Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bedre sent en aldri med en liten rapport :) Forrige uke var det vinterferie og det betydde revejakt. Etter en treg sesong med lite spor på åte og i nærområde var det endelig fart. Åteplassen var nedtråkket av spor og forventningene ble straks skyhøye. Jeg og brodern vekslet om å sitte annenhver kveld på gluggen. Vi oppserverte 2-3 rev, fire netter på rad, men langt hold og vimsete rever gjorde at skuddene uteble. Hørte mye reveskrik hver kveld, så bestemte med for å prøve lokken. Satt på revelokkfilmen av Ulf Lindroth og stemte inn Dan Thompsom PC1 etter den. Fant meg en post midt ute på et jorde å prøvde på noen reveskrik. Synes jeg fikk de til bra, men fikk ingen respons. Etter fem minutter frøys membranen så jeg ikke fikk ut en eneste lyd. Bestemte meg for å sitte noen minutter til for å speide i måneskinnet. Og etter ett par minutters venting kom det en rev midt imot. Fikk den inn i sikte på ca. 70 m, men måtte bevege meg pga ulent posisjon. Da mistet jeg reven ut av sikte og fant den aldri mer.. Surt, men kjempe artig å få inn rev på lokk første gangen :) Neste dag satt jeg meg til på gluggen igjen, og kl. 02.00 kom en rev midt imot. Fikk hastverk med å rigge meg til, så når børsa var ut av vinduet var reven på god vei til å passere fjøsveggen bare 20 m rett nedenfor. Plystret, reven stoppet og jeg skøyt, men endte med at reven føyk i hundre utover jorde og inn i skogen. Konkluderte med at det var bom ifølge kroppsspråket til reven, men neste dag viste det seg at det var treff. Fulgte blodsporene ca. 500 meter. Der hadde den lagt seg ned og blødningen hadde stoppet. Fant ingen spor vekk fra hvileplassen.

Hadde en mistanke om at kikkerten hadde fått seg en trøkk, og ja det hadde den.. Treffpunkt hadde forflyttet seg 15 cm fra sist gang jeg skøyt med rifla. Next time no air! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Her hos meg har Brunsten vart i nærmere 1 måneds tid... Begynt tidlig i januar og no hører vi nesten ikkje reveskrik lengre.. Aktiviteten på åtene har tatt seg kraftig opp igjen..

 

Var ute på nye åteplass natt til i dag. Då meg og bror min svinger opp til åte kommer det ein rev springende over hovedveien i ca 22.30 tiden.. forventningen til dette åte ble dermed STOR :D

Vi trakk lodd og bror min fekk velge den plassen... Eg tok turen 2-3 km lengre sør og satte meg i ein låve. Natta gjekk og begge plassane var det ingen rev.. :(

Er ca 1,5 t kjøretur til denne åteplassen, så vi bestemte oss for og jakte litt kråke, da vi ikkje kunne reise tomhendt heim!!

 

Etter ca halv times tid og masse kløe i avtrekkfingen, da åte var fylt opp med 13 skjor og rundt om fløy det Ravn og satte seg i tretoppane. Kråka som vi sku jakte den viste seg ikkje før seinare.. Plutselig ut av intet landa det ein kråke 5 m fra skytegluggen. Like plutselig som den kom forsvant den

 

Samme øyeblikk setter sjorene i eit H....... leven og eg BARE må se ut av glugga. Der midt på lyse høgdag kommer det ein rev tuslende mot åte og eg ser raskt at det er ein skabbrev av den verste sort. Alt av skinn bak frambeina var bare 1 stor skorpe!! og heile reven såg tydelig redusert ut.

 

Den kommer sakte mot åte og snur reva til akkurat i siste liten og begynne og tusle vekk i fra åte, vurdere og skyte, men finner det for godt.. 3 min går og reven kommer ut på åte igjen Også denne gangen snur den reva til i siste liten og begynner og tusle mot skogen igjen. Finner fort ut at her er det skudd bakfra som gjelder og setter eit pent skudd øverst i ryggen/bogen på reven. 55 grs v-max kula i kal 223 gjør fort ende på denne revens lidelser. Min rev nr 9 for sesongen er eit faktum og 3 reven på 1 veka. Bak meg står bror min og GLISER.. Gratulerer, denne fortjente og slippe lidelsene kommer det fra han :D Men FY FAEN du har gullhår i reva!! kl var 11.10 midt på lyse dagen :D

Link to comment
Share on other sites

her er ikke brunsten ordentlig i gang enda....stor forskjell....hvis parringstida starter i januar der sør,synes jeg det er rart dere har jaktdato 15 april..hvis tispa blir parret i siste uka i januar..da vil revehvalpene komme rundt 20-25 mars....og da er dem så store den 15 april at dem er på tur ut av hiet.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

jakter rundt Namsos området å har ikke hørt noe reve bjeffing enno i år men på "go åte" har det vært stille en 14 dagers periode nå... håper å tror det er pga parrings tid... men kan denne tiden variere med en mnd på korte avstander for på høylandet (ca 7mil inn i landet) oppserverte æ løpetiden i medio mars i fjor... håper det tar seg opp litt med besøk igjen ganske snart... :smile:

Link to comment
Share on other sites

1405212.jpeg

 

Til venstre henger revirhannen som vi har jobbet for å felle.

Rev nr 12 ble felt av Linka forrige hælj med 17 HMR 45 M kl 01:30 (Rødpels klappet rett ned.)

Rapala pro guide vekta stoppa på 9021 gram etter par dager på veggen.

 

1405218.jpeg

Her vedsiden av tispe på ca 4 kg.

 

Rev nr. 13 ble felt inatt av Linka,(bilde kommer.) og det ble sett flere i området. En hubro var vist på besøk 2 ganger, og en politijakt etter motorsykkel gjennom dal`n attpåte :lol:

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0" target="_blank

 

ble en svart i natt. :) skutt på 140 meter i stiv kuling og snødrev.denne ville ikke inn på åta ... ps det er sinnsykt vanskelig og legge ut bilde fra galleriet,når ikke den der url adressen kommer opp.....

 

Høyreklikk på bildet ditt, og "kopier adresse" (eller noe lignende). Lim den adressa inn i "img-taggen"

Bruker en den linken din, vil den alltid vise til siste innlagte bilde på kammeret, og ikke ditt (hvis bilder har blitt lagt til etter ditt, da)

;)

226502_4856176475266_1297322337_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ein aktiv periode med lokkejakt og litt åtejakt. Har vore topp forhold, med stabilt ver, snødekke og måne. Enda med rev nr 6 skutt på åte, og ein bom. Men brukte litt tid på lokking med ein foxpro prairie blaster. Fått inn 2 rev på det. Har prøvd litt forskjellige lyder, men det som har fungert best, er lokking med reveskrik (tispe). Eine natta so kom det inn ein rev på ei innmark, som vart verande i over 20 min. Den satt/låg på ca 250 meter hold, og svarte konstant på lokken, før den tusla vidare. Artig opplevelse, sjølv om eg ikkje fikk den på skuddhald.

Link to comment
Share on other sites

Da har denne reve driten vært på farta igjen i natt.. Hørte den bjeffet i natt og idag på morgenen lå der ett rådyrkje uten hode 60m ifra garasjen.. Så da blir det noen våken netter igjen å håpe at den kommer tilbake de nærmeste nettene.. Noen som har noe erfaring med hvor fort den vill returnere til byttet etter det har tatt det.??

Er nok denn store hann reven som har tatt rådyr rundt her før........ Men nå er det nok! :evil::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er stille på plassen så kan den godt komme innom på dagtid men du får nok se den i løpet av natten.

Slå en påle i bakken og surr en ståltrå rundt skrotten og pålen så reven må partere skrotten for å få den med seg, da forlenger du tiden den bruker på plassen og forhindrer at den drar skrotten i skjul.

Opplevde at reven dro med seg en steinkobbe på 40kg og forsvant til skogs med den.

Link to comment
Share on other sites

Kommer nok ikke på dagtid, er 50m i fra en litt trafikert vei på dag,kvelds tid ganske åpent område i ei kulturbeite, tok et rådyr der for 2 år siden å .Er ett tre noen meter ved siden av, så skal feste det der.. Var bare blod sprut rett rundt dyret i mellom buskene og ikke noe skade andre plasser, så den har gått rett i strupen å det å gnagd av hodet. Men ville ikke gå for mye rundt der med tanke på lukt..

Link to comment
Share on other sites

Varsleren peip i 5-tida i natt. Ser en rev på åtet og finner raskt rifla. Reven prøver å dra med seg rådyret, men jeg stopper aksjonen med en Sierra Varminter i bogen. Ikke gjennomskudd på denne. Hannrev på 6,5 kg.

IMGn_3661.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter utallige timer med lokking, åtejakt og postering løsnet det endelig! En nysgjerrig hann rev som lurte på hva det var slags skapning som satt oppi ura. Vinden var gunstig så den væra meg ikke, satt lenge å kikka på meg før den lunta enda nærmere. Steika spennende og ei utfordring å ha is i magen slik at en fikk den ordentlig fram fra skogen :) Har ikke lykkes siden i slutten av november, men nå er sesongens nr 7 et faktum. Virker som det livner litt til rundt om her i Indre Troms nå. Satt kun og postet da reven virker å ha ei fast trekkrute i området. Skutt med 17HMR CCI V-max.

 

1z1wjug.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra det lyktes revejeger1!! Har selv en 17 hmr men har ikke turt å skyte rev me den enda. Hytta vi sitter i er ca 80m fra åte. Så har brukt 6,5en til nå. Men er litt snillere smell fra 17hmr en så har lurt på å prøve den. Hvor langt tør du strekke Hållet til med en 17hmr på en rev??

Link to comment
Share on other sites

Varlseren peip 0120. Såg en rev nedpå åtet. Problemet var at ei kolle med kalv gikk og beitet der samtidig. Kalven ville ikke ha reven i nærheten, så det ble aldri noen optimal skuddsjanse. Satser på at den dukker opp igjen snart, uten forstyrrelser fra hjorten. :D

Link to comment
Share on other sites

Da falt rev nr. 5 for team Pygmèbryggeriet denne sesongen.

 

Makkern min begynner å få skikkelig tak på lokkingen nå. Har hatt like mange turer der reven har vist seg, som vi har hatt bomturer i det siste! Det er topp! Denne kom på Critter Call kl. 18.50, etter at Dan Thompson PC2 hadde vært i bruk en stund. Kom opp fra et elveleie og satt seg til å kikke på bulvanen i jordekanten. Kom frem på et litt uventet sted, snaue 90 meter unna post. Var begynt å bli passelig mørkt. Satte lyskorset i brystet og kneppet av. Tispa snurra rundt og ga seg til å sprelle. Satt en ny pille 3006 av den sinte typen. Da roet hun seg. Snaue 6 kg. Nosler Ballistic Tip 165grains er ikke bra for fordøyelsen....

 

normal_3.jpg

 

normal_4.jpg

 

normal_5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rev på åte kl.04.30 idag våkna skulle bare sjekke klokka da fikk jeg se rev på åte. Gjorde meg klar gikk ut men den forsvant akkurat da jeg skulle finne den i kikkerten. Samme runda kl.6. Da sto den der ei stund men bak noe granbar. Fikk ikke skutt. Så da er vel helga booka. Har vært helt dødt her i tre uker snart.

Link to comment
Share on other sites

2 rev kom opp mot åtet på hytta i natt eitt og halv to, men dreia av i det sikringa gjekk av/ siktet blei plassert. Heldt tilbake då det var nett på hagleholdgrensa. Om revane berre var skeptiske eller høyrde noko er eg usikker på. Dei sprang i alle fall ikkje vekk. Hadde vore stor aktivitet på åta, men samtidig føregjekk revebjeffing og hyl i lengre perioder i heile natt. Lurt å prøva på nytt att i natt? Kan neppe tru revane heldt seg lenge borte sjølv om dei ikkje kom heilt fram i natt.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kommet hjem etter å ha vært ute å sporet opp og avlivet en rev som hadde blitt skadeskutt etter å ha vært innom ett åte i natt.

Reven hadde lagt seg ned i smellen men var borte når jegeren skulle hente den. Åtejegeren sporet den inn på min families eiendom og ringte å ga beskjed da sporet gikk inn i ett område med en del gamle hi.

Tok med dachsen og sporet ett stykke før reven spratt frem unna en gran og jeg fikk avlivet den med hagla før hunden nådde frem til den, synes det var veldig greit at den uheldige jegeren ga beskjed og at det gikk så bra i dag.

Det var veldig greie forhold å spore på siden det var nysnø fra i går kveld og interesangt/lærerikt å følge sporene etter den da jeg kunne se hvordan reven hadde benyttet seg av terenget for å gjemme seg.

normal_08032013526.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje fått reven til å kome inn på åte dei siste tre vekene. Har sett den fleire ganger i god fart passere åte på god avstand. Har fått den til å stoppe eit par ganger, men av har prestert å skyte bom! :(

2 ganger har dette skjedd og da har reven vore borte i ei veke før den forsiktig har visst seg godt ute i dei mørkaste partia rundt åte.

Sauen som ligg der er visst ikkje så fristandes. Fekk litt kyllingfilet som var gått ut på dato i går. Lurte på om eg skulle vente eller spre det ut på marka rundt åte og bort mot der eg har sett reven dei siste gangane.

Klarte sjølvsagt ikkje å vente så seint i gårkveld var det ut med godsakene. Noko av det lukta skikkeleg, bra at eg venta med å opne pakkene til eg var ut kommen.

La meg tidleg for å stå opp kl 04.30, lurde meg inn på badet der eg har rigga meg til og skyt fra. Såg ingenting som forventa. Brukte porselenen til det som den er tiltenkt. Har høyrt reveskrik eit par kveldar og ville høyre etter om det var skrik ute. Oppner glaset forsiktig og står og lytter. Der for det ein mørk skugge ned fra den borteste plassen med godbiter, rev ikkje nokon stor rev men ein rev! Borte var den. Venta eit par minutt, og der kom den igjen :-). Rett opp til godbitane og opp på ein liten snøhaug der det låg tre biter.

Står og sikter på den, men med bilen til naboen i bakgrunnen så er det uforsvarleg å skyte.

Har den i siktet der den står og sikter fremdelse på den når den byrjar å gå. Pokker og, eg må oppne glaset meir for å ha den i siktet. Mens eg gjer dette forsvinn den ut av synsfeltet mitt. Bruker kikkertsiktet og saumfarer hele marka men ingenting å sjå. Der kjem den fram fra baksida på garagen, passerer åte på 10m avstand før den stopper opp.

Avstanden til glugga er 50m og raudpunkten i kikkerten ligg på rett plass. Eit kontrolert avtrekk og rev nummer 6 for sesongen er klar for å hengast opp på furtebua :D

Link to comment
Share on other sites

Varsleren peip i 5-tida i natt. Ser en rev på åtet og finner raskt rifla. Reven prøver å dra med seg rådyret, men jeg stopper aksjonen med en Sierra Varminter i bogen. Ikke gjennomskudd på denne. Hannrev på 6,5 kg.

Mork

Synes å se at denne reven er svart på tuppen av halen?

Har aldri sett det før, er dette vanlig for korsrever?

:D

Link to comment
Share on other sites

Varsleren peip i 5-tida i natt. Ser en rev på åtet og finner raskt rifla. Reven prøver å dra med seg rådyret, men jeg stopper aksjonen med en Sierra Varminter i bogen. Ikke gjennomskudd på denne. Hannrev på 6,5 kg.

Mork

Synes å se at denne reven er svart på tuppen av halen?

Har aldri sett det før, er dette vanlig for korsrever?

:D

 

Når du sier det, ser det ut som om haletippen på bildet er mørk ja. Ikke studert den så nøye. Får kikke nærmere på den i morra. :D

Link to comment
Share on other sites

stod ein svart rev på åte mitt idag når eg kjørte forbi! Heim å henta riflo og gjekk opp mot åte igjen (i findressen som bar preg av gårsdagens strabaser..) Men når eg kom opp stod reven med ræva i været før den plutselig forsvant sporlaust. Satt litt og såg etter den, men i dress og fine sko fant eg ut det var best å gå heim at... Rekner med det var ein skabbrev sio klokka var ca 2 på dagen, og åtet er et par hundre meter fra bygda.

Link to comment
Share on other sites

2300.jpg

Andre reven i vinter. Har ikke lyktes med å få reven på åtet før nå i starten av mars. Denne hadde ikke kula ødelagt slik som på den første i vinter som ble skutt med hullspiss, denne ble skutt med heilmantel. den er nå flådd.

 

Skutt med Kongsberg 6,5x55 rano heilmantel med Meopta 3-12x56 med justerbar lys i retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...