Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var oppom åtet å skulle fore nå vært syk i nesten 2 uker så har ikke fått jakta eller fora noe:/ men hadde vært utrolig mye trafikk der de siste dagene har gravd opp det vesle som var av åte:) så denne uka blir det mange våkne netter:D tror det er 2 stk er veldig stor forskjell på spora

Link to comment
Share on other sites

Bra det lyktes revejeger1!! Har selv en 17 hmr men har ikke turt å skyte rev me den enda. Hytta vi sitter i er ca 80m fra åte. Så har brukt 6,5en til nå. Men er litt snillere smell fra 17hmr en så har lurt på å prøve den. Hvor langt tør du strekke Hållet til med en 17hmr på en rev??

 

Har skutt 7 stk med 17HMR til nå, rundt 100 meter på et par av de. Er en kjent sak at en er avhengig av et godt treff for at reven skal dette død i smellen når holdet trekkes ut mot 100 meter da den lille kulen fort mister energi. Et godt treff med 17HMR på 80 meter mener iallefall jeg er godt innenfor hva dette kaliberet duger til. Har hatt tilfeller der reven ikke dør momentant i smellen, men den har heller ikke vært i stand til å komme seg noen vei. Har selv brukt CCI v-max på de fleste men der er det mange forskjellige erfaringer og meninger mtp hvilken ammunisjon som egner seg best.

Link to comment
Share on other sites

Ble skutt en rev no i natt med cal 17 cci w-max hold ca 40m reven datt i smelln men reiste sei etter et min å løp 30m før den fikk et nytt bog skudd å var ferdi.. to godt plasserte bogskudd..

Har ikke oppnådd den effekten som var ventet av knall å fall, men har ikke skutt mere enn to rever med 17 enno men er ikke overbevist for å si det sånn...

Link to comment
Share on other sites

I natt datt nr.7 grei tispe på 6,5kg skutt på 50 meter med RWS jaktmatch spisial 6,5x55. Var ikke en bevegelse etter på, det har det ikke vært på noe av de 7:) døde momentant. Kan anbefale dissen til dem som ikke lader selv:) billige også:D ( skal man ta vare på pelsen er de ikke å anbefale;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser uten tvil mest rev ute når det snør. Tettere snøvær, desto bedre er min erfaring. Virker som om revene finner det mye tryggere når det snør. Regnvær derimot har jeg ekstremt dårlig erfaring med. Dagene etter det har kommet en del snø er det som regel ingen eller lite trafikk på åte.

Link to comment
Share on other sites

Har 3 åter som eg sjekker daglig. Det har vore bra aktivitet i siste tiden på alle. Det kom ca 25 cm snø her for 4 dager siden, og siden har det vøre kaldt og opplett. Først natt til idag har det vore aktivitet på åtene igjen. Det har vore svært lite spor rundt om i dalen her dagene etter snøfallet. Idag er det revespor over alt. Eg har også høyrt tidlegare at eit par dager etter større snøfall er reven i ro. Men i kveld satser eg på eg får meg ein..

Link to comment
Share on other sites

Da datt sesongens nr. 8! Mistenker at denne har vært påkjørt, tispa på 4,3 kg brukte kun tre bein og hadde flere pelsløse flekker på kroppen, til og med på underkjeven. Godt å få tatt ut sånne individer! Brukte 32 grs z-max i 204 Ruger, supereffektiv- gikk rett ned uten bevegelse og uten gjennomskyting! Har en stor hanne i området som hittil ikke har vært sulten...regner med den kommer på åtet etterhvert nå som løpetida er på hell! Har vært mye dårlig vær og forhold hittil i sesongen, men nå er været meldt stabilt bra fremover og med tanke på at vi normalt går inn i en bra tid i forhold til revejakt er jeg optimist for fortsettelsen:)

Link to comment
Share on other sites

Satt meg ut på åtet kl 23.30 igår, og det gikk ikkje 5 min før eg høyrte ein som bjeffa i nærheita. Eit par minutt seinare var den kome inn i skuddhald,med nasa ned i snøen på jakt etter hundepellets, og det var det den siste den gjor. En liten hannrev på 6 kilo, skutt med 22 mag.

Link to comment
Share on other sites

her i lofoten er hele sesongen rasert av jupsnøen....er ikke en mellomting i år...enten barmar eller jup løssnø....75 % av alle revene jeg skyter blir tadd om vinteren,altså etter jul...og med 16 rev før jul var det store forventninger (burdet være på rundt 30-35 rev nå) men er bare på 19 rev,så det er en skuffende sesong. :( nå skletter det fra sørvest,så er totalt bortkastet å sitte i natt....

Link to comment
Share on other sites

Der dattn igjen gitt. :) Nå har det vært stille på åtet, bare katter og kråker siden før jul, og så plutselig skyter jeg to hannrever på samme dag, kl 04.10 og 20.20. Litt typisk reven egentlig, å oppføre seg sånn at man ikke blir klok på den.

Store hannrever 7.5+ de fire siste på åtet, så muligens de har holdt andre utenfor. Skal bli spennende å se videre utover det som er igjen av vinteren.

5 totalt nå i år.

Link to comment
Share on other sites

Har vært lavt skydekke og mildvær her siste dagene, noe som gir skytelys fullt på høyde med måneskinn. Det har også lagt seg noen cm med nysnø på skaran som gjør at det er lett å se om det er ferske spor, altialt ganske ideelle forhold for en kveld i glugga, har vært i overkant mørkt lenge nå, så jeg har ikke giddi å sitte noe, men igårkveld ble det altså ei lita økt. Satte meg i glugga ca kl22, var mildt og fint, etter ca en time kjenner jeg at jeg begynner å bli trøtt og må kjempe litt, heldigvis kommer mikkeline ruslende over jordet 23.20 og gir meg en liten oppkvikker :D Reven stopper ved åteplassen og virker skeptisk, med god grunn, den får straks en 55grn vmax, slår nærmest salto og løper en runde på jordet og forsvinner inn i skauen. Når jeg går frem er det lite tvil om at dette er treff, orntli blodsprut på skuddsted og i påfølgende spor, reven ligger i skogkanten og har løpt ca 30m. Sesongens 5. Rev, nok ei tispe, bitteliten, og med tydelig skabb. Da var målet med denne sesongen nådd, nemlig å tangere forrige sesong, men jeg håper selvsagt på fler :D

Link to comment
Share on other sites

hadde en rar opplevelse på en rev i natt.... skøyt en rev på åte med vmax i 6,5x55. den datt som en sekk å blei liggende så jeg la meg til å sove igjen... når jeg så ut i dag tidlig var reven borte :shock: så bare blod spor bort fra åta. tok med meg hagla å rangla etter ca 200 meter der lå reven å rista under ei gran. skuddet satt litt høyt i bogen med ett stort utgangshull. nr 7 i vinter, tispe 6 kg.Noen som vært bort i noe lignende???

Link to comment
Share on other sites

Bør ein ikkje, før ein gjev seg for natta, uansett gå ut og henta reven ein har skote? Då er ein i alle fall sikker på at reven er daud. Reven er eit dyr den og, og ein bør legge like mykje i å avlive den på ein effektiv og skikkeleg måte som ein gjer med t.d. ein hjort eller ein elg.

Link to comment
Share on other sites

har opplevd samme selv.treff langt framme og opp i bog fører somregel til nytt skudd....faktisk er det bedre å treffe litt for langt bak enn litt for langt frem...derfor holder jeg rett bak bogbladet når jeg skyter,så har jeg 5-6 cm slingringsmonn begge veier....ved rent frontskudd har jeg aldri opplevd å måtte skyte 2 skudd.

Link to comment
Share on other sites

hadde en diskusjon med en stabukk her om dagen angående datoen for revejakt...han mente 14 april var siste dagen og skyte rev,og at reven var fredet fra 15 april til og med 15 juli.altså jaktstart fra 16 juli....jeg har da alltid jaktet den 15 april,og den 15 juli...er det noen skrift jeg kan vise han til....ser bort fra datoen for det står litt utydelig synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

hadde en diskusjon med en stabukk her om dagen angående datoen for revejakt...han mente 14 april var siste dagen og skyte rev,og at reven var fredet fra 15 april til og med 15 juli.altså jaktstart fra 16 juli....jeg har da alltid jaktet den 15 april,og den 15 juli...er det noen skrift jeg kan vise han til....ser bort fra datoen for det står litt utydelig synes jeg.

 

Da kan du la han tro det, også har du en bråkende jeger mindre den 15juli.

 

 

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... r%F8drev*&

Link to comment
Share on other sites

Satt ute på åte i natt. Er fersk på dette, men har fått tak i en gris (ja på den godkjente måten via mattilsynet :winke1: ). Dette var første gang jeg har gjort såpass mye ut av revejakta. Den har ligget urørt i nesten 1 mnd, men den siste uken har det blitt trafikk. Har bygget ei bu med varme. Det er luksus! Det kom litt snø utover natten, og jeg har hørt at enkelte rever blir litt mindre sky da. Håpet steg. Så hverken rev eller annet i natten, så på morgenen gikk frustrasjonen ut over tre kråker som kom på åtet.... Fangst er fangst tenke jeg.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Satt ute på åte i natt. Er fersk på dette, men har fått tak i en gris (ja på den godkjente måten via mattilsynet :winke1: ). Dette var første gang jeg har gjort såpass mye ut av revejakta. Den har ligget urørt i nesten 1 mnd, men den siste uken har det blitt trafikk. Har bygget ei bu med varme. Det er luksus! Det kom litt snø utover natten, og jeg har hørt at enkelte rever blir litt mindre sky da. Håpet steg. Så hverken rev eller annet i natten, så på morgenen gikk frustrasjonen ut over tre kråker som kom på åtet.... Fangst er fangst tenke jeg.. :lol:

 

 

Vil anbefale deg å ikke skyte kråke på åta;) reven føler seg tryggere i tillegg til at den sprer åtebiter:) ( bare et tips)

Link to comment
Share on other sites

hadde en rar opplevelse på en rev i natt.... skøyt en rev på åte med vmax i 6,5x55. den datt som en sekk å blei liggende så jeg la meg til å sove igjen... når jeg så ut i dag tidlig var reven borte :shock: så bare blod spor bort fra åta. tok med meg hagla å rangla etter ca 200 meter der lå reven å rista under ei gran. skuddet satt litt høyt i bogen med ett stort utgangshull. nr 7 i vinter, tispe 6 kg.Noen som vært bort i noe lignende???

 

Dersom du skjøt en rev med vmax i 6.5x55 i bogområdet uten at den døde momentant, og hvor den t.o.m. i tillegg har klart å forflytte seg i etterkant, må du ha truffet veldig høyt. Dvs over ryggsøyla.

 

xbolt 233, jeg skulle gjerne hjulpet deg, men jeg har ikke ute noen reveåter i år.

Får se hva jeg evt kan få til neste år.

Link to comment
Share on other sites

hadde en rar opplevelse på en rev i natt.... skøyt en rev på åte med vmax i 6,5x55. den datt som en sekk å blei liggende så jeg la meg til å sove igjen... når jeg så ut i dag tidlig var reven borte :shock: så bare blod spor bort fra åta. tok med meg hagla å rangla etter ca 200 meter der lå reven å rista under ei gran. skuddet satt litt høyt i bogen med ett stort utgangshull. nr 7 i vinter, tispe 6 kg.Noen som vært bort i noe lignende???

 

Dersom du skjøt en rev med vmax i 6.5x55 i bogområdet uten at den døde momentant, og hvor den t.o.m. i tillegg har klart å forflytte seg i etterkant, må du ha truffet veldig høyt. Dvs over ryggsøyla.

 

[Treffet var under ryggraden. utgangssåret var ca 10 cm i dia så kula hadde gjort jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

hadde en rar opplevelse på en rev i natt.... skøyt en rev på åte med vmax i 6,5x55. den datt som en sekk å blei liggende så jeg la meg til å sove igjen... når jeg så ut i dag tidlig var reven borte :shock: så bare blod spor bort fra åta. tok med meg hagla å rangla etter ca 200 meter der lå reven å rista under ei gran. skuddet satt litt høyt i bogen med ett stort utgangshull. nr 7 i vinter, tispe 6 kg.Noen som vært bort i noe lignende???

 

Dersom du skjøt en rev med vmax i 6.5x55 i bogområdet uten at den døde momentant, og hvor den t.o.m. i tillegg har klart å forflytte seg i etterkant, må du ha truffet veldig høyt. Dvs over ryggsøyla.

 

[Treffet var under ryggraden. utgangssåret var ca 10 cm i dia så kula hadde gjort jobben sin.

 

Da er det den tøffeste reven jeg noen gang har hørt om.

En 6.5x55 v-max kule i bogen og under ryggsøyla bør bety 2 lunger som er totalt revet i filler.

Jeg har aldri opplevd en rev som har levd lengre enn 30 secs ved treff der, selv ifra helmantelkuler. Og jeg har skutt en del av dem.

Link to comment
Share on other sites

En av de kjedeligste åtesesongene jeg har opplevd. En måned mellom hver observasjon er gørr.

I dag mola jeg nedpå en diger elg. Krampetrekning. Overkill. Vel, bedre med død elg på åteplassen

enn i skogen. Blir det ikke aktivitet nå, kan resten av revene dra til he........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...