Jump to content

innskyting av løp..?


sveinmk

Recommended Posts

Nja, det kommer vel helt ann på. flere hundre skudd hørtes mye ut.

 

På en vanlig jakt rifle vet jeg ikke om jeg hadde giddet noe mere enn å skyte 3 x 3 skudd og pussett mellom hver serie og så skutt 3 x 5 skudd og pusset mellom hver serie. Ferdig.

Puss som vanlig etter en økt eller tre på banen eller etter en regnskur i skogen.

 

På en langholdsrigg eller en banerifle så får man kansje litt lengre levetid og bedre presisjon hvis man brekker inn løpet riktig, man får også ett løp som blir lettere og holde rent siden det man vel egentlig gjør er en slags polering av løpet innvendig.

Dette er en tidkrevende prosess og jeg brukte 2 dager sist jeg gjorde dette.

måten jeg gjør det på er følgende:

 

Dag 1:

1 skudd og puss x10

3 skudd og puss x10

5 skudd og puss x10 Tar dette som en lang treningsøkt.

Dag2:

skyter 5 +5 +5 +5 skudd og puss ( prøveskudd pluss klasse)

skyter 5 + 10 skudd og puss (prøveskudd og grunnlag)

Skyter 5 + 10 skudd og puss (prøveskudd og omgang)

 

Jeg bruker å ta en "storrengjøring" i mellom hver av disse linjene med bronsebørste mantelfjerner og JB.

Om jeg har noe igjen for dette vet jeg ikke helt men presisjonen blir i hvertfall ikke dårligere så jeg tar meg bryet for å få ro i skjela.

Det er ikke noe som er verre enn ei rifle som ikke har presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Dette har blitt diskutert mange ganger og det er ikke bevist å fungere. Hvorfor skulle så hyppig puss føre til noe godt? Hvis løpet i realiteten hadde blitt slipt ned nevneverdig på den måten ville det ikke vart lenge. Mitt råd er å rengjøre det før første skyting og så bare skyte som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har noe igjen for dette vet jeg ikke helt men presisjonen blir i hvertfall ikke dårligere så jeg tar meg bryet for å få ro i skjela.

 

 

Dette.

 

"innbrekking" av løp er intet annet enn psykologi og markedsføring. Psykologi fordi folk er livredde at hvis de ikke brekker inn løpene kommer rifla til å skyte som ei hagle, og da bare har en ting å skylde på: segselv.

Og folk kjøper inn massevis av pusseutstyr og bruker lang tid på den "korrekte metode" (som er forskjellig fra person til person).

 

Menmen. Nå ligger jeg ann til å begynne å selge pusseutstyr selv så kanskje jeg må skifte holdning..?

 

Hmmm... Kanskje en "løpsinnbrekkings"-pakke med alt mulig lurium til god pris hadde vært noe.

Med en DVD av en regndans man kan danse i tillegg? Skader ikke, og kan jo hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Kanskje en "løpsinnbrekkings"-pakke med alt mulig lurium til god pris hadde vært noe.

Med en DVD av en regndans man kan danse i tillegg? Skader ikke, og kan jo hjelpe?

 

:D:D hehe sikkert ingen dum ide. ta den med på en stand på landsskytterstevnet så får du sikkert solgt drøssevis.

 

Jeg tviler på at oppskriften min skader noe så jeg kommer sikkert til å forsette med dette.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men de selger løp. Og man selger flere løp ved å få skyttere til å tro at man må bruke en X/XX/XXX skudd på å skyte inn pipa før man kan bruke den. Det er god forretningsforståelse.

 

Jeg hadde solgt mer Duracoat hvis jeg skrev at man må spraye 30% av flasken ut i løse luften for å "brekke inn" påføringsutstyret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat "brekt" inn et nytt hart løp, vet ikke om det skyldes pussingen mellom de første 10 skuddene eller skudden i seg selv. Men det måtte 27 skudd til før pipa begynte å sammle brukbart. Så slik jeg ser det måtte disse x antall skuddene ha blitt skutt uansett for at man skulle fått den pressisjonen som løpet er god for. hvis jeg skulle tatt mitt nye løp rett i en konkuranse eller jakt, så hadde de tre første skuddene mine sittet ca. 10cm fra hverandre. Etter innbrekkingen å noen skudd til satt de på 10-11mm.

Det er nu min erfaring, skal ikke påstå for mye eller prakke noe på noen :D

Link to comment
Share on other sites

Til dere som synser så høylytt om at innbrekking er tull, hvorfor er det slik at de første skuddene med ei ny pipe kan mantle så jævlig at munningen ser ut som den er laget av messing? Noe skjer da vitterlig, for pipene mine slutter å mantle etter hvert, noen har mantla i 50 skudd, andre mindre enn 20.

 

Så jeg gjentar; noe skjer og jeg antar det er bedre å fjerne kobber etter hvert enn at det bygger seg opp. Men noe fast regime støtter ikke jeg, men anbefaler å pusse vekk med KG12 og mopp for hvert skudd, titte inn i munningen og se hvor mye som legger seg i pipa. Når dette avtar er pipa innskutt, og man har kanskje også funnet maksladningen med favorittkula og favorittkruttet med de skuddene som er sendt av gårde.

 

Med KG12 tar det ikke mange minuttene, med forrest skum tar det timer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kjøpe meg en TRG 42 og kunne tenkt meg en riktig innbrekking av rifla, men som nevnt over, så blir jo børsene testskutt fra fabrikken uten puss mellom skuddene. Må jeg brekke inn løpet, slik som dette? Jeg blir sprø, hvis jeg skal skyte 50+skudd og gjøre omfattende mantelfjerning pussing mellom hvert skudd.

 

Er det nødvendig for et konkuransevåpen i beste kvalitet? Løpene er jo helt jevne inni.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat "brekt" inn et nytt hart løp, vet ikke om det skyldes pussingen mellom de første 10 skuddene eller skudden i seg selv. Men det måtte 27 skudd til før pipa begynte å sammle brukbart. Så slik jeg ser det måtte disse x antall skuddene ha blitt skutt uansett for at man skulle fått den pressisjonen som løpet er god for. hvis jeg skulle tatt mitt nye løp rett i en konkuranse eller jakt, så hadde de tre første skuddene mine sittet ca. 10cm fra hverandre. Etter innbrekkingen å noen skudd til satt de på 10-11mm.

Det er nu min erfaring, skal ikke påstå for mye eller prakke noe på noen :D

 

 

Eller så måtte det 27 skudd til før du var såppas vant med rifla at du fikk til nogenlunde samlinger? Hvordan kan du vite hva som stemmer? :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enn om du pusser mellom hvert skudd nå da? Skyter du hull i hull da også? eller er det kanskje olje som lager spredningen i løpet når det er puss mellom hvert skudd?

 

Men det som er rart når det kommer til det å brekke inn ett nytt løp er at alle mener sin metode er den rette. Og ingen metoder er like.

Link to comment
Share on other sites

Moro diskusjon. Og mye fine slutninger på feil, eller uten grunnlag. Her er litt " grunnlag":

- folk som har mye mer greie på dette enn noen av oss kommer til å ga er ikke enige om dette. Hva forteller det?

Jo ørten folk og hundrer og tusener av løp, og det er ikke så stor forskjell at se blir enige om at det ER forskjell? Kan det være stor forskjell da? I think not.

 

Min antagelse: kanskje noen (dårlige) løp trenger innbrekking for å bli litt mindre dårlige?

 

- Egen erfaring, etter noen løp: jeg har opplevd alt det folk skriver over her, løp som går fantastisk etter grundig innbrekking, løp som går fantastisk uten innbrekking, løp som går elendig etter innbrekking og til de ble kastet, løp som først begynte å gå bra etter 100-200 skudd, løp som går bra fra 1. skudd, whatever...

Som regel gjør jeg en symbolsk innbrekking, grundig puss først (alltid), og så puss etter hver skudd i de første 3, men oftest går jeg lei der og bare skyter. Det løpet som har gått best lengst, ble brent inn på et banestevne, noen og 40 skudd på 17 minutter... Det som har skuffet mest er det som jeg nettopp har brekt inn slik det beskrives tidlig i denne tråden.

 

Så jeg kan konkludere som jeg vil.

 

En ting jeg ikke er i tvil om, løp skyter de første X skuddene noe forskjellig, og skal en skyte BR der 7mm samling er en katastrofe, så bør en skyte 10-20 skudd for å komme til en slags steady state. Men det har jo både foulers og sighters til.

Folk må gjøre som de vil, det er det de blir fornøyde av. Men til noen har statistikk fra 100 løp med grundig innbrekking og 100 uten, alt ellers likt, og brukt på BR nivå og DFS nivå som sammenligning - så tror jeg ingen ting og lar latskapen rå.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nei, men de selger løp. Og man selger flere løp ved å få skyttere til å tro at man må bruke en X/XX/XXX skudd på å skyte inn pipa før man kan bruke den. Det er god forretningsforståelse.

 

Jeg hadde solgt mer Duracoat hvis jeg skrev at man må spraye 30% av flasken ut i løse luften for å "brekke inn" påføringsutstyret.

 

Denne problemstillingen dukker opp på dette forumet med jevne mellomrom og da pleier jeg å poste Gale McMillan's syn på saken: http://www.6mmbr.com/GailMcMbreakin.html.

(Vet man ikke hvem overnevnte er -> JFGI)

 

McMillan sier egentlig det samme som du antyder.

 

For min egen del har innbrekkingsprosedyren min gått fra en full dags arbeid for et lass med rifler siden til puss før bruk og 20 minutter i dag. Det viktigste for min del er å unngå overoppheting, spesielt i begynnelsen av løpets levetid.

Link to comment
Share on other sites

Heisan..

Eg har en liten teori som kanskje mange er uenig i.

Eg skyter inn løpet med puss mellom hvert av de første 10 skudda kun for å ta vekk kruttslam. Dette er viktig for eg bruker vanlige mantla kuler.. det som skjer er at etter de 10 første skudda så vil der da bli et fint tynt mantellag som vil beskytte løpet.. ja dette er min teori.

Det eg passer på er at eg ikke er for ivrig med bronse børsten kun hver 400 skudd ca

Bruker man et raskt krutt. og hastigheter ikke over 800m pr sek så varer løpa lenge 6.5 x 55..

Så min teori er at et tynt glatt mantelbelegg faktisk beskytter løpet. og det mantelbelegget blir finest med puss mellom skudda. de første ti skudda+

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være noe i din teori Mauser M67 :)

 

Ignorant er i hvertfall enig: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=190383#p190383

 

Uansett, innbrekking av løp er et omdiskutert tema og hvem som har rett er vanskelig å si.

Selv så brekker jeg inn "lett", pusser godt etter de aller første skuddene, går så over til litt lengre serier ganske fort.

Jeg har ikke noe å klage på når det gjelder presisjonen i mine rifler, så metoden er vel ikke helt håpløs.

Kanskje har jeg bare vært heldig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

[Det viktigste for min del er å unngå overoppheting, spesielt i begynnelsen av løpets levetid.

 

Dette er vel noe av der hvor det faktisk er en viss grad av enighet også. Varme dreper piper, og stor varme i starten er ingen fordel.

 

Men Osse er også inne på noe, piper (custompiper that is) mantler ofte en del i starten, så gir de seg etter noe skudd. Så at noe skjer, det gjør det, men hvordan man får det bort er det flere muligheter for.

 

Personlig gjør jeg det enkelt: Først full rengjøring, deretter 10 - 12 skudd i sakte tempo. Så en real tur på dass, som regel tar det sin tid, og pipa er kald når jeg er tilbake, og en 10 - 12 skudd til. Deretter full rengjøring innkludert IOSSO/JB eller lignende, og jeg anser pipa som klar til bruk. Da er jeg passe lat, og passe nøye. Må jeg ikke drite akkurat da, så.... vel det er sjelden noe problem.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at et dårlig løp kan bli mindre dårlig ved polering (fjerne maskineringsmerker innvendig), men dette har ikke så mye med innbrekking å gjøre. Jeg mener også at når løpet er nytt og eller grundig pusset med mantelfjerner og dets like, så trenger det noen skudd før det samler som normalt. Har heller ingenting med innbrekking å gjøre. Diskusjonen blir litt som med bedding, tuning, høyde på kikkertsikte, puss, moment osv osv osv. Hvis det du gjør fungerer for deg og gir deg ro i sjela til å kun tenke avtrekk, pust osv, så virker det jo med en hensikt? Det er vel vanskelig å bevise at innbrekking gir en presisjonsfordel, men at det roer stressede skytterhjerner, det tror jeg nok :)

 

Jeg gjør det ikke. Grundig puss først og deretter er det bare å kjøre på. Har kun hatt løp med god kvalitet.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

hvordan kan browning levere x-bolt med presisjonsgaranti med kun 6 skudd på fabrikk? her er nok kvaliteten på stålet og børsemakerarbeidet mye viktigere enn om du pusser 1 eller 1000 ganger mellom hvert skudd!

 

forøvring skjøt jeg tilnærmet hull i hull med min x-bolt i 6,5x55 på første skytedag... pussa børsa godt før skyting og godt etterpå... passet kun på at den ikke ble alllt for varm... som jaktbørse er det god nok presisjon for meg som jeger... dere andre kan løpe og kjøpe alt mulig av remedier for å pusse og bruke hele jakta på det... har aldri opplevd dårlig presisjon, i mine 30 år som jeger, som følge av manglende "innbrekking"... manglende kvalitet på børsa har jeg derimot sett!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Var ikke klar over dette, pusset ikke engang rifla før første serie. Samlet de første tre skudda innenfor 10mm på 200m litt lavt. Tre klikk opp og skøyt nye tre skudd, fornøyd med treffpunkt og tømte resten av 50 skuddspakningen i rask rekkefølge med demper. Satt med anlegg. Ble mektig imponert over samlingene rifla fiksa. Hadde jeg visst at jeg skulle pusse mellom, ville jeg antagelig ikke skyti så godt... Patronene var av billigste merke s&b treningsammo. Kan jeg ha ødelagt løpet?

Isåfall må det gå utrulig godt om ikke jeg hadde gjort det.

Første gang jeg eier en rifle, og skyter med en (bortsett fra AG3 i forsvaret)

Har dog skutt pistol i 20år...

Link to comment
Share on other sites

Dersom løpet får mye mantelavsetninger har pussing og innbrekking noe for seg, er det ingen mantelavsetning så er pussen bortkastet.

Er det ujevnheter der mantelavsetninger hoper seg opp, kan det bli klumper av mantelavleiringer som kan skade løpet når kulen valser avsetningene mot løpsveggen.

En dyktig børsemaker jeg kjenner bruker noen tak med en bronsebørste med fin stålull, olje og fin slipepasta for å fjerne eventuelle ujevnheter før løpet taes i bruk.

Hele hensikten med innbrekking er å få løpsoverflaten jevn og minske mantelavsetninger.

Tidlig på 70 tallet brukte vi innbrekking med molykote på kulene og pussing etter hvert skudd. Teorien var at løpet skulle bli jevnere og molycoten trenge inn i porene i godset slik at løpet varte lengre. Løpene gikk godt etter prosessen, det hadde de sikkert gjort uten også.

Link to comment
Share on other sites

Orming er sterkt undervurdert :twisted:

 

Bare synd en ikke kan svartkruttorme lenger, nå må vi holde oss til kaldorming.

For å kompensere for bortfallet av svartkrutt hjelper det å orme på rovdyrfell.

Børsa mi gikk mye bedre etter kaldorming på bjørn :P

 

normal_Orm01.jpg

 

normal_Orm02.jpg

 

Hvis en i tillegg skifter til glødet, kaldpresset fluktskuddskompensator burde børsa være jaktklar.

Link to comment
Share on other sites

Per, det gleder meg, at jeg for en gangs skyld kan si at her er du helt på jorde !

Med nok orming så blir løpet så glatt at du kan skyte en 9,3 kule igjennom ett 338 løp, men det vet vel du alt om :wink:

 

@ MacJoJo

 

Endelig en som har kaldormet på skikkelig vis og i tillegg dokumentert det med bilder. Jeg bøyer meg i støvet !

 

Varmorming med røyksvakt krutt er ikke for nybegynnere, men det er fint innen rekkevidde nå som børsa er kaldormet så burde du klare det dersom du finner en riktig kalibrert orm og prøver med redusert ladning i første omgang.

Dersom du går rett på harde ledninger kan du gjøre mer skade enn nytte og det kan få katastrofale følger. I værste fall så risikerer du at børsa blir overormet så her gjelder det å ikke trå feil!

Link to comment
Share on other sites

Dersom løpet får mye mantelavsetninger har pussing og innbrekking noe for seg, er det ingen mantelavsetning så er pussen bortkastet.

Er det ujevnheter der mantelavsetninger hoper seg opp, kan det bli klumper av mantelavleiringer som kan skade løpet når kulen valser avsetningene mot løpsveggen.

En dyktig børsemaker jeg kjenner bruker noen tak med en bronsebørste med fin stålull, olje og fin slipepasta for å fjerne eventuelle ujevnheter før løpet taes i bruk.

Hele hensikten med innbrekking er å få løpsoverflaten jevn og minske mantelavsetninger.

Tidlig på 70 tallet brukte vi innbrekking med molykote på kulene og pussing etter hvert skudd. Teorien var at løpet skulle bli jevnere og molycoten trenge inn i porene i godset slik at løpet varte lengre. Løpene gikk godt etter prosessen, det hadde de sikkert gjort uten også.

 

Magne (landrøe) fortalte engang at på den tiden han var meget aktiv, var det en anerkendt proces, at man før hvert af de første 5 - 15 skud, trak igennem pipen med en blanding af olie og grafit. Det medførte efter hans erfarringer en klart længre levetid på piperne. Opfattelsen var at kombinationen med grafit og en pludselig og voldsom opvarmning, efterfulgt af hurtig afkøling udførte en form for indsætning(grafit=kulstof) krudtforbrændingen = hurtig og voldsom lokalopvarmning.

Link to comment
Share on other sites

Sant, orming er godt for dreperten.

 

@Yhaug: Varmorming med røyksvakt eller svartkrutt er nok dessverre like ulovelig begge deler, det fant jeg ut da jeg begynte å jakte med lensmannen her, han kunne fortelle at både stålorm og huggorm (som er min favoritt) er fredet, sic....

Og du har rett i at doseringen er viktig, selv har jeg alltid vært forsiktig så jeg unngår overorming, har stort sett vært heldig..

 

Var vel ett år jeg var ekstra heldig med ormingen min, da felte jeg 8 rever som ikke hadde hull i skinnet.... Samtlige ble skutt i rassen i det øyeblikk reven gjespet... Dette var dengang vi skaut rev med helmantel, hadde jeg kunnet orme børsa på samme måte i dag ville reven sannsynligvis vært ferdig flådd i skuddet...

 

Orming er bra for drepen, men virkelige perfeksjonister sverger til øgling, helst veltemperert øgling. Dyrere og mer komplisert, men uovertruffent. Dobbeltrifler øgles med eneggede tvillingfirfisler.

 

Dette med øgling er nok kommet etter at ormene ble fredet, har aldri prøvd det selv, så jeg kan ikke uttale meg om virkningen, men tviler litt på reptiler som selv ikke kan åle seg inn i pipa!!!

Link to comment
Share on other sites

Sant, orming er godt for dreperten.

 

@Yhaug: ?.......ldet fant jeg ut da jeg begynte å jakte med lensmannen her

 

 

 

Prøvde du å orme lensmannen :?:

 

Fikk noen ekle bilder på netthinnen, så jeg stikker en tur ut i garasjen for å se om jeg har mer tynner igjen så jeg får vasket øynene............

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ktm

 

Tror ikke du helt har skjønt konseptet med orming. Man klarer jo ikke å ikke engang å få en bitte liten orm igjennom ett 223 løp. Da må man eventuellt marke løpet, og det tror jeg ikke har mye for seg.

Hvilke børse er det snakk om ? Er det ett Blaser løp? I så fall er det nok ferdig, men jeg hadde ikke vært fremmed for å overta det dersom det tilfeldigvis skulle være ett slikt løp...

Link to comment
Share on other sites

På grunn av lite tilgang på orm vet jeg at det i kyststrøk har vært prøvd åling. Noen påstår at det er like bra, og for de grøvre kalibre tror jeg det er bedre, en skikkelig havål duger på de grøvste våpen. For de minste kalibre der vanlig orming ikke er praktisk mulig vet jeg at det har vært prøvd åling me slimål. Resultatet er ikke alltid helt tilfredstillende, men det er ikke lett med det jeg kaller luftgeværkaliber, og faktisk enda mindre.

Jeg så en 2 mm pinfire som skulle brukes til avliving av fellefanget mus, den drepte bedre etter åling med slimål, men det var det eneste som gikk gjennom løpet.

Link to comment
Share on other sites

Leste mye om dette emnet rundt om på det store internettet før jeg tok i bruk min nye sauer 200.

Til slutt fant jeg ut at jeg bare pussa rifla godt før skyting og knalla løs. skøyt ca 80 skudd og pussa når jeg var ferdig igjen.

 

Mange mener at pussing mellom hvert skudd, hvert 3/5/10 skudd bare hjelper til å slite ut løpet fortere, mens like mange mener at presisjonen blir bedre. Så til slutt, så er det helt opp til hver enkel person å finne ut hva som får dem til å sove godt om natta.

 

Denne artikkelen avgjorde valget for meg.

http://www.6mmbr.com/gailmcmbreakin.html

 

Alexander

Link to comment
Share on other sites

@ktm

 

Tror ikke du helt har skjønt konseptet med orming. Man klarer jo ikke å ikke engang å få en bitte liten orm igjennom ett 223 løp. Da må man eventuellt marke løpet, og det tror jeg ikke har mye for seg.

Hvilke børse er det snakk om ? Er det ett Blaser løp? I så fall er det nok ferdig, men jeg hadde ikke vært fremmed for å overta det dersom det tilfeldigvis skulle være ett slikt løp...

 

 

Det er et 16" hardchrome løp. Hehe, ja, hadde det vært et Blaser løp, skulle du fått det! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...