Jump to content

Forstørrelse på oppskyting


Recommended Posts

Bruk den forstørrelsen du er vant til og føler deg komfortabel med å bruke. Uerfarne skyttere blir gjerne forstyrret av at de ser bevegelsene i våpenet godt på høy forstørrelse, og vil derfor skyte bedre på lav. Spesielt erfarne konkurranseskyttere i f.eks. jaktfelt er ofte vant til å skyte med høy forstørrelse og foretrekker det.

Reglene sier ingenting om forstørrelse, så der står du helt fritt. De angir bare at prøven skal skytes med jaktammunisjon og uten anlegg (rem er OK).

Link to comment
Share on other sites

Eg nyttar stolpe, og kikkert på 1,25x, 2,5x og 10x.

Trenar med alle desse.

Liggjande skyting på 100 meter brukar eg til å kontrollera treffpunktet til ammunisjonen.

Etter det skyt eg treskotsseriar ståande med lang arm.

Ståande er det eg nyttar mest på hjortejakt og ettersøk.

 

Ingen kan hindra deg i å sjå ringen i reinsfiguren.

Link to comment
Share on other sites

Oppskyting der de gir blaffen i hva slags hjelpemidler du bruker (To-fot, beanbag etc): Max forstørrelse.

Oppskyting der de er rene gestapo og du såvidt får lov til å ligge: Forstørret ut til punktet der skjelven uten hjelpemidler forsvinner :D

 

trenger du beanbag, to-fot og hjelp fra folk som ikke bryr seg om regelverket for å sette 5 skudd innen 30cm bør du igrunnen gi f.. i å gå på jakt...

 

 

Har en haug med kikkertsikter med variabel forstørrelse, alle står på max-alltid :?

Link to comment
Share on other sites

mi erfaring er at max forstørring fører til nappe avtrekk når ein skyt utan anlegg. tidlegare bruka eg 2.5x då kan det vere litt vanskeleg å sjå kvar ein høver. prøva ein sesong med 10x, men som tidlegare nevnt blir det fort nappeavtrekk. no likar eg best 4x som den beste forstørring på skyting på frihand

Link to comment
Share on other sites

På oppskytingingen får jeg de beste samlingene med ca 3,5x.(sittende)

Har skutt opp noen ganger med 7x også, men da blir det (kontrollert) napping) og skuddene sitter ikke like "tett".

Ved vanlig hjort/elgjakt står siktet (S&B 3-12x50) som regel på 5 eller 6x og det fungerer bra på "alle" hold.

Link to comment
Share on other sites

trenger du beanbag, to-fot og hjelp fra folk som ikke bryr seg om regelverket for å sette 5 skudd innen 30cm bør du igrunnen gi f.. i å gå på jakt...

 

Jeg klarer fint storviltprøven stående, bare så det er sagt. Men om det er en relativt uerfaren skytter som sikkert kun brenner av 40-50 skudd såvidt på elgprøven hvert år, så er det lurt å utnytte det man kan for å klare den.

 

Og både du og jeg har en gang vært helt grønne på storviltprøven og garantert fått "shake"-en mens man skyter opp.

Glemmer aldri min første storviltprøve, fikk skikkelig shaking og måtte roe ned på 2-3 sigaretter :oops:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg i beste fall er en middelmådig skytter og ellers er ganske ræva med rifle, skyter jeg best liggende eller med annen form for støtte (t.d. reim). Jeg ser ingen grunn til å sjangse (spesielt siden jeg normalt skyter opp med en to-tre våpen på rappen når jeg først er i gang.

 

Prøva skyter jeg liggende med reim (da jeg bruker reim når jeg har mulighet til det).

 

For egen del skyter jeg best med forstørrelse i området 6x, dette da lavere gjør at jeg ser målet dårligere og høyere gjør at bevegelsene i våpenet lett medfører at jeg napper av skuddene når jeg ikke bruker støtte som t.d. tofot.

 

Med åpne sikter skyter jeg selvfølglig opp med 1x :wink: , og finner at det med tiden har blitt enklere om jeg soter siktene for forbedret kontrast.

 

 

P.s. Det er i gitte tilfeller lov å skyte opp med både tofot/skytestøtte, og i skytebenk om man har de nødvendige løyver fra DN (som man får basert på legeærklering og søknad).

Link to comment
Share on other sites

Tror at kaliber kanskje kan ha noe å si vedr. oppskyting.

 

Er man litt veik for rekyl - kan det være en fordel å sitte.

 

Èn helt annen ting - er om man skulle valgt et annet kaliber.

 

 

Etter 5 operasjoner i høyre skulder (og 3 i venstre) - synes jeg at 45-70/.375 H&H er et helvete å skyte med.

På bane.

 

På jakt?

Merker selvsagt ikke at skuddet har gått.

 

Derfor har jeg valgt sittende - men det gir selvsagt ikke den samme støtten.

 

Hører at mange sier at:

 

Hvis du ikke klarer prøven - har du ikke noe på jakt å gjøre.

Mulig det!

 

For egen del - skyter jeg bedre på vilt - enn på pappskive.

 

Og når jeg først er inne på viltskyting, har jeg skutt ca. 200 dyr med pistol/revolver, og det dobbelte med rifle.

 

Og man skulle tro at papp var enklere, men jeg vet sannelig ikke jeg.

 

Når det gjelder forstørrelse på oppskyting, skrur jeg opp til "akseptabelt nivå" - og det lander stort sett på 4X.

 

På jakt - har jeg kikkerten på max. 6X (uansett objektiv).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ligger storsett på ca 8x når jeg skyter på banen. Går litt ned i forstørrelse når jeg skyter stående. Oppskytinga gjør jeg liggende. Som nevnt over skyter jeg opp med to våpen samtidig, gidder ikke gamble da. Greit å bli ferdig med det. Jeg skyter vel ca 400-500 skudd før jakta starter. Så om jeg skyter de 10 oppsytingskudda liggende spiller ikke noen rolle føler jeg.

 

Når det kommer til forstørrelse på jakt er det litt intr å se ka folk velger. Selv har jeg konsekvent kikkertene på minst mulig forstørrelse når jeg er på jakt. Jeg tenker som følger, at kommer ett dyr nært, har jeg som oftest ikke tid til å skru forstørrelse ned. Men har jeg bruk for større forstørrelse, altså lengre hold så har jeg mest sannsynlig bedret tid også. Skyte på dyr i bevegelse over 100 m er jeg ikke god nok til. Så min tanke er, at det er lettere å skru forsørrelse opp, enn å bare se hår og noe brunt om dyret er nært.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Er tildels enig med deg. Men veldig mange sliter med oppskytingen grunnet nerver! Har selv vært veldig nervøs for oppskyting! Men det er jeg ikke lengre, vet at blinken er stor og at jeg klarer det.

 

Om noe på storviltprøven skulle blitt forandret måtte det isåfall bli flere treningsskudd. Veldig mange skyter ikke mere enn de 35 skuddene de MÅ skyte.

 

Å skyte 5 skudd på reinskiva til oppskyting er greit nok! Å treffe en elg er jo enda lettere enn å treffe reinen så..

 

 

Finnes ingen fasit på hvilken forstørring man bør bruke. Dette blir jo helt opp til den enkelte.

Link to comment
Share on other sites

stemmer vel det :)

 

syns bare at den ikke skulle kunne syns når en skyter. men det er meg ^^

Mener du alvorlig at prøven blir lettere om kan se sirkelen?

 

Jeg kan ikke forstå denne diskusjonen om å skyte prøven, man møter opp, klemmer av de foreskrevne skudd et sted mellom bein og manke på simla, får sitt stempel og går.

De som i det hele tatt lurer på om de greier det i den stillingen de foretrekker synes jeg bør gå i seg selv og få noen til å lære seg å skyte. For å unngå å klare det, så mener jeg en er forbi manglende trening, man må gjøre noe feil, bruke feil teknikk, trekke av feil, rett og slett ikke vite hvordan man gjør det...

 

Jeg hadde 7 karer fra jobben med på banen for noen dager siden, ingen har skutt med noe siden førstegangstjenesten, og to hadde aldri skutt noe. Jeg hadde hele våpenskapet med og alt ble skutt liggende, til å begynne med med noe instruksjon. Det var 7 rifler i omløp og kun 338en hadde tofot, ALLE samlet 10 skudd på under 15 cm etter 2 timer, med ALLE riflene, unntatt krigsmauseren, som noen skjøt riktig dårlig - men andre meget bra. Med 338en ble det skutt et par etthulls samlinger, av folk som knapt har skutt med rifle før.

ØKH skjøt prøven (hun skyter noen få skudd hver jubelår) sittende uten å foretrekke en mine, og det gjorde venninna hennes som aldri har skutt med noe før.

Så min mening er og blir, at de som ikke uten videre klarer prøven enkelt kan kurere problemet med å enten reparere rifla, eller få litt instruksjon, tips og triks.

 

Det er en drøss med folk som stryker, og alle, ALLE, kommer og vil ha hjelp til å korrigere noe teknisk - det er ikke en jævel som ber om råd om skytinga, det er de alt for stolte til. Og i mange tilfeller så ser en jo på folk at de kommer til å bomme, før de skyter. Bruk nå heller treningsskuddene til trening, spør DFSerne som arrangerer om hjelp, korreksjoner og råd, sjansen er der for at de kan skyte. Jeg har iallefall lært mye av Å få folk til å se på at jeg skyter og komme med forbedringsforslag, råd om teknikk, og bare for å fortelle meg hva jeg faktisk gjør - det er ikke alltid det jeg tror jeg gjør.

 

K

Link to comment
Share on other sites

nei,var vist bare jeg som hadde lest ett el annet feil^^

 

men tull nei? ser jo sirkelen ganske lett med riktig forstørrelse..trudde litt av poenget var at du selv skulle vite kor skuddet skulle,uten å se den

Tror du blander regler for jegerfelt i NJF.

 

Ellers er jeg litt lei av at der ennå finnes de som tror at skyteprøven er ment som en begrensning for dårlige skyttere, for det er den da vitterlig ikke.

 

Skyteprøven er en enkel kombinert test av kombinasjonen våpen, siktemiddler, og skytter. DN har satt ett krav og en testmetode for å avsløre feil på våpen, og for dårlig syn på skytter. (Dette kom etter år med mange stygge episoder grunnet unødige feil på våpen og siktemiddler, ja til og med så enkle ting som at våpenet ikke var innskutt til skytter).

 

Har man fysiske skavanker (uten om syn), kan man faktisk søke DN om fritak fra begrensningene under skyteprøven. Slik at man kan få testet om våpenet og dets siktemiddler holder mål. Dette ved at man fristilles til å bruke de støtter og stillinger man måtte ønske. Og da snakker jeg ikke kun om skytestøtte eller tofot fra t.d skytebenk, men også om skyting fra spesialstoler/rullestoler/elektriske rullestoler o.l. med fast feste for våpenet (om du vill kan du i en slik situasjon utruste gevær festet med gyroskop og rekylopptaksmekanisme, og likevel lovlig skyte skyteprøven i Norge).

 

Håper at jeg da har tydligjort hva skyteprøven er og ikke er. :wink:

Link to comment
Share on other sites

joda,forstår hva den er ;)

 

men om en kan se så tydelig hvor en skal treffe,så kan vel en egentlig bare droppe hele reinsfiguren å bare skyte på en vanlig blink istedet.. og igjen, dette er noe jeg synser ^^

 

bare for å gjøre det tydelig, jeg mener ikke at det skal gjøre vanskligere elns på noe hvis,

bare.. "whats the point?" med figuren om du alikavel ser hvor en skal treffe innenfor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

 

Ellers er jeg litt lei av at der ennå finnes de som tror at skyteprøven er ment som en begrensning for dårlige skyttere, for det er den da vitterlig ikke.

 

Skyteprøven er en enkel kombinert test av kombinasjonen våpen, siktemiddler, og skytter. DN har satt ett krav og en testmetode for å avsløre feil på våpen, og for dårlig syn på skytter. (Dette kom etter år med mange stygge episoder grunnet unødige feil på våpen og siktemiddler, ja til og med så enkle ting som at våpenet ikke var innskutt til skytter).

 

quote]

Her er esensen i prøven.

Om en skyter med 1x eller 24x betyr ikke noe. Det er skyteren som gjør jobben. Etter noen tiår som plasskomandant, ser jeg de samme folkene hvert år. Hører de samme unskyldningene hvert år :evil: r Og det er de samme folkene som må ha X antall forsøk før de får fem innefor ringen :( .

Det som irriterer meg og sikkert mange andre. Er at de vandrer ut fra banen med et lykkelig smil om munen. Jeg klarte det.

Tenk om de hadde brukt litt tid til å forbedre skyteteknikk, hørt etter hva som de som kan skyte prøver å rettlede de til å gjøre.

Prøven er Ok den. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Prøven er ok den og eg ser en bedring på skytebanen der eg skyter prøven. Når eg begynte jegerkarrieren så var det 1 eller 2 i laget som klarte prøven på første forsøk nå er det 1 eller 2 som stryker så 30 skuddene hjelper utvilsomt.

Link to comment
Share on other sites

Tydelig ett tema som engasjerte litt dette!:)

 

Som trådstarter så føler jeg for å kommentere litt!:

Nå er jeg ganske så fersk i dette gamet, kjøpte meg rifle i fjor høst (etter jakta), har skutt en del med hagle, og litt med rifle i mitt forrige liv!

I forrige uke mannet jeg meg opp og dro på skytebanen for første gang!! (har vært på bane en gang før med rifla, i vinter, men har siden den gang byttet demper på den).

Så stressmomentet var absolutt tilstede da jeg troppet opp på skytebanen (jeg bor attpåtil 160 mil fra resten av jaktlaget, så jeg kjenner ingen jegere i området hvor jeg bor).

Det første som møter meg er ca 117 biler!! Da skjønner jeg at her er det mange jegere, og jeg skjønner også at det er minst 117 som skyter bedre enn meg!!

Jeg finner etterhvert køen til registeringen og står pent og venter på tur. Da det endelig bli min tur stikker jeg huet mitt inn og oppgir navnet mitt, og får spørsmål om hvilken forening jeg tilhører. Det spørsmålet kom litt brått på da ingen foran i køen måtte oppgi dette!! (Altså alle kjenner alle her, unntatt meg :smile: ).

Heldigvis er det en gammel fyr som kommer tuslende bort og sier, bare sett han opp som gjest, det går fint :smile:

 

Neste utfordring er å finne ut av hvor jeg skal gå nå. Tusler i retning smellene, og etter å ha lettet på noen dører så finner jeg køen. En fyr flytter seg et lite hakk, og jeg detter ned der. Etter en stund skjønner jeg at det er ett køsystem:)

Det kommer en fyr ut iblant og roper ledig simle, og det forsvinner noen folk inn. (Jeg tenker i hodet mitt at jeg skal jo ikke jakte rein så det er jo ikke ett alternativ for meg!).

Køen foran meg blir stadig vekk mindre, og tilslutt er det min tur. Og det blir ropt opp ledig simle! Akkurat da driter jeg litt i det og går inn, jeg får skyte på simla, selvom det er elg jeg skal jakte!

Akkurat det var jo litt lurt skjønner jeg i ettertid :lol:

 

Får beskjed om skive 6. Det er alt jeg får høre. Jeg ser en simlefigur på veggen (har jo aldri sett en slik figur før, og noterer meg hvor på kroppen ringen sitter).

Så er det å sette igang å skyte.

Jeg har da kikkerten på 1,5x forstørrelse, og lager meg ett siktepunkt på reinen. Det er her spørsmålet mitt kommer inn skjønner dere, for jeg synes det var vanskelig å finne tilbake til samme siktested på reinen.

Jeg legger meg mitt i det jeg tror er rundingen. Etter fem skudd så reiser jeg meg opp for å finne ut av hvor skuddene sitter. Måtte da inn i bua, og får beskjed om at de sitter høyt men samlet (5 av 5 treff).

Nå gjør jeg sikkert en feil, men sikter litt lengre ned på reinen. Serien sitter fremdeles høyt men ikke så høyt som isted (5 av 5 treff nå også).

Prøver en serie til med samme siktepunkt som isted (litt vanskelig å bedømme da). Nå får jeg 4 av 5 treff. Fire treffene siter omtrent på samme plass som serie 2, mens bommen sitter under.

 

Nå vet jeg ikke hvorfor jeg bomma (eller om det var en bom). For det ene skuddet satt nærmest der hvor jeg tror jeg sikta! Det kan jo tenkes at det ene skuddet var treffet, og de andre 14 var bom!

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det du skriver om treffene dine, så ser det for meg ut som 1) du er innskutt litt høyt og 2) bommen er en avtrekksfeil. Siste konkluderer jeg ut fra at skuddene sitter samlet bortsett fra dette ene, da er det det som avviker fra mønsteret ditt, og du bør skru ned noen knepp. Neste gang prøver du deg frem med litt forskjellige innstillinger på forstørrelsen og finner ut hva som passer deg best, den optimale balansen mellom hvor godt du ser og hvor mye bevegelsen forstyrrer deg. Sannsynligvis ender du i området 4x - 6x.

Lykke til, og gå på banen så mye du kan. Da kommer du også inn i miljøet, og det kommer du ikke til å angre. Det er trivelig og det gjør deg til en bedre skytter.

Link to comment
Share on other sites

Tydelig ett tema som engasjerte litt dette!:)

 

Som trådstarter så føler jeg for å kommentere litt!:

Nå er jeg ganske så fersk i dette gamet, kjøpte meg rifle i fjor høst (etter jakta), har skutt en del med hagle, og litt med rifle i mitt forrige liv!

I forrige uke mannet jeg meg opp og dro på skytebanen for første gang!! (har vært på bane en gang før med rifla, i vinter, men har siden den gang byttet demper på den)......osv

 

Glemte en liten ting :) Den lappen som jeg fikk levert etter på med 14 av 15 treff, hva gjør jeg med den?

Link to comment
Share on other sites

Den tar du med deg neste gang du skal på banen. Du må ha med dokumentasjon på 30 skudd når du skal skyte opp. Og: Det er ingen krav til treff på 30skuddene. Om man skyter 30 skudd over to dager rett opp i lufta så kan man faktisk skyte opp etterpå

Link to comment
Share on other sites

Er jo en liten forskjell på og bomme med noen skudd, og å skyte rett opp?

Alle kan bomme, men vet ikke om en eneste bane du ikke vil bli jagd fra, hvis du skyter rett opp...

 

Er jo ikke vits i og bruke eksempler som ikke bare er direkte idiotiske, men faktisk også kan være farlige?

 

Det var mitt poeng......

Link to comment
Share on other sites

Dag nr 2 på banen unnagjort. Startet med innskyting idag:)) skjønte etterhvert åssen det funka også!! 14 knep!! ned og vips så var jeg i sentrum. Takk for tipset:))

Resultat på treningsskuddene var 15 av 15 og alle var ganske greit samlet i midten!:)

 

Ble så oppmuntret til å prøve oppskyting! Resultat 4 av 5, en slenger under de resterende satt midt i! (trodde jeg skulle ha mer kontroll over nervene men var helt shaky!!).

Ble ganske irritert av den bommen, så bestemmer meg for en runde til! Akkurat det samme skjer 4 av 5 treff, en slenger som går under. Samlingen sitter forøvrig lengre ned nå enn tidligere.

Ny serie prøves (merker at jeg er sliten nå) igjen 4 av 5 treff. Samling litt nede og ett skudd som går under.

 

Noen som kan forklare hvorfor bommen sitter under? Alle bommene gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekksfeil/napp og evt. feil rekylopptak gjør ofte at skuddet sitter lavt og til en av sidene, alt etter hvilken skulder du skyter fra. Dette vises veldig tydelig ved skyting med salong, jo, jeg snakker av erfaring :oops:

 

Edit: Brukte for øvrig 10x forstørrelse ved oppskyting, jeg synes det er lettere å plassere trådkorset der jeg vil, enn ved lavere forstørrelse. Det skal dog sies at samlingen var like stor med 5x... Ved 2,5x åpnet samlingene seg litt mer. Det var forresten min første oppskyting, og jeg trodde det skulle bli mye vanskeligere. Men det holdt med seks skudd; ett for å bekrefte at jaktammoen går dit den skal, og resten satt omtrent der de skulle (greit, ett skudd drog jeg nesten ut, det satt 5-6 cm fra kanten oppe, men det snakker vi vel ikke om :P)

Link to comment
Share on other sites

Mer trening.

 

Hehe DET er helt riktig, og uavhengig av resultat så vil jeg skyte mer uten tvil:)

 

Jeg holder på å rigge meg til i stua nå! En av utfordringene mine er å holde våpenet stille lenge nok, og innbiller meg at jeg kan trene hjemme på det!

Såvidt jeg husker så er ringen på simla 30 cm i diameter og avstand 100 meter.

 

I stua mi kan jeg maks få syv meter fra "blink" til "standplass". Er det riktig av meg å tenke at da bør blinken være 2,1 cm for å tilsvare 30 cm på 100 meter?

((30 cm/100 meter)x7 meter) = 2,1 cm.

 

Burde jeg gå ned på "blinken" og hvor lenge bør jeg være istand til å holde siktet innenfor? (uten bruke av hjelpemidler selvsagt).

Link to comment
Share on other sites

2,1 cm stemmer. Kjøp noen klikkpartoner, så kan du tørrklikke, og korset skal helst ligge på midten i det tennstemplet løses ut. Det bør vel være mulig å holde siktet godt innenfor sirkelen hele tiden, med riktig stilling og full utpust (jeg får til dette liggende og sittende, men er ikke i nærheten av å få det til stående).

 

Salongen har hjulpet meg masse, avtrekksfeil ol. blir ikke borte i rekylen. Og dessuten er den, etter det jeg har erfart, også vesentlig mer påvirket av nevnte feil, det gir svært tydelige utslag (muligens grunnet lavere utgangshastighet? :roll:).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...