Jump to content

Feilslått og nytteløs predatorjakt (rødrev og kråke)


Jenny

Recommended Posts

Erfaringer fra Varangerhalvøya - der det ble skutt ca. 600 rødrever i løpet av en fireårsperiode - viste at dette ikke gav målbar effekt på rypebestanden.

 

http://www.fefo.no/no/jakt/Sider/FeFo-kan-ikke-innf" target="_blankøre-skuddpremie.aspx

 

Kråker er heller ikke skyld i rypebestandens tilbakegang. Kråkebestanden har ifølge ornitologer vært stabil i Skandinavia de siste hundre år, mens rypebestanden har stupt de siste årene. Denne studien fra Tyskland viser at kråkenes predasjon på egg og fugleunger er minimal. I det undersøkte området utgjorde egg og fugleunger bare 0,1 % av kråkenes diett:

 

p://www.rabenvoegel.de/elster_und_raben ... -pfalz.htm" target="_blank

 

Et etablert kråkepar vil holde sitt revir fritt for andre kråker i hekketida. Skytes et etablert kråkepar, åpner man for ungkråker som krever mindre revir, og kan dermed bidra til at den lokale bestanden øker. Kråkene som det jaktes på i vinterhalvåret er for en stor del trekkfugler fra østlige land, som kommer ut til kysten for å finne overlevelse om vinteren. Disse drar igjen før hekketida, og utgjør dermed ingen fare for rypekyllinger.

 

Når slike eksempler og studier viser at jakt på rødrev og kråke som predatorkontroll ikke nytter, hvorfor da ikke prøve noe annet - stoppe rypejakta og la naturen få mulighet til å gjenopprette den balansen vi har forstyrret?

 

Nedgangen i rypebestanden kom etter flere år med overbeskatning. Forskning viser at dersom det skytes mer enn 15 % av rypebestanden, vil det føre til tilbakegang i bestanden og dårligere overlevelse for de gjenværende fuglene.

 

Når alt annet har vært feilslått, hvorfor prøver ikke jegerne denne enkle metoden - å legge bort våpenet i noen år? Rypejakta er tross alt ikke nødvendig, og man kan finne rekreasjon i naturen uten å drepe. Med mer liv i naturen ville også den delen av befolkningen som ikke jakter få mer glede av naturen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her hvor jeg bor spiser rødreven rådyrlam til frokost, middag og kvelds i yngleperioden.

Kråke og skjære mumser i seg egg og unger av småfugl.

Så selv om de ikke har den store betydningen for rypebestanden i Finnmark, vil predatorjakta på disse artene fortsette med verdens beste samvittighet.

Link to comment
Share on other sites

Jenny, har du noe info rundt rødrevjakt og bestandskontroll?

 

Har hørt teorier om at vår revejakt holder bestanden jevn og sunn, fordi vi reduserer de høyeste toppene i bestandsvingningene, som kunne ført ført til matmangel og sykdom. Hadde vært artig om noen hadde noe data på dette, kanskje du kjenner til noe?

 

OG, Jenny, jeg setter pris på dine innspill på forumet, du tilfører oss tanker som en god del jegere kan ha godt av å måtte forholde seg til.

 

La stormen begynne....

Link to comment
Share on other sites

I midt Finnmark hvor jeg har jaktet halve livet mitt, ser jeg mindre bråker nå enn for 15 år siden, likevel er det minimalt med ryper. Kråkene har det blitt mindre av rett og slett pga flere lukkete søppelfyllinger. Jeg tror det har mer med kunstig høy bestand av tamrein enn predatorer å gjøre.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hei Jenny, det er feil på lenkene dine. Disse skal fungere:

http://www.fefo.no/no/jakt/Sider/FeFo-kan-ikke-innf%C3%B8re-skuddpremie.aspx

http://www.rabenvoegel.de/elster_und_rabenkraehe_in_rheinland-pfalz.htm

 

Forøvrig støtter ikke den første lenken din konklusjon helt:

Gjentatte forsøk viser at ved omfattende reduksjon av små rovdyr, år etter år og på flere arter samtidig kan man få økt overlevelse av egg, kyllinger og voksne individ hos eksempelvis rype. Det kreves imidlertid stor innsats og gir best resultat i geografisk avgrensa områder som for eksempel på øyer.

 

Den andre kan jeg ikke vurdere da tysken min ikke er god nok. Men hvor mange prosent av dietten som utgjøres av egg og unger er ikke så relevant, det man må se på er hvor mange prosent av egg og unger som blir tatt av predatorer. Om de 0,1 prosentene utgjør 10prosent av bestanden vil det nok kunne ha en effekt, eller hva?

 

Når det er sagt er jeg ikke helt uenig i konklusjonen, hvis redusert beskatning har noen effekt så må man se på all beskatning, ikke bare det som predatorene står for. Men å tro at man kan reetablere den naturlige balansen kun ved fredning er jeg ikke så sikker på, vi mennesker kan ha en betydelig effekt på økosystemet langt utover jakta. Vi har feks redusert bestanden av topp-predatorer som ulv, jerv, gaupe etc ganske grundig, og disse kan ofte holde bestanden av mindre rovdyr nede. Og siden det ikke er praktisk/politisk gjennomførbart å restaurere disse bestandene må vi nesten prøve å fylle det tomrommet som best vi kan. Så om naturen på egenhånd ville ha redusert bestanden av mindre rovdyr kan det vel ikke være feil av oss å gjøre det samme?

 

Rypejakta er tross alt ikke nødvendig, og man kan finne rekreasjon i naturen uten å drepe

Er i det hele tatt rekreasjon nødvendig da? Hvem bestemmer hva som er nødvendig? Kan vi ikke gjøre en avtale på det; jeg lar være å diktere hva som er nødvendig for deg om du gjør det samme for meg? Eller vil du at jeg skal blande meg inn i hva du skal få lov til å finne nødvendig?

Link to comment
Share on other sites

Jenny er en kjent dyreaktivist. Ikke gidd og bit på!!

 

Ikke noe å bite på, en diskusjon med gode og godt dokumenterte argumenter er alltid verdt å følge med på.

 

Og Jenny jeg forsøker faktisk å dokumentere påstandene sine, noe de fleste jegere og natursynsere sjelden gjør.

 

Nei, er du uenig med Jenny får du heller lese deg opp i faget, og komme med faglig velbegrunnede argumenter, enn å stemple henne som en gal aktivist.

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra hjemmesiden til NOAH:

 

NOAHs visjon er en verden hvor dyr er likeverdige medskapninger. Uten burhønsanlegg og slakterier. Uten forsøksdyrlaboratorier og firmaer som produserer genmodifiserte dyr. Uten fastlenkede sirkuselefanter og pelsfarmer med rekker av bur. Uten tradisjoner som tyrefekting og skyting av ville dyr for sport og rekreasjon.

 

Er ikke Kammeret.no ett sted for skyttere og jegere/fangstmenn??

 

Så kjære lille Jenny,vennligst hold deg med dine likesinnede og la meg slippe propagandaen din på min hjemmebane.Skulle jeg være innteressert i høre hva du mener,så er jeg fint i stand til å ta kontakt selv.

 

Fikset leiftrykk

Link to comment
Share on other sites

jeg har ingenting imot en god diskusjon og Jenny er alltid gøy å diskutere med. Spesielt når hun velger "fakta" fremmet av andre aktivister.

 

Den undersøkelsen fra tyskland er jo utført på sensommer og høst, og dermed veldig lite egg/kyllinger for kråka å spise.

 

cherrypicking er et kjent begrep innen NOAH, homøopati og andre virkelighetsfjerne mennesker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Saken er jo den at nå som bestandene er såpass lave mange plasser i landet står plutselig jegeren for en mer betydelig del av uttaket, og ikke minst i påføring av stress på fuglen. Dette kommer fra Hans Christian Pedersen, en av landets fremste forskere på rypa.

 

http://www.nina.no/Aktuelt/Artikkel/tab ... ryper.aspx

 

Kan være verdt et forsøk å hvert fall frede rypa i områder som år etter år har god produksjon, slik at den det eventuelle overskuddet her vandrer ut, og inn i nærliggende jaktområder.

Link to comment
Share on other sites

Jaktåret 2011/12 ble det felt 230000 ryper i Norge. Noen som har et estimat på hvor mange % av bestanden det er? Med 50% overlevelse og jaktstopp så hadde vi hatt 50000 ekstra hekkende par neste år. For meg så virker det som et lurt tiltak for en periode.

Link to comment
Share on other sites

Det er gjort undersøkelser, som viser at kraftlinjer og gjerder dreper flere ryper en jaktutaket.

Kanskje Jenny skulle slå av lyset på leiligheten på Grunerløkka (eller hvilken by hun nå bor i), å jobbe for å stoppe utbygging av vassdrag og vindmølleparker. Det hadde kanskje hatt en større betydning for naturen, en å sitte i en byleilighet å se på Disney og Animal planet.

NB; fredning i perioder er nyttig, dersom man samtidig holder "trykket" oppe på predatorjakta

 

Mvh

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er bestanden like dårlig i områder hvor det ikke jaktes?

 

 

 

Fritt etter hukomelsen (rett meg gjerne!); i et normalår har forskere hevdet at det er noe sånt som 7milioner ryper i norge; 30% uttak av dette skulle bli 2,1mil ryper. Har statistikken noen gang visst mer enn 600.000? Om det i 2011/2012 var 50% under et normalår-altså 3,5mil ryper var uttaket godt under 10%.

 

EDIT; finner ikke igjen den nettsiden jeg først leste dette på (mener det var en forsker hos NINA som hadde skrevet det?)-men en kortversjon fra fjellforum.net sier

 

Ved inngangen til vinteren er det, i et normalår, ca 7 mill ryper i Norge. Disse består av 2 mill voksne og 5 mill årets kull. Iløpet av vinteren tas 3 mill av rovdyr, og 1 mill dør av ulykker og annet (litt vinterjakt inkludert)

Vårens bestand er 4 mill typer. Disse legger 15 mill egg. 5 mill egg tas av rovdyr før klekking. Av 10 mill klekkede kyllinger tas 5 mill av rovdyr innen jaktstart. Jegerne tar 0,5 mill og nye 1,5 mill tas av rovdyr og andre årsaker før vinteren setter inn på nytt. Da er vi tilbake på 7 mill.

 

 

Rypejakta er tross alt ikke nødvendig,

 

Ingen jakt er "nødvendig". Om en bare slutter av all jakt vil naturen regulere dette selv, riktignok på en måte som for oss vil virke svært brutal (hjortedyr som sulter ihjel osv) og med tilhørende krav om at "noen" må gjøre noe. For småviltets del ville det bety nix og nada om all jakt ble stoppet fra midnatt i dag.

Norsk jakt handler ikke om "nødvendig"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg orker rett og slett ikke å gå inn i noe som garantert kommer til å utarte seg som en lang diskusjon.

 

Men, jeg tror ikke det lønner seg å se på den nasjonale statistikken når rypebestanden, på lik linje med alle andre dyrebestander, er noe som er best å forvalte på et langt mindre nivå.

 

Så om uttaket i landet var under 10% kan det allikevel ha vært opp mot de skumle 30% mange plasser rundt om i landet, og dermed vil jaktuttaket føre til problemer for rypebestanden i jaktområdene hvor det er et uttak opp mot 30%.

 

En annen ting som er interessant å se på er ikke bare uttaket, men også stresset fuglen blir påført ved å bli jaktet på. Det kan se ut som om det er en av de medvirkende faktorene til at det dør mer ryper etter jakta og mot hekkesesongen i områder med stort jaktpress, enn i områder med lite, eller moderat jaktpress.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer fra Varangerhalvøya - der det ble skutt ca. 600 rødrever i løpet av en fireårsperiode - viste at dette ikke gav målbar effekt på rypebestanden.

 

Mens lenger ned i artikkelen du lenker til står følgende:

"Hedmark har man i et område over flere år jaktet intenst på små rovdyr for å bedre småviltjakta. Grunneier ansatte en person for å drive viltstelltiltak. Ved intensiv jakt og fangst av rødrev, mår, røyskatt, kråke og ravn på et jaktområde på 220 km2 klarte man å øke tettheten av lirype sammenlignet med omkringliggende områder."

 

En person klarte altså å øke tettheten av lirype i et område på 220 km2. Det grunneierlaget jeg sitter i styret for er på ca 100 km2, og her er vi mange som jakter rev, annet smårrovvilt og kråkefugl. Vi har altså en god sjanse for å berge litt mer småvilt, og forsåvidt også rådyr, ved å stå på utover.

Link to comment
Share on other sites

Saken er at det viser seg at dødeligheten etter jakta er slutt er høyere i områder med høyt jaktpress. Det er ingen som har bevis for hvorfor det er slik, men en faktor kan være at kyllingene blir i dårligere kondisjon, altså dårligere stilt for å overleve de harde vintermånedene enn de ville vært, om de ikke ble jaktet hardt på i høstmånedene.

 

Dette er kun spekulasjoner som en del forskere har fremmet. For meg virker det ganske sannsynlig, men jeg er åpen for alle forslag på hvorfor det er slik.

 

Men en ting som er ganske sikkert er at det dreier seg ikke om skadeskytninger, da det er gjennomført studier hvor all felt rype er blitt røntget for å se etter gammel haggel. Her kunne forskerne ikke finne noe av betydning.

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner ikkje jakt er den største trusselen mot korkje predatorar eller matviltet. (i denne samanhengen rype) Stadig inngrep i naturen og dessutan aukande trafikk i kjerneområda tærer nok meir på viltet !

 

@Jenny,- kva for tilltak gjorde de den gongen revskabben kom for fullt ? Eg veit ikkje styresmaktene gjorde noko, men eg regnar med at de bretta opp erma og gjorde ein innsats for å ta knekken på dette ? Ps: sidan forsking og dokument er ditt holdepunkt, så regnar eg med at du/de hadde ein skriven handlingsplan den gongen òg ?

Link to comment
Share on other sites

Det økte fokuset på rødrevjakt på Varangerhalvøya var/er vel med tanke på å øke fjellrevbestanden. Det blir vel litt feil å kritisere jakttrykket/skuddpremier på rødrev der om man vil få opp en truet fjellrevbestand?

 

Svar meg på akkurat det, Jenny.

Link to comment
Share on other sites

Jenny er en kjent dyreaktivist. Ikke gidd og bit på!!
Ikke noe å bite på, en diskusjon med gode og godt dokumenterte argumenter er alltid verdt å følge med på.

Og Jenny jeg forsøker faktisk å dokumentere påstandene sine, noe de fleste jegere og natursynsere sjelden gjør.

Nei, er du uenig med Jenny får du heller lese deg opp i faget, og komme med faglig velbegrunnede argumenter, enn å stemple henne som en gal aktivist.

 

Kjør på!! for meg er det waist of time!!!

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som er interessant å se på er ikke bare uttaket, men også stresset fuglen blir påført ved å bli jaktet på.
Vilt som ryper og hare er KONSTANT på vakt mot farer, være seg rovvilt eller mennesker, at de skal bli stresset til døde av jakta har jeg veldig liten tro på.
Jeg kan jo rapportere om det jeg ser her ute ved kysten. Rett som det er, letter rypene, og flyr i panikk rundt fjellet, eller ned i en liten dal, ned til skog etc. Og årsaken til dette kommer like bak - havørn! Nå kan vel ikke havørna, i følge læreboka, ta ryper - men enten har ikke rypene lest den boka, eller så stoler de ikke 100 % på den!

 

Stresset fra ørna er hvertfall masse ganger større enn stress fra jakt - bestanden av rype i disse områdene er så svak (enten det skyldes rovdyr og -fugl eller ikke), at de fleste jegerne ikke har gått på rypejakt her på mange år.

Link to comment
Share on other sites

Jenny, kva er det som får deg til å støtte deg skråsikker på studier og rapporter frå andre land og enkeltområder her til llands, og får deg samtidig til å konkludere med at dette gjelder for det jevne Norge. Norge er eit land der topografiske variasjoner og distrikts variasjoner utgjer så store forskjeller at det neppe er mulig å konkludere skråsikkert at dette kan bestemme med meir enn maksimalt 30-40 % av Norge?

Alle veit din holdning til jakt og fangst, men trur du verkeleg at du kan måle dette, slik at det er holdbart til å støtte seg på, med tanke på tilgang på føde for predatorene i vårt ganske så varierte land?

Link to comment
Share on other sites

Variabler som menneskelig inngripen og bruk av natur tas ikke med i noen som helst vurderinger av bestander av dyr.

Det er som om mennesker er vesener som bare kommer inn og bruker naturen som underholdning uten at det får følger for dyreliv, det er ihvertfall slik mange dyrevernere ser på verden.

 

Med det sagt så vil jeg nevne at en gitt plass i troms hadde lave bestander av hare FØR predatorkontroll ble satt på dagsorden. Nå som det er blitt markant mindre rev og kråke er det bestanden av hare kommet seg igjen.

Her er et uforandret bruksmønster av naturen, det er ikke flyttet fra eller kommet til folk på en god stund og endringene har forekommet på få år.

 

Damer som Jenny har vi bare godt av, de får oss (ihhvertfall meg) til å bli forbanna for at det finnes så svimle mennesker rundt omkring og aktiverer resonnement hos oss slik at vi klarer å se en reel kausalitet der det måtte være en.

 

De er dog ganske pene og ville, flesteparten av disse bertene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld meg for at jeg gjennomskuer denna dama. Hun har tidliggere skrevet at -hun ikke var motstander til jakt, var ikke det på sluttstykket.com, eller var det her på kammeret.no. Dette er en personson som vrir og vrenger på alt, for å skape missnøye, og uenighet. Tydeligvis bare jeg som har fått med meg det :!: Jeg gir ikke faen i forvaltning, men jeg gir faen i denna fra trådstarter. Men så kjenner jeg litt mer til dette menneske, enn de fleste som har postet så langt her inne.......

 

Under en av mange sakset fra nett, og dette fra ei dama som IKKE var i mot jakt!!!! snakk om å være falsk!!! Jeg blir faen meg kvalm. Tørr å stå for hva du mener a Jenny :!:

 

Gleden ved å drepe… Og nye generasjoner læres opp i det samme. Trist at det fortsatt er så lite respekt for liv, når det er andre enn mennesker som påføres smerte og død.

Jenny R.

torsdag 4. oktober kl 11

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, noen mennesker er så redde for livet at de er villige til å fornekte seg seg selv og ens egen instinkter. :roll:

 

Men nå er det en gang slik at vi er mennesker som er en del av et samfunn av andre mennesker som igjen er forskjellige fra oss. Enn hvor ekstreme og totalt virkelighetsfjerne de synes så har de ytringsfrihet. Denne nevnte Jenny har egne meninger, la henne ha det.

 

Dyrevernere slår sine egne argumenter ihjel når konforntert med fakta så dette er bare en tråd som kommer til å glemmes om kun kort tid. Jenny har ihvertfall fått ventilert litt. Hadde jeg vært singel skulle jeg hjulpet henne på andre måter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt hjelper det rypebestanden å felle rødrev og kråke. At disse predatorene bare spiser bær og nøtter er et glansbilde i vegetarhimmelen til Jenny Rollness & co. Den kråkeundersøkelsen er gammel ammo Jenny har forsøkt å bruke mot oss tidligere også, noe nytt og nordisk som støtter de fantastiske 0,1 % predasjon finnes vel ikke. Bet meg merke i at denne "forskningen" fant sted på sensommer og høst (nevnt lenger opp), da får man god statistikk i forhold til fugleegg ja. :roll:

 

I områder med lav rypebestand synes jeg imidlertid det er en god idé å frede rypa for et år eller to, men da med høy jaktinnsats mot rev, kråke, skjære, ravn, mink osv. Det er enhver jegers fordømte plikt å plukke ned de predatorene man kommer over under enhver jakt, dersom mulig.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer fra Varangerhalvøya - der det ble skutt ca. 600 rødrever i løpet av en fireårsperiode - viste at dette ikke gav målbar effekt på rypebestanden.

 

Nå veit ikke jeg hvor du bor og hvor tett du har fulgt rypebestanden i Østfinnmark de siste årene. Jeg bor i Østfinnmark og følger blant annet rypebestanden veldig tett gjennom året. Jeg er mye på fjellet, og den store interessen er dyr og fugler. Så jeg tenkte jeg skulle si noen ord om hvordan utviklinga av bestanden har vært de siste årene.

 

Jeg flytta opp hit i 2004. Da var det godt med rype i fjellet. Jeg skjøt 30 ryper på høsten uten store anstrengelser, det var taket for meg. Ville ikke ha flere. I perioden 2003-2006 hadde vi store angrep av bjørkemålere og frostmålere i områdene. Disse spiste bokstavlig talt opp bjørkeskogen og blant annet blåbærlyng og kreklinglyng. Store og da mener jeg store områder ligger nå svarte. Lyngen begynner å komme seg, men skogen vil stå svart enda i mange år. Kjør. f.eks over Seidafjellet, fra Varangerboten til Tana, så ser du resultatet.

 

Alle disse artene er veldig sentrale for beitet til rypa, rypebestanden gikk ned i takt med at beitet forsvant. Denne faktoren alene har ikke redusert rypebestanden, men har vært veldig viktig for den utviklinga den har hatt.

 

I kjølvannet av disse store ødeleggelsene av skog, kom det store mengder smågnagere. De fikk nok gode beiteforhold. I 2 år hadde vi enormt med smågnagere. I den perioden eksploderer det med småpredatorer. Da spesielt rovfugler. Ugler og fjellvåk ble nesten like vanlig som måse og kjøttmeis. På en tur fra Vadsø til Tana (7mil) telte jeg 25 fjellvåk fra bilvinduet. Dette var kun de fuglene jeg med 100% sikkerhet kunne si var fjellvåk, uten kikkert. Jeg så mange flere som mest sannsynlig var fjellvåk, tipper på en plass mellom 30-40 enkeltindivider.

 

At fjellvåken tar rype er vel god kjent og dokumentert. Predasjonen fra disse er helt klart med på å påvirke bestanden. Du går ikke i fjellet her oppe for tida uten å se fjellvåk, ugler og ørn. Bestanden av ørn er også enormt stor.

 

Når det gjelder rød rev har bestanden også vokst betydelig i perioden. Da spesielt utenom Varangerhalvøya. Det er jo ett kjent biologisk faktum at det ca 10% av biomassen av det et dyr spiser går videre i næringskjeden. Det vil si for at vi skal få 1 kg rev må den spise 10 kg biomassen. At reven spiser rypekyllinger er jo kjent. Så at det ikke skal hjelpe å ta ut en rev blir jo ulogisk. At reven alene skulle stå for kollapsen i rypebestanden blir jo bare dumt å påstå, men den er en av mange faktorer som påvirker.

 

Jegere ta også ut ryper, når bestanden er liten blir uttaket fra oss jegere også veldig merkbart på en bestand. Ei skutt rype, er ei mindre, det kan ikke diskuteres. Jeg og veldig mange andre har freda rypa denne sesongen. Vi som jegere kan ikke påstå at vi ikke påvirker bestanden, spesielt når den er liten.

 

For å prøve å konkludere litt her. Til deg Jenny: det blir håpløst å se på en faktor i et stort økosystem. Skulle en art utrydde en annen, (reven – rypa) hadde det nok skjedd for lenge sia. Men at en faktor som reven er med på å påvirke ja det er klart. Kollapsen av rypebestanden i østfinnmark kommer av at veldig mange uheldige faktorer kommer samtidig vi kan ikke skylde bare på en av vaktorene. Derfor blir det også ganske håpløst og se på reveuttaket, og nedgangen i rypebestende, for så å konkludere..... Den holder ikke.

 

Vi jegere må også ta ansvaret, jakte mindre rype, mer rev, ravn og kråke i disse periodene.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jenny er Jenny, men diskusjonen har likevel produsert svært mye matnyttig informasjon. Det er godt å se at temaet engasjerer såpass mye og at folk flest forstår at enkle løsninger ikke er nok, man må nok inngå en del kompromisser om en skal få ønsket effekt. Akkurat dette med vilje til å inngå gunstige kompromisser er noe jeg gjerne vil høre Jennys tanker om.

Link to comment
Share on other sites

Er som med alt annet. Leter man etter forskning som støtter opp om sine teorier, så finner man det! Jeg kan sikkert lete fram forskning som viser at snus/røyk/alkohol er sunt..... Og at Jenny har brukt mye kapasitet på å lete fram forskning som er stikk i strid med GOD forskning som har foregått i Norge, overasker meg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Området i Hedmark hvor jakt på små rovdyr førte til at jegerne skjøt i gjennomsnitt ei halv rype ekstra hver dag, var et avgrenset område hvor det ble drevet intensiv jakt over flere år av en som var ansatt til dette. Utfallet for rypebestanden ble nok den samme med eller uten naturlige predatorer, siden jegerne tok det som andre arter normalt ville tatt. De ekstra rypene som jegerne fikk i sekken kan neppe rettferdiggjøre fortrenging av en rekke arter som hører til i faunaen og som også har livets rett.

 

Hvis jegerne mener vi er en del av naturen og dens samspill, bør de også godta at andre arter er det, og ikke forfølge dem av denne grunn. Dyrene må også ha lov til å ernære seg, de har ikke annet valg enn å leve av det naturen gir dem. Balansen i naturen og samspillet mellom artene er utviklet perfekt, men blir stadig forstyrret av menneskene, som vil "dyrke" noen arter og fortrenge andre. Når menneskene har forsynt seg for grådig, enten det er av ryper eller annet, som fisk, går de løs på de som lever av disse artene, små rovdyr og kystsel, som gjerne fremstilles som "skadedyr", selv om de ikke var årsak til problemene.

 

Den store forskjellen mellom dyrenes predasjon og menneskenes jakt, er at det for dyrene er livsnødvendig å drepe, mens det for menneskene helst handler om rekreasjon. Når man kan erstatte våpenet med et kamera, eller bare ha en flott dag i naturen med mange inntrykk, før man går hjem til fulle matskap, så rammer ikke jaktstopp noen på en vesentlig måte.

 

Når det gjelder påstanden om at jeg har sagt at jeg ikke er imot jakt, så må det være en misforståelse. Har vært imot jakt hele livet og aldri hatt problemer med å stå for det. Er ikke imot jegere personlig, og kan ha sagt noe om dette, men dreping av dyr, enten det foregår i skogen eller på slakteri, mener jeg vi klarer oss uten. Det forutsetter at man tillater naturen å fungere på sine premisser, og ikke fortrenger arter som er nødvendige for å opprettholde balansen. Når det oppstår ubalanse, slik det er skjedd i forhold til hjortedyr, får både dyrene og naturen et problem. Ingen vil at dyr som mangler naturlige fiender skal dø av sult og sykdom, men mange ønsker at vi skal gi naturen mulighet til å gjenopprette den balansen som vi har forstyrret.

Link to comment
Share on other sites

Det som virkar så håplaust når det kjem til slike menneske er at dei alt for ofte blir sett til vegg sin... Noko har dei sjølvsagt rett i, medan andre ting er fullt bomskudd !

 

Dei greier sjeldan å svare på spurnader, men grev seg ned i nye/!gamle dokument som som oftast ikkje har noko med saka å gjere. Ei slags lobbyvirksomhet med skyggelapper og alt for ensformig tankegang !

 

Det økte fokuset på rødrevjakt på Varangerhalvøya var/er vel med tanke på å øke fjellrevbestanden. Det blir vel litt feil å kritisere jakttrykket/skuddpremier på rødrev der om man vil få opp en truet fjellrevbestand?

 

Svar meg på akkurat det, Jenny.

 

Svar mork på dette @Jenny, og svar meg kva de gjorde for

redde rødreven den gongen skabben kom ?

 

Greier du det ?

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre for deg ikke mulig å oppnå, bare med at mennesket eksisterer påvirker vi viltbestandene. Ubrørte villmarksområder er det ikke så mye igjen av.

Hogst, kulturlandskap dyrking gir økte hjorteviltbestander langt over det som ville vært naturlig, og hadde vi kuttet ut det og for å få naturlig balanse hadde det ikke vært korn igjen til vegetarianerene.

Mange dyr proffiterer på menneskelige inngrep, andre dyr gjør ikke, jakt på en fornuftig måte kan hjelpe denne balansen.

Link to comment
Share on other sites

Har respekt for at vegetarianere er motstandere av både jakt og slakt, men om dette skal fungere må det være et økosystem i balanse uten menneskelig inngrep. Synes vi godt kunne vært noen millarder færre mennesker på jorden jeg også

 

Etter min mening vil jakt i mange tilfeller spare dyr for lidelser ved f.eks. å sulte ihjel ila vinteren. Sykdom er en annen sak. Har selv skutt 2 skabbrev i år, og en av dem var så dårlig at den sannsynligvis hadde mistet det meste av evnen til jakt allerede.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder påstanden om at jeg har sagt at jeg ikke er imot jakt, så må det være en misforståelse. Har vært imot jakt hele livet og aldri hatt problemer med å stå for det. Er ikke imot jegere personlig, og kan ha sagt noe om dette, men dreping av dyr, enten det foregår i skogen eller på slakteri, mener jeg vi klarer oss uten. Det forutsetter at man tillater naturen å fungere på sine premisser, og ikke fortrenger arter som er nødvendige for å opprettholde balansen. Når det oppstår ubalanse, slik det er skjedd i forhold til hjortedyr, får både dyrene og naturen et problem. Ingen vil at dyr som mangler naturlige fiender skal dø av sult og sykdom, men mange ønsker at vi skal gi naturen mulighet til å gjenopprette den balansen som vi har forstyrret.

 

Ja ein natur og verda i harmoni er ein flott tanke @Jenny, men du gløymer at det mest intellekte rovdyret i naturen er mennesket ! Vi kan ikkje leve/eksistere med lauvmat alle saman. Vi er som rødreven, avhengig av kjøt. Tek du vekk maten til reven så dør han, på lik linje som oss. Det finst masse høve for å leve éit vegetariansk liv, men viss vi ALLE skulle nytta oss av dei ressursane så måtte vi hugga ned all skog for å dyrke økologisk mat, og kor skulle då dyra vore ?

Sjølv så foretrekker eg vilt fordi som oftast skjønar ikkje dei noko før det er slutt !! Samlebånd med gris på Gilde slakteri er noko heilt anna....men det kan du sikkert ta i ein annan tråd ! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jenny, regner med at du da er i mot forsøket på å etablere fjellrev på varangerhalvøya? Grunnen til uttaket av rødrev her er jo ønsket om at fjellreven skal kunne etablere seg. Målet er jo å få en levedyktig stamme av fjellrev. Rødreven vil presse fjellreven ut av området om den ikke holdes under kontroll.

 

Om du mener fjellreven ikke har livets rett her oppe, er jeg med på tankegangen din.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at Jenny ikke spiser kjøttprodukter. Det er i så fall et valg jeg kan strekke meg til å respektere. Men for å bevise at hun er en så 100% gjennomført dyrevenn som hun påstår så klarer hun vel å vise oss sin like 100% skinn- og lærfrie garderobe også? Ikke et eneste par sko i skinn der, tenker jeg. Ikke så mye som en lærreim på en kanvas-håndveske en gang, det er jeg sikker på! Bare ull, lin og bomull alt sammen... Og selvsagt økologisk og plastfritt, mens vi først er i gang, ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...