Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

Jeg har ikke låst den ned, og ser ingen grunn til at det skal være slik. F.eks. holder det jo å låse ned vital del i disse små våpenskapene, mens resten av våpenet kan ligge utenfor, og jeg går ut fra at dette også gjelder ekstra pipe.

Link to comment
Share on other sites

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

 

 

http://lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625-0904-022.html" target="_blank

 

Ser ut at pipa kan oppbevares utenfor skapet, ja. Og den er jo mer eller mindre ufarlig, med mindre du skal bruke den som kølle til å slå med, og til det finnes det vel billigere alternativer som heller ikke må låses inn... :roll:

Link to comment
Share on other sites

JanT kjøp deg yodave trigger kit: http://www.yodaveproducts.com/index.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

det blir bra og billig

legg pengene i kikkerten!

 

 

Har allerede bestilt kittet fra ebay ;) Kom på 150kr totalt!

 

Vel etter å ha bestilt både en Tikka t3 lite 308w, maxime demper, div futeral, reimer, cz 455 og en del til som jeg ikke gidder å ramse opp. Så blir pengene jeg legger i optikken veldig begrenset! Men har lyst på eit sikte med mrad retikkel og bdc tårn...

 

Er vel kanskje noe jalla kina kikkert som kan duge intill videre ;)? Eller er det noen som har konkrete forslag?

 

Edit: Har bestilt og betalt en Falcon optics 4-14x44ffp B20 retikkel Mrad

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sur idag :-( Hadde bestilt 2 stk 10skudd magasin på xxl til min 455, hentet i åsane, glad og fornøyd, gledet meg til å komme hjem og prøve.. men det passet jo ikkje!!! :evil: På greiene stod det 452/3 og på nettet står det jo tydelig at magasin til 452/3 ikkje passer til 455/552 . :x

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Prøver igjenn med eit spørsmål:

 

Er det noen her som veit om boyds sine stokker til cz 452 vil passe til cz 455?? Var hos alm på fredag, der hadde de en tacticool stokk til cz452 fra boyds til salgs, de sa at denne også ville passe en 455 med litt justering av blaa magasinbrønnen!

 

Noen som har konkrete erfaringer med dette??

 

Har prøvd å søke etter svar via søkefunksjonen men uten hell ;)

 

Edit: Fant svar på dette selv ved å søke på google, å den stokken passer ikke. Man må borre to nye "action screw holes and some inletting"

Så da er det bare å glemme det da jeg har 20 tommeltotter ;)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått min cz 455 22lr i hus, den er kappet til 42cm og montert atec rimfire demper!

 

(fikk også tikkaen i posten i dag)

53f2047b-8c5f-e538.jpg

Noen som kan tipse om hvor i Norge man får kjøpt skinne eller baser for weawer eller picatinny montasjer til cz 455??

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Prøver igjenn med eit spørsmål:

 

Er det noen her som veit om boyds sine stokker til cz 452 vil passe til cz 455?? Var hos alm på fredag, der hadde de en tacticool stokk til cz452 fra boyds til salgs, de sa at denne også ville passe en 455 med litt justering av blaa magasinbrønnen!

 

Noen som har konkrete erfaringer med dette??

 

Har prøvd å søke etter svar via søkefunksjonen men uten hell ;)

 

Edit: Fant svar på dette selv ved å søke på google, å den stokken passer ikke. Man må borre to nye "action screw holes and some inletting"

Så da er det bare å glemme det da jeg har 20 tommeltotter ;)

 

 

Jeg har gjort jobben, har en boyds thumbhole fra en 452 på min 455 nå, det var egentlig veldig rett frem.

Du må:

- Ta ut litt i bakant for låskassen, låskassen på 455 har en mer firkantig form en 452 i bakkant.

- Ta ut til magasinbrønn bakover.

- Bore opp hull til skjefteskruene, jeg søylebeddet likegodt også.

 

Alt er gjort på en ettermiddag med litt tålmodighet og en kanne kaffe.

Link to comment
Share on other sites

Hva brukte du når du søylebeddet den?? Har gjort en avtale med en her på kammeret som skal tilpasse stokken for meg mot at jeg også skaffer en Tacticool til ham også!!

 

Sliter litt med å finne skinne for montasje av sikte, weaver eller picatinny base, de har ikke på lager de butikkene som selger i USA! I hvertfall de jeg har funnet til nå!

 

Skal ha en falcon menace 4-14x44 på den, litt usikker på hvor høye ringer jeg trenger! Noen som vet kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Puhhh...da har jeg prøvd å lære meg å legge inn bilder her, litt bratt læringskurve men vi prøver.

 

Dette er altså min 455american med kappet 17hmr løp til 42,5cm med Sonic 35 og en Bsa 8-32x44 med mil dot, har bestilt picatinny skinne i dag så den skal monteres mellom kikkert og låskasse når den kommer.

Gleder meg som en unge.... :D

 

normal_kammer.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tatt noen nye bilder for anledningen :) :

 

normal_CZ_455_%281%29.jpg

 

normal_CZ_455_%283%29.jpg

 

normal_CZ_455_%282%29.jpg

 

Må si meg ganske fornøyd med den så langt. Overrasket over avtrekket "ut av boksen", men ettersom avtrekk fra Yodave allerede var bestilt måtte jeg jo montere det når det kom, og det var hvertfall ikke noen nedgradering. Nydelig rett og slett. Rifla er en fryd å skyte stående med!

Om noe, så skulle kolben vært en ørliten tanke høyere slik at jeg fikk enda bedre kinnkontakt, evt får jeg se om jeg finner noen montasjer som er bittelitt lavere.

 

Går ikke så allerværst på 100m synes jeg. Vet ikke helt om samlingen kryper sammen litt bare den får gått noen skudd. Dette er noen av dem 20 første skudda:

normal_Blink_%282%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fredrik - Jepp, nye CZ 455 Evolution Varmint. Kun denne fargen som er tilgjengelig pdd. Boyds som har levert stokken ser det ut til, så blir ikke overrasket dersom den kommer i andre farger etterhvert, men Norge er vel neppe prioritert ;)

 

Annet en stokken så er det helt lik vanlig 455 varmint

Link to comment
Share on other sites

Cool.. :)

 

Ja får bestille meg en stokk om den skulle komme i annen farge en dag. Liker litt mer naturtro.

 

Hvem andre en Boyds er det som leverer stokker til CZ 455? JEg har forøvrig ikke varmint, men American.. Men gjør jo ikke noe med ekstremt frittliggende løp da ;)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også offisielt blitt med i cz-klubben :)

 

landsturen501.jpg

 

 

Det er en CZ zkm 452 American .22 lefthand med en Aspect 4 x 32 på toppen.

 

Den ble henta i går så jeg har ikke fått testa den. Avtrekket er mykt og fint for etter å ha lest i tråden så skjønte jeg at avtrekket kunne være noe hardt. Så det ble justert straks.

 

Noen tips om bra ammo til denne? Jeg skal primært trene stående skyting men kommer det ei kråke forbi så ser jeg ikke bort fra at den får seg en smell.

Link to comment
Share on other sites

sk_standard_plus.jpg

 

Standard + sammler fint på min CZ 455. Eller rettere sagt samler mye bedre enn CCI, både standard og sub.

Er vel Lapua som lager ammoen vis jeg ikke tar feil.

Standard + går også underlyds med demper.

Ok pris for min del.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er min cz 455 varmint 22lr endelig skyte klar:)

Fått på falcon optics 4-14x44 ffp, picatinny skinne og warne ringer! Kappet løp til 43cm og montert på en atec rimfire demper med tre ekstra moduler.

Stokken skal byttes ut med en Tacticool stokk som er under utfresing så den skal passe 455!

bc94ae50-0c48-3afc.jpg

bc94ae50-0c58-4756.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å gjort et ærlig forsøk på å finne ut hvilken ammunisjon som går best i min CZ 455 American (22lr).

 

Stiftet opp et stykke brunpapir med små klistrelapper på 65 meter. Et problem meldte seg raskt: klistrelappene var for små, og retikkelet i min Gamo-kikkert for bredt. Vel vel, måtte benytte en slags teknikk hvor jeg så på klistrelappen over og til høyre for krysset i retikkelet, for så å skli retikkelet oppå klistrelappen og trekke av. Dette ville gi meg en indikasjon på hvilke som samlet best.

 

De som samlet best "gikk videre" til skyting på vanlig blink.

 

Her er skuddene jeg testet, i rekkefølgen de ble testet:

 

IMG_0811.jpg

 

Fiocchi Performance

CCI Sub-sonic HP

CCI Standard velocity

CCI Segmented subsonic

Top shot

Eley subsonic

Fiocchi Maxac soft

 

Og her er hvordan det gikk:

 

IMG_0812.jpg

 

(De er altså skutt i rekkefølgen som nevnt over, med Fiocchi performance øverst til venstre, og til slutt maxac som siste og minste samling)

 

Jeg ble bare mer og mer skuffet etterhver som jeg skjøt. Fikk liksom ikke inn den samlinga jeg ville ha. Nå skal det sies at det blåste litt, og jeg skyter mellom to kampesteiener, som jeg tror genererer en del ustabil vind. Dette KAN være en forklaring.

 

Men så plutselig: Fiocchi Maxac soft gav en flott samling. Hadde en flue, men det var dårlig avtrekk.. Jeg testet denne etterpå på vanlig blink, og her samlet jeg på 1-kroningen.

 

Så Fiocchi maxac er min øvingsammunisjon nå.. Top shot gikk nogenlunde likt som maxac, så denne vil kanskje og kjøpes inn noen hundre av, pga pris.

 

En erfaring jeg og gjorde meg var at Eley Subsonic hadde desidert størst kulefall. For å komme opp på nivå med maxac må jeg justere 27 klikk opp :overrasket: Dette var noe synd, da Eley Subsonic var den med hulspiss som gikk best.

 

Men jeg forestiller meg at Eley subsonic har fryktelig lav utgangshastighet, og følgelig en krapp kulebane, som igjen gjør den uegnet til jakt, da avstandsbedømmingen blir enormt avgjørende. Så jeg fortsetter jakta på hulspiss som går godt i min CZ :)Kom gjerne med tips!

Link to comment
Share on other sites

Men jeg forestiller meg at Eley subsonic har fryktelig lav utgangshastighet, og følgelig en krapp kulebane, som igjen gjør den uegnet til jakt, da avstandsbedømmingen blir enormt avgjørende.

I boka mi står det at jeg fikk et snitt på 292m/s på en pakke.. 452 varmint, std løpslengde og demper.

Det er bare å skyte inn på en standar avstand og lage klikktabell det. Brukte bare Eley sub til jakt og trening før, og tar ikke lang tid å huske seg antall klikk innenfor en normal avstand. Skal en 100m+++ er avstandsmåler et must sammen med en god klikktabell. enkelt og greit :)

Link to comment
Share on other sites

Ja er noe slikt jeg og har lest meg fram til. Og dette er jo forholdsvis lite! Hvorfor kunne de ikke bare produsert denne med 10-20 ms mer? :)

 

Uansett, jeg må bare gjøre slik som du sier, fram til jeg finner en HP som går bedre.. Men klikktabell blir ubrukelig for meg, da jeg ikke har utvendige tårn.. Men kan lage en tabell som sier hvor mange cm jeg må sikte over/under..

Link to comment
Share on other sites

Men kan lage en tabell som sier hvor mange cm jeg må sikte over/under..

Lær deg hvor høy kråker, skjærer, måker osv er i gj.snitt, og cmtabell skal du klare å sette kula der du vil helt til du må holde et par fuglelengder over... Trene,prøve,trene,prøve og trene litt til så burde kunnskapen være på plass for et velrettet skudd selv om en stiller med ukurant utstyr. :winke1:

Og eley sub har klaft nok på lange hold hvis skuddet sitter der det skal selv om den har noe lav utgangshastighet.

Skal du ha sub, så test ut rws sub. Den funker også på laange hold og grei presisjon for min del :wink:

 

skyte en del vilt på 50-80m hold med div ammo og se hva de gjør med dyra. Lærer mye av det også. Normale hold funker det aller meste av hulspiss. Jeg har ikke hatt noe aha-opplevelser enda, og har testet en god bunke forskjellige hulspisser.

Link to comment
Share on other sites

Hvor finner man disse høydene? Har nemlig tenkt på akkurat det. Hvor høy en kråke, måke osv er. Det skal forøvrig kjøpes inn et noe mer avansert kikkertsikte til salongen etterhvert. Må bare finne ut hva jeg skal ha :)

 

RWS ja, det er vel den ammoen Winge selger? Skal en tur ut dit en dag, så får prøve da..

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på skytebanen og luftet min 452, satte på en DX bipod til 44 $ igår kveld som jeg var kjempegira på og teste!

Fikk samlinger på 6-7 cm på 25 meter de første rundene med CCI stinger.

Men på slutten av kvelden fikk jeg samlinger 4-5 cm med CCI standar på 100 meter i litt vind! :D

 

 

Men sliter med og finne noen jakt ammunisjon som ikke sprer som en hagle med full trangboring! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ser man får kjøpt magasinbrønn og magasin i metall, er det noe vits i å oppgradere til dette? Er av natur skeptisk til plast, men metall kan jo bøyes...

 

Hvor får man kjøpt magasiner til en billig penge?

 

Fler enn meg som synes bakplata på kolben er for glatt? noen som har byttet den ut?

Link to comment
Share on other sites

Ok..

Men hvordan få den av, uten å ødelegge bakkanten på stokken.?

Stokken er jo så glassert/polert fin finnish at man tør jo nesten ikke legge den ned.

Skal ha annen stokk senere.

Må ha Thumbhole..

__________________________________

 

Fikk den av med litt varme fra hårføner. :)

Satt ikke så godt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oppdaget i dag at pipa på min CZ 455 american ikke var frittliggende i det hele tatt, så her var det frem med pussepapiret. Men et par ting:

1) Hvor mye klaring liker folk å ha mellom løp og treverket? Jeg har nå ca 1 mm hele veien rundt.

2) Hvor langt bak er det hensiktsmessig å pusse? Er vel ikke noe poeng i at innerste det av løpet er frittliggende?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...