Jump to content

Feilslått og nytteløs predatorjakt (rødrev og kråke)


Jenny

Recommended Posts

Mork, her kan du lese mer om fjellrevprosjektet, som startet med at innfanga dyr satt som forsøksdyr i bur på en pelsdyrfarm:

 

http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter ... or_stanses" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Forholdene er bedre nå for fjellrevene som holdes i fangenskap, men både fjellrev og rødrev har fått lide for dette prosjektet. Fjellrev på Finse, som viste seg levedyktige og fikk unger, ble fanget inn for noen år siden, ble også satt i bur på en pelsdyrfarm, og senere avlivet etter at de fikk påvist innblanding av farmrevblod. Hundrevis av rødrever skytes, mens småviltjakta får fortsette i bevaringsområdene. Dyrene er så lette å ofre, de tillegges så liten verdi som individer. Synes ikke det er verdt det når forsøket på artsvern går over til å bli dyreplageri og massedrap på en annen art.

 

Dyreplageri og massedrap er dine ord. Beskatning er et annet ord. Man kan i eksempelet fjellreven gjøre to ting. Dra dyna over hodet og la det gå som det går (noe jeg tolker dit hen at du står for) eller aktivt prøve å redde fjellreven. Situasjonen er der at det ikke bare hjelper å frede småviltet i fjellrevens områder. Den største trusselen er faktisk fragmenterte bestander med stor avstand til hverandre. Noe som hindrer inn/utvandring og dertil genveksling. Samtidig er konkurransen fra rødreven (gjennom predasjon og hiovertakelse) kjent som en trussel for fjellreven.

 

Som du selv skriver, forholdene på Oppdal er bedre nå. I det hele tatt er bildet som er tegnet i linken din veldig negativt. Håper du ser det selv også. Velger derfor å legge ved et par andre linker for å nyansere det hele litt:

http://tv.nrk.no/program/ndop42000108/u ... n-fjellrev

http://www.miljostatus.no/Tema/Naturmangfold/Fjellrev/" target="_blank

http://www.dirnat.no/naturmangfold/trua_arter/fjellrev/" target="_blank

http://www.nina.no/Temasider/Nidarosrov ... ektet.aspx" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei Jenny.

 

Du har helt rett i at vi kan leve som vegetarianere, men uten å spise kjøtt hadde ikke mennesket utviklet seg til det vi er i dag.

 

Menneskeapen P. Boisei levde parallellt med urmennesket Homo Habilis. Boisei var spesialiset plantespiser, mens Habilis var opportunistisk og spiste det de kom over. Ved å spise kjøtt fra åtsler og beinmarg fra disse, kunne Habilis hjerne utvikle seg på en annen måte enn Boiseis, da Habilis fikk tilgang til proteiner Boisei ikke fikk fra plantenæringen.

 

Dette er bare et lite eksempel fra menneskets utvikling, fra 2 millioner år siden, men helt avgjørende for at menneskeartene skulle utvikle seg til Homo Sapiens.

Link to comment
Share on other sites

Håpløst mye rødrev i Finnmark, har faktisk sett mer rev enn ryper i år.

Problemet her er at det er alt for mye rypejegere og nesten fraværende av jegere som tar rev og andre rovdyr.

 

Regnestykket er lett hvordan det går da.

 

Folk i Finnmark er late, jakter bare på rev når det er skuddpremie på de.

 

 

 

Sove kan vi gjøre når de senker oss ned.

Link to comment
Share on other sites

Hei Jenny.

 

Du har helt rett i at vi kan leve som vegetarianere, men uten å spise kjøtt hadde ikke mennesket utviklet seg til det vi er i dag.

 

Menneskeapen P. Boisei levde parallellt med urmennesket Homo Habilis. Boisei var spesialiset plantespiser, mens Habilis var opportunistisk og spiste det de kom over. Ved å spise kjøtt fra åtsler og beinmarg fra disse, kunne Habilis hjerne utvikle seg på en annen måte enn Boiseis, da Habilis fikk tilgang til proteiner Boisei ikke fikk fra plantenæringen.

 

Dette er bare et lite eksempel fra menneskets utvikling, fra 2 millioner år siden, men helt avgjørende for at menneskeartene skulle utvikle seg til Homo Sapiens.

 

 

Ville da Jenny sittet her i dag og delt sine meninger med oss, om det ikke var for at urmennesket jaktet og drepte dyr og spiste kjøttet?

Link to comment
Share on other sites

Predasjon skriver:

"Folk i Finnmark er late, jakter bare på rev når det er skuddpremie på de."

 

Denne generaliseringen kan ikke stå uimotsakt. Her er det faktisk mange som jakter rev. Antallet har økt i takt med nedgangen i rypebestanden. Så den der synes jeg faktisk du kan spise i deg. Det vil alltid være et flertall som ikke jakter rev, uansett hvor i landet du befinner deg.

 

At det er mye rev her oppe stemmer veldig godt. De har hatt mer eller mindre perfekte forhold for å yngle de siste 2 årene. I år også er det veldig store kull, men nå er det betydelig mindre mat. Mange faller fra.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Angående jakt og "nødvendige aktiviteter". Naturvernforkjempere gjør en viktig jobb på mange områder, men når noen mener at jakt "ikke er en nødvendig hobby", som vi kan legge bort og heller plukke bær eller fotografere, så mener jeg at de i beste fall er naive, eller ikke har mulighet for å skjønne drivkraften bak det å jakte.

Riktig nok er det mange som i dag tar jegerprøven og hopper på en ny hobby som de har "lyst å prøve". Og kanskje blir de hekta, og ender opp som ivrige jegere etter hvert, kanskje påvirket av både kamerater, ektefeller eller familie.Noen av disse kunne muligens funnet en annen hobby uten å savne jakt nevneverdig. Jeg sier noen!

Mange har vokst opp med natur, jakt, våpen og høsting av naturen fra de var helt små og har på den måten en naturlig holdning til jakt, og det blir en svært viktig del av livet. Selv hadde jeg ingen rundt meg som drev med jakt. Jeg ble heller mottarbeidet på det området. Likevel var våpen, dyr,jakt og fisk/fiske min, ja jeg vil kalle det min drivkraft i livet helt fra jeg klarte å gå. Og det er det fortsatt! Uten muligheten til jakt og fiske som en naturlig del av min personlighet ville livet vært sterkt redusert. Sånn er det bare.

 

viltbestander: Jeg er overbevist om at vi er over gullalderen mht rype/skogsfuglbestander her i norge. Vi kan jakte predatorer, som jeg tror kan gi en kortsiktig effekt, men det er så mye annet som påvirker. Klimaet, ikke minst. Tregrensa kryper oppover, og vil muligens til slutt nå stedene i snaufjellet der det ligger gamle furustokker i myra fra forige varmeperiode. Vi mennesker har vært flinke til å ødelegge biotopene til viltet: snauhugging av yngle/spillplasser, vegbygging, hyttebygging, kraftlinjer og vindmøller, menneskelig aktivitet som øker i intensitet, skianlegg,forurensing osv. osv.

Samtidig prøver vi å leke Gud, og forvalter natur og arter etter egen interesse. Vet ikke om det er mest komisk eller tragiske. Tragisk har det jo vært lenge for naturen, som lider.

Mange tror visst at om absolutt alle rovdyr/rovfugler var borte så ville vi fått store bestander av annet vilt. Vi glemmer visst at naturen klarte seg best før geværet ble oppfunnet og vi begynte å innbille oss at vi kunne "forvalte" naturen. I beste fall er denne forvaltningen ett system på hvordan de økonomiske gevinstene av jordens ressurser best kan fordeles. Ingenting annet. Det blir ikke bedre av at vi legger noen arter for hat og ønsker disse bort fordi det ikke passer oss og vår livstil. Jeg tror heller ikke folkeslag som lever nært naturen og livberger seg av den er så mye bedre, men de har av legning en medfødt evne til en ydmyk og respektfull tilnerming til naturen, om ikke annet så lærer de det fra dag en. og før var de jo en del av den: var det mye vilt så tok de det de kunne. De flyttet gjerne etter viltet, og nyttiggjorde seg som regel hele dyret.

Dette ble storslått preik, men jeg mener det. Tar vi for oss det lille vesenet rypa, og vil gjøre noe for å hjelpe den til en bedre, tryggere og stabilere bestand, frykter jeg at vi må tenke så stort at vi dessverre ikke er i stand til det. Puhh, nå ble jeg sliten.....

Link to comment
Share on other sites

Det som er fint, er at mange har funnet spenningen i å jakte predatorer, spesielt rev. Lokkejakt og åtejakt er relativt enkelt å få tilgang til/komme i gang med. Billig er det også. Dermed kan jaktpresset på matviltet reduseres. Vinn-vinn situasjon. Det man kanskje mister, er kjøttutbyttet. Men det er ikke så store mengder det er snakk om for den enkelte jeger.

 

Har selv fått opp øynene for predatorjakt. Syns det er minst like givende som å gå etter rype/skogsfugl. Og kan jeg bidra til at mengden matvilt ikke reduseres pga. predasjon i tillegg, er jeg veldig tilfreds.

 

Reven er i fin vekst etter skabben. Man har store bestander som nærmest skriker etter å bli beskattet. Året etter er territoriene fylt opp igjen.

 

Om rypa blir fredet, føler jeg ikke at det går ut over livskvaliteten min. Håpet er igjen å få se fine kull som letter i riset foran støkkjegeren.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye erfaring med rype, men i skogsfulgterenget jeg jakter i har vi klart å få ned rev og mår bestanden. I år har vi hatt en god bestand av skogsfugl. Det har hvert mange kull, men små. Noe som tyder på at få reir har blitt plyndret. Det som nok har tatt knekken på kyllingene i år er nok kaldt vær og lite mat. Det får vi ikke gjort så mye med. Jeg er ikke i tvil om at predatorjakt har god virkning på skogsfuglen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spørsmålet er om det er etisk forsvarlig å rydde vei for fornøyelsesjakt. Nødvendig er det ikke. Om rypene og skogsfuglene kunne fått være i fred for menneskelige jegere, ville det bli bedre forhold for rovfuglene også.

 

Denne kampen mot arter som lever av andre arter, for å sikre jegerne litt større utbytte, er vanskelig å forstå og akseptere. Når så mange dyr i naturen må dø for å opprettholde menneskenes fornøyelsesjakt, vekker det reaksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Etisk forsvarlig? Hva er egentlig galt med at man koser seg på jakt, og har jakt som hobby?

Passer det ikke inn i den perfekt politisk korrekte verden?

Det er faktisk mange som bruker mye tid på jakt og det som hører med. Kråke og rev er 0 verdt, og uansett hvor mye man jakter på dem så blir dem ikke utrydda. Så det er ikke noe fare får det.

Link to comment
Share on other sites

Deler dine tanker om naturen, "sprettert", og hvordan den lider under menneskens trang til å forvalte og styre. Takk for et fint innlegg.
Joda, et rørende fint innlegg fra "sprettert". Desserre har fakta en lei tendens til å ødelegge gode historier (derfor gransker ikke journalistene kildene sine), og fakta ødelegger dessverre også "sprettert" sin romantiske historefortelling:
Vi glemmer visst at naturen klarte seg best før geværet ble oppfunnet og vi begynte å innbille oss at vi kunne "forvalte" naturen.
I følge "sprettert", bilfalt av "Jenny", var altså predatorjakt noe som ble innført med kruttvåpna. Kruttvåpen kom hit til landet ca. ved reformasjonen (1500-tallet), men før det hadde det foregått storstilt jakt på hauk og falk i minst 500 år - eksporten av jaktfugler i middelalderen var like lukrativ for de med "risikovillig kapital", dvs. høvdingene, og hadde like stor del av "eksportinntektene", som oljevirksomheten har i dag. Hvordan rimer den storstilte rovfugljakta i hele middelalderen, og fram til 1700-tallet, med tankene om en "natur" som stelte seg sjøl?

 

PS: På min eiendom har jeg rester av et falkefangeranlegg, sannsynligvis fra slutten av vikingetida.

Link to comment
Share on other sites

Jenny, du må bare innse at andre folk har forskjellig syn enn deg. Jakt er tillatt i Norge, og er en titusenårig tradisjon. Du ville ikke sittet og spredd eder og galle hvis det ikke var for at dine forfedre var jegere og fangstfolk. ;)

 

Et rypebryst eller hjortesteik er et utrolig bra måltid, og det er kjøtt som hadde det utrolig mye bedre før det døde enn biffen på Rema. Du og dine likesinnede er snare til å tillegge viltet menneskelige følelser, noe som vel er en av de største bommertene dere gjør.

Link to comment
Share on other sites

Håper jenny bor under åpen himmel, spiser egenhøstet mat, aldri bruker bil, tog eller buss, aldri går i butikken.

Håper hun ikke kjøper noe som helst i en eneste butikk.

Litt rart hun sitter her inne mtp å bruke internett. Dataen hennes trenger jo strøm, tenk på alle de uskyldige fuglene som flyr i kraftlinjene for at hun skal bruke datamaskinen og tenk på de stakkars musene og rottene som måtte dø når de gravde ned internettkabelen hennes for ikke og snakke om meitemarken.

Håper hun bor under åpen himmel, for tenk på treverket som er i hjemmet hennes, hvordan de ødela skogen og leve vilkårene for fugl og dyr.

Og er alt av betong, tenk på de stakkars svalene som hadde reir i steinbruddet de tok sanden fra, musene som bodde der.

Og håper hvertfall hun ikke bruker buss eller tog som kjører ned uskyldige dyr på veien. hadde ikke folk brukt buss eller tog hadde det ikke vært et marked for det. Så får håpe hun ikke bidrar til det.

Og tenk om hun skulle være så gal og kjøpe noe i butikken. Håper ikke det. tenk på de dyrene som gikk tapt når de gravde ut for og bygge både butikk og fabrikken som lager det som finnes i butikken. Og skaffe til veie de råvarene som brukes i produksjonen.

Var dette konstruktivt?

Muligens..

Er jakt værre enn dette? I mine øyne nei.

Vi skaper alle et marked ved å leve, for at vi skal ha det vi trenger/ikke trenger men som vi benytter oss av.

Går det utover uskyldige dyr?

Er man bedre enn en jeger ved og bidra til dette Jenny?

Kjøper du mat i butikken? Tenk på de lastebilene som kjører ned uskyldige dyr med vegetarmat fordi sånne som deg skaper et marked for det? Eller dyrker du selv?

+1 til deg marius87 !!!

 

Og til deg Jenny:

Det ser ut til at det er slik at Disneymentaliteten er flott så lenge det passer deg. Slenger med et eksempel til med f.eks gelatin: http://no.wikipedia.org/wiki/Gelatin eller hva med alle dyrene det går utover hvis vi skal dyrke all maten vår? Tenker da på all uberørt natur som "må ødelegges" av mennseker for å kunne dyrke korn ol

 

Hvis det er sånn at du avstår fra all disse produktene, og de tingene som marius87 nevner (noe jeg har null og niks tro på) så tror jeg deg på at du står for det du skriver, MEN jeg er fortsatt sterkt uenig med deg!

 

Vil også takke Jegermeistern for mange nyttige og flotte tilskudd i denne tråden!

Link to comment
Share on other sites

Første bud i en konstruktiv diskusjon er å kjenne motparten og å sette seg inn i dennes argumentasjon. Jeg tror mange jegere evner å sette seg inn i dyreverneres tankegang. Mange og meg selv inkludert er glad i dyr og deler mange av dyrevernernes ideer. Tror det er lengre mellom motpartens medlemmer som forstår jegernes tankegang.

Det store skillet er enten jaktmotstandere liker det eller ikke, at de har beveget seg lenger bort fra naturen enn vi som liker å jakte.

Jeg tror rett og slett at mange har hatt godt av å tilbringe litt tid sammen med jegere ute i marka. Satt seg inn i tankegangen, det emosjonelle ved jakta, det sosiale, opplevd naturen på sitt beste når man nyter synet av kua og kalven man slipper forbi seg på post, reinsflokken som trekker forbi, dyret man velger å skyte fordi det er riktig og situasjonen tilsier felling. Og til slutt den emosjonelle lille stunden når man står ved dyret man har drept og av respekt for dyret føler det lille stikket av samvittighet, blandet med en jublende glede over å ha lykkes.

 

Man jakter ikke for å drepe, man dreper fordi man har jaktet....

Link to comment
Share on other sites

Menneskene er, har alltid vært, og kommer alltid til å være denne planetens værste rasshøl. Det virkelige miljøproblemet er at det begynner å bli alt for mange av oss på denne lille kula. Hvis du virkelig vil redde naturen til moder jord Jenny, så sett inn en spiral, og jobb for at alle andre også reduserer formeringen sin betraktelig. Og da syntes jeg du skal fokusere på de miljøene hvor formeringen er størst. Dermed kan du la den impotente bygdetullingen, som går på jakt for å kompansere for et svunnen sexliv, være i fred. Han dør snart ut allikevel. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i at menneskene bør slutte å formere seg. Vi har ingen positiv virkning på jorda og vi er blitt farlig mange. Vi bør konsentrere oss om å begrense vår egen befolkningsvekst, fremfor å være så opptatt av å begrense de normale bestandene av andre arter.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i at menneskene bør slutte å formere seg. Vi har ingen positiv virkning på jorda og vi er blitt farlig mange. Vi bør konsentrere oss om å begrense vår egen befolkningsvekst, fremfor å være så opptatt av å begrense de normale bestandene av andre arter.

Du sier med andre ord at du ønsker du ikke var født...

Jeg skal ikke være så frekk å si deg imot.

Link to comment
Share on other sites

Oookei.......

 

Har du barn Jenny? Hvis ikke, har jo du ditt på det tørre, genene dine vil ikke bli ført videre. Seriøst, det kan vel tenkes at du en eller gang ønsker deg barn?

 

Hva er naturlige bestander Jenny? Er det ikke bærekraftige bestander du tenker på? I hvilken skala, kommunevis, regional, fylkesvis, nasjonal?

 

Det du sier er; la naturen ordne seg selv...?

Vel jeg har nyheter til deg, dyr dør....Gjerne under store smerter og under enormt stress, som regel av sult, eller pint til døde av en eller annen predator som selv er dømt til å dø av sult eller pines til døde av en annen predator. Det er naturen....Ta vekk mennesket og alle dyr vil dø på denne måten. Er det det du vil?

 

Stikk fingeren i jorda og innse at mennesket er et dyr, en predator som er en del av naturen. Vi har mye negativ påvirkning på naturen, bærekraftig jakt er ikke en slik påvirkning. Dessuten har mennesket den fordel at det kan tenke i emosjonelle baner og foreta sine drap på så rask og smertefri måte som mulig. Forskning viser at dyr kan ha emosjonelle følelser, en predators drap bærer ikke preg av det, et enkelt eksempel, kattas lek med musa. Derimot er musas oppførsel i denne situasjonen preget av redsel og desperasjon, mao emosjonelle følelser. En ulveflokk rekker gjerne å spise store deler av en elg før den dør. Sult og aggresjon er det eneste de føler. Tror elgen føler noe annet. Men slik er naturen....

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i at menneskene bør slutte å formere seg. Vi har ingen positiv virkning på jorda og vi er blitt farlig mange. Vi bør konsentrere oss om å begrense vår egen befolkningsvekst, fremfor å være så opptatt av å begrense de normale bestandene av andre arter.

Dette innlegget gjør meg SIKKER på at denne brukeren er et forumtroll.

Det er ikke normalt å fravike sitt eget overlevelsesinstinkt med overlegg.

 

Eventuelt at man nå kanskje kan tillate seg å uttale så kynisk at det er bra at noen ikke formerer seg til fordel for våre egne avkom?

 

Vil legge til denne...

https://www.youtube.com/watch?v=eScDfYzMEEw

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i at menneskene bør slutte å formere seg. Vi har ingen positiv virkning på jorda og vi er blitt farlig mange. Vi bør konsentrere oss om å begrense vår egen befolkningsvekst, fremfor å være så opptatt av å begrense de normale bestandene av andre arter.

 

Kvifor er alle "dyrevernere" menneskefiendtlege???

 

Heldigvis eksisterer det fortsatt folk som engasjerer seg og hjelper folk i den ytterste nød!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Dyrevernere er skamfulle over å være mennesker, de tror at de er sjamaner pga sin kontakt med dyreriket, men de er ikke noe annet enn kult medlemmer og satanister med sine ofringer av kjæledyr, landbruksdyr og pelsdyr . De skaper en fiksjon ut ifra sine egne synspunkter og de har ikke mere til felles med naturen enn sine manipulerte ulve/ hundehybrider de setter ut .

Link to comment
Share on other sites

Så,Så........... Nå syntes jeg ikke vi skal være stygge mot Jenny. Hun har et nobelt mål. Hun har bare valgt feil gruppe å angripe. Dagens norske jeger er ikke naturens største problem.

Jeg syntes Wolverine67 sitt innlegg var meget bra, og noe å tenke over. Siden moderatorene ikke liker at vi siterer hele tekster, velger jeg å klippe ut de viktigste stikkordene fra hans innlegg:

mao

nasjonal

foreta sine drap på så rask og smertefri måte som mulig

Har du barn Jenny? Hvis ikke

Stikk fingeren i

lek med musa.

Dette gir iallefall meg noe å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke noen med fullt alvor mener at det er like ille å skjære i en grønnsak som det er å ta livet av et dyr. Da må vi minne om at det er langt mindre likhetstrekk mellom planter og dyr, enn det er mellom dyr og mennesker. Vi er også dyr, så likestilling av planter og dyr betyr at vi også inkluderer mennesker i denne sammenligningen. Vi er bygd opp på samme måten som andre dyrearter og har de samme grunnleggende følelsene, som er styrt av gamlehjernen - som vi har til felles med alle virveldyr.

 

Vi vet at dyrene er like oss, og når vi utvider vår moralske sirkel, er det naturlig at vi først inkluderer de som står oss nærmest - andre individer i dyreriket. Planter har selvfølgelig også liv, og alt liv fortjener respekt, men man kan ikke sammenligne en grønnsak, som vi ikke vet noe om, med et dyr som vi vet føler og lider slik vi selv gjør.

Link to comment
Share on other sites

Uttak av rovdyr for å få mer matvilt funker. Det funker jo på de store rovdyra så hvorfor skal det ikke funke på de små

 

Jenny,du sier at alt levende fortjener respekt. Hvordan respekterer du gullerota du sliter etter håret opp av bakken,eller hodekålen du halshugger? Kjæler du litt med gullerota?,vasker den en ekstra gang? eller kanskje du .......... ?

Link to comment
Share on other sites

Du som er så opptatt av at naturen skal ordne opp selv Jenny du vet vel at naturens måte og ordne opp i en stor revestamme er skabb? Da kan vi begynne å snakke om lidelser! Finnes vel ikke noe værre måte å daue på vil jeg tro :cry: Da er det jo bra at noen jakter rev og holder skabben nede eller?

Link to comment
Share on other sites

Takk til Jegermeister.

 

Denne tråden begynte faktisk bra, sett fra "vår" side.

Motstand mot jakt og fangst møtes med saklige argumenter og knusktørre fakta, ikke barnslige bilder av grønnsaker og dårlige skjulte antydninger av tvilsom art.

 

Som det står over, diskuter sak, ikke person.

 

Tror dere ikke denne tråden blir vist fram til resten av NOAH?

 

Hvordan fremstår vi når det skjer?

Som fornuftige jegere med evne til å reflektere over hva vi driver med i et større perspektiv?

Eller som de nedsnødde, innavla, drapslystne bygdetullingene DE ønsker å vise verden at vi er?

 

Jeg er ihvertfall ikke blant de sistnevnte, og jeg jobber hardt hver gang anledningen byr seg for å vise jaktmotstandere følgende:

 

-Jeg har mer omløp i skallen enn de tror.

-Jeg har betydelig mer respekt for dyr enn de tror.

-Jeg tenker mer og oftere over hva jeg gjør enn de tror.

 

Hvis menigmann skal "velge side", så er det kurant å virke som en person det er greit å være på samme side som...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble visst litt angrepet tidligere her. Skjønner det for så vidt, ordbruken min kan nok her fort missforståes. Det var litt symbolsk, og jeg vet selvfølgelig at mennesket har drevet jakt og fangst i tusenvis av år. Det jeg mente var at naturen før ikke hadde så mange fiender/farer hengende over seg i form av forurensing og all annen dritt vi mennesker foretar oss med det resultat at natur og vilt lider.i tillegg er jakt blitt svært teknisk, og levner viltet små sjanser.

Ellers har vi jo også før jaktet brutalt hardt på mange arter, f.eks geirfuglen som vi jegere utryddet. Hval, sel, og mange rovdyr var også nesten utryddet pga jakt.

 

Jeg mener dessuten at om man ikke evner å nyte synet av ulv, bjørn ,jerv osv, eller at falken tar rypa foran nesa på oss, så har vi ingen ting på jakt å gjøre. Om ulven tar jakthunden din skyldes ikke det at ulven er ett ondskapsfult beist, men at vi ikke har kontroll på hvordan vi legger opp jakta. Her får jeg sikkert mange på nakken, men jeg har jo sympati med de som utsettes for det. "det skulle ikke være noen ulv der"! men da må jeg bare minne om at ulven kjenner ikke til hverken DIR, miljøverndep. eller regjeringen!

Jakt skal ikke utøves på menneskets vilkår, men på naturens vilkår. Vi er forskjellige: noen elsker å fortelle om at de skjøt 17 rådyr sist høst, andre går hele høsten og lar "lurebukken" gå etter flere fine skuddsjanser. Det handler om respekt og ydmykhet for naturen. Mange mennesker har store problemer med å skjønne hvor vesentlig det er. Hvor stor del av tiden man oppholder seg i naturen tror jeg er vesentlig. Vi trenger folk som Jenny for å få oss til å reflektere over dette.og det burde vi vært flinkere til å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...