Jump to content

Pussing og smøring av våpen


runev78

Recommended Posts

Hva renser, smører dere våpenet med?

Ser på våpenolje, men vet det er noen som bruker (verktøykasse på boks) 565, wd40 o.l.

Er dette greit, eller bør jeg gå til våpenhandler og kjøpe litt dyrere våpenolje?

 

Pusser dere våpenet etter hver gang dere har vært på banen?

Link to comment
Share on other sites

WD40, 5-56 og lignende "verktøy på boks" er ypperlig til puss. En god dusj i løpet mens det er lunk etter skyting og du pusser rent mye enklere. På lapper/propper synes jeg "verktøy på boks" funker minst like bra som no9.

 

Til skikkelig "vår-rengjøring" er Fulmens Greenbore knall (og omtrent gratis)!

Link to comment
Share on other sites

Bruker ballistol. Reagerer ikke på den. Bruker å spontan reagere på de fleste normale våpenoljer (kløe, kvalme etc.) En kompis tok en shot med ballistol etter en jakt økt I fjor ( etterfulgt av jegermeister), for å overbevise meg at den ikke er så hissig som de fleste oljer :-) lukter godt gjør den også, vet ikke hvordan den smaker

:-)

Link to comment
Share on other sites

Hva renser, smører dere våpenet med?

Ser på våpenolje, men vet det er noen som bruker (verktøykasse på boks) 565, wd40 o.l.

Er dette greit, eller bør jeg gå til våpenhandler og kjøpe litt dyrere våpenolje?

 

Pusser dere våpenet etter hver gang dere har vært på banen?

 

Det er mange tråder om dette på kammeret.no

 

Dette er litt som ved rengjøring av bil; du kan gyve løs med en skitten svamp som har vært innom den nærliggende sandkassen + benytte Zalo, eller du kan lese deg opp,- være nøye med teknikk + utstyr og oppnå bra resultater som ikke "skader lakken".

 

Mange våpen blir pusset ihjel - spesielt da presisjonsmessig.

 

For smøring/ rustbeskyttelse av hele våpenet (husk også at de delene som er dekket av stokken også trenger rustbeskyttelse/ vedlikehold før, under, etter bruk) kan du eksempelvis bruke et stoff som heter Break Free CLP eller et annet rusthemmende, smørende stoff/ våpenolje.

 

Se ellers denne som kan være et utgangspunkt for puss:

 

http://www.norma-skytterlag.net/fagstof ... kehold.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det er mange kammerbrukere, inkludert meg selv, som har skrevet mange og lange innlegg om dette emnet. Bruk søkefunksjonen.

 

Siden dette temaet kommer opp med jevne mellomrom uansett, hadde det vært flott om noen kunne ta på seg å skrive en FAQ. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vedr Ballistol, som skal være så "ufarlig" og andre lovord.

 

Sprayet dette på min 586 i stua, og tanken var å la dette virke litt. Både jeg og samboeren ble svimle og kvalme, og øynene ble "klebrige".

Åndedrettsystemet snøret seg sammen og det så ikke bra ut en stund. Jeg ville vært veldig forsiktig med å bruke dette i et mer eller mindre uventilert rom.

Noen selger et produkt på falske premisser.......

 

Det virker som Ballistol er farligere enn selve revolveren og det burde stilles krav til erverv på den olja også ;-)

 

Er det flere her inne med samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nylig ei flaske med Frog Lube, som har fått mye skryt på nettet. Varm opp våpenet med en hårføner, påfør liberalt, tørk av etter avkjøling og det legger seg som en tilsynelatende svært robust hinne over våpenet. Ettersom det ikke er petroleumsbasert så skal det ikke fordampe så lett. Ballistol forsvinner fra våpenet ila null komma niks. Frog Lube lukter wintergreen og er ikke giftig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Frog Lube noen år nå og er fornøyd med det. Ellers så har vi en youtube kar her

med en en 'plate of truth' test som har gått over et år eller så. En får vel selv vurdere om resultatet der er relevant for noe annet enn langtidslagring.
Link to comment
Share on other sites

ville ikke brukt WD40 som smøring, det er bra for å løsne drit å lort å løp å lignende, det er ikke ett rent smøremiddel, mye rart i den for å være rustløser og "smørende" samtidig.

 

Ta ett google søk og gjør opp din egen mening.

 

Halve gleden med våpenolje er jo at det lukter våpen olje =)

Link to comment
Share on other sites

WD40 og/eller Biltema Våpenolje til rengjøring.

 

Ballistol på glassflaske til smøring.

 

Edit:

Linken er slettet på grunn av en pris på €1112 per flaske pluss €8 per flaske i porto

Ballistol kan kjøpes for dyrt.

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

plukka sjøl opp en flaske "våpenolje'' fra g-sport for et par dager sia, var lagd av et eller annet norsk firma som jeg ikke husker navnet på. han karen i butikken hadde brukt det på semi-auto halge og det hadde funka som bare det sa han, skal prøve den nå før helga til smøring og etter til vask og smøring. jeg skal fortele hvordan han funka om en stund.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ville ikkje ha kjøpt den som blir refferert til på ebay her, i og med at den koster 9500 kr for 50 ml!!

Linken er slettet og selger klagd inn for grov overprising.

€ 1112 for en flaske som fienden selger for €10 eller mindre er for drøy.

Mannen er klagd inn og jeg regner med at den innleide advokatdødsskvadronen til ebay

banker på døren i løpet av natten.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

[

Mange våpen blir pusset ihjel - spesielt da presisjonsmessig.

Fortell gjerne hvorfor/hvordan dette skjer.

 

Jeg for min del har sett flere sivile piper som gir dårlig presisjon pga rust eller oppbygging av mantel/karbon enn jeg har sett løp som gir dårlig presisjon fordi de er pusset i hjel.

(Unntaket her er vel ihjelpussede militærvåpen, hvor det kan se ut som våpenpuss ofte har blitt brukt som oppdragelsesmetode i stedenfor som vedlikehold.)

Link to comment
Share on other sites

Hva renser, smører dere våpenet med?

Ser på våpenolje, men vet det er noen som bruker (verktøykasse på boks) 565, wd40 o.l.

Er dette greit, eller bør jeg gå til våpenhandler og kjøpe litt dyrere våpenolje?

 

Pusser dere våpenet etter hver gang dere har vært på banen?

Renser med våpenolje (feks breakfree clp, crc våpenolje, eller annen våpenolje jeg har for hånden, verktøykasse på boks funker sikkert det og så det har jeg benyttet i nødsfall. vanlig våpenolje er ikke så sabla dyrt egentlig.)

Til mantelfjerning, gjøres inimellom, bruker jeg mantelfjerner av et eller annet slag. (Feks robla solo, sweets 7,62, G96 coppersolvent, eller lignende)

Og ja, jeg pusser våpenet hver gang jeg har vært på banen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar alltid gjennom med en boresnake etter skyting, og pusser nøye litt innimellom, men aldri med mer enn fem hundre skudds mellomrom.

 

Puss og oljing med våpenolje - jeg liker Ballistol. Mantelfjerning med dertil egnet lurium, har både skum og noe tyntflytende; begge deler fungerer bra.

 

For meg er pussen en del av skytingen, og ikke minst noe jeg faktisk liker å drive med. Vedlikehold gjør skytingen lystbetont for min del.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det sikkert noen som reagerer på hyppigheten av pussingen min, men det får så være. I utgangspunktet pusser jeg etter hver tur på banen, og når jeg har deltatt på jaktfelt stevner. Det samme gjelder på jakt, blir skudd avfyrt, er det hjem og pusse. Som oftest er da altså mine rifler nypusset hver gang de skal ut på tur.

 

Jeg bruker Forrest Bore cleaning foam og Tetra Coppersolvent. Kobberbøstste og pussepropper på pussestang. Ellers til alt annet på riflene, brukes Ballistol.

Link to comment
Share on other sites

Å pusse i stykker et løp med olje og kobberbørster, som er konstruert for å tåle rundt 10.000 kuler og tilsvarende mengder kruttgasser, skal vel godt gjøres. Men jeg som jobber en del med bruktvåpen ser ofte at løpene kan være blankpussa mens øvrige deler er oversett. Kammer/inngrep for låseklakker, sluttstykke og avtrekksmekanisme er vel tre steder på våpenet som i utgangspunktet har mye mer behov for puss enn innsiden av løpet. Blant annet fordi at inngrodd skitt på disse stedene kan påvirke funksjon, mens et dårlig pussa løp i hovedsak påvirker presisjon (det skal i allefall mye til før det påvirker funksjon...)

Link to comment
Share on other sites

og ikke minst noe jeg faktisk liker å drive med

Da skyter du for lite og pusser for dårlig :wink:

 

Kammer/inngrep for låseklakker, sluttstykke og avtrekksmekanisme er vel tre steder på våpenet som i utgangspunktet har mye mer behov for puss enn innsiden av løpet

Tror dette er noe som mange overser. At låsklakkene er rene og ikke slites, (eller om de er helt tørre og river..), eller at avtrekket fungerer som det skal - det er bra for skyteopplevelsen.

En god pussestokkinnfører/guide er lurt for å unngå pusse-drit i låsing og avtrekk, og en god pussestang er fint for gjøre arbeide lett og trivelig.

Jeg setter våpenet i skrustikka når jeg pusser hjemme.

 

Nå er det sikkert noen som reagerer på hyppigheten av pussingen min, men det får så være

Slike pusserutiner tror jeg faktisk reduserer det totale arbeidet med puss. Å få rent løp etter 30 skudd er noe helt annet enn etter 500. Jeg prøver å pusse en eller to rifler i uka, jeg gidder ikke å gå på rett etter skyting.

Pusser jeg ikke, så prøver jeg å unngå at et løp står mer enn et døgn uten olje i. Ofte drar jeg gjennom en lapp med olje på når jeg pakker ned på banen - mulig det er overtro.

På 5-600 skudd pleier jeg å ta ut pipa av våpenet og pusse den grundig/polere med JB. På hver 1000 eller så, krone på nytt.

 

Forrest Bore cleaning foam og Tetra Coppersolvent

De funker, men jeg synes Forrest er dyr. Flaska til Tetra suger, og er grunnen til at jeg ikke bruker det.

Bruker TM Solution, Sweets 7.62, KG1, blir nok mer KG etterhvert... Bruker WD40, fordi det gjør litt av alt i ei flaske, som ikke lekker (men ikke til smurning), til puss med bronsebørster bruker jeg motorolje og parafin 50/50, bruker aceton eller sprit for å få vekk andre remedier.

KG1 er det beste jeg har sett på karbonfjerning, Sweets rører ikke karbon, TM funker bra på begge deler - gammalt køl funker bare bronsebørster på - et pass per skudd som har vært gjennom :wink: og masse olje.

Tetra Gun Grease og Gun Lubricant på bevegelige deler. Motorolje i nødsfall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Pusser etter hver runde med skyting med alle kalibre, men det er ikke så nøye med normal patroner, men hvis man skyter med noe med stor hylse ift kaliber bør man få ut karbonrestene, hvis ikke kommer utstøter merkene kjapt..

 

Våpenolje, bronsebørste og lapper.

 

Når jeg gidder / føler behov får den en økt med karbonfjerner. Bruker KG1 eller noe slikt. Setter også da inn sluttstykket med en dæsj våpenfett for litt glattere gange.

 

Ved ca 150 skudd går jeg mer nøye til verks, da bruker jeg forrest foam til å fjerne mantel. Sluttstykke, låseflater og kammer rengjøres, Sluttstykket får litt olje. Avtrekk kontrolleres for ulumskheter.

 

Og av en eller annen grunn har jeg fått en trang til å rengjøre kammeret med en stor pusselapp og litt rødsprit før skyting for å sikre at det ikke er olje i kammeret..

 

Forresten så er det noe av det kjedeligste jeg gjør, har prøvd å foreslått for kvinnfolket at hun kan ta ansvar når hun først svinger vaskefilla, men neida, får bare det kjente blikket da. :problem: Noen ideer til hvordan jeg kan oppmuntre litt? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå går vel denne tråden i pistolkammeret, og da er egentlig blying et større problem enn manteloppbygging. Det er egentlig veldig sjelden jeg har behov for kraftigere lut enn CLP i håndvåpen. Unntaket er tønne og front strap på revolvere. Her er blyklutene til f.eks. kleenbore greie, men det er rent kosmetiske greier.

 

Jeg har de siste par årene konvertert det meste jeg har av pistoler og revolvere til Frog Lube. Etter å ha mettet metallet med dette går pussingen utrolig kjapt.

 

Har man skutt noen hundre skudd er den kjappeste måten å "bytte olje" i mekanismen å bruke bremserens under trykk og blåse rent med kompressor. Deretter sprayer man med ny smørning.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Min håndvåpenhygiene er omtrent som følger:

 

Slitasje/kontaktflater vætes av dette luriumet sånn ca. hver gang de er i bruk:

http://www.fmu.no/display.aspx?menuid=725&prodid=1260

Om skiten holdes dynket i olje gror den seg ikke fast, og er lett å tørke ut med en fille etter sånn ca. 2-300 skudd. Pistoler av stål skal uansett være godt oljet, heller for mye enn for lite. Oljesprut på skytebrillene betyr at man gjør noe riktig :D

Piper får en runde med bronsebørste, litt ekstra om det finnes bly.

Revolvercylindere og autopistolpiper får også kammeret skrubbet med børste nå og da. Har aldri sett noe poeng i å løse/skrubbe mantel utav håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

jeg prøvde det froglub greiene, både I ar`n min å på ei tyngre boltrifle jeg har, pluss en 1911 og en ruger 454. å det var jeg ikke fornøyd med, I minus grader, det gjorde mekanismen svært treg, pluss at det trekker til seg vann. frogluben fryser til is under kalde forhold. så har fjærnet alt av frog lube på alle våpen jeg hadde, derretter heiv jeg hele boksen I søppla der den hører hjemme, ja jeg fulgte bruksanvisningen. har gått over til gode gammle forsvarets våpen olje. funker perfect. på bolt riflene broker jeg vanlig ep-2 grease på låseklakkene. det smører godt å tåler en del trykk pluss at det fryser ikke.

 

til løp rensing bruker jeg boretech sine produkter som funker svært bra til å fjerne både carbon å copper fra pipa

Link to comment
Share on other sites

Nå er det sjelden jeg ser minusgrader, men her er det en som har testet Frog Lube ned til -18 Celcius. Problemene dukker ikke opp før han med vilje kjører på med for mye av det gode. http://glocktalk.com/forums/showthread.php?t=1511755

 

Olje på håndvåpen har jeg helt sluttet å bruke fordi det griser til hylstre og de lyse dressbuksene og bermudashortsene jeg bruker mye hvis jeg er uheldig. :mrgreen:

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...