata siden jeg er abonnent, og det finnes ingen rettsavgjørelser på det vi snakker om her etter det jeg kan se.

Når det gjelder traktorbruk i forbindelse med jakt er det følgende forbudt:

-forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet

-bruke traktor (motorkjøretøy) utenfor vei til lokalisering av vilt

-løsne skudd fra motorkjøretøy

Link to comment
Share on other sites

Høvdingen. Rådet er gulle godt det, for jeg antar at man kan såpass av lovverket at man kan vurdere når punkt om avledning av viltets oppmerksomhet og forfølgelse kommer til anvendelse.

 

Når man jobber i/utenfor traktor på eget jorde,kommer ikke forfølgelse av viltet i spill. Man er der og gjør en jobb fra før av. Det er normalt paragrafen om avledning av viltets oppmerksomhet som man må passe seg for. Er man t.d. utenfor traktoren og jobber, traktor motoren er avslått når man ser viltet. Kan man fint bruke traktoren til dekning/støtte. Men man kan ikke lovlig gå inn i/oppå den eller påmontert utstyr og skyte derifra.

 

Men man skal være forsiktig, der finnes rettskraftige dommer på at folk har blitt dømt for å bruke kjøretøy til anlegg. Jeg vet ikke bakgrunnen for dommene, men det er verdt å merke seg.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...