Jump to content

Forstørrelse på oppskyting


Recommended Posts

Er jo en liten forskjell på og bomme med noen skudd, og å skyte rett opp?

Alle kan bomme, men vet ikke om en eneste bane du ikke vil bli jagd fra, hvis du skyter rett opp...

 

Er jo ikke vits i og bruke eksempler som ikke bare er direkte idiotiske, men faktisk også kan være farlige?

 

Det var mitt poeng......

 

I alle dager da..! Beklager at jeg skulle poengtere at man ikke trenger å treffe på noen av de 30 skudda på den måten.. Det skulle jeg aldri gjort :roll: Flaks at jeg rakk å skrive en ny post her før det skjedde på en skytebane en eller annen plass. Men jeg har mine helt ektremt sterke tvil om at noen her inne på forumet i det hele tatt ble påvirket av eksemplet mitt. Så jeg endrer da eksemplet fra lufta til bakken/myra/sjøen/vannet/vollen, velg det som passer. Og ja, mest sannsynlig blir man pisket fra banen og skutt varselskudd etter hvis man gjør det. Det får da være måte på å ta ting bokstavelig.

 

EDIT: Og bare for å gjøre det klart: Dette innlegget er skrevet med ironisk skrift :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er mange habile skyttere som sliter med oppskyting.

Ironi tipper jeg?

Sliter man med å samle inni den digre sirkelen så er man ingen habil skytter. Man er vel strengt tatt en elendig skytter. Heldigvis kan der kureres med trening, og det har uansett minimalt med hvorvidt man er en god jeger. Det avgjøres av helt andre ting enn hvor god man er til å skyte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En av utfordringene mine er å holde våpenet stille lenge nok, og innbiller meg at jeg kan trene hjemme på det!

Burde jeg gå ned på "blinken" og hvor lenge bør jeg være istand til å holde siktet innenfor? (uten bruke av hjelpemidler selvsagt).

 

Var på skytekurs med Jocke Smålenning i fjord og som han sa så kjenner han mange gode skyttere men ingen som klarer å holde ei rifle HELT stille. Teknikken han bruker er å gå inn mot senter av blinken nedenfra så sakte som mulig og trekke av i riktig øyeblikk. Litt uvant men med litt trening så funker det!

Link to comment
Share on other sites

Hei Joro,

 

Takk for at du deler dine erfaringer. Rart hvor enkelt det er aa treffe 5 av 5 naar en trener, men naar det er oppskyting er det saa lett aa faa 4 av 5. Tror dette er et ganske vanlig fenomen de foerste gangene en skyter opp!

 

Bare hyggelig :)

For å være helt korrekt så er det vel jeg som er ute etter deres erfaringer...:)

 

Uansett så har jeg planlagt ny tur på skytebanen i morra. Vet ikke helt åssen det funker det der, men min plan er å skyte 15 skudd først (har 30 fra før) med mål om å treffe 15 av 15 slik jeg gjorde sist, for så å prøve meg på selve prøven!

Link to comment
Share on other sites

Det er mange habile skyttere som sliter med oppskyting.

Ironi tipper jeg?

Sliter man med å samle inni den digre sirkelen så er man ingen habil skytter. Man er vel strengt tatt en elendig skytter. Heldigvis kan der kureres med trening, og det har uansett minimalt med hvorvidt man er en god jeger. Det avgjøres av helt andre ting enn hvor god man er til å skyte.

K

 

En god skytter trenger ikke være en god jeger, men en god jeger er som regel en god skytter. (Ikke minimalt)

Link to comment
Share on other sites

Da var ny kveld unnagjort og skyteprøven i boks:) godt fornøyd med akkurat det. Værre er det at jeg ikke er fornøyd med skytingen min da!

Jeg treffer bedre sittende enn liggende!

 

Samme fenomen som sist gang, samlingene sitter lengre ned for hver serie. Siste serie jeg skjøt på simla sikta jeg bevist høyt og likevel endte det lavt med pen spredning.

 

Gikk så i benken og skjøt tre skudd som alle spredte seg litt og lavt. Oppdager så at demperen er en kvart omdreining løs!! Kan det forklare dette?

 

Fester demperen så godt det lar seg gjøre, og skyter noen skudd til som spres litt og demperen er løs igjen!!

Link to comment
Share on other sites

Skrur du til demperen ordentlig da? Det skal jo brukes "håndmakt" men du kan jo med fordel "ta i litt"...

 

Får du skrudd demperen helt i bunn, hvor langt er gjengepartiet på pipa i forhold til det inni demperen, stemmer det overens?

Link to comment
Share on other sites

Bruker x4 og skyter på "instinkt". Dvs at jeg ikke egentlig sikter veldig nøye men trekker av når jeg føler jeg er der jeg burde være. Tar normalt prøven på under 10 sekunder. Samlingene blir helt elendige men de er innenfor. Syntes dette er måten å gjøre det på da det minner mest om reelle jaktsituasjoner. Kunne seff justert opp forstørrelsen eller brukt mer tid og skutt i det samme hullet som alle de som har skutt før meg gjør men ser ikke helt poenget.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt opp sittende med jegerstropp de siste årene. Avslappende og stabilt.

 

Har aldri skutt opp før, så ingenting var vel spesielt avslappende og stabilt :mrgreen:

Men hadde likevel forventet bedre samling og prestasjon i benken.....

 

Hva er er Jegerstropp? Googlet det, men fant lite informasjon! Heter det noe annet, evt noen som kan legge en link til informasjon?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var jegerstroppen kjøpt inn og prøvd ut:D

Du verden for en forskjell!! Fra å slite med å spre 5 skudd innenfor simleskive, så setter jeg lett fem skudd innenfor snusboksen!! Enkelt billig og bra:))

 

Enda mer morsomt var det å se at børsa samler innenfor den samme snusboksen uansett hva slags ammo jeg puttet inni:))

Link to comment
Share on other sites

jeger stroppen er genial. hjelper veldig på å holde rifla stødig.

når det gjeldet forstørrelsen i kikkerten så varierer jeg veldig for treningen sin del. er jo "lett" å treffe men litt mer arbeid å holde i ro med 10x forstørrelse.

 

er vel en personlig sak hvordan man bruker optikken sin.

Link to comment
Share on other sites

hei Hjortefot. hva mener du med å skyte fort? det burde ikke gå mer enn ca 7-8sek fra du holder pusten til du skyter. er det det du mener? eller tenker du mer på å skyte de fem skuddene kjapt ( under halvmin kaller jeg fort )

 

såfremst jeg ikke har ligget et par timer og skutt før jeg skal skyte opp så ser jeg ikke noen forskjell egentlig på om jeg skyter raskt eller ikke. og jeg skyter normalt sett raskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forstørrelse skal det ikke være noen begrensninger på.

 

Skjøt opp på elgbanen i går jeg. Mindre kø der enn på reinsfigurene. Kravet er vel treff på 5 sittende, 3 treff av 5 på stående med lang arm og til slutt det samme kravet på løpende ælg. Jeg skjøt 75p, med 9 sentertreff, så jeg har bestått. 8)

 

@joro: Om du sliter med liggende, så kan du prøve følgende: Få venstre albue mest mulig under børsa, kolben godt inntil skuldra, klem til litt hardere rundt pistolgrepet, kvil hodet på kolbekammen, slipp ut pusten, og la den være ute imens du presser av skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Når er siste frist for oppskyting? Avhenger det av kommune?

Der er ingen siste frist for oppskytingen. Oppskytingen varer fra den dagen du har skutt opp og ut jakt året.

Det er de forskjelige lag som bestemer om de stenger bannen eller ikke.

Vi i BJF har oppskyting hele året.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt opp sittende med jegerstropp de siste årene. Avslappende og stabilt.

 

Har hatt store problemer med å skyte liggende ( reumatisme ) nesten umulig å unngå en slenger. Prøvde å sitte på bakken men fikk ikke balansen i koppen så det gikk litt hur som helst. Så fikk jeg en passende stor isoporkloss til å sitte på av en kompis. Da satt skuddene i boksen med to av tre børser med en gang. .222 Rem og 308W, begge med kikkert og 4X forstørrelse, men fortsatt litt problem med 30-06 med Aimpoint uten forstørrelse. Tok til slutt en kveld for meg selv på banen for å skyte inn siktet på nytt. Det hadde vært av for børsemakerarbeid på våpenet. Ikke så greit å få helt nøyaktig bilde av hvor man treffer når det hele er opp til anviseren. Men når banen er full av folk er det ikke bare bare å rusle fram for å se selv. Litt for vide samlinger med "treningsammo" på ei spesiell innskytingsskive med kors istedtet for sirkel. Byttet til blyspiss, hjemmeladet og vanlig 10 delt skive. ( Selvsagt feil å bytte to ting samtidig!! ) og hoppsa, her kom samlingene ned i ca 25mm. Prøvde på reinfiguren og igjen større spredning men godt innafor sirkelen. Min konklusjon så langt er at rødpunkt uten forstørrelse ikke nødvendigvis er så greit for gamle øyne. På spesialskiva så jeg ikke senter av korset godt nok på 100 meter så jeg tror spredning kommer av ulikt siktepunkt for hvert skudd. Det var mye lettere å finne senter av svarten på den 10 delte skiva med rødpunktet, kun et spørsmål om å ha like mye svart rundt den røde prikken. På reinfiguren igjen ble dette vanskeligere da det ikke er noen synlig sirkel å legge rødpunktet i og det resulterte i større spredning. Men uansett ligger jeg greit innafor på reinen så prøven vil nok gå greit nå. Problemet er at jeg bruker 30-06 til bjørnejakt og her er avstanden gjerne mindre enn 50 meter og da blir en 4X kikkert forstørrelse i meste laget. Kunne selvsagt kastet på kikkert til oppskytingen, men........? Nok prakk uansett å skyte inn Aimpointen på 50 meter med de tunge kulene til bjørnejakta etter oppskyting om ikke jeg skal skyte inn en kikkert før hver oppskyting også!

Link to comment
Share on other sites

Når er siste frist for oppskyting? Avhenger det av kommune?

Der er ingen siste frist for oppskytingen. Oppskytingen varer fra den dagen du har skutt opp og ut jakt året.

Det er de forskjelige lag som bestemer om de stenger bannen eller ikke.

Vi i BJF har oppskyting hele året.

 

Flott! Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

hei Hjortefot. hva mener du med å skyte fort? det burde ikke gå mer enn ca 7-8sek fra du holder pusten til du skyter. er det det du mener? eller tenker du mer på å skyte de fem skuddene kjapt ( under halvmin kaller jeg fort )

 

Teknikken er å dra av så fort du er på målet igjen, dette fordrer retningstabilitet og avtrekk av god kvalitet. Tok ikke tiden i år, men pleier å ligge mellom 10-15 sekunder på prøven (på den tiden rekker standplassleder nesten å fylle thermoskoppen med kaffi :lol: ). Med kombien bruker jeg noe lenger tid pga omlading, går noe saktere enn med boltriflene mine.

Jeg holder ikke pusten, som jeg vet om, eller tenker over, jeg fokuserer kun på målet og trekker av. Høres sikkert snodig ut, men det fungerer for meg.

 

Øver en del med 22LR på hurtigskyting året rundt, og dette gir førsteklasses god trening.

Video av trening, stående 50 meter :

 

Med reim, albuebeskyttere og genser, eller halvautomat er det kanskje mulig å skyte fortere, og tettere samlinger , men det er tross alt ikke et mesterskap, og snusbokssamling er mer enn godt nok til det meste av storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...