Jump to content

Multifuelbrenner?


ZTerje

Recommended Posts

Hva som er "best" er det som kjent farlig å mene alt for mye om - det spørs helt hva man legger vekt på. Jeg har en Primus Omnifuel, og den fungerer i hvert fall meget bra. Har for det meste brukt miljøbensin (grønn kanne på Statoil), og det brenner rent og fint og med relativt kort forvarming. Rimelig bra effektregulering har den også, men er kanskje litt ustabil på helt lav effekt. Noen mener at Omnifuelen er litt i tyngste laget, og så er den langt fra lydløs.

 

Ellers vet jeg at en del brennere har problemer ved bruk av parafin - mange såkalte multifuel brennere fungerer best på bensin, og til nød på parafin. Noen krever lang forvarming, og andre gror relativt raskt igjen ved langvarig bruk av parafin. Omnifuelen går bra på parafin, og jeg har inntrykk av at det samme gjelder for Optimus Nova (her i Skandinavia har vi jo tradisjon for å fyre brennere med parafin). Og når det gjelder "parafin" bruker jeg stort sett tennvæske for grill. Det fungerer svært bra; den brenner rent, lukter minimalt og er dessuten billig. Forvarming med parafin er dog noe søl uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Primus Omnifuel, og jeg har hatt den siden den ble lansert. Den går som en klokke. Jeg bruker hovedsaklig miljøbensin. Den har bra effekt, men som nevnt så trengs litt trening å bruke den på lav varme. Den har en enkel dyse, så den lager mye lyd.

 

For hurtig oppvarming av vann, og varmekilde i telt er dette en meget god brenner.

Link to comment
Share on other sites

Synes de fleste bråker noe inni h....., bortsett fra Cobra-brenneren i min gamle Optimus primus fra forsvaret, men den er igjen alt for tung. Bruker stort sett Nova'en, eller gassbrenner: Har en liten Optimus Crux for de lette turene. Nova er jeg veldig fornøyd med, men har brukt denne mest med adapter for Trangia stormkjøkken, en perfekt kombinasjon!, men igjen så blir det tungt å drasse på....

 

Grammene i sekken er en ting, en annen ting er om det er verdt det å spare på vekta i forhold til suset i brenneren, som du må overdøve når teltet skal holdes varmt, eller hvor konsentrert flammen blir, når du skal steke fisk eller annet i panne.

 

Skal du bare varme vann i kjele ville jeg sett på den letteste modellen.

Link to comment
Share on other sites

Kan si meg enig i det som er sagt om Primus Omnifuel her. Den støyer en del, men driftssikker. I de siste 3 årene har jeg brukt min veldig mye. Minimalt med vedlikehold har vært påkrevd, foruten rengjøring dann og vann. Eneste jeg har byttet er en pakning i pumpa, den var utslitt. Ellers også det samme, lav effekt er ikke så enkel å få til på den, og i hvertfall ikke som på Optimus Nova.

 

Optimus Nova synes jeg har ei ikke fult så god pumpe, dessuten kan den lekke i festet på slangen. Optimus Nova+ liker jeg ikke justeringen av fuel, den er på slangen. Har ikke brukt disse to så mye, men testet dem ut noen få ganger.

 

Bruker aldri noe annet en miljøbensin/renset bensin, fra Statoil eller tilsvarende. Ser ikke noen grunn til å bruke parafin. Parafin og matlaging er styggedom og mer til. En gang, aldri mer!!

Link to comment
Share on other sites

Parafin og matlaging er styggedom og mer til. En gang, aldri mer!!

 

Tja, parafin krever en brenner som takler det. Og lekkasjer fører til mye søl (tennvæske er i så måte veldig mye bedre enn vanlig fyringsparafin). Men jeg synes parafin fungerer fint... Rødsprit til forvarming er dog en stor fordel, og akkurat det er en medvirkende årsk til at jeg stort sett fyrer Omnifuelen med bensin - jeg slipper å dra på ekstra brennstoff til forvarming. Så spørs det jo hvor viktig det med multifuel er da? Trenger man muligheten til å fyre med nær sagt hva som helst, eller går det greit å holde seg til ett brennstoff som man vet fungerer godt?

 

Og for å øke utvalget/forvirringen en smule, skal vissnok denne være ganske rå: http://coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=9770-A25&categoryid=24752

Link to comment
Share on other sites

"Parafin" kan være så mangt...

Jeg gjorde den bommerten å forsøke å fyre med noe "luktfri" lampeolje en gang. Det ble riktignok minimalt med parafinlukt, men det var fordi alle de flyktige bestanddelene var destillert bort og luriumet hadde så høyt flammepunkt at det ikke lot seg bruke i en primus. Etter grundig forvarming med rødsprit funket det i et halvt minutt eller så, deretter ble brenneren for kald med store, gule flammer som resultat. Ny forvarming med to runder rødsprit, blå fine flammer i et halvt minutt, så gul sotende "flameout" igjen. Selv med plenty forvarming funket det ikke i mer enn noen sekunder om gangen; lampeolja produserte ikke nok varme til å fordampe seg selv.

 

I nøden prøvde jeg white spirit i steden, og det funka som f... men luktet en del og var sikkert ikke sunt. Selv fargadiesel fungerte bedre enn den lampeolja de solgte på coop'en. Så, om multifuelbrenneren din ikke er i godlage- prøv et fuel som er litt mindre multi ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt MSR Dragonfly, MSR Whisperlite og MSR Simmerlite (ja jeg liker MSR). Alle fungerer helt glimrende, men de har alle sine pro's and cons. Dragonfly er suveren på varmejustering, men bråker som et jetfly. Whisperlite er stillegående, men regulerer ikke varmen like lett. Den syns dessuten at Statoil sin miljøbensin er nydelige greier; jeg synes den er i overkant tørst. Simmerlite ligner på Whisperlite. En kompis sverger til Optimus Nova. Den brenner vel i tillegg gass om jeg ikke tar feil...

 

Som et apropos; for noen år siden var vi på fisketur på Grønland. Ved ankomst måtte vi jo finne drivstoff til primusene. En lokal "outfitter" kom rekende med halvliters grønne plastflasker. Joa, dette var primusbensin. Prima greier. Etter halvannen uke begynte Dragonflyene å gå tette. (Vi renset jo opp, så det var ikke noe problem). Ved nærmere studie av flaskenes innhold, så står det på flasken at bruksområdet er møbelpolish! men brant gjorde det.... :D

 

Har en sånn Coleman dualfuel "to platers" koffertprimus. Den går på miljøbensin den og, og krever ikke forvarming. Det er helt sant! Den er ikke noe å putte i sekken, men det viser at Coleman også kan kunsten å lage bensinbrennere.

 

MSR/Optimus/Primus. Tror det blir litt hipp som happ jeg.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet burde vel "multi" bety "flere" eller "mange", mens "omni" burde bety "alt". Sånn sett er Omni et håpløst navn, for "alt" - det er sannelig mye det :) Omnifuelen kan for eksempel ikke brenne rødsprit uten modifikasjoner. Nå er det kanskje ikke så mange som har noe ønske om å bruke den med rødsprit grunnet betydelig lavere energiinnhold enn parafin/bensin, men altetende er den altså ikke. Om man legger godviljen til, kan vel kanskje "omni" tolkes som noe i retning av "alle vanlig brukte brennstoff for trykkbrennere" eller noe i den stilen, men her er det nok markedsavdelingen som var frampå da krapylet skulle døpes.

 

Coleman med to bluss ble nevnt ovenfor - jeg har en lignende sak med ett bluss (http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=533B705&categoryid=2020 - finnes også i en litt lettere utgave). Fungerer svært bra med miljøbensin den også. For dem som er interessert i en litt større/tyngere brenner, er disse meget bra. Sånn bortsett fra at man må pumpe trykk i tanken er det like lettvint som gass. I motsetning til gass kan man toppe opp tanken når den er halvfull, og dessuten fungerer bensin selv kvikksølvet tar seg en tur nedover på gradestokken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt min Omnifuel i noen år, og er godt fornøyd. Men, var på Hawaii for et par år siden og teltet (blant annet 8) ), og da tok airport security pumpa til primusen på veien hjem. Den var jo brukt, og parafinrestene kunne jo sprenge flyet i fillebiter må vite :roll: . Så jeg har brukt den på gass siden. Forsøkte å bestille ny pumpe her om dagen, og det koster 880.- Norske Grunker... Now way! Det er jo nesten nypris for helt sett, i hvertfall på tilbud! så nå blir det å bestille nytt. Noen som har forsøkt den Coleman brenneren? dollaren er lav om dagen!

EDIT: Kjøpte akkurat den Coleman fyrestorm brenneren på Ebay for 102 Dollards. Fra en butikk med mange tusen salg og 96% fornøyde kunder, så det bør gå greit. Akkurat halv pris av den oppgite prisen på Coleman sin side som det er linket til lenger oppe:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Primus Multifuel, og den har jeg brukt en god del de siste årene.

Hva so er forskjel på denne modellen og Omifuel vet jeg ikke. Men på min model kan man bruke bådee bensin, parafin og gass. Man bytter dyser alt etter hva brennstoff man skal bruke.

Jeg brukte mye parafin til å begynne med, men har i det siste gått over til kun å bruke gass.

Det er mer lettvint å bruke, og søl blir det aldri. Effekten er omtrent like god. Jeg bruker ikke min i kulde, men hadde jeg gjort det hadde ejg brukt noe annet en gass.

Et tips er å kjøpe med en vindskjerm til brenneren din. Det sparer du brenntsoff og koketid på hvis du fyrer opp utendørs.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Primus Omnifuel i ganske mange år nå og er meget fornøyd ( som de fleste andre her ) med driftsikkerhet og bruk, eneste er at den støyer en god del. Fyrer stort sett bare med miljøbensin fra Statoil eller Felleskjøpet, begge virker like bra og er vel samme suppa.

 

Ett lite tips, har du dysa til bensin installert så fungerer denne helt flott på gass også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en MSR Dragonfly, som jeg er kjempefornøyd med bortsett fra at den er temmelig bråkete. (Hørt i leiren nær en kompis som fyrte med en XGK - Dragonflyens usofistikerte bror: "Kan dokker til #%¤£ se å skru av det dær #@&'s helikopteret???!!!") Det er også en sprekk i i plastikkøret som holder pumpa på plass, men det har ikke røket ennå... :shock:

 

Kona har en Coleman - utrolig stillegående og den minst kranglevorne brenneren jeg har vært borti. Ulempen er at selve brenneren er litt stor og klumpete, men den er fra 95 eller der omkring...

 

Hvis Simmerliten er en Whisperlite med justeringsmuligheter for flammen ville jeg sett hardt på den eller en nyere Coleman neste gang. Etterhvert som jeg blir eldre setter jeg mer pris på at det er stille rundt meg på tur..

 

 

Et sted har jeg stuet unna en Sigg Firejet, den har så tynt gods i alle røra at den sliter med å holde oppe forvarmingen i kaldt vær og spytter flytende drivstoff. Helt ubrukelig med parafin, litt bedre med bensin. Muligens utgått av produksjon/salg i Norge også...

Link to comment
Share on other sites

Er mest glad i MSR: Whisperlite, XGK(vinter-bruk) og Simmerlite. Sistnevnte som ørliten favoritt. Liten, lett og stille. Svakheten til MSR er pumpene som er i plast og som kan brekke, spessiellt under kalde forhold.

Hadde en Omnifuel (Primus) som fungerte bra, men som bråkte altfor mye.

Har nå en Gravity MF på tur, har tro på at den bør være adskillig mer stillegående enn Omni'en. Ble såpass rimelig herfra:

http://www.sierratradingpost.com/p/,119 ... creen.html

Har gass-utgaven fra før og den er veldig snerten og fin.

Av drivstoff foretrekker jeg uten tvil n-heptan. Lukter bedre enn den noe sure miljøbensinen, og akkurat passe "brennbar".

Link to comment
Share on other sites

Har en omnifuel og er kjempefornøyd med den. Bruker den på gas sommer og tidlig høst.

Om vinteren foretrekker jeg bensin som er klart bedre en parafin, parafinen soter og til dysen og man må stikke den lille stiften på verktøyet inn og ut noen ganger for å rense dysen i ny og ne når man brenner med parafin.

Med bensin har jeg ennå ikke opplev det.

Liten og fin brenner som blir brukt mye, alt fra turer i fjæra til vinterturer i telt og 20-30 minusgrader.

 

Holdt egentlig bedre varme i lavvoen enn jeg og Skaubjønn klarte å få i vedovnen på vår jaktur i vinter den brenneren.

Ligger en egen tråd en plass her på forumet om den turen.

Link to comment
Share on other sites

tunderbrd: Heptan- prøv et regummieringsverksted. De har kanskje et fat på lager som man kan få noen liter av for en rimelig penge. Sist betalte jeg 20 kr literen.

Apotekene har sikkert også, (fjerning av plaster-lim ol.), men der er prisen en helt annen!

Fint brennstoff til Zippo-lightere okkeså.

Link to comment
Share on other sites

Fikk Gravity MF'en idag og har såvidt prøvd den litt på trappa. Klin lik gass-utgaven, med unntak av pitzo-tenneren. (Og pumpa selvsagt.) Brant helt greit på heptan, uten vindskjerm ble det litt gule flammer lengst unna dysa. Måtte selvfølgelig prøve heptan-flaska med gass-dysa innstalert, fungerte helt ok det også. Og vica-versa, gassen brant blått og fint også med bensindysa . (3 dyser følger med, en til parafin/jet, en til renset bensin og en til gass,(den største.))

Ser ut til å være sedvanlig, solid Primus-kvalitet, lang slange og solid pumpe. Lavt tyngdepunkt og fire stødige bein. Ganske støysvak og bra varmefordeling.

Sammenliknet med Simmerlite'n er den noe større og tyngre. Med pose,vindskjerm,tool og pumpe veier den 520 gr. Simmerlite med pose,vindskjerm,tool og pumpe 340 gr. (I tillegg kommer flaske med brennstoff.)

Et annet minus er at den virker noe mer "lukket" og mindre service-vennlig. MSR-brennerne er veldig greie å "fikle" med i felten om det skulle oppstå komplikasjoner.

Pluss i margen skal den vel også ha for en skikkelig oppebevaringspose med innerlomme for "småsakene". Samt god bruksanvisning (også på norsk), ja det var vel tilogmed en opplærings-DVD, har ikke sett den enda.

Sikkkert et bra valg for de som vil ha en stille og god gass-brenner (sommer-halvåret), men som også vil ha mulighet til å fyre bensin/parafin på samme brenner ellers.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Har selv 2 stk Primus Omnifuel i bruk. Litt høyt støynivå, men ellers er den heeeeeeeeeelt rå!!

1399,- med flaske på http://www.navasport.no Mener det er norges billigste!!

 

 

Skriv en mail til XXL med link til utsalgsted så setter de ned prisen på Omnifuel for deg. Ref.: deres egen prisgaranti.

 

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=70671

 

Forøvrig med flaske, vet ikke om det følger med på siden du linker til?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Omnifuel.

Helt fersk i det gamet. Fyrte opp noen ganger rett på utsia av huset. Enkel og grei!

Så kom "jomfruturen" opp i heia, med turorienteringskart. Lokket ungene med pølser på høyeste toppen.

Veldig mye rigging med alt som hører til mens brenneren ble god og varm...

Satte panna på- selvfølgelig med fullfart på brenneren...

Smør oppi, ble brunt umiddelbart...

Mere rigging, pølsene oppi. Tror det tok 20 sek fra pølsene ble lagt oppi til de var svidde!

Så det med steking av fisk i den er nok en ting den ikke er så egnet til.

 

Har blitt vandt til den nå, så det er en bra brenner. Men den spisse flammen kan være en utfordring om en steker mye.

Hadde kanskje valgt anerledes om stillhet, og steking sto øverst på prioriteringslista.

 

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Omnifuelen kan du bruke med gass også, du må bare skifte dyse først. Det kan du ikke med Nova.

 

Du trenger ikke skifte dyse hvis du har bensindysa installert i brenneren. Jeg gidder ikke skifte, forskjellen er minimal om du setter inn riktig dyse for gass.

 

Men hvis du til vanlig bruker parafin vil gass fungere dårlig på den dysa, da blir effekten alt for dårlig.

 

Altså:

Dyse for bensin går til gass.

Dyse for parafin går ikke til gass.

 

Bare sånn at det er sagt, dyse til gass går kun til gass, ellers blir det bål. :wink:

 

Dette gjelder for Omnifuel, jeg har ikke prøvd hvordan det fungerer på andre brennere som har dyseskift.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan først fortelle hva jeg ikke anbefaler, nemlig Optimus Nova+. Jeg har brukt den en del og sitter hver gang igjen med det store spørsmålet, hva pokker'n er vitsen med å ha justering av flammen på slangen???

 

Har selv en Nova som jeg er godt fornøyd med.

Kan heller ikke si jeg skjønner vitsen med å integrere flammereguleringen i fuelslangen på Nova+. En idè som nok er bedre i teorien enn i praksis....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er strålende fornøyd med MSR Wisperlite International 600 :D Har også en MSR XGK, men den bråker for mye :( XGK'en bruker jeg derfor ikke lenger. Wisperlite'en er veldig stille, sammenliknet med andre brennere 8) I tillegg fulgte det med vindskjerm og reflektor. Disse kan virke dårlige, men tåler utrolig mye, og fungerer utmerket.

 

Pumpa til MSR er av plast. Er mange som trekker frem dette som meget negativt, men den fungerer bra likevel. Min Wisperlite har blitt brukt ned til -40 uten at pumpa viste svakheter. Imidlertid gikk en liten plasttapp i stykker i sommer. Dette kunne jeg imidlertid fikse med duckttape. Pumpa er nok ikke like holdbar som primus sine, men jeg bytter ikke ut min Wisperlite mot noe!

 

Et annet moment som blir brukt mot Wisperlite'en er at det er vanskelig å fininnstille drivstoftilførselen på den. Dette fordi skruen sitter på pumpa og ikke på brenneren, som hos primus'ene. Ingen problemer å lage gourmet-måltider med Wisperlite, men man må kjenne brenneren litt først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en omnifuel. Jeg er glad i den brenneren. Kvalitet. Kan bruke gass. Kort oppvarmingstid ved bruk av bensin/parafin. Nøyaktig justering av flammen når man skal ha mat på koking. Hadde også den forrige modellen som bare hadde flammejustering på pumpa. Den fikk en lekkasje i pumpa. Jeg sendte mail og fikk kjapt ny pumpe, verktøy og deler i posten. Jeg er imponert over servicen. Bakdelen med den er vel støy og at man må "modifisere" Triangliaen hvis man skal bruke den i denne. Rensenålen er på eget verktøy. Jeg har ikke brukt så mange andre brennere, så jeg kan ikke gi noe særlig sammenligningsgrunnlag, men jeg har prøvd Novaen og likte ikke den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Optimus Nova med justering på selve brenneren, altså ikke nova+ med justering på slangen ved flaska. Er veldig fornøyd med denne. Skjønner også godt de som har prøvd +'utgaven og ikke liker denne da jeg har tenkt mitt om flytting av brenseljusteringen.

 

At den ikke går på gass har ikke vært et stort savn for meg, men skjønner også godt de som vil ha denne muligheten også.

 

Som gassbrenner bruker jeg en liten Optimus Crux, og denne erstattet termosen under høstjakta -08.

 

Det jeg savner generellt med gassbokser er en mulighet til å se hvor mye som faktisk er igjen på boksen, en gjennomsiktig slisse eller noe.. Skjønner ikke hvorfor ingen av produsentene lager dette..

Link to comment
Share on other sites

Det var den gamle utgaven av Nova jeg tenkte på, ja så det er mulig den er bedre nå. Novaen hadde innebygget rensenål og denne hang seg opp av og til og stengte dysa på den kompisen min hadde. Han måtte til slutt fjerne hele rensenåla siden dette skjedde ganske ofte. Men igjen, det var den gamle utgaven. Mulig problemet er løst på den nye.

Link to comment
Share on other sites

@ Boblen

 

Mulig jeg uttrykte meg litt klønete, men det er altså den "gamle" typen jeg har, og som jeg er fornøyd med. Har enda ikke opplevd at rensenåla har hengt seg opp. Mulig fordi jeg faktisk bruker magneten i vektøyet til å "jokke" nåla fram og tilbake etter bruk slik at kanalen er fri for dritt.

 

Dette viser vel bare at folk kan ha totalt forskjellig inntrykk av samme produkt :) Jeg nøler ihvertfall ikke med å anbefale Novaen med justering på brenneren :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Noen som har erfaring med Nova for Trangia? Vurderer denne, da jeg satt i 20 minutter forrige helg og prøvde å steke speilegg og bacon med gassadapteren. Ble i kaldeste laget for gass kan du si :) Kommer den med forskjellige dyser, evt hvilken dyse står i når man pakker den ut... m.m.?

Link to comment
Share on other sites

jeg har en gammel Primus Omnifuel som er 7 år gammel. og den er brukt MYE, har aldri hatt no feil med den :D har prøvd det meste av hva man kan bruke til brensel og kom fram til att tennveske er GULL :D

funker like bra på sommeren som på vinteren i 20 kalde, den oser ikke som parafin, soter nesten ikke, er ikke like lettantennelig som renset bensin, også er det billig :mrgreen: (10kr på REMA1000)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Coleman Apex II:

 

http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=445A725

 

Den har vært i årlig bruk i over 10 år med kun én skiftet pakning (i brenselflasken). Jeg har kun benyttet den på miljøbensin. Den har aldri sviktet meg og jeg synes ikke den er særlig bråkete, og den tar liten plass i sekken. Jeg vet ikke om den er i salg fremdeles, men om den er det, kan den anbefales på det "varmeste"... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Coleman med to bluss ble nevnt ovenfor - jeg har en lignende sak med ett bluss (http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=533B705&categoryid=2020 - finnes også i en litt lettere utgave). Fungerer svært bra med miljøbensin den også. For dem som er interessert i en litt større/tyngere brenner, er disse meget bra. Sånn bortsett fra at man må pumpe trykk i tanken er det like lettvint som gass. I motsetning til gass kan man toppe opp tanken når den er halvfull, og dessuten fungerer bensin selv kvikksølvet tar seg en tur nedover på gradestokken.

 

Jeg har også en slik, og den har aldri svikta. Greit, den er litt tung, og den brenner bare bensin, men den har alt i ei pakke og funker hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helst klart gått for en Omnifuel om jeg skulle kjøpt meg en multifuelbrenner nå, noe jeg faktisk har tenkt snaart(men, er jo snart jul :)

 

Hentet fra xxl.no:

Primus Omnifuel multifuelbrenner er en brenner som har vunnet flest tester. Omnifuel går på absolutt alle typer drivstoff, gass, parafin, kjemisk ren bensin, bilbensin, diesel og flybensin. Alle med høy effekt (3000 watt).

- Effet 3000w.

- Koketid 1 L. 3-4 min.

- Vekt 441 gram med pumpe.

- Forvarming 40-60 sek.

- Materialer: rustfritt stål og messing.

- Leveres med ny Ergo lettvektspumpe og sammenbrettbar vindskjerm i aluminium, multiverktøy og solid oppbevaringspose med egen lomme til verktøy og dyse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...