Jump to content

Den perfekte rådyrkulen i 6,5x55


kkgtm

Recommended Posts

Er på leiting etter den perfekte rådyrkulen. Er det noen som kan anbefale en kule som funker skikkelig. Dvs dyret faller fort!

 

Har akkurat begynt å lade selv i dette kaliberet så jeg er på leiting etter den "perfekte" kulen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd mange for å oppnå det du er ute etter, men det som gir aller best knall og fall er å skyte på "bladet" som danskene sier. Setter du kula bak bogene risikerer du litt springing uansett kule.

 

100 grs Partition gir god effekt, samtidig som massen som ekspanderer og splintres er begrenset.

Link to comment
Share on other sites

Oppskriften er enkel, passe mengde N560 og du oppnår samme eller bedre hastighet.

Start på ca 48grs N560 og jobb deg oppover.

Maks ligger nok rundt 51-52grs avhengig av patronlengde.

Jeg bruker 78mm COL.

Samling med 5skudd ligger som regel rundt 20mm.

Link to comment
Share on other sites

Hornady Amax 123gr kr 1,95

Hornady Amax 140gr kr 1,75

 

Noen som kan gi meg et hint hvor han får denne fine prisen (har lett litt nå med lite hell :) ) ?

 

MVH Langlo

 

 

Noen steder sponser skytterlaget 1 krone per kule. Vet ikke om de gjør det overalt, men noen steder gjør de det. Og DA blir det så billig....

Link to comment
Share on other sites

Jo - takk for gode svar. Jeg fikke et hint fra Cardinal her om at Holstad våpen selger amax for denne prisen i bulk pakninger (1000 stk). Jeg gikk inn på siden deres og fikk en forståelse av at de hadde disse kulene til priser som Roe beskriver.

 

http://www.google.no/search?client=opera&q=holstad+v%C3%A5pen+amax&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

 

Mvh Langlo

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nosler Accubond 140grain. Og den kan brukes til allt fra Rådyr til Elg.

Har knekkt vel ett dusin storvilt med denne kula i år. tydelige reaksjoner i dyra uansett størrelse og greie slakt.

Ikkje skutt rådyr men nokre små hjorteklva he d blitt og det går omtrennt ut på samme.

Link to comment
Share on other sites

Skyter "alltid" rett bak bogen, evt høyt i bogen.

Min erfaring med BT er at den har en restvekt på ca 70-80% i rådyr.

Så det blir ikke så mye søl og splinter som mange tror.

 

Opplever ofte knall og fall ved skudd høyt i bogen.

Da knekker/skader man gjerne ryggraden.

Ved rene lungeskudd løper de som regel 10-30m.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra jakt i Polen, hvor jeg felte hjort og villsvin.

Kulen jeg brukte var 162gr A-max i kaliber 7mm rem mag, ladet til litt i overkant av 800 m/s.

Tenkte at her var muligheten å prøve kula, må bare si meg enig med de som bruker den jakt at kula fungerer helt perfekt.

Villsvinene lå få meter fra skuddplassen og hjortene gikk ikke så mye som en cm etter skudd. På alle dyrene gikk kula inn (fingerstort hull), ekspanderte, (gjorde seg ferdig med ekspansjon inne i dyret) og lagde ett bittelite hull ut. Konklusjon : ingen kjøttødeleggelse enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Dere som bruker A-max og ballistic tip...

Splintrer ikke disse kulene totalt?

 

Nei. I rådyr oppfører Amax seg slik du vil en god storviltkule skal gjøre i et mye større vilt.

Hull inn, ekspansjon, hull ut.

 

Treffer du bein får du naturligvis sekundærprosjektiler av disse. Dette vil skje uansett kule.

Link to comment
Share on other sites

100 Barnes TTSX burde vel også funke fint og blyfritt

 

Nope!! :roll:

Jævlig blodsøl i hinnene, helt fra øret og bak på ræva! Utrolig, men sant. Og jeg har hatt 15-20 forsøk nå, og nesten altid det samme. :|

 

Da bør man kanskje gå opp til 120 eller 130 grs.. Evt litt mindre krutt og fart? :)

Link to comment
Share on other sites

100 Barnes TTSX burde vel også funke fint og blyfritt

 

Nope!! :roll:

Jævlig blodsøl i hinnene, helt fra øret og bak på ræva! Utrolig, men sant. Og jeg har hatt 15-20 forsøk nå, og nesten altid det samme. :|

 

Da bør man kanskje gå opp til 120 eller 130 grs.. Evt litt mindre krutt og fart? :)

 

Helt riktig!

Opplever TTSX som ilter når det gjelder sjokkvirkning, i forhold til TSX. :-)

Men prøvd, er prøvd.......next case?! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker utelukkende A MAX 140Ggr på trening, rådyr, rev, og bever. Har ennå tilgode og oppleve at den ikke ekspanderer og dyra raser fort sammen.. Den ødelegger kjøtt, men hvem kule gjør ikke det som har god drep?? De er også billige.

 

Hva er vel bedre enn å jakte med den ammunisjonen og kulebanen du trener med hver gang?

Link to comment
Share on other sites

Nei. I rådyr oppfører Amax seg slik du vil en god storviltkule skal gjøre i et mye større vilt.

 

Hornady skriver på sin hjemmeside følgende omA-MAX;*Rapid, Explosive Expansion with limited penetration

* These bullets are not recommended for hunting

 

Hehe... Hva amerikanere skriver for å unngå ansvar, og hva som er realiteter,- se det får man greie på når folk med relevant erfaring uttaler seg :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Ja vanskelig å finne den perfekte kula, men en ting er sikkert: 6,5 er det perfekte rådyrkaliberet! Her er det stor nok diameter og knuff!

 

Personlig har jeg tro på ei seig kule og skudd midt på bogen. Da faller di, men det gir ofte store ødeleggelser uansett A-Frame eller X.

 

En annen løsning er lettere kuler fordi de har mindre masse som går over i splintrer, selv om hastigheten er stor. En fordel er også flatere kulebane. De siste to sesongene har jeg brukt 120 grs Sierre Pro Hunter, helt konvensjonell, men gir ekstremt bra presisjon i mitt våpen. Og det er kanskje det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

@ Ole -Johan; - "Perfekte rådyrkalibret". - Ja, 6,5x55 er et fint kaliber, ikke minst til rådyra, men det er jo også .30-30, 3o8, 30-06, 7x57 med masse flere kalibre.- Kule og hastighet spiller inn mye her.

 

Vil man ha (prioriterer) fine slakt, så bruker man tunge kuler med minimale kjøttødeleggelser, eller man lader til høg hastighet og får som beskrivet lenger opp i tråden "blodsøl i hinnene fra øret til bak på ræva". :)

Jeg har skutt rådyr med olike kaliber fra .222 Rem til og med.45/70 og med kuler fra 50grain til 405grain.

Som du sier,.. Sierras Pro Hunter eller Game King er suverene kuler både mht presisjon og expansjon,.. bare gode erfaringer med Sierras 165grain GK i min .30-06 både på hjort og rådyr.

 

Når gjeller A-Max fra Hornady så er dette altså Match-kuler og som fra produsenten ikke rekomenderes til jakt !!

 

Når så (minst to) profilerte brukere her på forumet nermest "hyller" denne som en IDEALISK kule til jakt på hjortedyr... ja jeg vet faktisk ikke va jeg skal tro.

Tøffe namn og plastspisser i forskjellige farger sier INGENTING om hvor bra den er.

Balistik Tip var nemt lengre opp.- Dette er jo i allefall en JAKTkule og en ypperlig sådan om man etterstrever "knall-fall" efekt, men A-Max er (og forblir) en Match-kule, konsruert for bruk på PAPP.

Men joda, dyra dør nok,... det hadde de sikkert gjort med en helmantel også.

Link to comment
Share on other sites

Hornady 160 gr RN - er kulen jeg bruker til alt vilt i min drilling.

 

Som alle andre kuler - vil den av og til gi mer "ødeleggelse" enn andre ganger.

 

Det jeg mener en kule skal, er:

 

gå inn - og ut!

 

Ved treff i vital sone - om den ekspanderer eller ikke - har jeg ikke sett den helt store forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Min perfekte rådyrkule - var Norma fabrikk i 220 Swift - det året råbukkjakten åpnet.

 

Den knallet i bogen - og trengte ikke inn - mer enn 5 cm.

 

Alt annet enn den bogen - var 100%.

 

Kan man få det bedre?

 

Hva om kulen ikke oppfører seg slik hver gang?

 

Da er den plutselig ikke like bra.

 

Takker meg til tunge kuler - og "inn og ut" :wink: - uansett vilt.

 

Hastighet er bare noe oppskrytt greie (hvis man ikke skal skyte over 150 m).

Mener jeg - og skjønner at mange andre ikke er enige i det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Shadob,

Jeg er enig med deg i det meste du sier. Men saken er den at ei kule er ei kule uansett, for de som skyter mye er det svært forenklende å ha jaktkule og treningskule til samme treffpunkt.

Og sålenge en holder seg til rådyr så fungerer "alt" terminalballistisk.

Men Amax har vist seg å fungere veldig bra, hva kan være galt med å bruke den da?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Holstad Våpen har fortsatt 140grs AMAX på lager.

Så da var det bare løse rykter at de var tomme.

 

 

Ja skjønte heller ikke den der. Var innom for to måneder siden (?) og spørsmålet var bare "hvor mange tusen skal du ha?" Stod ihvertfall 10-20.000 bulk 123gr Amax ved døra og denne kula var "litt dyrere" siden de hadde kjøpt inn så lite kvanta første gang.

 

Da jeg leste denne tråden tenkte jeg HELVETE hvor mye Amax er det de selger om alt det der forsvant på noen uker... :lol:

 

 

 

 

 

... og fikk meg samtidig en liten vekker om Kammerets pålitelighet :|

Link to comment
Share on other sites

Når gjeller A-Max fra Hornady så er dette altså Match-kuler og som fra produsenten ikke rekomenderes til jakt !!

 

Nei ikke helt.

Om du klikker på bildet til Poacher så ser du at produsenten anbefaler Amax til Target, Varmint og Medium Game. Dette bildet er fra Hornady sin ladebok nr 8 (den nyeste)

 

Siden kulen ikke er loddet, er det som du ser av bildet under kun boattailen som skiller Amax fra Vmax. Her er kulene støpt inn i epoxy og saget på tvers. Etter noen hundre rådyr med kulen tilsier ALL erfaring også at kulen ekspanderer pålitelig.

normal_Vmax_Amax_cut.jpg

 

Holdet var litt langt og dette er den eneste Amax'en jeg har funnet i et rådyr.

normal_Amax_i_radyr.JPG

 

Dette er et ordinær utgangshull på alle normale avstander.

normal_Amax_utgangshull_dz.JPG

 

Jeg liker kula siden den gir gode til meget gode blodspor. Dette dyret løp, noe jeg opplever som uvanlig med Amax. Jeg fotograferte fra starten av blodsporet.

normal_Amax_blodspor_%282%29_dz.JPG

 

Og slik ser som regel innsiden ut. Hull inn, hull ut.

normal_Vmax_effekt_%285%29_dz.JPG

Link to comment
Share on other sites

... og fikk meg samtidig en liten vekker om Kammerets pålitelighet :|

 

Fikk iallefall en rask og betryggende avklaring på saken.

Kjente plutselig ett akutt behov for hamstring av AMAX :lol:

 

Husker med skrekk når Norma sluttet med AMAX og kulene forsvant fra bestillingslisten for en del år siden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere vil ha Amax er tiden nå folkens, Tika har funnet dem og nå er det ikke lenge igjen til det er tomt :mrgreen:

 

:lol:

 

Politet har blitt bedt om å stoppe tungt lastet personbil på E6 nord om Sarpsborg. Gnistføyka står da karrosseriet skraper nedi; sort røyk fra hjulbuene.

Link to comment
Share on other sites

Når gjeller A-Max fra Hornady så er dette altså Match-kuler og som fra produsenten ikke rekomenderes til jakt !!

 

Nei ikke helt.

Om du klikker på bildet til Poacher så ser du at produsenten anbefaler Amax til Target, Varmint og Medium Game. Dette bildet er fra Hornady sin ladebok nr 8 (den nyeste)

 

Etter noen hundre rådyr med kulen tilsier ALL erfaring også at kulen ekspanderer pålitelig.

 

Hvis jeg legger sammen antall felte vilt med Amax, av jegere jeg vet om, så vil jeg tro at vi snakker om 4-siffret antall vilt! Dette er jegere som er personlige venner og bekjente, som jakter mye. Slik at man snakker ikke om bare noen få felte vilt, vi snakker om et reelt erfaringsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...