Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

man lærer ikke revejakt,man lærer å aldri bli klok på hva rakkeren tenker :lol: ...men noen forutsetninger for å lykkes bedre lærer man :)

Du vet å finne de rette ordene v-max, og i år føler jeg at det du skriver her treffer godt innenfor snusboksen på 100 meter.

Denne sesongen har vært rar. Fått 8 rever, den første i jordekanten i sommer og 7 på åtet bak huset. Hele høsten gikk uten å se snurten av en eneste mikkel, så og si. Så 17. og 23. desember, i snødrev - da falt det to hannrever. Begge på kvelden/starten av natta.

 

Deretter gikk det to og en halv måned med ikkenomikkelpååtet - så - godt uti mars - falt det to stykker på samme dato og en halv uke etterpå, to til på samme dato. En på natta og en kvelden etter. Alle hannrever, og alle på griseåtesuppa som jeg hadde kokt til dem og et kadaver av sykt/utmagret rådyr.

 

Griseåtesuppe er opphakkede, lettkokte smågriser. hakkes og kokes ute for det lukter fryktelig. Bør også gjøres langt unna huset, helst på åtet hvis du har skjøteledning lang nok - for lukta setter seg i bakken og når snøen går og konemor vil sitte på verandaen... Trenger kanskje ikke si mer, men jeg takker for det forfriskende regnet i april... :D

 

Siste reven, bare få timer etter at påskefredninga var over natt til annendag, var ei tispe. Det var en rev til der som jeg vet om, men den kom bare så vidt innom og hilste på viltkameraet som en kompis hadde oppe etter påske.

 

Kjenner at jeg gleder meg til høsten allerede, og som v-max så treffende sier, med noen flere forutsetninger for å lykkes, men langtfra klok på reven.

Link to comment
Share on other sites

Førsteårs revejeger her å må jo si jeg har lært utrolig mye, så håper jeg kan ta det med til neste år.. Må planlegge bedre og legger mye bedre til rette, ikke bare hive ut ett åte i begynnelsen av februar.. :P

Men det ble en rev på lokk under brunsten, er ok fornøyd med det, selv om det har vært noen fler i kikkerten :)

Men min erfaring og hvordan en typisk kveld/natt i tårnet på åte eller lokking har vært er følgende :

 

Kler meg utrolig godt, føles som jeg kler meg altfor godt når jeg er på vei inn til tårnet som er 7min gange fra vei.. Har tisset og vært på do tusen ganger før jeg reiste ut, men føler fortsatt at jeg må tisse.. Setter seg i tårnet god og varm, har ei jakke til eller jervenduken skal jeg ta det på? Nei trenger ikke det.. Føler fortsatt jeg må tisse.. hmmm... Sitter der å speider på åta en time, to timer, syntes jeg hører noe, sikker på at jeg hører noe... Nå må jeg snart tisse, kan ikke tisse. Lyst på kaffe men da må jeg ihvertfall tisse.. Nå er jeg sikker på at jeg hører noe, er så klar, er det bare jeg som hører helt feil.. Der beveget det seg noe, er det en rev som står å ser på meg langt der borte.. Tør nesten ikke bevege meg, opp forsiktig med håndkikkerten, nei var bare ei lita furu...Sittet i 4 timer klokka er nå 2 på natta.. Overbevist om at noe rasler på skaren rundt meg... Der kommer reven hører den nå, tisse trangen forsvinner litt, spenningen stiger.... Men nei er bare en Hare som er ute å lufter seg.. Uff jaja, får sitte litt til da, drikker en kopp kaffe glemmer den utrolige trangen til å måtte tisse.. Begynner å fryse noe vilt, men tar en kopp kaffe til og sitter litt til, kan jo være at reven er rett ved og kommer snart.. sitter litt til, reven er rett ved er helt sikker men sitter til 4 da er det rett hjem.. Klokka blir 4 og der hører jeg noe igjen, nå kommer den.. Må sitte litt til, bare litt.. Fryser så at jeg holder på å kante, tisser snart i buksa, men om reven kommer er det verdt det..... Klokka blir halv 5 nå må jeg bare tisse, går ut å klarer såvidt å få av alle klærne å tissa før det går i buksa, merker da hvor mye jeg fryser.. Vel hjemme tenker jeg hvorfor kunne jeg ikke bare reist hjem klokka 2??? Men det samme skjer neste gang og gangen etter det :P

 

Bare meg som er sånn elller?? hehe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nøyaktig slik det er ja! hehe (var værtfall) før jeg i år bygde meg skikkelig glugge, tett og god med vame, god-stol, radio på øret og ikke minst pissekanne! ny "luksus" glugge er allerede planlagt på ny hot-spot så sommeren blir nok brukt til bygging, er noe av det som gjør det ekstra gøy med revejakt etter min mening. Må ha noen prosjekter på gang hvert år ;)

 

Takk åtejeger94

Link to comment
Share on other sites

Hadde min beste sesong hittil etter neste 10 år med revejakt.

Endte tilslutt på 13 stk i Norge og en bonus rev i GB.

Klarte å skyte 4 stk på en kveld og 3 stk på en kveld to ganger, noe som grundig slår min gamle rekord med 2 rev skutt samme kveld ganger to.

4+3+3+2+1+1(GB)

Alle forøvrig fine rev, 2 hadde antydning til skabb.

Link to comment
Share on other sites

Da er revene etter årets jakt levert inn for utbetaling av skuddpremie. Det ble 6 stk. 3 tisper og 3 hanner. Godt fornøyd med tanke på at dette er på "hytteåta". Jakter bare i helgene. Det har også vært jaktet ganske hardt de siste 8 årene. Det har blitt merkbart mindre rev i området. :D

 

Det ble ingen lokke-rever i år. Lokka inn 3 stk. En kom inn rett bak og to kom inn på rett side med ble værstøkka før jeg fikk skutt. Det ble heller ikke gode forhold for lokking før helt på slutten av sesongen. Tidlig på vinteren var det lite snø og rikelig med mus i skogen. Seinere ble det masse laussnø. Dette bar aktiviteten på åta også preg av.

 

Nå skal seksogenhalven bygges ferdig og jeg skal bruke tid på å bli venn med den.

 

Ha en fortreffelig sommer! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

er kommet ny rev i området.en liten korsrev,og en middels sølvrev som driver å rydder siste rester på åtet.så lenge den holder seg der får den leve til lokkejakta begynner,men blir den nærgående smeller det....sendte bordercollien etter korsreven her ei natt,og skal si reven ikke hadde nubbsjans på farta.selv med 60-70 meters forsprang ble han raskt innhentet.heldig for reven så var ikke collien i dårlig humør :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt viltkamera på en tiur leik nå. Der har det hvert innom 2 rever en del turer. Ser ut som en tispe og en hann. Holder de seg i nærheten av hiet nå? Kjedelig at jakta er over. skulle helst ikke hatt dem der nå :P men hvis hiet er i nærheten skal dem ikke føle seg trygge 15. juli :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har nå i år tatt jegerprøven og det blir mitt første år som jeger og jeg storgleder meg! 12 dager igjenn til revejakta starter og jeg har bestilt predatorcall 1 av kristoffer clausen, og predator enticer bulvan. Trur dere jeg kan lokke frem rev med denne fløyten om jeg gjør det riktig? Tar ekstra godt imot tips :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...