Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

petru2335: ikke gjør som en her i området, han hadde børsa klar på soverommet, med vinduet åpent.

Reven kom, og han tok opp børsa å skøt. Fra inne i soverommet, og ikke ute i vinduet.

Fikk visst forbud mot revjakt fra soverommet av kona etterpå.......

(dette var før det var vanlig med lyddemper)

Link to comment
Share on other sites

han her fekk sjokk når han fekk meldinga om at det var skabb, og at reven svelt i hjel, blei stressa osv, og at han kunne bli smitta :oops: men så roa han seg ned når han fekk vite at det ikkje var farleg for menneske og at det berre klødde, nesten som eksem. :smile: det var ikkje eg som sendte han meldinga, men han skreiv om det til meg :wink:
Link to comment
Share on other sites

Morro å se at noen bruker hund på revejakta ute ved kysten, det er få som har fått øynene opp for denne fantastiske jaktformen her i vest. Har selv en drever som er preget på hjort og rådyr, men jager rev på hobbybasis :) Ser ikke bort fra at jeg kommer til å skaffe meg en hygen eller haldenstøver som vil bli preget på rev/gaupe om noen år frem i tid.

Link to comment
Share on other sites

Kan viltkameraet ha noko med å gjere at reven ikkje vil inn på åta? Kameraet henge på ei delvis kvista ung-gran ca 5m frå åtet.. :roll:

 

I går kom det godt med snø, så eg fekk lagt ut ein del åte. På veg heim frå ein kompis fekk eg auge på revespor som har gått tvers over tunet og det ser ut som om reven har leita etter mat.. Nesten som den ikkje vil inn på på åta :?

Link to comment
Share on other sites

Endelig ble det rev igjen:)

Inn i bogen og ut i kjeven med nosler bst 6,5x55.

Kan jeg få slippe inn på et lite sidespor her?

Har ikke skutt så mange rev fra glugg selv, men noen har det da blitt. Lette kuler i 6,5 og èn felt med 30-06.

En troverdig jeger i grannelaget her sa i et godt lag med diskusjon om gluggjakt at han hadde felt rev med 9,3 x 62 for noen år siden. Hvorpå en annen påsto han hadde bruk en .375 han hadde en gang. Litt mer usikker på gehalten i siste påstand.

 

Hva er det grovest noen har felt rev med? Ikke "rev med kanon", men likefullt et overkill?

Link to comment
Share on other sites

Endelig ble det rev igjen:)

Inn i bogen og ut i kjeven med nosler bst 6,5x55.

Kan jeg få slippe inn på et lite sidespor her?

Har ikke skutt så mange rev fra glugg selv, men noen har det da blitt. Lette kuler i 6,5 og èn felt med 30-06.

En troverdig jeger i grannelaget her sa i et godt lag med diskusjon om gluggjakt at han hadde felt rev med 9,3 x 62 for noen år siden. Hvorpå en annen påsto han hadde bruk en .375 han hadde en gang. Litt mer usikker på gehalten i siste påstand.

 

Hva er det grovest noen har felt rev med? Ikke "rev med kanon", men likefullt et overkill?

 

Boeing 747. Har ikke gjort det selv, men har sett en video av det. Ikke mye igjen av den stakkaren, nei. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ikke sett mer til rev, så i går var jeg nedi åtefryseren og tok opp en full søppelsekk med slakteavfall fra rådyrbukken-2012. En stor frossen klomp med vom, tarmer og skinn. Håper det skal være med på å lokke fram den store reven jeg såg før helga. Ikke snø her, så det er dårlig sesong for åtejakt.

Link to comment
Share on other sites

tenkte det at eg måtte legge ut bilde av reven eg skaut. sjølv om det var i fjord haust.

 

litt stolt :D var min fyrste rev.

eg satt oppe på nokre rundballar då eg var å posterte på Hjortejakt.

 

etter kvart som eg låg der då det byrja å lyse såg eg noke som sprang over bønen og forsvant inn i skogen på hi sida.

etter ei lita stund til så kom faktisk jekelen tilbake på bønen. Eg som låg med to-foten oppe på rundballen fyrte berre, reven forsvant bakom ein kul, tok med meg rifla og sette etter og då eg kom over kulen låg reven der med eit stort hål i hode. Har berre skote Han revar. Brukte då 180gr Norma Oryx.

 

 

I bygda der eg bur er det ganske høg skotpremie på rev 1200kr pr. rev. så når ein skyte fleire(hakje bilder ta dei andre eg skaut) så det med lite tima på jakt kan det verte lønnsamt.

 

rev.jpg

 

(litt dårleg bilde sida det var lite lys)

 

Skote med Remington 700 Sps DM

Harris to-fot

Bushnell trophy 3-12x56 med lys

Hausken std demper

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg innafor døra etter min aller første lokkejakt på rev. Idag fikk jeg lånt en Nordik Predator og før jeg dro ut så var det terping på youtube . Syntes selv det hørtes greit ut. Vel på plass begynte jeg og lokke på reven men syntes ikke lyden var helt den samme.Fikk litt problemer når membran ble våt og lokkelyden hørtes ut som om noen var i stemmeskifte :lol:

Syntes ikke jeg hadde så veldig bra oversikt over åkeren og siden jeg hadde svarte klær var det bare å finne seg en plass under ett tre. Etter ett par minutter med lokking og speiding dukker jaggu reven opp rett foran meg . Igjennom kikkerten ser jeg at den sitter og ser på meg . Men i mørket så synes jeg den er alt for langt unna så jeg holder igjen avtrekket . Jeg tenker at den kan umulig være mer en 200m . Så tankene begynner og svirre og jeg bestemmer meg for å sikte på hodet for da kan kula falle ganske mye før det er bom. Så legger jeg an og så måtte jo selfølgelig NSB være presise , toget tuter og reven stikker av. Prøvde å lokke litt til men borte var den . MEN nå vet jeg hvor den er.... :D

Etter å ha sett på kartprogrammet Norge i bilder så var det faktisk ikke mer en 140 m til reven. Så avstandsbedømming på natta er ikke lett fant jeg ut . Men jeg prøver igjen imorgen tidlig

Rifla var ladet med Lapua scenar 8g, men imorgen så ligger det nok Nosler Accubond 140gr

Link to comment
Share on other sites

Denne sesongen har vært begredelig sålangt, har sett mye rev og bomma på et par grunnet noen merkelige innfall av at jeg holdt høyt (holdt midt i på alle Ifjor uansett avstand og det resulterte i død rev) . Det som irriterer meg mest er at reven ikke har vist noensomhelst interesse for åta, har nå en sau . Et rådyr, og en haug slakteavfall ute, reven har ikke engang vært der å kikka. Stort sett hver gang jeg sitter dukker det opp en rev 300m på nedsida av glugga, den gjør en liten spasertur på jordet og går tilbake samme vei som den kom, fryktelig irriterende, men en fornuftig rev da, det skal den ha :D

Link to comment
Share on other sites

Sliter med samme problemet. Har hatt rekordlite besøk på åte i år. Regnet ut at jeg har sittet over 35 timer i gluggen siden november uten å se en eneste rev. Ikke er det særlig med spor heller.. Har en teori om at det er en revirhanne i området som jager bort alle andre revene. På samme tid i fjor hadde jeg skutt 6 rever, og enda var det mye aktivitet på åte. så langt denne sessongen har det bllitt 0...

Link to comment
Share on other sites

Svært varierande aktivitet på åtet hittil. Frå 3 rever samtidig, til veker uten besøk. Her er ikkje snø, so har brukt nokre kvelder til lokking. Fikk inn ein på muselokk her om kvelden, men det vart bom da eg løsna skudd på ca 130 meter. Satser på litt snø snart.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært ett rart år her og. Har skutt 5 til nå. Har hatt en del tråkk rundt åte. Men uten den store snømengden tror han fint klarer seg uten sølvfatet. Har også lagt merke til mye smågnager spor i skogen så jeg tror den har mat så det monner. Nå har det kommet 20 cm kramsnø oppå det som lå fra før siden helga,så da er det bare å bestille kuldegrader fort som f. da tror jeg det vil ta seg opp. :mrgreen: Fire hadde skabb. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Må tro om det ikke er sjefen som rusler langt nedpå jordet da :D Var i glugga en morgen da skvatt det ut 2 rev rett for beina på meg, den ene stakk over jordet, den andre snudde og forsvant inni skogen langs jordet igjen, jeg stod selvsagt med børsa på skuldra med linsebeskytter på kikkerten og magasinet i lomma. Hvordan er der å postere i terrenget etter reven??? Ved riktige vindforhold burde kanskje dette by på en sjanse på reven som stort sett er utenfor skuddhold fra glugga??

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva slags åte alle her bruker, men jeg vil si det er veldig viktig å bruke åte i små deler. Altså ikke et stort dyr, men kapp det heller opp så det blir mange små deler. Da kan reven gå rundt og plukke. Reven trives ikke på åpne områder, og den tør sjelden å stå oppå et stort dyr for å gnage biter av det.

 

Bruk små deler som åte så kommer revene garantert igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har noe blod stående i garasjen som jeg tenkte å røre ut i litt bikkjefor, har tenkt til å sette herligheten i ei tett bøtte i fyrrommet noe dager så strø det utover åteplassen, burde bli litt ekstra lukt i det minste, synes egentlig jeg har alle varianter på åta nå, helt rådyr med vommen hengende ute, sau som var litt for kald til å vommes ut ble sagd i to, lukta fælt, samt tre søplesekker med slakteavfall fra elg, rein og hjort, matsøpla er også blitt tømmt der nede et antall ganger.

Har uansett tenkt til å kjøpe meg ei lokkefløyte eller to nå, kunne være artig å prøve litt mer aktiv jakt på mikkel, hvordan er det egentlig med kamo?? burde en helt ordinær snøkamo dress være greit nok eller må en ta det helt ut ??

Reveåta mi viser seg å være svært nærme et par hi, disse oppdaget jeg da jeg titta etter spor for noen helger siden, de ligger bare 20 og 60-70m fra åta, kan dette ha noe å si?? burde åta ligge lenger unna, hiene er visseligen i bruk da snøen rundt åpningene var helt tråkka ned. Er det noe tess å postere ved et hi?? Ble mange spørsmål det her :D

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva slags åte alle her bruker, men jeg vil si det er veldig viktig å bruke åte i små deler. Altså ikke et stort dyr, men kapp det heller opp så det blir mange små deler. Da kan reven gå rundt og plukke. Reven trives ikke på åpne områder, og den tør sjelden å stå oppå et stort dyr for å gnage biter av det.

 

Bruk små deler som åte så kommer revene garantert igjen.

 

den påstanden er jeg delvis enig i og ikke.....et hovedåte som feks selvdød gris eller sau vil avgi mye lukt,samtidig som den vil holde hele vinteren.få rever som lar seg direkte skremme av den,men det med småbiter er genialt mtp å få reven til å holde seg på åte i de tider der hovedåte er helt beinfrosset.det problemet løses ved å hive en neve eller to med hundefor annen hver kveld...da får reven gevinst,samtidig så hovedåtet trekker rev fra flere km.men når det er mildt,så er reven stortsett på hovetåte og røsker med seg en kjøttbit....

Link to comment
Share on other sites

Ekje heilt einig med deg der. (eller så er det lite rev på jaktområdet ditt)

 

for ein sjøldauda saud/ andre dyr vare ikkje stort meir enn ei veke før heile er vekk og området er tetrakka

av fleire revar. men dei beste åta er heile, litt råtna dyr og det har ikkje noko å seie om åte ligg mitt i kjukkaste krattet eller midt ute på eit jorde :P:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Helt uenig med siste taler. Jeg har brukt 1 rådyr i 3 å en halv månede nå å det er ikke borte enda. Å jeg har skutt 4 rever der på litt over to uker! Er heller ikke enig i hvor du skal legge åta. Min erfaring er hvertfall at det går mye fortere å få reven på åta vis man har den nærme skogen tar ikke så lang tid før den våger seg utpå. Når det kommer til åta så har jeg rådyr eller gris og kaster ut hundefor(rema tusen) 3-4 dager i uka. Har 3 åtene som jeg gjør det sånn å det funker som bare det!!:):)

Link to comment
Share on other sites

Eg har lagt ut mykje åte dei siste vinterane, men har ikkje fått jakta so mykje. stort sett sida eg bur på hybel, men det raskaste eg har sett rev på eit åte var 3 timar etter at eg hadde lagt det ut. eg skal ta å finne eit flyfoto når eg får tida.

 

og når det kjem til åtemengda so har eg lagt ut ein saud, ein kalv, slakte avfall frå 4 heimeslakta saude (til pinnekjøtt) og ei bøtte med morkake frå kyra som fødde kalven. La det ut helga før fullmåne og då eg satt meg ut for å postere helga etter var all åta eten opp og vekk. området rundt åta var heilt til trakka av revespor. såg ut som ein reinsflokk med revar. som hadde vore der

Link to comment
Share on other sites

Ekje heilt einig med deg der. (eller så er det lite rev på jaktområdet ditt)

 

for ein sjøldauda saud/ andre dyr vare ikkje stort meir enn ei veke før heile er vekk og området er tetrakka

av fleire revar. men dei beste åta er heile, litt råtna dyr og det har ikkje noko å seie om åte ligg mitt i kjukkaste krattet eller midt ute på eit jorde :P:twisted:

 

da skyter du for lite rev,hvis du lar ham ete opp hele sauen på en uke...

skaut 32 rev her i fjor,16 året før,21 året før det,og 16 hitil i sesongen 2012/2013 så det skulle ikke være noe galt med området :wink: ....eneste gangen åtet har forsvunnet fort var når det var mye ørn her (satt 15 stk samtidig på åta) da spiste dem opp en slaktgris fra fredags kveld-søndags formiddag....men nå er det blitt mindre av akkurat den typen.ser en sjelden gang ei ørn eller 2 .tror det må være noe som har skjedd med stammen...sjukdom eller noe sånnt.

Link to comment
Share on other sites

Njff her i området skal lage en jaktdag på rev med hagle. Frister Veldig med stor V! Har aldrig vært på revejakt, forruten et par djevlar som utilsiktet kom iveien for 180gr i god fart. :)

 

 

Får håpe de ørnene ikke fikk akkut blyforgiftning. :-D

Link to comment
Share on other sites

 

da skyter du for lite rev,hvis du lar ham ete opp hele sauen på en uke...

skaut 32 rev her i fjor,16 året før,21 året før det,og 16 hitil i sesongen 2012/2013 så det skulle ikke være noe galt med området :wink: ....eneste gangen åtet har forsvunnet fort var når det var mye ørn her (satt 15 stk samtidig på åta) da spiste dem opp en slaktgris fra fredags kveld-søndags formiddag....men nå er det blitt mindre av akkurat den typen.ser en sjelden gang ei ørn eller 2 .tror det må være noe som har skjedd med stammen...sjukdom eller noe sånnt.

 

 

Kan hende, det har vorte lite jakt og mykkje åte som har vorte plasert ut.

det har kanskje litt med at vi har ganske stor rev og Ramn bestand. skaut 4 ramn på ein dag og såg rundt 50 på åte mitt i fjor haust

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har dere ein revevarsler som går på batteri dere anbefaler. har Åta 60-70 m fra glugga. Har mikkelrevevarsler på det eine åta det det er strøm. hadde vert fint med ein varsler som slapp strøm også! :)

 

Kjøp deg en sånn Driveway Patrol på Ebay, den kommer på rundt 200,- alt inkl. Bruker selv en slik på andre sesongen og er godt fornøyd. Har gjort noen enkle mods med teip, slik at den tåler vær og vind.

 

To stk. rev ferdig pelset:

 

i62071252._szw1280h1280_.jpg

 

 

Hei. Kjøpte 2 sk driveway patrol, den eine fikk ein kompis og har åta 100m fra huset han bur i, han har tilogmed mottakeren i den andre enden av huset av der åta ligger. min varsler virker ikkje vis avstanden er meir en 50 m mellom sensor og motaker i fri sikt. observasjonsevnen til sensoren er også meget dårleg. kan gå forbi på 3-4m uten av at den piper. Noko som har eit forslag til kva som kan hjelpe? Er det feil på varsleren siden kompisen sin er så god forhold til min?

Link to comment
Share on other sites

Har samme varsler, å den funker på over 100 meter, så må nok være noe feil med din.

Du kan jo prøve å ta ut antennen som ligger i sensoren. Da åpner du denne, så finner du den lille ledningen som ligger rundt innvendig. Denne tar du ut gjennom det lille hullet i bunnen av sensoren.....å lar den henge her.

Du kan gjøre det samme på mottaker også.

Ellers så kan du jo åpne litt på "synsvidden" på sensor. Men som regel har denne synsvidde nok. Så jeg tror nok problemet skyldes at det er dårlig forbindelse mellom sensor og mottaker.

Håper du finner ut av dette da denne varsleren skal være veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...