Jump to content

Feilslått og nytteløs predatorjakt (rødrev og kråke)


Jenny

Recommended Posts

men man kan ikke sammenligne en grønnsak, som vi ikke vet noe om, med et dyr som vi vet føler og lider slik vi selv gjør.

En sannhet med endel store feil!

Dyr eier ikke empati og anger som vi mennesker har utviklet!

Dyr lider nok endel fysisk og endel psykisk men å påstå at de har de samme føleslesmessige tanker som oss mennesker

blir litt vel mye Moby Dick og Paul Watson!

Altså teorier uttenkt av til dels hjernedøde mennesker :)

God jul!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde vi kunne holdt tråden på temaet omkring predatorjakt på rødrev og kråke, og droppet dette grønsaktullet, kunne det vært interessant å vært med i debatten. Når dere går på person og driver gjøn, er det vanskelig å få en saklig og god debatt. Man kan være enig eller uenig med de som ikke spiser kjøtt. Følelser på dyr og planter osv. Det er avsporinger og heller et tema som kan diskuteres i en egen tråd.

 

Kunne likt å høre mer argumtentering mot predatorjakt, gjerne med dokumentasjon. Det er vel Jenny som best kan svare på det......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er enig med mye av sprettert`s siste innlegg, og forsåvidt mye av det jenny skriver også. Jakta er blitt for effektiv, og mange driver rovdrift på viltet der det fra tid til annen har en oppblomstring i antall. Enkelte klarer ikke se at det er ryper i et terreng uten at de må få med seg alle hjem i fryseren. For stort jaktpress, og dårlig balanse i økosystemene (pga et utall av innvirkende faktorer) gjør sitt til at enkelte arter sliter, mens andre arter øker i antall. Likevel er jeg en ivrig jeger. Jakta og nærheten til naturen gjør livet godt å leve. Det er for mange det mest meningsfulle i livet, noe som bare en reflektert og naturglad jeger kan forstå. Naturen regulerer seg vel stort sett selv, men ser ikke noe vondt i å høste litt av overskuddet, eller prøve å regulere en feilslått forvaltning ved å jakte rev, ravn og kråker. Om det er nytteløst vet jeg ikke - moro og spennende er det uansett :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vi mennesker hjelper et veldig høyt antall rev, kråke og ravn gjennom vinteren ved å gi dem uendelig mengder med mat fra alle søppelfyllingene over hele landet.

Uten disse ville vi hatt en veldig mye høyere naturlig avgang gjennom vinteren.

Når vinteren er over, etablerer disse revirer, gjerne langt fra søppelfyllingen de var ved om vinteren og setter en haug med unger til verden om våren som skal fores opp og som også selvsagt må finne seg mat når de forlater reiret/hiet.

Dette medfører meget stor predasjon på annet vilt som måtte være i området rundt frem til høsten/vinteren før de trekker til søppelfyllingene igjen.

 

Pga av søppelfyllingene til oss mennesker, opprettholdes enormt unaturlig store bestander av rev, kråke og ravn som skaper en stor ubalanse i naturen og som er til stor skade for mange andre dyrebestander.

Er det ikke da vår plikt som mennesker å gjøre vårt beste for å gjenskape en balanse ved å redusere de store mengdene med rev, kråke og ravn?

I det ene området jeg jakter er det en søppelfylling ikke så langt unna, og selv om jeg hittil har skutt 13 rev på terrenget denne sesongen, merkes det ikke. Det er fortsatt enorme mengder rev.

Men jeg håper det hjelper litt for det andre dyrelivet.

Jeg kunne helt sikkert skutt mange flere, men jeg har ikke mange mulighetene til å komme ut på jakt da jeg er alenepappa til 2 barn på 4 og 7.

 

Den tiden predatorjakt har størst effekt på et område er sent på sesongen når de har etablert revir før vårens ungeproduksjon.

 

En annen predator som ikke engang hører hjemme i norsk natur, er minken.

Den gjør enorme skader på norsk dyreliv.

Alle naturelskere burde takke for hver eneste drepte mink, uavhengig av om de er for eller imot jakt.

 

At kråkebestanden har vært på samme nivå de siste 100 årene, vil jeg gjerne se skikkelig dokumentasjon på. Ikke noe klipp og lim som NOAH har skapt.

Jeg tviler sterkt på at det stemmer.

Når det gjelder rype, er det ingen tvil overhode at predatorer tar en mye høyere prosent av bestanden enn jegere. Det samme gjelder reinsgjerder og høyspentledninger.

Når det er sagt, synes jeg at enkelte områder helt klart bør frede rypa for noen år. Samtidig bør det utføres intensiv predatorjakt så nær opp til hekkesesongen som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Godt innlegg! Det eneste vi burde gjøre bedre enn å holde predatorene på et lavt nivå er å slutte å produsere slike enorme mengder søppel. Inntill vi klarer å få dette ned får vi bare fortsette å skyte rev, ravn og kråke.

En annen ting er slakteavfallet etter storviltjakta, der er de fleste lite flink, meg selv innbefattet til å rydde opp. Det skal gå an å fjerne det når elgen allikevel blir kjørt frem.

Link to comment
Share on other sites

Bra at tråden kan fortsette. Mye fornuftig i det som har blitt skrevet.

Ang. balanse i naturen. Det er vel strengt tatt utopisk å få langvarig balanse.

Det svinger opp og ned. Mange andre faktorer spiller inn i tillegg til jegerne.

Link to comment
Share on other sites

men man kan ikke sammenligne en grønnsak, som vi ikke vet noe om, med et dyr som vi vet føler og lider slik vi selv gjør.

En sannhet med endel store feil!

Dyr eier ikke empati og anger som vi mennesker har utviklet!

Dyr lider nok endel fysisk og endel psykisk men å påstå at de har de samme føleslesmessige tanker som oss mennesker

blir litt vel mye Moby Dick og Paul Watson!

Altså teorier uttenkt av til dels hjernedøde mennesker :)

God jul!

 

Å faen, jeg var sikker på att vi er i slekt med grønnsakene, folk sier stadig vekk att jeg er en grønnsak ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nå har jeg gitt Jenny rett i noen av hennes påstander gjennom årene. Men her er jeg uenig med både Jenny og de forskerne som ikke ser at predatorjakten gir resultater, positive resultater. Dette være seg på lokale områder og i større målestokk. Bergens Jæger og Fiskerforening (BJF. no) har drevet predatorjakt i mange år. Det vi ser er at dette nytter. I noen områder er kråkefuglbestanden på et lavt nivå, her ser vi at det blomstrer opp med mengder av andre fugler. Tilfeldigt, neppe ? :shock::D . I skogs/fjell områder hvor vi har klart å ta ut mye rev, mår og kråkefugl ser vi oppsving på hare og orrfugl. Tilfeldig, neppe ? :shock::D

Men vi ser og at vi må holde trykket hele tiden, gjør vi ikke det invaderes områdene fort av predatorer fra omliggende områder. Så mitt råd til alle, reduser mengden av matsøppel som spredes i naturen, og skyt de predatorene du kan. Så får vi og noe høyere bestander av annet vilt. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er store mengder egg fra skogsfugl og rype, kyllinger og hareunger som hvert år blir til predatormat. Noe er ikke til å unngå, men vi ønsker en oppgang og best mulig oppvekstforhold for vårt matnyttige småvilt. Her er predatorjakt et nødvendig og veldig godt tiltak til regulering i antallet.

Derfor er det så innmari beroligende å lese, fra alle som står frem, at de knerter det de kommer over av predatorer. Fortsett med det, det er vegen til livet, for matnyttig småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...