Jump to content

Avstemming vedrørende fredning av rypebestanden/skogsfuglbes


Tom Løkås

Bør rype/skogsfuglbestanden fredes i en periode for å øke stamfuglen?  

336 members have voted

  1. 1. Bør rype/skogsfuglbestanden fredes i en periode for å øke stamfuglen?

    • Ja
      176
    • Nei
      58
    • Vet ikke
      13
    • Jeg stemmer for en forskyvning av jaktstart
      20
    • Jeg stemmer på forslaget med å tildele kvote og rettigheter etter foregående sesongs dokumenterte predatorfellinger
      69


Recommended Posts

Stem etter egen oppfatning og mening basert på landsbasis.

 

tråden er åpen for diskusjon vedrørende hvordan en eventuell fredning ville påvirket bestanden,

selv tror jeg økt predatorjakt med økte skuddpremier i kombinasjon med fredning ville gjort en forskjell.

 

Facebook side: https://www.facebook.com/FredRypebestanden" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Edit: lagt til flere svaralternativer, det er åpnet for endring av stemme samt skogsfuglbestanden er innfelt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min tanke ang dette er vil 2 år hjelpe noe serlig?

Alle vet jo at bestanden går opp og ned. Og vil 2 år hjelpe noe serlig da?

Eg hører delte meninger i rypejakt tråden, dårlig her og der og greit her og der.

Men vist de hadde sotte 5 år så tror eg det vil ha mye mer og si. No skal eg snart på rypejakt, så om det er mye fugl på det fjellet vet eg ikkje. Men 2 år støtter eg ikkje noe serlig, blir for lite.

Link to comment
Share on other sites

Den norske jegerstanden ynder jo å si at man jakter i Norge ut i fra et høstningsperspektiv. Og at vi skal ta av overskuddet.. Da blir det enkelt, hvis det er så dårlig i fjellet, som det sies.

Selv var jeg en uke i agder nå, på hare/skogsfugljakt. Jeg gikk 41 km på 4 dager, og så 19 enkeltfugl, jevnt kjønnsfordelt . Ikke et jævli kull :wink: . Jeg unte meg og skyte EN orrhane, kanskje ikke pent det heller i år.. men fikk tatt ei Nøtteskrike også da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke en fredning alene har noe for seg. En fredning vil gjerne føre til at folk ikke er ute med hagle i det hele tatt, og dermed slipper også predatorene unna. Jeg har mer tro på en streng bag limit og kraftige oppfordringer, om ikke belønninger, for å felle predatorer. Diverse fellingsgodtgjørelser (skuddpremie) finnes jo flere steder allerede. Men enda møter jeg hvert år på jegere som blir lange i maska om jeg har en ravn hengende på sekken... "Du kan da ikke skyte ravn, det betyr jo ulykke!" - slike holdninger må man i mine øyne bekjempe med nebb og klør! Dette er nesten alltid eldre jegere, som har skutt rype i 10-20-30 år, kanskje mer, uten å felle en eneste predator.

 

Ser f.eks i Sollia så har man tallmateriale som sier at jegere bare tar ut ca 15% av bestanden. Altså veldig lite sett i et større perspektiv.

Husker også å ha sett tall fra et område som har vært fredet i ganske mange år, også der er bestanden betydelig dårligere i år enn tidligere og fredningen har ikke ført til en større rypebestand totalt sett. Håper noen har en link å dele til der det sto, for jeg fant det ikke igjen nå.

 

Tror jegere skal være forsiktige med å rope for høyt etter fredning, det kan tenkes å gi effekter vi ikke enda er klar over. Som f.eks en totalfredning av rype på permanent basis. Vi må heller være flinkere til å ta tak i de faktorene vi kan påvirke, sånn som antallet predatorer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke en fredning alene har noe for seg. En fredning vil gjerne føre til at folk ikke er ute med hagle i det hele tatt, og dermed slipper også predatorene unna. Jeg har mer tro på en streng bag limit og kraftige oppfordringer, om ikke belønninger, for å felle predatorer. Diverse fellingsgodtgjørelser (skuddpremie) finnes jo flere steder allerede.

 

Tror ikke det er mange jegere som skyter noen predatorer når de er på rypejakt! Vet mange som har gått på rev på rypejakt og bare studert den i løper ivei. Tilsvarende ravn og kråke...

 

For strenge bag limits er jeg redd gir feilaktig informasjon om hvor mye fugl som skytes. Dvs at for mange ikke klarer å respektere dem!

 

Har trua på løsning med at bare de som kan dokumentere predator-innsats året før får kjøpe kort eller i det minste kommer først i prioritet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke en fredning alene har noe for seg. En fredning vil gjerne føre til at folk ikke er ute med hagle i det hele tatt, og dermed slipper også predatorene unna. Jeg har mer tro på en streng bag limit og kraftige oppfordringer, om ikke belønninger, for å felle predatorer. Diverse fellingsgodtgjørelser (skuddpremie) finnes jo flere steder allerede.

 

Tror ikke det er mange jegere som skyter noen predatorer når de er på rypejakt! Vet mange som har gått på rev på rypejakt og bare studert den i løper ivei. Tilsvarende ravn og kråke...

 

For strenge bag limits er jeg redd gir feilaktig informasjon om hvor mye fugl som skytes. Dvs at for mange ikke klarer å respektere dem!

 

Har trua på løsning med at bare de som kan dokumentere predator-innsats året før får kjøpe kort eller i det minste kommer først i prioritet!

 

Å hvordan er rypepatronenes drepeevne på rev for oss som bare jakter med hagle? De gangene jeg har gått meg på rev i marka har den vært langt borte veldig fort.

 

Ville helles sett kvoter og jaktkort til rype kun tildelt jegere som kan dokumentere at de har bidratt til predator bekjempelse.

Litt for mange helgejegere som kun er ute etter å fylle fryseboksen sin.

 

Den der er ganske drøy med tanke på oss som gjerne skulle ha, men ikke har mulighet til.

(student)

Link to comment
Share on other sites

Litt nøkter`n sett, og ut fra kun mine vurderinger. Når man ser tidlig på våren at været er helt feil med tanke på klekking, og taksteringer som er gjort utover høsten viser at det nesten ikke finnes kull. Da synes jeg at det er på sin plass med forholdsregler. Om det bør fredes? Hva med å forskyve jaktstart en mnd på slike år. Det jeg syns er trist er at man på død og liv må ha ihjel stamfuglen, det kan vise seg å være sjebnesvangert etterhvert. Gjør nesten vondt å si det, men svenskene er foran oss allerede. Er det dårlig med fugl, ja så blir det ikke solgt kort. Et slik vedtak tror jeg vil tvinge seg frem før eller senere også i norge....

Link to comment
Share on other sites

Tror jegere skal være forsiktige med å rope for høyt etter fredning, det kan tenkes å gi effekter vi ikke enda er klar over. Som f.eks en totalfredning av rype på permanent basis. Vi må heller være flinkere til å ta tak i de faktorene vi kan påvirke, sånn som antallet predatorer.

 

Helt enig!!! Denne avstemmingen kan bli brukt på feil måte av de rette folkene... Dårlige småviltår må vi nok leve med, men en fredning for f.eks DN vil fort si at rypa havner på rødlista som truet art. Det er ikke bare-bare å få bort en eventuell fredning igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fredning av rypa vil vel også føre til større jaktpress på skogsfugl. Tviler sterkt på at det å faktisk frede rypa vil ha så mye å si, er vel heller jegerne rundt omkring som blir nødt til å åpne øynene litt å innse at det finnes mange andre fine jaktformer også, som til og med kan hjelpe på å få fuglebestanden opp. Selv går jeg aldri ut på jakt lenger uten kråkelokken liggende i lomma, markerer også evt. reve/mår hi jeg kommer over, på gps/kart så jeg får litt oversikt til predatorjakta fremover.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke ang dette er vil 2 år hjelpe noe serlig?

Alle vet jo at bestanden går opp og ned. Og vil 2 år hjelpe noe serlig da?

Eg hører delte meninger i rypejakt tråden, dårlig her og der og greit her og der.

Men vist de hadde sotte 5 år så tror eg det vil ha mye mer og si. No skal eg snart på rypejakt, så om det er mye fugl på det fjellet vet eg ikkje. Men 2 år støtter eg ikkje noe serlig, blir for lite.

 

Du etterlyser 5års fredning, likevel drar du på rypejakt?

Man trenger jo ikke et forbud for å velge og la rypa være i fred.

Etter å ha sett tellinga velger vi å være hjemme i år.

 

Når det gjelder predator jakt, jeg har skutt både korp (ravn), rev og nøtteskrike når jeg har vært på jakt.

Men må si at det ikke har vært mange mulighetene til å skyte predatorer under vanlig rype/fuglejakt.

Link to comment
Share on other sites

innledende spørsmål er endret og flere alternativer er tatt med. samt fredningsforslaget er endret til en periode

 

Trond99: vi hopper over å diskutere person i denne tråden så slipper vi masse innlegg som bare blir kakefyll.

 

Tror jegere skal være forsiktige med å rope for høyt etter fredning, det kan tenkes å gi effekter vi ikke enda er klar over. Som f.eks en totalfredning av rype på permanent basis. Vi må heller være flinkere til å ta tak i de faktorene vi kan påvirke, sånn som antallet predatorer

 

godt poeng ssamik!

Link to comment
Share on other sites

Total fredning av skogsfugl? Betyr det at grunneier ikke skal få lov til å jakte fugl i sin egen skog. Eller bare at han ikke skal kunne selge kort/leie ut jakten? Eller er det bare statsskog/fjellallm. du tenker på? Total fredning av rype? Skal du nekte samer og telemarksbudeier å sette snarer?

 

Det må være ett alternativ som sterkt reduserer jakttrykket, uten at det er en totalfredning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt todelt når det gjelder angående det med dokumentering av predatorfangst...

 

Løsningsmessig burde det jo gå an en løsning med at predatorinnsats gjør at man kommer foran i prioritet på jaktkortene, eller at de som ikke har "bidratt" må nøye seg med en magrere baglimit?

Hva er innsats? Skal man ha en "score" ala predatorjakttråden kanskje som avgjør priortet?

Gjelder vel å holde det litt ukomplisert også kanskje.

Tror uansett en slik løsning vil gjøre at flere kommer seg ut på jakt, og at det blir skutt mer predatorer enn med skuddpremieløsningene. For de aller fleste i dagens moderne samfunn er tid penger, og opplevelser verdt mye.

 

Men, på den andre siden, det er jo mest praktisk å drive predatorjakt i nærheten av der man bor eller evt har hytte.

Ikke så mange som vil finne fram teltet (ev leie hytte), kjøre 40mil for å så prøve seg på predatorjakt. Det er jo ikke alt av slik jakt som er så lett å "hive seg på" uten lokalkjennskap og planlegging...

Link to comment
Share on other sites

Total fredning av skogsfugl? Betyr det at grunneier ikke skal få lov til å jakte fugl i sin egen skog. Eller bare at han ikke skal kunne selge kort/leie ut jakten? Eller er det bare statsskog/fjellallm. du tenker på? Total fredning av rype? Skal du nekte samer og telemarksbudeier å sette snarer?

 

Det må være ett alternativ som sterkt reduserer jakttrykket, uten at det er en totalfredning.

 

Dette er jo noe som må utarbeides ved en eventuell "fredning", denne tråden er vel hovedsaklig ment for å sjekke synspunktene blant kammerfolket og hva disse tror man kan oppnå med noe slikt.

 

Jeg er litt todelt når det gjelder angående det med dokumentering av predatorfangst...

 

Løsningsmessig burde det jo gå an en løsning med at predatorinnsats gjør at man kommer foran i prioritet på jaktkortene, eller at de som ikke har "bidratt" må nøye seg med en magrere baglimit?

Hva er innsats? Skal man ha en "score" ala predatorjakttråden kanskje som avgjør priortet?

Gjelder vel å holde det litt ukomplisert også kanskje.

Tror uansett en slik løsning vil gjøre at flere kommer seg ut på jakt, og at det blir skutt mer predatorer enn med skuddpremieløsningene. For de aller fleste i dagens moderne samfunn er tid penger, og opplevelser verdt mye.

 

Men, på den andre siden, det er jo mest praktisk å drive predatorjakt i nærheten av der man bor eller evt har hytte.

Ikke så mange som vil finne fram teltet (ev leie hytte), kjøre 40mil for å så prøve seg på predatorjakt. Det er jo ikke alt av slik jakt som er så lett å "hive seg på" uten lokalkjennskap og planlegging...

 

jeg er selv av den oppfattning av at "bybeboerne" har like enkelt for å komme seg på predatorjakt som annen vinstjakt, derfor burde dette være likt for alle, men som du sier i form av at de mest iherdige predatorjegerne får flere fordeler, INGEN burde utestenges, dersom det skulle bli en slik fordelsordning så må det vel være slik at dokumenterte fellinger er innleverte predatorer på samme måte som med dagens skuddpremieordning der dyrene merkes og man får registrert fellingene i en database eller lignende som gir et visst antall poeng eller noe.

belønningen må vel være at de med høyest score får forkjøpsrett etter hvor mange poeng man har på et begrenset antall jaktkort i gode områder, da med en sesongbaglimit. slik holdes jakttrykket nede mens andre områder kan være åpne med en meget restriktiv baglimit.

 

men er da bare slik jeg så det for meg i farta, finnes sikkert mange gode måter å gjøre dette på, at noen blir sure? ja det blir det alltid uansett hva man gjør.

Link to comment
Share on other sites

Nei i år skal jeg ikke jakte matvilt. I fjor jaktet jeg heller ikke matvilt. Hvorfor sier dere? Det er 50/50. Lite vilt og tilgang. Og jeg gidder ikke gå i skogen og betale for det uten å skyte noe. :mrgreen: Skal jeg ha naturopplevelser uten å skyte de gjør jeg det gratis med børsa hjemme og kun en kikkert og matpakke med meg.

 

Derfor mitt andre år som predatorjeger.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo noe som må utarbeides ved en eventuell "fredning", denne tråden er vel hovedsaklig ment for å sjekke synspunktene blant kammerfolket og hva disse tror man kan oppnå med noe slikt.
Da er det jo umulig å stemme. Og det er umulig å tro noe om hva man kan oppnå.

 

Ja er uaktuelt å stemme, med mindre disse spørsmålene er avklart. At absolutt ingen skal kunne høste noe av skogsfugl/rype bestanden er for meg uaktuelt.

 

Nei er uaktuelt å stemme, da jeg tror at et redusert jakttrykk (betydelig færre jegere) i en lengere periode kan ha positiv effekt på bestanden.

 

Vet ikke er uaktuelt å stemme. Forstår ikke hvorfor noen stemmer dette, da man like gjerne kan la være å avgi sin stemme. Jeg presenterer iallefall ikke mine meninger, om et tema jeg ikke har noen meninger om.

 

Forskyving av jaktstart er uaktuellt å stemme. Kan ikke se at man oppnår annet med dette, enn at alle "hvitsnippene" må hente hundene sine på kenelen nøyaktig samtidig. Og gå kukkiræv oppover i fjellet. Hverken jeger, rype, grunneier eller hundepensjonat kan være tjent med dette.

 

Tildele kvote og rettigheter etter dokumenterte predatorfellinger er uaktuelt å stemme. Fordi dette ikke lar seg gjennomføre i praksis. En god tanke. Men å lage et svindelsikkert og rettferdig system rundt dette er etter min mening umulig. Dessuten ville effekten av dette (hvis det var gjenomførbart) være høyst usikker, da noen av de værste predatorene ikke er jaktbare.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg burde satt meg litt mer inn i ting før jeg hiver meg ut debatten, men litt morsomt å hive seg ut likevel:))

 

Jeg mener å ha lest opptil flere plasser at den norske rypebestanden holdt på å dø helt ut for masse år siden. Årsak: ønske om å utrydde predatorer!

Naturlige svingninger vil alltid forekomme! Tror ikke vi skal prøve å kompensere alt for mye for dem!

Link to comment
Share on other sites

Hvor naturlig blir det når det skytes "mye" matvilt og "lite" predatorer? De predatorene som er igjen skal fortsatt ha mat, alt henger sammen i naturen. Da er det ikke særlig gjevt og kun ta ut ett ledd og la et annet være. Blir ikke balanse av det.

 

Og svingninger, ja de har vel alltid vært der og kommer til og komme i fremtiden og, men bruker man ikke hue og skyter stamfugl ved lave nivåer, vil vi ikke stå ovenfor dette spørsmålet her for mange ganger i fremtiden.

 

Fredning stemte jeg..

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo noe som må utarbeides ved en eventuell "fredning", denne tråden er vel hovedsaklig ment for å sjekke synspunktene blant kammerfolket og hva disse tror man kan oppnå med noe slikt.
Da er det jo umulig å stemme. Og det er umulig å tro noe om hva man kan oppnå.

 

Ja er uaktuelt å stemme, med mindre disse spørsmålene er avklart. At absolutt ingen skal kunne høste noe av skogsfugl/rype bestanden er for meg uaktuelt.

 

Nei er uaktuelt å stemme, da jeg tror at et redusert jakttrykk (betydelig færre jegere) i en lengere periode kan ha positiv effekt på bestanden.

 

Vet ikke er uaktuelt å stemme. Forstår ikke hvorfor noen stemmer dette, da man like gjerne kan la være å avgi sin stemme. Jeg presenterer iallefall ikke mine meninger, om et tema jeg ikke har noen meninger om.

 

Forskyving av jaktstart er uaktuellt å stemme. Kan ikke se at man oppnår annet med dette, enn at alle "hvitsnippene" må hente hundene sine på kenelen nøyaktig samtidig. Og gå kukkiræv oppover i fjellet. Hverken jeger, rype, grunneier eller hundepensjonat kan være tjent med dette.

 

Tildele kvote og rettigheter etter dokumenterte predatorfellinger er uaktuelt å stemme. Fordi dette ikke lar seg gjennomføre i praksis. En god tanke. Men å lage et svindelsikkert og rettferdig system rundt dette er etter min mening umulig. Dessuten ville effekten av dette (hvis det var gjenomførbart) være høyst usikker, da noen av de værste predatorene ikke er jaktbare.

 

 

da lar du enten være å stemme eller stemmer det som passer deg best, spørsmålene i denne tråden er ikke ment å føre til et av svaralternativene, det er rett og slett alternativer som viser hvordan folket lener seg.

dersom det skulle være aktuelt med tiltak må det nok en grundig utarbeiding til.

 

jeg startet tråden siden jeg hvært eneste år ser dårlig etikk og elendige holdninger blandt "jegere" og jeg mener det absolutt bør gjøres noe før det er for sent! dagens forvaltning er helt rævva! at statskog velger å selge jaktkort på rype i år ser jeg på som en ren griskhet.

når det er så lite rype som i år BØR absolutt jakttrykket reduseres slik at mest mulig stamfugl klarer vinteren og får hekke neste sesong. vi vet alle at ikke alle jegere bryr seg så mye om hva som er igjen til de som skal jakte etter oss.

Link to comment
Share on other sites

Sålenge man ikke har eget terreng - og ikke trenger å forvalte dette - slik at man kan høste hvert år, blir det bare slik.

 

Man får gjerne et jakt-terreng til disposisjon pga. at man betaler for det.

Og betaler man mye - og har kort avtaletid - blir avskytingen kanskje noe uriktig.

 

Dette gjelder også storvilt.

 

Istedet for å la kolle/ku overleve - knaller man til.

Man har jo betalt dyre dommer for henne.

 

Og letter det en eller annen fugl - er kjønnet/alder uinteressant.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det like lite ryper i områder det nesten ikke jaktes på som det er der det er mange jegere? Slik er det i alle fall her oppe i Finnmark.

Leser vel flere steder at det jegern tar ut er forholdsvis liten prosent sammenlignet med vær og yngleforhold, biotop destruksjon (skogbruk) og predatorer. Kan kanskje forklare det du opplever.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevner rett over her leser jeg stadig at jegern i liten grad påvirker bestanden.

 

Men vi mennesker har høye tanker om oss selv, kanskje spesielt i miljøspørsmål og den grad mennesker klarer å påvirke naturen mer enn "naturlige svingninger og variasjoner", så her er et par alternativer til de valgene man har å stemmer på:

 

Når det gjelder rype spesielt og fugl generelt kan kanskje forbud mot hund i noen sesonger hjelpe ?

Man kan frede produksjonsfugl der man ser forskjell på hann og hunn.

Link to comment
Share on other sites

Og hvem og hvor skal fredningen gjelde?

Har et terreng på ca 65.000 mål i bynære strøk på Østlandet , her er vi få jegere og har et lavt jaktpress og tar heller ikke ut mengder med småvilt ( ca 25-35 skogsfugel i året).

Veit ikke hvor mange timer jeg har i forbindelse med div viltstelltiltak og predatorjakt, men i vinterhalvåret er det rådyrforing ,revejakt ,mårfangst og gaupejakt som stort sett tar det jeg har av fritid.

Har nettopp kommet hjem etter ei snau uke på skogsfugeljakt og konklusjonen etter 6 dager i skauen er at det er ikke som de 4-5 siste åra men det finnes fugl og jeg vil si at ut i fra det jeg har sett hitil er det et år rett under middels.

Er ikke tilhenger av en landsomfattende fredning av skogsfugl, men jeg mener derimot at det må legges begrensninger på jakttrykket flere steder. Lokale fredninger spesiellt når det gjelder rypa er jeg mer tilhenger av. Hvorfor selges det for eksempel rypekort på Numedals del av Hardangervidda i år? Joda svaret er at disse intektene går til lønn av adm ansatte i fjellstyret.

Nei Sats på et variert viltstell som foregår hele året samt predatorfangst/jakt når dette er mulig, og la de jegerne som ikke er inntresert i dette holde seg hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Fredning må komme der det trengs ja, godt forvaltede private områder som beskrevet i området over er det ingen grunn til å rokke ved. Det er i større områder, for eksempel på statens grunn, det vil monne med fredning tror jeg, men som regel så åpnes det for jakt sånn at de kan selge jaktkort. Etter kort tid av jakta kan det vise seg at de "plutselig" ombestemmer seg og stenger jakta igjen. Ofte brukt retorikk er at rypa freder seg sjøl i dårlige år, dvs jegerne jakter lite. Kan være noe i det, men det skytes tross alt stamfugl av de som likevel er ute og jakter.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke så stor tillitt til jegerstanden som helhet på at man kan stole på selvbeherskelse,

skal jeg ta som eksempel av oppfattninger jeg har blant "nye" jegere er holdningene dårligere enn før. værst anser jeg de som er såkalte "finværsjegere" som bare jakter de første 2 ukene og i godt vær.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig fornuftig å begrense uttaket etter bestanden. Men det trenger ikke være grunn til å frede rypene i år. Flere steder er det brukbart med rype. Jegere som har gått høyt og langt har funnet brukbart med fugl, selv om andre i samme strøk har reist hjem nesten uten å se ryper. Men der dere bare ser noen få ryper, er det jo dumt å skyte dem.

 

Å jakte predatorer er en god ide. Men jeg er usikker på effekten. Når en rev skytes ut, overtar en ny rev territoriet. Det ser ut til å være ufattelige mengder å ta av. Å redusere revebestanden over store områder er ikke lett.

Link to comment
Share on other sites

all jakt på skogsfugel og rype burde vert fredet i 4-5 år.

 

Gud bedre!

Ja og alle skal slutte å drikke kaffe før 2014....

 

Nå har jeg vert med i mange nok år, til og ha sett denne opp og nedturen i viltstammene i praksis over mange år, og ingenting er nytt. Fokuset bør selvfølgelig være på mindre uttak i forhold til reproduksjon og bekjempelse av predatorer. Men vi glemmer en ting i forhold til småviltet generelt. Biotopene. Disse ruineres hver dag i form av flere faktorer. Fjellet gror igjen og skogen hogges ned. Hva gjør vi med dette? Jegeren er snart den eneste, som virkelig bryr seg om naturen`s og viltet`s beste. Skal vi, med våre interesser og kunnskap også slutte å bruke naturen? Hvem skal bry seg da?

Link to comment
Share on other sites

Det siste vi trenger er en fredning. Vi må ha i bakhodet at når noe først er freda, så er det ikke lett å få jakt på det igjen. Går jo ann å bruke sunnfornuft å kose seg i fjellet selv om det er lite fugl. Svingninger har vi hatt alle årene jeg har jakta. Og jeg trur ikke en fredning har noe annet får seg en at vi blir uten rypejakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slikt at ryper blir sjeldnere å finne i skog og fjell, som jeg leser støtt, så ser jeg ikke noen problemer med å "frede" fugla i noen år. Det er ikke akkurat noens livslinje vi kutter om jegere ikke får skutt årets rype..

 

Problemet når det kommer til baglimits etc er at vi har flere jegere som støvsuger fjellet uansett om det er fritt jakt eller kvote, og dermed kan det virke som kun en total midlertidig forbud med dertil straff for brudd på dette er veien å gå. Tydeligvis må enkelte ha ting inn med teskje.

Link to comment
Share on other sites

Synst at fredning i 1-2 år, samt å belønne predatorjegere, kunne kanskje vært ein idé.. Det kan umulig bli dårligere med fugl av fredning. Sjansen for at fuglejegere med for lite år på baken eller dei som har kosta på jakta med bøttevis med penger, skal overholde baglimit og respektere det er fordømt liten.. Så eg trur at kortvarig fredning bør ha størst effekt..

Link to comment
Share on other sites

all jakt på skogsfugel og rype burde vert fredet i 4-5 år.

 

Gud bedre!

Ja og alle skal slutte å drikke kaffe før 2014....

 

Nå har jeg vert med i mange nok år, til og ha sett denne opp og nedturen i viltstammene i praksis over mange år, og ingenting er nytt. Fokuset bør selvfølgelig være på mindre uttak i forhold til reproduksjon og bekjempelse av predatorer. Men vi glemmer en ting i forhold til småviltet generelt. Biotopene. Disse ruineres hver dag i form av flere faktorer. Fjellet gror igjen og skogen hogges ned. Hva gjør vi med dette? Jegeren er snart den eneste, som virkelig bryr seg om naturen`s og viltet`s beste. Skal vi, med våre interesser og kunnskap også slutte å bruke naturen? Hvem skal bry seg da?

Kunne ikke vært mere enig T. urogallus! Men det er typisk Norsk å begynne i FEIL ende.............

Link to comment
Share on other sites

......Men vi glemmer en ting i forhold til småviltet generelt. Biotopene. Disse ruineres hver dag i form av flere faktorer. Fjellet gror igjen og skogen hogges ned. Hva gjør vi med dette? Jegeren er snart den eneste, som virkelig bryr seg om naturen`s og viltet`s beste. Skal vi, med våre interesser og kunnskap også slutte å bruke naturen? Hvem skal bry seg da?

Men jeg ser helt klart at utenforstående vil se på det som et paradoks at jegerne ønsker å beskytte biotoper for å bistå naturen med levkraftige vilbestander - bare så vi kan drepe det. De som er mot krig-og-fred-og-religion-og-politikk-og-sånt vil jo få krampe i drøvelen bare ved tanken.

Link to comment
Share on other sites

 

Tror ikke det er mange jegere som skyter noen predatorer når de er på rypejakt! Vet mange som har gått på rev på rypejakt og bare studert den i løper ivei. Tilsvarende ravn og kråke...

 

For strenge bag limits er jeg redd gir feilaktig informasjon om hvor mye fugl som skytes. Dvs at for mange ikke klarer å respektere dem!

 

Har trua på løsning med at bare de som kan dokumentere predator-innsats året før får kjøpe kort eller i det minste kommer først i prioritet!

 

Her er jeg enig på alle tre punkt. Rypejegere skyter gererelt lite predatorer, jeg har personlig fått kjeft for å ha skutt ned en ravn en av de få gangene jeg har vært med en "hundejeger" på rypejakt. Slik gjør man vist ikke..

 

Og kvoter fungerer ikke, jeg vet knapt om en eneste jeger som holder seg til kvota. Men de fleste jegerne jeg har hørt om har lagt hagla i skapet for i år, pga lite ryper. Men det er ikke mange som stopper på to ryper når de først er ute å det er fugl å finne.

 

Og forslaget (som har vært diskutert før mange ganger) om at kun de som kan dokumentere predator innsats året før får rypekort tror jeg har større effekt enn små skuddpremier på kråke/rev etc.

 

Men jeg tror ikke at de store grunneierne tørr å gjennomføre noe sånt (FeFo og Statskog).

Link to comment
Share on other sites

 

Og kvoter fungerer ikke, jeg vet knapt om en eneste jeger som holder seg til kvota. Men de fleste jegerne jeg har hørt om har lagt hagla i skapet for i år, pga lite ryper. Men det er ikke mange som stopper på to ryper når de først er ute å det er fugl å finne.

 

Om du vet om mange som holder på sånn, så burde du enten søke å overtale dem til å forholde seg til kvotene, elder melde de til rette instanser når du ser at det skjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...