Jump to content

Sikkerhet på jakt


M67

Recommended Posts

Vedkommande er utstyrt med siste nytt i kamuflasjedrakt, handskar og svartmåla i ansiktet

Den trenden der begynner å bli ganske absurd :roll:

 

Personlig har jeg kanskje inntrykk av at trenden er i ferd med å snu litt, i allefall under tradisjonell lagsjakt... Det er jo mange produsenter som har markedsført orange og blaze camo rimelig hardt de senere åra, kanskje med Härkila som fremste mosetråkker her i Skandinavia. Dog Keeper-dressen har vel blitt rimelig populær, det samme gjelder jo forsåvidt også hundeførervesten fra samme produsent. Og "copycat'ene" til Härkila har stort sett samme utvalg, bare ett år i etterskudd... SwedTeam, PineWood m.fl... Selv biltema har jo en utgave av den hundeførervesten...

 

Selv kjenner jeg jo et annet merke rimelig godt, som produseres av et finsk firma. (Og som jeg vel ikke kan nevne for da får jeg vel innlegget sletta...) Også i Finland har man krav om sikkerhetsfarger, og stort sett alt som selges har inkludert orange lue/caps og/eller sikkerhetsvest sammen med jaktklærne. Selv det svenske merket Bearskin (Predator) kommer jo med blaze camo jakke i år... Og det er vel en par-tre år siden Blaser kom med plaststokk i blaze camo til R93'n...

 

På mitt jaktlag innførte vi orange caps for 6-7 år tilbake, og den praktiske nytten av dette er stor, og det gjelder ikke bare sikkerhet men også nytten av å kunne se hvor postene sitter i terrenget når jeg går som hundefører. Bruker alltid en vendbar grønn/blaze camo fleecejakke når jeg jakter elg, og har alltid blaze-siden ut som hundefører. Kan finne på å snu den når jeg jakter alene, men som regel ikke... Elgen merker i allefall ikke noe av den oransje fargen...

Link to comment
Share on other sites

Avtrekksfinger skal vera bak bøylen ved jakt.
Akkurat der er jeg litt uenig. Ja det er sikkert nok' date=' men det er ikke like synlig som en rett finger. Sikkerhet handler ikke bare om å være sikker, å vise det er minst like viktig.[/quote']

I praktisk jaktsammenheng er det ikke ofte jeg er nært nok andre jeger til å se hvor de har fingeren :wink: En annen sak er at denne praksisen med rett finger passer fint til våpen med rett pistolgrep -ergo våpen for praktisk skyting. De fleste jaktvåpen har en utforming på grepet som er så slak at du må drive fingergymnastikk et par år for å klare og gå med fingeren slik mannen på bilde med AGen gjør. For ikke å snakke om hagle med engelsk skjefte :wink: . Jeg skjønner godt at dette er en klønete måte å posere med et jaktvåpen på. Når jeg treffer andre jegere eller venner jeg går på jakt med forventer jeg at de åpner og tømmer rifla eller knekker hagla, ikke at de poserer med fingeren godt synlig rett frem over avtrekkeren. Hva er det for slags type jakt dere går på egentlig :?::wink:

Link to comment
Share on other sites

Fingeren ikke nødvendigvis ligge på låskassa, en rett finger tvers over avtrekksbøylen duger også. Og at du sjelden er blant folk er den store faren, for det du gjør 90% av tiden når du er alene er det som definerer hva du gjør blant folk. De fleste dårlige vaner kommer fra det folk gjør på egenhånd, nettopp derfor er det så nyttig å være litt aktiv på banen. Det er der du får luket ut feilene du ellers gjør.

 

Poenget mitt er fordelene med å være tydelig på det en gjør. Som du også er inne på forventer du at folk tømmer/knekker våpen, men jeg tipper at du foretrekker å se de gjøre det fremfor å fumle med børsa med ryggen til, rait? Det samme gjelder pekevinkler og avtrekker-disiplin. Vær tydelig.

 

Som gammel sportsskytter og kronisk våpenidiot har jeg en svært grei stilling blant mine mindre erfarne venner. Når det kommer til våpen er jeg fasiten, enten det gjelder rekkevidde på tolvsju eller håndtering av våpen på hyttetur, og jeg ser hvordan min adferd påvirker de andre. Når jeg får presentert et våpen (gjene lukket med tvilsomme pekevinkler) og jeg demonstrativt sjekker det begynner de andre å følge mitt eksempel. Hvis jeg ikke gjør det er de andre ikke like nøye.

 

Gjør den øvelsen en gang og se selv, jo mer tydelig du er på våpenhåndtering jo mer tydelig blir de andre.

Link to comment
Share on other sites

, en rett finger tvers over avtrekksbøylen duger også

Kan ikke si at jeg synes dette er en spesielt god ide. Jakt er ikke det samme som praktisk skyting. Jeg går mye på rypejakt i glatt steinur. I starten praktiserete jeg rett finger over avterkkeren da dette var det jeg var lært opp til. Men en dag gikk det som det måtte jeg skei på en stein, rammla ukontrollert, hånden lukket seg automatisk for å holde på hagla, gjett hvor fingeren havna.... jeg sier ikke mere, men det gikk bra :roll: Kan jo fortelle at hagla var en rem870 og at sikringen som står rett bak avtrekkerbøylen også ble manipulert under gymnasikkøvelsen. Etter denne opplevelsen holder jeg fingrene unna avtrekkern-punktum. Bærer du våpen i terrenget er det bedre å holde hånda rundt grepet med hele hånda bak avtrekkerbøyla om du ikke er i en situasjon hvor ting skal gå meget raskt. Er hurtighet avgjørende kan jeg tillate meg fingeren frem over bøyla.

 

Når det gjelder nyttigheten av skytebanetid (rifleskyting) for å luke ut jaktrelevante sikkerhetsfeil er det nå litt så som så synes jeg. Jeg er ofte skyteleder og tilbringer alt for mye tid på banen. Den med fingeren har jeg litt problemer med å se nyttigheten av for normal rifle skyting på bane. Ingen rører rifla før lading og skyt blir ropt. Etter dette blir naturlig å tukkle med avtrekkern :wink: Holder noen i rifla med fingern rett frem eller hvor som helst, forventer jeg at de skal skyte. Ingen får forlate eller flytte rifla fra standplass før våpenet er visitert. Når folk forlater standplass forventer jeg at de peker i sikker rettning. Gjør de ikke det, ber jeg venlig om at de må gøre det. Det betyr i praksis rifla må peke opp. Da er det lite rom for en finger på avtrekeren manøver.

 

Du har helt rett i at jeg forventer å se folk tømme/knekke våpen når jeg er på jakt. Her kan man treffe mye rart. En gang sto en å lente seg på munningen av en skarpladd hagle som om det var en spade :shock: Han ble heller ikke spesielt fornøyd da dette ble påpekt :lol:

Link to comment
Share on other sites

En ting er avtrekkerdisiplin, men man kan egentlig ikke forvente at gamle gubber som har jaktet siden bue og spyd var regnet som ypperlige jaktvåpen eller 16-17 åringer som har våpenopplæringen sin fra Call of Duty, skal være like nazi på dette som oss som har vært både menigmann og befal...

 

Men, enkelte ting som blir nevnt på jegerprøven og som står i jegerprøveboka (etter min hukommelse), som virker som en del har glemt her:

Skal man forsère gjerder, klatre rundt i glatte steinur, gå bak noen på jakt osv.... Ta ut patronene av våpenet :roll:

Det samme gjelder når man skal sette fra seg børsa osv.

Link to comment
Share on other sites

"kan egentlig ikke forvente at gamle gubber som har jaktet siden bue og spyd var regnet som ypperlige jaktvåpen eller 16-17 åringer som har våpenopplæringen sin fra Call of Duty,"

 

Rett og slett sprøyte-tøys!

 

Gutta med bue og spyd - er antageligvis steindaue :lol: .

Og 16-17 åringene - skal selvsagt har nazidisiplin vedr. våpenbehandling.

 

Hvorfor skal de ikke ha det?

 

Pga. av at alt skal være som man selv ønsker?

 

 

Joda - jeg vet at det er "omgjenge" idag - og er helt uenig i denne pedagogikken.

 

Når det gjelder våpen - skal det ikke være opp til hver enkelt hvordan man synes man skal behandle våpenet.

Her må det være disiplin - selv om det ikke er det ellers i samfunnet.

 

Og dessverre innen hundehold også.

Når en mastiff - får brodert en skjorte i egnet farge - og ikke vet noe om sitt, dekk eller lystrer navnet sitt - da ser jeg liksom et problem for morgendagen (eller man skal vel kalle det en utfordring idag :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Man burde ikke bare forvente, men helst også erfare at samtlige har disiplinen på plass. Men du vet like godt som meg at det skranter ganske mye på den kanten der hos mange.

 

Det som jeg føler er litt av problemet er at det er 5 timer om våpen på kurset og "praksisdagen" som gir dem mulighet til å brenne av 3-4 skudd med rifle og hagle (der det hele foregår under skyteledere sitt åsyn og ingenting den dagen om hvordan faktisk gå med våpenet), mens det skal terpes på hvilke hunder som er bra til hva og fuglearter som ikke en gang skal jaktes på!

 

Selve prøven er også en vits, 5 spørsmål om våpen? Der kanskje 1-2 av dem er relevante for praktisk bruk og resten er hvordan du skal oppbevare dem.

 

"Jakt er ikke bare våpen" sier nok en del av dere, men ganske mange tar faktisk jegerprøven nettopp for å kunne kjøpe seg et våpen (som regel for uformell plinking eller "tøft å ha" samt muligheten for å gå på jakt og bruke tid på en organisert skytebane). Derfor burde det fokuseres mer på nettopp våpendelen under kurset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk ikke hatt jegerprøvekurset - og har sikkert gått glipp av mye.

 

Sikkerhet er imidlertid ganske enkelt:

 

Fingeren bort fra avtrekket!

 

T.o.m. de som ikke vet hvordan man tømmer våpenet - kan ikke misse hvis de holder pekefingeren bort fra avtrekket.

 

Da vil det aldri gå av et skudd (hvis man ikke pælmer våpenet i en bergvegg el. l.)

 

 

Kan det gjøres enklere?

 

Ser selvsagt bort i fra å ikke dra på jakt :lol:

 

 

Og hvis man ønsker å vise seg fram - for å unngå vådeskudd - er orange farve noe å tenke på.

 

Hvis noen skyter på en orange hjort/rådyr/elg - skal ikke idioten slippe unna.

Da er det forsettlig drap - og ikke uaktsomt :wink:

 

 

"nettopp for å kunne kjøpe"

 

Dette har vel egentlig ingenting med sikkerhet på jakt å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Eg vil ikke være en som sier hvordan man skal gå med våpen når du går på jakt.

Men når vi lærer de yngste hvordan man behandler våpen så terper vi på at fingeren skal "ALDRI" inn i avtrekkerbøylen før du veit at du har rett skive i siktet. og at våpen skal ALLTID behandles som om det er ladd.. og når vi bærer våpen så skal ALLTID løpet peke rett opp.. Og det å tømme og sjekke at våpen er tomt for amo skal være en ryggmargrefleks.

Det er for jævlig om man er så ivrig i en jakt situasjon., at når man tar laddegrep for eventuelt påfølgingsskudd, og så glemmer å tømme våpen når man går fram til det felte viltet ...Man kan bare tenke seg hva som kan hende om man da ikke behandler våpen som om det er ladd,

mvh

Link to comment
Share on other sites

Sikkerheit på jakt er kommunikasjon.

 

Kommunikasjonen skal vera tydeleg.

Mottakar skal oppfatta sendar sin bodskap.

Sendar skal vera trygg på at mottakar oppfattar bodskapen.

 

Ta eit jag etter hjort.

To postar og ein jagar.

Jagar sender på VHF: "Eg nærmar meg postane."

 

Skal posten/ane svara eller ikkje?

Link to comment
Share on other sites

 

.............................. og jeg ser hvordan min adferd påvirker de andre. Når jeg får presentert et våpen (gjene lukket med tvilsomme pekevinkler) og jeg demonstrativt sjekker det begynner de andre å følge mitt eksempel. Hvis jeg ikke gjør det er de andre ikke like nøye.

 

Gjør den øvelsen en gang og se selv, jo mer tydelig du er på våpenhåndtering jo mer tydelig blir de andre.

 

Og den pedagogiske genistreken Erlend gjør her er at han VISER hvordan det skal gjøres uten å sette de andre i forlegenhet!! Da er det mye lettere å nå igjennom med det man ønsker å formidle.

 

De som kjefter og bærer seg får påpekt et poeng men om motaker ut fra det kommer til å endre sin adfred er slett ikke sikkert. Man oppnår uendelig mye mere med et smil og en hyggelig tone enn om man oppfører seg som den sjanten man aldri ble da man var inne i tjeneste! Og eget eksempel, spesiellt hvis man oppfattes som "en som kan" er den aller beste læremester.

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg sikkerhet ved jakt er veldig forskjellig enn sikkerhet ved skytterbanen. Sikkerhet på jakt handler mer om sikker bakgrunn, vite hvor jaktkammeratene dine er i forhold til deg selv og faktisk ta deg tiden det tar å vurdere før man trekker av: "er dette sikkert?" Stress er kanskje vår værste fiende.

Hvor fingeren er blir litt personlig preferanse og hvilket våpen man jakter med som noen har nevnt. På en gammel kongsberg hagle kan det være knotete å holde fingeren langs låskassen. Poenget er at fingeren ikke skal være inni avtrekkerbøyla. Noe jeg har lært, først og fremst fra førstegangstjenesten er sikringrefleksen. Føler at det er bare i forsvaret man får den drillingen som trengs for å få dette banket inn i hodet. Børsa opp til skulderen og klar til skudd -> sikring av, når du er ferdig med greia di -> sikring på asap.

Hadde naboens guttunge sammen med faren(som ikke har hatt noe omgang med våpen annet enn på jegerprøven) på den lokale skytebanen her og da er det andre bud. Fokus på fingeren og sikring og der er jeg nazi og liker å være tydelig uten å være drittsekk.

 

Ellers må jeg si at jeg husker jævla godt befalet som sto å brølte i trynet på meg hvor fingeren skal være på en AG, så det må ha funket ganske bra det også. "Det er ikke k**** din du står å holder i"! Hehe good times.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk ikke hatt jegerprøvekurset - og har sikkert gått glipp av mye.

Sikkerhet er imidlertid ganske enkelt:

Fingeren bort fra avtrekket!

T.o.m. de som ikke vet hvordan man tømmer våpenet - kan ikke misse hvis de holder pekefingeren bort fra avtrekket.

Da vil det aldri gå av et skudd (hvis man ikke pælmer våpenet i en bergvegg el. l.)

 

Sorry Shadob, men her tar du feil.

 

Har selv vært meget nære å få en 308 Elite Ekspress i hodet da et våpen som skulle tømmes gikk av når våpenet ble avsikret.

Jeg sto og så på, og skytteren hadde under ingen omstendighet kontakt med avtrekkeren.

Hadde ikke skytteren sørget for å peke i sikker retning hadde jeg enten fått det i hodet, eller i beinet.

Våpenet ble levert til børsemaker og det var en feil internt i mekanismen avtrekk/sikring som gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

Tilfelle 1)

 

To kameratar er på rypejakt med kvar sin hund.

Dette er rutinerte jegerar med gode resultat frå leirduebaneskyting.

Om morgon går dei ut frå lavoen. Midt på dagen har dei pause saman.

Dei jaktar seg vidare i eit nydeleg rypeterreng med to til tre meter høg lauvskog.

Hunden til den eine tek stand. Jeger går fram og ber hunden røysa rypene.

Rypene flyg opp og det smell frå hagla.

 

No er det slik at kameraten står på andre sida av bjørkekrattet.

Denne hunden har stand på dei same fuglane.

Haglesvermen treffer høgre sida av kroppen, - til jegeren.

Link to comment
Share on other sites

Angående rypejegere med og uten hund har jeg inntrykk av at støkkjegerne er brutalt overrepresentert når det gjelder skyteulykker. En hund vil ofte stikke innom å hilse på andre i terrenget og på den måten varsle om nærværet. Eksemplet til Sjur blir litt upresist da hundene vil stå sammen i en luktkorridor og ikke spredt som Sjur skriver. Den ene jegeren vil da oppdage hundene i stand sammen. Jeger nr. 2 kan komme inn i skuddsektor når han leter etter hunden sin, men vil mest sannsynlig støkke fugl som blir presset mellom han og fuglehundene. Jeger som står med hundene skyter selvføgelig ikke når han ser en annen hund og ikke vet hvor eieren er.

 

Jakt med hund er utvilsomt et ekstra lag sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Men, enkelte ting som blir nevnt på jegerprøven og som står i jegerprøveboka (etter min hukommelse), som virker som en del har glemt her:

Skal man forsère gjerder, klatre rundt i glatte steinur, gå bak noen på jakt osv.... Ta ut patronene av våpenet

Det samme gjelder når man skal sette fra seg børsa osv.

Nå bor ikke jeg på Det blide Sørlandet, men i Nord-Norge på kysten. Det er ikke så mange gjerder som må forseres her, men en ting er sikkert, skal du jakte på fjellryper kommer du ikke utenom glatt steinur. Det er i den glatte steinura fjellrypene bor :wink: Det er rett og slett litt upraktisk å gå med tom hagle der du skal drive støkkjakt :lol: Men bare for å ha sagt det, så tømmer også jeg kammeret på hagla når jeg må bruke alle fire for å komme videre fremover i terrenget:wink:

Påenget mitt er at regler ala praktisk skyting hvor man lettjogger rundt på flat preparet mark, har lite til felles med jakt i røft terreng. Man må ta andre sikerhetkshensyn. Et godt grep rundt kolben med alle fingerene bak avtrekkerbøylen er for meg mere sikkert enn en finger på tvers over sikring og avtrekker(bøylen). Da får det ikke hjelpe om jeg skulle treffa ei anna fjellgeit som synes dette ikke ser så fint ut som den strake fingeren i god praktiskstil :lol: På slik jakt er det forresten ikke så ofte du har anledning til å holde våpenet med to hender. Man må stort sett gå på tre lemmer mye av tiden :wink:

Link to comment
Share on other sites

selv i min blide ungdom, uten overvåkning og instruksjon utover "noe e du jævlig førsektig!" på vei ut døra - så hadde vi en regel imellom oss. Minst to skuddhold mellom jegere på støkkjakt, MINST. Kom man nærmere så skulle en brekke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tilfelle 2)

 

Mannen på post trekkjer finnlandshetta ned over hovudet.

Hjorten har vanskar med å oppdaga vedkommande slik.

 

Tre personar er med på jakta.

Ei blyspisskule har forlete løpet og er på veg mot eit mål.

Mannen med finnlandshetta høyrer ikkje smellen frå rifla.

No er kula berre ein meter frå panna der den vil gå inn.

Ekspansjonen vil vera fullkommen og utgangen stor.

 

Det klatarar ein jeger oppover bakkane i von om å finna ein dau hjort.

Link to comment
Share on other sites

klipp, klipp

Når det gjelder støkkjakt med hagle er det vel få som bærer den med to hender med mindre de er inne i en situasjon. Det betyr vel for de fleste at fingeren er langt unna avtrekkeren. Da trenger man stort sett bare konsentrere seg om at pipa ikke peker på noen og at sikringen er på. Jeg anser den største faren for å være tryning i steinura med ladd hagle.

 

Mulig jeg er unik (tviler) men på støkk/smyg-jakt bærer jeg "alltid" hagla med to hender klar til skudd, med fingeren UTENPÅ avtrekkerbøylen. Jakter jeg sammen med noen, er jeg påpasselig på at egen pipemunning alltid er i egen nesehøyde (dvs pipa peker oppover) Og ja, etter en hel dag på jakt, er jeg rimelig sliten i armene. Jakter jeg ikke, eller møter andre folk, knekker jeg alltid hagla og legger den over skuldra. Reim? hva er det?

Link to comment
Share on other sites

[[...]Har selv vært meget nære å få en 308 Elite Ekspress i hodet da et våpen som skulle tømmes gikk av når våpenet ble avsikret.

Jeg sto og så på, og skytteren hadde under ingen omstendighet kontakt med avtrekkeren.

Hadde ikke skytteren sørget for å peke i sikker retning hadde jeg enten fått det i hodet, eller i beinet. [...]

og det er nettop dette som er poenget bak reglene i første post:

Pek våpenet i ufarlig retning, ALLTID

- IKKE ha fingeren på avtrekkeren

- Oppfør deg som om ALLE våpen ALLTID er ladd

- VIT hva du skyter på, og hva som er BAK

Det skal mere enn en enkelt feil til for at noen skal dø (eller ikke lenger ha behov for venstre sko...)

 

"oops den var ladd likevel", men det gikk bra for den var pekt i sikker retning og fingeren var unna avtrekker.

"nei, og nei, der klemte jeg inn avtrekkeren når den vepsen kom inn i shortsen gitt", men det gikk bra for børsa var rettet i ufarlig rettning.

"Ojjj, avtrekkeren hekta seg fast i hjulkrysset når jeg trakk hagla ut av bagasjerummet", men det gikk bra for siden jeg alltid tror alle våpen er ladd passet jeg på å ikke ha munningen retten rett mot magen.

 

Når det må skje to, tre eller flere feil samtidig vil det fremdeles kunne skje alvorlige ulykker, men de vil skje ekstremt mye skjeldnere og, forhåpentlighvis, så skjeldent at det er værdt risikoen.

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhet på jakt....enkle ting som å behandle våpenet som om det er ladd hele tiden.

 

Fingeren vekk fra avtrekkeren til du har bestemt deg for å skyte.

Vite nøyaktig hva du skyter på.

Være sikker på at du har rent skuddfelt og trygg bakgrunn.

 

Av en eller annen grunn har jeg en svak følelse av at majoriteten av vådeskuddene under jakt skjer med hagle...

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd!

Samt hvis du jakter med andre bruk rød lue eller noe annet så du er synlig for de du jakter med og andre jegere ute i terrenget.

Så klart det er jaktformer der man ikke bør bruke knæsje farger i henhold til muligheten for fangst eller ikke.Men sikkerhet og avtaler om skuddretning, sektor, sikker bakgrunn må avtales hvis flere f.eks går sammen på smygjakt. Derfor foretrekker jeg å gå alene på jaktformer der kamuflasje er nødvendig.

 

Bruker alltid knæsj lue når jeg jakter med andre for å bli sett, samt i elgjakta så elgskytterne ser at det er en småviltjeger og ikke en elgkalv som kommer ruslende.

 

Nytt av høsten på utstyrfronten er knall orangsje jaktvest som virkelig lyser opp i tillegg til lua/capsen.Er skikkelig fornøyd med den selv om den egentlig er beregnet for hunderførere og ikke harejegere. Gode løsninger på lommer og snitt.

Jaktkompis av meg sa til meg forrige helg:F@en så opptatt du er blitt av å bli sett da...Og ristet litt oppgitt på hodet

.Gjett hvem som ringte meg i går å spørte forsiktig om han kunne låne vesten nå i helga? :mrgreen: Han var bedt med på rypejakt der de skulle være 4 jegere og 2 hunder. Han syns at det var fornuftig å bli sett han også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

+1 Trond 99

 

Her syndes det nok mer enn vi aner, men får tru at det har blitt bedre med årene. Har hørt historier der elgskyttere (og andre jegere forsåvidt) har skutt så fort det har vært bevegelse i buskene. I min hjemkommune har traktor blitt påskutt, schæfer blitt skutt i den tro at det var rådyr og elgkalv har gått for å være røy....Heldigvis noen år siden, men likevel..

 

Dette har vel blitt diskutert i en tråd tidligere hva man kan/eventuelt bør gjøre hvis elgskytter sitter og peker på deg med rifla for å se om du er elg eller ikke!Børsa kan være ladd med skudd i kammer,avsikret og fingeren hviler på avtrekkeren samtidig trådkorset faller på plass på brystkassa....Grøss

For å få bedre odds, bruk knæsje farger!

Link to comment
Share on other sites

Har selv vært meget nære å få en 308 Elite Ekspress i hodet da et våpen som skulle tømmes gikk av når våpenet ble avsikret.
Jeg fikk levert en M67 fra Kongsberg senhøstes 1972. På den tida ble våpnet levert med modifiserte M98-avtrekk. Dette var etter sesongen, men heldigvis tørrtrente jeg med våpnet. Da oppdaget jeg at "skuddet" gikk, når sikringen ble avslått, hvis våpnet hadde vært spent og sikret, og en hadde kommet borti avtrekkeren. Jeg skjøt ikke med våpnet, før jeg hadde fått skiftet til danskavtrekk.

 

Mer våpenfeil: Jeg lærte meg å holde fingeren på siden av avtrekkerbøylen i min ungdom, da jeg hadde ei skranglete Beretta pumpehagle, med temmlig skrabel låsning. Når man skjøt, ble det automatiske "tøm våpen" - derfor måtte en ha et passe press framover på fortreet. Jeg lærte meg derfor til å ikke røre avtrekkeren, før jeg hadde full kontroll over beistet.

 

De første årene jeg gikk på elgjakt, hadde resten av laget ei tvilsom "hvilestilling", de la begge nevene oppå riflemunningen, og så hvilte man seg, med nevene mot mellomgolvet. Nå har heldigvis de samme karene lært seg til å passe seg for munningen, og å tømme våpnet, når vi møtes etter drev. Det er også fast regel at ingen går med patron i kammeret, så lenge vi går to eller flere sammen.

Link to comment
Share on other sites

Tilfelle 3)

 

Ein jeger spring på ein skogsveg. Kvifor?

Kva hjelp det å springa?

Jau, for han berre må. Må?

 

Det er berre snakk om nokre minuttar til,

eller kanskje mannen som ligg attmed treet er dø alt.

 

Ei jaktkule har funne vegen til midt på kroppen.

 

Kva har skjedd?

Ein jeger har skote ein annan jeger.

Link to comment
Share on other sites

Tilfelle 4)

Jeger døde.

 

Tilfelle 5)

Jeger lever.

 

Tilfelle 6)

Jeger lever.

 

Bilete av ein soldat i klar utgangspunkt til å skyte kan vera likt med ein jaktsituasjon.

Men det er stor skildnad på det å kunne bli drepen i krig og det å stå over for eit ufarleg dyr.

Tryggleik på jakt går ut på å kommunikasjon med alle menneske som er i område. Jamvel husdyr. For 14 dagar sidan på ettersøk fekk eg melding på VHF å gå attende i sporet for der stod hjorten. Det var ei ku! Jeger var glad han hadde sett att rifla.

 

Då må eg ut på søk. Startar på nesten null og skal høgt over tregrensa. Tre timar før eg er framme på skotstaden.

Link to comment
Share on other sites

Vedkommande er utstyrt med siste nytt i kamuflasjedrakt, handskar og svartmåla i ansiktet

Den trenden der begynner å bli ganske absurd :roll: Jeg klarer ikke med min beste vilje skjønne hva vitsen skal være hvis man ikke er på gåsejakt :wink: Jeg irriterer meg også over at nesten alle gode jaktklær/ryggsekker osv. må være grønn. Hva er vitsen :?: Det blir helt nødvendig å henge på seg ting og tang som er godt synlig.

 

Bruk av vernebriller på haglejakt er ikke dumt når det er praktisk mulig. Jeg bruker skytebriller med "solbrilleglass" eller kontrastfremmende glass og slår to fluer i en smekk. Unntaket er regnvær og når det blir for mørkt.

 

Når det gjelder støkkjakt med hagle er det vel få som bærer den med to hender med mindre de er inne i en situasjon. Det betyr vel for de fleste at fingeren er langt unna avtrekkeren. Da trenger man stort sett bare konsentrere seg om at pipa ikke peker på noen og at sikringen er på. Jeg anser den største faren for å være tryning i steinura med ladd hagle.

 

På støkkjakt med hagle vil du bestandig gå med begge handa på våpenet klar til å skyte, finger utfor avtrekker og tommel på sikring er det jeg har blitt opplært til, kanskje det er feil. Men er det jeg har hørt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi går alltid med sluttstykket på plass i terrenget feks på vei til post, selv om vi er flere. Et åpnet sluttstykke vil lett kunne mistes og da er jakta spolet for vedkommende.

 

MEN vi går aldri med patron i kammeret.

 

Ladegrep tas kun på post og når elgen er på vei.

Link to comment
Share on other sites

Vi går alltid med sluttstykket på plass i terrenget feks på vei til post, selv om vi er flere. Et åpnet sluttstykke vil lett kunne mistes og da er jakta spolet for vedkommende.

 

MEN vi går aldri med patron i kammeret.

 

Ladegrep tas kun på post og når elgen er på vei.

 

Her er jeg litt nysgjerrig på hva som er praksis.

Selv så bruker jeg å lukke sluttstykket uten å føre patron i kammeret når jeg går på post eller fra post, føler at dette er spesielt viktig når en går sammen med andre og gjerne på halvglatte stier. Jeg vet imidlertid at mange av de andre i laget går med skudd i kammeret, uten at dette er noe jeg har tatt opp (junior på laget osv...).

På post så sitter jeg med skudd i kammer, men sørger for at børsa alltid peker i sikker retning.

Når vi tar felles pause eller lignende åpner jeg alltid sluttstykket.

 

Og jeg ser selvsagt aldri på noe annet enn det jeg skal skyte på gjennom riflekikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur sikkerheten på jakt berre blir bedre og bedre etterhvert som dei nye unge jegerane kjem. Eg e sjøl 15 år og var med på paintball, og uten å tenka øve da so brukte eg faktisk sikring heile tio når eg ikkje skaut, eg hadde aldri fingeren på avtrekkaren før eg sku skyta og før me begynnte så va det ingen som peikte på kvarandre med våpeno, sjøl når dei ikkje var ladd.. Detta va på Voss under LS og alle som eg spelte med merka at dei og gjorde da samma, so eg trur opplæringo i sikkerhet på jakt og skytebanen e blitt veldig god i løpet av årene. Vertfall i lokallaget vårt..

Link to comment
Share on other sites

Nei, men som gjestejeger under vurdering for opprykk til fullt medlem så har jeg ikke tatt "konfrontasjonen" med gamlekara som har gjort det samme i 40 år... Sikkert dumt det, men slik er det jo... Nå blir jo problemet stadig mindre siden de snart bare går fra bilen og ut i grøfta på post... Utenom dette er de forøvrig ikke så værst....

Forøvrig er også erfaringen fra mitt lag at de yngre er bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mange her som tar ut sluttstykket og bærer det i en egen lomme egnet for dette da vi går på post her. Man slipper å miste sluttstykket og man slipper å være redd for om det er patron i kammeret.

 

Ikke bære hagla i to hender på støkkjakt? Det er ikke lov med reim på støkkjakt, trudde det var litt av definisjonen, man må jo ta skyteavgjørelser på 0,2 sekunder og da kan man ikke ha hagla på ryggen :)

Link to comment
Share on other sites

tommel på sikring

Er igrunnen ikke en god ide, da du nesten helt sikkert avsikrer om du faller. Det har jeg gjort selv, og det er ikke hyggelig å finne seg selv i en haug, oppå ei avsikra hagle - selv om en har flaks og det ikke smeller.

 

sluttstykket

Å ta ut sluttstykket utenfor arbeidsbenken, eller skytebenken, kunne ikke falle meg inn. Eneste unntaket er når jeg skyter alene og skal gå for å se på skivene, da blir sluttstykket med meg om rifla er igjen.

Å bære rifla i vær og vind og blåbærlyng, med fri adgang for elementene inn i magasin, låseklakker, avtrekk og kammer - er bare fullstendig uaktuelt. Jeg skal ikke nekte noen, eller engang argumentere mot det - men jeg gjør det ikke.

 

Holder man stenhardt på sikker retning og ikke finger på avtrekk - er bevisst på dette hele tida, og går inn for å gjøre det til en ryggmargsrefleks, så er en kommet langt. Om da rifla er uladd når en ikke trenger å ha den ladd, og en gjør det til en refleks, ikke noe en kan glemme, å tømme og kontrollere hver gang en løfter opp eller legger fra seg våpenet så skal det ikke være behov for slike våpenavhengige særpåfunn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tar aldri ut sluttstykket selv, men hadde jeg vært "pålagt av laget" så hadde jeg ikke nølt. Det blir samme argumentet som da man møter folk med hagle og skal vise at den er uladd.

 

Våpenavhengige særpåfunn kan være nødvendig i det man er fler og ikke alle tenker som en selv, på samme måte som at man har fartsdumper i trafikken. Det skjer fortsatt vådeskudd i det ganske land.

 

EDIT: Ufullstendig setning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...